چگونه از پراکندگی ذهن جلوگیری کنیم

 
helpkade
چگونه از پراکندگی ذهن جلوگیری کنیم
چگونه از پراکندگی ذهن جلوگیری کنیم

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان

 

 

چگونه از پراکندگی ذهن جلوگیری کنیم

 

یکی از ویژگی های قرن حاضر، کثرت، پیچیدگی و تنوع روز افزون عوامل و پدیده های زندگی است. این امر، به طور مستقیم و غیر مستقیم، بر شرایط روانی انسان اثر می گذارد. محرک های تأثیرگذار روی ذهن و روان انسان، او را به پاسخ دادن و عکس العمل نشان دادن وادار می کند. طبیعی است که هر چه محرک ها بیشتر باشد، میزان پاسخ ها و عکس العمل های بیشتری را طلب می کند و برای ارائه پاسخ بیشتر و عکس العمل نشان دادن، ذهن فرد، به فعالیت بیشتری نیازمند است.

 

در نتیجه، انسان مجبور می شود قوای ذهنی و فکری خود را به مسائل گوناگون و متنوع تر و گسترده تری اختصاص دهد و بیشتر از گذشته، تلاش ذهنی داشته باشد. در واقع، این ویژگی، انسان را از جنبه ذهنی و فکری، بیشتر درگیر کرده است و ذهن او را به تفرقه و آشفتگی فکری سوق می دهد و می توان گفت که ارمغان قرن حاضر، آن است که انسان به مرور زمان، تمرکز فکر و اندیشه خود را از دست می دهد و به سوی تفرقه فکر روی می آورد.

 

زندگی جدید و صنعتی، تنوع گراست و تنوع گرایی از جنبه فکری و ذهنی، با «تمرکز گرایی» در تقابل قرار می گیرد.

 

به عبارت ساده تر، بشر عصر جدید، برای تنوع زندگی اش، بهای زیادی پرداخت کرده است که یکی از آنها، تمرکز فکر و اندیشه اوست.۱

 

بدون شک، تمرکز فکر، از لوازم قطعی و ضروری هر کاری، به خصوص دانش افزایی، رشد و کمال علمی است. با تمرکز است که می توان قدرت فوق العاده ای را که در جهات مختلف، پراکنده و متفرق است و ناچیز به نظر می رسد، در یک کانون جمع کرد و به هدف مورد نظر که بدون این تمرکز، دست نایافتنی تلقی می شود، دست یافت. به این مثال توجه کنید:

 

زمانی که برگ درخت یا ورق کاغذی را در آفتاب گرم تابستان قرار می دهیم؛ پس از اندکی، سطح و رویه آن اندکی گرم می شود؛ به گونه ای که گرمای آن، برای ما قابل لمس است و بیش از این، چیزی اتفاق نمی افتد؛ اما چنانچه یک عدسی یا ذره بینی را وارد صحنه نموده، نور خورشید را پس از عبور از آن، بر سطح برگ یا کاغذ بتابانیم، لکه نیرومند و درخشنده ای بر آن ایجاد می شود و پس از لحظاتی، شاهد سوختن آن خواهیم بود. در این دو حالت، تنها تفاوت موجود، عامل عدسی یا ذره بین است که توانست اشعه پراکنده خورشید را با ایجاد همگرایی، تمرکز نموده، لکه ای نورانی، کوچک، ولی سوزاننده ایجاد کند که موجب سوختن برگ یا ورق کاغذ می گردد.

 

از شدت و میزان اهمیت مسئله و اهتمام زیادی که فرد به موضوع دارد، می توان به عنوان نشانه هایی نام برد که در بحث تمرکز فکر، مطرح می باشند. ارشمیدس به همین دلیل بود که به کشف خود درباره، یکی از قوانین طبیعت رسید و حتی گفته اند که چنان غرق در افکار خود بود که متوجه تسلط رومیان بر منطقه «سیراکوز» نگردید. شاید برای ما نیز باور کردنی نباشد که فردی به خاطر شدت و توجه عمیق و تمرکز زیاد بر مسئله ای، تحمل فشار جسمانی او چنان بالا رود که نتواند در زمانی دیگر و در شرایط عادی، آن درد و رنج را تحمل کند. حتماً جریان بیرون آوردن تیر از پای مبارک امیرمؤمنان علیه السلام را شنیده اید یا خوانده اید که در اوج ارتباط با معبود خود و در حالت شدت توجه به خدای متعال، این عمل ممکن شد. این حالت، حکایت از شدت تمرکز فکر و حضور قلب در نماز می کند.

 

لازمه تمرکز فکر، یکی انتخاب یک فکر از میان افکار گوناگون و دیگری تداوم و استمرار همان فکر، برای مدت دل خواه و مطلوب است. برای چنین امری، هم نیازمند عوامل درونی هستیم و هم عوامل بیرونی ضرورت دارد؛ یعنی هم از درون باید خود انگیختگی وجود داشته باشد و هم از بیرون، محرک های محیطی، زمینه ساز تمرکز فکر شود.

 

تمرکز فکر، یک امر و پدیده اکتسابی است که با اختیار و تلاش فرد حاصل می شود و نه امری غیر اختیاری و خود به خودی. بنابراین، باید به دنبال شناخت دقیق تر آن و روش های پیدایش و تقویت آن بود تا به نتایج ارزشمند آن، در هر زمینه ای که مطلوب فرد است، دست یافت. بر همین اساس، مناسب است که ابتدا تعریفی از آن ارائه شود و بعد به روش ها و شیوه های تقویت تمرکز فکر پرداخته می شود.

 

 

● تمرکز فکر

 

برخی تمرکز فکر را این گونه تعریف کرده اند: متوجه ساختن و ثابت نگاه داشتن فکر، بر یک تصویر و یا مجموعه ای از اندیشه ها و افکار، برخی دیگر می گویند که تمرکز داشتن، یعنی به طور کامل، در زمان حاضر، در این جا و اکنون زیستن؛ نه این که ضمن انجام دادن کاری، به کار بعدی فکر کردن. شاید بتوان گفت که تمرکز فکر، یعنی مستقل از افکار دیگر و مستقل از انسان های دیگر و مستقل از زمان بودن.

 

 

● راهکارهای عملی تقویت تمرکز فکر

 

▪ کاهش و کنترل اشتعالات فکری و عملی

 

همان طور که در مقدمه بحث گذشت، روز به روز بر گستردگی و کثرت محدوده اشتغالات ذهنی و عملی ما در عصر حاضر افزوده می شود و به تدریج و با گذشت زمان، محرک های ذهنی، فکر و اندیشه انسان را به خود معطوف کرده، افزایش می یابند. از آن جا که توانایی پاسخ گویی فکری نامحدود است و از طرف دیگر بین محرک های ذهنی و اشتغالات ذهنی و عکس العمل های ما باید تناسب کافی وجود داشته باشد، انسان دچار فقدان تمرکز فکر شده، توان پاسخ گویی فکری و ذهنی متناسب با محرک های فراوان رو در روی وی کاهش می یابد و به پراکندگی فکری می انجامد.

 

یکی از راه های مقابله با این مسئله، تقسیم کردن اشتغالات به دو مقوله ضروری و غیر ضروری یا دارای اولویت اول و دوم است تا انسان با یک برنامه ریزی حساب شده و دقیق، به آن چه اولویت بیشتری دارد، توجه نموده، دایره مشغولیات را فقط به همان مقوله اختصاص دهد و محدود کند و از صرف فکر و اندیشه خود در مسائل تفننی و روزمره دیگر که جنبه ثانوی دارد، خودداری کند. با این روش، می توان پراکندگی ذهنی را کاهش داد؛ زیرا هر اندازه تنوع و تعدد افکار بیشتر باشد، از تعمق، دقت و تمرکز فکر در آن باره کاسته می شود و هر قدر تعداد موضوع ها و مسائلی که به آنها می اندیشیم، کمتر و محدودتر باشد، بر عمق و غنای فکر در آن زمینه افزوده خواهد شد.

 

▪ تمرین و تداوم

 

چگونه از پراکندگی ذهن جلوگیری کنیم

همان طور که بیان شد، تمرکز فکر، یک توانایی ذهنی و روحی است که جنبه اکتسابی دارد و در هر امر اکتسابی، تمرین و تکرار و استمرار بخشیدن به آن، شرط اساسی دست یابی به هدف است. برای تمرکز فکر نیز تمرین و ممارست، ضروری است. تمرین در این زمینه، این گونه است که باید در ابتدا کلمه دل خواهی مثلاً «دوستی» را در نظر گرفته و آن را روی یک برگه یادداشت بنویسید و با قرار دادن ساعتی در مقابل خود، به مدت یک دقیقه، سعی کنید فقط و فقط به این واژه بیندیشید و از نفوذ افکار نامربوط و مزاحم در حوزه فعالیت ذهن خود پرهیز کنید. با این حال، ممکن است ملاحظه کنید که تعدادی از این افکار مزاحم غیر مربوط که اصطلاحاً به آنها پرش های فکری می گویند به نحوی وارد فضای ذهنتان شود. همین عمل را دو بار دیگر و هر بار، به مدت یک دقیقه، تکرار کنید. طبیعی است که ملاحظه خواهید کرد که در بار سوم، پرش های فکری کمتر شده، «تمرکز فکری» شما بیشتر می شود. در صورتی که به مدت چند هفته و هر روز فقط سه دقیقه، به این تمرین بپردازید، خواهید دید که پیشرفت قابل ملاحظه ای در تمرین فکرتان ایجاد شده است.

 

▪ رهاسازی عضلانی

 

یکی از شیوه های مؤثر و عملی در تمرکز فکر، استفاده از فن رهاسازی عضلانی است. در این روش، فرد در محلی آرام و در صورت امکان، بر روی صندلی راحتی می نشیند و سعی می کند به تدریج عضلات بدن را از حالت انقباض به انبساط برساند؛ به این ترتیب که ابتدا از عضلات دست و انگشتان شروع کرده، آنها را ابتدا منقبض نموده، سپس شل و آزاد می کند و آن چنان در انبساط بخشیدن به آنها تلاش می کند که گویی آنها جزء بدن او نیستند و سنگینی ندارند. همین عمل را برای دست دیگر و پاها و قسمت های میانی بدن نیز انجام می دهد تا جایی که تمام عضلات بدن، به رهاسازی کامل برسد. در این صورت، متوجه روح و روان خود می شود. بهترین لحظات برای ایجاد تمرکز و تقویت آن، زمانی است که فعالیت های قوای جسمی به حداقل برسند. در این صورت، فکر و اندیشه، مجال زیادی برای حداکثر فعالیت می یابد و به عبارت دیگر، با فراهم شدن زمینه آرمیدگی کامل به وسیله آرمیدگی جسمانی، «تمرکز فکر» نیز حاصل می شود.

 

▪ تنها بودن با خویشتن

 

هر از چند گاهی فرد باید بتواند با فراموش کردن مشکلات و دشواری های ناشی از زندگی اجتماعی، به خلوت با خویشتن بپردازد و رنج و درد برخاسته از ازدحام جمعیت های متراکم و هیاهوی زندگی ماشینی و صنعتی را در کنج خلوت انس با خویشتن، از یاد ببرد. برخی گفته اند که هر شب پس از اتمام فعالیت های روزانه و ارتباط با جهان اطراف و اشتغالات مختلف و متعدد در طول روز، دقایقی را به این امر اختصاص دهید و تنهایی و خلوت با خویشتن را تجربه کنید. این کار، علاوه بر تأثیر اخلاقی، تمرینی برای تمرکز فکر است.

 

لازم به ذکر است که در ابتدا، خلوت با خویشتن، با مقاومت درونی فرد مواجه می شود و برای رسیدن به مرحله ای که وی با اراده نیرومندی بتواند بر موانع غلبه کند، نیازمند تلاش بیشتری است؛ ولی اگر مقاومت کند، به مرور زمان، قادر به دست یابی به هدف مورد نظر خواهد شد.

 

▪ تمرین تصویر ذهنی

 

نگه داشتن تصاویر ذهنی دل خواه، توانایی تمرکز را به نحو چشم گیری افزایش می دهد. امتیاز این روش، آن است که فرد در همه احوال می تواند به آن بپردازد و بدون هیچ گونه زمینه یا مقدماتی و در هر شرایط و موقعیتی، از این روش استفاده کند. کافی است فرد هر روز چند نوبت و به مدت چند دقیقه، به تصاویر دل خواه خود، تمرکز نماید تا اثرات آن را مشاهده و تجربه کند و به این صورت، تمرین تصویر ذهنی را به اجرا گذارد.

 

چشمان خود را ببندید و در ذهن خود کاملاً احیا و بازسازی کنید. ابتدا آن را کلی تر ببینید و سپس وارد جزئیات شوید؛ تمام اجزای آن را ببینید و به تدریج و با تمرینات مکرر، تصویر را واضح تر نمایید. وضوح را به درجه ای برسانید که تصویر ذهن، همچون منظره ای طبیعی زنده، به نظر برسد.

 

▪ خوب شنیدن

 

اریک فروم، رابطه خوب شنیدن و تمرکز فکر را این گونه بیان می دارد: «اساس تمرکز حواس، در مناسبات افراد، این است که شخص بتواند به سخنان دیگران گوش بدهد. بیشتر مردم به دیگران گوش می دهند؛ حتی آنها را نصیحت می کنند؛ بدون این که واقعاً به آنها گوش داده باشند. آنان نه سخنان دیگران را جدی می انگارند و نه جواب خود را. به طور کلی، گفت وگو، آنها را خسته می کند. آنان گرفتار این پندارند که اگر با تمرکز کامل گوش دهند، به مراتب بیشتر خسته می شوند و حال آن که عکس این درست است. هر نوع فعالیتی که با تمرکز انجام شود، انسان را بیدارتر می کند».

 

خوب شنیدن و خوب گوش دادن به سخنان دیگران، توانایی تمرکز بر سخنان و گفته های دیگران را فراهم می کند و زمینه تمرکز بر امور دیگر را نیز فراهم می کند. در واقع، تمرکز در شنیدن، تمرین و ممارستی است در یکی از حواس چندگانه انسان که با سرایت دادن به دیگر حواس و کنترل آنها و متمرکز شدن بر موضوع و مسئله ای خاص، به تقویت تمرکز فکر می انجامد. به عبارت دیگر، تمرین و تمرکز در حواس ظاهری، زمینه ساز تمرکز در فکر و اندیشه است. برخی، تمرینات شنیداری مختلفی را پیشنهاد می کنند؛ مثلاً می گویند: چشمان خود را ببندید و به صدای تیک تاک ساعت گوش دهید و به مدت سه دقیقه، تمام توجه خود را فقط به صدای تیک تاک ساعت معطوف کرده، به هیچ چیز دیگر توجه نکنید و گوش خود را به صدای آن متمرکز کنید.

 

▪ نماز و عبادت تجلی تمرکز

 

نماز، موقعیتی را فراهم می کند که فرد می تواند در پرتو آن، ذرات پراکنده فکر را پیرامون محور یاد خدا، وحدت و تمرکز بخشد؛ زیرا در نماز، پیوسته اندیشه انسان متوجه خداست. وقتی آدمی برای دست یابی به تمرکز فکر در نماز، به محل سجده اش چشم بدوزد، از نگاه به اطراف باز می ماند و در نتیجه، افکارش در فضای مشخص و محدود عبادی نماز، به حرکت در می آید و در صورتی که مقدمات و اجزای نماز را با آمادگی به جای آورد، دوام بر تمرکز فکر در نماز خواهد داشت. اگر لحظاتی قبل از شروع نماز، بنشیند و بیندیشد که می خواهد در محضر چه بزرگی حاضر شود، بر کیفیت تمرکزش خواهد افزود و اینها همه زمانی حاصل می آید که نماز، نزد انسان، بزرگ و عظیم تلقی شود و در این صورت، تمرکزی که به کمک و برکت نماز حاصل می آید، همچون نیرویی فراگیر و گسترده، به همه جوانب و زوایای زندگی رسوخ نموده، آدمی، برکات را در خویشتن و زندگی اش مشاهده می کند. بدون شک، نماز و عبادت، آشفتگی و پراکندگی فکری را به کلی می شوید و آرامش فکری و روحی شگفت انگیزی به انسان می بخشد.

 

اگر افراد عابد را مورد توجه قرار دهید، همه دارای تمرکز فکر فوق العاده و آرامش روحی شگرفی هستند. کمتر کسی است که با تأثیر تسبیح گفتن، ناآشنا باشد. از زمان های قدیم تا کنون و در بین افراد قدیمی معروف است که تسبیح، راه اساسی مبارزه با تشتت و پراکندگی فکر و اندیشه است.

 

اگر هر روز صبح، در هوای آزاد و خلوت صبحگاهی، تسبیحی به دست گرفته، ذکر تسبیحات اربعه سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله الله اکبر را تکرار کنید و با حضور ذهن و حضور قلب و با آرامش مناسب، هر روز به این کار بپردازید، مطمئناً به مرور زمان و به تدریج به تمرکز و نظم فکری دست خواهید یافت.

منبع:آفتاب

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


به آشپزخونت نظم بده


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


کلینیک ترک اعتیاد در مناطق مختلف تهران


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


بهترین قیمت بلیط اتوبوس-خریدآنلاین

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو

کتابهایی که باعث رشد فکری فرزندتان میشود


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

به این گزاره توجه کنید:
آدم‌ها فقط از ۱۰ درصد
ظرفیت مغزشان استفاده می‌کنند.
خب، به عنوان یک عصب‌شناس می‌تونم بگم
گرچه مورگان فریمن، با اون وقاری
که ازش هنرپیشه‌ای عالی می‌سازه،
این جمله رو گفت،
این گزاره کاملا اشتباهه.


(خنده حضار)

واقعیت اینه که آدم‌ها از ۱۰۰ درصد
ظرفیت مغزشون استفاده می‌کنن.
مغز عضوی به غایت کارآمد و انرژی‌بره
که به طور کامل
مورد استفاده قرار می‌گیره
و با وجود اینکه از ظرفیت کاملش
استفاده می‌شه
از مشکل بار اضافی اطلاعات رنج می‌بره.
در محیط اطراف اطلاعات خیلی زیادی
وجود دارن که مغز می‌تونه کاملا تحلیل کنه.
پس برای حل این مشکل بار اضافی اطلاعات
سیر تکامل راه‌حلی طراحی کرده
که سیستم توجه مغز است.

توجه به ما مجال می‌ده
که منابع محاسباتی مغز رو
پیدا کنیم، انتخاب کنیم،
و به زیرمجموعه‌ای
از آنچه موجوده هدایت‌ کنیم.
می‌تونیم توجه رو رهبر مغز بدونیم.
توجه به هر سمتی بره،
باقی مغز هم به دنبالش می‌ره.
به عبارتی، توجه رییس مغز شماست.
و طی ۱۵ سال اخیر،
من مشغول مطالعه‌ سیستم
توجه در مغز انسان بوده‌ام.
در تمام پژوهش‌های ما،
یک سوال برای من خیلی جالب بوده.
اگر واقعا همینطوره که
توجه رییس مغز ماست
آیا رییس خوبیه؟
آیا واقعا ما رو خوب هدایت می‌کنه؟
و برای تعمق در این سوال بزرگ،
می‌خواستم سه چیز رو بدونم.
اول، توجه چگونه دریافت ما رو
کنترل می‌کنه؟
دوم، چرا ما رو یاری نمی‌کنه،
گاهی به ما حس گیجی
و حواس‌پرتی می‌ده؟
و سوم، آیا کاری از دست ما
برای این گیجی برمیاد؟
می‌تونیم مغزمون رو تعلیم بدیم
تا بهتر توجه کنه؟
تا توجه قوی‌تر و باثبات‌تری در کاری
که در زندگی انجام‌ می‌دیم داشته باشیم.

حالا می‌خوام یه نگاه اجمالی بندازیم
به رویکردمون به این مساله.
یک مثال بسیار تاثربرانگیز
از اینکه توجه ما چطور
به کار گرفته می‌شه.
و می‌خوام این کار رو با استفاده از
مثال کسی که به خوبی می‌شناسم انجام بدم.
او در نهایت عضوی از گروه بسیار بزرگی
از افرادی شد که ما باهاشون کار می‌کنیم،
که براشون توجه موضوع
مرگ و زندگیه.
پزشکان متخصص رو در نظر بگیرین
یا آتش‌نشان‌ها
یا سربازان یا دریانوردان ارتش.

چگونه از پراکندگی ذهن جلوگیری کنیم

این داستان یک فرمانده‌ی ناو دریاییه
کاپیتان جف دیویس.
و صحنه‌ای که می‌خوام بهتون نشون بدم،
همین‌طور که می‌بینید،
ربطی به دوران جنگ او نداره.
او در واقع روی پلی در فلوریدا بوده.
ولی به جای نگاه کردن
به مناظر اطرافش،
دیدن چشم‌اندازهای زیبا
و توجه به نسیم خنک اقیانوس،
او به سرعت رانندگی می‌کرد و می‌خواست
خودش رو از پل به پایین پرت کنه.
و او بعدها به من گفت که تمام انرژی‌ش
رو گذاشته برای اینکه اینکار رو انجام نده.
می‌دونین، او تازه از عراق برگشته بود.
و درحالیکه جسمش روی اون پل بود،
ذهنش، توجه‌ش،
فرسنگ‌ها دورتر بود.
رنج او رو دربرگرفته بود.
ذهنش نگران و مشغول بود
و خاطراتی دلهره‌آور داشت،
و واقعا برای آینده‌ش نگران بود.
و من خیلی خوشحالم
که او خودکشی نکرد.
چون او به عنوان یک رهبر و فرمانده
می‌دونست تنها کسی نیست
که احتمالا در رنج و عذابه؛
خیلی از همرزمانش هم احتمالا
همین‌طور بودن.

و در سال ۲۰۰۸، او در پروژه‌ای
در نوع خود بی‌نظیر با من شریک شد
که به ما مجال می‌داد چیزی رو با عنوان
آموزش آگاهی روی نیروهای در حال خدمت ارتش

آزمایش کنیم و آموزش بدیم.
اما قبل از اینکه بگم
آموزش آگاهی چیه،
یا نتایج اون پژوهش چی بود،
فکر می‌کنم مهمه عملکرد توجه
در مغز رو درک کنیم.

پس کاری که ما در آزمایشگاه می‌کنیم
اینه که بسیاری از پژوهش‌های ما در مورد
توجه شامل ضبط امواج مغزی می‌شه.
در این روال ضبط امواج مغزی،
آدم‌ها کلاه‌های بامزه‌ای به سر می‌ذارن
که یه جورایی شبیه کلاه شناست،
و داخل‌ش الکترودهایی تعبیه شده.
این الکترودها فعالیت الکترونیکی
جاری در مغز رو می‌گیرن.
و اینکارو با دقت زمانی
هزارم ثانیه‌ای انجام می‌دن.
بنابراین ما می‌تونیم این نوسان‌های کوچک
ولی قابل تشخیص رو در طول زمان ببینیم.
و با این کار، می‌تونیم کاملا دقیق
زمانبندی فعالیت مغز رو ترسیم کنیم.
حدود ۱۷۰ هزارم ثانیه
بعد از اینکه به مشارکت‌کنندگانمون در پژوهش
تصویر یک صورت روی صفحه نمایش دادیم
شاهد یک تصویر ذهنی قابل اعتماد
و قابل تشخیص در مغز بودیم.
این اتفاق درست
در قسمت پشت جمجمه افتاد،
بالای مناطقی از مغز که درگیر
فرآیند تشخیص چهره هستند.
حالا، این موضوع
چنان به موقع و قابل اعتماد،
به عنوان چهره‌شناسی مغز اتفاق افتاد،
که ما این مولفه‌ی موج مغز رو
نامگذاری کردیم.
ما بهش میگیم مولفه‌ی N170.
و از این مولفه در بسیاری
از پژوهش‌هامون استفاده می‌کنیم.
با این مولفه می‌تونیم تاثیر توجه
بر دریافت‌مون رو ببینیم.

حالا می‌خوام شما رو تا حدی
با نوع آزمایش‌هایی که ما
در آزمایشگاه انجام می‌دیم، آشنا کنم.
ما به شرکت‌کننده‌ها تصاویری
مانند این رو نشون می‌دیم.
شما باید یک چهره و یک منظره‌
که روی هم افتادن رو ببینید.
و کار ما اینه که از شرکت‌کننده‌ها می‌پرسیم
درحین اینکه به یک سری از این تصاویر
روی هم افتاده نگاه می‌کنند،
یک کاری با توجه‌شون انجام بدن.
در بعضی آزمایش‌ها، ازشون می‌خوایم
به چهره توجه کنن.
و برای اطمینان از اینکه
همین کار رو انجام می‌دن،
ازشون می‌خوایم با فشار دادن
یک دکمه، به ما بگن،
که چهره به نظرشون مرده یا زن.
در آزمایش‌های دیگه،
ازشون می‌پرسیم منظره چی بوده —
داخلی بوده یا بیرونی؟
و با این روش، توجه رو گول می‌زنیم
و مطمئن می‌شیم شرکت‌کننده‌ها واقعا
کاری که ازشون خواستیم رو انجام داده باشن.
نظریه‌های ما در مورد توجه
از این قرار بود:
اگر توجه به واقع کارش رو انجام می‌ده
و بر دریافت تاثیر می‌گذاره،
شاید کارکردش شبیه آمپلی‌فایره.
و منظورم اینه که
وقتی ما توجه رو به چهره معطوف می‌کنیم،
واضح‌تر و نمایان‌تر می‌شه
راحت‌تر دیده می‌شه.
اما وقتی توجه رو به منظره معطوف می‌کنیم،
و داریم اطلاعات منظره رو پردازش می‌کنیم
چهره دیگه به سختی قابل تشخیصه.

بنابراین کاری که ما می‌خواستیم بکنیم
این بود که مولفه‌ی چهره‌شناسی مغز،
N170، رو بررسی کنیم
و ببینیم تغییری کرده یا نه.
به عنوان عملکرد اینکه شرکت‌کننده‌ها
به کجا توجه کردن —
به منظره یا به چهره.
و به این نتایج رسیدیم.
فهمیدیم وقتی به چهره توجه کردن،
N170 بزرگ‌تر شده.
و وقتی به منظره توجه کردن، همونطور که
در قسمت قرمز می‌بینین، کوچک‌تر شده.
و اون شکافی که بین خطوط
آبی و قرمز می‌بینید
خیلی قویه.
این به ما می‌گه که توجه،
که در واقع تنها چیزیه
که تغییر کرده،
چون در هر دو مورد
تصاویر یکسانی دیده شده —
توجه دریافت رو تغییر می‌ده.
و اینکارو خیلی سریع انجام می‌ده.
در فاصله‌ی ۱۷۰ هزارم ثانیه
از دیدن یک چهره.
در پژوهش‌های تکمیلی‌مون،
می‌خواستیم ببینیم چه اتفاقی می‌افته،
چطور می‌تونیم این تاثیر رو
آشفته یا کمرنگ کنیم؟
و حدس‌مون این بود که اگر افراد رو
در محیط‌های استرس‌زا قرار بدیم،

اگر حواسشون رو با تصاویر
آزاردهنده و منفی پرت کنیم،
تصاویری از رنج و خشونت —
شبیه چیزهایی که متاسفانه
ممکنه در اخبار ببینیم —
این کار ممکنه واقعا
روی توجه اون‌ها تاثیر بگذاره.
و این در واقع چیزی بود که بهش رسیدیم.

اگر حین انجام این آزمایش
ما تصاویر استرس‌زا نمایش بدیم،
این شکاف توجه کم می‌شه،
قدرت‌ش کمرنگ می‌شه.
در پژوهش‌های دیگه‌مون،
می‌خواستیم ببینیم، باشه، عالی —
البته عالی نه، خبر بدیه که
استرس این کارو با مغز می‌کنه —
اما اگر موضوع این باشه که استرس
این تاثیر قدرتمند رو روی توجه داره،
از طریق حواس‌پرتی بیرونی،
چی می‌شه اگر ما به عامل حواس‌پرتی
بیرونی نیاز نداشته باشیم
اگه خودمون حواس‌مون رو پرت کنیم چی؟
و برای این کار،
ما در واقع باید آزمایشی رو
ابداع می‌کردیم،
که در اون خود افراد عامل
حواس‌پرتی‌شون رو ایجاد کنن.
یعنی فکر کردن به کارهای دیگه
وقتی مشغول انجام کار دیگه‌ای هستیم.
و نکته‌ی گول زدن آدم‌ها و ایجاد حواس‌پرتی
در اصل اینه که حوصله‌شون رو سر ببری.
پس امیدوارم در حال حاضر
خیلی حواس‌ها پرت نباشند.
وقتی ما حوصله‌ی افراد رو سر می‌بریم،
اون‌ها با کمال میل انواع محتوای درونی
برای مشغول کردن خودشون رو ایجاد می‌کنن.
پس ما یکی از کسل‌کننده‌ترین
آزمایش‌های دنیا رو
برای این کار انتخاب کردیم.
شرکت‌کننده‌ها فقط یک سری
چهره روی صفحه‌ی نمایش می‌دیدند،
یکی پس از دیگری.
اون‌ها هربار چهره رو می‌دیدن
دکمه رو فشار می‌دادن.
همه‌ش همین بود.
خب، یکی از حقه‌ها این بود که گاهی
یکی از چهره‌ها سر و ته بود،
و این موضوع خیلی به ندرت اتفاق می‌افتاد.
در اون آزمایش‌ها ازشون خواستیم
جواب رو نگه دارن.
خیلی زود متوجه شدیم
با موفقیت حواس خودشون رو پرت کردن
چون وقتی چهره‌ی سر و ته می‌اومد
دکمه رو فشار می‌دادن.
درصورتیکه کاملا واضح بود
چهره سر و ته شده.
ما می‌خواستیم بدونیم چه اتفاقی می‌افته
وقتی آدم‌ها حواس‌شون پرت می‌شه.
و اونچه فهمیدیم این بود،
با شباهت بسیار به استرس بیرونی،
و عامل بیرونی حواس‌پرتی در محیط،
حواس‌پرتی درونی،
حواس‌پرتی ذهن خود ما هم،
شکاف توجه رو کم می‌کنه.
قدرت توجه رو کمرنگ می‌کنه.

پس تمام این پژوهش‌ها به ما چی می‌گن؟
اون‌ها به ما می‌گن که توجه
خیلی قدرتمنده
وقتی پای تاثیرگذاری
روی دریافت ما وسط باشه.
علیرغم اینکه بسیار قدرتمنده،
شکننده و آسیب‌پذیر هم هست.
و چیزهایی از قبیل استرس
و حواس‌پرتی قدرت‌ش رو کم می‌کنه.
اما تمام این‌ها در چارچوب شرایط
بسیار کنترل‌شده‌ی آزمایشگاهی بودن.
در دنیای واقعی چطور؟
در زندگی‌های واقعی و روزمره‌ی ما چطور؟
همین الان چطور؟
حواس شما همین الان کجاست؟
برای اینکه توجه‌تون رو جلب کنیم،
می‌خوام یک پیش‌بینی در مورد توجه‌تون
طی زمان باقی‌مونده از صحبتم بکنم.
آماده‌اید؟
این پیش‌بینی منه.
شما به ۴ دقیقه از ۸ دقیقه‌ی بعدی
صحبت‌های من آگاه نخواهید بود.


(خنده حضار)

این یک چالشه،
خواهش می‌کنم توجه کنید.
حالا، چرا اینو می‌گم؟
قطعا فرض رو بر این می‌ذارم
که شما سرجاتون نشسته می‌مونین
و خب لطف می‌کنید همینطور
که حرف می‌زنم به من نگاه می‌کنین.
اما پژوهش‌های منتشر شده در این مورد
می‌گن که ما حواس‌مون رو پرت می‌کنیم
ما حدود ۵۰ درصد از وقتی که بیدار هستیم رو

به دور کردن ذهن‌مون از کاری
که در حال انجام‌ش هستیم می‌گذرونیم.
این‌ها ممکنه کوچک باشن،
سفرهای ذهنی کوچکی که می‌ریم،
افکار خصوصی‌ای که داریم.
و وقتی این حواس‌پرتی اتفاق می‌افته،
می‌تونه مشکل‌ساز بشه.
حالا امروز فکر نمی‌کنم
عواقب جدی برای شما
که امروز اینجا نشستید وجود داشته باشه.
اما فرمانده‌ای نظامی رو تصور کنین
که ۴ دقیقه از یک گزارش رو از دست بده،
یا یک قاضی که چهار دقیقه
از یک شهادت رو از دست بده.
یا یک جراح یا آتش‌نشان
که زمانی رو از دست بده.
عواقب این نمونه‌ها
می‌تونن جدی باشن.
پس می‌پرسیم چرا ما اینکارو می‌کنیم؟
چرا اینقدر حواس‌مون رو پرت می‌کنیم؟

خب، یک قسمتی از جواب اینه که
ذهن ما استاد بی‌بدیل سفر در زمانه.
و این سفر در زمان واقعا براش کار راحتیه.
اگر ذهن رو با استعاره‌ی یک دستگاه
پخش موسیقی در نظر بگیریم می‌بینیم.
می‌تونیم ذهن رو به عقب برگردونیم
تا به اتفاقاتی که افتادن فکر کنیم، درسته؟
یا می‌تونیم بریم جلو، و برای کار بعدی
برنامه‌ریزی کنیم.
و ما به کرّات در این حالت
سفر به زمان در گذشته و آینده
قرار می‌گیریم.
و اغلب ناخودآگاه این اتفاق می‌افته،
اکثر اوقات ناخودآگاه این اتفاق می‌افته،
حتی وقتی می‌خوایم که توجه کنیم.
فقط به آخرین باری که سعی داشتین
کتاب بخونین فکر کنین،
به آخر صفحه رسیدین
بدون اینکه معنی کلمات رو بدونین.
این اتفاق برای ما می‌افته.
و وقتی اتفاق می‌افته،
بدون اینکه آگاه باشیم حواس‌مون پرت می‌شه
عواقبی در کاره.
ما اشتباه می‌کنیم.
گاهی اطلاعات حیاتی رو از دست می‌دیم.
و در تصمیم‌گیری به مشکل برمی‌خوریم.
وقتی بدتر می‌شه که استرس داشته باشیم.
وقتی در لحظه‌ای باشیم که تحمل‌ش سخته.
وقتی به عقب برمی‌گردیم
به گذشته فقط فکر نمی‌کنیم
در گذشته می‌مونیم، به فکر فرو می‌ریم
دوباره زندگی‌ش می‌کنیم، پشیمون می‌شیم
از اتفاقاتی که افتادن و تموم شدن.

یا وقتی استرس داریم،
ذهن رو به جلو می‌بریم.
نه فقط برای اینکه برنامه‌ریزی مفید کنیم.
بلکه ممکنه نگران بشیم یا منفی‌بافی کنیم
برای اتفاقاتی که هنوز نیفتادن
و راستش ممکنه هیچوقت اتفاق نیفتن.
خب به اینجا که می‌رسه
ممکنه با خودتون فکر کنین، قبول،
حواس‌پرتی زیاد اتفاق می‌افته.
اغلب، ناخودآگاه پیش میاد.
و در شرایط استرس، بدتر هم می‌شه —
ما قدرتمندتر و بیشتر
حواس‌مون رو پرت می‌کنیم.

آیا برای این مساله
کاری از دست‌مون برمیاد؟
خوشحالم بگم جواب بله است.
از پژوهش‌های ما می‌شه فهمید
که برعکس یک ذهن مضطرب و پریشان
یک ذهن آگاهه.
آگاهی مرتبطه با توجه کردن
به تجربه‌ای که آگاهانه
در همین لحظه داریم.
و بدون هیچگونه عکس‌العمل احساسی
به اونچه در جریانه.
انگار باید دکمه‌ی درست
رو در حالت پخش بگذاریم
تا لحظه به لحظه‌ی
زندگی‌هامون رو تجربه کنیم.
و آگاهی فقط یک مفهوم نیست.
بیشتر شبیه تمرینه،
باید این حالت آگاهانه رو مجسم کنین
تا بتونین ازش بهره ببرین.
و بخش اعظم کاری که ما می‌کنیم،
پیشنهاد دادن برنامه‌هایی به افراده
که به شرکت‌کننده‌های ما
یک مجموعه تمرین می‌ده
که باید روزانه انجام بدن
برای اینکه لحظات آگاهانه‌ی بیشتری
در زندگی‌شون جا بدن.
و برای بسیاری از گروه‌هایی که باهاشون
کار می‌کنیم، اون‌هایی که استرس بالایی دارن
همونطور که گفتم — سربازها،
پزشکان متخصص —
برای اون‌ها، همونطور که می‌دونیم
حواس‌پرتی می‌تونه واقعا مهلک باشه.
پس برای ما مهمه مطمئن باشیم
برای بهینه‌سازی آموزش پیشنهادهایی بدیم
که با توجه به محدویت‌های زمانی
براشون به راحتی در دسترس باشه.
تا بتونن ازش بهره‌مند بشن.

و وقتی اینکارو کردیم، باید روند رو
پیگیری کنیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افته
نه فقط در زندگی روزمره‌شون،
بلکه در شرایط حادی که ممکنه
باهاش مواجه بشن.

چرا می‌خوایم اینکارو بکنیم؟
خب، ما می‌خوایم مثلاً این تمرین رو
به دانشجوها در فصل امتحانات بدیم.
یا می‌خوایم این تمرین رو به حسابدارها
در موعد پرداخت‌های مالیاتی بدیم.
یا به سربازها و نیروی دریایی
در زمان اعزام بدیم.
چرا؟
چون این‌ها لحظاتی هستن
که توجه اون‌ها در آسیب‌پذیرترین
حالت قرار می‌گیره،
به خاطر استرس و حواس‌پرتی.
و این‌ها همچنین لحظاتی هستن
که ما می‌خوایم که توجه‌شون
در اوج خودش باشه
تا بتونن عملکرد خوبی داشته باشی.
پس کاری که ما در پژوهش‌مون می‌کنیم
اینه که ازشون می‌خوایم
یک سلسله آزمایش‌های توجه‌محور بدن.
ما میزان توجه اون‌ها رو در شروع
یک وقفه‌ی پراسترس ثبت می کنیم.
و دو ماه بعد،
دوباره اینکارو انجام می‌دیم
می‌خوایم ببینیم تفاوتی دارن یا نه.
آیا آموزش آگاهی به اون‌ها
سودی هم داره؟
آیا می‌تونیم اون‌ها رو
از خطا در توجه
که ممکنه در استرس بالا اتفاق بیفته
محافظت کنیم؟
این چیزیه که بهش رسیدیم.

طی یک وقفه‌ی پراسترس،
متاسفانه واقعیت اینه که
اگه هیچ کاری نکنیم،
توجه افت می‌کنه،
افراد در پایان این وقفه‌ی پراسترس
از همیشه بدتر می‌شن.
ولی اگر آگاهی رو بهشون آموزش بدیم،
می‌تونیم ازشون محافظت‌ کنیم.
وضعیت‌شون پایدار می‌مونه،
گرچه درست مثل گروه‌های دیگه
استرس بالا رو تجربه می‌کنن.
و چه بسا چشمگیرتر اینکه،
اگر افراد برنامه‌های آموزشی ما رو بگذرونن
طی، بذارید بگیم، هشت هفته
و بعد کاملا به انجام تمرینات روزانه‌ی
آگاهی متعهد بمونن
که بهشون یاد می‌ده
چطور در لحظه‌ی حال زندگی کنن،
خب، واقعا در طول زمان بهتر می‌شن،
حتی اگر در شرایط پراسترس باشن.
و واقعا مهمه
که این نکته‌ی آخر رو درک کنیم،
چون به ما می‌گه
تمرینات آگاهی شباهت زیادی
به تمرینات بدنی دارن:
اگر انجام‌شون ندین، فایده‌ای ندارن.
اما اگر واقعاً درگیر
تمرینات آگاهی بشین،
هرچه بیشتر تمرین کنین،
فایده‌ی بیشتری براتون داره.

حالا می‌خوام برگردم
به مورد کاپیتان جف دیویس.
همون‌طور که در شروع حرفم گفتم،
نیروهای او در اولین پروژه‌ی ما
برای ارائه‌ی تمرینات آگاهی مشارکت کردن.
و اون‌ها دقیقا همین الگو رو نشون دادن،
که بسیار دلگرم کننده بود.
ما آموزش آگاهی رو بر روی اون‌ها
درست قبل از اعزام‌شون به عراق انجام دادیم.
و بعد از برگشت
کاپیتان دیویس به ما گفت
مزایای این برنامه رو حس کرده.
او گفت که برعکس دفعه‌ی پیش
بعد از این اعزام،
اون‌ها خیلی بیشتر در لحظه حاضر بودن.
اون‌ها بینا بودن.
در مقام عکس‌العمل نبودن.
و در برخی موارد،
واقعاً دلسوزتر بودن
در ارتباط با کسانی که باهاشون
سر و کار داشتن و بین خودشون.
او گفت خیلی وقت‌ها،
او حس کرده این برنامه‌ی آموزش آگاهی
که ما بهشون ارائه دادیم
در واقع یک ابزار خیلی مهمه
که از اون‌ها در برابر
اختلال روانی پس از بحران محافظت می‌کنه
و حتی اون رو تبدیل
به رشد پس از بحران می‌کنه.
این برای ما خیلی جالب بود.

و به اینجا رسید
که من و کاپیتان دیویس —
می‌دونین، این ماجرا به ده سال
پیش برمی‌گرده، در سال ۲۰۰۸ —
ما تمام این‌ سال‌ها با هم
در ارتباط موندیم.
و خود او هم به تمرین‌های
آگاهی‌ ادامه داده
و روزانه این کار رو انجام می‌ده.
او ترفیع گرفت و سرگرد شد،
و در نهایت هم از نیروی دریایی بازنشسته شد.
او از همسرش جدا شد،
دوباره ازدواج کرد،
بچه‌دار شد، و مدرک MBA گرفت.
و طی تمام این چالش‌ها
و تغییرات و لذات زندگی‌ش،
تمرینات آگاهی‌ش رو ادامه داد.
و انگار قسمت اینطور باشه،
همین چند ماه پیش،
کاپیتان دیویس دچار یک حمله‌ی قلبی
شدید در سن ۴۶ سالگی شد.
چند هفته پیش با من تماس گرفت
و گفت، «می‌خوام یه چیزی بهت بگم
می‌دونم دکترهایی که من رو درمان کردن
قلب من رو نجات دادن
اما آگاهی زندگی‌م رو نجات داد.
حضور ذهن‌ام در اون لحظه
برای اینکه جلوی آمبولانس رو بگیرم
که من رو به بیمارستان برسونه،» —
خودش به تنهایی،
وضوح ذهنی که داشت
تا شرایط ترس و اضطراب را تشخیص دهد
ولی گرفتار آن نشود —
او گفت، «برای من، این‌ها
موهبت‌های آگاهی بودن.»
و من از اینکه شنیدم حالش خوبه
خیالم راحت شد.
اما واقعاً خوشحال شدم وقتی دیدم
او توجه‌ خودش رو تغییر داده بود
او از داشتن یک رییس خیلی بد —
سیستم توجهی که اون رو
تا پرت کردن خودش از پل پیش برد —
به داشتن یک رهبر
و راهنمای بی‌بدیل رسید،
که زندگی‌ش رو نجات داد.

پس من در واقع می‌خوام صحبت‌م رو
با دعوت کردن همه‌تون به عمل به پایان ببرم.
و حرف‌م اینه.
به توجه‌تون توجه کنید.
باشه؟
به توجه‌تون توجه کنید.
و تمرین و آموزش آگاهی رو به عنوان
ابزاری برای سلامت روزانه‌تون در نظر بگیرین
برای رام کردن ذهن پریشان خودتون
و مجال دادن به توجه‌تون برای اینکه
راهنمایی معتمد در زندگی‌تون باشه.


متشکرم.


(تشویق حضار)

TED.com translations are made possible by volunteer
translators. Learn more about the
Open Translation Project.


© TED Conferences, LLC. All rights reserved.

با پراکندگی ذهن چکار کنیم

امروزه همه ی ما با پراکندگی ذهن مشکلات زیادی داریم. باید بدانید که مغز بیشترین کمک را به ما در انجام هر کاری میکند، به همین دلیل باید از مغز به بهترین نحو استفاده کنیم. یکی از مهمترین راه استفاده درست از مغز تمرکز داشتن و دقت کافی میباشد. تمرکز یکی از بهترین حالت های ذهن است، که با تمرکز داشتن درست بر روی مسئله ای میتوانیم به موفقیت برسیم. با ما همراه باشید، تا شما را در این مقاله با راه حل هایی برای جلوگیری از پراکندگی ذهن آشنا کنیم.

۱- عدم شناخت نعمت ها

۲- خود محوری و تمکین سلیقه ای

۳- توقع بیشتر از ظرفیت

چگونه از پراکندگی ذهن جلوگیری کنیم

۴-تردید های شیطانی

۵- افکار منفی و بیهوده

۶- داشتن علاقه شدی به چیز یا کسی خاص

۷- داشتن خشم و کینه شدید و برعکس آن یعنی بی غیرتی

۸- اضطراب ها و نگرانی ها

۹- نگاه منعطف به خود و خود خواهی

۱۰- نداشتن تعادل در زندگی

۱۱- مشاجره و مناظره طلبی و افراط در بحث های بیهوده

۱۲- بحران طلبی

۱۳- ترس از دفاع از حرمت و شرافت و حق

روش های آرام شدن ذهن

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت


ثبت نام – فراموشی رمز عبور

کانال رسمی راز ثروت در تلگرام

گروه ثروت و موفقیت از سال 88 تا به حال در مورد مسائل مالی ، موفقیت در شغل ، ثروت آفرینی و بازاریابی …

ارتباط با ما از طریق شبکه های مجازی

هرگونه کپی برداری از راز ثروت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


طراحی و توسعه: تیم ام اس بی وب


فایل صوتیDownloads-icon


کتاب های صوتیDownloads-icon


فایل صوتیDownloads-icon


فایل صوتیDownloads-icon


https://razservat.ir/wp-content/uploads/edd/2017/06/Gotrat-Javani-Razservat.ir_.mp3Downloads-icon

زندگی دارای یک سری قوانین محکم هست
که با یادگرفتن آنها میتوانید در مسیر زندگی لذت ببرید و لذت ببرید و لذت ببرید

من در مقاله ای به آموزش این قوانین پرداختم میتوانید با کلیک روی دکمه زیر به این مقاله دسترسی پیدا کنید

No images available at the moment

محسن محمدی

چگونه از پراکندگی ذهن جلوگیری کنیم

کانال‌های ارتباطی من در شبکه های اجتماعی

شماره حساب بانک ملی به نام محسن محمدی :      ۶۰۳۷۹۹۸۱۲۶۰۹۴۸۹۴

موبایل: ۰۹۳۷۰۲۰۳۷۲۳(فقط در ساعات اداری و روزهای کاری)
ایمیل: info@mohsenemohammadi.com

دوره ها و محصولات  محسن محمدی فقط در این سایت عرضه می شود.
تمام محصولات  فقط مخصوص فرد و خانواده فردی است که بهای آن را به سایت mohsenemohammadi.com  پرداخته است. در غیر این صورت استفاده از محصولات قانوناً و شرعاً غیر مجاز و حرام می باشد و متخلفان توسط وکلای این گروه تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

 ذهن دراین حالت پریشان است و مانند پرنده ای از شاخه به شاخه دیگری میپرد،حالا این سوال مطرح است که آیا این پرنده نگران میتواند شاد باشد؟

 ساختمان بسیار بزرگی را تصور کنید که با حدود 85
میلیارد لامپ چراغانی شده است به طوری که تمام این لامپها با شبکه  ای از سیمهای تو در تو به یکدیگر متصل اند . هر
سیم با هزاران سیم دیگر به نحوی اتصال دارد که 100 میلیارد نقطه اتصال را تشکیل
داده اند .حال این ساختمان غول پیکر را کوچک کنید تا اندازه یک طالبی شود این کار
یعنی تلاش برای طراحی زیباترین اثر هنری طبیعت که همان مغز شماست. واحدهای در هم
تنیده و به هم وابسته مغز مانند نوازندگان مجرب یک ارکستر با هم همکاری میکنند و
به طور همزمان آهنگهای بسیاری را اجرا میکنند به طوریکه شما میتوانید همزمان راحت
نفس بکشید، گردش خون داشته باشید، غذایتان هضم و جذب شود، به موسیقی دلخواهتان گوش
بدهید و در عین حال رانندگی کنید . فعالیت همزمان این مجموعه به شما کمک میکند تا
جهان و زندگی را درک کنید و در عین حال جهان را آنگونه که درک و استنباط میکنید،
خلق نمایید.

رمز
پیچیدگی مغز درکیفیت مدارها و ارتباط واحدهای آن است .هم ا کنون که مشغول مطالعه
هستید شبکه بینایی به شما کمک میکند تا ببینید، شبکه شنوایی شمارا متوجه صداهای اطراف
میکند و شبکه حرکتی به شما کمک میکند تاراست بنشینید، درضمن شما شبکه ای دارید که
گفت و گوی دائمی در ذهن شما تولید میکند ،برای آنکه بتوانید در خواندن تمرکز
داشته باشید باید آن گفتگوهارا خاموش کنید.

 

چگونه از پراکندگی ذهن جلوگیری کنیم

 

مغز در
حالت بیداری انسان دوحالت دارد: حالت تمرکز و حالت عادی که تمرکز ندارد.

 

حالت تمرکز

 

در
حالت تمرکز مغز انسان شبکه ای از نورون ها را فعال میکند که دانشمندان به آن شبکه
کاری مثبت میگویند . وقتی در حال تمرکز کامل قرار دارید غرق در احساسی خاصی
هستید،وقتی با کودکتان بازی میکنید ،در حال مطالعه اثر بی نظیری هستید و… همگی
نمونه هایی از حالت تمرکز مغز میباشد . در چنین مواقعی نگران خودتان نیستید، بلکه
در حالت لذت بخشی  قراردارید که خود را فراموش
کرده اید .درحالت تمرکز که مغز متوجه عامل بیرونی است، احساس میکنید که گویی زندگی
داستان جالب و هدفمندی است .اما مغز شما میتواند در حالتی از تمرکز قرارگیرد که
توجه شما از درون هدایت شود نه ازدنیای بیرون . در حال تمرکز درونی اهداف شما عمیق
، هدفمند و منظم است.

 

حالت عادی مغز(حالت آشفتگی و غیر متمرکز)

 

تصور
کنید صبح هنگام کنار دریا یا بوستان زیبا نشسته اید و از هوای مطبوع لذت میبرید
آیا در این حالت مغز شما می تواند غیر فعال باشد؟بیشتر انرژی مغز صرف کارها و وظایف
تخصصی نمیشود، بلکه صرف کارهای حاشیه ای که ربطی به کار یا وظیفه ما ندارد میشود.

نورون
های مغز فعالیتی را انجام میدهند که محققان آن را شبیه ماشین غیر فعال میدانند.
مغز زنده و فعال شبکه های خود را آماده نگه میدارد تا در صورت لزوم فعال
شوند.جالبتر آنکه هنگامی که در حال استراحت هستید، بخش اعظم مغز به کارهای پیش پا
افتاده مشغول است ،برخی قسمتها استراحت نمیکنند و بیش از زمانی که فعال هستند در آمادگی
به سر میبرند.

بررسی
های بیشتر نشان داد شبکه ای که موقع استراحت فعال است ،هنگامی که کارها هدفمند و
تحت تاثیر عوامل بیرونی انجام میشوند غیر فعال میگردند و آرام میگیرند .در واقع
هرچه بیشتر درگیر کار شوید این شبکه غیر فعال تر میشود و کاری را انجام میدهد که
دقیقا بستگی به توانایی فرد برای غیر فعال کردن این شبکه دارد.برای درک بهتر حالت
عادی مغز که همان حالت آشفتگی و عدم تمرکز است به سوالات زیر دقت کنید:

آیا تا
به حال شده صفحه ای از کتابی را بخوانید و چیزی از آن را به خاطر نیاورید ؟

آیا
پیش آمده در خلال سخنرانی خسته کننده ای ذهن شما متوجه جای دیگری باشد ؟

دیشب
وقتی داشتید به خواب میرفتید و همه جا ساکت بود آیا گفت گویی در ذهن تان شکل
نگرفت؟

اگر
پاسخ شما مثبت است این موارد هنگامی بوده که شما گرفتار حالت عادی مغز بوده و
تمرکز نداشته اید .

 

افکار متمرکز و افکار غیر متمرکز(غیر ارادی)

 

مغز انسان قابلیتی  دارد که بسیار قوی تر از هرپدیده ای است و آن
قدرت تفکر است.

آثار فنی ،فکری وادبی حاصل تفکر عمیق است اما در
سالهای اخیر فاقد افکارعمیق شده ایم. امروزه 
مردم حداقل نیمی از روز خود را صرف افکار سطحی  و بی هدف می کنند. این مسئله به حالت عادی مغز
برمی گردد . انسان در حالت متمرکز وارد دنیایی میشود که به پدیده های بدیع ،نوظهور
وهدفمند بها میدهد لذا افکار خود را مدیریت میکند اما در حالت عادی افکار غیر
ارادی و بی هدف هستند.

 افکار
غیر ارادی یا حالت عادی عنوان دیگری هم دارد که به آن آشفتگی یا پریشانی ذهن
میگوییم. آشفتگی ذهنی یعنی فکر کردن به چیزی غیر از آنچه در حال حاضر مشغول انجام آن
ویا مایل به فکر کردن در مورد آن هستید .ذهن پریشان ماجرا می سازد، اگرها و ای کاش
زیادی را به تصویر می کشد وگرفتار گفتگو های بی هدف میشود وقایع به ظاهر مرتب
را  از دل زمان بیرون میکشد و به آنها فکر
میکند. ذهن دراین حالت پریشان است و مانند پرنده ای از شاخه به شاخه دیگری میپرد،
حالا این سوال مطرح است که آیا این پرنده نگران میتواند شاد باشد؟

 

ذهن پریشان ذهن ناخشنود است

 

در تحقیقی با عنوان  “ذهن 
پریشان ذهن نا خشنود است” که بر روی 2250 بزرگسال انجام شده است نشان
میدهد انسانها در مواقعی که ذهن آشفته دارند نسبت به زمانی که هشیار هستند و در
لحظه به سرمیبرند از شادی و نشاط کمتری برخوردارند. حتی فکر کردن به موضوعی خوشایند
و دلنشین نمیتواند پیش از زمانی که در لحظه حال به سر میبریم شادی بیشتری به ما
بدهد. حضور ذهن وحضور دل در لحظه چهار برابر بیش از انجام یک فعالیت خاص به انسان
نشاط میدهد.من کسی را نمیشناسم که گوشه ای بنشیند و از خوشی های اوقات بیکاری خود
بگوید و درعین حال لذت هم ببرد.

 

افکار متفرقه

 

همه ما افکار متفرقه زیادی داریم که بسیاری از
آنها مربوط به مسائل حل نشده گذشته و یا مربوط به آینده نامشخص هستند.نگاه به گذشته
با عینک زمان حال غیر منطقی به نظر می رسد. به آینده هم به هیچ وجه نمیتوان مطمئن
شد؛ درنتیجه وقتی به امید آینده می نشنیم که کارهایی را به اتمام برسانیم تا شاید
از زندگی لذت ببریم این امر باعث میشود شادی را به تعویق بیندازیم. همین امر
میتواند انسان را دچار استرس ،اضطراب ،افسردگی ،اختلال در خواب و عوارض دیگر کند.

برای اینکه بدانید اوقات زیادی را در حالت
پریشانی سپری میکنید یا  خیر با سوالات زیر
خود را آزمایش کنید :

آیا اتفاق افتاده برای فرزندتان کتاب بخوانید ولی
ندانید چه میخوانید ؟

آیا اتفاق افتاده هنگام عبادت ناگهان به خودتان
بیایید و احساس کنید حواستان جای دیگری بوده است ؟

چگونه از پراکندگی ذهن جلوگیری کنیم

آیا اتفاق افتاده وارد اتاقی شوید و ندانید دنبال
چه کاری هستید؟

پاسخ مثبت به هریک از این سوالات نشان دهنده این
است که در آن زمان ذهنتان آشفته بوده است .

 

رهایی از ذهن پریشان

 

با توجه به اینکه مغز امکانات فراوانی برای
پردازش اطلاعات در اختیاردارد، پریشانی بیش از اندازه افکار، توانایی ما را در پرداختن
به افکار و اعمال هدفمند محدود میکند.ضمن اینکه افکار منفی باعث میشودزندگی کم کم
بی معنی به نظر برسد و زمینه افسردگی آماده شود.

میتوانید افکار خود را طوری بازسازی
کنیدکه پس از این هرگز افکار منفی نداشته باشید این شماهستید که افکار منفی را
انتخاب میکنید.   

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   وین دایر

شکل پذیری سلولهای عصبی مغز

گاهی از من سوال میکنند آیا برای تغییر مدارهای
مغز محدودیت سنی وجود دارد ؟ پاسخ من خیلی خوش بینانه است به قول جرج الیوت رمان
نویس معروف “برای آنکه شخصیت دلخواه خود را بشناسید هیچگاه دیر نیست
.”لذا اگر درصدد یادگیری چیزی هستید هرسن وسالی دارید توصیه الیوت را فراموش
نکنید .من با کسانی که هفتاد – هشتاد سال دارند کار کرده ام و نتایج خوبی گرفته ام
؛بنابراین باید به خاطر این موهبتی که خداوند به ما  داده یعنی شکل پذیری سیستم عصبی- مغزی شکرگذار باشیم .مغز انسان از بتن
ساخته نشده است بلکه شبیه خمیر نرم میباشد لذا هربار که تجربه نو کسب میکنید
ساختارمغز شما تغییر میکند . سلامت فردای مغز شما به کیفیت افکار امروز شما
بستگی دارد.

 

اگرمشتاق یادگیری و پیشرفت هستید در
هر سن وسالی همچنان فرصت دارید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

هدف ما این است که زمان بیشتری را در حالت تمرکز
سپری کنیم و تاثیر بیشتری بر افکار ارادی خود داشته باشیم و گفتگو و محاورات درونی
خود را کنترل کنیم و در این صورت میتوانیم بدون هر تلاشی افکار مثبت داشته باشیم-تحولی که هم شادی بخش است هم تحول مهمی است .

از هرچیزی که در زندگی شما اتفاق
میافتد لذت ببرید اما هرگز خوشبختی یا موفقیت خود را وابسته به کسی، جایی یا چیزی
ندانید.

                                                                                                                                                                                                                                                                                        وین دایر

 دکتر علی علی پناهی

پژوهشگر و محقق منابع انسانی

وعضو علمی پورتال پایش

 

برگرفته از کتاب آرامش خود را دریابید (راه های
معنوی برای رسیدن به زندگی بدون استرس)؛ دکتر علی علی پناهی؛انتشارات بهار
سبز؛1395

 

بسیار عالی و برای بنده مفید و با ارزش بود . متشکرم

fبا سلام..مممنون از مطلب زیباتون..کاش می فرمودید چطور میشود این مشکل رو درمان کرد

وبلاگ طاقچه


معرفی و بررسی کتاب و رمان

عصر اطلاعات در انبوه تصاویر و صداها و پیچیدگی روابط خلاصه می‌شود. در بستری از فرصت‌های فراوان و زمان محدود، این پیچیدگی‌های ارتباطی با جهان پیرامون، هر انسانی را دچار سرگیجه می‌کند. هجوم بی‌امان اطلاعات به مغز، حافظه را دچار پرش‌های ناگهانی می‌کند و تسلط و تمرکز فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. روش‌ها و مهارت‌هایی برای حفظ و افزایش تمرکز و کنترل ذهن خود وجود دارد. در این یادداشت کتاب هایی معرفی کرده‌ایم که هر کدام با توضیحات و ارائه‌ی روش‌های عملی، این مهارت‌ها را عنوان کرده‌اند.

اما پیش از خواندن این مطلب شاید لازم باشد از خود بپرسیم تمرکز ذهن و افزایش تمرکز چه ضرورتی دارد؟ موفقیت در زمینه‌های تحصیلی و اقتصادی و منحصر به‌فرد بودن در جهان متنوع امروز، بسیار پر اهمیت است و اغلب کتاب هایی که معرفی کرده‌ایم هم به این موارد نگاه ویژه‌ای داشته‌اند. اما نتیجه‌ی بهبود عملکرد ذهن در حفظ تمرکز، تنها موفقیت‌های اجتماعی نیست. ما می‌توانیم دقیق‌تر به جهان پیرامون نگاه کنیم و به تحلیل دقیق هر مسئله‌ای در زندگی‌مان بپردازیم؛ عواطف درونی و رویدادهای بیرونی را با جزئی نگری فوق العاده‌ای ببینیم و نوعی شادی را تجربه کنیم که حاصل توجه و تسلط بر زندگی روزمره است.

دانلود کتاب
«نیکلاس کار»، نویسنده، روزنامه نگار و پژوهشگر حوزه‌ی فناوری، در کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟» به این پرسش می‌پردازد که اینترنت و فناوری‌های وابسته به آن چگونه بر نحوه‌ی تفکر انسان، شیوه‌ی مطالعه کردن و نوع تعاملش با جهان پیرامون تأثیر می‌گذارد. او با ارجاعات علمی بسیار دقیق و با رویکردی بی‌طرف نسبت به این حوزه، به این مسئله توجه نشان می‌دهد. این کتاب با عنوان انگلیسی «کم عمق‌ها»، فیزیولوژی مغز را در ارتباط با خوانش‌های وبلاگی و رسانه‌های مجازی مورد مطالعه قرار می‌دهد.
«شیوه‌ی ژرف‌خوانی‌ای که در پی اختراع گوتنبرگ عمومیت یافت و در آن سکوت بخشی از معنا بود و بخشی از ذهن، اندک‌اندک محو و احتمالا به قلمروی جامعه‌ی کوچک و تحلیل‌رونده‌ای از نخبگان منحصر خواهد شد».

چگونه از پراکندگی ذهن جلوگیری کنیم

«نیکلاس کار»، نویسنده، روزنامه نگار و پژوهشگر حوزه‌ی فناوری، در کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟» به این پرسش می‌پردازد که اینترنت و فناوری‌های وابسته به آن چگونه بر نحوه‌ی تفکر انسان، شیوه‌ی مطالعه کردن و نوع تعاملش با جهان پیرامون تأثیر می‌گذارد. او با ارجاعات علمی بسیار دقیق و با رویکردی بی‌طرف نسبت به این حوزه، به این مسئله توجه نشان می‌دهد. این کتاب با عنوان انگلیسی «کم عمق‌ها»، فیزیولوژی مغز را در ارتباط با خوانش‌های وبلاگی و رسانه‌های مجازی مورد مطالعه قرار می‌دهد.

«شیوه‌ی ژرف‌خوانی‌ای که در پی اختراع گوتنبرگ عمومیت یافت و در آن سکوت بخشی از معنا بود و بخشی از ذهن، اندک‌اندک محو و احتمالا به قلمروی جامعه‌ی کوچک و تحلیل‌رونده‌ای از نخبگان منحصر خواهد شد».

این کتاب را پیش از این در یادداشت «چگونه در دنیای انلاین به خواندن کتاب ادامه دهیم؟» معرفی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم این یادداشت را هم بخوانید.

دانلود کتاب
«تارا رضاپور» و «حامد اختیاری»، پژوهشگران حوزه‌ی روان‌شناسی شناختی، با تألیف کتاب «مغز من در گذر زمان» به روش‌های حفظ و تقویت توانمندی‌های مغز انسان پرداخته‌اند. آن‌ها مغز انسان را به عنوان یک پردازشگر بسیار قدرتمند معرفی می‌کنند که خروجی آن، دریافت و شناخت است.
نویسندگان کتاب ابتدا بخش‌های مختلف مغز، عملکرد و تغییرات آن در گذر زمان را معرفی می‌کنند، سپس به راهکارهای اندازه‌گیری عملکرد شناختی و روش‌های تقویت ذهن می‌پردازند؛ چند بیماری مرتبط با مغز و زوال عقل را بررسی کرده و به روش‌های بهبود عملکرد مغز و سالم و جوان داشتن آن اشاره می‌کنند.

«تارا رضاپور» و «حامد اختیاری»، پژوهشگران حوزه‌ی روان‌شناسی شناختی، با تألیف کتاب «مغز من در گذر زمان» به روش‌های حفظ و تقویت توانمندی‌های مغز انسان پرداخته‌اند. آن‌ها مغز انسان را به عنوان یک پردازشگر بسیار قدرتمند معرفی می‌کنند که خروجی آن، دریافت و شناخت است.

نویسندگان کتاب ابتدا بخش‌های مختلف مغز، عملکرد و تغییرات آن در گذر زمان را معرفی می‌کنند، سپس به راهکارهای اندازه‌گیری عملکرد شناختی و روش‌های تقویت ذهن می‌پردازند؛ چند بیماری مرتبط با مغز و زوال عقل را بررسی کرده و به روش‌های بهبود عملکرد مغز و سالم و جوان داشتن آن اشاره می‌کنند.

دانلود کتاب
«دانیل گلمن» نویسنده‌ی نام‌آشنا و پرکارِ کتاب‌های حوزه‌ی هوش هیجانی، در کتاب «تمرکز» به این وضعیت ذهنی می‌پردازد. او با نگاهی به وضعیت پرآشوب جهان امروز و اغتشاش تبادل اطلاعات و تصویرهای متعدد که در فضای مجازی حواس انسان را درگیر می‌کنند، بر توجه به تمرکز تأکید می‌گذارد. گلمن توضیح می‌دهد که به چه علت نیاز است متمرکز بود و آسیب‌های ناشی از پرش ذهن و عدم تسلط بر اداره‌ی امور را به روشنی توضیح می‌دهد. در کتاب «تمرکز» راه‌کارهای عملی فراوانی ذکر شده که به شکل مفید و مؤثری برای افزایش تمرکز می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. پادکست «بی‌پلاس» هم در یک قسمت به این کتاب پرداخته و «علی بندری» با دقت و وسواس همیشگی خود، آن را معرفی کرده است.

«دانیل گلمن» نویسنده‌ی نام‌آشنا و پرکارِ کتاب‌های حوزه‌ی هوش هیجانی، در کتاب «تمرکز» به این وضعیت ذهنی می‌پردازد. او با نگاهی به وضعیت پرآشوب جهان امروز و اغتشاش تبادل اطلاعات و تصویرهای متعدد که در فضای مجازی حواس انسان را درگیر می‌کنند، بر توجه به تمرکز تأکید می‌گذارد. گلمن توضیح می‌دهد که به چه علت نیاز است متمرکز بود و آسیب‌های ناشی از پرش ذهن و عدم تسلط بر اداره‌ی امور را به روشنی توضیح می‌دهد. در کتاب «تمرکز» راه‌کارهای عملی فراوانی ذکر شده که به شکل مفید و مؤثری برای افزایش تمرکز می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. پادکست «بی‌پلاس» هم در یک قسمت به این کتاب پرداخته و «علی بندری» با دقت و وسواس همیشگی خود، آن را معرفی کرده است.

دانلود کتاب
در میان تعداد بالای نرم افزارهای کامپیوتری و شبکه‌های مجازی، تمرکز ذهن به راحتی از دست می‌رود. ذهن سردرگم می‌شود و منفعل می‌ماند. انجام تمام کارها به سمت یک فعالیت سطحی با تولیداتی متوسط پیش می‌رود. «کال نیوپورت» در کتاب «کار عمیق» به لزوم توجه به تمرکز ذهن و انجام کار عمیق پرداخته است. او تأکید می‌کند تمام فعالیت‌های روزمره در آشوب جهان امروز دچار اختلال شده است و اگر برای انجام فعالیت‌های جدی‌مان به تمرکز ذهن اهمیت ندهیم و تمرکز خود را افزایش ندهیم، در سطحی متوسط باقی خواهیم ماند و با توجه به گردش اطلاعات در شرایط کنونی جهان، هر رقیبی می‌تواند جایگزین ما در حوزه‌های اقتصادی یا خلاقیت شود.
نکته‌ی مهم راجع به «کار عمیق» این است که در آن نیوپورت  به دور از تکرارهای همیشگی راجع به مشکلات فضای مجازی و اینترنت، به صورت جدی‌تری به اهمیت تمرکز می‌پردازد. این کتاب از زمان انتشار در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و آمازون قرار گرفته است. این کتاب را هم علی بندری در پادکست بی‌پلاس معرفی کرده است.

در میان تعداد بالای نرم افزارهای کامپیوتری و شبکه‌های مجازی، تمرکز ذهن به راحتی از دست می‌رود. ذهن سردرگم می‌شود و منفعل می‌ماند. انجام تمام کارها به سمت یک فعالیت سطحی با تولیداتی متوسط پیش می‌رود. «کال نیوپورت» در کتاب «کار عمیق» به لزوم توجه به تمرکز ذهن و انجام کار عمیق پرداخته است. او تأکید می‌کند تمام فعالیت‌های روزمره در آشوب جهان امروز دچار اختلال شده است و اگر برای انجام فعالیت‌های جدی‌مان به تمرکز ذهن اهمیت ندهیم و تمرکز خود را افزایش ندهیم، در سطحی متوسط باقی خواهیم ماند و با توجه به گردش اطلاعات در شرایط کنونی جهان، هر رقیبی می‌تواند جایگزین ما در حوزه‌های اقتصادی یا خلاقیت شود.

نکته‌ی مهم راجع به «کار عمیق» این است که در آن نیوپورت  به دور از تکرارهای همیشگی راجع به مشکلات فضای مجازی و اینترنت، به صورت جدی‌تری به اهمیت تمرکز می‌پردازد. این کتاب از زمان انتشار در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و آمازون قرار گرفته است. این کتاب را هم علی بندری در پادکست بی‌پلاس معرفی کرده است.

دانلود کتاب صوتی
«جیمز کلیر» با نوشتن کتاب «عادت‌های اتمی» توجه خواننده را به یک مسئله‌ی ساده در وضعیت روزمره جلب می‌کند که می‌تواند نتایج شگفت انگیزی در طولانی مدت به همراه داشته باشد: انجام تغییرات بسیار کوچک و ساده در عادت‌های‌مان.
هر انسانی عادات مشخصی در انجام کارهای جدی و هم‌چنین فعالیت‌های روزمره دارد. نویسنده‌ی این کتاب ما را ترغیب می‌کند تا با شناخت کوچک‌ترین عادت‌های‌مان بر آن‌ها مسلط شویم و بتوانیم مدیریت‌شان کنیم. مدیریت این رفتارها، تمرکزی ناگهانی را در تمام شرایط زندگی ما حاکم می‌کند. در نتیجه به تدریج شاهد تغییراتی بزرگ و موثر خواهیم بود.
«جیمز کلیر» با تکیه بر مسائل بیولوژیک، اصول روانشناسی و علم عصب شناسی، روش‌های عملی‌ای ارائه می‌دهد که هم در حوزه‌ی خودشناسی آگاهی بخش است و هم بر تغییر محیط اطراف و شرایط بیرونی تأکید دارد.
ترجمه دیگری از این کتاب با عنوان «خرده عادت‌ها» وجود دارد.

«جیمز کلیر» با نوشتن کتاب «عادت‌های اتمی» توجه خواننده را به یک مسئله‌ی ساده در وضعیت روزمره جلب می‌کند که می‌تواند نتایج شگفت انگیزی در طولانی مدت به همراه داشته باشد: انجام تغییرات بسیار کوچک و ساده در عادت‌های‌مان.

هر انسانی عادات مشخصی در انجام کارهای جدی و هم‌چنین فعالیت‌های روزمره دارد. نویسنده‌ی این کتاب ما را ترغیب می‌کند تا با شناخت کوچک‌ترین عادت‌های‌مان بر آن‌ها مسلط شویم و بتوانیم مدیریت‌شان کنیم. مدیریت این رفتارها، تمرکزی ناگهانی را در تمام شرایط زندگی ما حاکم می‌کند. در نتیجه به تدریج شاهد تغییراتی بزرگ و موثر خواهیم بود.

«جیمز کلیر» با تکیه بر مسائل بیولوژیک، اصول روانشناسی و علم عصب شناسی، روش‌های عملی‌ای ارائه می‌دهد که هم در حوزه‌ی خودشناسی آگاهی بخش است و هم بر تغییر محیط اطراف و شرایط بیرونی تأکید دارد.

ترجمه دیگری از این کتاب با عنوان «خرده عادت‌ها» وجود دارد.

دانلود کتاب
در این کتاب راه‌کارهایی عملی و موثر به منظور کسب مهارت تمرکز آگاهانه ارائه شده است. قدرتی که نیاز اصلی ما برای انجام دقیق و سریع فعالیت‌های کوچک وبزرگ، کم اهمیت و پر اهمیت‌مان است.
آموزه‌های عملی کتاب «شگفتی تمرکز» به گونه‌ای است که از همان ابتدا شاهد تغییرات‌مان خواهیم بود. «ویلیام واکراتکینسون»، نویسنده‌ی کتاب، هم‌چنین به توضیح ضرورت فکر کردن به چیزهای مفید و ارزشمند و اثربخشی تمرکز در کشف خود حقیقی‌مان پرداخته است.

در این کتاب راه‌کارهایی عملی و موثر به منظور کسب مهارت تمرکز آگاهانه ارائه شده است. قدرتی که نیاز اصلی ما برای انجام دقیق و سریع فعالیت‌های کوچک وبزرگ، کم اهمیت و پر اهمیت‌مان است.

آموزه‌های عملی کتاب «شگفتی تمرکز» به گونه‌ای است که از همان ابتدا شاهد تغییرات‌مان خواهیم بود. «ویلیام واکراتکینسون»، نویسنده‌ی کتاب، هم‌چنین به توضیح ضرورت فکر کردن به چیزهای مفید و ارزشمند و اثربخشی تمرکز در کشف خود حقیقی‌مان پرداخته است.

دانلود کتاب
زندگی کردن در عصر اطلاعات، نوع استفاده‌ی ما از بدن‌مان را نیز تغییر داده است. «اریک گارنر» در کتاب «مهارت‌های فکر کردن» بر این نکته تأکید می‌کند که با نوع جدید سبک زندگی، بدن ما از ابزاری دارای عضلات قدرت فیزیکی به ابزاری خلاق و صاحب فکر تغییر وضعیت داده است.
گارنر در کتاب خود به توضیح شیوه‌های فکر کردن و عملکرد مغز پرداخته است، نیازهای انسان امروز را در جهان مدرن بررسی کرده است و نیروی فکری را به عنوان اصلی‌ترین نیاز امروز معرفی می‌کند. گارنر معتقد است برای فکر کردن به مهارت‌هایی نیاز دارد. او در این کتاب، روش‌هایی طبقه بندی شده و مفصل به منظور کسب این مهارت‌ها ارائه کرده است.

چگونه از پراکندگی ذهن جلوگیری کنیم

زندگی کردن در عصر اطلاعات، نوع استفاده‌ی ما از بدن‌مان را نیز تغییر داده است. «اریک گارنر» در کتاب «مهارت‌های فکر کردن» بر این نکته تأکید می‌کند که با نوع جدید سبک زندگی، بدن ما از ابزاری دارای عضلات قدرت فیزیکی به ابزاری خلاق و صاحب فکر تغییر وضعیت داده است.

گارنر در کتاب خود به توضیح شیوه‌های فکر کردن و عملکرد مغز پرداخته است، نیازهای انسان امروز را در جهان مدرن بررسی کرده است و نیروی فکری را به عنوان اصلی‌ترین نیاز امروز معرفی می‌کند. گارنر معتقد است برای فکر کردن به مهارت‌هایی نیاز دارد. او در این کتاب، روش‌هایی طبقه بندی شده و مفصل به منظور کسب این مهارت‌ها ارائه کرده است.

جاداره اثر بی‌نظیر استاد اصغر طاهرزاده به نام “ادبِ خیال، تفکر و قلب” راهم به این مجموعه اضافه کنید.
این کتاب فوق العاده دقیق و کاربردی با دیدگاه انسان شناسانه‌ای ناب، به حل بیماری های ذهنی اعم از پراکندگی ذهن و خیال، عدم تمرکز، راه رشد قدرت فکر و تعقل و کنترل خیال و… می‌پردازد.

ممنون از پیشنهادتون 🙂

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت


Proudly powered by WordPress |
Theme: Envo Blog

چگونه از پراکندگی ذهن جلوگیری کنیم
چگونه از پراکندگی ذهن جلوگیری کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *