چگونه نابغه ذهنی شویم

 
helpkade
چگونه نابغه ذهنی شویم
چگونه نابغه ذهنی شویم

آیا شما می‌خواهید یک نابغه باشید؟ چه باید کرد تا نابغه شد؟ چگونه می توانیم یک نابغه باشیم ؟ چگونه یک فرد عادی می‌تواند به یک نابغه تبدیل شود؟ اگر شما در حال خواندن این مقاله هستید، این شانس را دارید که یک نابغه شوید. واضح است که بسیاری از مردم دوست دارند خیلی باهوش باشند.

اما متاسفانه بیشتر آنها بر این باورند که فقط عده کمی می‌توانند نابغه شوند. زیرا به اعتقاد آنها، تاثیر ژنتیک بر هوش بیشتر از تاثیر محیط بر آن است.

یکی از پر بحث‌ترین موضوع‌های دهه‌های اخیر، ماهیت هوش است. از نظر بسیاری از افراد، میزان هوش را می‌توان با انجام تست هوش تعیین کرد. مشکل این روش این است که هوش در واقع یک ساختار نیست که بتوان آن را با یک سنجش مشخص کرد. هوارد گاردنر، روانشناس آمریکایی، بر این باور است که چندین نوع از هوش وجود دارد. او نظریه‌ی «هوش چندگانه» را ارائه داد و در آن هشت نوع هوش را معرفی کرد. به عبارت دیگر، او اعتقاد دارد همه‌ی مردم می‌توانند در یک یا همه‌ی زمینه‌ها نابغه باشند.

بسیاری از دانش‌آموزان ممکن است نتوانند نمرات خوبی در مدرسه به دست آورند، در نتیجه آنها وقتی خود را با دانش‌آموزانی که نمرات خوبی دارند، مقایسه می‌کنند؛ احساس بی‌عرضگی پیدا می‌کنند. این مشکل ناشی از همان اعتقادی است که عملکرد تحصیلی را تنها ویژگی یک نابغه می‌داند.

اما این طرز تفکر درست نیست و نمره تحصیلی نمی‌تواند ملاک هوش باشد. در واقع، هوش هدیه‌ای است که همه ما از آن برخورداریم.چگونه نابغه ذهنی شویم

نیاز به بیان این واقعیت نیست که همه ما در مسیری که انتخاب کردیم و زمینه‌ای که تخصص داریم، یک فرد با استعداد به حساب می‌آییم. پس مطرح کردن این پرسش که چگونه نابغه شویم، اشتباه است.

بهترین سوال این است که چگونه می توانیم یک نابغه را درون خود کشف کنیم ؟ بعبارت دیگر چگونه می‌توانیم نبوغ ذاتی خود را کشف و شکوفا کنیم.

اجازه بدهید به این سوال که چگونه می‌توانیم یک نابغه باشیم از طریق درک نحوه فکر کردن یک نابغه پاسخ گوییم.

یکی از جذاب‌ترین نظریه‌ها در مورد موفقیت تحصیلی (یا به‌طور کلی موفقیت در زندگی)، نظریه‌ی چارچوب‌های ذهنی کارول دوک، استاد دانشگاه استنفورد است. کارول در نظریه خود، موفقیت را به عنوان نتیجه‌ای از چارچوب ذهنی مناسب تعریف می‌کند.

به گفته این محقق، مردم (دانش‌آموزان) در دو دسته جای می‌گیرند. بعضی از آنها چارچوب ذهنی بسته و ثابت و عده‌ای دیگر چارچوب ذهنی رشدیابنده دارند. تعصبات بی‌دلیل را می‌توان نمونه چارچوب ذهنی بسته دانست. به‌طور مثال، فرد گروهی از کارها را زنانه و گروهی را مردانه می‌داند. به‌عبارت ساده‌تر، اگر فرد توانایی همگامی با تغییرات محیط اطراف و تغییرات زمانی و مکانی را نداشته باشد، دارای چارچوب ذهنی بسته است.

تفاوت میان این دو گروه بسیار زیاد است. به طور مثال، دانش آموزانی که دارای چارچوب ذهنی بسته هستند، همیشه فکر می‌کنند که توانایی تحصیلی آنها ثابت است. بنابراین، در مورد عملکرد تحصیلی‌شان هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند و نمرات ضعیف آنها همیشه ضعیف می‌ماند.

با توجه به نظریه‌ی دوک، این دانش‌آموزان ممکن است تصور کنند که موفقیت، مستقیماً از استعداد و هوش نشأت می‌گیرد و نیازی به تلاش نیست. این طرز فکر باعث بروز مشکلاتی می‌شود، زیرا این دانش‌آموزان احتمالاً به این نتیجه می‌رسند که توانایی ذهنی آنها از پیش تعیین شده است.

از سوی دیگر، افرادی که دارای نظریه‌ی ذهنی رشدیابنده هستند، این ذهنیت را دارند که می‌توانند تقریباً هر کاری را انجام دهند. این دانش‌آموزان برای یادگیری و کسب تجربیات جدید در تلاش هستند و بر این باورند که هوش و استعداد را می‌توان افزایش داد. در نتیجه، این دانش‌آموزان با توجه به تلاش‌هایشان در تحصیل پیشرفت می‌کنند.

بسیار ساده است. شما برای نابغه شدن نیاز به چارچوب ذهنی درست دارید. شما باید خود را از عرف جامعه جدا کنید و متفاوت فکر کنید. به یاد داشته باشید که شما الان یک نابغه هستید و تنها کاری که لازم است انجام دهید، کشف آن شخص بهتر در وجودتان است. استعدادهای فردیتان را با تفکر درست کشف کنید.

برای تبدیل شدن به یک نابغه، باید این نکته را قبول کنید که استعداد یا هوش، ثابت نیستند. بلکه هوش انعطاف‌پذیر است و می‌تواند تغییر شکل دهد و به سوی سودمندی نهایی گسترش یابد. بنابراین اگر شما یک دانش‌آموز هستید که در تست هوش، IQ متوسطی به دست آورده‌اید، نگران نباشید؛ زیرا نتایج تست هوش، انعکاس کامل توانایی واقعی شما نمی‌باشند.

نیازی به بیان این موضوع نیست که نابغه شدن از درون آغاز می‌شود. این کار از قراردهی یک الگوی درست فکری، یعنی یک چارچوب ذهنی رشدیابنده آغاز می‌شود.

با این وجود، اگر شما دانش‌آموز یا فردی هستید که به شدت تمایل به باهوش شدن دارید، در ادامه به برخی دستورالعمل‌ها اشاره شده است که می‌تواند توانایی ذهنی شما را افزایش دهد و کار را برای شما آسانتر سازد:

انسان‌های نابغه ذهن بازی دارند (روشنفکر هستند). آنها پیشنهادات و انتقادات را قبول می‌کنند. شاید شما فکر کنید که آلبرت انیشتن با یک بار تلاش موفق به متقاعد کردن جهان درباره‌ی نظریه نسبیت شد! اما این حقیقت ندارد و بدون داشتن ذهن باز، هیچ فردی نمی‌تواند تبدیل به نابغه شود.

بنابراین، قدم اول برای نابغه شدن، استقبال از ایده‌های افراد مختلف است، هرچند شاید گاهی این ایده‌ها و نظرات را دوست نداشته باشید. ذهن خود را برای دریافت اطلاعات جدید باز نگه دارید و توانایی ذهنی‌تان را با دریافت انتقادات واقعی به جای شخصی، افزایش دهید.

یکی از مهم‌ترین اجزای موفقیت، داشتن انگیزه است. خوشبختانه، افراد نابغه‌ی زیادی در تاریخ وجود دارند که می‌توانید از آنها یاد بگیرید. خواندن داستان‌های زندگی افراد موفق تاریخ به پیشرفت شما کمک شایانی می‌کند. شما می‌توانید از اشتباهات و موفقیت‌های آنها درس بگیرید.

انگیزه تنها راهی است که به شما کمک می‌کند تا ادامه دهید. شما برای هرآنچه که قصد دارید انجام دهید (از جمله تبدیل شدن به یک نابغه)، نیاز به انگیزه به عنوان سوخت در طول راه دارید.

توماس ادیسون یکی از بزرگ‌ترین مخترعان جهان، در این مورد گفته است: «بزرگترین ضعف ما این است که اهدافمان را رها می‌کنیم. بهترین راه برای موفقیت این است که همیشه یکبار دیگر تلاش کنید.»

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انسان‌های نابغه، هوشیار بودن است. مردم نابغه عادت کرده‌اند به همه اتفاق‌هایی که در اطرافشان رخ می‌دهد، توجه کنند. در نتیجه، آنها متوجه فرصت‌هایی می‌شوند که بیشتر افراد دیگر این فرصت‌ها را نمی‌بینند.

تعهدات زندگی سخت هستند. هر شخص موفقی این را می‌داند که تبدیل شدن به یک نابغه بسیار دشوارتر از انجام هر کار دیگری است. شما باید به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشید. انعطاف‌پذیری به معنای پیگیری کارها حتی زمانی است که برنده شدن در آن کار تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد.

نابغه شدن زمان می‌برد و فرایندی است که نیاز به تلاش دارد. اگر واقعاً خواهان نابغه شدن هستید، باید فداکاری کنید.

توماس ادیسون در پاسخ به سوال چگونه می توانیم یک نابغه باشیم می‌گوید:

«نابغه شدن؛ یک درصد الهام گرفتن و ۹۰ درصد عرق ریختن است»

چگونه می توانیم نابغه شویم ؟ برای نابغه شدن، شما باید چیزهایی را که عاشق انجام دادنشان هستید، چیزهایی را که در آن خوب عمل می‌کنید و چیزهایی که می‌توانند نقش مهمی در محافلتان داشته باشند را کشف کنید. انسان‌های نابغه این سه نکته مهم را در زندگی خود دنبال می‌کنند.

شما چطور؟

برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به کتاب المنت نوشته دکتر کن رابینسون و لو ارونیکا انتشارات نشر امروز مراجعه کنید.

انسان با استعداد همانند تیرانداز ماهری است که درست به هدفی می‌زند که دیگران نمی‌توانند به آن دست یابند. یک نابغه همانند تیرانداز ماهری است که درست به هدفی می‌زند که دیگران نمی‌توانند ببینند.

پس بجای پاسخ به سوال چگونه می توانیم نابغه شویم از خود بپرسید چگونه نابغه درون خود را کشف کنیم؟

وبسایت psychlens.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

چگونه نابغه ذهنی شویم

مسلما شما دچار مشکلات بیشتری خواهید بود. اما احتمال ان صفر ن…

پاسخ شما در قبل داده شده…

آقای دکتر در حالت کلی و از نگاه روانشناسی این ازدواج بااین ش…

باسلام آقای دکتر میبخشید مزاحم شدم ؛من ۲۳سالمه و با یه خانمی…

بچه باعث بهبود چیزی نمی شودبلکه معمولا شرایط را سخت تر می کن…

همه اینها از نشانه های وسواس است. اتفاقا مشکل شما نه بد بودن…

درمان قطعی زود انزالی

درمان افسردگی بدون دارو

عشق بازی

سریعترین درمان افسردگی

دکتر کامیار سنایی

عشق بازی با زن+تحریک جنسی

ترک اعتیاد به دیدن فیلم پورن

تعریف اضطراب

درمان اضطراب شدید بدون دارو

درمان اضطراب اجتماعی

نقاط حساس بدن زنان

درمان قطعی وسواس فکری شدید

جملات پایان رابطه

درمان قطعی اختلال دوقطبی

درمان دیر انزالی

دکتر روانشناس ایرانی درالمان

روانشناس ایرانی در کویت

روانشناس در انگلستان

روانشناس در دبی

روانشناس در استرالیا

روانشناس ایرانی در تورنتو

روانشناس در گرگان

روانشناس ایرانی در سوئد

روانشناس در غرب تهران

روانشناس در لس انجلس

بهترین روانشناس

دکتر روانشناس خوب

مسلما شما دچار مشکلات بیشتری خواهید بود. اما احتمال ان صفر ن…

پاسخ شما در قبل داده شده…

آقای دکتر در حالت کلی و از نگاه روانشناسی این ازدواج بااین ش…

باسلام آقای دکتر میبخشید مزاحم شدم ؛من ۲۳سالمه و با یه خانمی…

بچه باعث بهبود چیزی نمی شودبلکه معمولا شرایط را سخت تر می کن…

همه اینها از نشانه های وسواس است. اتفاقا مشکل شما نه بد بودن…

ممکن است شما هم در آن گروهی قرار بگیرید که بهره‌ی هوشی متوسطی دارند. اما خوشبختانه برای افزایش هوش‌تان کارهای زیادی می‌توانید انجام‌دهید تا یک نابغه شوید. در این نوشتار به این پرسش پاسخ داده می شود که چگونه نابغه شویم .

گاهی اوقات اغلب ما فکر می‌کنیم بسیار باهوش هستیم. دست‌کم بیشتر امریکایی‌ها باور دارند باهوش‌تر از عموم هم‌وطنان‌شان هستند. اما قطعا بیشتر ما ضریب هوشی بین ۸۰ تا ۱۱۹ داریم و از این حیث در رده‌ی افراد معمولی جای‌می‌گیریم. درست است که این رقم در اواخر دوره‌ی نوجوانی و اوایل دهه‌ی دوم زندگی‌مان افزایش می‌یابد و با گذر عمر هم کمابیش در همین حد و حدود باقی‌می‌ماند، اما این به معنای ثابت ماندن ظرفیت بالقوه‌ی ذهن ما نیست.

برایان رُشه، روانشناسِ تحلیل‌گر رفتار در دانشگاه ملی ایرلند در نشریه‌ی روان‌شناسی امروز می‌نویسد: “حقیقت این است که هوش را می‌توان افزایش‌داد؛ آن هم به میزانی قابل‌توجه. آن‌هایی که مدعی ثابت‌بودن ضریب هوشی در تمام عمر هستند، در حقیقت به نتایج آزمون‌های سنجش ضریب هوشی توجه‌می‌کنند که در طول عمر افراد کمابیش ثابت هستند، نه به میزان هوش ما که دائما در حال افزایش است.”

دیوید شِنک، نویسنده‌ی کتاب نبوغ همه‌ی ما می‌گوید تشخیص حد و حدود واقعی ذهن در هر سنی، عملا غیرممکن است و هر کسی می‌تواند به نبوغ، یا دست‌کم توانایی ذهنی بسیار بالا، دست پیدا کند. کلید رسیدن به این سطح از توانایی ذهنی، فراموش‌کردن افسانه‌ی ذاتی بودن استعداد است.چگونه نابغه ذهنی شویم

او در کتاب خود می‌نویسد: “برای ذهن بسیار آسان‌تر است که به ذاتی‌بودن استعدادها و محدودیت‌های ذاتی اعتقاد داشته‌باشد؛ برای نمونه، دلیل این‌که شما خواننده‌ی اپرای خوبی نیستید این است که از شما برنمی‌آید؛ یعنی اصلا خواننده‌ی اپرا به‌دنیا نیامده‌اید. وقتی استعداد را مقوله‌ای ذاتی درنظر می‌گیریم، دنیای ما مدیریت‌پذیرتر و راحت‌تر می‌شود. چنین چیزی بار انتظارات را از دوش‌مان برمی‌دارد.”

باهوش‌تر بودن از عموم مردم و نابغه بودن غیرممکن نیست و در حقیقت کاملا دست‌یافتنی است. هوش، توانایی کسب‌کردن و به کار بستن دانش و مهارت‌ها است، و شامل توانایی استدلال، حل مسئله، به‌یاد سپاری اطلاعات و خلاق‌بودن می‌شود. افزایش هوش آدمی، ولو تا سطح نبوغ، به اراده‌ی این کار نیاز دارد.

البته شرکت‌کردن در کلاس‌ها و کتاب خواندن دو راه برای یادگرفتن چیزهای جدید هستند، اما ما هم در ادامه شش کار فوق‌العاده برای افزایش توان ذهنی‌تان آورده‌ایم که یادگیری را ساده‌تر می‌کنند، و شما را در مسیر دستیابی به توانایی ذهنی بالا قرار می‌دهند.

وقتی سوزانه ژاگی در دانشگاه دانشگاه کالیفرنیا در ایرواین با مقام استاد تمام به کار مشغول‌بود، دریافت که فعالیتی به نام وظیفه‌ی ان-بَک (n-back task)، هوش سیال را – که در حقیقت توانایی استدلال‌کردن و حل‌کردن مسائل جدید بدون توجه به دانش قبلی است – افزایش می‌دهد. در بازی ان-بک، شرکت‌کنندگان باید مکان شکل‌ّها یا کلماتی که به‌شکل صوتی ادا می‌شوند را روی یک شبکه (grid) به‌خاطر داشته‌باشند و وقتی یک حرف یا بخش خاصی از گرید تکرار شد، به آن اشاره‌کنند. تمرین ان‌-بک، که از طریق اینترنت به رایگان می‌توان به آن دسترسی داشت، می‌تواند حافظه و مهارت‌های حل مسئله را تقویت‌کند.

مطلب مرتبط : ۴ دلیل که شاید نابغه باشید و خودتان ندانید

گسترش شبکه‌ی اجتماعی خود با دیگر آدم‌ها و توجه‌کردن به نقطه‌نظراتشان، یکی دیگر از راه‌های افزایش هوش است. این کار ذهن شما را به روی فرصت‌ّهای جدید باز می‌کند و به رشد ذهنی شما کمک می‌کند. یادگیری، قرار دادن خود در معرض اطلاعات جدید است، و ملاقات با آدم‌ّهای جدید این فرآیند را تسهیل می‌کند؛ به‌ویژه وقتی نقطه‌نظراتشان در تضاد با نقظه‌نظرات شما باشد.

رشه در کتاب نبوغ همه‌ی ما می‌نویسد: “ذهن‌تان را باز کنید و به استدلال‌هایی که بی‌منطق به‌نظر می‌رسند گوش‌دهید، و سعی‌کنید نوعی منطق در آنها پیدا کنید.”

شِنک در کتاب نبوغ همه‌ی ما می‌نویسد که رسیدن به دستاوردهای غیرمعمول به انگیزه نیاز دارد. “باید آن چیز را بخواهید؛ چنان آن چیز را بخواهید که هرگز تسلیم نشوید و آماده‌باشید زمان، پول، خواب، ‌دوستی یا حتی آبرویتان را فدای آن کنید.”

انگیزه می‌تواند خودآگاه یا ناخودآگاه باشد و از منابع گوناگونی چون الهام، استیصال، کین‌خواهی یا حسرت آینده نشأت گرفته‌باشد.

پژوهشی در دانشگاه گوتنبرگ سوئد نشان داده‌است تناسب اندام قلبی-عروقی می‌تواند هوش زبانی شما را افزایش دهد و حافظه‌ی بلندمدت‌تان را بهبود بخشد.

محقق مسئول این پژوهش در نشریه‌‌ی مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم می‌نویسد: “افزایش تناسب اندام قلبی-عروقی با عملکرد ذهنی بهتر همراه بوده‌است؛ حال آن‌که‌ قدرت جسمانی تنها به‌شکل ضعیفی با هوش ارتباط دارد.”

ممکن است بازی‌های ویدیویی راه خوبی برای وقت تلف‌کردن به‌نظر برسند، اما وقت‌گذراندن با آنها حقیقتا می‌تواند رشد عصب‌ّها را تقویت‌کند و ارتباط میان بخش‌ّهای مختلف مغز را که مسئول مکان‌یابی بدن، تنظیم حافظه و برنامه‌ریزی راهبردی هستند، بهبود می‌بخشد. در پژوهشی که توسط موسسه‌ی توسعه‌ی علوم انسانی مکس پلانک و دانشگاه علوم پزشکی شاریتیه در برلین انجام‌شد، پژوهشگران دریافتند بازی‌های ویدیویی نظیر سوپر ماریو با بهبود وظایف حسی، ادراکی و توجهی برای ذهن مفید واقع می‌شوند.

بازی‌های ویدیویی همچنین می‌توانند خنثی‌کننده‌ی تاثیرات منفی کهنسالی روی ذهن باشند. در پژوهشی که در دانشگاه کالیفرنیا در سن‌فرانسیسکو انجام‌شد، پژوهشگران دریافتند یک بازی سه‌بعدی شبیه‌سازی رانندگی می‌تواند توانایی‌ّهای ذهنی مثل چندوظیفه‌گرایی و تمرکز را در بزرگسالان افزایش‌دهد. بازی‌کردن، حافظه‌ی کوتاه‌مدت و توانایی ذهنی آنها را، که معمولا با افزایش سن کاهش می‌یابند، افزایش‌داد.

پژوهشی که توسط دانشگاه اورگون و پژوهشکده‌ی عصب‌نگاری دانشگاه تگزاس انجام‌شده‌بود نشان‌داده‌است ذهن‌پویی می‌تواند انعطاف‌پذیری عصبی ذهن شما را افزایش‌دهد.

از شرکت‌کنندگان در این پژوهش خواسته‌شد به مدت ۵ روز، روزی ۲۰ دقیقه تن‌پویی انجام‌دهند، ‌و روی نفس‌کشیدن، حالت بدن و تصورات ذهنی تمرکز کنند. پژوهشگران دریافتند این تمرین، بهره‌وری ماده‌ی سفید مغز آنها را بهبود بخشیده‌است و دقت و هوش سیال آنها را به‌شکلی چشمگیر افزایش داده‌است.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده

منبع: فست کامپنی

برچسب ها افراد باهوشافراد نابغهباهوشموفقیتنابغهنبوغهوشپیروزیپیشرفتچگونه نابغه شویمکسب و کار

وبلاگ

نابغه. ذهن نابغه چیست؟ همه افراد می توانند دست به اکتشافات بزرگی بزنند و با اختراعات خود، در جامعه تحولات عظیمی را به وجود آورند.حتماً برای یک بار هم که شده به نابغه های دنیا و نبوغ آنها فکر کرده اید. از خود پرسیده اید که اینها چطوری این کارها را انجام می دهند. آنها اختراعاتی کرده اند که زندگی انسان ها را به کل تغییر داده است. تحول عظیمی در زندگی همه افراد جامعه به وجود آورده اند.

به هر حال اصلاً مهم نیست که شما به کدام مدرسه یا دانشگاه می روید، چه تخصص یا مهارتی دارید؟ فقیر هستید یا ثروتمند؟ کم سن و سال هستید و یا سنی از شما گذشته است؟

فقط کافی است که یاد بگیرید از مغز خود به شکل مفید و مؤثر استفاده کنید تا به نتایج حیرت انگیزی برسید.

کافی است که یاد بگیرید از فرصت ها چگونه استفاده کنید. چگونه هوش خود را تقویت کنید. چگونه مغز و حافظه خود را پرورش دهید. چرا که مغز ما هم یک عضله است که در بدن ما قرار گرفته است و برای رشد آن نیاز به مراقبت و آموزش و پرورش دارد.چگونه نابغه ذهنی شویم

زمانی که درخت صد ساله ای را می بینیم به وجد می یاییم که چطور این همه سال زنده  و سرپا مانده است و شاید ممکن است فراموش کنیم که این درخت روزی نهالی بوده است و مانده است و مقاومت کرده است و یاد گرفته که چطور بزرگ شود. پس وقتی یک درخت توانسته است رشد کند ما هم می توانیم.

همه موجودات دنیا مخلوق هستند و تنها انسان است که در بین همه این موجودات هم مخلوق هست و هم خالق. بنابراین ما می توانیم بهترین چیزها را خلق کنیم فقط کافی است یاد بگیریم و خلق کنیم و نابغه باشیم. پس تو هم میتوانی نابغه باشی.

همیشه برای انجام هر کاری می توانیم با پرسیدن سوالات خوب به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. حتی اگر بخواهیم یک نابغه بشویم. می توانیم با پرسیدن سوالات خوب به یک نابغه تبدیل بشویم. هرگاه برای انجام هر کاری یک چرایی مهم داشته باشیم چگونگی آن برایمان راحت می شود.

پس شروع کن از خودت بپرس:

پیدا کردن جواب سوالاتتان شما را در مسیری روشن قرار می دهد. پس جواب سوالات بالا را پیدا کنید.

راز و رمز های نابغه  شدن را بیاموزید و با استفاده از آنها در زندگی خود، به نابغه زندگی خود تبدیل شوید. چون شما برای نابغه شدن اصلاً نیاز ندارید که یک دانشمند یا یک فیلسوف باشید.

برای نابغه شدن اصلاً قرار نیست که از عهده انجام کارها به خوبی بر بیاید! شما باید راه جدید و منحصر به فردی را برای انجام هر کاری پیدا کنید. باید بتوانید تحول شگرفی ایجاد کنید. کاری انجام دهید که دیگران تا به حال انجام نداده اند. کاری که باعث شود دیگران شما را یک نابغه بدانند.

ما می توانیم به یک نابغه تبدیل شویم چون زیربنای این کار را داریم. همه ما مغزی داریم که هیچ یک از موجودات عالم آن را ندارند. ما قدرتی داریم که آنها ندارند. ما میتوانیم خلق کنیم و آنها نمی توانند خلق کنند.

پس اگر شما مغز دارید، پس می توانید یک نابغه باشید. فقط کافی است یاد بگیرید و عین نابغه ها فکر کنید.

 

زندگی نوابغ مشهور دنیا را مطالعه کنید. هر کدام از آنها در زمانی به دنیا آمده اند. هر کدام به کشوری تعلق داشته اند. و هر کدام در شرایط متفاوتی زندگی کرده اند. آنها هم می توانستند یک فرد عادی باشند. اما یاد گرفتند که از مغز خود به شیوه فوق العاده و شگفت آور استفاده کنند. از مغز خود به شیوه شگفت آور استفاده کردند و به یک نابغه تبدیل شدند.

شما هم می توانید به یک نابغه تبدیل شوید. اگر از این قوانین ساده اما تأثیر گذار پیروی کنید و آنها را به کار ببندید می توانید به جمع نوابغ ایران و یا حتی دنیا بپیوندید.

قوانین تبدیل شدن به نابغه بودن:

 

اگر به حرف زدن یک کودک یک ساله دقت کنید می بینید که هر چه اطرافیان می گویند را تکرار می کند و آنقدر حرف زدن اطرافیان را تکرار می کنند تا بلاخره یاد می گیرند که چطور صحبت کنند.

ما هم برای اینکه بتوانیم به یک نابغه تبدیل شویم در وهله اول باید از رفتار و خصوصیات دیگر نوابغ تقلید کنیم. آنقدر تقلید کنیم تا بتوانیم سبک خودمان را پیدا کنیم.

ویژگی هایی که می توانیم از نوابغ دیگر تقلید کنیم اینها هستند:

 

 

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

متن درباره ما…

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:


ممکن است شما هم در آن گروهی قرار بگیرید که بهره‌ی هوشی متوسطی دارند. اما خوشبختانه برای افزایش هوش‌تان کارهای زیادی می‌توانید انجام‌دهید تا یک نابغه شوید. در این بخش از دلگرم به این پرسش پاسخ داده می شود که چگونه نابغه شویم .

چگونه نابغه ذهنی شویم

گاهی اوقات اغلب ما فکر می‌کنیم بسیار باهوش هستیم. دست‌کم بیشتر امریکایی‌ها باور دارند باهوش‌تر از عموم هم‌وطنان‌شان هستند. اما قطعا بیشتر ما ضریب هوشی بین ۸۰ تا ۱۱۹ داریم و از این حیث در رده‌ی افراد معمولی جای‌می‌گیریم. درست است که این رقم در اواخر دوره‌ی نوجوانی و اوایل دهه‌ی دوم زندگی‌مان افزایش می‌یابد و با گذر عمر هم کمابیش در همین حد و حدود باقی‌می‌ماند، اما این به معنای ثابت ماندن ظرفیت بالقوه‌ی ذهن ما نیست.

برایان رُشه، روانشناسِ تحلیل‌گر رفتار در دانشگاه ملی ایرلند در نشریه‌ی روان‌شناسی امروز می‌نویسد: “حقیقت این است که هوش را می‌توان افزایش‌داد؛ آن هم به میزانی قابل‌توجه. آن‌هایی که مدعی ثابت‌بودن ضریب هوشی در تمام عمر هستند، در حقیقت به نتایج آزمون‌های سنجش ضریب هوشی توجه‌می‌کنند که در طول عمر افراد کمابیش ثابت هستند، نه به میزان هوش ما که دائما در حال افزایش است.”

دیوید شِنک، نویسنده‌ی کتاب نبوغ همه‌ی ما می‌گوید تشخیص حد و حدود واقعی ذهن در هر سنی، عملا غیرممکن است و هر کسی می‌تواند به نبوغ، یا دست‌کم توانایی ذهنی بسیار بالا، دست پیدا کند. کلید رسیدن به این سطح از توانایی ذهنی، فراموش‌کردن افسانه‌ی ذاتی بودن استعداد است.

او در کتاب خود می‌نویسد: “برای ذهن بسیار آسان‌تر است که به ذاتی‌بودن استعدادها و محدودیت‌های ذاتی اعتقاد داشته‌باشد؛ برای نمونه، دلیل این‌که شما خواننده‌ی اپرای خوبی نیستید این است که از شما برنمی‌آید؛ یعنی اصلا خواننده‌ی اپرا به‌دنیا نیامده‌اید. وقتی استعداد را مقوله‌ای ذاتی درنظر می‌گیریم، دنیای ما مدیریت‌پذیرتر و راحت‌تر می‌شود. چنین چیزی بار انتظارات را از دوش‌مان برمی‌دارد.”

باهوش‌تر بودن از عموم مردم و نابغه بودن غیرممکن نیست و در حقیقت کاملا دست‌یافتنی است. هوش، توانایی کسب‌کردن و به کار بستن دانش و مهارت‌ها است، و شامل توانایی استدلال، حل مسئله، به‌یاد سپاری اطلاعات و خلاق‌بودن می‌شود. افزایش هوش آدمی، ولو تا سطح نبوغ، به اراده‌ی این کار نیاز دارد.البته شرکت‌کردن در کلاس‌ها و کتاب خواندن دو راه برای یادگرفتن چیزهای جدید هستند، اما ما هم در ادامه شش کار فوق‌العاده برای افزایش توان ذهنی‌تان آورده‌ایم که یادگیری را ساده‌تر می‌کنند، و شما را در مسیر دستیابی به توانایی ذهنی بالا قرار می‌دهند.

وقتی سوزانه ژاگی در دانشگاه دانشگاه کالیفرنیا در ایرواین با مقام استاد تمام به کار مشغول بود، دریافت که فعالیتی به نام وظیفه ی ان-بَک (n-back task)، هوش سیال را – که در حقیقت توانایی استدلال کردن و حل کردن مسائل جدید بدون توجه به دانش قبلی است – افزایش می دهد. در بازی ان-بک، شرکت کنندگان باید مکان شکل ّها یا کلماتی که به شکل صوتی ادا می شوند را روی یک شبکه (grid) به خاطر داشته باشند و وقتی یک حرف یا بخش خاصی از گرید تکرار شد، به آن اشاره کنند.

گسترش شبکه ی اجتماعی خود با دیگر آدم ها و توجه کردن به نقطه نظراتشان، یکی دیگر از راه های افزایش هوش است. این کار ذهن شما را به روی فرصت ّهای جدید باز می کند و به رشد ذهنی شما کمک می کند. یادگیری، قرار دادن خود در معرض اطلاعات جدید است، و ملاقات با آدم ّهای جدید این فرآیند را تسهیل می کند؛ به ویژه وقتی نقطه نظراتشان در تضاد با نقظه نظرات شما باشد.رشه در کتاب نبوغ همه ی ما می نویسد: “ذهن تان را باز کنید و به استدلال هایی که بی منطق به نظر می رسند گوش دهید، و سعی کنید نوعی منطق در آنها پیدا کنید.”

شِنک در کتاب نبوغ همه ی ما می نویسد که رسیدن به دستاوردهای غیرمعمول به انگیزه نیاز دارد. “باید آن چیز را بخواهید؛ چنان آن چیز را بخواهید که هرگز تسلیم نشوید و آماده باشید زمان، پول، خواب، دوستی یا حتی آبرویتان را فدای آن کنید.”انگیزه می تواند خودآگاه یا ناخودآگاه باشد و از منابع گوناگونی چون الهام، استیصال، کین خواهی یا حسرت آینده نشأت گرفته باشد.

پژوهشی در دانشگاه گوتنبرگ سوئد نشان داده است تناسب اندام قلبی-عروقی می تواند هوش زبانی شما را افزایش دهد و حافظه ی بلندمدت تان را بهبود بخشد.محقق مسئول این پژوهش در نشریه ی مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم می نویسد: “افزایش تناسب اندام قلبی-عروقی با عملکرد ذهنی بهتر همراه بوده است؛ حال آن که قدرت جسمانی تنها به شکل ضعیفی با هوش ارتباط دارد.”

ممکن است بازی های ویدیویی راه خوبی برای وقت تلف کردن به نظر برسند، اما وقت گذراندن با آنها حقیقتا می تواند رشد عصب ّها را تقویت کند و ارتباط میان بخش ّهای مختلف مغز را که مسئول مکان یابی بدن، تنظیم حافظه و برنامه ریزی راهبردی هستند، بهبود می بخشد. در پژوهشی که توسط موسسه ی توسعه ی علوم انسانی مکس پلانک و دانشگاه علوم پزشکی شاریتیه در برلین انجام شد، پژوهشگران دریافتند بازی های ویدیویی نظیر سوپر ماریو با بهبود وظایف حسی، ادراکی و توجهی برای ذهن مفید واقع می شوند.

بازی های ویدیویی همچنین می توانند خنثی کننده ی تاثیرات منفی کهنسالی روی ذهن باشند. در پژوهشی که در دانشگاه کالیفرنیا در سن فرانسیسکو انجام شد، پژوهشگران دریافتند یک بازی سه بعدی شبیه سازی رانندگی می تواند توانایی ّهای ذهنی مثل چندوظیفه گرایی و تمرکز را در بزرگسالان افزایش دهد. بازی کردن، حافظه ی کوتاه مدت و توانایی ذهنی آنها را، که معمولا با افزایش سن کاهش می یابند، افزایش داد.

پژوهشی که توسط دانشگاه اورگون و پژوهشکده ی عصب نگاری دانشگاه تگزاس انجام شده بود نشان داده است ذهن پویی می تواند انعطاف پذیری عصبی ذهن شما را افزایش دهد.از شرکت کنندگان در این پژوهش خواسته شد به مدت ۵ روز، روزی ۲۰ دقیقه تن پویی انجام دهند، و روی نفس کشیدن، حالت بدن و تصورات ذهنی تمرکز کنند. پژوهشگران دریافتند این تمرین، بهره وری ماده ی سفید مغز آنها را بهبود بخشیده است و دقت و هوش سیال آنها را به شکلی چشمگیر افزایش داده است

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب راه های مناسب برای نابغه شدن

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

—————————————————————————————————————–

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

چگونه نابغه ذهنی شویم
چگونه نابغه ذهنی شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *