چگونه احساس جوانی کنیم

 
helpkade
چگونه احساس جوانی کنیم
چگونه احساس جوانی کنیم

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت


این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند

هيچكس نميتواند دوباره جوان شود ولي مي توان باز هم مثل يك جوان زندگي كرد :همان انرژي، متابوليسم و توانايي انجام هر كاري كه فكرش را بكنيد!دوباره جوان شويدكارولينا آدامزميلر نويسنده كتاب ” بهترين زندگي را براي خود بسازيد” مي گويد: كاملا مطمئن باشيد كه مي توانيد خوش بيني و احساس جواني كه در 21 سالگي خود داشتيد را دوباره تجربه كنيد”. ” در حقيقت بدست آوردن دوباره آن احساسات شما را به سمت يك زندگي سالم تر و شادتر در درازمدت هدايت مي كند” .اين اقدامات ساده را براي بازگرداندن ساعت درون خود به عقب جهت رسيدن به اوج جواني انجام دهيد.خوب بخوابیدخواب كافي داشتن بهترين نكته براي برگرداندن سرزندگي انسان است. نويسنده كتاب ” هرسال جوانتر شدن براي زنان” Henry Lodge مي گويد: تنها زماني كه در خواب هستيم ، بدن ما مي تواند انرژي از دست رفته را دوباره بازپس گيرد. خوابيدن به بدن و مغز انسان كمك مي كند تا به جنب و جوش بيافتد.” شما مي توانيد هر چيزي را كه لايقش هستيد، بدست آوريد “

برای جبران کمبود خواب سعی کنید که زودتر به بسترخواب بروید تا 8 ساعت کامل چشمانتان استراحت کند ( برنامه های تلویزیون را از برنامه خود حذف کنید و حتی ظرف ها را هم در سینک ظرفشویی رها کنید ) بعد از 6 هفته اگر این کارها را مستمر انجام دهید ، می بینید که تبدیل به یک عادت سالم و پایدار می شود و تغییراتی را مشاهده خواهید کرد ( انرژی بیشتری خواهید داشت و تیرگی دور چشم کمتر می شود)

چگونه احساس جوانی کنیم

غذاهاي احيا كننده بخوريدهمنيطور كه سعي داريد كمبود خواب را جبران كنيد، غذاهاي احیا كننده را هم فراموش نكنيد. با خوراكي هاي سالم غذا را شروع كنيد، هر وعده غذايي را با سبزيجات يا ميوه و يا يك ليوان بزرگ آب شروع كنيد. شروع كردن با ويتامين ها و آنتي اكسيدان موجود در ميوه ها و سبزيجات به شما احساس سرزندگي و طراوت مي دهد.

هميشه هم لازم نيست كه دسر را از غذا حذف كنيد. تا زماني كه 90% غذاهايي كه ميل مي كنيد غذاهايي سالم هستند ، مي توانيد برای بقیه 10% به خود آزادي بیشتری بدهيد. مثلا وقتي كه يك بستني مي خوريد ، سعي كنيد كه درست مثل زمان كودكي از خوردن آن لذت ببريد.

قدرتتان را زیاد کنیدانجام دادن ورزشهای قدرتی بطور صحیح به شما این حس را می دهد که انگار 10، 20 و یاحتی 30 سال جوانتر شده اید. وقتی که این ورزش ها بدرستی انجام شوند، رشته های باریک عضلانی که باعث قوی شدن عضلات می شوند در ماهیچه ها تشکیل می گردد.قوی کردن عضلات بدن میزان استقامت بدن را زیاد کرده و از بروز برخی صدمات شما را مصون نگه می دارد.

پزشکان پیشنهاد می کنند که در ورزش بیشتر روی عضلات نواحی پایینی و مرکزی بدن تمرکز داشته باشیم : موقع ورزش کردن از دمبل ها استفاده کنید و یا ترکیبی از وزنه و دو سرعت و ورزش هایی برای تقویت عضلات ساق پا انجام دهید . دو یا سه بار در هفته این ورزشها را انجام دهید. خیلی طول نمی کشد که شما به آن 20 ساله هایی که در باشگاه های ورزشی کار می کنند برسید.کمی خاص باشیدخاص بودن کلید طلایی جوان بودن نیست ولی باید سعی کنید که مواظب ظاهر خود باشید. (رنگ کردن موها و استفاده از کرم های ضد چروک )تفاوت زیادی بین جنون جوانی و جذاب کردن خود وجود دارد. افزایش شادابی پوست ، مو و بدن خود به شما حس جوانی و اعتماد بنفس بالاتری می دهد. پس: بدون اینکه احساس خجالت کنید، وارد سالن های آرایش شوید.شوک درمانیحتی اگر تغذیه مناسب و قدرت بدنی خوب دارید واز کرم های مناسبی برای پوست استفاده می کنید انجام همگی این کارها بطور روزانه و در کنار هم بعد از مدتی کسالت آور می شوند . چون مغز همیشه به سمت نو آوری گرایش دارد. برای اینکه احساس جوانی بکنید باید این کارها را همراه با نو آوری و چیزهای تازه تری همراه کنید.اسم این کار شوک درمانی است اما به همان بدی که اسمش به نظر می رسد نیست. فقط در حد ایجاد تغییراتی در روند معمولی زندگی مثل رفتن به رستوران های جدید و یا با یافتن مسیر جدیدی برای رسیدن به سینمای محله خود می توانید این نو آوری را در برنامه روزانه خود اعمال کنید.کمی به گذشته برگردیدآیا شما در دوران دبیرستان از موسیقی های راک یا پانک خوشتان می آمد؟ سعی کنید چند تا از آهنگهایی که در قدیم دوست داشتید را درون گوشی خود ذخیره کنید. شاید فکر کنید که این کار به شما حس نستالژیک و دلتنگی نسبت به خاطرات گذشته خواهد داد.اما تحقیقات نتیجه عکس این مساله را نشان میدهد.

در یکی از تحقیقات در دانشگاه هاروارد روی افرادی که در جوانی در یک محیط ( از نظر فیلم ، موسیقی و خاطرات گذشته) در کنار هم رشد کرده بودند ، نشان داد که میزان حافظه، بینایی ، نشاط و سلامت عمومی بدن آنها بخاطر در کنار هم بودن افزایش یافته است. این مساله نشان می دهد که این ذهن است که شما را محدود می کند. بنابراین باید کاری انجام دهید که شما را واقعا به گذشته وصل کند.(مثل خواندن یک روزنامه قدیمی)مثبت نگر باشیدطبیعی است که نسبت به 18 سالگی تان افکارتان کمی تیره باشد. از آنجایی که گذشت زمان همراه خود وقایع تلخی همراه دارد ( بلایای طبیعی ، طلاق ، از دست دادن شغل ) . به همین خاطر است که قدم اصلی برای داشتن حس جوانی این است که افکار منفی را از خود دور کنیم.

هدف ما این نیست که وقایع ناخوشایند زندگی را انکار کنیم اما بهتر است روی وقایع خوب زندگی تمرکز بیشتری داشته باشیم. بطور مثال اگر پرواز شما برای یک تعطیلات رمانتیک تاخیر دارد ، فقط به این فکر کنید که شما و همسرتان در راه رسیدن به مقصد قرار دارید.پرورش حس خوشبینی در خود به شما انرژی مثبت تزریق می کند تا انگیزه ای شود برای کارهایی که در جوانی انجام می دادید.منبع:آی بانو

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


خرید ماست ساز پونته


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


سفارش آنلاین کیک تازه خانگی


بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


موفقیت شما در کدام رشته تحصیلی است؟


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

سوال اساسی بیشتر مردم این است که چگونه جوان بمانیم…

همه جا گفته میشه که  سالخوردگی غیر قابل انکار است، اما چرا تا حد ممکن روند پیر شدنمان را به تاخیر نیاندازیم؟

در این مقاله به مرور ۲۰ نکته در رابطه با اینکه چگونه جوان بمانیم و احساس جوانی داشته باشیم را کنار هم جمع آوری کردیم تا از همین امروز شروع کنیم!

همیشه، همیشه، همیشه از کرم ضدآفتابی با حداقل درجه SPF 30 استفاده کنید و مطمئن شوید که قابیت حفاظت چند منظوره دارد (یعنی از پوست در مقابل اشعه های UVA و UVB مراقبت کند). اصلاً اهمیتی ندارد که هوا ابری باشد یا آفتابی- اشعه‌ها همیشه وجود دارند. و یادتان باشد که هر چند ساعت یک‌ بار مجدداً از کرم استفاده کنید تا توان محافظت از پوست شما را داشته باشد.

خرابی ناشی از اشعه های فرابنفش UVA و UVB نور تا حدود ۹۰% با علائم ظاهری پیری در ارتباط است.

چگونه احساس جوانی کنیم

اشعه UV باعث شکستن الاستین، بافتی که خاصیت ارتجاعی به پوست می‌دهد، می‌شود همچنین باعث مات و کدر شدن پوست می‌شود، ظاهری شل به پوست می‌دهد، همچنین باعث ایجاد ناهمواریهایی در خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود که همین باعث ایجاد چین و چروک و ایجاد لکه هایی به خاطر سن و سال در پوست شما می‌شود.

آسیب دیدگی به وجود آمده ممکن است تا سالها مشخص نشود به همین دلیل پیش‌گیری به موقع بسیار اهمیت دارد.

جوان و سالم ماندن زمانی که رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی داشته باشید و با انواع غلات همراه باشد، آسان‌تر است.

این مواد، مواد مغذی که باعث کهنسالی سالم چه از نظر درونی و چه از نظر ظاهری در شما می‌شود را فراهم می‌کنند. میوه‌ها و سبزیجات همچنین به جذب مواد مغذی که از بدن در مقابل جذب رادیکالهای آزاد دفاع می‌کنند، کمک می‌کند و باعث میشود تا احساس جوانی داشته باشیم.

می خواهید بدانید که چگونه به صورت طبیعی جوان تر به نظر برسید؟ روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب تصفیه شده بنوشید تا به حد مطلوبی از سلامتی برسید.

کم شدن آب بدن باعث می‌شود تا پوست خشک و چروک شود. آبرسانی مناسب باعث می‌شود که بافت و سلول‌های پوست دوباره پر شوند و باعث جوان‌ تر شدن و ظاهری سالم‌تر برای پوست شما شوند.

مطمئن شوید که هر روز فعالیت بدنی دارید- اخیراً تحقیقات نشان داده است تمرین‌های شدید به خصوص تمرینهای طولانی مدت می‌تواند باعث شود تا سرعت کهنسالی تقریبا یک دهه در بافت سلولی کاهش یابد.

تمرین ورزشی همچنین جریان خون، انتقال اکسیژن و مواد مغذی را برای فعالیت سلولها در بدن – که شامل سلولهای پوست هم می‌شود را افزایش می‌دهد که باعث میشود ظاهری جوان‌تر و احساس جوانی داشته باشیم.

ورزش نیز با حفظ توده عضلانی و قدرت، حفظ حجم مغز به ویژه در مناطقی که کنترل و هماهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همچنبن باعث کاهش گرگرفتگی‌های مرتبط با یائسگی، بهبود حافظه و عملکرد مغز با توجه به سن  و اضافه کردن حدود ۵ سال به طول عمرتان مرتبط است. (چی از این بهتر؟)

۶ دلیلی که چرا زنان باید برای داشتن اندامی زیبا وزنه بزنند

 

مصرف دخانیات یکی از بدترین کارهایی است که می‌توانید با بدن و پوستتان انجام دهید. برای آن‌که جوان به نظر برسید ترک مصرف دخانیات یکی از کارهای تاثیرگذار است.

سیگار و سیگار برگ باعث کاهش ویتامین C بدن، از بین رفتن کلاژن و ایجاد چین و چروک پوست می‌شود.

همچنین مصرف دخانیات باعث خشکی و بی‌آب شدن پوست و به افراد سیگاری چهره‌ای خشک و مات و کدر می‌دهد. افزایش دفعات مصرف دخانیات چین و چروک بسیار زیادی در اطراف لب ایجاد می‌کند.

الکل (البته در حد اعتدال) می‌تواند منافعی برای سلامتی داشته باشد اما مصرف بیش از حد الکل و کافئین تاثیر منفی هم بر روی سلامت و هم بر روی چهره شما می‌گذارد.

الکل و کافئین باعث کم آب شدن پوست و از بین رفتن مواد مغذی و حیاتی بدنتان می‌شود. الکل باعث گشاد شدن رگهای خونی می‌شود و نوشیدن زیاد الکل این مساله را تبدیل به یک مشکل دائمی می‌کند که منجر به ایجاد ظاهری سرخ و قرمز و ایجاد رگهای اسپایدری می‌شود- که برای کسانی که می‌خواهند جوان به نظر برسند اصلا نشانه خوبی نیست.

مراقبت روتین و روزانه از پوست را با پاک‌سازی به کمک لایه‌برداری ملایم شروع می‌کنیم.

از یک مرطوب‌کنند برای آبرسانی به پوست استفاده کنید تا اجازه دهید پوست محکم و انعطاف‌پذیر بماند و چین و چروک را کاهش می‌دهد.

مواد اولیه‌ ای مانند عصاره چای سبز، ویتامین‌های A، C، E به محافظت از پوست در مقابل رادیکالهای آزاد، افزایش کلاژن و حفظ رطوبت پوست شما کمک می‌کنند.

 

سالخوردگی پوست اثر عوامل بیولوژیکی و محیطی است. در حالی که اولین وسیله دفاعی رژیم غذایی سالم است، بهتر است که از مکمل‌های ضد پیری و مکمل‌های جوانی هم استفاده کنیم تا کمبود مواد غذایی احتمالی جبران شود.

با افزایش سن، حجم صورت به دلیل کم شدن حجم چربی، تراکم استخوان و ماهیچه کم می‌شود و خط و خطوط و همچنین چین و چروک ایجاد شده بیشتر دیده می‌شود.

حالتهای تکراری چهره باعث عمیق تر شدن خطوی اخم می‌شود (منظورخطوط پیشانی است) که باعث ظاهری پیر و عصبانی می‌شود.

علاوه بر این افزایش لک‌های پوست، از بین‌رفتن مویرگها، و جای آکنه‌ها بیشتر به نظر می‌رسند. درمان‌های حرفه‌ای و غیرتهاجمی وجود دارد که می‌تواند روی این عوامل نگران‌کننده تاثیر بگذارند و باعث شوند تا برای مدت طولانی‌تری جوان به نظر برسید. پس با متخصصان پوست در تماس باشید و از انها کمک بگیرید

به یاد داشته باشید که داشتن یک حال خوب درونی، برچهره و ظاهر شما تاثیر زیادی می‌گذارد و شما را جوان و شاداب نگه میدارد

پس سعی کنید تا همیشه شاد و پر از انرژی مثبت باشید. دنیا را ساده بگیرید و روز خود را با حال خوب شروع کنید.

حتما میپرسید چگونه میشود که مشکلاتمان را به کلی فراموش کنیم و شاد باشیم. ببینید دوستان مشکلات برای تمام افراد در سراسر دنیا وجود دارد و هر کسی به نوعی با مسائل گوناگون دست و پنجه نرم میکند اما تنها افرادی میتوانند به راه حل منطقی برسند که با ارامش به مشکلات خود نگاه میکنند و با فکر کردن و گرفتن کمک از مشاورین به حل مشکل میپردازند.

پس دفعه بعد که با مشکلی مواجه شدید یادتان باشد که ارام باشید و با دوستان نزدیکتان یا مشاورین مشورت کنید تا به سرعت مشکلاتتان یکی یکی حل شوند.

۱۰ تا از فواید مهم ورزش کردن

بدن شما نیازمند ذخایر آماده پروتئین است تا کلاژن و الاستین بسازد (مواد لازم برای جوان ماندن پوستتان).

شما نیازی ندارید که به اندازه افراد بدنساز پروتئین مصرف کنید. فقط مصرف یک مقدار کم پروتئین با کیفیت، مانند ماست یونانی ساده و بدون چربی برای صبحانه، لوبیا و یا نخودفرنگی برای ناهار، و مرغ بدون چربی یا ماهی برای شام، هم در هر وعده غذایی کافی است.

۵ دلیل که پروتئین به شما کمک می‌کند لاغر شوید و از چاقی در امان بمانید

همه چربی‌ها بد نیستند – اسیدهای چرب امگا۳ (که در ماهی‌های روغنی، آجیل و غلات یافت می‌شود) با کاهش فرایند بیولوژیک اصلی که با نام کوتاه شدن تلومر شناخته می‌شود که منجر به از بین رفتن بافت و علائم قابل رویت میانسالی می‌شود در ارتباط است.

چگونه احساس جوانی کنیم

طبق یک تحقیق که در سال ۲۰۰۷ انجام شده است ارتباطی میان افزایش مصرف امگا ۳ دریافتی و کاهش خشکی و لاغری پوست در دوران میانسالی در زنان آمریکا وجود دارد.

علاوه بر این، امگا ۳ خواص دیگری مثل خاصیت ضدپیری، محافظت از پوست در مقابل خرابی با افزایش مقاومت پوست نسبت به اشعه UV، محافظت از پوست در مقابل رادیکالهای آزاد، کمک به توقف آنزیم‌های متوقف‌کننده تولید کلاژن، دارای خاصیت تنظیم کننده تعادل مواد ضد التهابی در بدن به نام پروستاگلاندین‌ها می‌شود.

جوان بودن به معنای استرس کمتر است. هر روز زمان کوتاهی را در نظر بگیرید -۱۰ تا ۲۰ دقیقه- تا ریلکس کنید، مدیتیشن یا همان مراقبه انجام دهید یا حتی فقط نفس عمیق بکشید که باعث شود نگرانی ها از بین برود و به شما کمک ‌کند تا جوان و شاداب به نظر برسید.

مطالعات زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که استرس، شامل شرایطی مانند افسردگی درمان نشده، گوشه‌گیری اجتماعی و اضطراب سرعت پیری را افزایش می‌دهد.

استرس باعث کوتاه شدن  تلومر، که از اجزای اصلی DNA است و قسمتی است که با سلامتی، طول عمر و نرخ پیری شخصی در ارتباط است، می‌شود و زمانی که خیلی کوتاه شوند، امکان تولید و بازسازی سلول ها از بین می‌ رود و باعث از بین رفتن بافتهای بدنی شما می‌شود.

مصرف کالری کمتر با طول عمر بیشتر در ارتباط است. در بعضی مطالعات نشان داده شده است که انجام تمرینات وررزشی و محدود کردن کالری مصرفی تولید هورمون تیروئید به نام T3 را کاهش می‌دهد و سوخت و ساز را کم می‌مد و باعث می‌شود فرآیند پیری کاهش یابد.

ژاپنی‌ها پیرترین جمعیت جهان و بیشترین افراد صدساله (صد سال و بیشتر) را در جهان دارند. و فلسفه اصلی آنها برای احساس جوانی و طول عمر بیشتر، رژیم غذایی مناسب و پرهیز از زیاد خوردن است.

“از آن استفاد کنید یا آن را از دست بدهید” این جمله دقیقا درباره فعالیت مغز ما گفته شده است.

با روشی مشابه، تمرین‌های بدنی که باعث سلامتی مغز و بهبود حافظه بلندمدت، حافظه اپیزودیک و تمرکز می‌شوند، تمرینات مغزی ممکن است بتواند مغز شما را آموزش دهد و کاهش شناختی را حتی تا ۱۰ سال بعد ادامه دهد.

با حل جدول، سودوکو، یادگیری زبان یا مهارت جدید، یا نواختن یک ابزار موسیقی جدید و هرآنچه که ذهنتان را درگیر می‌کند، سعی کنید که مغزتان را جوان، شاداب و فعال نگهدارید و از بیماری های الزایمر و فراموشی خود را واکسینه کنید.

 

داشتن وزن مناسب کلید اصلی جوان‌تر به نظر رسیدن و احساس جوانی داشتن است، پس از دست چربی‌های اطراف شکمتان راحت شوید.

رسیدن به میانسالی غیرقابل انکار است- به عبارتی دیگر ایجاد چربی‌های اطراف شکم فقط به معنای میانسالی نیست، اما خطر زوال عقل را می‌تواند سه برابر کند.

افزایش وزن طول عمر را تا ۷ سال کاهش می‌دهد، هنچنین خطر ایجاد مشکلات دیگری مانند دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی را که باعث افزایش خطر مرگ و میر می‌شوند را افزایش می‌دهد. پس برای جوان ماندن با ورزش و رژیم مناسب چربی شکمی خود را کاهش دهید.

۹ راه عالی و کاربردی برای چربی سوزی سریع

 

این یک افسانه نیست، تحقیقات هم نشان داده است که زمانی که خواب کافی نداشته باشید، به نظر دارای جذابیت و سلامتی کمتری هستید و یا ناراحت به نظر می‌رسید. خواب بیشتر به معنای جوان ماندن است.

مطالعات نشان داده است که برای زنان و مردان به طور میانگین خواب شبانه ۶ ساعت یا کمتر باعث کمتر شدن تلومرها و به صورت بیولوژیکی باعث می‌شود تا ۹ سال بیشتر از سن واقعیتان به نظر برسید. نداشتن خواب کافی باعث از بین رفتن بافت مغز و تاثیر منفی بر یادگیری و خافظه می‌شود.

 

مدل خوابیدنتان روی به ‌وجود آمدن چین و چروک صورتتان می تواند تاثیر بگذارد. زمانی که تغییرات ماهیچه‌ها بر خلاف کلاژن است، مثل خندیدن یا اخم کردن، می‌تواند باعث شکستن آن شود. خطوط خواب می‌تواند با مالیده شدن هر شب صورتمان، زمانی که روی بالش است، براثر فشار به تدریج ایجاد شود و خوابیدن به پشت به جای خوابیدن روی صورت یا به پهلو به پیشگیری از ایجاد چین و چروک صورت کمک میکند که همین باعث شادابی و جوانی پوست صورتمان میشود.

داشتن یک شریک در زندگی، چه همسر و چه دوستی مناسب، می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی کهنسالی داشته باشد.

هر دو مورد باعث کاهش استرس می‌شوند و عملکرد مغز را بهتر می‌کنند، ایمنی بدن را افزایش می‌دهند و باعث بهتر شدن حال روحی می‌شوند و به ما کمک می‌کنند تا عمر طولانی‌تری داشته باشیم. میتوانید جوان ماندن را نشانه ‌ای برای قدرت عشق در زندگی در نظر بگیرید.

در واقع داشتن درک درستی از خود و میانسالی به طور میانگین تا ۷٫۵ سال به طول عمرتان اضافه می‌کند و افراد بالاتر از ۴۰ سال که مثبت‌اندیش هستند نسبت به سن بیولوژیکشان تا ۲۰% احساس جوان‌تر کرده و سالم و با نشاط تر زندگی میکنند.

پس یادت باشد که جوان بودن هرگز به سن و سال نیست چون میتوانی ۷۰ ساله باشی اما روحیه جوانی ۳۰ ساله و ظاهر فردی ۵۰ ساله و توانایی جوانی ۳۵ ساله را داشته باشی.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قراره اینجا یاد بگیریم که چطور از همه پتانسیل ها و توانمندی هایی که خدا در وجودمون قرار داده به درستی و بطور کامل استفاده کنیم و یک زندگی شاد و پر از سلامتی و موفقیت داشته باشیم و تو این راه بتونیم به بقیه هم کمک کنیم.

مطالبی که در این سایت قرار گرفته در مسیر رشد شخصی (هدف سازی، تقویت اعتماد به نفس، موفقیت، ارتباط موثر) و ساختن بدنی جذاب و سالم هست که بطور کاربردی و عملی در اختیار شما قرار گرفته.

به این امید که بتونیم در طول این مسیر به هم کمک کنیم و جامعه ای زیبا و شاد رو برای خودمون و نسل های آینده خلق کنیم.


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


رمز عبور *

مرا به خاطر داشته باش


رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

زیبایی و جوان ماندن آرزویی همیشگی یک خانم است که در این راه امروزه هزینه هایی بسیار صرف می شود اما اینها به تنهایی کافی نیستند.

بسیاری از ما به دنبال راه هایی برای جوان ماندن هستیم، اگرچه نمی توانید ساعت را متوقف کنید، اما می توانید با نشانه های سالمندی و فرآیند سالمندی با چند حرکت عاقلانه مقابله کنید. نکات این بخش از نمناک به شما کمک خواهد کرد که جوان تر به نظر برسید.

دوری از نور خورشید: 

همیشه، از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنید و دقت کنید که طیف وسیعی (مسدود کننده ماورا بنفش UVA و ماورا بنفش UVB )باشد. مهم نیست که روز ابری یا آفتابی باشد اشعه ماورا بنفش همیشه وجود دارد به خاطر داشته باشید که هر چند ساعت یک بار، کرم را دوباره بزنید. 

میزان آسیب نور فرا بنفش خورشید با حدود 90 % نشانه های پیری مرتبط است. اشعه ماورا بنفش، الاستین پوست را از بین می برد، بافتی که قابلیت ارتجاعی خود را دست می دهد منجر به ظاهری مات و شل می شود و همچنین باعث تغییر رنگ پوست، چین و چروک و لکه های پوستی می شود ممکن است این آسیب سال ها ظاهر نشود، بنابراین پیش گیری اولیه بسیار مهم است. 

چگونه احساس جوانی کنیم

داشتن رژیم غذایی گیاهی: 

سالم و جوان ماندن وقتی است که یک رژیم غذایی سالم عمدتا از میوه ها و سبزیجات را داشته باشید که با پروتئین و غلات همراه است. این غذاها مواد غذایی کلیدی را فراهم می کنند که از پیری جلوگیری می کنند میوه ها و سبزیجات نیز مصرف فیتو کیمیکال ها را افزایش می دهند که به دفاع در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند. 

نوشیدن مقدار زیادی آب: 

می خواهید بدانید چطور به طور طبیعی جوان تر به نظر برسید؟ هر روز 6 تا 8 لیوان آب تصفیه شده برای حفظ نرمی پوست بنوشید.

خشکی باعث می شود که پوست خشک و چروکیده شود آب و هوای مناسب باعث می شود که بافت های پوست شاداب ، جوان تر و سالم تر شوند.

افزایش فعالیت فیزیکی: 

دقت کنید که هر روز فعالیت روزانه داشته باشید تحقیقات اخیر نشان می دهد که ورزش قوی، به خصوص با شدت بالا، می تواند تا حدود یک دهه سرعت پیری را کاهش دهد ورزش همچنین جریان خون را افزایش می دهد، اکسیژن و مواد غذایی را به سلول ها در پوست بدن منتقل می کند که باعث جوان به نظر رسیدن می شود.

ورزش هم چنین با حفظ تود عضلانی و قدرت، حفظ حجم مغز در مناطقی که بر کنترل ذهن و هماهنگی تاثیر می گذارند،یائسگی زودرس به گرگرفتگی منجر می شود.

اجتناب از مصرف تنباکو: 

سیگار و قلیان کشیدن یکی از بدترین چیزهایی است که می تواند به بدن و پوست آسیب بزند. اگر می خواهید جوان بمانید از سیگار کشیدن اجتناب کنید.

سیگار باعث کاهش ویتامین ث در بدن می شوند و منجر به تجزیه کلاژن و شکل گیری چین و چروک می شود سیگار کشیدن پوست را خشک و پیر می کند و عمل فیزیکی سیگار کشیدن منجر به چین و چروک های بسیار بیشتری در اطراف دهان می شود. 

محدود کردن مصرف کافئین: 

کافئین بدن را بی آب می کند و بدن را از مواد مغذی حیاتی پاک می کنند. 

رژیم مراقبت از پوست: 

برنامه مراقبت روزانه از پوست خود را با یک تمیز کننده آغاز کنید. مرطوب کننده را روی پوست بزنید تا پوست را مرطوب کنید و به آن اجازه دهید تا محکم و انعطاف پذیر باقی بماند و چین و چروک را کاهش دهد.

مواد لازم مثل عصاره چای سبز – ویتامین آ، ث & ایی و اسید هیالو رونیک به محافظت در برابر رادیکال های آزاد، افزایش کلاژن، و حفظ رطوبت کمک می کنند. 

افزایش مصرف مکمل مغذی: 

پیری پوست ناشی از عوامل زیستی است در حالی که اولین خط دفاعی باید رژیم غذایی سالم باشد، یک ایده خوب استفاده از مکمل های زیبایی برای کمک به پوشش دادن هر گونه شکاف است.

مکمل ها همچنین می توانند به شما کمک کنند با افزایش سطح انرژی، بهبود وضعیت و عملکرد سیستم ایمنی و مبارزه با التهاب، احساس بهتری داشته باشید. 

مراجعه مرتب به متخصص پوست و زیبایی:

با گذشت زمان، حجم چهره به دلیل از دست دادن چربی، چگالی استخوان و ماهیچه ، چین و چروک بیشتری را نمایان می کند. حالت های چهره می توانند باعث ایجاد خطوط اخم عمیق شوند که باعث ظاهر پیر یا حتی عصبانی می شود.

علاوه بر این،رنگدانه ها و زخم های آکنه می توانند با بیشتر شدن سن برجسته شوند. چندین روش درمانی غیر تهاجمی برای رسیدگی به این نگرانی ها در دسترس است و به شما کمک می کند که جوان تر به نظر برسید. 

در نظر گرفتن روش های زیبا شناسی:

به خاطر داشته باشید که سلامتی درون بدن روی صورت تاثیر می گذارد با این حال، برخی چیزها (مثل ژن و زمان) می توانند علی رغم بهترین تلاش ها از کنترل ما خارج شوند.

چرا باید از اینکه خوب به نظر برسید و احساس خوبی نسبت به آن داشته باشید، نگران باشید؟ جراحی پلاستیک و جراحی ترمیمی را بررسی کنید تا جراحان تایید شده را پیدا کنید و از آن برای جوان تر شدن استفاده کنید.

مصرف پروتئین:

بدن شما به یک منبع آماده پروتئین برای ساخت کلاژن و الاستین پوست نیاز دارد. نیازی نیست مثل ورزشکارها غذا بخورید هدف از این کار خوردن مقدار کمی پروتئین با کیفیت بالا در هر وعده غذایی، مانند ماست ساده یونانی در صبحانه، لوبیا یا نخود در نهار،ماهی در شام است. 

مصرف چربی بیشتر:

تمام چربی ها بد نیستند اسیدهای چرب امگا 3 (که در ماهی روغنی، آجیل و دانه ها یافت می شود)با کند کردن یک فرآیند بیولوژیکی مهم شناخته شده به عنوان تلومراز منجر به آسیب بافت و علائم قابل مشاهده پیری می شود، همراه بوده است و مطالعه ای در سال 2007، ارتباط بین افزایش مصرف امگا 3 و کاهش خشکی پیری و لاغر شدن پوست در زنان میانسال آمریکایی را نشان داد. 

علاوه بر این، امگا 3 شامل مزایای ضد پیری است که محفاظت از پوست در برابر آسیب نور فرابنفش ، حفاظت آن در برابر رادیکال های آزاد مضر، کمک به مسدود کردن ترشح آنزیم ها، و کاهش التهاب با تعدیل تعادل شیمیایی تقویت کننده و ضد التهاب در بدن می شود. 

بی خیالی و حساس نبودن به مسائل بی اهمیت:

جوان ماندن به معنای استرس کم تر است. بخش کوچکی از وقت را روزانه، حدود 10 تا 20 دقیقه، برای استراحت، مدیتیشن و یا تنفس عمیق داشته باشید در حالی که اجازه دهید نگرانی تمام شود و به خودتان کمک کنید که به طور طبیعی جوان تر به نظر برسید. 

فهرستی طولانی از مطالعات نشان داده اند که استرس، از جمله افسردگی درمان نشده، انزوای اجتماعی و اضطراب می تواند باعث افزایش سن سلولی شود؛ استرس باعث کاهش تلومراز می شود که با سلامت کلی، طول عمر و رشد فردی مرتبط هستند. 

چگونه احساس جوانی کنیم

مصرف نکردن کالری بیش از حد: 

خوردن کالری کمتر به طول عمر طولانی مرتبط است و مطالعات دیگر نشان داده اند که ورزش کردن و محدود کردن کالری باعث کاهش تولید هورمون تیروئید به نام T3، کند کردن متابولیسم و کمک به کاهش روند پیری شده است.

مردم ژاپن قدیمی ترین جمعیت جهان را دارند و بیش ترین آنها بالای صد سال سن دارند و بسیاری از فلسفه آن ها در مورد نحوه احساس جوان تر ماندن و پرهیز از پرخوری است. 

تمرین دادن مغز:

“استفاده از آن یا از دست دادن آن” درست هنگامی که به کارکرد مغز می رسد، درست است. به همین ترتیب ورزش فیزیکی به تناسب ذهن با بهبود حافظه بلند مدت و نیز تمرکز مغز کمک می کند، تمرینات مغزی ممکن است قادر به ” آموزش مغز و ادامه کاهش شناختی حداقل تا 10 سال بعد باشد. 

ذهن را با پازل، سودکو، یادگیری زبان و یا مهارت های جدید و یا نواختن یک ابزار فعال نگه دارید. 

آب کردن شکم:

حفظ وزن سالم کلید نگاه کردن و جوان تر شدن است، پس از چربی دور کمر خلاص شوید.

تجمع چربی امعا و احشا تنها نشانه سالخوردگی نیست، بلکه تقریبا سه برابر خطر زوال عقل را بالا می برد اضافه وزن نیز می تواند طول عمر را تا 7 سال کاهش دهد و همچنین شما را در معرض خطر توسعه شرایط دیگر مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی قرار دهد که خطر مرگ و میر را افزایش می دهد. 

فراموش نکردن خواب:

این یک افسانه نیست – حتی علم نشان می دهد که شما کم تر جذاب، کم تر سالم و حتی غمگین به نظر می رسید وقتی که کم خوابی دارید خوابیدن بیشتر به این معنی است که جوان بمانید!

بارها در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم که مطالعات نشان داده اند خوابیدن 6 ساعت یا کم تر مردان یا زنان در یک شب باعث کوتاه شدن تلومراز و نه سال مسن تر از سن واقعی به نظر رسیدن می شود و نداشتن خواب کافی رشد بافت مغز را افزایش نمی دهد و یادگیری ، حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد.

خوابیدن روی کمر:

نحوه خواب می تواند بر نحوه ایجاد چین و چروک بر روی صورت تاثیر بگذارد. درست مانند زمانی که حرکت ماهیچه ها برخلاف کلاژن، مانند خندیدن یا اخم کردن می تواند آسیب را بیشتر کند ، “خطوط خواب” را می توان از طریق خوابیدن روی صورت شکل داد هنگامی که ما با صورت های خود بر روی بالش قرار می گیریم.

خوابیدن روی کمر و یا پهلو ها، فشار را روی صورت کاهش می دهد و به جلوگیری از این چین و چروک کمک می کند. 

داشتن همسر:

داشتن شریک زندگی و همراه، می تواند تاثیر مثبتی روی پیری داشته باشد می توانند به استرس کم تر کمک کنند، عملکرد مغز را بهبود ببخشند، ایمنی و حال را افزایش دهند و به ما کمک کنند بیشتر زندگی کنیم. 

اکتفا نکردن به سن:

هنگامی که به سن پیری می رسید، ذهن پیروز می شود، زیرا مطالعات نشان می دهند افرادی که در سنین پیری به موفقیت می رسند، جوان تر به نظر می رسند.

در حقیقت داشتن درک مثبت از پیری می تواند به معنی 7.5 سال اضافی و طول عمر بیشتر باشد، و کسانی که بیش از 40 سال سن دارند 20درصد نسبت به سن بیولوژیکی خود احساس مثبت تری دارند. 

معاشرت:

طبق تحقیقات دولت آمریکا، انزوای اجتماعی، پیش بینی کننده کاهش عملکرد ذهنی در سنین بالاتر است. متخصصین بر این باورند که این امر ممکن است به دلیل عدم استفاده از طیف گسترده ای از مهارت های ارتباطی باشد.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که بخشی از یک گروه هستند وقتی پیر می شوند سالم تر از افراد منزوی می شوند و دامنه روابط (خانواده، دوستان، کار و غیره) فرد دارای کاهش شناختی کمتری خواهد شد. 

افزایش مصرف آنتی اکسیدان:

با بالا رفتن سن، رادیکال های آزاد بالا می رود، در حالی که تولید آنتی اکسیدان ها – ترکیباتی که می توانند “رادیکال های آزاد” را از بین ببرند کاهش می یابد. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می تواند فرآیندهای سالخوردگی را در بدن و مغز کند کند.

غذاهایی مانند قره قاط و اسفناج می تواند قدرت آنتی اکسیدان خون انسان را تا 10 تا 25 درصد افزایش دهد بنابراین سعی کنید بیشتر از اینها بخورید.

ویتامین A، C و E نقش مهمی در حفاظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد بازی می کنند، ویتامین ها به طور خاص به حفظ سلامت پوست کمک می کند، مثل هویج ، سیب زمینی شیرین، ، کدوتنبل و هندوانه هم منابع خوبی هستند. 

روابط زناشویی:

روابط زناشویی صمیمیت عاطفی را تقویت می کند، ما را آرام می کند، استرس را کاهش می دهد و باعث می شود که احساس خوبی داشته باشیم.

همچنین، در کتابی گزارش دادند زنانی که از کیفیت یا کمیت روابط جنسی خود ناراضی هستند، متوسط عمر خود را کم تر از میانگین سنی دارند در حالی که زنانی که از کیفیت و کمیت راضی هستند امید به زندگی بیشتر از میانگین دارند.

کم خوری: 

احتمالا شما از شنیدن این خبر خوشحال نخواهید شد، اما تحقیقات اخیر نشان داد که کاهش مصرف کالری اثر قابل توجهی بر روی خطر پیشرفت بیماری ها و شرایط مرتبط با پیری دارد از جمله دیابت، مسدود کردن عروق، حملات قلبی و سکته …می تواند زندگی شما را طولانی تر کند!

خود باوری:

افرادی که به لحاظ فیزیکی، ذهنی و اجتماعی فعال هستند، سطح بالایی از آنچه به نام خودکارایی” خوانده می شوند دارند. خودکارآمدی ترکیبی از اعتماد به نفس و خودباوری است و مطالعات نشان می دهد که این یک ویژگی متمایز مهم است.

افرادی که خودکارآمدی بالایی دارند، مشکلات را به عنوان چالش هایی می بینند که باید با آن ها روبرو شوند به عنوان دلیلی برای دو برابر کردن تلاش های خود و این امر خود موجب جوان به نظر رسیدن می شود.

با رعایت این 10 نکته جوان بمانید

جوانی و جوان ماندن به سن و سال نیست! بسیاری از ما، بدنبال راهی برای جوان ماندن هستیم، اگرچه که نمی‌توانیم زمان را متوقف کنیم، اما می‌توانیم با چند حرکت عاقلانه با فرآیند پیری و پیری زودرس مبارزه کنیم. 10 نکته‌ی زیر به شما کمک می‌کند که به مدت طولانی‌تری، جوان به نظر برسید و احساس جوانی کنید.

اگرچه مغز یک عضله نیست، اما نباید کم از آن استفاده کرد یا اصلا از آن استفاده نکرد. اسکن مغز نشان می‌دهد که زمانی که افراد با روش‌های غیر معمول از مغز خود استفاده می‌کنند، خون بیشتری به نواحی مختلف مغز وارد می‌شود و مسیرهای عصبی جدیدی شکل می‌گیرد.

در مطالعه‌ای که در مجله‌ی Nature در سال 2014 انجام شد، به جوانان آموزش داده شد که چگونه شعبده بازی کنند. پس از سه ماه، اسکن‌های MRI نشان داد که ماده‌ی خاکستری که دارای اهمیت است  در مغزشان، افزایش یافته است. این ماده‌ی خاکستری، مسئول فعالیت‌های ذهنی برتر است.

زمانی که شرکت‌کنندگان در این مطالعه، آموزش را متوقف کردند، مغزشان دوباره شروع به کوچک شدن کرد، پیشنهاد ما این است که باید ذهن خود را درگیر نگهداریم تا چالاکی و عملکرد ذهن خود را حفظ کنیم. بنابراین، زمانی که جدول کلمات متقاطع یا سودوکو حل می‌کنید، مغز شما هر روز با یک چالش جدید روبرو می‌شود و احتمال اینکه شادابی خود را حفظ کند، زیاد است!

چگونه احساس جوانی کنیم

همچنین، مطالعه‌ی دیگری در مجله‌ی انجمن پزشکی آمریکا نشان داده است که انجام بیشتر فعالیت‌های محرک ذهنی، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

براساس تحقیقات انجام شده انزوای اجتماعی، عملکرد ذهنی را در سنین بالاتر، کاهش می‌دهد. کارشناسان، متعقدند که اگر انسان از طیف وسیعی از مهارت‌های ارتباطی استفاده نکند، ممکن است از کار افتاده شود. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که عضو گروه‌های مختلف هستند، چه در کتابخانه‌ها، باشگاه‌ها و یا حتی کارهای اجتماعی. در سنین بالاتر، سالم‌تر از افراد منزوی خواهند بود و هر چه فرد، روابط بیشتری داشته باشد (خانواده، دوستان، کار و غیره)، با مشکلات شناختی کمتری در پیری مواجه خواهند شد.

بنابراین، در تنهایی خود، بیشتر پازل و جدول کلمات متقاطع حل کنید و زمان خود را برای فعالیت‌های مشترک بگذارید و اطمینان حاصل کنید که زمان خود را با طیف وسیعی از مردم سپری خواهید کرد.

بسیاری بر این باورند که بسیاری از تغییراتی که به سنین پیری ربط می‌دهد و منجر به افسردگی می‌شود، مانند “افزایش چربی، کاهش عضله، و ضعیف شدن” بدلیل عدم فعالیت است. برای مثال، مطالعه‌ی Fels Longitudinal که پیرامون پیری، ترکیب بدن و سبک زندگی انجام شده است، نشان می‌دهد که زنانی که فعالیت‌های فیزیکی شدید مانند دویدن، دوچرخه سواری، یا شنا را چندین بار در هفته انجام می‌دهند، 118 کیلوگرم (26پوند) کمتر از زنانی که تحرک ندارند، چاق می‌شوند و چربی بدن آنها، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

اگر بیشتر از سایز لباس‌های خود، نگران سلامتی قلب خود هستید، می‌توانید فعالیت های با شدت کمتر، مثل راه رفتن که به حفظ اندام‌های حیاتی کمک می‌کند را انجام دهید. انجام چنین کارهایی باعث می‌شود که سبک زندگی‌تان، سالم باقی بماند، و این توصیه‌ی خوبی برای افرادی است که می‌خواهند، جوان‌تر از سن خود به نظر برسند.

ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، ماهی سالمون، ماهی تن، شاه ماهی، بهترین منابع اسیدهای چرب و ضروری امگا3 هستند، که برای محافظت در برابر بیماری‌های قلبی عروقی (مخصوصا در ترکیب با استاتین‌ها)، دیابت نوع 2 و آرتریت روماتویید، مناسب است.

همچنین، برخی براین باورند که امگا3 به پوست کمک می‌کند که قابل ارتجاع و هیدراته باقی بماند، که این بدان معنی است که چروک‌های کمتری بر روی پوست ظاهر می‌شوند. اما امگا3، تنها برای پوست، مفید نیست!

تحقیقات دانشگاه راش در شیکاگو در سال 2005 نشان می‌دهد که خوردن ماهی‌های چرب می‌تواند باعث کاهش زوال عقل در سنین پیری شود. نتایج نشان می‌دهد که خوردن ماهی چرب حداقل یکبار در هفته، می‌تواند اختلالات شناختی را بین 10 تا 13 درصد در سال، کاهش دهد.

با بالاتر رفتن سن، میزان رادیکال‌های آزاد و مضر در بدن ما افزایش می‌یابد، در حالی که تولید آنتی اکسیدان بدن ترکیباتی که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را از بین ببرند، کاهش می‌یابد. طبق مطالعات انجام شده در مرکز تحقیقات تغذیه‌ی انسان در سالمندی در دانشگاه Tufts در بوستون انجام شده است، غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان، فرآیند پیری را در مغز و بدن کاهش می‌دهد. محققان دریافته‌اند که مواد خوراکی مانند زغال اخته و اسفناج می‌تواند آنتی اکسیدان خون انسان را بین 10 تا 25 درصد، افزایش دهد. بنابراین سعی کنید، بیشتر از مواد خوراکی استفاده کنید.

ویتامین‌های آنتی اکسیدان A، C و E ، نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد دارد، بنابراین نه تنها می‌توانید از این ویتامین‌ها در 5 روز هفته استفاده کنید، بلکه می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجاتی که دارای رنگ‌های قوی هستند، نیز استفاده کنید. مخصوصا ویتامین A، که پوست را سالم و مستحکم نگه می‌دارد، و در رژیم‌های غذایی و در غذاهایی سرشار از بتا کاروتن، موجود است، هویچ بهترین انتخاب است. اما سیب زمینی شیرین، کدو تنبل و خربزه نیز منابع خوبی هستند.

این یک مطلب ثابت شده است: فعال بودن در روابط زناشویی، می‌تواند شما را جوان نگهدارد. روابط زناشویی (جنسی)، می‌تواند احساس صمیمت شما را تقویت کند، به شما آرامش بدهد، استرس شما را کاهش دهد و احساس خوبی به شما بدهد.

مطالعه‌ای که در مجله Psychology Today انجام شده است، نشان می‌دهد که اگر از روابط جنسی خود رضایت داشته باشید و در این زمینه، فعال باشید، زندگی سالم‌تر و بهتری خواهید داشت. برای مثال، افرادی که در سن 60 سالگی هنوز روابط جنسی دارند، با 20 سال قبل‌شان مقایسه کنید.

همچنین Michael Roizen نیز در کتاب Real Age می‌گوید، زنانی که از کیفیت یا میزان روابط جنسی خود رضایت ندارند، امید به زندگی آنها، 6 ماه کمتر از میانگین سنی آنهاست، در حالی که زنانی که از کیفیت و میزان روابط جنسی خود رضایت دارند، امید به زندگی آنها، 18 ماه بیشتر از میانگین سنی آنهاست. اگر مردان نیز، کمتر از 5 لذت جنسی در سال داشته باشند، امید به زندگی آنها، 2 سال و 6 ماه کاهش می‌یابد، و اگر مردی، بیش از 300 لذت جنسی را در سال داشته باشد، سه سال به امید زندگی او، افزوده می‌شود.

احتمالا از شنیدن این موضوع، خوشحال نخواهید شد، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که کاهش کالری دریافتی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کاهش بیماری‌ها و شرایط مرتبط با پیری داشته باشد، که این بیماری‌ها عبارتند از:

همچنین خوردن غذای کمتر می‌تواند باعث طولانی‌تر شدن زندگی‌تان شود! مطالعه‌ای که در دانشکده‌ی پزشکی واشنگتن در سنت لوئیس انجام شد، 25 داوطلب 41 تا 65 سال با مصرف روزانه‌ی 1400 تا 2000 کالری، به مدت بیش از 6 سال در آن، شرکت کردند. عملکرد قلبی، فشار خون و نشانه‌های التهابی 25 فردی که کالری دریافتی آنها بین 2000 تا 3000 کالری بود، و از نوعی رژیم غربی معمولی استفاده می‌کردند، با افراد داوطلب مقایسه شد.

انعطاف پذیری عضله‌ی قلب، فشار خون و نشانه‌های التهابی (از جمله موارد مربوط به سرطان)، در گروهی که مصرف کالری کمتری داشتند، به طور قابل ملاحظه‌ای سالم‌تر بوده است. اما فکر نکنید که می‌توانید نوشیدنی را جایگزین وعده‌ی غذایی کنید، زیرا رژیم غذایی کم کالری، باید بسیار مغذی باشد و باید سرشار از روغن زیتون، غلات کامل، سبزیجات، و میوه و ماهی باشد.

افرادی که از لحاظ ذهنی، فیزیکی و اجتماعی فعال هستند، دارای سطح بالایی از “خودکارآمدی” خواهند بود. خودکارآمدی، ترکیبی از باور و اعتماد به خود است، مطالعات نشان می‌دهد که این یک ویژگی برجسته و مهم در افراد مسن است.

پژوهشگران گزارش داده‌اند که وقتی سن یک فرد افزایش می‌یابد، آنها برخلاف آنچه که دیگران از آنها انتظار دارند، اکثر تصمیمات خود را براساس باورهای خود می‌گیرند. آنها مسئولیت سلامتی خود را به پزشکان واگذار نمی‌کنند و خودشان این مسئولیت را به عهده می‌گیرند.

افرادی که دارای خودکارآمدی بالایی هستند، مشکلات را مانند چالش‌هایی می‌بینند که باید برطرف شود، شکست باعث می‌شود که تلاش خود را دوبرابر کنند و شکست را به عنوان یک تجربه‌ی یادگیری برای دفعه‌ی بعد می‌دانند.

Albert Bandura، روانشناسی که مفهوم خودکارآمدی را ایجاد کرد، می‌گوید بسیاری از توانایی‌های فیزیکی ما، با افزایش سن، کاهش می‌یابد، مجبور می‌شویم که ظرفیت‌های خود را برای فعالیت‌های مشخصی مجددا ارزیابی کنیم و می‌توانیم دانش، مهارت‌ها و تخصص خود را افزایش دهیم تا بتوانیم کمبود توانایی فیزیکی را جبران کنیم.

او میگوید: زمانی که افراد مسن، یاد می‌گیرند که از توانایی‌های ذهنی خود استفاده کنند، بهبود عملکرد ذهنی آنها، بیش از کاهش میانگین عملکرد آنها در طول دو دهه است.

احتمالاً درباره پوکی استخوان می‌دانید! به دلیل از دست دادن تراکم استخوان در آن، اسکلت ما پیرتر و فعالیت آن، کمتر می‌شود که به آن پوکی استخوان گفته می‌شود. اما یک بیماری مشابه به اسم sarcopenia، با افزایش سن، بر عضلات ما تاثیر می‌گذارد. بین سن 30 تا 80 سالگی، 15 درصد حجم ماهیچه‌ها، از بین می‌روند (و استحکام و قدرت ماهیچه‌ها از بین می‌روند).

اما آیا از دست دادن ماهیچه‌ها، بدلیل افزایش سن است یا کاهش فعالیت؟ در مطالعه‌ای که در مجله‌ی پزشکی ورزشی انجام شده است، افراد 70 ساله‌ای که بیش از 10 سال، به طور منظم، ورزش می‌کنند و وزنه بلند می‌کنند، عضله‌ای مانند افراد 28 ساله دارند!

اگر می‌خواهید حجم عضلانی خود را حفظ کنید، می‌توانید چند جلسه تمرین قدرتی به برنامه‌ی هفتگی خود اضافه کنید. انعطاف‌پذیری نیز با افزایش سن، از بین می‌روند، زیرا بافت‌های پیوندی سفت می‌شوند، ماهیچه‌ها کوتاه می‌شوند و چون مایع سینوویال خشک می‌شود، مفاصل نیز خشک می‌شوند.

ممکن است به لمس انگشتان پای خود اهمیت ندهید، اما به مرور زمان نخواهید توانست خم شوید تا بندهای کفش خود را ببندید، و به زودی دیگر هیچ استقلالی نخواهید داشت، پس باید بطور منظم، تحرک و کشش داشته باشید (هیچ وقت برای شروع، زود نیست)، و اینکار می‌تواند اثرات پیری را بر عضلات و ماهیچه‌ها، کاهش دهد.

دو عامل وجود دارد که می‌تواند بر سن شما، تاثیر بگذارد:

در زمینه‌ی عوامل بیرونی، می‌تواند اقداماتی انجام دهید. اگر سیگار می‌کشید، سیگار کشیدن را ترک کنید! اگر چیزی برای محافظت در برابر نور خوشید نمی‌پوشید، شروع کنید و چیزی برای محافظت از نور خورشید، بنوشید! اگر از پوست خود در برابراشعه‌ی نور خورشید محافظ نکنید و روزانه در معرض نور خورشید قرار گیرید، اینکار می‌تواند باعث تغییرات قابل توجهی در پوست شما شود و به پوستتان آسیب برساند.

همچنین، مطالعه‌ای که در سال 2002 انجام شده است، نشان می‌دهد که چین و چروک‌های صورتی که هنوز برای چشم غیر قابل مسلح، قابل دیدن نیست، این چین و چروک‌ها را می‌توان در زیر میکروسکوپ و افراد سیگاری 20 ساله، مشاهده کرد.

سیگار کشیدن باعث تغییرات بیوشیمی در بدن می‌شود، که سرعت فرآیند پیری را افزایش می‌دهد. فردی که در روز، 10 سیگار یا بیشتر، برای حداقل 10 سال می‌کشد، احتمالا چین و چروک‌های بیشتری و پوست چرب‌تری نسبت به افراد غیر سیگاری خواهد داشت.

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

برای حمایت از محتوایی که می‌پسندید، لطفاً به اشتراک بگذارید:

چگونه احساس جوانی کنیم

آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

ورود کاربران

چگونه احساس جوانی کنیم
چگونه احساس جوانی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *