چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم

 
helpkade
چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم
چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم



صبر کنید…

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

یقیناً زمانی که ما بتوانیم در دوران دانشجویی ارائه کنفرانس خوبی داشته باشیم، اعتماد به نفسمان خوب باشد و توجه دیگران را به خود جلب کنیم، در آینده نیز می توانیم در زندگی شخصی، اجتماعی و شغلی خود مثل ستاره بدرخشیم و بیشتر از یک نفر باشیم.

 

چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم

 

چه در زمان دانشجویی خودم و چه الان که برای دانشگاه ها سخنرانی دارم، با این حرف ها خیلی مواجه می شوم:

2 نمره اش مال خودشان!!

بابا! نخواستیم…! اینقدر اذیت شدن و ترس و استرس بخاطر 2 نمره؟!!

مهم تسلط من به محتواست و این مهارت ارائه کنفرانس و سخنرانی و اینها مسخره بازی است!

همه که نباید کنفرانس بدهند، چند تا مقاله کپی می کنم و تحویل می دهم و با این کار نمره اش را هم می گیرم!

مگه اینایی که بلد هستن چه گلی به سر خودشون زدن که من بخوام برم یاد بگیرم؟!

و …

اما قطعاً شما دوست ارزشمندم هدفتان فقط ارائه کنفرانس و رفع تکلیف نیست و اهمیت یادگیری مهارت ارائه کنفرانس را می دانید.

شما نه تنها در دوران دانشجویی باید مهارت ارائه کنفرانس را یاد بگیرید، بلکه باید استاد سخنرانی شوید؛ چرا که موقعیت های شغلی آینده تنها برای افراد تحصیل کرده نیست بلکه هوش اجتماعی بسیار اهمیت دارد و تا حدی که، می توانم بگویم تعیین کننده است. علاوه بر کار در زندگی روزانه در زندگی اجتماعی و شخصی، شما دائماً یا در حال سخنرانی هستید، یا نظر دیگران را می شنوید و یا سعی می کنید دیگران را تحت تأثیر قرار دهید و آن ها را با نظر خودتان متقاعد کنید.

 

 

یقیناً فردی که بتواند در دوران دانشجویی توجه دیگران را به خود جلب کند، اعتماد به نفس بالایی داشته باشد و برای مهارت های خودش زحمت بکشد، در آینده موفقیت های چشمگیرتری خواهد داشت.

پس ما با یک تیر چند نشان را می زنیم! علاوه بر درخشیدن در دوران دانشجویی و داشتن اعتماد به نفس بالا، مهارتی را کسب می کنیم که در زندگی شخصی، اجتماعی و شغلی ما نیز به دردِ ما می خورد.

 

شاید بهتر باشد قبل از اینکه یاد بگیریم چگونه ارائه کنفرانس خوبی داشته باشیم، ادراک ما از ارائه کنفرانس خوب یکسان باشد. منظور ما از ارائه کنفرانس خوب یعنی اینکه اعتماد به نفس خوبی در انجام این کار داشته باشیم و حین ارائه کنفرانس، دیگران به ما توجه کنند نه اینکه با بغل دستی خود صحبت کنند یا گوشی خود را چک کنند!

حال چگونه؟!

قبل از اینکه به این بپردازیم که چگونه می توانیم یک ارائه کنفرانس خوب انجام دهیم، می خواهم داستان اولین کنفرانس خودم را برایتان بگویم…

پیشنهاد می کنم داستان اولین ارائه کنفرانس من را که در جلسه اول دوره جامع 44 سخنرانی و فن بیان تعریف کردم را دقیق گوش کنید:

 

 

بعد از آن اتفاق بود که از خودم پرسیدم چرا من نتوانستم خوب سخنرانی کنم و ارائه کنفرانس خوبی داشته باشم؟! با اینکه مشتاق به ارائه کنفرانس خوب در آن درس بودم امّا از دیدگاه خودم افتضاح عمل کردم! این سوال ذهنم را مشغول کرده بود که چگونه می توانم ارائه کنفرانس خوبی داشته باشم؟

به سراغ منابع آموزش سخنرانی رفتم؛ بهترین منابع داخلی و خارجی را پیدا کردم و به مطالعه ی آنها پرداختم. آن زمان زبان انگلیسی ام چندان تعریفی نداشت و از یکی از اقوامم کمک می گرفتم. اما بدترین چیز این بود که:

به خودم می گفتم اینها برای خارج از ایران نوشته شده و برای کشور ما جواب نمی دهد!

حرفم درست بود. چرا که بومی سازی انجام نشده بود و کتاب های بسیار محدودی در حیطه سخنرانی داخل کشور خودمان نوشته شده بود که آن هم مختص مهارت های کنفرانس نبود!

بعد از بررسی آن ها به دانشگاه های مختلف رفتم. از آن ها اجازه گرفتم تا درجلسه کنفرانس و دفاع آن ها حضور داشته باشم. بیش از 200 کنفرانس و دفاع دانشجویی را از نزدیک تحلیل و بررسی کردم.

بعد سعی کردم آموزش هایی از خارج کشور که در فضای آنلاین مقدور بود را هم ببینم تا در مهارت ارائه کنفرانس، عالی عمل کنم.

در این مسیر متوجه شدم بسیاری از دانشجویان نیز مشکل من را دارند و این طبیعی است! بنابراین شروع به انتقال تجربیاتم به بسیاری از دانشجوهای دانشگاه خودمان و دانشگاه های دیگر کردم و از اینکه دانشجویان اینگونه استقبال می کردند و به دردشان می خورد، به وجد می آمدم.

 

 

بعد ها در دوره هایی داخل کشور شرکت کردم و همزمان با آن، تجربیاتم را با آموزش های کاربردی داخل و خارج از کشور تطابق دادم و توانستم اولین کتاب در زمینه مهارت های ارائه کنفرانس و دفاع دانشجویی را بنویسم.

 

چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم

 

این کار را ادامه دادم و به تحلیل و بررسی سخنرانی های داخلی و خارجی نیز پرداختم و تقریباً تمام منابع و دوره های آموزش سخنرانی را گذراندم.

به درخواست دانشگاه ها، برای اساتید هیئت علمی آنها آموزش های حرفه ای ارائه دادم و به شما قول می دهم اگر راهکارها و تجربیاتم را در این مقاله به کار بگیرید، شما نیز می توانید ارائه کنفرانس خوب انجام دهید و با مهارتی که کسب می کنید، در هر جمعی بدرخشید.

 

برای اینکه در کاری، از جمله ارائه کنفرانس، اعتماد به نفس لازم را داشته باشیم، پیشنهاد می کنم مقاله زیر را دقیق مطالعه کنید و مهم تر اینکه برنامه 10 روزه آن را جدی بگیرید و به آن عمل کنید:

بیایید فرض کنید من می‌خواهم درباره موضوع شخصیت‌شناسی سخنرانی داشته باشم و این‌طور شروع کنم که:

موضوع بحث ما شخصیت‌شناسی است و در شخصیت‌شناسی، افراد به چهار بعد (ترجیح) شخصیتی و شانزده تیپ شخصیتی  دسته‌بندی می شوند که براساس تست MBTI می‌توان به تیپ شخصیتی آن‌ها پی برد. و ادامه بدهم… .

متأسفانه این کاری است که حتی اغلب سخنرانان مطرح انجام می‌دهند، اما نتیجه‌اش را نیز می‌بینند…مخاطبینی که توجه‌شان پایین می‌آید و دیگر همراه آن‌ها نیستند.

اگر از مربیان برتر دنیا که در حوزه سخنرانی فعالیت می‌کنند، افرادی مثل نانسی دوراتی که جزو بهترین مربیان سخنرانی در آمریکاست و یا پروفسور مت مک گریتی که استاد دانشگاه واشینگتن در آمریکا و دقیقاً بخشی از فعالیتش به موضوع همین مقاله، یعنی ارائه کنفرانس، مربوط می‌شود و غیره که با آن‌ها در ارتباط هستم، بپرسید که چگونه باید یک شروع خوبی داشته باشم؟ اغلب استفاده از روش داستان، سوال پرسیدن و غیره را پیشنهاد می‌دهند.

این خوب است و دقیقاً من نیز همین را می‌گویم.

اما به نظر شما برای چه؟

 

همان طور که در مثال بالا در شروع سخنرانی شخصیت‌شناسی دیدید، من اگر سریعاً سراغ اصل مطلب بروم تعداد زیادی از مخاطبینم را از دست می‌دهم.

چرا که ابتدای صحبتم نتوانسته‌ام یخ مخاطبینم را بشکنم! ابتدای هر صحبتی شما باید یخ مخاطبین خود را بشکنید. تازه بحثمان داغ شد. آماده‌اید تا این موضوع بسیار حیاتی را به شما بگویم؟ موضوعی که حتی بعضی سخنرانان حال حاضر کشورمان آن را نمی‌دانند و بعضی فقط روش‌ها را حفظ کرده‌اند اما دلیل آن را نمی‌دانند. پس با من همراه باشید.

احتمالاً شما نیز یادتان است وقتی در دوران تحصیل در مدرسه معلم می‌آمد و می گفت: کتابتان را باز کنید! با این جمله در واقع باید بگویم در حد انسان با ما برخورد نمی‌شد و تنها وسیله‌ای بودیم برای انتقال دانش!

جالب است در سخنرانی‌های ما نیز چنین افتضاحی در حال رخ دادن است و به تبع آن در ارائه های کنفرانس ما نیز چنین اشتباهی رخ می‌دهد.

شما در ابتدای صحبت باید کاری کنید تا حس و حال جلسه خشک نباشد و مخاطب از این‌که با شماست حس خوبی داشته باشد. علاوه بر آن، وقتی یخ مخاطبینتان یعنی دانشجویان و یا اساتید را بشکنید دیگر، از برخی اشتباهات جزئی می گذرند و از حس خوب آن‌ها، شما نیز استفاده می‌کنید.

ما آدم‌ها قضاوت‌کننده‌های بی‌نظیری هستیم! به محض وارد شدن فردی به داخل اتاق می‌توانیم سریعاً بگوییم این فرد کیست، نظرش چیست، و او را بپذیریم یا رد کنیم. بدون این‌که ذره‌ای به او فرصت دهیم تا خود را نشان دهد.

 

 

در سخنرانی نیز همین است. با شروع صحبت، شما قضاوت می‌شوید و مخاطب تصمیم می‌گیرد با شما همراه باشد یا خیر.(هر چند در مواردی شاید داور مجبور باشد با شما در دفاعتان همراه باشد، اما ما می‌خواهیم از نظر حسی با ما همراه شود و این منفعت خیلی زیادی برای ما دارد.)

بنابراین، شروع معیار قضاوت است و ما باید برای شروعمان برنامه خوبی داشته باشیم.

 

اولین ویژگی یک شروع خوب این‌است که شما باید به مخاطبتان بگویید برای چه باید به شما گوش دهند و شما با سخنرانی‌تان چه منفعتی به او می‌رسانید.

این ویژگی در ارائه کنفرانس ها که حتماً باید رعایت شود و این دلیل را گاهی به صورت آشکار و گاهی به صورت پنهان به دانشجویانی که مقابل شما هستند، حتماً باید ارائه دهید.

اما در دفاع دانشجویی، بیشتر روی ویژگی دوم یعنی معیار قضاوت کار می‌کنیم.

اکثر ارائه کنفرانس یا دفاع‌هایی که بررسی می‌کردم، دانشجو با لحن بسیار ضعیف، بدون تماس چشمی که نشان‌دهنده عدم اعتمادبه‌نفس آن دانشجو در دفاعش بود شروع به صحبت می‌کرد. این شروع با قضاوتی که گفتیم، جمع می‌شود و حضار آماده‌اند تا یک اشتباهی صورت بگیرد تا همین طور انتقاد کنند. در حالی که با یک شروع خوب و یخ‌شکنی حتی از بعضی اشتباهات ما چشم می‌پوشند و ما هم خیلی راحت‌تر از صحبت کردن خود لذت می‌بریم.

همان طور که گفتم شما در ارائه یا کنفرانس و هر صحبتی که قرار است داشته باشید و دوست دارید دیگران به آن گوش دهند و همراه شما باشند، باید یخ مخاطبتان را بشکنید.

در یخ شکنی ، دیگر مخاطب نسبت به شما گارد نخواهد داشت و خیلی راحت‌تر با شما همراه خواهد بود. اگر سوتی دادید همراه هم می‌خندید و دوباره ادامه می‌دهید.

استفاده از سوال و شروع سخنرانی با یک پرسش خوب می‌تواند راه خوبی برای شروع یک ارائه باشد، اما چند نکته و تبصره نیز دارد.

 

اول این‌که باید سوالمان برای مخاطب واضح باشد تا در قدم اول متوجه سوال ما بشود، تا از او انتظار همراهی داشته باشیم و از همراهی او مطمئن شویم.

مثلاً فرض کنید که دانشجویی با شوق و ذوق ارائه‌اش را شروع کند و بپرسد چند نفر از شما دانشجویان می‌خواهید ازدواج کنید؟

دستی بالا نمی‌رود و اصطلاحاً آن دانشجو در قدم اول ضایع می‌شود.

یا سخنرانی را که از سن بالا می‌آید و با شوق و ذوق می‌پرسد چند نفر از شما در زندگیتان و ارتباطتان با همسر و فرزندتان دچار مشکل هستید؟

این موضوع طبیعی است که ما در ارتباطات‌مان دچار ضعف هستیم چرا که در سیستم آموزشی ما هیچ تدبیری برای آن وجود نداشته، اما پذیرفتن این موضوع توسط مخاطب و اعلام آن را نباید انتظار داشت و این غیرحرفه‌ای بودن سخنران را می‌رساند که نتوانسته با یک سوال خوب، حلقه اتصال خوبی را با مخاطب برقرار کند و در این حالت نیز سخنران با قیافه‌هایی که به او زل زده‌اند روبرو می‌شود و با این شروع افتضاحی که داشته باید ادامه دهد.

نکته دومی که در سوال پرسیدن باید دقت کنیم این است که با سوال پرسیدن باید خودمان نیز همراهی کنیم و این نکته بسیار مهمی است.

یک روز در کلاسی که مدرّس آن من نبودم و به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان حضور داشتم از من خواسته شد تا یک سخنرانی داشته باشم و من با توجه به این‌که در آن حیطه متخصص نبودم، فقط اطلاعاتی داشتم که کار خودم را راه می‌انداخت. در این سخنرانی بداهه من فقط از همین نکته استفاده کردم و با پرسیدن سوالات مناسب در کنار همراهی و بالا آوردن دستم و نهایتاً یک ارائه خوب باعث شدم تمام مخاطبین آن کلاس درگیر شده و بعضی‌ها نیز از خواب بیدار شوند (البته به آن‌ها حق هم می‌دهم چرا که مدرّس آن کلاس صدای کاملاً یکنواخت و واقعاً خواب‌آوری داشت!!!)

همچنین بعضی از دانشجویان را می‌بینم که بعد از مطرح کردن سوال خود از هم‌کلاسی‌های خود می‌خواهند دست خود را بالا بیاورند و به اصطلاح مدیریت کلاس خوبی داشته باشند. اما واقعاً این به ضرر آن‌ها عمل می‌کند و چند نفری را با همین کلام از دست می‌دهند و کلاس، حتی در مواقعی آشفته‌تر نیز می‌شود. بنابراین با همین همراهی و بالا آوردن دست، این موضوع نیز حل می‌شود.

نکته بسیار مهم این‌است که هرگز، هرگز و هرگز در ارائه کنفرانس تان به فردی اشاره نکنید و بگویید شما بفرمایید. این استرسی که به مخاطب می‌دهید و این‌که اگر اشتباه بگوید آبرویش می‌رود باعث می‌شود او نیز دست به کار شود و ارائه کنفرانس شما را با روش‌هایی خراب کند.

و آخرین نکته مهم این‌که اگر از این روش برای کنفرانستان استفاده می‌کنید باز حواستان باشد، ممکن است چند نفر برون‌گرا سر کلاستان باشند و از پرحرفی‌شان بقیه کلافه شوند و بقیه مخاطبین را از دست بدهید.

نقد این روش

روش استفاده از سوال برای شروع در ارائه کنفرانس کمی ریسکش بالاست. هرچند درگیر شدن مخاطب در این روش بالاست، اما فعلاً برای شروع خوب نیست و حرفه‌ای تر که شدیم حتماً از این روش استفاده کنید.

این روش برای ارائه کنفرانس جواب می‌دهد. با یک موضوع مشترکی صحبتتان را آغاز می‌کنید. دقت کنید که اتفاق سلیقه‌ای نباشد. به عنوان مثال، در موضوعاتی مثل برجام و یا رییس‌جمهور آمریکا، افراد نظرات مختلفی دارند و شما نباید از این موضوعات به عنوان اشاره به یک اتفاق مشترک استفاده کنید.

فرض کنید شما می‌خواهید ارائه‌ کنفرانسی را در مورد روش تدریس و ساده درس دادن داشته باشید و به مخاطبین خود بگویید یکی از نشانه‌های حرفه‌ای بودن در تدریس، ساده کردن محتواست.

می‌توانید ارائه خود را این‌گونه آغاز کنید:

بسیار خوشحالم که با موضوع ساده کردن محتوا و تدریس حرفه‌ای در خدمت شما هستم. قبل از هرچیز می‌خواهم نقل قولی را از آلبرت اینشتین درباره این موضوع بگویم: به قول آلبرت اینشتین :…. و صحبتتان را ادامه دهید.

نقل‌قول‌ها بسیار کمک‌کننده هستند و در سخنرانی‌هایی که در مورد موضوع مهارت‌های ارائه کنفرانس در دانشگاه‌های مختلف و سراسر ایران داشته‌ام شاید از هر پنج تای آن‌ها سه تا را با جمله بسیار زیبای استیو جابز شروع کرده‌ام.

جمله‌ای که تک‌تک کلماتش را مدیران و افرادی بیشتر حس می‌کنند که خیلی دیر به من مراجعه می‌کنند و حتّی نمی‌توانند در جمع کارمندان خودشان به خوبی صحبت کنند و آن‌ها را متقاعد به انجام یک ایده، یا تغییری در رفتارشان با یکدیگر کنند.

آن جمله این است که:

 

 

خوشحالم که شما دوست خوبم همین امروز برای مهارت‌های خود اقدام کرده‌اید و نتیجه آن را در آینده‌ای نه چندان دور خواهید دید.

البته نه هر آمار و ارقامی! آمار و ارقامی که عجیب باشند و در ضمن برای مخاطب ملموسش کنید.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید ارائه‌ کنفرانسی را در درس شیمی انجام دهید و در اسلاید خود جدول‌هایی را آورده‌اید و می‌خواهید با استفاده از این روش ارائه خود را آغاز کنید، لطفاً ساکت بمانید و بگذارید اسلایدتان کار خودش را بکند!…

این را به این دلیل نمی‌گویم که اسلاید شما مشکل دارد و اصول ساختن اسلاید حرفه‌ای را رعایت نکرده‌اید.

خیر!!! این موضوع سر جای خود! اما این‌که با یک سری ارقام و آماری که شاید برای شما که روی آن بحث کار کرده‌اید ملموس باشد، ارائه‌تان را شروع کنید فاجعه است، چرا که نتوانسته‌اید آن را برای مخاطب خود نیز ملموس کنید و با او ارتباط برقرار نمایید.

بنابراین اگر از عهده‌ی ملموس کردن آمار و ارقام عجیب و غریب برای مخاطب خود برمی‌آیید روش بسیار خوبیست، اما اگر قرار است با این روش اتفاقاً مخاطب خود را از دست بدهید و نتوانید اتصال خوبی با او برقرار کنید هرگز این کار را نکنید.

 

داستان‌ها فوق‌العاده هستند. خود شما هنگام شنیدن داستان اولین کنفرانس من چه حسی داشتید؟ استفاده از داستان برای شروع ارائه کنفرانس، بی‌نظیر است!

 

 

فرض کنید من می‌خواهم برای موضوع مشتری‌مداری یک سخنرانی برای جمعی داشته باشم و موضوع کارگاه، کاربرد فن بیان در مشتری مداریست. یکی از روش‌های بسیار عالی قطعاً داستان اشتباهاتی است که من در هتل‌ها می‌دیدم و یا مجموعه هایی که از من راهنمایی می‌خواستند تا در این شرایط اقتصادی به آن‌ها کمک کنم تا با امکاناتی که دارند مزیت رقابتی ایجاد نمایند و فروش شان را بیشتر کنند (البته این موضوع با تلاش و عمل کردن آن‌ها میسر می‌شود نه صرفاً انتقال تجربیات من و دانستن مواردی که باید انجامشان دهند.)

بیایید یک مثال از ارائه کنفرانس دانشجویی داشته باشیم:

به عنوان مثال، موضوع کنفرانس شما، علل ضعف سیستم آموزشی ماست و می‌خواهید در این رابطه ارائه‌ای داشته باشید. چند روز پیش با فردی صحبتی داشته‌اید که بر این باور بوده تا معلمان ما ثروتمند نباشند نمی‌توانند فرزندان ما را ثروتمند تربیت کنند و بنابراین جامعه‌ای ثروتمند نخواهیم داشت. شما از این موضوع استفاده می‌کنید و همین، شروع قدرتمندی برای ارائه‌تان می‌شود.

داستان‌ها از کجا می‌آیند؟

همان‌طور که در مثال آخر دیده‌اید، داستان می تواند از اتفاق‌هایی باشد که شما قبل از ارائه‌تان با آن‌ها برخورد کرده‌اید و یا بهتر بگویم تجربیات شخصی‌تان باشد.

دومین منبع، داستان‌های علمی و مستندی است که در رابطه با موضوع شما وجود دارد. بگردید آن‌ها را پیدا کنید و در ارائه‌ کنفرانس خود از قدرت داستان‌ها استفاده کنید.البته نه هر داستانی، بلکه داستان‌های مرتبط با موضوع شما که با کمی جستجو، چه در موضوعات تخصصی، چه موضوعات عمومی به لطف اینترنت و داستانک‌های گوشی‌های هوشمند پیدا می‌شوند.

مزایای استفاده از داستان بسیار زیاد است که فقط به این اشاره می‌کنم که همه ما از کودکی علاقمند به داستان‌ها بوده‌ایم و هستیم. بنابراین وقتی ما بتوانیم از این موضوعی که در درون همه ما هست استفاده کنیم، در واقع از درون ارتباط بسیار خوبی در ارائه کنفرانس خود با دانشجویان برقرار کرده ایم که باعث می شود به صحبت ما بیشتر توجه کنند و با ما همراه باشند.

ببینید آقای رضازاده! موضوع من تخصصی است؛ حرف شما صحیح است اما برای من نمی‌شود!

 

اینجا همان جاییست که در مشاوره‌های شخصی، بسیار به آن برخورده‌ام و در کارگاه‌ها و سخنرانی‌هایم قبل از این، به آن‌ها می‌پردازم چرا که می‌دانم ما ایرانی‌ها و به‌خصوص دانشجوها، استاد بهانه آوردن هستیم!

به محض این‌که یک اصل و  یک نکته خوب را که باید رعایت کنیم، یاد می‌گیریم، باید به مغز خود زحمت بدهیم و آن را رعایت کنیم، ولی می‌خواهیم این زحمت را برداریم و بنابراین می‌گوییم:

 

موضوع من تخصصی است و اصلاً داستانی راجع به آن وجود ندارد!

 

و یا داستان باعث می‌شود من غیرحرفه‌ای به نظر برسم (جالب است بدانید  در حال حاضر خانم نانسی دوارتی در امریکا دوره‌هایی با نام story telling  یا مهارت‌های داستان‌گویی با هزینه بسیار زیاد برگزار می‌کند و خود ما نیز داستان را دوست داریم اما بعضاً بهانه می آوریم.)

و یا حرف هایی از این قبیل که داستان‌ها وقت‌گیر هستند و…! (در این مورد نیز باید با توجه به زمانی که دارید داستان‌های کوتاه انتخاب کنید و آن‌ها را به شیوه‌ای جذاب تعریف کنید و این با توجه به بحث یخ‌ شکنی که بررسی کردیم، بسیار ارزشمند خواهد بود و با یک شروع عالی قدم بسیار بزرگی را برداشته‌ایم.)

اما در موارد قبلی باید بدانیم:

 

اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم راهش را پیدا می‌کنیم و اگر نخواهیم بهانه‌اش را.

 

زیاد دیده‌ام افرادی که در ارتباط خود دچار مشکل شده‌اند و به یک جایی رسیده‌اند که نمی‌دانند واقعاً باید چکار کنند، اما حاضر نیستند یک بار برای همیشه روی ارتباط خودشان و این‌که با چه کسانی و چگونه ارتباط موثر برقرار کنند، کار کنند و دائم بهانه‌هایی می‌آورند.

یکی از روش‌هایی که سخنران مطرح کشورمان نیز از آن استفاده می‌کنند استفاده از کلیپ چنددقیقه‌ای مرتبط با موضوعشان است. شما نیز می‌توانید در ارائه‌ کنفرانس های خودتان از آن استفاده کنید و خیلی راحت یخ مخاطبان خود را بشکنید و با ادامه ارائه کنفرانس خود آن‌ها را مجذوب خود نمایید.

کوتاهی  و  بلندی کلیپ‌ها نیز بسته به  مدت  زمان ارائه کنفرانس شماست، اما در ارائه‌ کنفرانس های دانشجویی با توجه به تجربیاتم و بررسی هایی که داشته ام، بیشتر از 3  دقیقه  بازخورد جالبی  نخواهد داشت و اصلاً  توصیه  نمی‌کنم.

به عقیده بسیاری از سخنران‌ها با یک شروع خوب، مقدار زیادی از مسیر را طی کرده‌اید و البته در این مورد درصدهایی هم ارائه می‌کنند.

من نمی‌خواهم حرف آنان را رد کنم و بگویم نه این‌طور نیست. البته که درست می‌گویند، اما من از دید دیگری می خواهم به این موضوع نگاه کنم.

فرض کنید شما با دوستانتان همراه هستید و سرکوچه وانتی را می‌بینید که اطرافش شلوغ است. به جلو می‌روید و جعبه‌ی میوه‌ای را انتخاب می‌کنید و می‌خواهید بخرید و روی آن را می‌بینید که پر است از میوه‌های تازه و وسوسه‌کننده اما زیر آن‌ها میوه‌های خرابی است که بوی آن‌ها شما را یک‌سال از خرید از هر دست‌فروش و وانتی که میوه بفروشد، متنفر می‌کند.

دقیقاً ادامه ارائه کنفرانس نیز همین است.

با یک لحن یکنواخت صحبت کردن و مونوتُن صحبت کردن فقط باعث می‌شود دانشجویان به زور چشم‌های خود را باز نگه دارد و حتی با محتوای عالی، اثرگذاری و میخکوب کردن استاد در ارائه کنفراس و جلب توجه دانشجویان به خودتان را نداشته باشید! یکی از بهترین تمرین ها برای داشتن لحن مناسب در ارائه کنفرانس، تمرین خودکار است که پیشنهاد می کنم اگر در دوره رایگان سایت شرکت نکرده اید، همین الان اقدام کنید و از مطالب آموزشی که دریافت می کنید، شگفت زده شوید!

 

گل طلایی پس چه می‌شود…؟ اما می‌رسیم به بخش حیاتی ارائه کنفرانس از نظر من، یعنی پایان و جمع‌بندی.

 

 

سعی کنید داستان یا فیلمی را که دوستش داشته‌اید، به یاد بیاورید. تنها چند نکته از آن را به یاد دارید که اغلب آن یا به شروع خوب و یا به پایان خیلی قوی آن برمی‌گردد که باعث شده در ذهنتان بماند.

بنابراین در ارائه کنفرانس با بخش حیاتی پایانی شما می‌توانید تأثیر به‌سزایی داشته باشید و با توجه به بررسی و تحلیل هایم، این دقیقاً جاییست که اغلب دانشجوها آن را دست‌کم می‌گیرند و توجه شما باعث می‌شود نقطه تمایز بزرگی با دانشجویان دیگر به وجود آورید.

اکثر سخنران‌های کشورمان نیز در بخش پایانی، مخاطبین خود را رها می‌کنند و با دانستن تأثیرات بالای آن، شما دیگر اشتباه آن‌ها را تکرار نخواهید کرد.

همچنین با توجه به  این که نباید انتظار داشته باشید حضار تمام مطالبی را که گفته‌اید به یاد بیاورند، پس باید یک جمع‌بندی خوب داشته باشید.

از این طریق به دانشجویان و علی الخصوص استاد ناظر به ارائه کنفرانس شما، به صورت ناخودآگاه و پنهانی می‌گویید که صحبت شما یکپارچه بوده است.

این جمع‌بندی تأثیر شگرفی خواهد داشت و آمادگی آن از قبل، اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برد و مقصد شما را روشن‌تر می‌کند.

علاوه بر آن، ارائه‌ کنفرانس تان را در ذهن دانشجویان و استاد، ماندگار می‌کنید (در این مورد هسته سخنرانی بسیار کمکتان می‌کند تا به صورت کاربردی به اهمیت و چگونگی این موضوع پی ببرید.)

به عنوان مثال، در کارگاه‌هایی که با موضوع اسلایدسازی و مهارت‌های استفاده از پاورپوینت به عنوان سخنران و مدرّس حضور دارم، در پایان با یک نکته کلیدی به مخاطبین متذکر می‌شوم تا هر وقت پاورپوینت را با ورد اشتباه گرفتند، به یاد کارگاه من بیفتند.

 

همانند شروع می‌توانید تمامی آن روش‌ها را به کار بگیرید. اینجا من نمی‌خواهم سخنرانی حرفه‌ای را بگویم، بلکه هدف ما یک سخنرانی خوب است که درقالب ارائه کنفرانس انجام می‌شود.

پایان ارائه کنفرانس  می‌تواند با روش‌هایی همانند روش‌های شروع باشد. به عنوان مثال، برای جمع‌بندی پایانی می‌توانید از نقل‌قول استفاده کنید.

مثلاً در موضوع مهارت‌های استفاده از پاورپوینت، جمع‌بندی پایانی من برای اساتید هیئت علمی یکی از دانشگاه‌های خوب کشورمان، جمله گرینولدز بود که در کتاب presentation zen خود می‌گوید:

 

اگر قرار است اسلایدهای پر از نوشته نمایش دهیم، پس شاید بهتر باشد سکوت کنیم و بگذاریم مخاطبین خودشان اسلایدها را بخوانند. اما آن وقت موضوعی که پیش می‌آید این‌است که چرا شما آنجا هستید؟!؟!

 

به شما دوست ارزشمندم تبریک می گم که تا انتهای این مقاله به دنبال نکته ی مخصوص به خودتان بودید که باید آن را در ارائه کنفرانس خود به کار بگیرید و منتظر مقاله های بعدی در زمینه چگونه بدون استرس کنفرانس بدهیم و تمرین های مناسب ارائه کنفرانس خوب، باشید. خوشحال می شوم در قسمت نظرات مربوط به همین مقاله نکات مفید مخصوص به خودتان را بنویسید.

بر اساس رای 1004 نفر از بازدیدکنندگان

92 امتیاز از 100

دنبال کننده

دنبال شونده

ماجرا

نگار بهرامی

نگار بهرامی هستم، مدیر خدمات مشتریان مجموعه بیش تر از یک نفر،👩‍🎓تحصیل کرده رشته مهندسی اجرائی و مهندسی پروژه، علاقمند به آموزش مهارت های آداب معاشرت و اتیکت

نگار بهرامی هستم، مدیر خدمات مشتریان مجموعه بیش تر از یک نفر،👩‍🎓تحصیل کرده رشته مهندسی اجرائی و مهندسی پروژه، علاقمند به آموزش مهارت های آداب معاشرت و اتیکت

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

ایجاد تغییر و عادت های سازنده در زندگی-فیلم سمینار

دوره شروع تغییر و تحول در زندگی

فیلم سمینار مدرسه استادی 4

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

 

سلام سلام سلام دوستان پرانرژی و هدفمند من در این مقاله می خواهم در این باره صحبت کنم که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم ؟ ماجرا از آن جا شروع شد که در کلاس فن بیان و سخنرانی از شکاف صحبت کردم، شکافی که می توانید در سخنرانی تان از آن استفاده کنید . شکاف یعنی فاصله ای که بین اینجا که من قرار دارم( شرایط من) و جایی که قرار است به آن برسم وجود دارد . مثالی هم که زدم ارائه یکی از اساتید دانشگاه دوران لیسانسم بود . ارائه ای خسته کننده، بدون مثال یا نکته ای جذاب و …نتیجه هم مشخص است ( من خودم شخصاً در یکی از جلسات خوابم برد 😉 ). این یک شکاف بود که اگر آن استاد شکاف مربوطه را با کسب مهارت پر می کرد افراد بیشتری به مراتب با او کلاس بر می داشتند. احتمالاً که نه صددرصد شما هم در برهه های مختلف زمان در این شرایط و با ارائه های بد و خسته کننده مواجه شدید . از این رو بر آن شدم که مقاله ای پیرامون همین مسئله بنویسم که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم ؟ انصافاً در حال نوشتن این مقاله که بودم ، یاد استرس های وحشتناکم موقع ارائه ها می افتم. وقتی یکی از هم دانشگاهی هایم برای هفته آینده رزرو کرد که برود و ارائه داشته باشد، همش با خودم می گفتم عجب اعتماد به نفسی دارد این بشر 😆  

فهرست محتوا

برای یک ارائه خوب سخنرانی باید طراحی شود. طراحی شروع ، بدنه و پایان سخنرانی. یکی از قسمت های مهم شروع است. مغز انسان به صورت ناخودآگاه دائماٌ در حال قضاوت است . زمانی که ما سخنرانی مان را شروع می کنیم قضاوت های مخاطب شروع می شود. قضاوت های منفی مثل : این دیگه کیه، از کجا اومده ؟ سوادش چقدره ؟ تو این حوزه مسلطه ؟ چرا لباسش اصلا مناسب این فضا نیست و…. در حقیقت با شروع صحبت، شما قضاوت می‌شوید و مخاطب تصمیم می‌گیرد با شما همراه باشد یا خیر. قطعاً استفاده از داستان شخصی ، سوال پرسیدن یا هر تعامل دیگر که باعث شود، مخاطب شما در ابتدای صحبت احساس معذب بودن و راحت نبودن نداشته باشد. در شوع صحبتتان برای همراهی مخاطبتان حتماً از قبل به یخ شکنی و ایجاد فضای صمیمی فکر کنید و ایده داشته باشید. پس در پاسخ این سئوال که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم  نکته ای که مهم است توجه به یک شروع خوب است، تا همانطور که گفتم قضاوت مخاطب را به نفع خودمان پیش ببریم .

چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم

.

 

 

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد برای آماده کردن سخنرانی و ارائه خود مرتکب می شوند این است که کلمات یا جملات بسیار زیادی را در پاورپوینت خود می گنجانند . مخصوصاً افرادی که تجربه کمتری از ارائه دارند، به علت ترس از فراموشی مطالب را وارد اسلاید ها می کنند . توصیه ما به شما این است که در هر اسلاید هدینگ اصلی را بنویسید و از جملات متعدد استفاده نکنید . یکی از نکات مهم برای اینکه بدانیم که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم این است که با مخاطب ارتباط چشمی مان کم نشود اگر قرار باشد که فقط متن ها را از روی اسلایدها بخوانم خب تمام اسلاید ها را به افراد می دهم و دیگر نیازی نست که به جلسه حضوری بیایند!

نمی دونم شما که این مقاله را می خوانید تا حالا کلاسی از ما حضور داشتید یا نه ..چون من بسیار به نتیجه گرفتن دوستان شرکت کننده اهمیت قائل هستم . یکی از مسائلی که همیشه به عنوان تحلیل به دوستان در سخنرانی هایشان مطرح می کنیم ارتباط چشمی با مخاطب ، درگیر کردن و داشتن تعامل با مخاطب( مثال زدن، سوال پرسیدن) است . مخاطب را به بحث وارد کنید، با پرسش‌های به موقع، نظر مخاطب را بپرسید و با این کار نگذارید فضای ارائه خسته کننده شود. در پایان ارائه هم می‌توانید به طرق مختلف، زمینه‌ی ادامه‌ی رابطه را فراهم کنید این کار به نوعی درگیر کردن مخاطب است ( مثلاً همین الان وارد کانال تلگرام من شوید و فایل پی دی اف را از آنجا دانلود کنید ). اگر قرار باشد که فقط من صحبت کنم و بقبه نظاره کنند، مدت زمان کوتاهی طوب می کشد که مخاطبین به خواب بروند، خمیازه بکشند، شبکه های اجتماعی را ترجیج بدهند و…

این تجربه شخصی من است که وفتی شما مخاطب خود را دوست دارید و از صمیم قلب دوست دارید که در زندگی او تحول ایجاد کنید این حس کاملاً به مخاطبتان منتقل می شود . اکثر افراد این تصور را دارند که باید در ابتدای ارائه، جدی و رسمی باشند تا مخاطب دریابد که سخنران و موضوع ارائه مهم هستند و ارائه مؤثر واقع شود. باید گفت، این تصور بسیار اشتباه است . دید از بالا به پائین مستقیم به مخاطب منتقل می شود . از طنز ، داستان شخصی استفاده کنید تا جو صمیمانه ای را ایجاد کنید . کاری که من خودم در ارائه هایم انجام می دهم  این است که نقطه‌ی اشتراکم را با مخاطبان پیدا می کنم یا سعی می کنم مخاطب و علاقه‌مندی‌هایش را بفهممم و از همان‌ها صحبت کنم.

 

صحبت کردن در یک جمع و سخنرانی کردن هم یک مهارت است که ما می توانیم کسب کنیم و با کسب این مهارت بتوانیم ترس و استرس از صحبت کردن در جمع را مدیریت کنیم. بد نیست اینجا یک تعریفی از ویکی پدیا ارائه دهیم . استرس یک فشار روانی است وهر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند. اما چرا می گویم مدیریت کنیم و نمی گویم از بین ببریم؟ من بسیاری از سخنرانان را دیده ام ( یا خود بازگو کرده اند ) هر چقدر هم در جمع های بزرگ حضور داشته اند و تجربه این سخنرانی ها را داشته اند باز هم در مواجهه با شرایط جدید و افراد جدید ممکن است که این ترس از صحبت کردن در جمع سراغشان بیاید. اما نکته مهم برای کنترل و مدیریت ترس از سخنرانی  این است که مراقب افکار منفی که قبل از سخنرانی ممکن است سراغمان بیاید باشیم. یک فرشته و یک شیطان را روی شانه های خود تصور کنید . این فرشته همیشه شما را به انجام کارها و حرکت تشویق می کند : تو می تونی ..تو تواناییشو داری ..اگر هر اتفاقی بیفته تجربه میشه چیزی از دست نمی دی ..تو فوق العاده ای ..اما امان از این شیطان و واگویه های منفی : تو نمی تونی ، تو خراب می کنی ، تو شکست می خوری و…پس قبل از سخنرانی برای یک ارائه خوب حواسمان به این واگویه های منفی باشد و با افکار مثبت جایگزین کنیم.

در دوره فن بیان نوجوان قهرمان و دوره سخنران قهرمان هنگامی که همراهان و شرکت کننده های محترم مقابل جمع صحبت می کنند، این نکته را یادآور می شوم که حتماٌ جمع بندی داشته باشند اگر صحبت بدون  جمع بندی یا اقدام به عمل نهایی باشد درست مثل این است که من در وسط کار سخنرانی را نیمه کاره رها کنم و بروم! 

 

 

 اشتباه اول : نداشتن ارتباط چشمی با مخاطب، در قسمت قبل راجع به این موضوع صحبت کردم .

اشتباه دوم: تند صحبت کردن، خب اتفاقی که می افتد این است که ممکن است به دلیل ترس از سخنرانی  من با سرعت بسیار بالا شروع به صحبت کنم. در نتیجه وضوح کلام کاهش پیدا می کند و ارتباط خوبی نمی توانیم با مخاطبمان برقرار کنیم.

اشتباه سوم: یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که از هیچ داستان و یا هر اتصال دهنده دیگر استفاده نکنیم. اگر من سه ساعت سخنرانی داشته باشم و در این سه ساعت فقط محتوا بدون داستان شخصی و طنز و …ارائه دهم خب مسلماً ارائه خوبی از آب در نخواهد آمد.

اشتباه چهارم:عدم استفاده از  زبان بدن ، یا استفاده نامناسب از زبان بدن اشتباه دیگری است که ممکن است رخ دهد . فرض کنید من دستانم را گره بزنم به یکدیگر ، و هنگام ارائه به هیچ وجه از آن استفاده نکنم . گویی یک ربات در حال ارائه است . یا زبان بدن اشتباه استفاده کنم . در حقیقت زبان بدن من باید هم راستابا کلامم باشد و هر دو یک مفهوم را برسانند. 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟


دوره رایگان فن بیان، سخنرانی، افزایش عزت نفس

آموزش غیرحضوری افزایش اعتماد به نفس و رفع خجولی 


آموزش غیرحضوری افزایش عزت نفس 


آموزش غیر حضوری فن بیان و سخنرانی

 آموزش حضوری فن بیان، سخنرانی و افزایش عزت نفس 

تست سنجش عزت نفس

تست ثروت

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟

 

سلام سلام سلام دوستان پرانرژی و هدفمند من در این مقاله می خواهم در این باره صحبت کنم که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم ؟ ماجرا از آن جا شروع شد که در کلاس فن بیان و سخنرانی از شکاف صحبت کردم، شکافی که می توانید در سخنرانی تان از آن استفاده کنید . شکاف یعنی فاصله ای که بین اینجا که من قرار دارم( شرایط من) و جایی که قرار است به آن برسم وجود دارد . مثالی هم که زدم ارائه یکی از اساتید دانشگاه دوران لیسانسم بود . ارائه ای خسته کننده، بدون مثال یا نکته ای جذاب و …نتیجه هم مشخص است ( من خودم شخصاً در یکی از جلسات خوابم برد 😉 ). این یک شکاف بود که اگر آن استاد شکاف مربوطه را با کسب مهارت پر می کرد افراد بیشتری به مراتب با او کلاس بر می داشتند. احتمالاً که نه صددرصد شما هم در برهه های مختلف زمان در این شرایط و با ارائه های بد و خسته کننده مواجه شدید . از این رو بر آن شدم که مقاله ای پیرامون همین مسئله بنویسم که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم ؟ انصافاً در حال نوشتن این مقاله که بودم ، یاد استرس های وحشتناکم موقع ارائه ها می افتم. وقتی یکی از هم دانشگاهی هایم برای هفته آینده رزرو کرد که برود و ارائه داشته باشد، همش با خودم می گفتم عجب اعتماد به نفسی دارد این بشر 😆  

فهرست محتوا

برای یک ارائه خوب سخنرانی باید طراحی شود. طراحی شروع ، بدنه و پایان سخنرانی. یکی از قسمت های مهم شروع است. مغز انسان به صورت ناخودآگاه دائماٌ در حال قضاوت است . زمانی که ما سخنرانی مان را شروع می کنیم قضاوت های مخاطب شروع می شود. قضاوت های منفی مثل : این دیگه کیه، از کجا اومده ؟ سوادش چقدره ؟ تو این حوزه مسلطه ؟ چرا لباسش اصلا مناسب این فضا نیست و…. در حقیقت با شروع صحبت، شما قضاوت می‌شوید و مخاطب تصمیم می‌گیرد با شما همراه باشد یا خیر. قطعاً استفاده از داستان شخصی ، سوال پرسیدن یا هر تعامل دیگر که باعث شود، مخاطب شما در ابتدای صحبت احساس معذب بودن و راحت نبودن نداشته باشد. در شوع صحبتتان برای همراهی مخاطبتان حتماً از قبل به یخ شکنی و ایجاد فضای صمیمی فکر کنید و ایده داشته باشید. پس در پاسخ این سئوال که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم  نکته ای که مهم است توجه به یک شروع خوب است، تا همانطور که گفتم قضاوت مخاطب را به نفع خودمان پیش ببریم .

چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم

.

 

 

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد برای آماده کردن سخنرانی و ارائه خود مرتکب می شوند این است که کلمات یا جملات بسیار زیادی را در پاورپوینت خود می گنجانند . مخصوصاً افرادی که تجربه کمتری از ارائه دارند، به علت ترس از فراموشی مطالب را وارد اسلاید ها می کنند . توصیه ما به شما این است که در هر اسلاید هدینگ اصلی را بنویسید و از جملات متعدد استفاده نکنید . یکی از نکات مهم برای اینکه بدانیم که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم این است که با مخاطب ارتباط چشمی مان کم نشود اگر قرار باشد که فقط متن ها را از روی اسلایدها بخوانم خب تمام اسلاید ها را به افراد می دهم و دیگر نیازی نست که به جلسه حضوری بیایند!

نمی دونم شما که این مقاله را می خوانید تا حالا کلاسی از ما حضور داشتید یا نه ..چون من بسیار به نتیجه گرفتن دوستان شرکت کننده اهمیت قائل هستم . یکی از مسائلی که همیشه به عنوان تحلیل به دوستان در سخنرانی هایشان مطرح می کنیم ارتباط چشمی با مخاطب ، درگیر کردن و داشتن تعامل با مخاطب( مثال زدن، سوال پرسیدن) است . مخاطب را به بحث وارد کنید، با پرسش‌های به موقع، نظر مخاطب را بپرسید و با این کار نگذارید فضای ارائه خسته کننده شود. در پایان ارائه هم می‌توانید به طرق مختلف، زمینه‌ی ادامه‌ی رابطه را فراهم کنید این کار به نوعی درگیر کردن مخاطب است ( مثلاً همین الان وارد کانال تلگرام من شوید و فایل پی دی اف را از آنجا دانلود کنید ). اگر قرار باشد که فقط من صحبت کنم و بقبه نظاره کنند، مدت زمان کوتاهی طوب می کشد که مخاطبین به خواب بروند، خمیازه بکشند، شبکه های اجتماعی را ترجیج بدهند و…

این تجربه شخصی من است که وفتی شما مخاطب خود را دوست دارید و از صمیم قلب دوست دارید که در زندگی او تحول ایجاد کنید این حس کاملاً به مخاطبتان منتقل می شود . اکثر افراد این تصور را دارند که باید در ابتدای ارائه، جدی و رسمی باشند تا مخاطب دریابد که سخنران و موضوع ارائه مهم هستند و ارائه مؤثر واقع شود. باید گفت، این تصور بسیار اشتباه است . دید از بالا به پائین مستقیم به مخاطب منتقل می شود . از طنز ، داستان شخصی استفاده کنید تا جو صمیمانه ای را ایجاد کنید . کاری که من خودم در ارائه هایم انجام می دهم  این است که نقطه‌ی اشتراکم را با مخاطبان پیدا می کنم یا سعی می کنم مخاطب و علاقه‌مندی‌هایش را بفهممم و از همان‌ها صحبت کنم.

 

صحبت کردن در یک جمع و سخنرانی کردن هم یک مهارت است که ما می توانیم کسب کنیم و با کسب این مهارت بتوانیم ترس و استرس از صحبت کردن در جمع را مدیریت کنیم. بد نیست اینجا یک تعریفی از ویکی پدیا ارائه دهیم . استرس یک فشار روانی است وهر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند. اما چرا می گویم مدیریت کنیم و نمی گویم از بین ببریم؟ من بسیاری از سخنرانان را دیده ام ( یا خود بازگو کرده اند ) هر چقدر هم در جمع های بزرگ حضور داشته اند و تجربه این سخنرانی ها را داشته اند باز هم در مواجهه با شرایط جدید و افراد جدید ممکن است که این ترس از صحبت کردن در جمع سراغشان بیاید. اما نکته مهم برای کنترل و مدیریت ترس از سخنرانی  این است که مراقب افکار منفی که قبل از سخنرانی ممکن است سراغمان بیاید باشیم. یک فرشته و یک شیطان را روی شانه های خود تصور کنید . این فرشته همیشه شما را به انجام کارها و حرکت تشویق می کند : تو می تونی ..تو تواناییشو داری ..اگر هر اتفاقی بیفته تجربه میشه چیزی از دست نمی دی ..تو فوق العاده ای ..اما امان از این شیطان و واگویه های منفی : تو نمی تونی ، تو خراب می کنی ، تو شکست می خوری و…پس قبل از سخنرانی برای یک ارائه خوب حواسمان به این واگویه های منفی باشد و با افکار مثبت جایگزین کنیم.

در دوره فن بیان نوجوان قهرمان و دوره سخنران قهرمان هنگامی که همراهان و شرکت کننده های محترم مقابل جمع صحبت می کنند، این نکته را یادآور می شوم که حتماٌ جمع بندی داشته باشند اگر صحبت بدون  جمع بندی یا اقدام به عمل نهایی باشد درست مثل این است که من در وسط کار سخنرانی را نیمه کاره رها کنم و بروم! 

 

 

 اشتباه اول : نداشتن ارتباط چشمی با مخاطب، در قسمت قبل راجع به این موضوع صحبت کردم .

اشتباه دوم: تند صحبت کردن، خب اتفاقی که می افتد این است که ممکن است به دلیل ترس از سخنرانی  من با سرعت بسیار بالا شروع به صحبت کنم. در نتیجه وضوح کلام کاهش پیدا می کند و ارتباط خوبی نمی توانیم با مخاطبمان برقرار کنیم.

اشتباه سوم: یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که از هیچ داستان و یا هر اتصال دهنده دیگر استفاده نکنیم. اگر من سه ساعت سخنرانی داشته باشم و در این سه ساعت فقط محتوا بدون داستان شخصی و طنز و …ارائه دهم خب مسلماً ارائه خوبی از آب در نخواهد آمد.

اشتباه چهارم:عدم استفاده از  زبان بدن ، یا استفاده نامناسب از زبان بدن اشتباه دیگری است که ممکن است رخ دهد . فرض کنید من دستانم را گره بزنم به یکدیگر ، و هنگام ارائه به هیچ وجه از آن استفاده نکنم . گویی یک ربات در حال ارائه است . یا زبان بدن اشتباه استفاده کنم . در حقیقت زبان بدن من باید هم راستابا کلامم باشد و هر دو یک مفهوم را برسانند. 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟


دوره رایگان فن بیان، سخنرانی، افزایش عزت نفس

آموزش غیرحضوری افزایش اعتماد به نفس و رفع خجولی 


آموزش غیرحضوری افزایش عزت نفس 


آموزش غیر حضوری فن بیان و سخنرانی

 آموزش حضوری فن بیان، سخنرانی و افزایش عزت نفس 

تست سنجش عزت نفس

تست ثروت

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟

 

سلام سلام سلام دوستان پرانرژی و هدفمند من در این مقاله می خواهم در این باره صحبت کنم که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم ؟ ماجرا از آن جا شروع شد که در کلاس فن بیان و سخنرانی از شکاف صحبت کردم، شکافی که می توانید در سخنرانی تان از آن استفاده کنید . شکاف یعنی فاصله ای که بین اینجا که من قرار دارم( شرایط من) و جایی که قرار است به آن برسم وجود دارد . مثالی هم که زدم ارائه یکی از اساتید دانشگاه دوران لیسانسم بود . ارائه ای خسته کننده، بدون مثال یا نکته ای جذاب و …نتیجه هم مشخص است ( من خودم شخصاً در یکی از جلسات خوابم برد 😉 ). این یک شکاف بود که اگر آن استاد شکاف مربوطه را با کسب مهارت پر می کرد افراد بیشتری به مراتب با او کلاس بر می داشتند. احتمالاً که نه صددرصد شما هم در برهه های مختلف زمان در این شرایط و با ارائه های بد و خسته کننده مواجه شدید . از این رو بر آن شدم که مقاله ای پیرامون همین مسئله بنویسم که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم ؟ انصافاً در حال نوشتن این مقاله که بودم ، یاد استرس های وحشتناکم موقع ارائه ها می افتم. وقتی یکی از هم دانشگاهی هایم برای هفته آینده رزرو کرد که برود و ارائه داشته باشد، همش با خودم می گفتم عجب اعتماد به نفسی دارد این بشر 😆  

فهرست محتوا

برای یک ارائه خوب سخنرانی باید طراحی شود. طراحی شروع ، بدنه و پایان سخنرانی. یکی از قسمت های مهم شروع است. مغز انسان به صورت ناخودآگاه دائماٌ در حال قضاوت است . زمانی که ما سخنرانی مان را شروع می کنیم قضاوت های مخاطب شروع می شود. قضاوت های منفی مثل : این دیگه کیه، از کجا اومده ؟ سوادش چقدره ؟ تو این حوزه مسلطه ؟ چرا لباسش اصلا مناسب این فضا نیست و…. در حقیقت با شروع صحبت، شما قضاوت می‌شوید و مخاطب تصمیم می‌گیرد با شما همراه باشد یا خیر. قطعاً استفاده از داستان شخصی ، سوال پرسیدن یا هر تعامل دیگر که باعث شود، مخاطب شما در ابتدای صحبت احساس معذب بودن و راحت نبودن نداشته باشد. در شوع صحبتتان برای همراهی مخاطبتان حتماً از قبل به یخ شکنی و ایجاد فضای صمیمی فکر کنید و ایده داشته باشید. پس در پاسخ این سئوال که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم  نکته ای که مهم است توجه به یک شروع خوب است، تا همانطور که گفتم قضاوت مخاطب را به نفع خودمان پیش ببریم .

چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم

.

 

 

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد برای آماده کردن سخنرانی و ارائه خود مرتکب می شوند این است که کلمات یا جملات بسیار زیادی را در پاورپوینت خود می گنجانند . مخصوصاً افرادی که تجربه کمتری از ارائه دارند، به علت ترس از فراموشی مطالب را وارد اسلاید ها می کنند . توصیه ما به شما این است که در هر اسلاید هدینگ اصلی را بنویسید و از جملات متعدد استفاده نکنید . یکی از نکات مهم برای اینکه بدانیم که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم این است که با مخاطب ارتباط چشمی مان کم نشود اگر قرار باشد که فقط متن ها را از روی اسلایدها بخوانم خب تمام اسلاید ها را به افراد می دهم و دیگر نیازی نست که به جلسه حضوری بیایند!

نمی دونم شما که این مقاله را می خوانید تا حالا کلاسی از ما حضور داشتید یا نه ..چون من بسیار به نتیجه گرفتن دوستان شرکت کننده اهمیت قائل هستم . یکی از مسائلی که همیشه به عنوان تحلیل به دوستان در سخنرانی هایشان مطرح می کنیم ارتباط چشمی با مخاطب ، درگیر کردن و داشتن تعامل با مخاطب( مثال زدن، سوال پرسیدن) است . مخاطب را به بحث وارد کنید، با پرسش‌های به موقع، نظر مخاطب را بپرسید و با این کار نگذارید فضای ارائه خسته کننده شود. در پایان ارائه هم می‌توانید به طرق مختلف، زمینه‌ی ادامه‌ی رابطه را فراهم کنید این کار به نوعی درگیر کردن مخاطب است ( مثلاً همین الان وارد کانال تلگرام من شوید و فایل پی دی اف را از آنجا دانلود کنید ). اگر قرار باشد که فقط من صحبت کنم و بقبه نظاره کنند، مدت زمان کوتاهی طوب می کشد که مخاطبین به خواب بروند، خمیازه بکشند، شبکه های اجتماعی را ترجیج بدهند و…

این تجربه شخصی من است که وفتی شما مخاطب خود را دوست دارید و از صمیم قلب دوست دارید که در زندگی او تحول ایجاد کنید این حس کاملاً به مخاطبتان منتقل می شود . اکثر افراد این تصور را دارند که باید در ابتدای ارائه، جدی و رسمی باشند تا مخاطب دریابد که سخنران و موضوع ارائه مهم هستند و ارائه مؤثر واقع شود. باید گفت، این تصور بسیار اشتباه است . دید از بالا به پائین مستقیم به مخاطب منتقل می شود . از طنز ، داستان شخصی استفاده کنید تا جو صمیمانه ای را ایجاد کنید . کاری که من خودم در ارائه هایم انجام می دهم  این است که نقطه‌ی اشتراکم را با مخاطبان پیدا می کنم یا سعی می کنم مخاطب و علاقه‌مندی‌هایش را بفهممم و از همان‌ها صحبت کنم.

 

صحبت کردن در یک جمع و سخنرانی کردن هم یک مهارت است که ما می توانیم کسب کنیم و با کسب این مهارت بتوانیم ترس و استرس از صحبت کردن در جمع را مدیریت کنیم. بد نیست اینجا یک تعریفی از ویکی پدیا ارائه دهیم . استرس یک فشار روانی است وهر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند. اما چرا می گویم مدیریت کنیم و نمی گویم از بین ببریم؟ من بسیاری از سخنرانان را دیده ام ( یا خود بازگو کرده اند ) هر چقدر هم در جمع های بزرگ حضور داشته اند و تجربه این سخنرانی ها را داشته اند باز هم در مواجهه با شرایط جدید و افراد جدید ممکن است که این ترس از صحبت کردن در جمع سراغشان بیاید. اما نکته مهم برای کنترل و مدیریت ترس از سخنرانی  این است که مراقب افکار منفی که قبل از سخنرانی ممکن است سراغمان بیاید باشیم. یک فرشته و یک شیطان را روی شانه های خود تصور کنید . این فرشته همیشه شما را به انجام کارها و حرکت تشویق می کند : تو می تونی ..تو تواناییشو داری ..اگر هر اتفاقی بیفته تجربه میشه چیزی از دست نمی دی ..تو فوق العاده ای ..اما امان از این شیطان و واگویه های منفی : تو نمی تونی ، تو خراب می کنی ، تو شکست می خوری و…پس قبل از سخنرانی برای یک ارائه خوب حواسمان به این واگویه های منفی باشد و با افکار مثبت جایگزین کنیم.

در دوره فن بیان نوجوان قهرمان و دوره سخنران قهرمان هنگامی که همراهان و شرکت کننده های محترم مقابل جمع صحبت می کنند، این نکته را یادآور می شوم که حتماٌ جمع بندی داشته باشند اگر صحبت بدون  جمع بندی یا اقدام به عمل نهایی باشد درست مثل این است که من در وسط کار سخنرانی را نیمه کاره رها کنم و بروم! 

 

 

 اشتباه اول : نداشتن ارتباط چشمی با مخاطب، در قسمت قبل راجع به این موضوع صحبت کردم .

اشتباه دوم: تند صحبت کردن، خب اتفاقی که می افتد این است که ممکن است به دلیل ترس از سخنرانی  من با سرعت بسیار بالا شروع به صحبت کنم. در نتیجه وضوح کلام کاهش پیدا می کند و ارتباط خوبی نمی توانیم با مخاطبمان برقرار کنیم.

اشتباه سوم: یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که از هیچ داستان و یا هر اتصال دهنده دیگر استفاده نکنیم. اگر من سه ساعت سخنرانی داشته باشم و در این سه ساعت فقط محتوا بدون داستان شخصی و طنز و …ارائه دهم خب مسلماً ارائه خوبی از آب در نخواهد آمد.

اشتباه چهارم:عدم استفاده از  زبان بدن ، یا استفاده نامناسب از زبان بدن اشتباه دیگری است که ممکن است رخ دهد . فرض کنید من دستانم را گره بزنم به یکدیگر ، و هنگام ارائه به هیچ وجه از آن استفاده نکنم . گویی یک ربات در حال ارائه است . یا زبان بدن اشتباه استفاده کنم . در حقیقت زبان بدن من باید هم راستابا کلامم باشد و هر دو یک مفهوم را برسانند. 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟


دوره رایگان فن بیان، سخنرانی، افزایش عزت نفس

آموزش غیرحضوری افزایش اعتماد به نفس و رفع خجولی 


آموزش غیرحضوری افزایش عزت نفس 


آموزش غیر حضوری فن بیان و سخنرانی

 آموزش حضوری فن بیان، سخنرانی و افزایش عزت نفس 

تست سنجش عزت نفس

تست ثروت

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟

 

سلام سلام سلام دوستان پرانرژی و هدفمند من در این مقاله می خواهم در این باره صحبت کنم که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم ؟ ماجرا از آن جا شروع شد که در کلاس فن بیان و سخنرانی از شکاف صحبت کردم، شکافی که می توانید در سخنرانی تان از آن استفاده کنید . شکاف یعنی فاصله ای که بین اینجا که من قرار دارم( شرایط من) و جایی که قرار است به آن برسم وجود دارد . مثالی هم که زدم ارائه یکی از اساتید دانشگاه دوران لیسانسم بود . ارائه ای خسته کننده، بدون مثال یا نکته ای جذاب و …نتیجه هم مشخص است ( من خودم شخصاً در یکی از جلسات خوابم برد 😉 ). این یک شکاف بود که اگر آن استاد شکاف مربوطه را با کسب مهارت پر می کرد افراد بیشتری به مراتب با او کلاس بر می داشتند. احتمالاً که نه صددرصد شما هم در برهه های مختلف زمان در این شرایط و با ارائه های بد و خسته کننده مواجه شدید . از این رو بر آن شدم که مقاله ای پیرامون همین مسئله بنویسم که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم ؟ انصافاً در حال نوشتن این مقاله که بودم ، یاد استرس های وحشتناکم موقع ارائه ها می افتم. وقتی یکی از هم دانشگاهی هایم برای هفته آینده رزرو کرد که برود و ارائه داشته باشد، همش با خودم می گفتم عجب اعتماد به نفسی دارد این بشر 😆  

فهرست محتوا

برای یک ارائه خوب سخنرانی باید طراحی شود. طراحی شروع ، بدنه و پایان سخنرانی. یکی از قسمت های مهم شروع است. مغز انسان به صورت ناخودآگاه دائماٌ در حال قضاوت است . زمانی که ما سخنرانی مان را شروع می کنیم قضاوت های مخاطب شروع می شود. قضاوت های منفی مثل : این دیگه کیه، از کجا اومده ؟ سوادش چقدره ؟ تو این حوزه مسلطه ؟ چرا لباسش اصلا مناسب این فضا نیست و…. در حقیقت با شروع صحبت، شما قضاوت می‌شوید و مخاطب تصمیم می‌گیرد با شما همراه باشد یا خیر. قطعاً استفاده از داستان شخصی ، سوال پرسیدن یا هر تعامل دیگر که باعث شود، مخاطب شما در ابتدای صحبت احساس معذب بودن و راحت نبودن نداشته باشد. در شوع صحبتتان برای همراهی مخاطبتان حتماً از قبل به یخ شکنی و ایجاد فضای صمیمی فکر کنید و ایده داشته باشید. پس در پاسخ این سئوال که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم  نکته ای که مهم است توجه به یک شروع خوب است، تا همانطور که گفتم قضاوت مخاطب را به نفع خودمان پیش ببریم .

چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم

.

 

 

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد برای آماده کردن سخنرانی و ارائه خود مرتکب می شوند این است که کلمات یا جملات بسیار زیادی را در پاورپوینت خود می گنجانند . مخصوصاً افرادی که تجربه کمتری از ارائه دارند، به علت ترس از فراموشی مطالب را وارد اسلاید ها می کنند . توصیه ما به شما این است که در هر اسلاید هدینگ اصلی را بنویسید و از جملات متعدد استفاده نکنید . یکی از نکات مهم برای اینکه بدانیم که چطور یک ارائه خوب داشته باشیم این است که با مخاطب ارتباط چشمی مان کم نشود اگر قرار باشد که فقط متن ها را از روی اسلایدها بخوانم خب تمام اسلاید ها را به افراد می دهم و دیگر نیازی نست که به جلسه حضوری بیایند!

نمی دونم شما که این مقاله را می خوانید تا حالا کلاسی از ما حضور داشتید یا نه ..چون من بسیار به نتیجه گرفتن دوستان شرکت کننده اهمیت قائل هستم . یکی از مسائلی که همیشه به عنوان تحلیل به دوستان در سخنرانی هایشان مطرح می کنیم ارتباط چشمی با مخاطب ، درگیر کردن و داشتن تعامل با مخاطب( مثال زدن، سوال پرسیدن) است . مخاطب را به بحث وارد کنید، با پرسش‌های به موقع، نظر مخاطب را بپرسید و با این کار نگذارید فضای ارائه خسته کننده شود. در پایان ارائه هم می‌توانید به طرق مختلف، زمینه‌ی ادامه‌ی رابطه را فراهم کنید این کار به نوعی درگیر کردن مخاطب است ( مثلاً همین الان وارد کانال تلگرام من شوید و فایل پی دی اف را از آنجا دانلود کنید ). اگر قرار باشد که فقط من صحبت کنم و بقبه نظاره کنند، مدت زمان کوتاهی طوب می کشد که مخاطبین به خواب بروند، خمیازه بکشند، شبکه های اجتماعی را ترجیج بدهند و…

این تجربه شخصی من است که وفتی شما مخاطب خود را دوست دارید و از صمیم قلب دوست دارید که در زندگی او تحول ایجاد کنید این حس کاملاً به مخاطبتان منتقل می شود . اکثر افراد این تصور را دارند که باید در ابتدای ارائه، جدی و رسمی باشند تا مخاطب دریابد که سخنران و موضوع ارائه مهم هستند و ارائه مؤثر واقع شود. باید گفت، این تصور بسیار اشتباه است . دید از بالا به پائین مستقیم به مخاطب منتقل می شود . از طنز ، داستان شخصی استفاده کنید تا جو صمیمانه ای را ایجاد کنید . کاری که من خودم در ارائه هایم انجام می دهم  این است که نقطه‌ی اشتراکم را با مخاطبان پیدا می کنم یا سعی می کنم مخاطب و علاقه‌مندی‌هایش را بفهممم و از همان‌ها صحبت کنم.

 

صحبت کردن در یک جمع و سخنرانی کردن هم یک مهارت است که ما می توانیم کسب کنیم و با کسب این مهارت بتوانیم ترس و استرس از صحبت کردن در جمع را مدیریت کنیم. بد نیست اینجا یک تعریفی از ویکی پدیا ارائه دهیم . استرس یک فشار روانی است وهر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند. اما چرا می گویم مدیریت کنیم و نمی گویم از بین ببریم؟ من بسیاری از سخنرانان را دیده ام ( یا خود بازگو کرده اند ) هر چقدر هم در جمع های بزرگ حضور داشته اند و تجربه این سخنرانی ها را داشته اند باز هم در مواجهه با شرایط جدید و افراد جدید ممکن است که این ترس از صحبت کردن در جمع سراغشان بیاید. اما نکته مهم برای کنترل و مدیریت ترس از سخنرانی  این است که مراقب افکار منفی که قبل از سخنرانی ممکن است سراغمان بیاید باشیم. یک فرشته و یک شیطان را روی شانه های خود تصور کنید . این فرشته همیشه شما را به انجام کارها و حرکت تشویق می کند : تو می تونی ..تو تواناییشو داری ..اگر هر اتفاقی بیفته تجربه میشه چیزی از دست نمی دی ..تو فوق العاده ای ..اما امان از این شیطان و واگویه های منفی : تو نمی تونی ، تو خراب می کنی ، تو شکست می خوری و…پس قبل از سخنرانی برای یک ارائه خوب حواسمان به این واگویه های منفی باشد و با افکار مثبت جایگزین کنیم.

در دوره فن بیان نوجوان قهرمان و دوره سخنران قهرمان هنگامی که همراهان و شرکت کننده های محترم مقابل جمع صحبت می کنند، این نکته را یادآور می شوم که حتماٌ جمع بندی داشته باشند اگر صحبت بدون  جمع بندی یا اقدام به عمل نهایی باشد درست مثل این است که من در وسط کار سخنرانی را نیمه کاره رها کنم و بروم! 

 

 

 اشتباه اول : نداشتن ارتباط چشمی با مخاطب، در قسمت قبل راجع به این موضوع صحبت کردم .

اشتباه دوم: تند صحبت کردن، خب اتفاقی که می افتد این است که ممکن است به دلیل ترس از سخنرانی  من با سرعت بسیار بالا شروع به صحبت کنم. در نتیجه وضوح کلام کاهش پیدا می کند و ارتباط خوبی نمی توانیم با مخاطبمان برقرار کنیم.

اشتباه سوم: یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که از هیچ داستان و یا هر اتصال دهنده دیگر استفاده نکنیم. اگر من سه ساعت سخنرانی داشته باشم و در این سه ساعت فقط محتوا بدون داستان شخصی و طنز و …ارائه دهم خب مسلماً ارائه خوبی از آب در نخواهد آمد.

اشتباه چهارم:عدم استفاده از  زبان بدن ، یا استفاده نامناسب از زبان بدن اشتباه دیگری است که ممکن است رخ دهد . فرض کنید من دستانم را گره بزنم به یکدیگر ، و هنگام ارائه به هیچ وجه از آن استفاده نکنم . گویی یک ربات در حال ارائه است . یا زبان بدن اشتباه استفاده کنم . در حقیقت زبان بدن من باید هم راستابا کلامم باشد و هر دو یک مفهوم را برسانند. 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟


دوره رایگان فن بیان، سخنرانی، افزایش عزت نفس

آموزش غیرحضوری افزایش اعتماد به نفس و رفع خجولی 


آموزش غیرحضوری افزایش عزت نفس 


آموزش غیر حضوری فن بیان و سخنرانی

 آموزش حضوری فن بیان، سخنرانی و افزایش عزت نفس 

تست سنجش عزت نفس

تست ثروت

چیزی خاص را وارد کنید:

آیا حساب کاربری ندارید؟



 

کسانی که مطلبی را ارائه می دهند چند دسته هستند :

۱- افرادی که کنفرانس ارائه می دهند ،اما کنفرانس دلچسبی از آب در نمیآید و بسیار کسل کننده ست.

۲- افرادی که به خوبی و کاملا مسلط، کنفرانس جالبی را ارائه می دهند.

چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم

۳- افرادی که دائماً از ارائه کنفرانس فراری هستند و از ارائه مطلب واهمه دارند.

.

 

خب از موضوع شروع می کنیم…

 

این فکر را از سرتان بیرون کنید که یه سرچ تو اینترنت میزنم و چندتا موضوع رو کپی میکنم تو word و میرم سر جلسه !!!

شما اگه یه مطلب خوب توی اینترنت پیدا کردید و از نظر خودتون وقتی اونو مطالعه میکردین خیلی هم باحال بود، بازم دلیل نمیشه که شما بتونید اونو به خوبی ارائه بدین !!!

بعضیا هستن که شاید اطلاعات خیلی بالایی از موضوع نداشته باشن اما به خوبی مخاطبان خود را سرگرم می کنند.

هممون می دونیم که این افراد بسیار از قدرت بالایی برخوردار هستند و قطعا هم در زندگی موفق خواهند شد.

اما …

من اینو نگفتم که شما بدون برنامه به صحنه کنفرانس برید !!! نخیر

شما باید در مورد موضوع بسیار تحقیق کنید و بسیار از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنید…

هیچ وقت اجازه ندید سوالی از شما پرسیده بشه و شما یا نتونین به درستی جواب بدین یا از پاسخ به اون اجتناب کنید…

اینقدر بخش های مختلف موضوع رو مطالعه بکنید که به موضوع مسلط بشید، به قول معروف جاده خاکی ها رو هم بلد باشید…

برای دستیبابی به اطلاعات مورد نظرتون هم میتونید از اینترنت استفاده کنید و هم از کتاب ها و یا افراد آگاه….

دستیابی اطلاعات از اینترنت به دو صورت امکان پذیره…

۱- سایت ها و وبلاگ های داخلی (به زبان فارسی)

۲- سایت ها و وبلاگ های خارجی (به زبان انگلیسی)

که البته در مورد دوم شما احتیاج دارید که به زبان مسلط باشید و یا مترجمی در دسترس شما باشد.

شاید سخت باشه اما مورد دوم میتونه بسیار بسیار کنفرانس ناب و خاصی رو جفت و جور کنه…

حداقلش اینجوری اگه کسی هم موضوع شما رو توی اینترنت سرچ کنه به مطالب گفته شده ی شما نمیرسه!!!

.

برای موضوع خودتون حتما یک رسانه تصویری خوب ایجاد کنید !!! پاورپوینت فکر بدی نیست، بسیار راحت و سریع…

عکسها و متن های مناسبی رو برای پاورپوینت موضوعتون انتخاب کنید !!! پاورپوینت باید حتما مخاطب رو جذب کنه !!!

فقط یه چیزی !!!

من نمیدونم چرا عادت دارید هرچی قراره در کنفرانس بگید رو توی پاورپوینت می نویسید !!! ( مگه قراره فقط روخونی کنید؟؟ )

پاورپوینت برای اینه که کنفرانس شما جذاب بشه ، خلاصه بگم مخاطب بتونه تصور بهتری از موضوع داشته باشه…

نوشتن سرتیتر هر صفحه و یک خط توضیح ، با چندین افکت و تصویر که مخاطب رو به سمت موضوع بکشونه !!!

کلی تر بگم:

پاور پوینت وسیله بسیار مناسبی برای نمایش عکسها ، نمودار ها ، شکل ها و جدول هاست…

که البته باید در مورد آن شما توضیح دهید ، نه اینکه از روی اسلاید ها روخونی کنید.

اما…

نکته بعدی در پاور پوینت استفاده ظاهری دلنشین و جالب است !!!

خیلی از رنگ های مختلف استفاده نکنید ، اما بدون روح هم نباشه کارتون…

چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم

کمی متفاوت باشید، بذارید مخاطب دنبال اسلاید بعدی باشه، همون جذابیت کاره که باید حفظ کنید…

از عکسها و افکت های مختلف استفاده کنید، یا کلا با یه ایده باحال از پاور پوینت استفاده کنید، پاور پوینت قابلیت های خیلی زیادی داره.

 

چیزی که در ارائه یه کنفرانس خوب مهمه اینه که خونسردی خودتون رو حفظ کنید !!!

یکم استرس و عرق کردن در اول هر کنفرانسی شاید طبیعی باشه اما اینکه ظاهر خودتون رو حفظ کنید خیلی مهمه…

من سال اول دانشگاه، یه کنفرانس ارائه دادم، کنفرانس خوبی بود از نظر دوستام اما خودم به خوبی متوجه اینکه استرس زیادی داشتم و بعضی مطالبم یادم رفت، شدم. اما کسی متوجه این نشد.

کمی بعد یک کنفرانس دیگه برای درس (کارآفرینی و پروژه) دادم، در کنفرانس دوم اصلاً اجازه ندادم کنفرانس روی من سوار شه !!!

از همون اول به کل کلاس مسلط شدم و به خوبی مطالبم رو ارائه دادم، اینقدر حرف میزدم که همه فهمیده بودن سرشار از اطلاعاتم

البته زیاده گویی نمی کردم!!! و بیشتر، سوالات مخاطبین رو جواب میدادم

هنوز هم که کنفرانس میدم کمی استرس و دلهره دارم ، اما بازیگر خوبی هستم و اجازه نمیدم کسی متوجه این استرس بشه…

خب حالا چه کنیم که کمتر استرس داشته باشیم و اعتماد به نفس خودمون رو حفظ کنیم ؟

یادتونه گفتم به خوبی درمورد موضوع و حواشی آن مطالعه کنید ؟؟؟ خب نصف مشکل با همین حل میشه…

وقتی شما به ارائه خودتون مسلط باشید و کاملا راجب اون اطلاع داشته باشید دیگه نگران هیچی نباشید ؟ ولی کم کاری نکنید…

شما برای هر سوالی جوابی دارید!!! پس اصلاً نگران نباشید…

سعی کنید همون لباس های همیشگیتون رو بپوشید اینجوری عادی تر برخورد خواهید کرد…

از مدل مو عجیب و یا آرایش غلیظ بپرهیزید،

گاهی نیشخند بزنید و به مخاطبین خود نگاه کنید و برای آن ها صحبت کنید…

حتی اگه استرس داشتید محکم باشید و اجازه ندهید کسی حس کنه شما احساس ضعف می کنید…

مثل یک چوب خشک نباشید !!! تکان بخورید با دست های خود حرف بزنید ،

به اسلاید ها اشاره کنید ،  و…

حرکت کردن در محیط ارائه هم کم تاثیر در اینکه شما بسیار مسلط هستید، نیست !!! گاهی قدم بزنید…

 

اگه حوصله اینو داشته باشید یک بار قبل از ارائه کل کنفرانس را تمرین کنید بسیار مفید و تاثیر گذاره…

خیلی از مجری ها یا کسانی که مراسماتی رو مجری گری می کنند قبلا جلوی آیینه کلمات خود را تمرین کرده اند !!!

برای شروع صحبت با مخاطبان خود موضوعی انتخاب کنید مثلا : خب بذارید اول ویدیو پروژکتور رو چک کنم، اوم آهان خب ، سلام خوبین ؟؟؟ … و الی آخر

این مهمه که سر صحبت از کجا شروع بشه و چجوری خیلی سریع ارتباط بگیرید…

یادداشتی از سرتیتر ها داشته باشید و گاهی نگاهی بندازید و سپس راجب سر تیتر صحبت کنید و برید جلو…

اگه مکث های طولانی و تلفظ اشتباه روی کلمات نداشته باشید ، کنفرانس مناسبی رو ارائه داده اید.

حداقل ظاهر کنفرانس رو حفظ کردید…

نحوه بلندی یا کوتاهی صدای شما، تاکید صوتی بروی کلمات مهمتر،

سرعت صحبت کردن شما و شمرده صحبت کردن مخصوصا در جاهای مهم کنفرانس، از عواملی است که میتوانید با تمرین بدست آورده و در کنفرانس استفاده کنید.

صدایتان باید رسا و واضح باشد…

راستی صدا یک عامل برای نشان دادن اعتماد به نفس بالا هم هست پس حتما ازش کمک بگیرید.

رک بگم نذارید ارائه از جذابیت بیفته، معمولا در ابتدا کنفرانس توجه بیشتری به شما میشه و ادامه این توجه به شما بستگی داره…

اگه رفته رفته کسل کننده شوید ، حواس مخاطبین هم پرت میشه و از جذابیت ارائه کم میشه…

ارائه خودتون رو به سه قسمت مساوی تقسیم کنید

ابتدای ارائه ، وسط ارائه ، آخر ارائه

برای هر قسمت یک خلاقیتی به خرج بدید، بذارید توجه ها سمتتون بمونه…

پر انرژی و با اشتیاق باشید ، جوری که اگه در مورد زندگی جلبک ها هم صحبت می کنید،

مخاطبین متوجه این بشن که : مهمترین عاملی که زندگی بشری را تهدید میکند

نه بیماریهای واگیردار است،نه سیل  زلزله، نه بمب های هسته ای و نه خشکسالی بلکه وجود جلبک ها است.

سعی کنید خیلی ارائه خود را طولانی و کش دار نکنید ! سعی کنید خلاصه و مفید باشید…

ارتباط چشمی خوبی با بیننده ها برقرار کنید ، اینجوری نباشه که یا به سقف یا به دیوارها یا اسلاید ها زل بزنید

به مخاطبین خود نگاه کنید ، نگاهی که اعتماد به نفس شما را به رخ بکشه و باعث بشه مخاطب بیشتر بهتون توجه کنه…

 

این مقاله هم میتونه برای شما مفید باشه : ” 10 تمرین برای یک سخنرانی شگفت انگیز “

 

خب ، به نکاتی پرداختیم که بسیار حیاتی و مهم بودند، امیدوارم مطالب را فهمیده باشید (نه اینکه حفظ کنید)

به این توجه داشته باشید که این مطالب بسیار میتونه روی ارائه شما تاثیر گذار باشه ،

اما …

اگه تمرین های مداوم داشته باشید و به ارائه های مختلف یا سمینار های افراد معروف توجه کنید میتونید بسیار پیشرفت کنید…

من قول میدم که تنها راهش همینه ؟

 

شما هم تجربه خودتون رو با ما به اشتراک بذازید !!!

ورود

ثبت نام

آموزش وردپرس فارسی    دانلود وردپرس    سفارش طراحی سایت    وردپرس    اینترنت بیزینس    طراحی سایت بدون کدنویسی     دوره کسب درآمد از اینستاگرام

سالها سختی کشیدم تا مهارت های که عاشق آنها بودم را بدست آورم، من عاشق اینترنت و اجرای سیستم کسب درآمد آنلاین بودم، این مسیر سخت یادگیری، من را به فکر تاسیس مکانی کرد که یادگیری مهارت های پولساز و مدرن در آن به راحت ترین روش ممکن اتفاق بیفتد. ما در آکادمی انار با علاقه مشغول به آموزش دیجیتال مارکتینگ هستیم…

درباره ما

همکاری با ما

نظر دانشجویان

تبلیغات در انار

پنل کاربران

شروع کنید

آموزشگاه

آموزش رایگان

خدمات انار

ارتباط با انار

منبع آموزش تخصصی دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) در ایران، برای راه اندازی یک کسب و کار موفق اینترنتی با ما همراه باشید با آموزش های رایگان و دوره های حرفه ای و 100% کاربردی و مورد نیاز بازار کار، آینده از اینجا شروع میشه.

آکادمی انار، سالهاست در زمینه آموزش مهارت های کاربردی فعالیت می‌کند که توانسته بیش از 3000 دانشجو را در زمینه های مختلف مانند: آموزش کسب و کار اینترنتی، آموزش طراحی سایت بدون کدنویسی، آموزش وردپرس، آموزش اینستاگرام، آموزش فتوشاپ و… آموزش دهد. هدف اولیه ما در آکادمی انار این است که بتوانیم مهارت های کاربردی و مورد نیاز جامعه را تربیت و آموزش دهیم تا با کسب این مهارت ها دانشجویان بتوانند خیلی سریع وارد بازار کار و کسب درآمد شوند.

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آکادمی انار می‌باشد. 1396 – 1399 | تیم طراحی سایت انار

آکادمی انار توسط پارس پک میزبانی می شود.

 پارس پک

آموزش کنفرانس دادن

بسیار دیده شده که بسیاری افراد در مدرسه و به خصوص دانشگاه و
یا محل کار لازم به ارائه مطلبی شده اند. اما متاسفانه بدلیل شکل خاص نظام
آموزشی ما (حداقل زمان ما که اینجوری بود) افراد از ارائه کنفرانس واهمه
داشتند و یا اینکه اگر هم کنفرانسی را ارائه میکردند خیلی دلچسب و جالب از
آب در نمیآمد. من در این مقاله سعی کردم تجربیات خودم رو به عنوان یک آدمی
که بالاخره چندین تا کنفرانس دادم (از مدرسه و دانشگاه بگیر تا محل کار)،
در خدمت دوستان بزارم. سعی هم میکنم مطالب عملی باشن و از مطالعاتی هم که
کردم استفاده میکنم. مطالب رو به صورت نکته نکته براتون بیان میکنم. سعی
نکنید همشون رو حفظ کنید سعی کنید درکشون کنید مجسمشون کنید بعد تمرین کنید
و سعی کنید همه پارامترها رو اجرایی کنید. بعد خودتون رو بررسی کنید
ببینید کدوم پارامتر رو انجام دادید کدوم رو انجام ندادید و سعی کنید
اونایی رو که انجام ندادید انجام بدید.

خب بریم سر اصل مطلب

اول چند مورد از اصل کنفرانس میگم بعد در مورد کارها و روانشناسی کنفرانس ( از قبیل حرکات بدن، اعتماد به نفس و … صحبت میکنم)

چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم

برای انجام یک کنفرانس خوب چه باید کرد:

1-به موضوع کنفرانس کاملا مسلط باشید

اگه فکر میکنید که برین توی اینترنت و چند تا سرچ کنین و
درباره چندتا چیز یه اطلاعات کمی بدست بیارن و بعد میتونین بیاین و یک
کنفرانس خوب ارائه بدین، سخت در اشتباه … نیستین!؟!؟

به نظر من بعضی ها هستند که اینقدر هنرمند هستند که با وجود
اطلاعات کمی که از موضوعی دارن، میتونن براحتی همه رو سرگرم کنن. البته این
کار مهارت میخاد و شما هم اگر تازه کار هستید من هم این کار رو اصلا تا
وقتی که مجبور نشدید پیشنهاد نمیکنم و دقیقا عکس اونو پیشنهاد میدم. تا
میتونید اطلاعلات خودتون رو در مورد مطلبی که میخواهید ارائه دهید زیاد
کنید. وقتی مطالعه شما در یک موضوعی بیشتر بشه یه جورایی در اون موضوع صاحب
سبک میشید در ضمن به سوالات حضار به راحتی جواب میدید و اعتماد به نفستون
افزایش پیدا میکنه و مزایای دیگه که بعدا میگم. فعلا تنها چیزی که من
میخوام از این بند توی ذهن شما بمونه اینه که مثل خوره بیافتید در جان
اطلاعات و هر چیزی میشه درباره مطلبتون اطلاعات جمع کنید فقط همین (البته
برای این کار باید دلسوزانه وقت بزارین)

اینترنت منبع بدی نیست. از کتاب و افراد آگاه هم میتونید
استفاده کنید. میتونید نظرات مختلف رو مطالعه کنید (مثلا بگید: اکثر
دانشمندان معتقد هستند دایناسورها به دلیل برخورد یک شهاب سنگ با زمین از
بین رفتند اما پروفسور فلانی نظر دیگری دارد ایشون میگه: … و الی آخر)

راستی سایتهای علمی خارجی خیلی خوبی هم وجود داره اگه زبانتون
خوبه باور کنید یک کنفرانس پر از اطلاعات میتونید از سایت های خارجی بدست
بیارین. اگر هم زبانتون خوب نیست از کس دیگه کمک بگیرین یا بدین براتون
ترجمه کنن. اما در حالت کلی سعی کنید زبانتون رو تقویت کنید برای تحقیقات
بعدیتون خیلی بدرد میخوره.

اگر هم میخاین زبانتون بد باشه و از کسی هم نمیخاین کمک
بگیرین مجبورین به همین سایتهای داخلی اکتفاء کنید. ولی یکم ضایع هستا.
فکرشو بکنین یه نفر از اونایی که گوش میده اگه بره توی اینترنت با اولین
سرچ بتونه کل چیزایی رو که شما توی کنفرانستون گفتید رو پیدا کنه. ضایع
نیست؟

2-پاورپونیت درست و حسابی (قسمت اول)

من نمیدونم که این جماعت چرا هر چی رو میخان توی کنفرانسشون
بگن رو میان توی پاورپوینت و اسلایدهاشون مینویسن. بعد خودش اونجا می ایسته
و انگار داره از روی همون اسلایدها میخونه. خب بیا بشین دیگه ما خودمون
بلدیم بخونیم تو الکی اونجا چکار میکنی

از این به بعد یکمی کتابی هم صحبت کنیم

دوست عزیز اطلاعات شما باید یک سر و گردن از چیزی که در
اسلاید هاتون هست بیشتر باشد و گرنه اگر این پاورپوینت دست کس دیگری بیافتد
هم میتواند براحتی کنفرانس شما را ارائه دهد و حتی شاید بهتر از خود شما.
سعی کنید مطالب را تیتروار در اسلایدها بیاورید و بعد خودتون با دیدن مثلا
آن جمله، توضیحات را به آن اضافه کنید نه اینکه سرفصل و کل مطلب و نتیجه
گیری را همه با هم در اسلاید ها تایپ کنید. آخر یه کمی فکر کنید: به نظر
شما این برای کسی که گوش میدهد جذاب است که همان چیزی را که شما میگویید،
بخواند. آیا این سوال در ذهنش به وجود نمیآید که اگر شما مطالب اسلایدها را
از رو نخوانید، دیگر هیچی بلد نیستید.

اسلاید وسیله مناسبی برای بکار گرفتن تمامی حواس فیزیکی
بیننده است. به جای اینکه همان چیزهایی را که میگویید در اسلاید بنویسید،
فقط از سرفصل ها و توضیحات اندک استفاده کنید و بجای آن از تصاویر و فیلم
ها و یا نمودارها استفاده کنید. مطمئن باشید که کنفرانس شما جذابیت بیشتری
پیدا میکند.

مثلا اگر در مورد بحران جهانی غذا صحبت میکنید به جای اینکه
در اسلادتان یک مشت مطالب قلمبه سلمبه در مورد آفریقا بنویسید و بعد همان
را از رو بخوانید، بیایید و در اسلاید از نمودارهای تعداد افراد دچار سوء
تغذیه و یا … و یا از تصاویر کودکان گرسنه آفریقا، قحطی، خشکسالی و… و
یا از فیلم ها یا کلیپ ها و تصاویر متحرک استفاده کنید.

3-پاورپوینت درست و حسابی (قسمت دوم)

نکته دیگری که در مورد اسلایدها هست اینه که سعی کنید تا جایی
که ممکن است، اسلایدها را جذاب کنید. استفاده از ترکیب رنگی سنگین و البته
زیبا (خیلی رنگ رنگی هم نکنید)، استفاده از جدول های قشنگ، متحرک سازی
نوشته ها و تصاویر همچنین متحرک سازی اسلایده و استفاده از صدا میتونه به
جذاب تر شدن اسلایدها در نتیجه توجه ببینندگان و بهتر شدن کیفیت کنفرانستون
کمک کنه.

مثلا این دو اسلاید نمونه هایی از اسلایدهای اولیه دو کنفرانس هستند. به نظرتون کدومشون بیشتر برای بیننده جذابه؟

 

کار با پاورپوینت خیلی سخت نیست اگر یکمی باهاش ور بروید، میتوانید چیزهای جالبی خلق کنید.

نکته دیگر در ساخت اسلایدها خلاقیت است. سعی کنید مقداری در
ساخت اسلایدها متفاوت باشید. استفاده از عکس هایی که در اینترنت به وفور
یافت میشوند نیز میتواند منبع خوبی برای کار در پاورپوینت باشد.

البته زیبا بودن کنفرانس شاید نتواند بار علمی آن را افزایش
دهد اما برای بدست آوردن یک کار تمیز و حرفه ایی و جلب توجه و افزایش
اعتماد به نفس خودتون میتواند مفید باشد.

4-اعتماد به نفس و روش های ایجاد آن

یکی از مهمترین کارهایی که در لحظه کنفرانس باید انجام بدید
اینه که اعتماد به نفس خوتون رو حفظ کنید. البته اینکه در لحظه اول یه
خورده عرق کنید یا ضربان قلبتون تند بشه یا دستتون بلرزه شاید خیلی غیر
طبیعی نباشه ولی بعد از چند دقیقه همه جیز عادی میشه وبه اصطلاح موتورتون
گرم میشه و این استرس های اولیه ازبین میره. اما کاری که شما باید انجام
بدید اینه که از همون لحظه اول اعتماد به نفس داشته باشید.

به نظر من خیلی مهم نیست که استرس داشته باشید یا نه اون جیزی
که مهمه اینه که اصلا نشون ندید که استرس دارید. برای خودم پیش اومده که
گفته میشد که چقدر من با اعتماد به نفس و راحت و بدون استرس کنفرانس میدم
اما واقعیتش این بود که من هم مقداری استرس داشتم. بعدها خودم به این نتیجه
رسیدم که ممکنه من در جلوگیری از استرس خیلی موفق نباشم، اما در این موضوع
که اجازه ندهم کسی از استری من مطلع نشود موفقم. بدین خاطر دیگران گمان
میکنند که من آدمی با اعتماد به نفس بالا در ارائه هستم.

خب حالا چکار کنیم که اعتماد به نفسمون یکمی بهتر بشه؟

بند اول رو یادتونه گفتم اطلاعاتتون رو تا میتونید افزایش
بدید؟ اینجا بدرد میخوره. وقتی اطلاعات شما از یه موضوعی زیاد باشه و
درباره اون موضوع زیاد فکر کرده باشید، خیلی دلیلی برای استرس ندارید چرا
که از همه کسانی که نشسته اند و به حرف های شما گوش میدهند بیشتر میدانید و
حتی اگر هم چیزی را نگفتید یا بد گفتید، کسی نیست که اشکال شما را بگیرد و
بقولی ضایعتان کند (البته همیشه سعی کنید همه چیز را درست و درمان
بگویید). قبل از ارائه خود چندین بار تمرین کنید تا تسلطتان بر پیوستگی
مطالب را افزایش دهید. در صورتی که میخواهید عادی باشید، یک لباس عادی که
همیشه میپوشیدید را بپوشید. ازهیچ ویژگی خاصی مانند آرایش افراطی یا مدل
موی غیر معمول و یا کفش غیر عادی استفاده نکنید.

گاها نیشخند و یا لبخند بزنید. مهم نیست که چقدر استرس دارید،
طوری نشان دهید که انگار اصلا استرس ندارید یادتان باشد بقیه فقط ظاهر شما
را مبیبنند پس ظاهر خود را محکم و بدون استرس نشان دهید حتی اگر مجبور به
فیلم بازی کردن بودید.

از حرکات بدن خود استفاده کنید. مثل یک چوب خشک سر جای خود
نایستید. عادی باستید گاها این پا اون پا شوید یا از حرکات دست برای اشاره
به اسلایدها و حتی قدم زدن برای نزدیک شدن به اسلایدها و اشاره به تصاویر
استفاده کنید. البته حرکاتتون کنترل شده باشه نه خیلی تند و نه آرام بلکه
همانطور که همیشه هستید. حرکت کردن شیوه مناسبیه برای اینکه بقیه به این
نتیجه برسند که شما چقدر بی استرس هستید.

5-به ارائه خود مسلط باشید

قبل از شروع کنفرانس، با تمرین، بدانید میخواهید چطور و با چه
کلماتی شروع کنید، با چه کلماتی وارد بحث شوید و نهایتا چگونه ارائه خود
را تمام کنید. آنقدر مسلط باشید که وسط ارائه مکث دراز مدت نداشته باشید.
لازم نیست ترتیب همه مطالب را حفظ کنید میتوانید سرفصل ها را در یک تکه
کاغذ کوچک همراه خود داشته باشید اگر پاورپوینت آماده کردید که دیگر نیاز
به کاغذ هم نیست و با دیدن سر فصل ها میتوانید توضیحات را ارائه دهید. اگر
اطلاعاتتان زیاد باشد، مکث دراز مدت هم نداشته باشید ارائه تان ظاهری نسبتا
مناسب پیدا میکند. اما اگر بخواهید تاثیر گذاریتان بیشتر شود باید یک عالم
دیگر هم دخیل کنید:

صدا

نحوه بلندی یا کوتاهی صدای شما، تاکید صوتی بروی کلمات مهمتر،
سرعت صحبت کردن شما و شمرده صحبت کردن مخصوصا در جاهای مهم کنفرانس، از
عواملی است که میتوانید با تمرین بدست آورده و در کنفرانس استفاده کنید.
صدایتان باید رسا و واضح باشد به طوری که دورترین کسی که از شما قرار دارد
هم براحتی هم چه تمام تر صدای شما را بشنود و اگر از او بپرسند که صدای شما
چطور است، او بگوید: صدایش بلند است اگر آرامتر صحبت کند هم من میتوانم
بشنوم.

راستی صدا یک عامل خوبی برای نشان دادن اعتماد به نفس بالا هم هست پس حتما ازش کمک بگیرید. 

6-جذب بینندگان

درباره جذب بینندگان چه بگم که هر چی بگم کمه.

ببینید وقتی شما یک ارائه رو شروع میکنید، در ابتدا تقریبا
تمامی نفرات به شما توجه میکنن. در ادامه از اونجا که معمولا ارائه ها کسل
کننده، خسته کننده و بیمزه میشه، خیلی ها حواسشون پرت میشه شما به عنوام یک
ارائه دهنده نباید بزارید توجه بقیه از شما برداشته بشه یا حداقل توجه
افراد کمی برداشته بشه. برای اینکار باید مطالبتان و یا نحوه ارائه
مطالبتان برای دیگران جذاب باشد. من قبلا مظمون این موضوع رو به بعضی ها
گفتم: اینقدر با هیجان و اشتیاق ارائه دهید به طوری که اگر مثلا درباره
زندگی جلبک ها هم دارید صحبت میکنید طوری هیجان و انرژی صرف کنید که دیگران
به این نتیجه برسند که: مهمترین عاملی که زندگی بشری را تهدید
میکند نه بیماریهای واگیردار است،نه سیل  زلزله، نه بمب های هسته ای و نه
خشکسالی بلکه وجود جلبک ها است.

چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم

مطالبتان را خوشمزه کنید. در هر کنفرانس 10 دقیقه ایی
میتوانید یا گفتن نکاتی بینندگان را به لبخند و یا خنده وادارید مثلا در
ابتدا میتوانید بحث را با یک شوخی شروع کنید. این روشی است که گاها من از
آن استفاده میکنم: صحبتم را با یک حرف بامزه شروع میکنم شاید در طول سمینار
هم یه حرف بامزه بزنم و همینطور با یک حرف شیرین و بامزه کنفرانسم را تمام
میکنم (البته در گفتن حرف های خنده دار نباید زیاده روی کرد)

با انرژی باشید. اگر شما با انرژی باشید این احتمال وجود دارد
که عده ای هم با دقت حرف های شما را گوش دهند، اگر شما عادی باشید این
احتمال وجود دارد که عده ای چرت بزنند و اگر شما سرد و بی انرژی باشید این
احتمال وجود دارد که همه چرت بزنند. پس با انرژی باشید. تحرک و گاها چند
قدم جابجا شدن، به سمت اسلاید رفتن و برگشتن، اشاره به تصاویر، استفاده از
حرکات مناسب دست، تن مناسب و رسای صدا از جمله عواملی هستند که شما را با
انرژی نشان میدهند. برای اینکه بتوانید پر انرژی باشید احتیاج به این دارید
که با مطالب ارتباط برقرار کنید و به این نتیجه برسید که مطلبی که
میخواهید ارائه دهید آنقدر مهم است که این بندگان خدا که نشسته اند باید
بدانند و بیشتر به آن توجه کند پس حتی قبولوندن این مساله به خودتان هم تا
حدودی لازم است که: واقعا مهمترین عاملی که زندگی بشری را تهدید میکند، وجود جلبک ها است.

خیلی ارائه خود را کش دار و خسته کننده نکنید. کم بگید و
مفید. متن هایی برای شروع و پایان سمینار در نظر بگیرید که با آنها صحبت را
شروع و تمام کنید و اینکه بروی ساخت اسلایدهای خود وقت بگذارید.

آیا شما می توانید در یک محیط علمی به خوبی صحبت کنید؟ آیا می دانیدچگونه می توانیم کنفرانس خوبی را ارائه کنیم؟آیا با تکنیک های لازم برای ارائه یک کنفرانس خوب آشنا هستید؟ جواب این سوالات خود را با مطالعه این بخش از نمناک بگیرید.

واقعا چی شد که این جوری شد؟» در 5 سالگی می توانستیم بدون ذره ای ترس برای تمام شهر سخنرانی کنیم و شعر بخوانیم اما در 25 سالگی اگر سه نفر بشود چهار نفر زبانمان بند می آید. چهار نفر بشود 10 نفر که دیگر هیچی. احساسمان می شود مثل یک قربانی پای چوبه دار .قضیه واقعا عجیب است چون اگر در همین حالت هرکدام از آن 10 نفر را جدا جدا ببینیم، می توانیم بنشینیم کنارشان، از ری و روم به هم ببافیم و یک ساعت و نیم مخشان را پیاده کنیم. در حدی که آخرش یا فک خودمان درد بگیرد و یا سر طرف مقابل . حالا اگر دوباره همه شان را کنار هم جمع کنیم و البته اگر قرار باشد از جایمان بلند شویم و همان حرف هایی که قبلا و در خفا گفته ایم را با صدای بلندتر تکرار کنیم، همان ماجرای قربانی و چوبه دار تکرار می شود و همه چیز به هم می ریزد. با این حساب یک ساعت و نیم پیشکش، حتی 2 دقیقه همی نمی توانیم بحث را دست بگیریم. در نتیجه باز مجبوریم برگردیم سر خانه اول و از خودمان بپرسیم:«چی شد که این جوری شد؟ »

مهارت های لازم برای ارائه یک کنفرانس خوب

برای صحبت کردن در یک فضای علمی چه چیزهایی را باید رعایت کنیم هزاران چشم تجربه صحبت کردن در محیط علمی چیزی فراتر از خواندن دکلمه در جشن های مدرسه یا اجرای مراسم صبحگاه سر صف است. متاسفانه یا خوشبختانه خیلی وقت ها پاس شدن درس و یا از آن بالاتر به دست آوردن مدرک تحصیلی، وابسته به کیفیت سخنرانی و کنفرانس دادن ماست. کار به ظاهر ناخوشایندی که هر چقدر هم از دستش فرار کنیم، بالاخره یک روزی طنابش را می اندازد دور گردنمان و ما را می برد آن بالا پشت جایگاه استاد. پس بهتر است اول ریزه کاری های محیط علمی را اینجا بخوانید و بعد برای خواندن نکات عمومی تر صفحه را ورق بزنید .سوالات را حدس بزنید انشاءالله پایان نامه را خودتان نوشته اید دیگر. با این حساب می دانید در کدام بخش ها کم کاری کرده اید، به کدام قسمت ها مسلط ترید و کدام فصل ها قابلیت ادیت کردن دارند. بنابراین خودتان را بگذارید جای استاد داور، با سختگیری تمام، چند تا سوال بپرسید و سعی کنید جواب های قابل قبولی برایش آماده کنید. این جوری اگر بعدا این صحنه در واقعیت تکرار شد، می توانید با آرامش و تسلط از خودتان دفاع کند و استاد را انگشت به دهان بگذارید . در ضمن با شناسایی روحیات استاد داور و استفاده از تجربیات قربانیان قبلی! ایشان می تواند شما را در پیدا کردن سوالاتی که خواهد پرسید راهنمایی کند. این را هم یادتان باشد که خیلی وقت ها داور محترم سوالاتش را از صحبت های شفاهی شما می پرسد. بنابراین توضیحاتی را در جلسه دفاع مطرح کنید که هم بر آنها مسلط باشید و هم قابلیت به چالش کشیدنتان را نداشته باشند .

چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم

وسایل مورد نیاز را همراه داشته باشید شانس است دیگر، یکهو سر ارائه برق می رود و استاد هم ول کن معامله نیست. پس بهتر است از اسلایدها و مطالبتان یک پرینت داشته باشید تا اگر چنین اتفاقی افتاد پیوستگی و انسجام مطالب به خاطر ندیدن اسلایدها از دستتان در نرود . درضمن برای عوض کردن صفحات اسلاید هم از موس وایرلس استفاده کنید تا مجبور نشوید در تمام مدت نزدیک به کامپیوتر بایستید یا در حال دویدن به سمت آن باشید. البته اگر دوست پایه ای باشد که زحمت این کار را بکشد، نیازی به موس نیست .پیشمرگ نشوید اگر قرار است همه دانشجوها در یک روز و سر کلاس درس ارائه بدهند، شما سعی کنید اواسط کار داوطلب شوید، چرا که ارائه دادن در اول ساعت حکم پیشمرگ شدن را برای بقیه دارد. معمولا اول جلسه حواس همه جمع است. استاد با دقت گوش می دهد و آماده اشکال گرفتن است. از آن طرف هم دانشجوها می خواهند برخورد استاد و نمره دادنش را ببینند. در نتیجه 40جفت چشم بدون اینکه پلک بزند، دارد تخته را می پاید. اما همین طور که زمان می گذرد و تعداد بیشتری ارائه می دهند دقت ها کم و کمتر می شود. استرس شما هم طبیعتا با دیدن کنفرانس بقیه و اینکه کسی آن بالا جان نداده پایین می آید .خلاق باشید بعضی وقت ها به خاطر کمبود وقت و تعداد زیاد دانشجوها استاد ارائه را دو نفری تعیین می کند. درچنین مواقعی رسم است که یا هر کدام از این دو نفر به نوبت می روند برای ارائه دادن، یا اینکه یکی مطالب را تهیه می کند و یک به تنهایی ارائه می دهد. شما اما خلاقیت به خرج بدهید و با اجازه استاد دو نفری با هم و همزمان ارائه بدهید. این طوری هم فشار و استرس کمتری تحمل می کنید، هم اگر ارتباط خوبی با دوستتان داشته باشید، می توانید با پاسکاری های مناسب استاد و بقیه را جذب روش متفاوت خودتان بکنید. این روش امتحانش را پس داده و فقط نیاز به ابتکار و کمی جسارت دارد .

آشنایی با مهارت های لازم برای ارائه یک کنفرانس خوب

حواستان به زمان باشد شما مدیر کل نیستید که بروید آن بالا، هرچقدر خواستید حرف بزنید و کسی هم کاری به کارتان نداشته باشد. خیلی وقت ها (مخصوصا در جلسه دفاع) به ازای دقایقی که هدر داده اید، ازتان نمره کم می کنند. بنابراین از قبل حساب همه چیز را بکنید و چندین مرتبه برای خودتان ارائه بدهید و زمان بگیرید تا به چنین مشکلی بر نخورید. دو سه دقیقه را هم برای اتفاقاتی که ممکن است سر جلسه پیش بیاید، کنار بگذارید. اگر نگاه کردن به ساعت موقع حرف زدن حواستان را پرت می کند، به دوستتان بسپرید تا زمان به نصف که رسید، به شما علامت بدهد . ضمنا 32 تا اسلاید برای یک ارائه 15 دقیقه ای زیاد است. پس تعداد اسلایدها را هم متناسب با زمانی که دارید در نظر بگیرید.

همه چیز را چک کنید قبل از برگزاری کنفرانس تان سری به محل بزنید و امکاناتش را شناسایی کنید . صرفا حضور فیزیکی یک کنترل و پرده و یک شی آویزان از سقف کافی نیست. حتما از سالم بودن وسایل مطمئن شوید و چک کنید پروژکتور سالن به درستی تنظیم شده باشد تا قسمتی از متن بیرون پرده نیفتد. اگر کلاس یا سالن ارائه خودش کامپیوتر دراد، یک بار اسلایدهایتان را در آن نمایش بدهید تا از به هم نریختن فونت ها و اجرا شدن فیلم ها مطمئن شوید .

حواس تان به وضع نشستن یا ایستادن باشد طرز نشستن یا ایستادن هم می تواند سخنرانی شما را تحت تأثیر قرار بدهد. صاف ایستادن یا نشستن به شما اجازه می دهد به خوبی نفس بکشید و صدای تان قدرت نفوذ بیشتری داشته باشد. کمی تکان دادن سر هم می تواند مفید باشد. اگر چانه تان را بالا ببرید و سرتان را کمی کج کنید، می توانید طنینِ صدای تان را کم کنید و در نتیجه صدای تان شفاف تر به گوش برسد .

با اعتمادبه نفس صحبت کنید احساس کنید حرفی که می زنید، متعلق به خودتان است. با تمام اعتمادبه نفسی که در دنیا وجود دارد، صحبت کنید. فرض کنید می خواهید با کاراته بازی، تعدادی بلوک محکم را بشکنید. اندکی تردید باعث می شود به جای بلوک ها دست های شما بشکنند .

روی تلفظ کلمات تمرکز کنید :

اگر در بیان برخی حروف مشکل دارید باید روی آن ها تمرکز کنید، کمک گرفتن از استادان فن بیان، تکرار کلمات، بررسی فرم فک و زبان توسط متخصص، در صورت مشکل در بیان کلمات شرکت در کلاس های گفتار درمانی همگی می تواند به رفع مشکل کمک کند .

با مهارت های لازم برای ارائه یک کنفرانس خوب آشنا شوید

ارتباط چشمی برقرار کنید :

با مخاطبان خود ارتباط چشمی برقرار کنید، زیرا می خواهید برای آن ها سخنرانی انجام دهید. نگاه کردن به افرادی که با علاقه به سخنان شما گوش می دهند می تواند به شما انرژی مثبت دهد .

چگونه اسلایدهای مناسبی بسازیم حرفه ای باشید یک ارائه خوب دانشگاهی به جز فن بیان و خوب حرف زدن نیاز به اسلایدهای تر و تمیز هم دارد. ساختن چنین صفحاتی کار پیچیده ای نیست و با کمی وقت گذاشتن می شود اسلایدهای حرفه ای و خوبی درست کرد. اینجا چندتا از نکاتی که هنگام کار با پاورپوینت لازم است بدانید را برایتان آورده ایم .- اگر قرار بود همه چیز در اسلاید نوشته شود دیگر نیاز به حضور شما آنجا نبود. چون همه چشم داشتند و آن را می خواندند. درواقع هدف از ساختن اسلایدها بیشتر معرفی تیتروار مطالب و استفاده حداکثری از عکس و نمودار برای بیان راحت تر مطالب است. به همین دلیل گذاشتن مطلب زیاد در اسلایدها نه تنها کار درستی نیست، بلکه حواس خواننده را از صحبت های شما پرت می کند. پس بهتر است در هر اسلاید کمتر از 40 کلمه استفاده شود .- متن اسلایدها باید طوری باشد که از هر قسمت از سالن به وضوح قابل دیدن باشد. بنابراین بهتر است از فونت های کوچک تر از 20 برای متن و کوچک تر از 36 برای تیتر استفاده نکندی . برای مثال اسلایدی با این ویژگی مناسب است. تیتر با فونت B titr سایز 40 و متن با فونت B mitra سایز 32 و فاصله بین سطور 1.5 .

 برای ارائه یک کنفرانس خوب چه باید کرد

– از همه افکت هایی که توی پاورپوینت وجود دارد، نباید استفاه کنید. چون مخاطب شما بزرگسال است. فلقط در حد محدود و برای بولد کردن برخی مطالب سراغ آن بروید . اینکه دائم یک چیزهایی در صفحه در حال رفت و آمد باشند حواس مخاطب را پرت می کند. برای نمونه بد نیست اسلایدهای استیو جابز را ببینید .- پاورپوینت را با دو فرمت pps و ppt می توانید ذخیره کنید. اگر همین جوری آن را ببندید و سیو کنید، خود به خود با پسوند ppt ذخیره می شود. این طوری موقع بازکردن آن اول خود نرم افزار باز می شود و بعد باید خودتان آن را اجرا کنید. بهتر است موقع ذخیره سازی یک فایل با پسوند pps هم درست کرده و برای ارائه دادن از آن استفاده کنید .با این کار اسلایدهایتان حالت اجرایی پیدا می کند و فقط به منظور نمایش به کار می رود. درضمن اجازه ویرایش هم به کاربر داده نمی شود .- سعی کنید سلیقه به خرج بدهید و رنگ متن و تمپلیت و تیتر را متناسب را هم در نظر بگیرید. در ضمن بهتر است به خود نرم افزار اکتفا نکنید و با توجه به کارتان در اینترنت بگردید و تمپلیت های مناسب را از آن دانلود کنید .- اگر می خواهید خیلی حرف ای باشید و زبانتان هم خوب است، کتاب Slide:ology را بخوانید. این کتاب نوشته Nancy Duarte است و بخش زیادی از آن به مبحث گرافیک می پردازد. نسخه پی دی افش به زبان اصلی را هم به راحتی می توانید از اینترنت بگیرید .

در ابتدا بهتر است مشخص کنیم که اصلاً سخنرانی جذاب به چه نوع سخنرانی می گویند؟

سخنرانی جذاب یعنی آن قدر سخنران، ارائه خوبی داشته باشد

که مخاطبین داوطلبانه تصمیم بگیرند که به سخنران به طور مؤثر گوش دهند.

احتمالاً شما هم دیده اید که فردی با یک ظاهر متفاوت و دور از اتیکتی در جمعی حاضر می شود

چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم

و همین باعث می شود که فرد جدی گرفته نشود. پس به مواردی این چنینی دقت کنید:

لباسی که به تن می کنید( ظاهری آراسته داشته باشید).

شروع کسل کننده نداشته باشید.

ارتباط چشمی را در اول سخنرانی انجام دهید.

از مقدمه های طولانی معمول دوری کنید.

کلمات اولیه را به قدری مسلط باشید که فراموش نشوند.

 

مخاطبین در صورتی ارتباط برقرار می کنند که چیزی متوجه شوند و این امر با شناخت مخاطب حاصل می شود. هر مطلبی که می خواهید بیان کنید مطمئن باشید که در سطح مخاطبین است

انسان چه کودک باشد و چه بزرگسال، داستان را دوست دارد. مردم به جای کتاب خواندن بیش تر ترجیح می دهند که قیلم تماشا کنند، یکی از دلایل آن داستانی بودن فیلم ها است که باعث جذاب شدن فیلم از کتاب شده است.

از مخاطبین خود بخواهید که کاری را انجام دهند. انجام دادن عملی یک کار باعث جلب توجه مخاطبین می شود و باعث می شود توجه مخاطبین از موارد دیگر به سمت سخنرانی جلب شود.

سؤال پرسیدن هم یکی از قدرتمندترین تکنیک های جذابیت سخنرانی است. می توان در جای جای سخنرانی از سؤال استفاده کرد و جذابیت سخنرانی را بالا برد.

از اسلاید پر از متن دوری کنید و تا جای ممکن سعی کنید از کلمات کمتر و تصاویر بیشتر در اسلاید های خود استفاده کنید

شاید مهم ترین قسمت یک سخنرانی، شروع آن باشد. شروع جذاب در سخنرانی می تواند مخاطبین را همان اول میخکوب کند.

 

میخکوب از این لحاظ که توانسته توجه مخاطبین را به خود جلب کند. حتی اگر کسی از سخنرانی بترسد با شروع خوب دقایق اولیه این ترس مدیرت می شود و می تواند سخنرانی خود را ادامه دهد.

یکی دیگر از دلایلی که شروع سخنرانی بسیار مهم است این است که در این زمان حضار بیشترین توجه را دارند و اگر در این زمان سخنران نتواند توجه مخاطبین را جلب کند حتی اگر در ادامه محتوای ارزشمندی داشته باشد ممکن است سالن را یا فیزیکی ترک کنند و یا این که در سالن باشند ولی توجه آن ها به موارد دیگری باشد.

 

معمولاً انسان ها بسیار زود قضاوت می کنند و اگر سخنران از قضاوت اولیه در سخنرانی سربلند بیرون بیاید در ادامه کار آسانی خواهد داشت.

بنابراین یک سخنران باید وقت مناسبی برای آماده شدن خود برای سخنرانی بگذارد و شروع قدرتمندی داشته باشد.

باید کلمات شروع صحبتمان را کاملاً از حفظ باشیم.

شخصی را در نظر بگیرید که صحبت خود را با یک شعر آغاز می کند و مصراع دوم شعر را فراموش می کند. در چنین شرایطی حس بسیار بدی خواهد داشت و نمی تواند سخنرانی را به خوبی تا انتها جلو ببرد.

شعر خوب و مرتبط یک آغاز خیلی خوب است اگر به جا و درست خوانده شود. در ادامه با چند شروع دیگر هم آشنا خواهید شد.

یک روش خیلی موثر سوال پرسیدن است،

یعنی همان ابتدا صحبت را با سؤال از مخاطبین شروع کرد و آن ها را به فعالیت واداشت.

 

داستان هم اگر خوب تعریف شود یک عامل قدرتمند در جلب توجه مخاطبین است و می تواند که مخاطبین را مشتاق نگه دارد. ذهن انسان منطبق بر داستان است و هرکسی چه کودک و چه بزرگسال دوست دارد که داستان بشنود.

استفاده از نقل قول های مرتبط هم می تواند جالب باشد.

آمار های دقیق و جالب هم می تواند راهکار خوبی باشد. آماری مانند این که ایران رتبه هیجدهم اقتصاد جهان را داراست  و موارد این چنینی می تواند توجه مخاطبین را به خوبی جلب کند.

نشان دادن تصاویر یا فیلم کوتاه در کلاس هم می تواند راهگشا باشد.

به عنوان بک نکته در انیجا باید متذکر شد که هرچیزی مثل داستان، نقل قول، شعر و … هر چه قدر مرتبط تر با موضوع مورد بحث باشند قدرتمند تر هستند.

پس در شروع صحبت نباید از مقدمه های معمول طولانی و غیر مرتبط استفاده شود و نکته خیلی مهم این که برای شروع سخنرانی باید تمرین بیشتری داشت که دچار کمترین مقدار اشتباه شویم و بتوانیم توجه مخاطبین را جلب کنیم.

چاشنی و جذابیت در سخنرانی

به نظر شما چرا برای غذا از چاشنی های مختلف استفاده می کنیم؟بله چاشنی ها را برای خوش طعم کردن غذا استفاده می کنیم.

 

 

چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم

در سخنرانی هم ما نیاز به چاشنی هایی داریم که سخنرانی ما را جالب و مورد پسند کند.

اگر چاشنی در سخنرانی نداشته باشیم، به مخاطبین خوش نمی گذرد و وقتی آن ها احساس خوبی نداشته باشند، از سخنرانی تاثیر چندانی نخواهند گرفت و ما نمی توانیم به عنوان سخنران کار خود را به خوبی انجام دهیم.

اگر چاشنی نداشته باشیم احتمالاً با صحنه هایی روبه رو می شویم مانند:

گفتگوی مخاطبین با هم

با گوشی های خودشان بازی کردن

ترک سالن

یکی از نکات مهم در استفاده از چاشنی در سخنرانی این است که مخاطبین خود را بشناسیم.

بدانیم که مخاطبین ما چه مثال ها و داستان هایی را دوست دارند.

مخاطبین ما چه شغل و دانش و رشته تحصیلی دارند.

و …

یکی از چاشنی های بسیار خوب که برای مخاطبین می تواند بسیار جالب باشد استفاده از داستان مناسب و مرتبط است.

استفاده درست از چاشنی مسابقه با شناخت درست از مخاطبین می تواند سخنرانی ما را مورد پسند مخاطبین قرار دهد.

طنز به جا و درست هم می تواند به عنوان یک چاشنی استفاده شود.

دادن هدیه خصوصا اگر با شناخت درست از مخاطبین باشد که چه چیزی را هدیه می دهید می تواند یک چاشنی خوب در سخنرانی شما باشد.

در استفاده از چاشنی ها دقت زیادی کنید، طوری که باعث بهتر شدن اوضاع سخنرانی شما شود نه این که شما را از مسیر اصلی سخنرانی دور کند.

 

هر انسانی دوست دارد از کاری که انجام می دهد لذت ببرد و در سخنرانی هم اگر بهترین محتوا ارائه شود اما توجه مخاطبین جلب نشود، نمی توانیم به اهداف خود برسیم.

ممکن است برخی از کارها دست ما نباشد مانند زمان برگزاری کلاس، مکان کلاس و … اما ما به عنوان سخنران باید کاری کنیم که آن قدر سخنرانی جذابی داشته باشیم که توجه مخاطبین به ما جلب شود و به اهداف خود در سخنرانی برسیم.

یکی از بخش های جذابیت در سخنرانی، داشتن محتوای خوب است، البته  محتوای خوب را مخاطبین تعیین می کنند و ما باید بتوانیم با شناخت درست از مخاطبین، محتوای مناسب آن ها را  طراحی کنیم.

خیلی از سخنرانان که احتمالاً به عنوان معلم و استاد به ما آموزش داده اند، از دید خود، بهترین محتوا را انتخاب کرده اند، اما چون بدون شناخت مخاطبین آن را طراحی کرده اند، مخاطبین نمی توانند ارتباط درستی با مدرس خود داشته باشند.باید بررسی کنیم که مخاطبین ما به چه موضوعاتی علاقه دارند. پس لازم است که شناخت درستی از مخاطبین داشته باشیم و این جمله را بپذیریم که یک محتوا برای همه به یک اندازه جذاب نیست.

ممکن است که این سؤال، ذهن شما را درگیر کرده باشد که وقتی در یک کلاس به تعداد زیادی از مخاطبین آموزش می دهیم چه کار کنیم؟ پاسخ این سؤال روشن است و ما باید با شناخت درست از مخاطبین کاری کنیم که بیشترین رضایت را کسب کنیم، مثلاً مخاطبین را به سه دسته در ذهن خود تقسیم کنیم و در مثال ها سعی کنیم همه را در بحث در گیر کنیم.

در حال حاضر مشکل ما کسب اطلاعات نیست، هرکسی می تواند با چند کلیک و به طور رایگان محتواهای بسیار ارزشمندی را به دست بیاورد، بنابراین چیزی مهم تر از محتوا وجود دارد و آن شیوه ارائه آن است که چطور آن را ساده توضیح دهیم و مخاطبین خسته و کسل نباشند. استفاده از داستان می تواند یک ابزار خوب برای جذابیت در سخنرانی باشد.

برای تعریف داستان، اول از همه باید مطمئن باشیم که داستان کاملاً مرتبط با موضوع باشد و بعد از تعریف داستان، مخاطب با خودش نگوید که منظورش چی بود و توجهش از ادامه صحبت برداشته شود.

اگر چه داستان های ادبی و تاریخی می تواند خیلی مفید باشد ولی داستان های شخصی روزمره می تواند ارتباط بهتری ایجاد کند. پس لیستی تهیه کنید و داستان های شخصی خودتان را در آن لیست قرار دهید که بتوانید در زمان لازم از آن ها استفاده کیند.

برای جذاب تعریف کردن داستان حتماً وقت بگذارید و به داستان های خودتان گوش دهید، برای نزدیکان خود تعریف کنید و مرتب بازخورد بگیرید که بتوانید با داستان، مخاطبین خود را کاملاً محذوب صحبت های خود کنید.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک شبکه تلویزیونی را فقط به خاطر این که فردی که صحبت می کند کسل کننده حرف می زند فوری عوض کیند و بعد از دوستانتان بشنوید که چه نکاتی را گفته و شما از آن گذشته اید. یکی از موارد مهم ایجاد شور و نشاط است. برای داشتن شور ونشاط مهم ترین کار این است که ادای افراد با نشاط (مثبت) را در بیاوریم و بارها آن را تکرار کنیم که با نشاطی چزئی از وجود ما شود.

 مخاطبین معمولاً در اول صحبت و پایان صحبت بیشترین توجه را دارند و در این بین، شروع سخنرانی بسیار پر اهمیت است. مخاطبین خیلی زود سخنران را قضاوت می کنند، بنابراین سعی کنید شروع صحبت خود را بسیار عالی طراحی کنید که متقاعد شوند به ادامه صحبت های شما گوش دهند.

سعی کنید صاف بایستید و در مواقع لازم سعی کنید آن جه را می گویید با بدن خود نمایش دهید

 

لحن مناسب از نکات مهمی است که در جذابیت سخنرانی خیلی اهمیت دارد، اگر سخنران به طور یکنواخت صحبت کند توچه مخاطبین قطع می شود و شاید ترجیج بدهند که به جای گوش دادن  در همان جا بخوابند.

اگر سخنرانی جذاب سخنرانی می کند حتماً صدای او به حد کافی بلند است که بدون زحمت شنیده شود، پس علاوه بر لحن مناسب سعی کنید به اندازه کافی بلند صحبت کنید که مخاطبین به راحتی متوجه صحبت شما شوند.

یکی از بهترین کارها برای سخنرانی جذاب داشتن  توجه به الگوهای درست است، به طور مثال در سخنرانی های خوب شرکت کنید و یا فیلم سخنرانی آن ها را نگاه کنید و ببینید که آن ها چگونه سخنرانی خود را جذاب می کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم
چگونه کنفرانس جذاب داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *