چگونه طلبه جذب کنیم

 
helpkade
چگونه طلبه جذب کنیم
چگونه طلبه جذب کنیم

حوزه/ حجت الاسلام امیری گفت: بهترین راه پذیرش طلبه، جذب چهره به چهره است و مدرسه علمیه شیخ علیخان زنگنه، با استفاده از اساتید و مبلغان توانسته به خوبی جوانان و نوجوانان شهر تویسرکان را با حوزه علمیه آشنا کند.

حجت الاسلام سجاد امیری مدیر مدرسه علمیه شیخ علیخان زنگنه شهر تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان با اشاره  پذیرش حوزه های علمیه، گفت: بهترین راه پذیرش طلبه، جذب چهره به چهره است و مدرسه علمیه شیخ علیخان زنگنه با استفاده از اساتید و مبلغان توانسته به خوبی جوانان و نوجوانان شهر تویسرکان را با حوزه علمیه آشنا کند.

وی ادامه داد: حضور مبلغان و اساتید حوزه علمیه در مدارس آموزش و پرورش، حلقه های صالحین، همکاری با متدیان فرهنگی شهرستان درباره  نجوه ورود به حوزه علمیه، فعالیت در فضای مجازی، تبلیغات شهری و ارسال پیامک به عموم مردم شهرستان از عمده فعالیت مدرسه علمیه شیخ علی خان زنگنه شهر تویسرکان در راستای جذب طلبه است.

مدیر مدرسه علمیه شیخ علیخان زنگنه شهر تویسرکان گفت: حجت الاسلام غفاری پور معاون پژوهش این مدرسه، مسئول پذیرش طلبه در شهر تویسرکان است که تاکنون 100 نفر پیش ثبت نام و 24 نفر به صورت قطعی برای آزمون ورودی از این شهرستان ثبت نام شده اند.

وی افزود: در کارگروه پذیرش هر هفته یک جلسه با موضوع جذب طلبه در مدرسه برگزار شده و مسئول پذیرش مدرسه، تمامی مصوبات را پیگیری کرده و جلساتی را با آموزش پرورش و مسئولان بسیج در این راستا برگزار می کند.

چگونه طلبه جذب کنیم

حجت الاسلام امیری در ادامه با اشاره به ظرفیت مدرسه علمیه شیخ علیخان زنگنه، عنوان کرد: این مدرسه برای سال تحصیلی جدید آمادگی برگزاری سه کلاس استاندارد را دارد اما بنا بر اهمیت کیفی گزینی به احتمال زیاد بتوانیم یک کلاس درسی از متقاضیان جدید الورود جذب کنیم.

وی در پایان با اشاره به اهمیت معرفی حوزه علمیه به متقاضیان ورودی گفت: باید جایگاه معنوی، علمی، هدف اصلی طلبگی، جایگاه روحانیت در جامعه، وضعیت معیشت طلاب در مدارج علمی و اهمیت مساله اخلاق برای طلاب جدید الورود تبیین شود.

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری حوزه محفوظ است. ۱۳۹۸©
بازنشر مطالب خبرگزاری حوزه در سایر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها بدون ذکر منبع آزاد است.


مدرسه علميـه الزهراءکلاردشت

با توجه به هجمه های فرهنگی دشمن  و تبلیغ گسترده غرب و جذب  بیشتر جوانان به سمت جامعه غرب و کشورهای اروپایی و هم چنین سهل بودن ورود به دانشگاه ها در کشور ، تبلیغ و جذب جوانان به خصوص دانش آموزان  به تحصیل در حوزه های علمیه سخت تر و سخت تر می شود.

 حال خواستار کمک و یاری از شما دوستان  خوب و ارزشی خود  دارم تا با همفکری هم و ارائه نظراتتان مبنی بر چگونگی جذب دانش آموزان  نسبت به تحصیل در حوزه علمیه ،  حوزه های علمیه به ویژه حوزه های علمیه خواهران را  مملو از مبلغین عفیف و پاکدامن کنیم.

 انشاءالله.

 منتظر نظراتتان  هستیم.

چگونه طلبه جذب کنیم

موضوعات: اموزشی لینک ثابت

باسلام و عرض ادب به نظر حقیر یکی از راهکارهای جذب دانش آموزان، برگزاری جلساتی با مدیران و دبیران مدارس است. چرا که جذب مسئولین، مسیر جذب دانش آموزان را هموارتر می کند.2. زمان شروع سال تحصیلی با برگزاری مسابقه کتابخوانی با جوایز ارزنده (با محتوای شرح حال بزرگان و یا نمونه هایی از بزرگان شهر خودتان) دانش اموزان را از نظر روحی با حوزه ها مرتبط می سازید و انشاالله زمینه جهت تبلیغ در بهمن ماه مهیا می شود.3. همانگونه که در مدارس پایگاه بسیج وجود دارد از طریق تعامل با اداره اموزش و پرورش پایگاه حوزه علمیه در مدارس دایر شود تا نام حوزه بیشتر در اذهان متبادر گردد.4. برگزاری کلاس های عقیدتی و احکام بانوان در مدارس و من الله التوفیق

سلام
به نظرم داشتن رفتار خوب و تواضع و به صورت کلی تاثیر زیادی در جذب نوجوانان دارد اما مهمتر از اون لازمه که جلساتی پیرامون برنامه های حوزه و شاخه های تخصصی که در حوزه تحصیل می کنند و همچنین نیازهای جامعه که حوزه اونها رو پوشش میده در نظر گرفته بشه.
ضمن اینکه فرصت ها و چالش های طلبه شدن تشریح شود
و همچنین چهارچوب درآمدی و مسائل مالی آینده تبیین شود.
البته بنده طلبه نیستم ولی در حال برنامه ریزی هستیم که برخی از موارد فوق را به دانش آموزان ارائه دهیم.
موفق باشید.

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
منه طلبه نماینده دین در بین مردمم
بیش از هر چیز دیگه ای رفتارم و اخلاقم باعث جذب میشه

بچه ها خودمونیما هرکدوم ازما تو خانواده و فامیل میتونه کلی آدم رو جذب حوزه کنه…..

ممنون از تلاشتون تو مسیر تبلیغ دین

بیان خاطراتی از طلبه شدن خود یا حتی طلبه شدن علما ، توسط طلاب می تواند برای جذب نوجوانان و جوانان به حوزه علمیه مفید باشد.

سلام با تشکر از نظرات همه کسانی که در این پست نظر داده اند.
این روشها توسط مبلغین توانمندمان بکارگرفته شده ولی باتوجه به توریستی بودن منطقه مان( شهرستان کلاردشت) و مشکلات دیگر جذب دانش آموزان به سمت حوزه های علمیه با شرایط مطلوبش طاقت فرساست.
با سپاس فراوان.
به امید موفقیت روزافزونتان در این راه.
یا علی مدد.

سلام علیکم
من و چند نفر از طلبه ها از طرف اقامه نماز به مدارس میریم
من با بچه ها خیلی گرم میگیرم مخصوصا بعضی وقتها که سر کلاسشون هم میرم ، اون روز یکی از بچه ها بهم گفت من حوزه رو دوست دارم چطوری میشه وارد حوزه شد
فکر کنم تواضع داشتن و مغرور نبودن بهترین خصلت یک طلبه باید باشد

سلام علیکم
من و چند نفر از طلبه ها از طرف اقامه نماز به مدارس میریم
من با بچه ها خیلی گرم میگیرم مخصوصا بعضی وقتها که سر کلاسشون هم میرم ، اون روز یکی از بچه ها بهم گفت من حوزه رو دوست دارم چطوری میشه وارد حوزه شد
فکر کنم تواضع داشتن و مغرور نبودن بهترین خصلت یک طلبه باید باشد

سلام دوست عزیز
1 برفتار نیکو در برخورد با نوجوان و جوان
2 ب نظراتشان چ در جمع خانواده یا مدرسه اهمیت بدهیم
3آشنا کردن آنها با دین آنگونه که شایسته فهم و سلیقه آنها باشه البته نه با تفریط و افراط
البته اینها در صورتی کارساز است که خود طلبه ب طلبه بودن خود افتخار کند.
موارد دیگری هم هست ولی بنظرم طلبه باید اول خودش رو باور کند.
موفق باشید.

عالی بود.خوشحال میشم به وبلاگ من هم سربزنید
mahdi1373.hc.com
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سلام علیکم
ما در استانمان کارهایی را انجام داده ایم مثل :
1.اعزام مبلغ به مدارس دبستان و دبیرستان که در صبحگاه و ساعات پرورشی در مدارس حضور دارند و فعالیت هایی مثل : مشاوره، برگزاری مسابقات قرانی و … را انجام می دهند.
2. اعزام مبلغ خانم جهت برگزاری نماز جماعت در مدارس و پاسخگویی به سوالات شرعی و بیان احکام.
3. مبلغات در مدارس به عنوان مربی پرورشی فعالیت دارند.
همه این موارد باعث آشنایی دانش اموزان با واژه حوزه و حوزوی می شود و کار را در موقع تبلیغ آسان تر می کند.
مثل : مدرک دانشگاه

با سلام و تشکر از شما به نظر من اگه یه برنامه ریزی بشه که چند طلبه خوب با قدرت جذب بالا در دبیرستانها مشغول رسیدگی به مسائل مذهبی و بیان مسائل شیرین دین بشند به گونه ای که در این زمینه به دانش آموزان نزدیک تر بشند این خود باعث میشه دانش آموزان علاقمند به دین و علوم دینی گردند.

سلام علیکم
خوش رو بودن وبروزبودن طلبه عامل مهم در جذب هستند.

پیشنهاد خوبی است ای کاش هر کس این مطلب را میخواند نظرش را بیان کند .برای همه مفید است، مخصوصا ما طلبه ها

فرم در حال بارگذاری …

این بخش تنها می تواند توسط جاوا اسکریپت نمایش داده شود.

فید نظر برای این مطلب

© کليه حقوق اين سايت محفوظ و متعلق به سامانه کوثر بلاگ مي باشد.

حوزه علمیه آشکارا شاهد عزمی نوین برای چاره اندیشی و به سازی وضعیت موجود است. دیرزمانی است که اندیشمندان و درد آشنایان، به رسالت بزرگ حوزه های علمیه، شرایط تاریخی و جغرافیایی امروز و وضعیت موجود مراکز علوم دینی توجه ویژه نموده اند و در صدد اصلاح و ترمیم چگونگی موجود و بالنده سازی آن برآمده اند. این عزم سال ها است که شکل گرفته و هر چند یک بار شعله ورتر شده است و اندک اندک و بس آرام به تغییرات و تحولاتی در بافتار درونی حوزه انجامیده است. به یقین سرعت این تغییر و تحول ها در دهه اخیر پس از تغییر الگوی مدیریت حوزه که به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب درسال 74 صورت گرفت رو به تزاید گذاشت و موجب پیدایش برکات فراون تازه ای گشت. اما در مقایسه با شتاب فزاینده تحولات اجتماعی و پیچیدگی شبکه روابط انسانی، آنچه در حوزه صورت گرفته، نسبت به بایسته ها و مطلوب ها در حد عُشری از اعشار است.

این عزم نوین را همین جا ارج می نهیم و قدر می شناسیم و امید آن داریم که علی رغم برخی کاستی ها و کندی های مشهود این تلاش ها و پویه ها بی ثمر نماند و با اخلاص و مجاهدت و استقامت و پیش از آن با تدبیر و حزم و خِرَد بهره های شایسته ای به کف آید.

شواهد موجود نشان از آن دارد که مسئولان محترم حوزه از شورای عالی، جامعه محترم مدرسین و مدیریت حوزه علمیه قم در صدد طراحی یک نظام هماهنگ پیشرو در جهت بالندگی حوزه قرار گرفته و این بار به پیشنهادهایی که روابط آن با سایر طرح ها و پیشنهادها در سایر ابعاد و موضوعات به خوبی روشن نشده، قناعت نمی ورزند. این بار رشد و بالندگی صنفی طلاب و حوزه های علمیه به صورتی جامع مد نظر قرار گرفته و آموزش و پژوهش و مدیریت و تبلیغ در کنار تربیت معنوی و اخلاقی در حوزه با هم توجه شده است.

چگونه طلبه جذب کنیم

گویا پرگویی و پرنویسی و ارائه یک طومار مفصل از طرح ها و پیشنهادها بیش از آنکه فایده ای رساند مانع و حجابی خواهد بود از درک رتبه اهمیت آنچه اساسی و حیاتی است. طول و تفصیلِ نوشته، حوصله خواننده را سر می برد و او را به تندخوانی و کندفهمی می راند و در تأثیرگذاری و اقدام، موفقیتی به دست نمی دهد. لذا در این نوشته به جای پرداختن به جزئیات و ارائه ده ها راه حل و راهکار و پروژه و پیشنهاد، به یک دو نکته اساسی و راهبردی اکتفا می شود تا با برجسته سازی این نکات از بی مهری به آن همه جلوگیری شود.

حوزه محل تأمین مهم ترین و کارآمدترین منابع انسانی نهضت بزرگ تمدن سازی اسلامی است. حوزه کانون پرورش ارزشمندترین سربازان لشکر مهدی و پرنفوذترین کارگزاران دولت مهدوی (عج) است.

طلبه ای که در حوزه ثبت نام می کند در دالانی قرار می گیرد که پس از عبور از آن باید به پدیده تابناک پرتوانی تبدیل شود که عُرضه انجام کارهای ویژه و امانت آن را واجد باشد. ان خیر من استأجرت القوی الامین(1)

حوزه نباید تنها به فکر نیاز اخلاقی و معنوی طلبه باشد و غایت خود را آدم ساختن طلبه (به معنای خاص اخلاقی) قرار دهد، حوزه باید به صدد آدم ساز ساختن طلبه باشد. یعنی آدمِ این کار را بسازد. آدمِ واجد مهارت های مختلف که به کار تقویت دین خدا بیاید و در جریان فهم و تبیین و تبلیع و تحقق دین خدا و دفاع از شریعت بتواند تأثیرگذار باشد. هدف از به حوزه آمدن نیز نباید تنها به آدم شدن (یعنی خودسازی معنوی و اخلاقی) منحصر شود. تربیت معنوی و اخلاقی وظیفه هر انسانی است، چه طلبه باشد و چه طلبه نباشد، که آدمی پیش از آنکه طلبه گردد انسان است و وظایف انسانی بر دوش دارد.

با توجه به این ویژگی مهم حوزه (کانون تأمین منابع انسانی) و با توجه به محدودیت منابع و امکاناتِ در اختیارِ، لازم است در هزینه این امکانات و فرصت ها کمال دقت ملاحظه شود تا با صرف کمترین ها، بیشترین بازده حاصل اید.

شاید لازم نباشد برای این منظور طول و عرض و ارتفاع ساختار حوزه گسترش یابد و مسئولان امر، دست به کار تأسیس نهادهای جدید گردند. حتی شاید لازم نباشد در ابتدای امر، در قانون حاکم بر این ساختار تغییری رخ دهد؛ حسن اجرای قوانین موجود در همین شرایط فعلی قابلیت بالا بردن بازده فعالیت ها را دارد. یعنی اگر مسئولی، بدون ادعای اصلاح و سر و صدای تغییر، قصد بهبود وضع موجود را داشته باشد می تواند از ظرفیت های ساختار، فرهنگ و قوانین موجودِ حوزه، بهره ای فراوان گیرد و بر بالندگی آن بیفزاید. با این توجه به موضوع پذیرش و جذب و گزینش طلاب در حوزه می پردازیم.

پذیرش و گزینش طلاب دروازه ورود منابع انسانی به خانواده حوزوی است و زایش نیروهای جدید بر آن استوار است. اگر این دروازه به روی همگان باز باشد یا دقت کافی در ورود میهمانان تازه اعمال نگردد مشکلات فراوانی پیش رو خواهد بود و سرمایه گزافی به هدر خواهد رفت. بدون شک باید پاسبانانی آزموده و کارآمد از این دروازه خطیر محافظت نمایند و کنترل دقیق ورودی های حوزه را به دست گیرند.

سرمایه اندکی که دراختیار اهداف امام عصر (ع) قرار گرفته، نباید صرف هر کس و ناکس شود و دروازه پذیرش و گزینش، نقطه عطف انتخاب این هزینه است. گمان می شود اگر اهمیت این نقطه استراتژیک بر مسئولان آن روشن شود در ارتقای کیفیت آن کوششی فراگیر ایجاد خواهد شد.

در این گردنه استراتژیک نباید رویکرد گله ای و فله ای داشت و با مسامحه و ان شاء الله برگزار کرد. هیچ نیازی هم نیست که کمیت طلاب، مد نظر قرار گیرد. چه اشکال دارد که در یک سال تحصیلی از چند هزار متقاضی ورود به حوزه تنها 30 نفر انتخاب شوند؛ یکی مرد جنگی به از صد هزار، و قله العیال احد الیسارین(2)

طلبه پیش از ورود به حوزه هیچ حقی به گردن سازمان روحانیت ندارد و پاسخ نفی شنیدن برای او چندان گران نیست و مفسده ای پی نمی آورد. بنا هم بر این نیست که هر کس شیدای ورود به حوزه است این توفیق را به دست آورد. محدودیت فرصت ها و امکانات حوزه این سخاوتمندی را اجازه نمی دهد و انتخاب را ضروری می سازد.

برای اقدام به هر کار شرایط اولیه ای نیاز است. قصاب برای قصاب شدن بازوی قوی و گردن کلفت نیاز دارد. طلبه هم برای طلبه شدن علاوه بر عشق و علاقه اولیه و سلامت و صفای روحی که نوع جوانان مشتاق بلاتردید واجد آن هستند، استعداد فعالیت علمی پژوهشی و حوصله کار توان فرسای تحصیل را نیاز دارد. ضریب هوشی بالا به علاوه سابقه تلاش و فعالیت و موفقیت نسبی در دوره پیش از طلبگی باید قطعا احراز شود و بدون تعارف و مسامحه، و با اعمال دقت متناسب با دستگاه امام زمان (عج) نخبه گزینی گردد.

پس از این اگر با سوء اختیار مسوولان و پاسدارانِ این گردنه مهم، کسی بدون اهلیت لازم وارد مجموعه شود اختیار پالایش او هزینه گزافی می طلبد. رویکرد گله ای و فله ای به سلب اختیار ما می انجامد. چرا با سوء اختیار خود از خود سلب اختیار کنیم و با سهل گیری و بی توجهی خود را گرفتار آوریم؟ آن سلب اختیار که پس از این بی توجهی پدید می آید هرگز رافع تکلیف نیست که الامتناع بالاختیار لاینافی الاختیار.

بنابراین اگر فرض کنیم با همین ساختار تشکیلات و قوانین موجود قصد بهسازی وضعیت پذیرش طلاب باشد دو کار اساسی ضرورت دارد.

1. القای اهمیت فراوان این گردنه استراتژیک به مجریان و کارگزاران پذیرش

2. محدود کردن دایره انتخاب و پرهیز از استقبال عمومی (پایین آوردن نرخ طلاب پذیرش شده و ورودی های هرسال)

اگر به مسوولان پذیرش گفته شود از میان چند هزار متقاضی تنها 100 نفر را انتخاب کنید خود به خود در امر انتخاب دقت بیشتری خواهد شد.

البته و صد البته توافق بر سر تعریف طلبه و نقش او در اجتماعِ آینده، ملاک های گزینش را روشن تر خواهد کرد. هر جوانِ کم روی به ظاهر موءدبی که گردن تواضع کج کند و با وقار و متانت راه رود صلاحیت ورود به حوزه را ندارد. هر جوان آماده برای رشد معنوی و تعالی روحی را نباید مجوز طلبگی داد. اشتباه ما آن است که طلبگی را به رشد و تعالی معنوی معنا می کنیم، آنگاه شرط لازم برای ورود به حوزه را آمادگی تربیت روحی می دانیم. تربیت معنوی یکی از اجزای (و البته از اجزای بسیار مهم) شخصیت جامع طلبه کارآمد است و هرگز برای تربیت یک نیروی موءثر حوزوی کافی نیست.

بی مناسبت نیست همین جا این پیشنهاد را هم عرضه کنیم که ترسیم سیمای ایده آل طلبه و ارائه یک تعریف کامل از طلبه موفق و آرمانی یک ضرورت برای طلاب و مسوولان حوزه است. آیا طلبه موفق طلبه ای است که دروس حوزه را با سرعت مناسب به خوبی بخواند و از صفای باطن و تقوای لازم برخوردارد باشد؟ این تلقی عمومی میان طلاب و اساتید و مسوولان است که به نظر سخت ناقص و ناکارآمد است. اگر پروژه ای در راه ترسیم سیمای آرمانی طلبه موفق آغاز گردد و چیزی شبیه منشور تربیتی نسل جوان (که توسط سازمان ملی جوانان تهیه شده البته با بهره گیری از تجربه آنها و بدون نقایص و ایرادات آن) تهیه شود نظام تربیت طلبه سامان خواهد گرفت و خدمتی بس بزرگ به طلبه برای یافتن منطق برنامه ریزی شخصی خواهد بود و خدمتی بزرگ تر به سازمان حوزه، برای حسن اجرای وظایف محوله. این پروژه ملاک های پذیرش را نیز روشن تر خواهد کرد. پذیرش به واقع باید سرمایه گذاری ویژه برای نخبه گزینی و نخبه پروری تلقی شود. اگر در امر پذیرش طلاب به کیفیت بها دهیم نه به کمیت موضوع پاره ای از مشکلات آینده حوزه مرتفع خواهد شد.

یک دسته گل دماغ پروراز خرمن صد گیاه برتر

ناکارآمدی بخش پذیرش و گزینش به تولد نوزادهای معلول و عقب مانده در حوزه می انجامد که هر چه بزرگ تر شوند دردسرسازتر و سربارتراند و مصرف کننده های بی حاصلِ سرمایه های حوزه که حوزه حاصل خیز را به زمین بایر بدل می سازند. در مقابل، کارآمدی بخش پذیرش موجب تولد استعدادهای درخشان و فرزانگان بی بدیلی است که هر چه بزرگ تر شوند امید پرتوافشانی و ثمربخشی آنان بیشتر می شود.

مسئله دیگر که در این قسمت به آن توجه نشده موضوع جذب است. حوزه های علمیه علاوه بر پذیرش باید جذب داشته باشند. پذیرش یعنی جوانی که خود طالب و متقاضی ورود به سرزمین باشکوه طلبگی است برای این موضوع ارزیابی و پذیرفته شود. ولی جذب، یک اقدام فعال است که مستقیما از سوی حوزه انجام می گیرد و هدف آن جهت بخشی به اراده جوانان شایسته و احیانا تغییر تصمیم آنها به سوی انتخاب راه طلبگی است.

اقدام به این مسئله متقاضیان ورود را افزایش می دهد و کار گزینش را سخت تر می کند اما در نهایت با قراردادن فیلترهای قوی برای ورود به حوزه بازده پذیرش بالاتر خواهد رفت. به امید روزی که بهترین جوانان این مرز و بوم به سمت بهترین خدمات اجتماعی که همان انجام وظایف پیامبران الهی است رو کنند و حوزه امام زمان (عج) کانون اجتماع برترین، کارآمدترین و موءثرترین نیروهای اسلام باشد.

1. قصص 28: 26.

2. نهج البلاغه، حکمت 141.

حوزه علمیه آشکارا شاهد عزمی نوین برای چاره اندیشی و به سازی وضعیت موجود است. دیرزمانی است که اندیشمندان و درد آشنایان، به رسالت بزرگ حوزه های علمیه، شرایط تاریخی و جغرافیایی امروز و وضعیت موجود مراکز علوم دینی توجه ویژه نموده اند و در صدد اصلاح و ترمیم چگونگی موجود و بالنده سازی آن برآمده اند. این عزم سال ها است که شکل گرفته و هر چند یک بار شعله ورتر شده است و اندک اندک و بس آرام به تغییرات و تحولاتی در بافتار درونی حوزه انجامیده است. به یقین سرعت این تغییر و تحول ها در دهه اخیر پس از تغییر الگوی مدیریت حوزه که به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب درسال 74 صورت گرفت رو به تزاید گذاشت و موجب پیدایش برکات فراون تازه ای گشت. اما در مقایسه با شتاب فزاینده تحولات اجتماعی و پیچیدگی شبکه روابط انسانی، آنچه در حوزه صورت گرفته، نسبت به بایسته ها و مطلوب ها در حد عُشری از اعشار است.

این عزم نوین را همین جا ارج می نهیم و قدر می شناسیم و امید آن داریم که علی رغم برخی کاستی ها و کندی های مشهود این تلاش ها و پویه ها بی ثمر نماند و با اخلاص و مجاهدت و استقامت و پیش از آن با تدبیر و حزم و خِرَد بهره های شایسته ای به کف آید.

شواهد موجود نشان از آن دارد که مسئولان محترم حوزه از شورای عالی، جامعه محترم مدرسین و مدیریت حوزه علمیه قم در صدد طراحی یک نظام هماهنگ پیشرو در جهت بالندگی حوزه قرار گرفته و این بار به پیشنهادهایی که روابط آن با سایر طرح ها و پیشنهادها در سایر ابعاد و موضوعات به خوبی روشن نشده، قناعت نمی ورزند. این بار رشد و بالندگی صنفی طلاب و حوزه های علمیه به صورتی جامع مد نظر قرار گرفته و آموزش و پژوهش و مدیریت و تبلیغ در کنار تربیت معنوی و اخلاقی در حوزه با هم توجه شده است.

گویا پرگویی و پرنویسی و ارائه یک طومار مفصل از طرح ها و پیشنهادها بیش از آنکه فایده ای رساند مانع و حجابی خواهد بود از درک رتبه اهمیت آنچه اساسی و حیاتی است. طول و تفصیلِ نوشته، حوصله خواننده را سر می برد و او را به تندخوانی و کندفهمی می راند و در تأثیرگذاری و اقدام، موفقیتی به دست نمی دهد. لذا در این نوشته به جای پرداختن به جزئیات و ارائه ده ها راه حل و راهکار و پروژه و پیشنهاد، به یک دو نکته اساسی و راهبردی اکتفا می شود تا با برجسته سازی این نکات از بی مهری به آن همه جلوگیری شود.

حوزه محل تأمین مهم ترین و کارآمدترین منابع انسانی نهضت بزرگ تمدن سازی اسلامی است. حوزه کانون پرورش ارزشمندترین سربازان لشکر مهدی و پرنفوذترین کارگزاران دولت مهدوی (عج) است.

چگونه طلبه جذب کنیم

طلبه ای که در حوزه ثبت نام می کند در دالانی قرار می گیرد که پس از عبور از آن باید به پدیده تابناک پرتوانی تبدیل شود که عُرضه انجام کارهای ویژه و امانت آن را واجد باشد. ان خیر من استأجرت القوی الامین(1)

حوزه نباید تنها به فکر نیاز اخلاقی و معنوی طلبه باشد و غایت خود را آدم ساختن طلبه (به معنای خاص اخلاقی) قرار دهد، حوزه باید به صدد آدم ساز ساختن طلبه باشد. یعنی آدمِ این کار را بسازد. آدمِ واجد مهارت های مختلف که به کار تقویت دین خدا بیاید و در جریان فهم و تبیین و تبلیع و تحقق دین خدا و دفاع از شریعت بتواند تأثیرگذار باشد. هدف از به حوزه آمدن نیز نباید تنها به آدم شدن (یعنی خودسازی معنوی و اخلاقی) منحصر شود. تربیت معنوی و اخلاقی وظیفه هر انسانی است، چه طلبه باشد و چه طلبه نباشد، که آدمی پیش از آنکه طلبه گردد انسان است و وظایف انسانی بر دوش دارد.

با توجه به این ویژگی مهم حوزه (کانون تأمین منابع انسانی) و با توجه به محدودیت منابع و امکاناتِ در اختیارِ، لازم است در هزینه این امکانات و فرصت ها کمال دقت ملاحظه شود تا با صرف کمترین ها، بیشترین بازده حاصل اید.

شاید لازم نباشد برای این منظور طول و عرض و ارتفاع ساختار حوزه گسترش یابد و مسئولان امر، دست به کار تأسیس نهادهای جدید گردند. حتی شاید لازم نباشد در ابتدای امر، در قانون حاکم بر این ساختار تغییری رخ دهد؛ حسن اجرای قوانین موجود در همین شرایط فعلی قابلیت بالا بردن بازده فعالیت ها را دارد. یعنی اگر مسئولی، بدون ادعای اصلاح و سر و صدای تغییر، قصد بهبود وضع موجود را داشته باشد می تواند از ظرفیت های ساختار، فرهنگ و قوانین موجودِ حوزه، بهره ای فراوان گیرد و بر بالندگی آن بیفزاید. با این توجه به موضوع پذیرش و جذب و گزینش طلاب در حوزه می پردازیم.

پذیرش و گزینش طلاب دروازه ورود منابع انسانی به خانواده حوزوی است و زایش نیروهای جدید بر آن استوار است. اگر این دروازه به روی همگان باز باشد یا دقت کافی در ورود میهمانان تازه اعمال نگردد مشکلات فراوانی پیش رو خواهد بود و سرمایه گزافی به هدر خواهد رفت. بدون شک باید پاسبانانی آزموده و کارآمد از این دروازه خطیر محافظت نمایند و کنترل دقیق ورودی های حوزه را به دست گیرند.

سرمایه اندکی که دراختیار اهداف امام عصر (ع) قرار گرفته، نباید صرف هر کس و ناکس شود و دروازه پذیرش و گزینش، نقطه عطف انتخاب این هزینه است. گمان می شود اگر اهمیت این نقطه استراتژیک بر مسئولان آن روشن شود در ارتقای کیفیت آن کوششی فراگیر ایجاد خواهد شد.

در این گردنه استراتژیک نباید رویکرد گله ای و فله ای داشت و با مسامحه و ان شاء الله برگزار کرد. هیچ نیازی هم نیست که کمیت طلاب، مد نظر قرار گیرد. چه اشکال دارد که در یک سال تحصیلی از چند هزار متقاضی ورود به حوزه تنها 30 نفر انتخاب شوند؛ یکی مرد جنگی به از صد هزار، و قله العیال احد الیسارین(2)

طلبه پیش از ورود به حوزه هیچ حقی به گردن سازمان روحانیت ندارد و پاسخ نفی شنیدن برای او چندان گران نیست و مفسده ای پی نمی آورد. بنا هم بر این نیست که هر کس شیدای ورود به حوزه است این توفیق را به دست آورد. محدودیت فرصت ها و امکانات حوزه این سخاوتمندی را اجازه نمی دهد و انتخاب را ضروری می سازد.

برای اقدام به هر کار شرایط اولیه ای نیاز است. قصاب برای قصاب شدن بازوی قوی و گردن کلفت نیاز دارد. طلبه هم برای طلبه شدن علاوه بر عشق و علاقه اولیه و سلامت و صفای روحی که نوع جوانان مشتاق بلاتردید واجد آن هستند، استعداد فعالیت علمی پژوهشی و حوصله کار توان فرسای تحصیل را نیاز دارد. ضریب هوشی بالا به علاوه سابقه تلاش و فعالیت و موفقیت نسبی در دوره پیش از طلبگی باید قطعا احراز شود و بدون تعارف و مسامحه، و با اعمال دقت متناسب با دستگاه امام زمان (عج) نخبه گزینی گردد.

پس از این اگر با سوء اختیار مسوولان و پاسدارانِ این گردنه مهم، کسی بدون اهلیت لازم وارد مجموعه شود اختیار پالایش او هزینه گزافی می طلبد. رویکرد گله ای و فله ای به سلب اختیار ما می انجامد. چرا با سوء اختیار خود از خود سلب اختیار کنیم و با سهل گیری و بی توجهی خود را گرفتار آوریم؟ آن سلب اختیار که پس از این بی توجهی پدید می آید هرگز رافع تکلیف نیست که الامتناع بالاختیار لاینافی الاختیار.

بنابراین اگر فرض کنیم با همین ساختار تشکیلات و قوانین موجود قصد بهسازی وضعیت پذیرش طلاب باشد دو کار اساسی ضرورت دارد.

1. القای اهمیت فراوان این گردنه استراتژیک به مجریان و کارگزاران پذیرش

2. محدود کردن دایره انتخاب و پرهیز از استقبال عمومی (پایین آوردن نرخ طلاب پذیرش شده و ورودی های هرسال)

اگر به مسوولان پذیرش گفته شود از میان چند هزار متقاضی تنها 100 نفر را انتخاب کنید خود به خود در امر انتخاب دقت بیشتری خواهد شد.

البته و صد البته توافق بر سر تعریف طلبه و نقش او در اجتماعِ آینده، ملاک های گزینش را روشن تر خواهد کرد. هر جوانِ کم روی به ظاهر موءدبی که گردن تواضع کج کند و با وقار و متانت راه رود صلاحیت ورود به حوزه را ندارد. هر جوان آماده برای رشد معنوی و تعالی روحی را نباید مجوز طلبگی داد. اشتباه ما آن است که طلبگی را به رشد و تعالی معنوی معنا می کنیم، آنگاه شرط لازم برای ورود به حوزه را آمادگی تربیت روحی می دانیم. تربیت معنوی یکی از اجزای (و البته از اجزای بسیار مهم) شخصیت جامع طلبه کارآمد است و هرگز برای تربیت یک نیروی موءثر حوزوی کافی نیست.

بی مناسبت نیست همین جا این پیشنهاد را هم عرضه کنیم که ترسیم سیمای ایده آل طلبه و ارائه یک تعریف کامل از طلبه موفق و آرمانی یک ضرورت برای طلاب و مسوولان حوزه است. آیا طلبه موفق طلبه ای است که دروس حوزه را با سرعت مناسب به خوبی بخواند و از صفای باطن و تقوای لازم برخوردارد باشد؟ این تلقی عمومی میان طلاب و اساتید و مسوولان است که به نظر سخت ناقص و ناکارآمد است. اگر پروژه ای در راه ترسیم سیمای آرمانی طلبه موفق آغاز گردد و چیزی شبیه منشور تربیتی نسل جوان (که توسط سازمان ملی جوانان تهیه شده البته با بهره گیری از تجربه آنها و بدون نقایص و ایرادات آن) تهیه شود نظام تربیت طلبه سامان خواهد گرفت و خدمتی بس بزرگ به طلبه برای یافتن منطق برنامه ریزی شخصی خواهد بود و خدمتی بزرگ تر به سازمان حوزه، برای حسن اجرای وظایف محوله. این پروژه ملاک های پذیرش را نیز روشن تر خواهد کرد. پذیرش به واقع باید سرمایه گذاری ویژه برای نخبه گزینی و نخبه پروری تلقی شود. اگر در امر پذیرش طلاب به کیفیت بها دهیم نه به کمیت موضوع پاره ای از مشکلات آینده حوزه مرتفع خواهد شد.

یک دسته گل دماغ پروراز خرمن صد گیاه برتر

ناکارآمدی بخش پذیرش و گزینش به تولد نوزادهای معلول و عقب مانده در حوزه می انجامد که هر چه بزرگ تر شوند دردسرسازتر و سربارتراند و مصرف کننده های بی حاصلِ سرمایه های حوزه که حوزه حاصل خیز را به زمین بایر بدل می سازند. در مقابل، کارآمدی بخش پذیرش موجب تولد استعدادهای درخشان و فرزانگان بی بدیلی است که هر چه بزرگ تر شوند امید پرتوافشانی و ثمربخشی آنان بیشتر می شود.

مسئله دیگر که در این قسمت به آن توجه نشده موضوع جذب است. حوزه های علمیه علاوه بر پذیرش باید جذب داشته باشند. پذیرش یعنی جوانی که خود طالب و متقاضی ورود به سرزمین باشکوه طلبگی است برای این موضوع ارزیابی و پذیرفته شود. ولی جذب، یک اقدام فعال است که مستقیما از سوی حوزه انجام می گیرد و هدف آن جهت بخشی به اراده جوانان شایسته و احیانا تغییر تصمیم آنها به سوی انتخاب راه طلبگی است.

اقدام به این مسئله متقاضیان ورود را افزایش می دهد و کار گزینش را سخت تر می کند اما در نهایت با قراردادن فیلترهای قوی برای ورود به حوزه بازده پذیرش بالاتر خواهد رفت. به امید روزی که بهترین جوانان این مرز و بوم به سمت بهترین خدمات اجتماعی که همان انجام وظایف پیامبران الهی است رو کنند و حوزه امام زمان (عج) کانون اجتماع برترین، کارآمدترین و موءثرترین نیروهای اسلام باشد.

1. قصص 28: 26.

2. نهج البلاغه، حکمت 141.

این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.

پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی

3

7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org

قم، صندوق پستی 371…

پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی

مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3

7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…

مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه

1385/6/1
3
mbl

شناسه خبر : 33504

چگونه طلبه جذب کنیم

1395/08/23

تعداد بازدید : 360

در این نشست «خانم زمان جان‎فزا»، مدیر مدرسه علمیه خواهران زهرای اطهر(س) لارستان، عنوان کرد: امروز باید روش‌های جدید برای جذب طلاب به کار گرفته شود.
وی همچنین از استادان خواست تا طرح و شیوه‎های جدیدی برای جذب بانوان به مدارس علمیه خواهران را ارائه دهند.
 

امروز :
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ ۱۵ جمادى الثاني ۱۴۴۲

© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران می باشد.نشانی پستی: انتهاي بلوارامين، نبش كوچه شماره 51 .کد پستی: 3713954736تلفن: 32946200-025 دورنگار: 32946220-025

 به گزارش روابط عمومي مديريت حوزه علميه خراسان شمالي، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، در نشست مدیران مدارس علمیه استان که با موضوع جذب و پذیرش طلاب در سال تحصیلی جدید برگزار شد، بر تلاش و برنامه‌ریزی مناسب برای جذب کیفی طلاب در مدارس علمیه تأکید کرد.

خبر 7 آذر 99: رایزنی‌ برای حضور طلاب به عنوان سرباز معلم در مناطق محروم (منبع: خبرگزاری صدا و سیما)

دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گفت: رایزنی‌هایی را برای حضور طلاب به عنوان سرباز معلم در مناطق مختلف از جمله مناطق محروم انجام دادیم به طوری که آن‌ها حدود دو سال خدمت سربازی خود را در آموزش و پرورش می‌گذرانند.

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید

خبر 2 شهریور 99: 12 هزار طلبه در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت می کنند (منبع: خبرگزاری ایسنا)

دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش اعلام کرد: با پیگیری های متعدد زمینه شرکت طلاب در آزمون استخدامی ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان از سه رشته به ۸ رشته ارتقا یافته و در سال تحصیلی جاری بیش از ۱۲ هزار طلبه در آزمون شرکت و در نهایت تعداد ۴۴۳ نفر از این طریق جذب آموزش ‌و پرورش می شوند.

چگونه طلبه جذب کنیم

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید

خبر 25 تیر 99: 440 طلبه در آموزش و پرورش استخدام می شوند (منبع: پایگاه خبری شفقنا)

معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش از نهایی شدن پذیرش ۴۴۰ طلبه در آزمون و مصاحبه های استخدامی وزارت آموزش و پررش خبر داد.

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید

خبر 12 تیر 99: تشریح شرایط استخدام طلاب در آموزش و پرورش (منبع: خبرگزاری رسمی حوزه)

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه استان یزد شرایط استخدام طلاب در آموزش و پرورش تشریح کرد. حجت الاسلام سید مهدی حسینی راد، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه استان یزد در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در یزد، شرایط استخدامی طلاب در آموزش و پرورش را اعلام کرد.

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید

خبر 25 آذر 98: پذیرش سرباز طلبه‌ها در مدارس کهگیلویه و بویراحمد (منبع: خبرگزاری فارس)

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از استخدام رسمی 30 روحانی در این نهاد خبر داد و گفت: سرباز طلبه‌ها در مدارس استان پذیرش می‌شوند.

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید

خبر 19 آذر 98: همکاری حوزه علمیه با وزارت آموزش‌و پرورش (منبع: خبرگزاری تسنیم)

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموز‌ش‌وپرورش با اشاره به برنامه پنج ساله برای همکاری با این وزارتخانه گفت: ایجاد و توسعه پیش‌دبستانی و مدارس غیردولتی، ایجاد و توسعه مدارس خرید خدمت به منظور حضور فعال حوزه در آموزش مبتنی بر دین و اخلاق مدنظر است.

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید

خبر 9 آذر 98: 10 درصد استخدامی‌های آموزش‌ و پرورش باید از طلاب باشد (منبع: خبرگزاری مهر)

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگ مصوبه‌ای ابلاغ کرده که طی آن ۱۰ درصد استخدام آموزش‌وپرورش کشور باید از بین طلاب باشد. وی بابیان اینکه این مصوبه در مراحل نهایی قرار دارد، افزود: استفاده از ظرفیت طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه و مدارس مذهبی یکی از راه‌های ارتقای معرفتی آتیه سازان ایران اسلامی است.

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید

خبر 7 مهر 98: 12 مهرماه پایان فرصت ثبت نام طلاب در آزمون استخدامی آموزش و پرورش (منبع: خبرگزاری رسمی حوزه)

مرکز تربیت مبلغ معلم طلاب، 12مهرماه جاری را آخرین فرصت طلاب حوزه های علمیه جهت ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام کرد.

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید

خبر 3 مهر 98: شروع ثبت نام استخدام هفتمین آزمون فراگیر ویژه وزارت آموزش و پرورش

ضمن آرزوی موفقیت سایت ایران استخدام برای یکایک شما کاربران گرامی؛ به اطلاع میرسانیم ثبت نام هفتمین آزمون استخدامی فراگیر ویژه وزارت آموزش و پرورش آغاز گردیده است. لطفا پس از مطالعه دفترچه راهنما و شرایط استخدام، در صورت واجد شرایط بودن اقدام به خرید کارت اعتباری و ثبت نام نمایید.

جهت دانلود بسته ویژه اصل سوالات استخدامی آموزش و پرورش (همراه پاسخنامه تستی و تشریحی) اینجا کلیک نماییدجهت دانلود بسته ویژه اصل سوالات استخدامی برگزار شده توسط سنجش اینجا کلیک نمایید (به همراه سوالات 97)جهت سفارش پستی کتاب آموزشی 7 درس عمومی استخدامی (به همراه سوالات 97) اینجا کلیک نماییدجهت دانلود نمونه سوالات تخصصی و عمومی آموزش و پرورش اینجا کلیک نمایید

جهت مشاهده متن کامل آگهی استخدام آموزش و پرورش اینجا کلیک نمایید

خبر 13 مرداد 98: جذب طلاب در دانشگاه فرهنگیان قانونی و طبق ضوابط است (منبع: خبرگزاری میزان)

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، حسین خنیفر گفت: یکی از بند‌های اساسنامه دانشگاه فرهنگیان (بند ۲۸) اجازه می‌دهد که از بین فارغ التحصیلان حوزه و دانشگاه کسانیکه دارای مدرک لیسانس یا فوق لیسانس یا معادل حوزوی آن را داشته باشند می‌توانند با حضور در آزمون ورودی دانشگاه و گذراندن سرفصل‌های آموزشی به عنوان معلم مشغول به خدمت شوند.

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید

خبر 6 مرداد 98: تمدید مهلت پذیرش سرباز طلبه در آموزش و پرورش (منبع: خبرگزاری پانا)

فراخوان ثبت‌نام سرباز طلبه‌ها برای گذراندن دوره خدمت وظیفه تا دهم مرداد تمدید شد. علیرضا رحیمی ادامه داد: «با توجه به اینکه جذب سرباز طلبه‌ها در گذشته هم انجام گرفته است بر اساس توافق به‌عمل آمده برای سال تحصیلی 98-99 این ظرفیت از 500 نفر به 700 نفر افزایش پیدا کرد.»

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید

خبر 30 تیر 98: اعلام شرایط خدمت وظیفه روحانیون در آموزش‌ و پرورش (منبع: خبرگزاری پانا)

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل سال جاری خدمت وظیفه عمومی روحانیون در فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی را ابلاغ کرد. آموزش نظامی طلاب وظیفه نیز به مدت دو هفته بلافاصله پس از پایان دوره خدمت انجام می‌شود. همچنین در این دستور العمل تاکید شده است که انجام خدمت وظیفه هیچگونه حق استخدامی برای افراد ایجاد نخواهد کرد.

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید

خبر 30 تیر 98: آگهی جذب سرباز طلبه در آموزش و پرورش

معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش از ثبت‌نام سرباز طلبه‌ها از ۲۹ تیرماه تا پنجم مرداد برای گذراندن دوره خدمت وظیفه در آموزش و پرورش خبر داد.

جهت مشاهده متن کامل آگهی اینجا کلیک نمایید

چگونه طلبه جذب کنیم

خبر 26 تیر 98: عدم وجود سهمیه جداگانه‌ برای شرکت طلاب در آزمون استخدامی آموزش و پرورش (منبع: خبرگزاری ایرنا)

مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گفت: سهمیه جداگانه‌ای برای شرکت طلاب در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته نشده است و تعداد خاصی هم برای قبولی در این آزمون مدنظر نیست.

جهت دانلود بسته ویژه اصل سوالات استخدامی آموزش و پرورش (همراه پاسخنامه تستی و تشریحی) اینجا کلیک نماییدجهت سفارش پستی کتاب آموزشی 7 درس عمومی استخدامی (به همراه سوالات 96) اینجا کلیک نمایید جهت سفارش پستی کتاب 500 صفحه ای نمونه سوالات 10 سال اخیر آزمون های استخدامی اینجا کلیک نماییدجهت دانلود نمونه سوالات تخصصی و عمومی آموزش و پرورش اینجا کلیک نمایید

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید

خبر 15 تیر 98: امکان شرکت طلاب در آزمون استخدامی آموزش و پرورش (منبع: خبرگزاری ایرنا)

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه گفت: به منظور حضور حداکثری طلاب در عرصه تعلیم و تربیت، امکان حضور طلاب در هشت رشته آزمون استخدامی آموزش و پرورش فراهم شد.

جهت مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک نمایید

لیست صفحات مرتبط:+ جهت ورود به صفحه اصلی اخبار استخدام آموزش و پرورش اینجا کلیک نمایید
+ جهت ورود به صفحه اصلی اخبار استخدام آموزشیاران نهضت سوادآموزی اینجا کلیک نمایید+ جهت مشاهده صفحه اصلی اخبار استخدام مربیان حق التدریس اینجا کلیک نمایید+ جهت ورود به صفحه اصلی اخبار استخدام مربیان پیش دبستانی اینجا کلیک نمایید+ جهت ورود به صفحه اصلی اخبار استخدام معلمان ابتدایی اینجا کلیک نمایید+ جهت مشاهده صفحه اطلاعیه های استانی آموزش و پرورش اینجا کلیک نمایید + جهت ورود به صفحه تبادل اطلاعات آزمون قبل استخدامی آموزش و پرورش اینجا کلیک نمایید

در کاریابی مجازی ایران استخدام به رایگان عضو شوید…

جـهت ساخت رزومه کاری رایگان کلیک کنید

دریافت آگهی ها از طریق نرم افزار موبایل و کامپیوتر…

جهت دانلود نرم افزار و اپلیکیشن کلیک کنید

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

با سلام به همه دوستان . بابت ثبت نام طلبه ها در همان مراحل اولیه ثبت نام نیاز به بارگذاری کارت پایان خدمت میباشد؟ یا بعد از قبولی و مصاحبه؟
چون بنده چند ماهی از خدمتم مونده
ممنون میشم جواب بدین

سلام,خواهش میکنم اگه میشه جواب بدین عمومی حدود۲۵درصد و تخصصی حدود ۴۴درصد با ظرفیت ۴نفر برای آموزگاری میشه امیدوار بود,منتظر لطفتون هستم

خواهشن اگه ممکن باشه در مورد نیروی خدماتی هم اظهار نظر کنید که امسال جذب دارن

شروع ثبت نام استخدام هفتمین آزمون فراگیر ویژه وزارت آموزش و پرورش
ضمن آرزوی موفقیت سایت ایران استخدام برای یکایک شما کاربران گرامی؛ به اطلاع میرسانیم ثبت نام هفتمین آزمون استخدامی فراگیر ویژه وزارت آموزش و پرورش آغاز گردیده است. لطفا پس از مطالعه دفترچه راهنما و شرایط استخدام، در صورت واجد شرایط بودن اقدام به خرید کارت اعتباری و ثبت نام نمایید.جهت مشاهده متن کامل آگهی استخدام آموزش و پرورش اینجا کلیک نمایید

باسلام کجابابت ثبتنام سربازطلبه بایداقدام کنیم وایامحدودیت سنی داردیانه باتشکر

بایدبری آموزش پرورش شهرتون

به نجمه معارف . عزیزم تا جایی که یادمه شما میخاستین دبیری معارف امتحان بدین درسته؟

بله ولی خبر این اواخرو دیدین که ابتدایی هم میشه شرکت کرد

شما برای کدوم رشته میخونید؟
تاحالا چقدر مطالعه داشتین؟

مدارک لازم براثبتنام ازمون استخدام طلبه دراموزش وپرورش چیه؟

با سلام
کاربر گرامی، ثبت نام شروع نشده است و شرایط آن اعلام نشده استشما میتوانید در صفحه اصلی استخدام اموزش و پرورش (اینجا کلیک نمایید) پیگیر آخرین اخبار مربوطه طی آینده باشید.
موفق باشید

لطفا کمی صبر کنید…

لطفا کمی صبر کنید…

لطفا کمی صبر کنید…

لطفا کمی صبر کنید…

برای جذب نیروهایتان به ما اعتماد کنید

پنل کارجویان ایران استخدام:

استخدام دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

ارائه کارت آزمون: ۱۳۹۹/۱۱/۲۵

شروع آزمون: —

استخدام دانشکده علوم پزشکی تربت جام (استخدام جدید)

ارائه کارت آزمون: ۱۳۹۹/۱۱/۰۷

شروع آزمون: ۱۳۹۹/۱۱/۱۰

استخدام دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (کارت آزمون)

ارائه کارت آزمون: ۱۳۹۹/۱۱/۰۷

شروع آزمون: ۱۳۹۹/۱۱/۱۰

استخدام شرکت ایران خودرو (آمادگی برای آزمون)

ارائه کارت آزمون: ۱۳۹۹/۱۱/۱۲

شروع آزمون: ۱۳۹۹/۱۱/۱۶

استخدام بانک ایران زمین (اطلاعیه زمان آزمون)

ارائه کارت آزمون: ۱۳۹۹/۱۱/۱۴

شروع آزمون: ۱۳۹۹/۱۱/۱۶

سایت ایران استخدام در تاریخ 1391/1/10 راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

تمامی حقوق این سایت برای آلتین سیستم محفوظ است و هر گونه سوءاستفاده از آن پیگرد قانونی دارد.


فرم اطلاعات فردی گزینش آموزش و پرورشDownloads-icon

pdf (طرق هدایت ، جذب به حوزه علمیه )

دانلود پی دی اف پاورفونت جذب به حوزه

 

چگونه طلبه جذب کنیم

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

14راهکار جذب به حوزه علمیه

 

راه کارهای اجرایی

1) بازیدید نوجوانان و جوانان از حوزه علمیه

(به همراه توضیح و معرفی حوزه علمیه توسط یکی از اساتیدیا طلاب )

2) معرفی حوزه علمیه به صورت چهره به چهره در جمع های خانوادگی ، مدرسه  توسط مبلغین به افراد مستعد ورود به حوزه

3) معرفی حوزه برای افراد منتخبِ  مستعد هر کلاس ، همچنین منتخبین اخلاقی مدارس راهنمایی و دبیرستان

4)دیدار افراد مستعد ورود به حوزه با امام جمعه و علمای بزرگ هر شهر در قالب همایش یا در بیت علما

5)برگزاری اردوی (یک روزه ، دو روزه رهجویان نور در حوزه های شاخص  مناطق و شهرهای هم جوار..مثلا بیت امام ره)

6)الف) ساخت مستند از طلاب پایه اول تا سطوح عالی ، و حتی اساتید و علما با موضوع ” انگیزه و هدف این عزیزان از تحصیل در حوزه علمیه و دلیل انتخاب طلبگی “

ب) پخش مستند مرتبط با جذب به حوزه علمیه در مدارس ، مساجد و از طریق صدا وسیما

راه کارهای ارتباطی

7) ارتباط نوجوانان و جوانان با حوزه های علمیه و طلاب در ساعات و ایام ویژه خصوصا فصل بهار که روزها طولانی است و فرصت و فراغت بیشتری برای این حضور در جمع طلاب وجود دارد

8) حضور مبلغین توانمند در مدارس و پایگاه های بسیج برای معرفی حوزه های علمیه و اهداف آن

9) وجود پایگاه هایی در دانشگاه ها از سوی نهاد نمایندگی و برگزاری کلاس های حوزوی در ساعات فراغت دانشجویان برای دانشجویان علاقمند.

10)تبلیغ در انجمن اولیا و مربیان

11) حضور طلاب جوان پایه اول و دوم توانمند در مدارس راهنمایی و بازگو کردن انگیزه و اهدافشان از ورود به حوزه (هم سن بودن با مخاطبان جذاب و اثر گذار است)

12) تولید محتواهای کلیپ ، مستند از اهداف و نظرات دانشجویانی که به حوزه وارد شده اند می تواند بسیار آموزنده و تاثیرگذار باشد.

راه کار بیانی و روشنگرانه برای مردم و مخاطبان مستعد ورود به حوزه

13)* بیان ضرورت وجود حوزه های علمیه و روحانیت از منظر آیات ، روایات ، سخن علما و مراجع در منبرها یا زمینه هایی که در راهکارهای قبل آمد

به تفسیر آیه نَفر(122/ سوره توبه) مراجعه شود.

14)*بیان فضیلت علم و طالب علم از منظر قرآن و روایات در بستر راهکارهای قبل

 

راهکار فقدان مانع

15) داوطلبان را فراری ندهیم

#ذکر نکته ای در پایان لازم است و آن این است که ای مردم ، معلمین عزیز ، خانواده ، خویشاوندان و دوستانِ افرادی که مشتاق ورود به حوزه هستند دقت نماییم “درصورت نداشتن اطلاعات مانع از ورود فرزندان به حوزه علمیه نشویم که این خیانت به رسول الله ص است”

همچنین

طلاب ، مدیران مدارس علمیه و اساتید مصاحبه کننده دقت نمایند که ظرفیت افراد مشتاق حوزه را در نظر بگیریم بعضا به دلیل سن کم و توقع بسیار آرمانی از روحانیون در ذهن داوطلبین ، روحیات حساس است و مبادا با سختگیری و برخورد نامناسب این احساس خدشه دار شود و تا زمان تعدیل و واقعی شدن توقعات مدتی زمان لازم است که اگر ما این قضیه را رعایت نکنیم ان شاالله بتوانیم پاسخگوی زحمات مبلغین و از همه بالاتر ساحت مقدس حضرت ولی عصر عج تعال فرجه الشریف باشیم.

” ثواب این نوشتار هدیه به چهارده معصوم ، امیدواریم مفید و مورد قبول خداوند متعال واقع شود “

با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد استفاده نمایید.

 

چگونه طلبه جذب کنیم

حسین سبزعلی

 

_ استفاده از ظرفیت مساجد و ايمه جماعات شهر

_ بیان شرح حال علما در خطبه های نماز جمعه توسط ایمه جمعه

_استفاده از ظرفیت افرادی غیر از روحانیت که پتانسیل شناخت روحیات جوانان را دارند ، مانند فرهنگیان معتقد

و…

_ایجاد انگیزه در مدیران مدارس

سلام علیکم 1)من و چند نفر از طلبه ها از طرف اقامه نماز به مدارس میریم من با بچه ها خیلی گرم میگیرم مخصوصا بعضی وقتها که سر کلاسشون هم میرم ، اون روز یکی از بچه ها بهم گفت من حوزه رو دوست دارم چطوری میشه وارد حوزه شد 2)فکر کنم تواضع داشتن و مغرور نبودن بهترین خصلت یک طلبه باید باشد

 

قاضي فيني [عضو]

سلام دوست عزیز 3)رفتار نیکو در برخورد با نوجوان و جوان 4)به نظراتشان  در جمع خانواده یا مدرسه اهمیت بدهیم 4)آشنا کردن آنها با دین آنگونه که شایسته فهم و سلیقه آنها باشه البته نه با تفریط و افراط 5) البته اینها در صورتی کارساز است که خود طلبه ب طلبه بودن خود افتخار کند. موارد دیگری هم هست ولی بنظرم طلبه باید اول خودش رو باور کند. موفق باشید.

 

مدیریت استانی یزد [بازدید کننده]

سلام علیکم ما در استانمان کارهایی را انجام داده ایم مثل : 6).اعزام مبلغ به مدارس دبستان و دبیرستان که در صبحگاه و ساعات پرورشی در مدارس حضور دارند و فعالیت هایی مثل : مشاوره، برگزاری مسابقات قرانی و … را انجام می دهند. 7) اعزام مبلغ خانم جهت برگزاری نماز جماعت در مدارس و پاسخگویی به سوالات شرعی و بیان احکام.8)مبلغات در مدارس به عنوان مربی پرورشی فعالیت دارند. همه این موارد باعث آشنایی دانش اموزان با واژه حوزه و حوزوی می شود و کار را در موقع تبلیغ آسان تر می کند. مثل : مدرک دانشگاه

 

حاتم [عضو]

9)با سلام و تشکر از شما به نظر من اگه یه برنامه ریزی بشه که چند طلبه خوب با قدرت جذب بالا در دبیرستانها مشغول رسیدگی به مسائل مذهبی و بیان مسائل شیرین دین بشند به گونه ای که در این زمینه به دانش آموزان نزدیک تر بشند این خود باعث میشه دانش آموزان علاقمند به دین و علوم دینی گردند.

 

لبخندها و گريه هاي يك طلبه [عضو]

سلام علیکم 10)خوش رو بودن و بروزبودن طلبه عامل مهم در جذب هستند.

 

منبع:http://kelardasht.kowsarblog.ir/?p=121252&more=1&c=1&tb=1&pb=1

 

 

**شما هم نظر بدهید تا نظرات بیشتری را در این پست داشته باشیم**

آیت الله محمد رضا ناصری، امروز در هم اندیشی مدیران مدارس و اساتید مصاحبه گر حوزه علمیه استان یزد با اشاره به ضرورت جذب جوانان واجد شرایط به حوزه، گفت: در جذب طلاب باید شاخص های مختلفی شامل مسائل خانوادگی، سیاسی، ظاهری، نظم و انضباط، اخلاق، آراستگی و … را مورد توجه قرار داد، زیرا افرادی که جذب حوزه می شوند باید در آینده، در اجتماع تاثیر گذار باشند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با تاکید بر این که باید طلابی جذب حوزه ها شوند که منشأ تحول و پیشرفت در حوزه باشند، تصریح کرد: باید برای جذب جوانان با استعداد به حوزه، برنامه ریزی شود.

 

1)گنجاندن رشته های حوزوی در دفترچه های دانشگاه:

وی با ارائه پیشنهاد گنجاندن رشته های حوزوی در دفترچه های انتخاب رشته دانشگاهیان به عنوان راهکاری برای جذب جوانان به حوزه، گفت: می توان به منظور آشنایی جوانان با رشته های حوزوی، با هماهنگی آموزش عالی، رشته های حوزوی و دینی را به دفترچه انتخاب رشته دانشگاه ها اضافه کرد.

آیت الله ناصری با اشاره به این که حتی می بایست امتیازاتی هم برای افرادی که رشته های حوزوی را انتخاب می کنند، لحاظ شود، افزود: رشته های حوزوی در دفترچه های انتخاب رشته به گونه ای برای دانش آموزان تبیین شود که یک آگاهی نسبت به این رشته ها پیدا کنند.

2)*ایجاد پایگاه های در دانشگاه ها :

ایشان دومین راهکار جذب نیروهای قوی و با استعداد به حوزه را هماهنگی با مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به منظور اختصاص مکانی برای برگزاری کلاس ها و دوره های حوزوی عنوان کرد و ابراز داشت: با تشکیل پایگاه های حوزوی در دانشگاه ها، دانشجویان در زمان فراغت می توانند در این کلاس ها حضور یابند و این مکان ها به پایگاه نشر احکام و مسائل دینی تبدیل شوند.

رئیس شورای حوزه علمیه یزد با بیان این که این اقدام سبب می شود دانشگاه از حوزه جدا نباشد، تصریح کرد: دانشجویان در ایام فراغت زمان تحصیل در دانشگاه در این کلاس ها و دوره ها حاضر شده و در ادامه، شرایطی فراهم شود که دانشجویان دارای استعداد جذب حوزه ها شوند.

 

3)لزوم راه اندازی مدارس دانش آموزی :

حوزوی آیت الله ناصری، سومین راهکار جذب جوانان به حوزه را ایجاد مدارس غیر انتفاعی از پیش دبستانی تا دانشگاه دانست و ادامه داد: از دیگر وظایف حوزه و حوزویان راه اندازی مدارسی به منظور تربیت نیروهای انقلابی از همان آغاز پیش دبستانی است. وی در ادامه خطاب به اساتید مصاحبه گر گفت: کار شما بسیار حساس است، چون نقش به سزایی در جذب طلاب با صلاحیت دارد، بنابراین سعی کنید با روانشناسی و اصول آن آشنا شوید و این آگاهی و شناخت را از احادیث دینی و کتب روانشناسی دانشگاهی به دست آورید.

 

*داوطبان را فراری ندهید!!ً!

نماینده ولی فقیه در استان یزد همچنین از مصاحبه گران خواست تا شرایط حوزه را برای داوطلبان تببین کنند، البته تشریح شرایط به گونه ای نباشد که آنان را فرار دهند. برپایه این گزارش، در این جلسه اساتید مصاحبه گر نظرات خود را درباره شیوه های جذب جوانان به حوزه و معیارهای گزینش طلاب مطرح کردند. انتهای پیام

statistics


دانلود پی دی اف پاورفونت جذب به حوزهDownloads-icon


pdfجذب به حوزه علمیهDownloads-icon


pdfجذب به حوزه علمیهDownloads-icon

چگونه طلبه جذب کنیم
چگونه طلبه جذب کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *