چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم

 
helpkade
چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم
چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم

طلاق عاطفی صدمات جبران ناپذیری را بر اعضای خانواده می گذارد و آنها را مستعد انواع مشکلات روحی و روانی می کند که البته عدم شناخت زوجین، شرایط نامساعد اقتصادی، روند رو به افزایش بیکاری، افزایش آمار طلاق و … از جمله علل طلاق های عاطفی است.

زمانی یک ارتباط و پیوند از “ما” بودن به “من” می رسد که حس جدا شدن کامل عاطفی میان زوجین اتفاق بیفتد و این همان طلاق عاطفی است این موضوع زمانی اتفاق می افتد که زن و مرد در یک خانه زندگی می کنند از یک ظرف غذا می خورند، ولی هیچ تعهدی نسبت به یکدیگر ندارند از آنجا که بالاترین دلیل ازدواج انگیزه” است؛ اگر زن و مرد تمایلات خود را در نظر نگرفته و به ازدواج تن بدهند، سرانجام نتیجه ای جز سردی و بی تفاوتی نخواهند دید.

این افراد با فاصله ای که از لحاظ روحی و جسمی با یکدیگر دارند خط قرمزهایی را برای همدیگر مشخص کرده اند و هرکدام در خلوت خود دیگری را متهم می کند درک نکردن صحیح از رفتار و گفتار یکدیگر، نداشتن شناخت کافی از روحیات طرف مقابل و عاقبت بی علاقگی و سردی نسبت به شریک زندگی خود همه و همه دست به دست هم می دهد تا یک طلاق عاطفی را در زندگی زوج ها به وجود بیاورد هیچ آمار دقیقی از میزان وجود طلاق عاطفی در دست نیست.

طلاق عاطفی پدیده ای دقیقا اجتماعی است، از این رو هرگز نه با یک عامل پدید می آید و نه با یک عامل از بین می رود از سویی پدیده ای چند بعدی است به ظاهر پس از یک اختلاف ساده و یا بگو مگوی دو طرف روابط دچار انفجار شده و باعث از هم پاشیدگی پیوندهای عاطفی میان هر دو خواهد شد در صورتی که گرد آمدن مجموعه ای از عوامل نیاز به کبریتی برای احتراق داشته و همان اختلاف به ظاهر پیش پا افتاده باعث حریق می شود.

طلاق عاطفی عشق و علاقه‌ای را که بین زن و شوهر وجود دارد کم‌رنگ‌تر می‌کند و با مرور زمان آن را از بین می‌برد. طلاق عاطفی اثرات روانی و عاطفی را برای زوجین به همراه دارد که بسیار ناخوشایند است. به طور طبیعی طلاق عاطفی به عنوان سر منشایی برای طلاق قانونی مطرح می‌شود. در این مقاله به بررسی طلاق عاطفی در زوجین، علائم آن و همچنین راهکارهایی برای جلوگیری از آن می‌پردازیم.

فهرست مطالب

طلاق عاطفی چیست؟

نشانه‌های طلاق عاطفی

چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم

همسری که طلاق عاطفی “همسر دور شونده” می‌گیرد در مقابل همسری که به رابطه همچنان پایبند است.

خصوصیات همسری که طلاق عاطفی گرفته است. “همسر دورشونده”

خصوصیات همسری که همچنان به رابطه پایبند است.

راهکارهایی برای جلوگیری از طلاق عاطفی

سخن آخر پزشک خوب

 

طلاق عاطفی یک مکانیزم روانشناختی است که برخی از زوجین هنگامی که فکر می‌کنند رابطه شادشان به پایان رسیده است با آن روبه‌رو می‌شوند. زمانیکه از نظر عاطفی از همسرتان طلاق می‌گیرید، در واقع احساسات شما نسبت به شریک زندگیتان از بین می‌رود. برای برخی از زوجین قبل از طلاق این اتفاق خواهد افتاد و برای برخی دیگر این اتفاق طی فرایند طلاق رخ خواهد داد. بیشتر طلاق‌ها یک طرفه است. طلاق توافقی به ندرت بین زوجین رخ می‌دهد. به طور معمول همسری که از نظر عاطفی از شریک زندگی‌اش فاصله گرفته درخواست طلاق رسمی می‌دهد. او به طلاق عاطفی دچار می‌شود و بعد از آن تصمیم می‌گیرد که به طور رسمی نیز طلاق بگیرد و زندگی زناشویی‌اش را به پایان برساند.

مطلب بیشتر: آثار و پیامدهای طلاق بر روی کودکان 

 

یکی از نشانه‌های طلاق احساسی تغییر در فرد است. در طول زمان افرادی که با هم ازدواج می‌کنند از نظر شخصیتی به هم شبیه می‌شوند. علایق، ویژگی‌ها و رفتارهای زن و شوهر مانند هم می‌شود. زمانیکه یکی از زوجین احساساتش نسبت به رابطه تغییر می‌کند، به یک فرد دیگر تبدیل می‌شود. و این امر آنقدر آشکار است که توسط شریک زندگی کاملا احساس می‌شود.

 

خیانت می‌تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی رخ دهد و می‌تواند به یکسری مشکلات اساسی مانند مسافت و کاهش رابطه جنسی با همسر منجر شود. خیانت در حوزه مشکلات عاطفی قرار می‌گیرد. چراکه می‌تواند احساس فرد را نسبت به شریک زندگی از بین ببرد. حتی اگر بخواهید به همسرتان فرصت دوباره‌ای بدهید، آسیب روحی خیانت به سختی جبران خواهد شد.

چرا خیانت می‌کنیم؟ دلایل خیانت همسر در رابطه چیست؟ 

 

شریک زندگی که طلاق عاطفی گرفته باشد دیگر درباره اتفاقاتی که در طی روز برایش افتاده صحبت نخواهد کرد. فردی که طلاق احساسی گرفته دیگر تمایلی به بروز احساسات و یا بغل کردن همسرش ندارد. دیگر به طوری رفتار نمی‌کند که انگار شما برایش اهمیت دارید و یا برای شما ارزش قائل است. به نظر می‌رسد امیدها، آرزوها و رویاهایی که شما هر دو به طور مشترک داشتید دیگر موضوع گفتگو روزمره‌تان نیستند. این مسئله می‌تواند در رابطه جنسی شما نیز تاثیر گذار باشد.

 

مشاجرات دائم و همیشگی که هرگز حل نمی‌شوند نشانه یک رابطه ناسالم و سمی است. بدتر از همه درگیری دائم با شریک زندگی می‌تواند باعث خسته شدن از رابطه و در نتیجه طلاق شود.

 

یکی دیگر از نشانه‌های طلاق احساسی این است که زندگی مشترک دیگر برای فرد رضایت بخش نیست. همسری که طلاق عاطفی گرفته است با افراد و در مکان‌های دیگر احساس خشنودی و رضایت را تجربه می‌کند.

 

عشق پایه و اساس ازدواج است. هنگامی که عشق در ازدواج از بین برود، طلاق عاطفی رخ می‌دهد. زمانیکه در یک رابطه عشق از بین برود وقت آن است که یا حتما به رواندرمانگر مراجعه کنید و سعی کنید پایه و اساس ازدواجتان را از اول شکل دهید و یا اینکه به ازدواج پایان دهید و طلاق احساسی به طلاق رسمی تبدیل شود.

 

برخی از زوجین قبل از اینکه بفهمند طلاق راه‌حل آن‌ها است، سال‌های طولانی در یک رابطه ناسالم با فاصله و طلاق عاطفی دست و پنجه نرم می‌کنند. به این همسر به اصطلاح “همسر دور شونده” گفته می‌شود. این فرد از لحاظ مختلف عاطفی از همسر خود دور می‌شود. معمولا طلاق احساسی روشی قاطعانه ذهنی است که همسر دور شونده با اتخاذ مرزهایی در رابطه احساس می‌کنند که رابطه برای او آسیب زا شده است و دیگر برای او امنیت ندارد.

این نوع طلاق از همسر، به فرد کمک می‌کند تا در صورت مواجهه با آنچه احساس می‌کند یک وضعیت طاقت فرسا است، احساس صداقت روانی را حفظ کند. اساسا طلاق عاطفی قبل از طلاق قانونی رخ می‌دهد.

” همسر پایبند” معمولا به فردی طلقی می‌شود که همچنان می‌خواهد که رابطه‌اش را حفظ کند و بعد از طلاق قانونی باید با احساسات خود مقابله کند. فارغ از جنسیت این فرد باید با پایان ازدواج خود کنار بیاید.

 

 

 

 

چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم

مشکلات عاطفی در هر دوره از رابطه زناشویی ممکن است رخ دهد. اما باید آن را به موقع شناسایی کرد و نسبت به آن غافل نبود. حل نکردن مشکلات عاطفی در رابطه می‌تواند باعث طلاق احساسی شود. این نوع طلاق امری است که بسیار سخت می‌تواند آن را حل کرد و متاسفانه بیشتر طلاق‌های عاطفی به طلاق قانونی منجر می‌شود. با آگاهی از راه‌های از بین بردن مشکلات عاطفی می‌توانید درصد ایجاد طلاق عاطفی را کاهش دهید و در نتیجه رابطه‌ای با کیفیت بهتر و شادتر را تجربه کنید.

منابع

در ادامه می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین روانشناسان خانواده به صورت اینترنتی نوبت بگیرید.

اطلاعات نام، ایمیل و وبسایت را در مرورگر ذخیره کن.

ماموریت پزشک خوب آسان سازی دسترسی به اطلاعات و خدمات پزشکی و سلامت، و کمک به متخصصان سلامت برای فعالیت حرفه‌ای بهتر است. در پزشک خوب می‌توانید به صورت رایگان دکتر یا تخصص مورد نظر خود را جستجو کرده و پس از مشاهده اطلاعات تکمیلی و وقت‌های در دسترس، زمان مراجعه خود را به صورت آنلاین رزرو کنید. علاوه بر آن پزشکان، روانشناسان، و دندانپزشکان یا سایر متخصصان حوزه سلامت می‌توانند ضمن معرفی کامل خود در فضای اینترنت به روشی بسیار مفید و کارآمد، اطلاعات و زمان حضور مراجعین خود را به صورت آنلاین مدیریت نمایید.

تمامی حقوق برای وبسایت پزشک خوب محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می‌باشد.

حداقل 8 کاراکتر

راه های درمان طلاق عاطفی چیست؟ احتمالا بار ها با واژه طلاق عاطفی در زندگی خود مواجه شده اید. طلاق عاطفی در خصوص زوج هایی به کار می رود که قانونا و شرعا همسرند. مهر طلاقی در شناسنامه نخورده است ولی هیچ رابطه عاطفی با یکدیگر ندارند. در واقع روابط عاطفی آن ها ویران شده است. این دسته از همسران برای یکدیگر نقش هم خانه را ایفا می کنند. نام دیگر طلاق عاطفی طلاق خاموش است. زندگی و پیوند در شرایط طلاق عاطفی بر پایه اجبار است.

چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم

لازمه صحیح زندگی کردن دانستن مهارت های زندگی است. شما می توانید از طریق لینک دوره های مهارت های زندگی از این دوره های غیرحضوری بهره ببرید. طلاق عاطفی در مواردی سبب بروز خیانت می شود. رابطه بدون خیانت یکی از اصلی ترین مسائلی است که در زندگی مشترک خواهان آن هستیم.

ممکن است تصور کنید طلاق عاطفی تنها در شرایطی به وجود می آید که ازدواج بر اساس اجبار اتفاق بیفتد. گاها شاهد زوج هایی هستیم که در طی زمان و عوامل متعدد روابط پر حرارات و محبت آمیزشان به طلاق عاطفی منتهی می شود. در واقع شاید شناخت قبل از ازدواج به خوبی اتفاق افتاده باشد اما بعد از آن مهارت های لازم به کار گرفته نشده است. در ادامه در مورد درمان طلاق عاطفی و به طور کلی علل پیداش آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اولین راه درمان طلاق عاطفی تقویت مهارت گوش دادن است. یکی از مهم ترین دلایل مشاجره بین زوجین نداشتن مهارت گوش دادن است. در واقع گوش دادن صحیح به صحبت های همسرتان یکی از راه های حل اختلافات زناشویی بین شما خواهد بود.

زمانی که از مهارت صحیح گوش دادن بی بهره ایم نمی توانیم نیاز ها و خواسته های دیگری را به خوبی بشناسیم. در این شرایط به دنبال فرصتی برای به کرسی نشاندن نظرات خود هستیم. می خواهیم متکلم وحده باشیم و نظرات و خواسته های خود را بیان کنیم و دیگری را نادیده بگیریم.

یکی از مهم ترین راه های درمان طلاق عاطفی ارزش و احترام قائل شدن برای همسر است. چه احترامی بالاتر از آن که صحبت های او را با گوش جان پذیرا باشیم؟

یکی از مهم ترین اصول زندگی زناشویی صداقت است. صداقت سبب ایجاد رابطه ای گرم ، صمیمی و بر پایه اعتماد بین زوجین می شود. زمانی که در رفتار و گفتار خود صداقت داشته باشیم یکی از اصلی ترین راه های درمان طلاق عاطفی را پیش گرفته ایم.

ابراز علاقه مردان ، زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که یک مرد صداقت را چاشنی گفتار خود کند و از محبت کردن به همسر خود غافل نشود راه را به روی طلاق عاطفی بسته است.

احساس قدرتمند بودن به مردان عزت نفس می دهد. اگر خانم ها در بیان مسائل با مردان صداقت داشته باشند و نظر آن ها را محترم شمارند این نیاز ارضا می شود و روابط گرم و صمیمی خواهند شد.

گاهی شاهد اولین جرقه های طلاق عاطفی هستیم. لازم است زن و مرد موقتا از یکدیگر فاصله بگیرند. همه ما انسان ها نیاز به فضا و تنهایی داریم. در این میان یکی از زوجین می تواند به مسافرت برود و دیگری در منزل بماند. تنهایی به ما کمک می کند خود را بازسازی کنیم. در تنهایی عمیق تر به مسائل و مشکلات فکر می کنیم. ضمن این که با ذهنی آزاد و اشتیاق دو چندان به سوی یکدیگر بازخواهیم گشت. به طور کلی زمان و زمان دادن در بسیاری از موارد حلال مشکلات به خصوص درمان طلاق عاطفی است.

این احساس که گذراندن زندگی با طرف مقابل پوچ و عبث است. طرف مقابل درک درستی از شرایط ندارد. این دیدگاه که همسر ما هیچگاه اصلاح نخواهد شد باعث جلوگیری از درمان طلاق عاطفی می شود.

بسیازی از ما به دنبال فرشته نجات هستیم. نمی خواهیم رفتار های ناپسند خود را ترک کنیم. نمی خواهیم تن به تغییر و درمان دهیم. این ها مصادیق کوچک نزدیک شدن به طلاق عاطفی است. بایستی این نکه را در نظر گرفت که ازدواج یک پدیده دو طرفه است. افراد باید مکمل یکدیگر باشند. همانطور شانه خالی کردن از مسئولیت ها توسط ما چیزی را حل نخواهد کرد. بر دوش کشیدن بار تمام مشکلات توسط ما نیز چاره ساز نیست.

ما برای زندگی زناشویی نیازمند مهارت هستیم. متاسفانه بعضا بدون داشتن هیچ مهارتی وارد زندگی مشترک می شویم. به یک کودک نوپا دقت کنید. همه چیز را در جهت رسیدن به هدفش که همان راه رفتن است به کار می برد. ممکن است هزاران بار زمین خوردن را تجربه کند. هرگز ناامید نمی شود و به تمرین و تکرار ادامه می دهد. شما نیز کودک باشید! در جهت یادگیری مهارت های زناشویی مصمم باشید. برای درمان طلاق عاطفی تمام تلاش خود را به کار بگیرید. از زمین خوردن ها نهراسید.

در بالا اشاره کردیم که گاهی یک ازدواج با حرارت و شور زیادی آغاز می شود. ممکن است در ابتدا تماما ایده آل باشد اما منجر به طلاق عاطفی شود. یک کاغذ و قلم تهیه کنید. تمام خصوصیات مثبت همسرتان را در آن یادداشت کنید. تمام ویژگی هایی که در ابتدا باعث شده بود شما شیفته او شوید را یادداشت کنید. از عکس ها و فیلم ها غافل نشوید و خاطرات زیبایتان را مرور کنید.

گاهی ما علاقه خود را زیر بار مشکلات و روزمرگی ها دفن می کنیم. اگر این علاقه را بازیابی کنیم دل سردی ما از بین می رود. ممکن است مشکل شدیدی نیز وجود داشته باشد که دلیل طلاق عاطفی ما باشد. در این حالت با علاقه واشتیاق بیشتری در صدد حل مشکل بر میاییم.

بعضا یکی از اصلی ترین دلایل طلاق عاطفی دخالت بی جای دیگران در روابط ماست. دیگران صرفا یک رویه از زندگی ما می بینند. آن ها برساس این ظواهر قضاوت می کنند و برای ماتصمیم می گیرند. هیچ کس برای شما دلسوز تر از خودتان نیست. ضمن این که اگر حتی فردی از روی علاقه و دلسوزی در مسائل شما دخالت می کند اطلاعات و بینش کافی را ندارد تا راهکار مناسبی ارائه دهد.

ما می توانیم از تجربه سایرین بهره ببریم. اما فراموش نکنید کسی که می تواند مستقیما به ما راهکار ارائه دهد تراپیست ماست. پس در برخورد با دیگران تماما حرمت ها و خط قرمز هایتان را مشخص کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹۸/۰۵/۲۱
مشاوره روانشناسی

نظری بدهید

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

“آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟”

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت ۸ صبح الی ۱ بامداد آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

آمارهای به ثبت رسیده، نشان دهنده میزان چشمگیر و رو به افزایش طلاق رسمی ، تقریباً در همه استانهای کشور، حتی استانهای سنتی، متعصب و مذهبی اسـت و متأسـفانه ایـن مسـئله نشان میدهد که طلاق به صورت امری عادی در بین همه قومیت ها نفوذ کرده است اما در این میان « طـلاق عـاطفی »  پدیده ای پنهان و ثبت نشده در زندگی بسیاری از زوجهاست که اگر چه زن و شوهر به طـور رسـمی ازهم جدا نمی شوند، اما بدون هیچ احساس و عاطفه ای نسبت به هم و فقط به صورت هم خانـه به زندگی خـود ادامـه مـی دهنـد.در ایـن حالـت پـس ازمدتی زوجین از نظر عاطفی وارد موقعیت بـی تفـاوتی مـی شـوند کـه آخـرین مرحلـه روابـط احساسی بین زن و مرد است. رسیدن به مرحله طلاق عاطفی یا طلاق هیجانی آسیب های جدی و جبران ناپذیری را برای خانواده به همـراه دارد و متاٌسـفانه در همـین زمـان اسـت کـه بیشتر انحرافات اخلاقی و آسیبهای اجتماعی و روانی پیش می آید.

طلاق عاطفی اولین مرحله در فرایند طلاق است و بیانگر رابطه زناشویی رو به زوالی است که احساس بیگانگی جایگزین آن می شود.زن و شوهر اگر چه ممکن است با هم بودن را مانند یک گروه اجتماعی ادامه دهند، اما جاذبه و اعتماد آن ها نسبت به یکدیگر از بین رفته است. طلاق عاطفی به عنوان انتخابی نفرت انگیز بین تسلیم و نفرت از خود و تسلط و نفرت از خود تجربه می شود، که در آن هر یک از زن و شوهر، به دلیل احساس غمگینی و نا امیدی، دیگری را آزار می دهند.

طلاق عاطفی متضمن فقدان اعتماد، احترام و محبت به یکدیگر است؛ همسران به جای حمایت از همدیگر در جهت آزار وناکامی و تنزل عزت نفس یکدیگر عمل می نمایند، و هر یک به دنبال یافتن دلیلی برای اثبات عیب و کوتاهی و طرد دیگری هستند.طلاق عاطفی، فاصله عاطفی مشخص و آشکار میان همسرانی است که هر دو ناپخته هستند، هر چند یکی از آن ها ممکن است این ناپختگی را تأیید کند و دیگری با ابزار اعمال مسئولانه مفرط، چنین چیزی را انکار می کنند.

رسیدن به مرحله طلاق عاطفی (به رغم اینکه بسیاری از ایـن زوجـین زنـدگی خـود را بـاعشق و علاقه شروع میکنند) میتواند علل مختلفی داشته باشد از جمله:

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله قطعا درمان دارد و بسته به علت بوجود آمدن طلاق عاطفی می بایست درمان مناسب را به کار ببریم.

معمولا زوج درمانگرها و خانواده درمانگرها با استفاده از روش های تشخیصی ، مانند مصاحبه و آزمون ها به علت پی می برند و متناسب با آن درمان مناسب را پیدا می کنند.یکی از درمان های رایجی که زوج درمانگرها از آن استفاده می کنند واقعیت درمانی است :واقعیت درمانی تعارض زناشویی را ناشی از ناهماهنگی زن و شوهر در نوع نیازها و روش ارضای آن ،خودمحوری ،اختلاف در خواسته ها ،طرحواره های رفتاری و رفتارهای غیر مسولانه نسبت به ازدواج و. ارتباط زناشویی می داند.تعارض در خانواده نشانگر آن است که دنیای کیفی اعضای آن با یکدیگر ناهماهنگ است و حداقل یکی از اعضای خانواده در تلاش است که اعضای دیگر آن با او هماهنگ شوند.طبق این نوع درمان اگر ارتباط زناشویی ناموفق داریم باید دقت کنیم و ببینیم که چه کاری می توانیم انجام دهیم که ارتباط مارا بهبود ببخشد نه اینکه بخواهیم رفتار دیگر اعضا را تغییر دهیم.

زیرا اعتقاد این روش این است که زمانی که دست از کنترل گری بر می داریم رفتار همسرمان نیز تغییر خواهد کرد.نحوه استفاده از این روش برای درمان طلاق عاطفی به این صورت است که ما باید رفع نیازهای اساسی همسر را در اولویت قرار دهیم و در ارضای آن ها بکوشیم ودراینجا لازم است که عادت های جدیدی را یاد بگیریم که شامل :

و سعی کنیم که آن ها را جایگزین عادت های مخرب کنیم که شامل:

بهترین روش برای حل اختلافات زناشویی از جمله طلاق عاطفی این است که دوطرف با زبانی مهربانانه بگویند که به نظر هریک ، مشکلاتشان چگونه قابل حل است که به این گفت و گو گفت و گوی بدون باخت می گویند به صورتی که هردو برنده هستند با انجام چنین رفتارهایی باعث می شود یک زندگی شاد و طولانی مدتی داشته باشیم.و طبق تحقیقاتی که انجام شده است مشاوره مبتنی بر این نوع درمان باعث رضایت زندگی زناشویی زوجین شده است.

اما ممکن است این سوال پیش بیاید که چطو ممکن است دونفری که ارتباط آن ها از لحاظ کلامی و احساسی به حداقل رسیده است بتوانند این عادت ها را به کار ببرند ؟در اینجا لازم است بگوییم که درصورتی که دونفر تمایلی به بهبود رابطه کنونی خود داشته باشند همین اعلام علاقه مندی باعث می شود که انگیزه ی لازم را برای تغییر پیدا کنند اما درصورت عدم تمایل می بایست به زوج درمانگر یا خانواده درمانگر مراجعه کنند که زوج درمانگر با یک برنامه منظم بتواند آن ها راهنمایی کند.

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص
“آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟”

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند
۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸
تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر
مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت ۸ صبح الی ۱ بامداد آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند
 

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

“آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟”

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت ۸ صبح الی ۱ بامداد آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

برچسب هااختلافات زناشویی الومشاوره درمان طلاق عاطفی طلاق طلاق عاطفی علل طلاق عاطفی مشاوره تحصیلی تلفنی وخانواده الومشاوره

  مسلما سلامت شما یک دلیل محکم برای ترک سیگار و دخانیات است. اگر سلامت …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت


تماس از تلفن ثابت بدون کد و صفر 9099072958

تصور عموم مردم از طلاق، طلاقی است که بصورت حقوقی انجام می‌شود، یعنی زوجین به دادگاه می‌روند، محل سکونت و وضعیت اقتصادی‌شان تغییر می‌کند و درباره حضانت فرزندان تصمیم می‌گیرند. اما پدیده جدایی دیگری نیز وجود دارد که از آن با اصطلاح طلاق عاطفی یاد می‌شود، در این حالت زن و شوهر در برزخی زندگی می‌کنند که اکثر تعاملات رایج زندگی زناشویی در آن وجود ندارد، همسران انتظاری از یکدیگر ندارند و حتی زحمت بحث بر سر موضوعات اصلی زندگی را به خود نمی‌دهند.

فهرست مطالب

طلاق عاطفی در چارچوب زندگی زناشویی در قالب ترکیبی از دو روش اجتناب/ انحراف فکر نمود می‌یابد:

زندگی زناشویی به معامله‌ای تبدیل می‌شود که زن و شوهر صرفاً به وضع موجود ادامه می‌دهند و ارتباطشان بیشتر بر روی امور ضروری خانه، مدیریت فرزندان و دیگر تعهدات روزمره متمرکز است. آتش‌بس یا توافقی که بر سر بحث نکردن درباره مشکلات زناشویی ایجاد شده است به یک هنجار جدید تبدیل می‌شود و هر دو طرف این قاعده زناشویی جدید را می‌پذیرند. زن و شوهر علاوه بر این “قاعده بحث ممنوع” به توافق نانوشته‌ای می‌رسند که هیچ یک رویاها، تصورات و ناراحتی‌های خود را نیز با دیگری در میان نگذارد؛ دو نفری که قرار بود شریک زندگی یکدیگر باشند، همه چیز از جمله اهداف و احساسات شخصی را از هم پنهان نگه می‌دارند و حمایت عاطفی را در جایی بیرون از خانه جستجو می‌کنند. ممکن است زوجین هنگام هماهنگی دوجانبه برای قطع ارتباط عاطفی، هیچ نقطه پایانی را برای آن در نظر نگیرند. ازدواجی که در اصل روح آن مرده است، ممکن است سال‌ها به همین شکل ادامه داشته باشد.

رفتار خصمانه و تدافعی به هنجاری تبدیل می‌شود که مانند یک سد دفاعی قدرتمند، زن و شوهر را آن‌قدر از هم دور می‌کند که نتوانند هیچ ارتباط نزدیکی را درباره وضعیت زندگی مشترکشان برقرار کنند.

چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم

شاید این سؤال مطرح شود که چرا یکی از همسران یا هر دو با چنین زندگی خاموشی موافقت می‌کنند و همچنان با یکدیگر زیر یک سقف زندگی می‌کنند؟ چرا دو نفر می‌پذیرند که در رابطه‌ای باشند که مانند یک گورستان یا میدان نبرد است؟ عموماً افراد می‌خواهند که دیگران همچنان آنها را زوجی متاهل و خوشبخت تصور کنند، حال آن که در پس این نقاب زن و مردی وجود دارد که هر یک زندگی داخلی یا حتی خارجی خاص خود را دارد. سال‌ها گفتگو با زوج‌هایی که طلاق عاطفی آنها را از هم جدا کرده است، نشان می‌دهد که آنها معمولا به دلایل زیر به زندگی با کسی که به او احساسی ندارند ادامه می‌دهند:

طلاق در جامعه ما یک ضد ارزش محسوب می‌شود. یعنی عرف از مرد و زن انتظار دارد به خاطر صلاح‌دید خانوادشان تا حد امکان از طلاق پرهیز کنند و راه سازگاری را در پیش بگیرند. پس تعداد زیادی از مردها و زن ها ترجیح می‌دهند بدون عشق به ازدواج ادامه دهند تا برچسب طلاق بر رابطه و مطلقه بر فرد زده نشود. همچنین بسیاری تصور می‌کنند در صورت طلاق، دیگر فرد مناسبی برای ازدواج پیدا نمی‌کنند.

بسیاری از والدین تنها به خاطر فرزندانشان و آینده آنها ترجیح می‌دهند با وجود طلاق عاطفی، به زندگی زیر یک سقف ادامه دهند. زیرا تصور می‌کنند اگر فرزندشان از پدر یا مادرش جدا شود احتمالا آسیب روحی زیادی خواهد دید. ضمن اینکه جامعه ما دید منفی زیادی نسبت به بچه‌های طلاق دارد. به خصوص برای ازدواج معمولا به افرادی که در خانوادشان طلاق اتفاق افتاده به چشم منفی نگاه می‌شود. از طرفی موضوع حضانت فرزندان می‌تواند بر تصمیم آنها تاثیرگزار باشد. بسیاری از مادران از ترس واگذار شدن حضانت به شوهرشان و اینکه زندگی در کنار فرزندان را از دست بدهند از طلاق صرف نظر می‌کنند.

گرچه کارشناسان معتقدند طلاق عاطفی برای فرزندان بسیار آسیب زا است و گاهی طلاق عاطفی پدر و مادر و زندگی بدون عشق و شور و نشاط آنها، سلامت روان فرزندان را بیشتر از جدایی و طلاق حقوقی تهدید می‌کند.

یکی از دلایل مهم دیگر برای عدم طلاق حقوقی این است که زوج ممکن است با مشکلات مالی زیادی مواجه شوند. در صورتی که مرد بخواهد طلاق بگیرد از نظر شرعی و حقوقی باید مهریه زن را پرداخت کند. اگر میزان این مهریه زیاد باشد ممکن است با وجود طلاق عاطفی از این کار صرف نظر کند. مشکلات مالی و اقتصادی برای زنان نیز در صورت طلاق حقوقی وجود دارد، زیرا ممکن است پشتوانه مالی لازم برای اداره زندگی بعد از طلاق را نداشته باشند.

بسیاری از افراد از ترس اینکه حمایت اطرافیان و خانوادشان را از دست بدهند، طلاق نمی‌گیرند. به خصوص زنان ممکن است بعد از طلاق حمایت و پشتیبانی دیگران حتی خانواده پدریشان را نداشته باشند. در این صورت برخی ترجیح می‌دهند با وجود طلاق عاطفی به زندگی مشترک ادامه دهند.

طلاق عاطفی و در راه بودن یک طلاق قانونی با چند نشانه همراه است. البته شکی نیست که طلاق عاطفی نشانه‌های بسیار بیشتری دارد، اما این علائم هشدار را می‌توان مهم‌ترین نشانه‌ها در نظر گرفت.

پژوهشگر سرشناس، جان گاتمن معتقد است که فقدان ارتباط نیست که زندگی مشترک را به نابودی می‌کشاند، بلکه استفاده نکردن از راهکارهای موثر حل مناقشه است که زندگی را به بن‌بست می‌رساند. همسرانی که یاد نگرفته‌اند، چگونه تفاوت‌ها و مشکلاتشان را بدون آسیب زدن به رابطه‌شان حل کنند، در نهایت به نقطه‌ای می‌رسند که سعی می‌کنند از هر گونه جر و بحث و اختلاف اجتناب کنند. یکی از دو نفر یا هر دو به نقطه‌ای از ناامیدی رسیده‌اند که فکر می‌کنند جر و بحث برای برطرف کردن مشکلات هیچ فایده‌ای ندارد. ممکن است زوجین صرفاً از شروع بحث خودداری کنند یا بالعکس هر بحثی را مانند میدان نبردی بدانند که باید به هر قیمتی در آن پیروز شد تا دیگری را وادار به اطاعت کرد. نکته مهم تسلیم شدن و بی‌تفاوتی یکی از همسران یا هر دو آنها است. با از بین رفتن تفاوت‌ها احترام بین زوجین نیز از بین می‌رود و به این ترتیب زن و شوهر روز به روز بیشتر از هم دور می‌شوند.

درگیری عاطفی حداقل عاملی است که برای شکل‌گیری و حفظ یک رابطه صمیمانه و نزدیک به آن نیاز است. تمایل برای صحبت کردن درباره احساسات خود و طرف مقابل است که یک رابطه را زنده و سالم نگه می‌دارد. علاقمند بودن به زندگی عاطفی همسر و همدردی کردن با او از مولفه‌های ضروری هر رابطه‌ی صمیمانه‌ای به شمار می‌آید.

جدایی عاطفی و دل بریدن از یکدیگر معمولاً با بی‌علاقه شدن نسبت به هم همراه است. اگر همسرتان علاقه‌ای به زندگی عاطفی‌تان نشان نمی‌دهد، احتمالاً دیگر عاشقتان نیست. افرادی که از هم جدا می‌شوند، غالباً می‌گویند که دیگر عاشق هم نیستند. بسته به این که رابطه تا چه حد تلخ شده باشد، ممکن است عشق در قلب یکی از همسران یا هر دو مرده باشد.

رابطه جنسی هم راهی برای ابراز علاقه و ارتباط عاطفی است و هم این ارتباط را تقویت می‌کند. نداشتن رابطه جنسی برای یک مدت طولانی معمولاً علامت هشداری جدی است که نشان می‌دهد، جدایی عاطفی به سرعت در حال پیشرفت است. به علاوه فقدان رابطه نشان دهنده این است که همسران دیگر از رابطه با یکدیگر لذت نمی‌برند و حتی اگر هنوز به پایان راه نرسیده باشند، پیوند بین‌شان به سرعت در حال از هم گسستن است.

ازدواج‌های تهی و خاموش به شدت کسل کننده‌اند. برخی همسران در واکنش به این سکوت آزاردهنده، خودشان را وقف فرزندانشان می‌کنند و به این ترتیب خانواده‌ی فرزندسالاری ایجاد می‌شود که فعالیت‌های کودکان به تنها محل تجلی زندگی خانوادگی تبدیل می‌شود. عده‌ای خودشان را در کارشان غرق می‌کنند و تا دیروقت کار می‌کنند تا زمان کمتری در خانه باشند. به علاوه از آنجایی که همسران رضایت عاطفی خود را در بیرون از خانه و زندگی زناشویی جستجو می‌کنند، احتمال خیانت افزایش می‌یابد. آتش اکثر خیانت‌ها در ارتباط با همکاری روشن می‌شود که بودن با او لذتبخش است و علاقه‌ی همسر کسل و خسته را به خود جلب می‌کند.

جمله‌های زیر را به دقت بخوانید و به هر کدام از 5 (کاملاً موافق)، 4 (موافق)، 3 (نظری ندارم)، 2 (مخالف)، 1 (کاملاً مخالف) نمره دهید. سپس اعداد را با هم جمع کنید و نتیجه تست را مطالعه کنید.

هرچه بیشتر ساکت بمانید و اجازه دهید که مشکل ناگفته بین‌تان بیشتر پر و بال بگیرد، بیشتر ناراحت و آزرده خاطر خواهید شد. مسکوت گذاشتن مشکلات در زندگی مشترک به هیچ وجه فکر خوبی نیست، مطمئن باشید که مشکلات خود به خود برطرف نخواهند شد. رعایت توصیه‌های زیر کمک می‌کند تا کنترل شرایط را به دست بگیرید:

یکی از مهمترین دلایل به وجود آمدن طلاق عاطفی این است که زوج به نیازهای طرف مقابل توجهی ندارند. اگر هر کدام از آنها تلاش کند نیازها و توقعات طرف مقابل را بیشتر بشناسد و در جهت بر آورده شدن آن قدم بردارد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. گاهی دیده می‌شود فردی به همسرش علاقه زیادی دارد و فکر می‌کند که نیازهای او را در نظر گرفته است، اما مشکل اینجاست که این موضوع تنها تصور اوست و درواقع طرف مقابل توقعاتش برآورده نشده است.

توجه کنید که اولویت توقعات در زن و مرد تا حد زیادی می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی معمولا نیازهای مردان در رابطه عاطفی شامل حفظ احترام وغرور در خانواده، همراهی در تفریحات و تحسین و حمایت است. در مقابل معمولا برای زنان دریافت محبت، گفتگو و تعهد در رابطه اولویت زیادی دارد.

پس لازم است زن و مرد در مورد انتظاراتی که از طرف مقابل دارند و نیازهای یکدیگر بیشتر صحبت کنند و در جهت برآورده کردن آن همت و تلاش بکار گیرند.

یکی از راه‌هایی که به کمک آن می‌توانید طلاق عاطفی را از میان بردارید این است که به جای آنکه سعی کنید طرف مقابل را باتوجه به ایده‌آل‌های خودتان تغییر دهید، او و شخصیتش را بپذیرید. شاید گاهی لازم باشد سطح ایده‌آل‌هایتان را پایین آورید. سهم خودتان و نقطه ضعف‌های خودتان را نیز در این مشکل بپذیرید و نگاه واقع بینانه‌ای داشته باشید.

احساسات خود را با ملایمت با همسرتان در میان بگذارید. به او بگویید که حس می‌کنید از هم دور شده‌اید. از او بپرسید که چه کاری برای تقویت رابطه‌تان از دستتان برمی‌آید. به این ترتیب می‌توانید راه ارتباطی را باز کنید و به همسرتان اجازه دهید که او نیز مشکلاتش را با شما در میان بگذارد.

هنگام در میان گذاشتن احساسات و صحبت کردن درباره قطع ارتباط عاطفی مراقب باشید که همسرتان را متهم نکنید. به او نگویید که او در این بی‌علاقگی مقصر است. این سرزنش‌ها باعث می‌شود که همسرتان حالت تدافعی بگیرد و نتوانید به شیوه‌ی سالم و موثری با هم گفتگو کنید. کافی است به همسرتان بگویید که دوست دارید مانند گذشته به هم نزدیک شوید.

قرارهای شبانه رمز داشتن یک زندگی مشترک شاد، به ویژه برای زوجینی است که فرزندانشان در طول روز مجال نفس کشیدن به آنها نمی‌دهند. پس از آن که بچه‌دار شدید، نباید از خاطر ببرید که هنوز هم همان همسرانی هستید که از بودن با یکدیگر لذت می‌بردید. قرارهای شبانه هفتگی‌تان را برنامه‌ریزی کنید و به این برنامه پایبند بمانید تا ارتباط عاطفی بین‌تان تقویت شود. یک تفریح و سرگرمی مشترک پیدا کنید، به رستوران و سینما بروید یا با هم پیاده‌روی کنید. هر کاری که انجام می‌دهید، مطمئن شوید که همسرتان نیز از آن لذت می‌برد. این قرارها فرصت مناسبی است که مانند دوران نامزدی با هم درباره احساساتتان صحبت کنید.

قبول داریم که برقراری رابطه جنسی، آن هم در زمانی که رابطه عاطفی با هم ندارید، دشوار است، اما رابطه جنسی برای هر دو نفرتان مفید خواهد بود. رابطه‌ای که به ارگاسم برسد، باعث ترشح مقادیر زیادی اکسی توسین یا داروی عشق می‌شود. این هورمون بعد از ارگاسم در بدن زنان آزاد می‌شود و با تحریک کردن ناحیه حسی خاصی از مغز، پیوند مبتنی بر اعتماد صمیمانه‌ای را ایجاد می‌کند. به علاوه اکسی توسین نزدیکی و همدردی را برمی‌انگیزد. رابطه جنسی مرکز پاداش‌دهی را در مغز مردان تحریک می‌کند و موجب ترشح مقدار بسیار زیادی دوپامین می‌شود. با این توصیف رابطه جنسی در مجموع عاملی است که پیوند بین زوجین را تقویت می‌کند و وجود آن برای حفظ  و سلامت زندگی زناشویی لازم است.

به خاطر داشته باشید که برای اصلاح و نجات زندگی مشترک و زنده کردن ارتباط عاطفی لازم است که هر دو نفر تمایل داشته باشند که صادقانه در کنار هم تلاش کنند.

حتی اگر به تمام توصیه‌های بالا عمل کردید و باز هم موفق به نجات خود و همسرتان از این گردابی که در آن گیر افتاده‌اید نشدید و یا اگر شما به اندازه کافی تلاش کرده‌اید اما بی توجهی‌ها و عدم همکاری طرف مقابلتان شما را دلسرد کرده، همیشه این را به یاد داشته باشید که یک زندگی مشترک ارزش بالاترین مقاومت‌ها و تلاش‌ها را برای نجات و بازگشت به روزهای شیرین گذشته دارد. این بار عزم خود را جزم کرده و از یک مشاور متخصص در زمینه روابط میان زوجین کمک بگیرید. به یاد داشته باشید این زندگی در گذشته بهترین خاطرات را برای شما رقم زده است و پایان دادن همیشگی به یک زندگی که شاید زمانی عاشقانه بوده است از نظر منطق، عرف و اسلام آخرین راه حل به شمار می‌رود. پس با کمک گرفتن از متخصص و روانشناس در این زمینه شادی را به لحظات مشترکتان بازگردانید.

از نشانه‌ی اصلی طلاق عاطفی این است که فرد در زندگی مشترک خوشحال نیست و به شدت احساس تنهایی و ناامیدی می‌کند، رابطه جنسی برای او بی اهمیت می‌شود و وقت گذرانی با همسر دیگر جذاب و لذت بخش نیست. زوج‌هایی که دچار طلاق عاطفی شده باشند حتی دیگر در مورد مسائل مختلف با یکدیگر بحث نمی‌کنند و از یکدیگر در مشکلات کمک نمی‌گیرند. برای ترمیم رابطه‌ای که به طلاق عاطفی منجر شده است، لازم است زوج مهارت‌های ارتباط کلامی موثر را فرا بگیرند. اگر آنها بتوانند ارتباط کلامی مناسبی با هم برقرار کنند به مرور می‌توانند مشکلاتشان را حل کرده و عشق را به رابطه بازگردانند. برای این کار هر دونفر باید از سرزنش و انتقاد از طرف مقابل پرهیز کنند و سعی کنند بیشتر برای یکدیگر وقت بگذارند. برقراری رابطه زناشویی مناسب نیز می‌تواند به ترمیم رابطه عاطفی کمک شایانی کند.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

52 بازدید

48 بازدید

چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم

70 بازدید

96 بازدید

208 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

با سلام خسته نباشید بنده و همسرم 16ساله که ازدواج کردیم و سه فرزند داریم همسرم برای چندمین بار مصرف مواد مخدر (شیشه،متادون و…..) رو شروع کرد هر چه که در سالها جمع کردیم رو البته در دوران مصرف متادون فروخت و گفت دارم برای زندگی بهتر تلاش میکنم ولی من از مصرفشون خبر نداشتم و بعدش فهمیدم مصرف شیشه رو هم وقتی فهمیدم که به من بدبین شدند و حرفهای غیر اخلاقی زدند و هر کاری کردم درست نمیشه. به خاطر بیماری روحی و روانی که داشتند قبول نکردند ولی من از نظر روحی و روانی بسیار بهم ریختم سر دوراهی موندم برای طلاق گرفتن و نگرفتن با چند مشاور که صحبت کردم گفتند به همسرم دوباره وقت بدم و زندگیم رو دوباره بسازم ولی از نظر درونی نمیتونم قبولشون کنم از نظر جنسی هم دلسرد شدم

سلام دوست گرامی به خاطر اتفاقات تلخی که تجربه کردید، متاسفیم. زندگی با فرد معتاد کار ساده‌ای نیست و ممکن است دیگران که در موقعیت شما نیستند، خستگی‌های شما را درک نکنند. وابستگی به موادمخدر بخصوص مخدرهای صنعتی مثل شیشه، صرفاً وابستگی جسمانی نیست و شوهر شما نیاز به ترک اعتیاد از نظر روانی دارند. شما سهم و مسئولیت خودتان را دارید و می‌توانید صرفاً حمایتگر خوبی باشید اما مسئولیت اصلی ترک کردن این اعتیاد برعهده خود همسرتان است. پیشنهاد می‌کنیم حتما همسرتان را به مراکز ترک اعتیادی که گروه‌درمانی دارند ببرید. درباره طلاق گرفتن و یا نگرفتن نیاز است که شرایط دقیق شما پس از طلاق مشخص باشد. بخصوص اینکه مدت زمان زیادی از ازدواج شما می‌گذرد و 3 فرزند دارید. اینکه آیا می‌توانید پس از طلاق تمامی شرایط را بپذیرید یا خیر؟ چون طلاق هم یک تغییر بزرگ است و به این سادگی نمی‌توان این تصمیم را گرفت. برای دریافت مشاوره می‌توانید از مشاوران رادیو عشق نوبت مشاوره دریافت کنید.

سلام خسته نباشید شوهرم خیلی دوستم داشت با این که زندگی راحتی نداشتیم ولی باز هم کنار میاومدیم دوتا بچه دارم همیشه هوام رو داشت حتی در مقابل خانواده خودش ولی الان حدود سه ماهه که نگام هم نکرده میره تواتاق در رو روخودش شبا قفل میکنه .از عروسی برادرم رابطه ما انگار سرد سرد شده میگه بهم احترام نذاشتین .قبلا بخاطر دیسک کمر حس کردم مواد مصرف میکنه ولی کنار گذاشت با کمک خودم ولی خانوادم هنوزم بهش بذ بینن .جدیدا که خیلی اذیتم میکنه حتی بهم گفت برو از خونه من ولی من بیرونت نمیکنم بخاطر بچه هام ولی دیگه بهت فکر نمیکنم .منم اعصاب خوردم .غرغر میکنم ولی حالا دلم براش خیلی تنگه چکار کنم

دوست عزیز سلام بهتره حتما در یک فرصت مناسب باهاشون صحبت کنید و بهشون بگید که اگر اشتباهی بوده دوست دارین جبرانش کنید و خلاصه اگر ناراحتی دارن از دلشون دربیارین و به دلخوریشون توجه کنید. ولی باید به این نکته هم توجه کنید که یک نفر معمولا در حالت عادی به خاطر یک اتفاق یا دلگیری خاص اینطور فاصله نمی‌گیره و چنین رفتاری نمی‌کنه. بنابراین باید موضوع مهم‌تری وجود داشته باشه مثل همین موضوع مصرف مواد که بهش اشاره کردین. چون فاصله گرفتن و بی‌انگیزه شدن در رابطه یکی از عوارض مصرف مواد هست. پس خوبه که حواستون به این موضوع باشه. البته موقع دلجویی کردن در مرحله اول به این موضوع اشاره نکنید و بازخواستش نکنید. اگر با صحبت کردن رفتارشون تغییر نکرد از سیستم مشاوره تلفنی رادیو عشق استفاده کنین.

سلام من یک سال با یه نفر دوست بودم که دوتاییمون خیلی به آینده فکر میکردیم.الان یک ساله کات کردیم اوایل خیلییییی دلم میخاست برگردیم پیش هم.چن بار تاحالا بهش گفتم که همدیگه رو ببینیم ولی به بهانه هایه مختلف این درخاست رو رد کرده البته چن بارم خودش پیشنهاد داد که بریم بیرون ولی نرفتیم.حتی چن بار پیشنهاد داد که دوباره مثل قبل دوست باشیم ولی من درخاستشو رد کردم.چند ماه ازش متنفر شدم و هربار بهم پی ام میداد یا زنگ میزد با بداخلاقی جوابشو میدادم یا نسبت بهش سرد بودم یکی دو ماهه بهم ابراز علاقه میکنه و میگه که دلتنگمه.منم بیشتر از این نمیتونم با قلبم بجنگم و به همه بگم که ازش متنفرم خب بالاخره دوسش دارم نمیتونم که با خودم صادق نباشم.فقط از این مترسم که قبول کنم با هم باشیم و دوباره بعد از یکسال کات کنیم میترسم آینده ای با هم نداشته باشیم مترسم بیشتر از این ازش ضربه بخورم میشه راهنماییم کنید؟

دوست عزیز سلام

موضوعی که شما مطرح کردید بعد از به هم خوردن رابطه بسیار شایعه. بعد از شکست عشقی (به هم خوردن رابطه)، شما 4 مرحله را باید برای بهبودی طی کنید: انکار، خشم، چانه‌زنی و افسردگی. اگه درست این مراحل طی نشه، شما بین این مراحل چرخش می‌کنید و هیچ‌وقت به بهبودی نمی‌رسید. مرحله‌ای که شما الان توصیف کردید، «چانه‌زنی» هست، اما یعنی چی؟ تو این مرحله آدم‌ها دائم خاطراتشون را مرور می‌کنند، یاد قدیما می‌افتن، با خودشون فکر می‌کنن اگه اینطوری می‌کردم یا این حرفو می‌زدم رابطتمون تموم نمی‌شد و … ؛ علاوه بر تمام این‌ها، یه اتفاق خطرناک تو این زمان ممکنه پیش بیاد و اونم فکر برگشتنه! ببینید، منظور ما این نیست که برگشتن به رابطه کار اشتباهیه، بلکه منظورمون اینه که تو این مرحله کار اشتباهیه. اما چرا؟ چون شما هنوز مراحل سوگ رو درست طی نکردید، مشکلات حل و فصل نشدن و از همه مهم‌تر، شما آسیب‌پذیرتر هستید. همه این توضیحات رو دادم که بگم، الان زمان درستی برای برگشتن به رابطه نیست. شما اول باید تکلیف خودتون رو با این رابطه حل کنید؛ مراحل سوگ رو کامل طی کنید؛ مشکلات و مسائلی که قبلا بوده رو رفع کنید و بعد با منطق و احساستون (هر دو با هم) تصمیم بگیرید که می‌خواید برگردید یا نه! پیشنهاد می‌کنم این توضیحات رو برای فرد مقابلتون بدید و ازشون زمان بگیرید؛ مگر نه برگشتن تو این وضعیت نه تنها به بهبود رابطتون کمکی نمی‌کنه، بلکه اوضاع رو بدتر هم می‌کنه!

دوست عزیز سلام

موضوعی که شما مطرح کردید بعد از به هم خوردن رابطه بسیار شایعه. بعد از شکست عشقی (به هم خوردن رابطه)، شما 4 مرحله را باید برای بهبودی طی کنید: انکار، خشم، چانه‌زنی و افسردگی. اگه درست این مراحل طی نشه، شما بین این مراحل چرخش می‌کنید و هیچ‌وقت به بهبودی نمی‌رسید. مرحله‌ای که شما الان توصیف کردید، «چانه‌زنی» هست، اما یعنی چی؟ تو این مرحله آدم‌ها دائم خاطراتشون را مرور می‌کنند، یاد قدیما می‌افتن، با خودشون فکر می‌کنن اگه اینطوری می‌کردم یا این حرفو می‌زدم رابطتمون تموم نمی‌شد و … ؛ علاوه بر تمام این‌ها، یه اتفاق خطرناک تو این زمان ممکنه پیش بیاد و اونم فکر برگشتنه! ببینید، منظور ما این نیست که برگشتن به رابطه کار اشتباهیه، بلکه منظورمون اینه که تو این مرحله کار اشتباهیه. اما چرا؟ چون شما هنوز مراحل سوگ رو درست طی نکردید، مشکلات حل و فصل نشدن و از همه مهم‌تر، شما آسیب‌پذیرتر هستید. همه این توضیحات رو دادم که بگم، الان زمان درستی برای برگشتن به رابطه نیست. شما اول باید تکلیف خودتون رو با این رابطه حل کنید؛ مراحل سوگ رو کامل طی کنید؛ مشکلات و مسائلی که قبلا بوده رو رفع کنید و بعد با منطق و احساستون (هر دو با هم) تصمیم بگیرید که می‌خواید برگردید یا نه! پیشنهاد می‌کنم این توضیحات رو برای فرد مقابلتون بدید و ازشون زمان بگیرید؛ مگر نه برگشتن تو این وضعیت نه تنها به بهبود رابطتون کمکی نمی‌کنه، بلکه اوضاع رو بدتر هم می‌کنه!!

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

تهران- ايرنا- طلاق عاطفي يا طلاق خاموش كه شكل امروزي و شيك بسوز و بساز قديم است به دليل فراواني اش در جامعه امروز و همراه بودنش با آسيب هاي اجتماعي بسيار نيازمند اتخاذ سياست ها و راهكارهايي جدي از سوي متخصصان است

تهران- ایرنا- «مصطفی اقلیما» رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران…

تهران- ایرنا- «غلامعلی رجایی» فعال سیاسی با اشاره به خط تخریب رئیس‌جمهوری…

تهران- ایرنا- روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله‌ای نوشت: در مشاجرات…

تهران-ایرنا- طرح برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به منظور ایجاد…

چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

با شریک زندگی تان طوری رفتار کنید که احساس کند یک فرد خاص و منحصر بفرد در زندگی شما است

 

 

بعد از چند سال زندگی زناشویی ، معمولا زوج ها دچار خستگی، روزمرگی، سوء تفاهمات ساده ای که گاهی بسیار بزرگ می شوند و حتی تا مرز طلاق پیش می روند ، صحبت هایی که بسیار تند و زننده هستند و … . تمام توصیفات گفته شده خطرناک و مهلک هستند . این احساس در روابط بین زن و مرد یک سم است زیرا این سم روابط بین زوجین را مسموم می کند و مسلما در این میان زندگی خانوادگی قربانی می شود .تمام مشاوران خانواده معتقد هستند در هنگامی که بحثی بین زن و شوهر صورت می گیرد باید یکی از زوجین یا هر دو سکوت اختیار کنند تا بتوانند با تمدد اعصاب و آرامش بیشتری به مشکل پیش آمده فکر کنند . زیرا هنگام عصبانیت و بحث های زناشویی معمولا با فریادهای گوش خراش و پرخاش جویانه نسبت به طرف مقابل صدایمان را بلند می کنیم و همین عمل اولین جرقه ای برای شدت گرفتن بحث می باشد پس توصیه اکید می شود که در بحث های زناشویی هنگامی که احساس می کنید صدای شما و همسرتان در حال اوج گرفتن هستند سکوت اختیار کنید و همسرتان را نیز دعوت به سکوت و آرامش کنید تا بتوانید در ساعتی دیگر که آرامش خود را به دست آوردید به دور از احساساتی شدن به موضوع بپردازید.اکنون به نقاط بسیار باریک و مهم در استحکام روابط زناشویی اشاره می شود که شاید به نظر ساده برسند اما بسیار مهم هستند :1 – به صحبت های همسر خود همیشه با دقت گوش بدهید .زیرا نوع صحبت کردن، بلندی یا کوتاهی صدا ، نوع کلماتی که استفاده می شود به خوبی بیانگر احساس، حالت روانی و درونی همسرتان می باشد . بخصوص این مورد را خانم ها نسبت به همسرانشان باید فراموش نکنند .

چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم

اما چرا این توصیه را بعنوان اولین راه حل به شما ارائه کردیم ؟زیرا آقایان برعکس خانم ها درون گرا هستند ، به ندرت و خیلی کم صحبتهای خود را بروز می دهند اما شما با استفاده از این راه حل می توانید به حالات درونی آنها پی ببرید . جالب است بدانید که مشکل زیادی از زوجین حول این موضوع می گردد که خانم ها از اینکه همسرانشان با آنها درد و دل نمی کنند شکایت دارند و به قولی حرفهایی که در دلشان نهفته است را به آنها بروز نمی دهند و تنها خانم ها هستند که با شوهرانشان صحبت می کنند و همیشه منتظر کلامی از طرف همسرانشان هستند اما این خواسته جواب داده نمی شود تا به صورت یک کمبود و عقده تبدیل می شود . این مشکل و عقده کم کم خود را در روابط عاطفی بین همسران نشان می دهد و خانم نیز دیگر تلاشی در جهت تقویت روابط انجام نمی دهد .

 

2 – همیشه همسرتان را در هر شرایطی که باشید حمایت کنید .حمایت معنای مختلفی دارد و تنها به معنای حمایت مالی نیست . گاه حمایت احساسی ، حمایت فکری بسیار مهم تر از حمایت های مالی می باشند .به همسرتان اطمینان دهید که در هر موقعیت و هر زمانی به او اعتماد کامل دارید .

3 – همیشه در چشمان همسر خود نگاه کنید .مانند روزهای اولی که با هم ازدواج کرده بودید و عاشقانه یکدیگر را نظاره می کردید . چشم ها تاثیر فوق العاده ای در جذب و استحکام بخشیدن روابط زناشویی دارند .همیشه با چشمانی عاشقانه همسر خود را نگاه کنید تا او به یاد داشته باشد شخصی در دنیا او را دوست دارد و انتظارش را می کشد .

 

4 – از همسرتان راجع به علایق ، سلایقش سوال بپرسیدشاید هرگز در این رابطه با شما صحبت نکند اما زمانی که سوال مستقیم پرسیده شود مجبور به پاسخ دادن می شود .5 – اجازه دهید همسرتان در رابطه با مشکلاتش صحبت کند حتی اگر شنیدن این مشکلات برای شما خوشایند نباشد یا ناراحت شوید .برای مثال : اگر همسرتان به شما می گوید که در حال ورشکست شدن می باشد به جای اینکه به او بگویید : نه ! من طاقت ندارم ، جواب فامیل را چه بدهم ، از این پس چطور زندگی کنیم و یا سوالاتی بدین سبک … با همسرتان همدردی کنید اجازه دهید او به صحبت هایش ادامه دهد از او بپرسید حالا چه فکری دارد ؟ چه طور می توانید با هم راه حلی پیدا کنید ؟

فراموش نکنید همسرتان به کمک ،همدلی و همدردی شما نیازمند است نه ملامت و افکاری که دردهای او را مضاعف کنند .

 

6 – نظرات خود را بدون ترس مطرح کنید :این مورد بیشتر در خانم ها دیده می شود . بدین معنا که خانم ها از ترس اینکه مبادا از چشم همسر خود بیافتند یا طرد شوند از گفتن نظراتشان ممانعت می کنند . اما با مرور زمان و ادامه یافتن این جریان ، خانم ها دچار مشکلات روحی شدیدی می شوند پس نظرات خود را بدون هیچ گونه ترس و ابای بیان کنید .

 

7 – از غر زدن بر سر موضوعات کوچک و بی اهمیت جدا بپرهیزید :بسیاری از دعواها و بحث های جدی از همین مورد آغاز می شوند . اینکه خانم یا آقا سر موضوع کوچکی آنقدر غر می زند تا عرصه را بر طرف مقابل تنگ می کند و در نتیجه او نیز به دفاع از خود می پردازد

8 – یاد بگیرید که علاقه خود را به همسرتان بروز بدهید :گفتن جملاتی مانند : ” دوست دارم _ با آمدن تو زندگیم رنگ و بویی دیگری گرفت _ برایم ارزش مند هستی و …. ” در زندگی زناشویی معجزه می کند .بسیاری از روابط زناشویی در خانواده های ایرانی به دلیل مشکلات عاطفی منجربه متارکه یا طلاق عاطفی می شود .

 

همسرتان را غافلگیرکنید

 

اگر دوست دارید همسرتان را غافلگیرکنید:

اگر شما دوست دارید همسرتان را شاد غافلگیرکنید، به پیشنهادهایی که در اینجا برایتان آورده ایم، نگاهی بیاندازید. با انجام چند راه ساده می توانید تاثیر مثبتی در رابطه و زندگی خود بگذارید.به یاد اولین روزهای آشنایی تان بیافتید. چه چیزی در شما شریک زندگی تا را عاشق کرد؟ تمام جذابیت خود را به کار گیرید و بار دیگر او را عاشق کنید. سعی کنید رفتار و حرکاتی را که او را تحت تاثیر قرار می دهد، از خود نشان دهید.

به تماشای مکان های دیدنی شهر بروید، مکان های جدید یا حتی قدیمی که برای هر دوی شما جذابیت دارد. به عنوان مثال برای یک گپ رمانتیک در یک رستوران زیبا قرار بگذارید.فکر رژیم و کالری اضافه را از خود دور کنید و برای خود و شریک زندگی تان یک بستنی با طعم مورد علاقه تان سفارس دهید. بستنی شادی آور است و بر شادی شما در چنین روزی نیز می افزاید.کارهای جدید را تجربه کنید. به عنوان مثال اگر به فکر یادگیری هنری بوده اید یا دوست داشتید غذای جدیدی را بپزید، این فرصت را از دست ندهید. تجربه کارهای جدید در کنار فردی که دوستش دارید، خاطره فراموش نشدنی را در زندگی شما بر جای خواهد گذاشت.چه چیزی رمانتیک تر از این که خاطره اولین دیدار خود را دوباره زنده کنید. با این کار به یاد خواهید آورد که چه راهی را تا بدین جا طی کرده اید و از یادآوری آنها خوشحال خواهید شد.با شریک زندگی تان طوری رفتار کنید که احساس کند یک فرد خاص و منحصر بفرد در زندگی شما است. به او بیش از همیشه توجه کنید، به عنوان مثال برایش یک صبحانه خوشمزه درست کنید یا حتی می توانید او را با دسر مورد علاقه اش غالفگیر کنید. در هر صورت او باید احساس کند که مرد یا زن آرزوهای شما است.تماشای یک فیلم در کنار عشق زندگی تان می تواند بسیار دلنشین باشد. اگر می خواهید کمی رمانتیک تر باشید، چراغ ها را خاموش و به جای آن شمع روشن کنید. این لحظات تاثیر مثبتی در زندگی شما خواهد گذاشت.بد نیست از خانه بیرون بزنید، به عنوان مثال به مکانی که برای هر دوی شما جدید است و جذابیت دارد، بروید. رزور کردن یک اتاق برای یک شب در هتل ایده بسیار خوبی است. مکان جدید، احساس جدیدی نیز به شما منتقل خواهد کرد. در نهایت باید بگوییم که لازم نیست یک کار خارق العاده انجام دهید. گفتن یک «دوستت دارم» ساده هم می تواند تاثیر لازم را بر عشق تان بگذارد. به او بگویید که چقدر دوستش دارید و چقدر از با او بودن راضی و خوشنود هستید.شما می توانید بدون هیچ هزینه ای، خوش بگذرانید کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید.

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

منابع:

سیمرغ

برترینها

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج


طراحی و بازسازی فضای داخلی


سینما رو به خونت بیار!

انواع گن وفرم دهنده بدن اورجینال و باکیفیت


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه

اجاره ویلاهای لوکس شمال لب دریا باقیمت خوب

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


ارسال محرمانه محصولات جنسی

معتبرترین فروشگاه خرید گیفت کارت در ایران

پرفروش ترین پکیج‌های جنسی رو از اینجابخر

چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم


رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات


انواع اکسسوری مردانه ویژه هدیه روز پدر


ست های لباس زیر جذاب و لاکچری


سفارش آنلاین جدیدترین ست های لباس زیر


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم
چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *