چگونه عاشق یادگیری شویم

 
helpkade
چگونه عاشق یادگیری شویم
چگونه عاشق یادگیری شویم


Username or email *


Password *


Log in

اغلب ما از درس خواندن متنفریم و یا واقعا علاقه‌ای به آن نداریم. این موضوع باعث پایین آمدن میزان مطالعه ما شده و در نهایت به ناکامی تحصیلی ختم خواهد شد. اما چگونه باید عاشق درس خواندن شویم ؟ و سوال مهمتر از آن اینکه آیا چنین چیزی ممکن است؟ مهمترین چیزی که می‌تواند علاقه شما را نسبت به درس خواندن بیشتر کند، انگیزه است. داشتن انگیزه به شما کمک می‌کند تا با دیدی باز برای آینده خود برنامه‌ریزی کنید. ما هم در این مقاله سعی کردیم راهکارهایی به شما معرفی کنیم، که استفاده از آنها علاوه بر افزایش انگیزه برای درس خواندن، می‌تواند شما را عاشق درس خواندن بکند.

 

چگونه عاشق یادگیری شویم

 

یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌هایی که می‌تواند باعث افزایش علاقه شما به درس خواندن شود، استفاده از رنگ‌های مختلف است. مغز ما نسبت به رنگ‌ها واکنش مثبتی نشان می‌دهد. به همین علت هم بهتر است که هنگام مطالعه و درس خواندن، حتما از مداد، خودکار و یا حتی دفتر رنگی استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های مختلف علاوه بر اینکه از خسته شدن مغز و بی حوصلگی در درس خواندن جلوگیری می‌کند، به شما کمک خواهد کرد تا ذهن خلاق تری داشته باشید. یک ذهن خلاق قادر است مطالب را بهتر و سریعتر از گذشته تجزیه و تحلیل کند و آنها را به خاطر بسپارد.

فقط اگر فکر می‌کنید که استفاده از مداد و خودکار و دفتر رنگی مال بچه‌هاست و خدای نکرده غرور شما را لکه دار خواهد کرد، بهتر است به این فکر کنید که ۱۰ سال بعد هیچ کس رنگ دفتر و خودکار شما را به خاطر نخواهد آورد و تنها دستاوردهای شما هستند که اهمیت خواهند داشت.

 

استفاده از موسیقی راهکار دیگری برای عاشق درس خواندن شدن است. تاثیر موسیقی بر یادگیری در بیشتر موارد کاملا مثبت است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از موسیقی مثل یک شمشیر دو لبه است. این یعنی به همان اندازه که گوش کردن به موسیقی می‌تواند یادگیری ما را افزایش دهد و علاقه به درس خواندن ما را بیشتر کند، به همان اندازه هم ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای ما شود. اما چگونه می‌توان تاثیر منفی آن را خنثی کرد؟

برای اینکه بتوانید از موسیقی در هنگام مطالعه کردن بهره ببرید، بهتر است که به قطعه‌هایی از آن گوش دهید که متن ندارند. موسیقی کلاسیک بهترین انتخاب برای چنین مواقعی است. چرا؟ چون تحقیقات ثابت کرده است که این نوع از موسیقی علاوه بر اینکه حواس ما را پرت نمی‌کند، باعث فعالیت بیشتر سلول‌های مغزی هم می‌شود.

 

اگر هنوز از حال و هوای موسیقی و آهنگ بیرون نیامده‌اید، وقت آن رسیده که با یک تکنیک دیگر آشنا شویم. بعد از این که مطالب را یک بار مطالعه کردید، وقت آن می‌رسد که آنها را به شکل یک شعر یا داستان در بیاوردید. یادگیری یک شعر به دلیل وزن و قافیه و ریتم آن بسیار ساده‌تر از حفظ کردن متن خشک کتاب است. به علاوه ساختن یک داستان ترجیحا خنده‌دار هم به همان اندازه می‌تواند برای افزایش میزان یادگیری شما مفید باشد. فقط فراموش نکنید، قبل از انجام این کار، حتما خلاصه نویسی کنید. مطالعه مقاله روش های خلاصه نویسی به شما در انجام این کار کمک خواهد کرد.

بعد از شعر و آهنگ و داستان، نوبت به شاخه دیگری از هنر یعنی نقاشی می‌رسد! راهکار بعدی که می‌تواند ما را عاشق درس خواندن کند، این است که سعی کنیم از مطالبی که مطالعه کرده‌ایم نقاشی بکشیم. خنده دار به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ اما بد نیست بدانید که ذهن ما تصاویر را بهتر به خاطر می‌سپارد. به همین علت هم نقاشی کشیدن از مطلبی که مطالعه کرده‌ایم به تقویت حافظه دیداری ما هم کمک خواهد کرد.

 

اما برای اینکه بهتر از حافظه دیداری خود استفاده کنید، راه دیگری که در پیش روی شما قرار دارد استفاده از نقشه کشی ذهنی است. این ابزار به شما کمک خواهد کرد تا حجم زیادی از مطالب را به خوبی در یک نمودار به شکل زیر دسته بندی کنید. نقشه‌های ذهنی علاوه بر خلاصه کردن حجم زیادی از مطالب، ارتباط بین بخش‌های مختلف آن را هم نشان می‌دهند. شکل زیر نمونه‌ای از یک نقشه ذهنی است.

قطعا هیچ کسی از امتحان گرفتن و امتحان شدن خوشش نمی‌آید. اما اگر شما هم دوست دارید درس خواندن را به یک فعالیت چالشی برای خود تبدیل کنید، بهترین راه برای امتحان کردن خودتان این است که از یک دوست کمک بگیرید.

همراه دوست خود به کتابخانه بروید و هردو بخش مشخصی از یک کتاب را مطالعه کنید. سپس برگه‌ای برداشته و از یکدیگر یک آزمون کوچک یا کوئیز بگیرید. بعد از تمام شدن آزمون هم وقت تصحیح کردن آن است. این استراتژی علاوه بر اینکه به ما یاد می‌دهد چگونه عاشق درس خواندن شویم ، از دو جهت دیگر هم مهم است. اول اینکه طرح کردن سوال باعث می‌شود که ما با بخش‌هایی از کتاب که اهمیت بیشتری دارند آشنا شویم. علاوه بر این ما نقاط ضعف خود را پیدا کرده و برای رفع آنها تلاش خواهیم کرد.

 

خوردن و نوشیدن مواد غذایی در زمان استراحت به شما کمک خواهد کرد تا انرژی از دست رفته خود را بازیابید. همچنین اگر احساس خواب آلودگی هنگام مطالعه داشتید، می‌توانید چند قدم راه بروید و در صورت امکان کمی هوای تازه تنفس کنید. استراحت کردن در بین درس خواندن را حتما جدی بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا عملکرد و بازده خود را بهبود ببخشید . علاوه بر این، اینگونه شما از درس خواندن خسته نخواهید شد.

آخرین راهکاری که برای لذت بردن و عاشق درس خواندن شدن می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم این است که دروس را به قسمت‌های کوچکتری تقسیم‌بندی کنید. این اتفاق سبب می‌شود که انرژی شما در همان ابتدای کار تمام نشود و بتوانید به خوبی و با کیفیت ثابت تمام دروس خود را مطالعه کنید . همچنین شما می‌تواند بعد از انجام دادن هر بخش کوچک، کمی هم استراحت کنید.

 

منبع: کتاب‌هایHow to Win at College
How to Become a Straight‑A Student

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

هر وقت به نظرم پاسخ دادند به ایمیلم خبر بدید 🙂


تصویر امنیتی
*

 

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه عاشق یادگیری شویم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

مرکز مشاوره دکتر شکری – مشاوره و برنامه ریزی کنکور 1400 با دکتر شکری

درس خواندن خیلی کسالت باره! شاید بارها برای همه ما پیش آمده که: تا کتاب را به جهت مطالعه باز می کنیم، به سرعت خسته و خواب آلود می شویم؛ به نظر شما باید چکار کرد تا به درس و مطالعه علاقه مند شویم و با شور و اشتیاق درس بخوانیم و از درس خواندن لذت ببریم ؟ در این مقاله آموزشی می خواهیم راهکارهای صد در صدی را برای شما بازگو کنیم که چگونه به درس خواندن علاقه پیدا کنیم؟

 

فایل انگیزشی 9 فروردین 97 نیز همانند تمامی فایل های ویدیویی و صوتی موجود در سایت به صورت رایگان در دسترس شما عزیزان قرار گرفته تا از آن استفاده بفرمایید.

 

چگونه عاشق یادگیری شویم

 

شاید بارها از خودتان پرسیده باشید که چرا فقط هنگام درس خواندن حالت خواب آلودگی به شما دست می دهد؟! در پاسخ به این سوال باید بگوییم حالت های ساکن و زمان نامناسب درس خواندن شما را به این وضعیت دچار می کند.هنگامی که شروع به درس خواندن می کنید، در چه حالتی هستید؟ نشسته اید؟ ایستاده اید؟ و یا بر روی مبل یا تخت خواب خود دراز کشیده اید؟ در چه ساعتی از روز درس می خوانید؟ صبح زود؟ بعد از صرف ناهار؟ در ساعت های پایانی شب؟!بیشتر دانش آموزان هنگام مطالعه درس فقط یک حالت بدنی دارند و این حالت باعث جلوگیری از فعالیت بدنی می شود، به همین خاطر اسید لاکتیک وارد خون و مایع بین سلولی شده، مقدار زیادی از اکسیژن خون را جذب می کند و در نتیجه بدن احساس خستگی می کند؛ به همین دلیل است که به مغز فرمان خستگی بدن می رسد و شما هنگام مطالعه احساس خواب آلودگی خواهید کرد.

 

انگیزشی شروع برای کنکور از مهر

از الان شروع به درس خواندن کنم قبول می شوم

نگران نباشید، راه حل هایی برای این مورد وجود دارد. شما باید به درس خواند علاقه مند شوید و این مورد فقط با راهکارهای اصولی قابل انجام است.هنگامی که درس می خوانید به چه جیزهایی فکر می کنید؟ هواستان پرت می شود؟ در این هنگام باید مطالعه را قطع نمایید، چراکه باعث ایجاد عدم علاقه به مطالعه در شما می شود. درسی را یاد نمی گیرید؟ نکته هایی از درس برای شما مبهم است؟ سریعاً آن درس را رها کنید؛ در مجموع اگر در هنگام مطالعه درسی نتوانستید ذهن خود را بر روی آن درس متمرکز کنید باید آن را رها کرده و به فعالیت دیگری مشغول شوید.یکی از عواملی که باعث عدم اشتیاق به درس خواند می شود، سخت بودن و قابل فهم نبودن درس مورد نظر است، برای مثال به سراغ درسی مانند ریاضی رفته اید. پایه درسی شما در این کتاب ضعیف است، پس با مطالعه سرسری و بی برنامه علاقه خود را به این درس کاهش داده و زود خسته می شوید.

در این مطلب به طور مفصل به شما می گوییم که چگونه به درس خواندن علاقه پیدا کنیم؟ در ادامه راهکارهای عملی و ثابت شده ای را به شما آموزش خواهیم داد و شما باید به آنها عمل کنید و نتیجه آن را بعد از تمرین های فراوان ببینید:

1- مطالعه منظم و با برنامه ریزی: قبل از اینکه شروع به مطالعه درسی کنید باید برنامه ریزی مشخصی را داشته باشید و هدف خود را از آن مطالعه حتی برای مدتی کوتاه مشخص نمایید. برای مثال: می خواهم مبحث ژنتیک درس زیست شناسی را یک بار کامل روخوانی کنم.2- انتخاب ساعت مطالعه مشخص: یکی از مهمترین عواملی که باعث عدم یادگیری درس و در نتیجه دلسری دانش آموزان می شود، مطالعه در زمان های نامناسب است. مطالعه درس های سخت و دشوار در ساعات پایانی شب و یا مطالعه درس های حفظ کردنی در ساعت های بعد از صرف ناهار کاری عبث و بیهوده است و نتیجه ای جز «خواب» نخواهد داشت.3- مطالعه با پیش زمینه قبلی: اگر تازه شروع به مطالعه کرده اید، به سرعت به سراغ درس های مفهومی و سخت نروید، اگر در پیشنیاز درسی ضعیف هستید، ابتدا پایه را به خوبی فرا بگیرید و سپس ادامه درس را بخوانید تا بتوانید به صورت مفهومی به سوالات درسی خود پاسخ دهید.4- برنامه ریزی برای تمام فعالیت های روزانه: طی سال های اخیر با دانش آموزان زیادی مواجه شده ام که یکسال تمام خود را وقف درس خواندن می کنند و جز درس فعالیت دیگری ندارند؛ دوستان عزیزی که به این روش درس می خوانید نتیجه کار شما خوب نخواهد بود و در صورتیکه در کنکور قبول نشوید مطمئناً دیگر به درس خواندن علاقه ای نخواهید داشت! پس در طول یکسال مطالعه برای تمام کارهای خود برنامه ریزی داشته باشید. مطالعه درس، ورزش، بازی، تفریح، مهمانی، مسافرت و حتی کار کردن. هر کاری باید سر جای خودش انجام شود. مطمئناً بعد از یک تفریح عالی با علاقه ی بیشتری به درس خواندن می پردازید.5- دمای محیط خود را متعادل کنید: هوای گرم و سرد در نتیجه درس خواندن شما تأثیر مستقیم دارد. در زمستان کنار شومینه و بخاری شروع به درس خواندن می کنید و به دلیل حس خوب گرما در زمستان بر روی کتاب خود به خواب می روید. این کار مدت ها انجام می شود، درس ها تلنبار شده و شما از درس خواندن به دلیل ایجاد حس خواب آلودگی متنفر می شوید. اما عامل اصلی عدم تعادل در دمای محیط مطالعه بوده است.

6- طرز نشستن خود را تغییر دهید: اگر عادت کرده اید که هنگام مطالعه دراز بکشید، مغز شما فرمان خستگی را دریافت می کند و تمرکز شما کم شده و به حالت خواب می روید. پس به طرز نشستن خود دقت فرمایید؛ با کمری صاف و مناسب مطالعه بنشینید مانند زمانی که در کتابخانه مشغول مطالعه هستید.7- پرخوری ممنوع: هنگامی که غذای زیادی را میل کرده اید، به هیچ عنوان به سمت درس خواندن نروید، سنگینی بیش از حد باعث خواب آلودگی هنگام درس خواندن می شود و راندمان مطالعه شما را به شدن کاهش می دهد.8- پیاده روی کنید: اگر اکثر مواقع دچار خواب آلودگی در مطالعه می شوید، درس را رها کرده و در فضای سبزی شروع به پیاده روی کنید تا انرژی حود را احیا کنید.9- ورزش کنید: به هیچ عنوان ورزش را ترک نکنید؛ ورزش باعث تخلیه هیجان و از بین رفتن استرس می شود و مغز . بدن شما را برای یک مطالعه عالی آماده می کند.10- دوش آب ولرم بگیرید: اگر هنگام مطالعه با خستگی و خواب آلودگی روبرو شدید، یک دوش آب ولرم می تواند شما را دوباره سرزنده و شاداب کند.

11- خواب کافی: یکی از مهمترین عوامل در عدم خستگی هنگام مطالعه و ایجاد انگیزه و علاقه برای درس خواندن، داشتن خواب کافی است؛ حتماً در طول شب در زمان مناسب بخوابید و صبح ها بیدار شوید و در مجموع حداقل 8 ساعت مفید بخوابید. اگر عادت دارید که ظهرها هم بخوابید، حداکثر نیم ساعت بخوابید تا بدنتان قوای خود را بدست بیاورد. پس به خواب خود بسیار اهمیت دهید.12- نرمش در بین مطالعه: هنگام مطالعه به دلیل عدم فعالیت بدن، ممکن است دچار اسپاسم، خواب رفتگی دست و پا، سردرد، گردن درد و بدن درد شوید، لازم است هر نیم ساعت چند حرکت کششی را انجام دهید و بعد مطالعه خود را ادامه دهید.13- گاهی با صدای بلند مطالعه کنید: لازم است گاهی با صدای بلند درسی را مطالعه کنید مانند درس های ادبیات، زبان فارسی و انگلیسی؛ البته باید در مکانی باشید که مزاحم کسی نباشید.14- مطالعه غیردرسی داشته باشید: لازم است حتماً در طول هفته ساعاتی را به مطالعه غیر درسی اختصاص دهید و مغز خود را فقط به درس های مفهومی و حفظی عادت ندهید.

عاشق درس خواندن شویدکنکوری های عزیز با رعایت نکات هوشمندانه زیر می توانند عاشق درس خواندن شوند، این نکات کاملاً کارشناسی شده هستند و شما را در جهت رشد و رسیدن به هدفتان یعنی ورود به دانشگاه در رشته مورد علاقه کمک شایانی خواهد کرد.در روزهای نزدیک امتحانات سراسری کنکور، دانش آموزان و پشت کنکوری ها شروع به جستجوی اینترنتی عباراتی از قبیل: کارنامه کنکور، قبولی های پارسال و… می کنند، که این کار هیچ سودی جز وقت تلف کردن، ندارد. هیچ وقت به آینده درسی خود فکر نکنید و فقط تلاش کنید و در درس خواندن پشتکار داشته باشید. اگر از تلاش خودتان راضی باشید موفقیت های آینده از آن شماست.رتبه یک رقمی آوردن هیچ ذوقی نخواهد داشت، اشتباه نکنید! خوشحالی دارد اما ذوق زدگی نخواهد داشت. رتبه صد هزار هم ناراحتی دارد اما ناامیدی ندارد! تنها چیزی که ناامیدی دارد، عدم تلاش برای موفقیت است و تنها چیزی که باعث ذوق زدگی می شود این است که از لحظاتم به درستی استفاده کرده ام. تفریح خود را داشته باشید، ورزش کنید، با دوستان خود به گردش بروید، به علایق دیگر خود مثل هنر، ورزش، موسیقی، کار و… بپردازید و درس خود را نیز با برنامه ریزی مدون مطالعه و تمرین کنید. مطمئن باشید موفقیت از آن شماست.غر نزنیم! با دانش آموزان زیادی که در اولین امتحان سراسری کنکور با عدم موفقیت مواجه شده بودند، صحبت ها کرده ام و اکثراً نداشتن بودجه کافی برای رفتن به کلاس های کنکور، خرید کتاب های آمادگی، عدم وجود امکانات کافی علی الخصوص برای شهرستان ها شکایت داشته اند؛ اما در همه سال ها بعد از اعلام نتایج کنکور با نفرات برتر از شهرها و روستاهایی مواجه می شویم که با امکانات صفر و تنها با اتکا بر تلاش خودشان به هدف خود رسیده اند. پس لطفاً غر زدن را کنار بگذاریم و به فکر تلاش بیشتر باشیم.مطالعه درس خود را برای امتحان پایان سال نخوانید برای کنکور بخوانید، در مفهوم تمام درس ها معنای دومی نیز وجود دارد، سعی کنید نکات درس ها را یادداشت کرده و جملات را برای خود معنا کنید تا به صورت مفهومی با آن درس آشنا شوید.از اشتباه جواب دادن نترسید، زیرا غلط زدن در آزمون ها باعث می شود نکات بیشتری را یاد بگیرید و از تکرار آن اشتباه جلوگیری کنید؛ خود اشتباه جواب دادن راهکاری برای یادگیری کامل تر یک مبحث است.در صورتیکه هنوز دانش آموز هستید و در عین حال برای کنکور نیز آماده می شوید، درس هر روز را همان روز مطالعه کنید، برای مثال اگر امروز درس شیمی و فصل یک را یاد گرفته اید همان روز و در منزل یا کتابخانه علاوه بر مطالعه و یادگیری عمیق تر همان درس، به تمرینات آن درس هم بپردازید. جواب خوبی خواهید گرفت.هیچ وقت از ابتدای درس خواندن به حجم کتاب توجه نکنید و کتاب را ورق نزنید. سعی کنید براساس زمان بندی خود همان قسمت هایی را که باید مطالعه کنید، یاد بگیرید. یادگیری جز به جز و دقیق خیلی لذت بخش تر است. پس لازم نیست به کلیت چیزی توجه کنید، کارهای خود را جزء به جزء انجام دهید تا پیشرفت خود را مشاهده کنید.

نتیجه گیری:همه ما می دانیم درس خواندن و مطالعه سخت و طاقت فرساست! اما با یک برنامه ریزی دقیق و منسجم می توانیم آن را لذت بخش نماییم، در مقاله آموزشی چگونه به درس خواندن علاقه پیدا کنیم؟ سعی کردیم مهمترین نکات را برای شما بازگو کنیم تا بدانید چگونه یک دانش آموز عاشق درس خواندن می شود و در نهایت در دانشگاه و رشته مورد علاقه خود تحصیل می کند.اگر به رهنمودهای این مقاله گوش فرا دهید، تضمین می کنم که علاقه شما به درس خواندن چندین برابر خواهد شد و از نتیجه آن شگفت زده می شوید.در آخر ذهن خود را تغییر داده و درس خواندن را یک تفریح بدانید نه یک ضرورت برای قبولی در دانشگاه. به امید موفقیت تک تک شما کنکوری ها و دانش آموزان عزیز.

پست قبلی

فرمول های مشتق

پست بعدی

بررسی تخصصی وبسایت دبیرستان صنعتی شریف ( آلاء )

انگیزشی شروع برای کنکور از مهر

از الان شروع به درس خواندن کنم قبول می شوم

چگونه از درس خواندن خسته نشویم!

چگونه از درس خواندن لذت ببرم؟ { انگیزشی }

عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی

این حرفا تا حدودی کمک میکنه،بعضا اتفاق افتاده که ما یک کاری که‌واقعا دوست داریم رو در یک حالت خاص مثلا نشسته ساعتها انجام میدیم اما خسته نمیشیم،چون عاشق اون کاریم باید به درس هم عشق واقعی پیدا کنیم و الا بالاخره کم میاریم

سلام.خیلی خوب بود ممنون

سلام.ممنون.عالی بود .فقط من علاقم تو فیزیوتراپی خیلی از دانشگاه میترسم.بعد فکر میکنم نمیتونم موفق بشم

نخور

عالی بود! مرسی 😗

سلام عیدیه هستم از افغانستان من وقتیکه در مکتب هستم انگیزی درس خواندن را دارم اما خانه که آمدم انگیزی من از بین میرود لطفا کومک کنین لطفا درس زیاد میخوانم اما نتیجه صفر است 😰😰😰😰😰😥😥😥لطفا کومکم کنین

باید علاقه داشته باشید

به درس عشق بورزی

برای خودت هدف تعیین کنی

سلام. در سال کنکور درسته تفریح لازمه ولی در نه حدی که شما گفتین . اخه مسافرت یا مهمونی برای چیه . تو مصاحبه های رتبه های برتر خودشون گفتن که ۱۲ساعت روزی مطالعه کردن «روزای تعطیل» پس چطوری میشه این همه تفریحی که شما گفتی انجام داد درحالی که باید ۱۲ ساعت درس بخونیم!!!!

کاملأ حرف شما درست هستش اما اینم توجه کنید که اکثر دانش آموزان مثل شما فکر نمیکنند ، بعضی از بچه ها در سال کنکور تفریح هم میخوان برای اینکه بتونیم یک پادکستی تهیه بشه که برای هفته مفید باشه اون نکات گفته شده است

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت مشاور عزیز بنده پشت کنکوری هستم و پارسال کنکور دادم و با معدل رشته آوردم ولی نرفتم به دلایلی امسال دارم میخونم که سال بعد انشالله دولتی بیارم اما نمیدونم چرا انگیزه ندارم دوست دارم با اشتیاق کامل درس بخونم اما میشه راهنماییم کنید؟

باید حداکثر تلاشتو انجام بدی اگر خوب کار کنی قطعا میتونی به هدفت برسی اما اگر ضعیف کار کنی قطعا شکست میخوری

salam

چگونه عاشق یادگیری شویم

are vali mamane man hamsh mige faghat dars na dastan na hichi :((

من الان رشته ی کاردانش پرورش ماهی می خوانم می توانم دردانشگاه تغییر رشته کنم

من

سلام من مامانم اصلا از درس خوندنم راضی نیست میگه الان وقت درس خوندنته پاشو درس بخون چیکار کنم اینا رو هم کردم جواب نداد

سلام به نظر من اینها فقط ۲۰ درصد یا کمتر از این می تونه موثر باشه مهم علاقه ی ما به اون کاره من خودم یه دانش آموز کنکوریم تمومه اینارو امتحان کردم ولی چون علاقه ی ندارم الانم فرقی نکردم ما برای کاری که دوس داریم ممکنه سعاتا دست از اون کار نکشیم حتی وختی که می خوایم استراحت کنیم فکرمون پیش ادامه ی کارمونه به نظرم هیچ مشاور یا حرفی نمی تونه تاثیر گزار باشه تا وختی که علاقه ی اون چیز تو وجودتون نباشه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

جهت ثبت نام در طرح مشاوره و برنامه ریزی کنکور با دکتر شکری عبارت ” مشاوره ماهیانه ” را به شماره تماس 09303591049 پیامک کنید.

ایمیل *

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

اولین روش از سه روش پیشنهادی: مطلبی که انتخاب می‌کنید مناسب شما باشد

1. به انگیزه‌تان برای مطالعه کردن فکر کنید.

امتحان کنید.

2. چیزی که دنبالش هستید را پیدا کنید.

چگونه عاشق یادگیری شویم

از کتابفروشی‌هایی محله‌تان مشورت بگیرید.

3. ژانری که بیشتر از آن لذت می‌برید را در نظر بگیرید.

4 از بین نویسنده‌هایی که در ژانرهای مورد علاقه‌‌تان می‌نویسند، آن‌هایی را انتخاب کنید که با شما حرف می‌زنند.

5. مطالعه کردن و علایق دیگر را به هم پیوند بزنید.

6. اگر کتابی را دوست نداشتی، نخوان!

7 یادتان باشد مطالعه کردن کاری است بسیار شخصی.

امتحان کنید.

دومین روش از سه روش پیشنهادی: روالی را دنبال کنید که برایتان لذت بخش باشد

1. مکانی دنج برای مطالعه پیدا یا ایجاد کنید.

2. زمانی مخصوص مطالعه کردن در نظر بگیرید.

3. همیشه کتاب همراه خودتان داشته باشید.

4. لیست مطالعه داشته باشید.

5. نویسندگان و کتابهایی که دوست دارید را دنبال کنید.

6. با کسانی که اهل مطالعه هستند، معاشرت کنید.

7. به کتابهای صوتی گوش کنید.

8. به کتابخانه‌ی محله بروید.

9. سری به کتابفروشی بزنید.

سومین روش پیشنهادی: کاری کنید کودکان به مطالعه علاقمند بشوند.

1. حق انتخاب بدهید.

2. جوی بسازید که شوق مطالعه ایجاد کند.

3. مشوق خلاقیت کودکانه باشید.

4. پشتیبان و مشوق باشید.

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد؛ چگونه عاشق درس خواندن شویم در اين مطلب ميخواهيم درباره ي این موضوع اطلاعات مفيدي در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌هایی که می‌تواند باعث افزایش علاقه شما به درس خواندن شود، استفاده از رنگ‌های مختلف است. مغز ما نسبت به رنگ‌ها واکنش مثبتی نشان می‌دهد. به همین علت هم بهتر است که هنگام مطالعه و درس خواندن، حتما از مداد، خودکار و یا حتی دفتر رنگی استفاده کنید.

چگونه عاشق درس خواندن شویم

استفاده از رنگ‌های مختلف علاوه بر اینکه از خسته شدن مغز و بی حوصلگی در درس خواندن جلوگیری می‌کند، به شما کمک خواهد کرد تا ذهن خلاق تری داشته باشید. یک ذهن خلاق قادر است مطالب را بهتر و سریعتر از گذشته تجزیه و تحلیل کند و آنها را به خاطر بسپارد.

فقط اگر فکر می‌کنید که استفاده از مداد و خودکار و دفتر رنگی مال بچه‌هاست و خدای نکرده غرور شما را لکه دار خواهد کرد، بهتر است به این فکر کنید که ۱۰ سال بعد هیچ کس رنگ دفتر و خودکار شما را به خاطر نخواهد آورد و تنها دستاوردهای شما هستند که اهمیت خواهند داشت.

چگونه عاشق یادگیری شویم

 

استفاده از موسیقی راهکار دیگری برای عاشق درس خواندن شدن است. تاثیر موسیقی بر یادگیری در بیشتر موارد کاملا مثبت است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از موسیقی مثل یک شمشیر دو لبه است. این یعنی به همان اندازه که گوش کردن به موسیقی می‌تواند یادگیری ما را افزایش دهد و علاقه به درس خواندن ما را بیشتر کند، به همان اندازه هم ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای ما شود. اما چگونه می‌توان تاثیر منفی آن را خنثی کرد؟

برای اینکه بتوانید از موسیقی در هنگام مطالعه کردن بهره ببرید، بهتر است که به قطعه‌هایی از آن گوش دهید که متن ندارند. موسیقی کلاسیک بهترین انتخاب برای چنین مواقعی است. چرا؟ چون تحقیقات ثابت کرده است که این نوع از موسیقی علاوه بر اینکه حواس ما را پرت نمی‌کند، باعث فعالیت بیشتر سلول‌های مغزی هم می‌شود.

چگونه عاشق درس خواندن شویم

دقت کنید یک راه بسیار  موثر برای تقویت عشق مطالعه  وجود دارد و آن هم پاداش دادن به خود بابت تلاش‌های‌تان است. این روش یک بخش مهمی از فرآیند لذت‌بخش‌تر کردن درس خواندن و انگیزه دادن به خودتان  را هموار می‌کند.

به طور مثال سعی کنید هنگام درس خواندن خوراکی‌های سالم و کم حجمی را به همراه خود داشته باشید، مانند تکه‌های کوچک میوه تازه، میوه خشک یا آجیل که میل کنید.

یک برنامه خوب این است در صورتی که در حال مطالعه درس بسیار سختی هستید، مطالب کتاب خود را به بخش‌های مختلفی تقسیم کرده و پس از اتمام هر بخش، یک تکه میوه یا یک عدد آجیل را به عنوان هدیه و تقویت حافظه خود بخورید.

در هنگامی که درس خواندن شما به درازا می‌کشد و مدت زمان بیشتری شما را درگیر خود می‌کند، می‌توانید برای زمان استراحت خود نیز برنامه‌ای تدارک ببینید. مثلا ملاقات با دوستان، رفتن به سینما برای دیدن فیلم مورد علاقه‌تان یا هر کار دیگری که پس از یک جلسه طولانی و سخت مطالعه، به مغز و فکر شما امکان استراحت برای مدت زمان کوتاهی را می‌دهد.

بهتر است پس از یک و نیم الی ۲ ساعت مطالعه، حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه برای خود وقت استراحت در نظر بگیرید.

به‌طور مثال درس‌هایی مانند درس شیمی که نیاز به انرژی و مدت زمان بالایی جهت یادگیری دارد برای افراد خیلی خوشایند نیست و اکثر افراد از آن دوری می‌کنند و بزرگ‌ترین دغدغه دانش‌آموزان این است که چگونه به شیمی علاقه‌مند شویم؟

با استفاده از آنتراک‌های کوتاه در زندگی و هدیه دادن به خود بعد از پایان هر بخش از کتاب می‌توانید به درس شیمی نیز علاقه‌مند شوید.

بعد از شعر و آهنگ و داستان، نوبت به شاخه دیگری از هنر یعنی نقاشی می‌رسد! راهکار بعدی که می‌تواند ما را عاشق درس خواندن کند، این است که سعی کنیم از مطالبی که مطالعه کرده‌ایم نقاشی بکشیم. خنده دار به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ اما بد نیست بدانید که ذهن ما تصاویر را بهتر به خاطر می‌سپارد. به همین علت هم نقاشی کشیدن از مطلبی که مطالعه کرده‌ایم به تقویت حافظه دیداری ما هم کمک خواهد کرد.

 

اما برای اینکه بهتر از حافظه دیداری خود استفاده کنید، راه دیگری که در پیش روی شما قرار دارد استفاده از نقشه کشی ذهنی است. این ابزار به شما کمک خواهد کرد تا حجم زیادی از مطالب را به خوبی در یک نمودار به شکل زیر دسته بندی کنید. نقشه‌های ذهنی علاوه بر خلاصه کردن حجم زیادی از مطالب، ارتباط بین بخش‌های مختلف آن را هم نشان می‌دهند. شکل زیر نمونه‌ای از یک نقشه ذهنی است.

توصیه ما به شما این است که هیچ‌گاه کاری را که علاقه‌ای به آن ندارید از حجم بالا آغاز نکنید. مثلا اگر به درس هندسه علاقه زیادی ندارید، مطالعه خود را از روزی ۱۵ دقیقه آغاز کنید؛ زیرا تحمل ۱۵ دقیقه مطالعه برای شما دشوار نخواهد بود و شما می‌توانید با ین برنامه قدرت تحمل خود را و انگیزه درس خواندن را در خود تقویت کنید. در نهایت حجم مطالعه شما نیز افزایش می‌یاید.

اگر در کل شما علاقه به  مطالعه ندارید، بهتر است مطالعه را از دروسی که برای‌تان لذت‌بخش است شروع کنید. زمان مطالعه را ابتدا از ساعات کم در طول روز آغاز کنید.

دقت داشته باشید که همه قهرمانان حوزه ورزشی از تمرین‌های کوتاه و سبک شروع کرده و سپس حرفه‌ای می‌شوند. شما هم از گام‌های کوچک شروع کنید و این گام‌ها را به صورت مستمر انجام دهید.

 

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

بیشتر بخوانید:

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

دیدگاه

درخشان باشید به سبک سحرخیز

هیچ ابزارکی در جایگزین نوار کناری پیدا نشد!

هیچ ابزارکی در جایگزین نوار کناری پیدا نشد!

یک سوال: آخرین کتابی که خواندید و دوستش داشتید چه کتابی بوده است و کی آن را خوانده اید ؟

اگر شما هم مثل خیلی از افراد پاسخ سوال بالا را نمی دانید و یا خیلی باید فکر کنید تا جوابش را پیدا کنید پس این مقاله برای شما نوشته شده است ما میخواهیم به این سوال جواب دهیم که چه کنیم که علاقه‌مند به مطالعه شویم و با شور و شوق کتاب بخوانیم و یاد بگیریم و نه صرف اینکه این مطالب برای کار یا امتحان  لازم است باید بخوانم 🙁 

چگونه عاشق یادگیری شویم

از زمانی که یادم می‌آید خواندن بعضی از کتاب برایم آسان و لذت بخش بود و اصلا در هنگام مطالعه آنها احساس خستگی نمی‌کردم مثل زمانی که یک رمان ۴۰۰ صفحه‌ای را در دو روز خواندم ولی وقتی نوبت کتاب‌های درسی که می‌رسید خواندن یک خط از کتاب درسی کافی بود تا چند ساعت با خیال راحت به خواب روم و این در حالی بود که آن زمان با تکنیک‌های تندخوانی آشنا نبودم . 😉

شما هم مطمئنا درسی بوده که در دوران تحصل آن را دوست داشته اید و یا کتابی از خواندن آن لذت می ‌بردید و بدون هیچ سختی و می توانستید هر وقت که خواستید به مطالعه آن بپردازید برعکس دروس خسته کننده دیگر!!!😉

ولی چه کنیم که همیشه با علاقه و شور و اشتیاق مطالعه کینم چون اگر اینگونه باشد علاوه بر این که از خواندن و یادگیری لذت خواهیم برد میزان یادگیری و تمرکز و دقت ما در هنگام خواندن افزای چشمگیری خواهد داشت .

 راهکارهای زیر به شما کمک میکند که علاقه خود به مطالعه را افزایش دهید :

داشتن دوستان اهل مطالعه : داشتن دوستانی که اهل مطالعه باشند بسیار کمک کننده است حتما شما هم این مثل را شنیده که انسان هماهنند دوستان خویش است , شما شبیه کسانی میشوید که بیشتر با آنها همنشین هستید پس اگر میخواهید ویژگی مثبتی را در خود ایجاد کنید با کسانی دوست شوید که آن ویژگی در آنها وجود دارد شما ناخودآگاه همان ویژگی ها را در یافت خواهید کرد.

به همین دلیل است که در خانواده ای که همه اهل مطالعه اند فرزندان استعداد بیشتری برای یادگیری دارند , پس اطراف خود را از افرادی پرکنید که اهل کتاب و کتابخوانی باشند .

داشتن هدف : هدف داشتن یکی از موثر ترین راهکارهایی که به شما انگیزه میدهد که کتاب بخوانید پس قبل از اینکه کتابی را در دست بگیرید هدف خود را از خواندن آن کتاب مشخص نمایید آیا خواندن این کتاب در راستای اهداف کاریتان است و به شما در بدست آوردن موفقیت شغلی کمک خواهد کرد و یا در جهت بهبود زندگی شما است هر چه که باشد وقتی هدفمند باشید با اشتیاق بیشتری به مطالعه می پردازید و از تمرکز بیشتری هم حین مطالعه برخوردار خواهید بود و یادگیری شما چندین برابر خواهد شد.

مکان  مطالعه : محلی که فقط برای مطالعه باشد , محلی داشتهباشید که در آن فقط مطالعه میکنید ذهن شما در آن محل آماده یادگیری و مطالعه است مثلا توجه کرده که در کتابخانه ها مطالعه آسان تر از پشت میز رایانه است و یا هنگامی که در نمایشگاه کتاب هستید بیشتر تمایل دارید تا کتاب بخوانید ذهن ما نسبت به مکان شرطی میشود , پس جایی را برای مطالعه خود انتخاب کنید و عادت کنید که در آنجا به مطالعه بپردازید . آنگاه خواهید دید که  به محض اینکه به آنجا وارد شوید مغز شما آماده میشود که مطالعه کند .

زمان مطالعه : همانطور که در مورد مکان مطالعه گفتیم در مورد زمان نیز چنین است , زهن ما نسبت به زمان هم شرطی میشود پس اگر عادت کنیم که در زمان خاصی به مطالعه بپردازیم در آن ساعت ما خواهیم توانست با تمرکز و راحتی بیشتری مطالعه کنیم .

ولی اغلب ما این تجربه را داشته ایم که در شب و یا در روز یادگیریمان بهتر می باشد به عبارتی ما شب و یا روز فراگیر می باشیم با توجه به این موضوع و موکول کردن زمان مطالعه به این ساعات میتوانیم با لذت و بازدهی بیشتری مطالعه نماییم.

خواندن کتاب های دلخواه : در ابتدا که میخواهیم عادت مطالعه را در خودمان ایجا کنیم بهتر است از کتاب هایی استفاده کنیم که به موضوع آن علاقه داریم و دارای حجم زیادی نمی باشد و طی چندین روز در زمان و مکان که برای مطالعه انتخاب کرده ایم به مطالعه آن کتاب ها بپردازیم و بهتر است از میزان کم شروع کنیم و رفته رفته بر زمان مطالعه بیافزاییم تا باعث دلزگی نشود.

پشتکارداشتن : پشتکار داشته باشید و بدانید عادت ها یک روزه ساخته نمیشوند پس با صبرو حوصله میتوانید هر عادتی را در خود ایجاد نمایید .

یادگیری مهارت های مطالعه : اغلب ما به این دلیل از مطالعه خوشمان نمی آید که تکنیک ها صحیح مطالعه را به ما نیاموخته اند و به همین دلیل مطالعه به یک امر زجر آور خسته کننده برای ما تبدیل شده است یادگیری به شیوه غلط و کسل کننده همراه با حفظ نادرست مطالبی که به دردمان نیمخورد از عوامل زدگی ما از مطالعه بوده است ولی خوشحالم که بگویم شما میتوانید با یادگیری مهارت های مطالعه , تندخوانی , تمرکز و حافظه فصل جدیدی در زند خور رقم بزنید فصلی پر از موفقیت و نشاط که با آموختن صحیح آغاز میشود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

دیدگاه

تماس و مشاوره تلفنی از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت ۹۰۹۹۰۷۱۶۱۴

تماس با تلفن ثابت از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس از سراسر کشور ۱۶۱۴ ۹۰۷ ۹۰۹

صفحه اصلی » چگونه عاشق درس خواندن شویم

چگونه عاشق یادگیری شویم

انگیزشی کنکور , سلام به شما داوطلب کنکور سراسری 98 که مصمم هستی انشالله امسال حتما یه رشته ی خوب توی یک دانشگاه خوب قبول بشی ؛ به امید خدا … بیشتر بدانید

چرا انگیزه ندارم و از مرور مطالب تکراری خسته شده ام ؟! این سوال پرتکرار خیلی از شما عزیزان هست که از مشاورین مرکز مشاور گروپ این روزها زیاد پرسیده میشه . پس این مطلب رو با دقت بخونید. بیشتر بدانید

مطالعه گروهی ، مطالعه و آمادگي براي آزمون سراسري در ميان داوطلبان، شکل‌ها و شيوه هاي گوناگوني دارد. هر يک از داوطلبان، بنا بر عادات خاص خود و شرايطي که دارند، سبک‌ها و ساعات خاصي را براي مطا… بیشتر بدانید

چگونه از درس خواندن خسته نشویم , خیلی از داوطلبان گلایه می کنند که اندک مدتی که از زمان مطالعه کردنشان که می گذرد دچار خستگی می‌شوند و میل و رغبتی نسبت به درس خواندن نخواهند داشت. بیشتر بدانید

افزایش تمرکز در مطالعه حتی برای داوطلبانی که برنامه ریزی و منابع خوبی دارند نیز می تواند یک مانع و مشکل در درس خواندن باشد که دلیل آن عدم تمرکز و یا حواسپرتی است. بیشتر بدانید

در صورتی که به هر دلیل به تلفن ثابت دسترسی ندارید ما برای مشاوره با شما تماس میگیریم!

مشاور گروپ از سال ۱۳۹۲ به صورت تخصصی کار خود را در زمینه مشاوره آغاز کرد و با استعانت از خداوند متعال و اعتماد مردم عزیز کشورمان تاکنون توانسته میلیون ها ساعت مشاوره تلفنی و حضوری ارائه دهد. ما در مجموعه مشاور گروپ گرد هم آمده ایم تا تجربیات چندین ساله خود را در زمینه مشاوره تحصیلی در مقاطع مختلف مانند تیزهوشان،نمونه دولتی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکتری ، آزاد بدون کنکور ، علمی-کاربردی ، نظام وظیفه ، نظام مهندسی و … اطلاعات مربوطه را در اختیار مخاطبان محترم خود قرار دهیم.

مشاور گروپ یک وبسایت خصوصی و غیر انتفاعی دارای مجوز رسمی مشاوره در زمینه تحصیلی میباشد.
این وبسایت به هیچ ارگان یا نهاد دولتی یا خصوصی از جمله سنجش ، دانشگاه آزاد و… وابستگی ندارد.
تمامی محتوای این وبسایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و اخبار تنها از وبسایت های معتبر همراه با ذکر منبع اصلی انتشار داده میشود.
لازم به ذکر است مشاور گروپ هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای بازنشر شده ندارد.

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

وبلاگ

منبع : سایت WikiHow

در هر زمینه ای فعالیت می کنید، تبدیل به یک متخصص شوید. فقط به حرفه ای بودن فکر کن…. این شعار همه مدیر جوانی هاست. بیشتر درباره من

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

ممنون. نکات خوبی بود

چگونه عاشق یادگیری شویم

ممنون از توجه شما

بسیار عالی

سپاسگذارم

خوب بود دمتون گرم

بسیار عالی بود. ممنون بابت مطالب خوبتون و افزایش فرهنگ مطالعه در کشور

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

سایت مدیر جوان در سال 1391 با هدف افزایش مهارت های فردی بویژه در زمینه مطالعه متولد شد و اکنون چند سالی است تمرکز خود را بر روی موضوع تجارت الکترونیک و کسب و کار اینترنتی گذاشته و آموزش های بسیار کاربردی تولید کرده است.

ورود

نام کاربری:

رمز عبور:

چگونه عاشق یادگیری شویم
چگونه عاشق یادگیری شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *