چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم

 
helpkade
چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم
چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید – حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

تا حالا شده تحت فشار عصبی یا استرس باشید و افکار مختلف یا خاطرات بهتون هجوم بیارن؟ تو این حالت معمولا تمرکزتون رو از دست می‌دید و شاید حتی زمان از دستتون در بره. به این حالت پرش ذهن میگن. در این مقاله توضیح میدیم که علت پرش ذهن چی هست و ۶ راه برای درمان این مشکل ارائه می‌کنیم.

چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم

فرض کنید در حال درس خوندن هستید. همینطور که کتاب رو دستتون گرفتید و دارید مطالعه می‌کنید یهو این افکار به ذهنتون هجوم میارن: «باید عادت کنم شبا زود بخوابم. اگه روز کنکور دیر برسم سر جلسه امتحان نابود میشم. کنکور هم که افتاده وسط جام جهانی. نمی‌دونم کدوم بازی‌ها بعد از جام جهانی هست. اصلا ساعت پخش بازی‌ها کی بود؟ اگه این دفعه از گروهمون صعود کنیم چی میشه» و…

اتفاقی که براتون توصیف کردم فقط یک نمونه از پرش ذهن هست. پرش ذهن از نظر علمی الگوهای تکرار شونده از افکار هستند. پرش ذهن ممکنه یک پاسخ عصبی به مسائل ناگواری باشه در گذشته برای شما اتفاق افتاده. از طرفی می‌تونه به علت نگرانی از چیزی باشه که قرار هست در آینده اتفاق بی‌افته (مثل مثال بالا).

به هر حال پرش ذهن در اثر فشار روحی و روانی بوجود میاد. وقتی افراد دچار پرش ذهن میشن ممکنه افکار یا خاطراتی به صورت تصادفی به ذهنشون برسه. مثلا خاطراتی از زمان‌ها و مکان‌های متفاوت و بدون هیچ ارتباط منطقی با هم. یا ممکنه شبیه مثال بالا یک سلسله از افکار پشت سر هم و بدون اینکه به جمع‌بندی خاصی برسن از ذهن گذر کنن. تو این حالت ممکنه حتی متوجه گذر زمان نشید. یک مرتبه به خودتون بیاید و ببینید از برنامه‌ای که داشتید عقب افتادید.

وقتی سیل افکار به ذهن هجوم میارن انرژی رو تخلیه می‌کنن. در این حالت عملا زندگی شما در زمان حال متوقف میشه. در حالت‌های شدیدتر، سیل افکار می‌تونه به صورت یه حلقه در ذهن شما باشه، طوری که فرار از اون به نظر دشوار میاد. یعنی مدام ذهن شما از فکری به خاطره‌ای و از خاطره‌ای به خاطره‌ی دیگه پرش می‌کنه.

برای خیلی‌ها این حالت موقع خواب اتفاق میوفته و باعث بی‌خوابی میشه. اما راه حل درمان پرش ذهن چی هست؟

پرش ذهن می‌تونه علت‌های مختلفی داشته باشه. این مشکل ممکنه تحت تاثیر بعضی بیماری‌های روحی مثل اختلال دو قطبی یا تحت تاثیر مصرف آمفتامین بوجود بیاد. اما ما در این جا به حالتی از پرش ذهن می‌پردازیم که بر اثر فشار روحی و عصبی مثل استرس کنکور بوجود میاد. بنابراین گروه آموزشی پژوهشی فرشید پاکذات در ادامه ۵ راه برای حل مشکل پرش ذهن ارائه می‌کنه که به هیچ دارویی نیاز نداره. شما می‌تونید تمریناتی که در ادامه گفته میشه رو انجام بدید تا از دست پرش ذهن خلاص بشید.

گاهی اوقات ما ذهن خودمون رو درگیر منفی بافی می‌کنیم. یعنی درست بودن یه چیزی بهمون اثبات شده اما باز هم براش اگر و اما میاریم. مثلا می‌بینید همسرتون تماس‌های تلفنی زیادی داره. با وجود اینکه می‌دونید کار همسرتون تجارت هست و تماس تلفنی زیاد براش طبیعی هست اما ذهنتون درگیر این میشه که نکنه یه داستانی هست!!! تو این حالت ذهن شما میره سراغ یه سناریوی منفی. در این شرایط باید سعی کنید این سناریوی منفی رو با یک سناریوی مثبت جایگزین کنید. مثلا با خودتون اینطور فکر کنید که احتمالا همسرم در حال انجام یک معامله جدید هست. به همین خاطر مجبور شده تماس‌های تلفنی زیادی رو پاسخ بده.

با این روش فشار عصبی و استرس رو از ذهن خودتون دور می‌کنید و درگیر پرش ذهن نمی‌شید.

از کلمات مثبتی استفاده کنید که به شما آرامش میده. این کلمات رو پشت سر هم تکرار کنید. تحقیقات نشون داده که استفاده از کلمات مثبت میتونه فعالیت اون قسمت از مغز که وظیفه قضاوت درباره خودتون رو داره کاهش بده. این قسمت از مغز دقیقا همونجایی هست که خاطرات گذشته رو بازسازی می‌کنه و نگرانی درباره آینده رو بوجود میاره. اگه یادتون باشه گفتیم پرش ذهن به خاطر همین دو مورد بوجود میاد. پس می‌تونید با استفاده از کلمات مثبت به مغزتون اجازه بوجود اومدن نگرانی و ناراحتی رو ندید.

مثلا شما می‌تونید از این جمله استفاده کنید: «همه چیز آرومه، من چقدر خوشحالم». این جمله رو اصلا به عنوان شوخی نگفتم. واقعا می‌تونه فعالیت اون قسمت از مغزتون رو کاهش بده. فقط بارها و بارها تکرارش کنید و روی جمله تمرکز کنید. شما می‌تونید این تمرین رو همه جا انجام بدید. موقع خرید یا شب، موقع خواب. فقط جملات مثبت رو تکرار کنید و روی اون‌ها تمرکز کنید.

دوباره یادآوری می‌کنیم که معمولا پرش ذهن به خاطر غرق شدن تو خاطرات نامطلوب گذشته یا پرواز کردن به آینده و نگرانی از اتفاقات پیش رو بوجود میاد. پس می‌تونید با تمرکز روی لحظه‌هایی که دارید پشت سر میذارید از پرش ذهن جلوگیری کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید. گذشته اسمش روش هست. گذشته. یعنی دیگه دستمون بهش نمی‌رسه، نمی‌تونیم تغییرش بدیم. پس غرق شدن تو گذشته هیچ سودی برامون نداره. آینده هم که هنوز نیومده. یعنی دستمون به آینده هم نمی‌رسه، پس نگرانی درباره آینده یا خوردن غصه گذشته فقط باعث میشه زمان رو از دست بدیم.

برای اینکه تو گذشته غرق نشید یا به آینده سفر نکنید یک نفس عمیق بکشید و به این فکر کنید که همین الان، درست تو همین لحظه چه احساسی دارید. (البته خوشحال میشیم بعد از خوندن این مطلب تو کامنت‌ها بهمون بگید چه احساسی دارید)

همونطور که گفتیم پرش ذهن اینطوری هست که یا یه سری افکار بی‌ربط پشت سر هم به ذهنمون حمله می‌کنن یا یه سری فکر یا خاطرات به صورت سریالی و پشت سر هم تو فکرمون جاری می‌شن. معمولا این افکار هم به جمع‌بندی خاصی نمی‌رسن. برای اینکه با این حالت مبارزه کنیم می‌تونیم افکارمون رو یادداشت کنیم.

وقتی چیزی رو یادداشت می‌کنیم، در واقع تمرکزمون رو روی کاغذ منتقل می‌کنیم. همین کار حلقه افکاری که پشت سر هم بهمون حمله می‌کنن رو پاره می‌کنه. اگر هم دغدغه‌ای ذهنمون رو درگیر کرده باشه، با یادداشت کردنش به خودمون این فرصت رو میدیم که بعدا بهش مراجعه کنیم. اینطوری ذهنمون هم باور میکنه که می‌تونه از اون فکر جدا بشه و ما دوباره به اون کاغذ برای بررسی مشکلی که وجود داشته مراجعه می‌کنیم. بله دقیقا درسته، با این کار میشه گفت ذهن خودمون رو فریب می‌دیم.

بله همین نفس کشیدن ساده روی سیستم عصبی بدن می‌تونه اثر گذار باشه. ندیدید وقتی عصبی می‌شید ریتم تنفستون فرق می‌کنه یا وقتی کسی می‌خواد از عصبانیتتون کم کنه می‌گه یه نفس عمیق بکش؟ تنفس واقعا روی سیستم عصبی بدن شما تاثیر میذاره.

برای اینکه از پرش ذهن رها بشید به این ترتیب نفس بکشید: موقع دم تا ۳ بشمارید و موقع بازدم تا ۵. یعنی بازدمتون اندازه ۲ شماره از دم طولانی‌تر باشه. روی تنفستون تمرکز کنید و سعی کنید اینکار رو تا جایی که می‌تونید به آرامی انجام بدید. با این مدل تنفس ذهن خودتون رو رها می‌کنید. یک بار امتحانش کنید، ضرر نداره.

همونطور که گفتیم خیلی‌ها وقتی دچار پرش ذهن می‌شن متوجه گذر زمان نمی‌شن. حتی به طور اونقدر ناگهانی دچار این حالت می‌شن که خودشون هم متوجه نمی‌شن که دچار پرش ذهن شدن. علت این اتفاق پایین بودن تمرکز هست. از طرفی یکی از ریشه‌های پرش ذهن و پایین بودن فشار روحی روانی و استرس هست. پس با استفاده از تکنیک‌هایی ان ال پی برای افزایش تمرکز میشه مشکل پرش ذهن رو هم درمان کرد.

برای آشنایی با تکنیک‌های افزایش تمرکز در ان ال پی (NLP) پیشنهاد می‌کنیم این مقاله رو مطالعه کنید: «آموزش افزایش تمرکز با استفاده از تکنیک‌های ان ال پی (NLP)».

در انتها فراموش نکنید که ایجاد عادت‌های جدید زمان‌بر هست. پس به خودتون فرصت بدید و توقع نداشته باشید با یکی دو بار انجام این تمرینات از پرش ذهن خلاص بشید و به آرامش برسید. این تمرینات رو حتی موقعی که دچار پرش ذهن هم نیستید انجام بدید تا ذهنتون آروم‌تر بشه و زندگی‌تون شیرین‌تر.

گروه آموزشی پژوهشی فرشید پاکذات

این اب البالو قشنگ مشخصه طرف تو کار البالو زده میخواد مردم ترغیب کنه بخرن خیلیم روش خوبیه من یه جا خوندم که شیر انقدر که میگن مفید نیست ولی با تکنیک های تبلیغ اومدن تو ذهن مردم جا دادن البته ریشه اقتصادی داره ..این حرف های این اقا در مورد آلبالو زده قشنگ مشخصه نشسته فکر کرده چطوری تو فکر مردم جا بده این میوه اونم از نوع کارخانگیشکه فقط اب قاطی میکنن یعنی دهنتون سرویس

جوری از اب البالو تعریف میکنه که مطمئنم خودش کارخونه اب البالو داره
و جالبتر اینکه این بنده خدا ۱۵تا مرض مختلف داشته که همش با این البالو معجزه شده
و در کل خیلی ناراحتم که خیلی ها هم از روی سادگی متاسفانه این حرفارو باور میکنن

ادمین لطفا دررابطه با صحت و سقم مطلب اب البالو توضیح بدین .ممنون

سلام دوست عزیز، مطلبی که دوستمون ارسال کردند صرفا تجربه‌ی شخصی خودشون می‌تونه باشه و ما نمی‌تونیم این ادعا رو رد و یا تایید کنیم. از خواص این نوشیدنی در سطح اینترنت می‌تونید جستجو کنید و به پاسختون می‌رسید.

با سلام

این نوشته ها صرفا” یک تجربه ساده از مصرف یک میوه می باشد و لزوما” به معنی درست بودن آن نیست و فقط یک تجربه است که به صورت خاطره در اینجا آورده می شود لذا هر گونه تقلید به عهده خود تقلید کننده میباشد
من حدود یکسال پیش من شروع به خوردن آب آلبالو کردم به مدت 2 ماه (2 لیوان صبح و 2 لیوان شب)(از نوع کارخانه ای از غلیظ ترین آن و نیم لیتر صبح و نیم لیتر شب ) که بعد از مدتی این اتفاقات در من افتاده است
1- بالا بردن دید چشمی به میزان 3 برابر (به طوری که الان جزئیات را کامل می بینم و چنان جزئیات تصاویر را می بینم که خودم گهگاهی تعجب می کنم )
2- از بین بردن بیماری و درمان 90 درصدی بیماری مه مغزی (از بچگی این بیماری را داشتم)brain fog
3 – از بین بردن بیماری و درمان بیماری درونگرایی من (من خیلی درونگرا بودم و خیالبافی می کردم)
4- درمان کامل میگرن (من میگرن داشتم) و سالها از این بابت رنج می بردم
5 – بالا بردن پردازش مغز و بالا بردن قدرت تصمیم گیری و اراده در من (در جلوگیری از توهمات ذهنی) (این قضیه مهمترین نتیچه است که اتفاق افتاده است)
6 – احساس جوانی بیش از حد (مخصوصا” در مغز من)
7 – احساس نو شدن مغز می کنم و فکر می کنم که مغز من نو شده است
8 – درمان (بله درمان کامل) و بسیار زیاد خیلی از مشکلات روانی من (خصوصا” درونگرایی و بالا بردن قدرت تصمیم گیری من و اراده من )
9 – درمان (بله درمان نه موقت و جلوگیری کننده ) بسیاری از مشکلات روانی
10 – درمان بسیار زیاد افسردگی و مشکلات روانی وابسته به آن
11 – درمان 50 درصد توهمات شنوایی (اسکیزوفرنی ) به علت اینکه با تقویت پردازش مغز و تقویت اراده در مغز بیمار قدرت جلوگیری از این توهمات را پیدا می کند و حدود 50 الی 60 درصد توهمات از بین رفته و صداها بسیار کم و قابل کنترل می شود (همینطور توهمات دیداری)
12 – تقویت قسمت ارادی و تصمیم گیری در مغز(کمک به بیماران روانی برای کنترل مغزی بیماریشان)
13 – درمان کامل بهم ریختگی روانی ناشی از اتفاقات بد
14 – تقویت خودآگاهی و قسمت ارادی در انسان و مغز و بالا بردن قدرت تصمیم گیری
15- از بین بردن و درمان صدا افتادن در سر و یا تکرار جملاتی که دائما” در ذهن تکرار می شود و موجب آزار و اذیت می شود
brain fogدرمانکامل و بطور 90 درصدیبیماری مه مغزی
در ضمن این اتفاقات به طور دائمی در من افتاده است (به معنی درمان این بیماریها نه درمان موقت و زودگذر) چون یکسال صبر کردم تا ببینم که این درمانها موقت بوده است یا دائمی که الان می بینم دائمی بوده است و علت خوردن آب آلبالو به علت استفاده راحت و راحتی استفاده آن است (در ضمن یکماه تمام هم هر روز آلبالو خوردم که روزی 200 گرم صبح و 200 گرم شب)
البته دوستان اگر می خواهید این کار را تکرار کنید باید به نکات زیر حتما” توجه کنید:
1 – مشکلی پزشکی با خوردن آب آلبالو (نوع کارخونه ای آنرا استفاده کنید نه آب آلبالویی که در خانه با جوشاندن آن درست می شود چون من نوع کارخونه ای آنرا و نمی دانم آیا نوع خانگی آن جواب می دهد یا نه (چون در مدل کارخانه ای ان آب آلبالو را تغلیظ می کنند (یعنی آب آلبالو را گرفته و غلیظ می کنند) ولی در نوع خانگی آن آنرا می جوشانند
2 – مشکلی معده و گوارشی نداشته باشید
3 – در مورد خوردن طولانی مدت آب آلبالو یا آلبالو با یک دکتر گوارش صحبت کنید یا تحقیق کنید
4 – آب آلبالو را با معده پر مصرف کنید (بعد از صبحانه و بعد از شام)
شما اگر می ترسید روزی یک لیوان صبح و یک لیوان شب بخورید و اگر هر گونه مشکل روانی دارید بهتر است که یک امتحانی بکنید باید مصرفتان طولانی مدت باشد و با یک بار خوردن به جایی نمی رسید (حداقل 40 روز)
در هر صورت این اتفاقات در من افتاده است و از خدا ممنون هستم که این کار را بمن یاد داده است بطوری که من خوردن آب آلبالو و آلبالو را می خواهم همیشه انجام بدهم و به نتایج شگفت انگیز آن برسم
در ضمن من یک فرد عادی هستم و برای شرکتهای آب میوه هم تبلیغ نمی کنم (چون آنقدر فروش دارند که نیاز به تبلیغ این مدلی ندارند ) و هدف من از انتشار این قضیه کمک به افرادی مثل خودم می باشد چون یک عمر با این بیماریها سپری کردم و می دانم که چقدر تحمل این بیماریها سخت است و علت اینکه اینطوری با اینترنت به بقیه دارم می گویم چون دسترسی به کسی که روی این قضیه تحقیق کند را ندارم و می خواهم به این طریقه بقیه را خبردار کنم خصوصا” بیمارانی که از این قضیه رنج می برند با تشکر از اینکه متن مرا خواندید و اگر توانستید در مورد این قضیه تحقیق کنید

????/????
Hi

About a year ago I started eating cherry juice for 2 months (2 glasses in the morning and 2 glasses in the night) (the factory type of its thickest and half a liter in the morning and half a liter in the night), which after a while in me has fallen
1- Raising my eyesight by 3 times (so that I now see the details in detail and see such detail in the images that I sometimes wonder)
2- Eliminate the disease and treat 90% of brain fog disease (I had it since childhood)
3 – Eliminating Illness and Treating My Introversion Disease (I was very introverted and dreaming)
4- Complete Migraine Treatment (I had Migraine) and have been suffering for years
5 – Enhancing brain processing and enhancing my decision-making and willpower (in preventing mental illusions) (this is the most important result that has happened)
6 – Feeling too young (especially in my brain)
7 – I feel the brain renewing and I think my brain is renewed
8 – Cure (yes, complete cure) and many, many of my mental problems (especially “introversion and enhancing my decision making and my will”).
9 – Cure (yes cure not temporary and preventive) many psychological problems
10 – Excessive treatment of depression and its associated psychological problems
11 – Treating 50% of auditory hallucinations (schizophrenia) because it enhances brain processing and reinforces the will in the patient’s brain to prevent these hallucinations, and about 50 to 60% of hallucinations are lost and the sounds are very low and manageable. (Also visual hallucinations)
12 – Strengthening the voluntary part and decision making in the brain (helping mental patients to control their brain disease)
brain fog 90% complete cure for brain fog disease
In the meantime, these things have happened to me permanently (meaning cure for these diseases, not temporary and transient) because I waited a year to see if these treatments were temporary or permanent as I see them now, and the reason for eating cherry juice was The reason for its ease of use is its ease of use (I also ate cherries every day for one month, 200 grams a day and 200 grams a day)
Of course, friends, if you want to repeat this you must pay attention to the following:
1 – A medical problem with eating cherry juice (use the plant type not the cherry juice made at home by boiling it because I know the plant type and I don’t know if its home type works or not (because in the factory model). AN condensed cherry juice (that is, cherry juice concentrate) but boiled it in the house type
2 – Have no gastrointestinal problems
3 – Talk or research with a gastroenterologist about long-term consumption of cherry or cherry juice.
4 – Drink cherry juice with a full stomach (after breakfast and after dinner)
If you are scared to eat a glass of morning and a glass of night one day and if you have any mental problems it is better to take a test should be long lasting and not be able to eat once (at least 40 days)
Anyway, this has happened to me and thank God for teaching me that I always want to eat cherry juice and cherry juice and get amazing results.
By the way, I’m an ordinary person and I don’t advertise for juice companies (because they sell so much that they don’t need to advertise this model) and my goal is to help people like me because they have a lifetime of these diseases. I know how hard it is to endure these diseases, and the reason why I do this to others online is because I don’t have access to someone to investigate, and I want to warn others, especially “patients who Suffer Thanks for reading my text and if you could research it
????? ???????

سلام من مطلبتون عالی تون رو خوندم

عبارات تاکیدی مثبت بگید به خودتون

سلام خدمت همه دوستان عزیز واقعا من خیلی به کمک نیاز دارم طوری پرش افکاردارم که باعث اختلال درزندگیم شده حس میکنم دیگه زندگی خیلی بی معنی شده زندگیم داره خراب میشه؟چون شب تاصبح پرش افکار دارم نمیتونم بخوابم خواب وخوراکم ازدست دادم روز به روز ضعیف تر میشم دارو خواب هم مصرف میکنم اماهیچ درمانی برام نداره؟واقعاخسته شدم دیگه من فقط موقع خواب پرش افکاردارم خواهش میکنم هرکس میتونه یه راهی نشونم بده ممنون

وای من انقدر پرش ذهن دارم که منجر به حواس پرتیم شده انقدر دلم میخواااااد یه کاری رو یبار به نحو احسنت انجام بدم یعنی 6 دانگ حواسم به کاری باشه که انجام بدم
و این باعث سرافکندگی و خجالت من شده در جمع دوستانم
اما متنتونو خوندم خوب بود اما اگر راه حل های بیشتری داشت بهتر بود
متشکرم

خیلی متن جالبی بود من ازش استفاده کردم ممنون

مطالب جالب و مفیدی رو ذکر کردید.

چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم

ضمن سلام و خسته نباشید،ممنون از راهکارهای مقابله با پرش ذهن ،مخصوصا مثال اولیه خیلی به مشکلات من شبیه بود،شاید حادتر باشم،،یادمه از بچگی درگیر این بیماری بودم مثلا سوم راهنمایی رو یادمه که معلم درس میداد ،چشام ایشونو نگاه میکرد ،اما ذهنم ی مسئله رو پیگیری میکرد و به ناکحا آباد میرفت،علت این بیماری در من چه میتونسته باشه و درمان و روشهای کارآمدتر.سپاس از شما

چه جالب منم مثله شما بودم چشم به شلوار معلم گوشم به درس بویاییم به بغل دستیم بود چون زیاد خوش بو بود خخ! اینا میتونه از اثرات مخرب فلج کننده پرش افکار از خدا بیخبر باشخ درونگرایی دادن تلقینات سمی از دوران کودکی ب ما تجربه خاطرات بد کم حرفی و سکوت همه همه میتونه رو ساختار فکری ذهنی تاثییر بذاره خوشبختانه قابل تغییر هست ولی سخت سخت برا بعضی ها برای کسایی که دلیلی برا تغییر طرزفکر ندارن برای ثال من برای اینکه جلو خانواده زنم کم نیارم و خیلی فرض به نظر برسم شدم ادم بادقت و سوژه جم کنه مسخره کن حاضر جواب از اون موقع من دیگه طرز حرف زدنم لحنم و حتی رفتارم تغییر داعمی کرد اونجا بود که فمیدم تا دلیلی و هدفی نداشته باشی نمیتونی تغییر کنی زیاد سخت نگیر فقط اینو یادت باشه هیچ وقت جلو هیچ کس کم نیار اگه یه زمانی یه جایی گیر کردی یکی بهت طعنه زد کوتا نیا تا اخره قضیه برو تا جایی که طرف مقابل به فجیح ترین حالت ممکن از کرده خودش به چیز بیوفته همین کم نیاوردنه برات باعث انگیزه پرحرفی سیاست داشتن میشه فقط یادت باش زیادم حساس نشو روزو شب به کام دسته اخر شدیم بدهکار روزگار سیه گردد هدفت از فلک گردد حوصلت دیوانه وار غب ناک (سروده خودم)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین آموزش‌ها را در اینستاگرام ببینید

آموزش‌ها را در کانال تلگرام دنبال کنید

در سال کنکور به علت حجم زیاد درس‌ها و تایم محدودی که برای مطالعه این دروس در اختیار داریم، داشتن تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی و پرش ذهنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

درواقع افزایش تمرکز حواس باعث می‌شود که حجم زیادی از دروس در مدت‌ زمان محدود با کیفیت عالی جمع شود و در مجموع کیفیت مطالعه بالایی داشته باشیم.

برای جلوگیری پرش فکر راه های زیادی وجود دارد که در این مطلب به بررسی کارآمد ترین آنها میپردازیم،جلوگیری از پرش ذهن باعث افزایش سرعت مطالعه و تندخوانی نیز میگردد.

در این نوع برنامه چون برای هر حجم درس، مدت‌ زمان معینی در نظر گرفته می‌شود، حواس‌پرتی به حداقل می‌رسد.درواقع زمانی تمرکز ما بالا می‌رود که ذهن ما با پردازش اطلاعات ورودی درگیر باشد و فرصتی برای کم­کاری و حواس‌پرتی نداشته باشد.

این نوع برنامه ریزی مدلی است که بسیاری از رتبه های برتر کنکور از آن پیروی کرده اند برای یادگیری همراه با نمونه برنامه میتوانید به مطلب برنامه ریزی اصولی کنکور مراجعه کنید.

چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم

تنها راه مطمئن برای مسلط شدن در دروس کنکور، پیروی از راه و روش تست زنی اصولی کنکور  و البته تست پوششی به تعداد زیاد است. درنتیجه خواندن چندباره درس‌نامه کاری بیهوده است. اگر ایرادی هم در فهم بخشی از مطالب داشتیم می‌توانیم با حل تست و به‌ مرور زمان رفع کنیم.

حتی رتبه 1 کنکور هم از روز اول بی نقص و کامل نبوده است،تداوم مطالعه و برطرف کردن قدم به قدم نقاط ضعف با تمرین و حل آزمون های جامع شما را به موفقیت در کنکور خواهد رساند.

باید گفت چون سرعت حرکت چشم از سرعت پردازش ذهن کمتر است درنتیجه وقتی فرد کندخوان می‌شود سرعت انتقال اطلاعات از چشم به مغز کم می‌شود و همین امر موجب حواس‌پرتی و کاهش تمرکز حواس می‌شود.

در مقالات قبلی به بررسی تکنیک های تندخوانی پرداختیم که میتوانید برای افزایش سرعت مطالعه به آن مراجعه کنید.

اگر تعدادی تست بعد از مطالعه درسنامه کار شود در این صورت ذهن ما مجبور می‌شود هرچه را که مطالعه می‌کند یاد بگیرد چون باید بعد از مطالعه با حل تست و تمرین جواب پس دهد. درنتیجه حرف مشاوران تحصیلی که می‌گویند حل تست بلافاصله بعد از مطالعه دروس عمومی نیاز نیست، بسیار اشتباه است.

این به این معنی است که در مکانی که فرد مطالعه می‌کند، کاری غیر از مطالعه انجام ندهد و تمام فعالیت‌های او در آن مکان، درسی باشد. در این صورت بعد از یک مدت، وقتی در آن مکان قرار می‌گیرد هم میل و هم تمرکزش برای درس خواندن بیشتر می‌شود.

در مورد سوال متداول داوطلبان در خانه درس بخوانیم یا کتابخانه؟ نیز نکات زیادی باید مد نظر قرار گیرد،مثلا شرطی کردن مکان مطالعه مفید است اما نه در حدی که در هیچجای دیگری نتوانید مطالعه کنید.

در زمان مطالعه یک برگه در کنار خود داشته باشید و هر فکر غیردرسی که به ذهنتان رسید را روی آن یادداشت کنید. بعد از پایان مطالعه، زمانی را برای پرداختن به آن‌ها در نظر بگیرید. در این صورت ذهن شما شرطی می‌شود که هرکاری را در زمان خودش انجام دهد.

گاهی برای افزایش تمرکز حواس می‌توان برای مدتی مکان مطالعه را عوض کرد به‌ عنوان مثال دروسی مثل تاریخ ادبیات یا لغات زبان را برای چند دقیقه در مکانی شلوغ مطالعه می‌کنیم تا حس و حال مطالعه در ما ایجاد شود. سپس به مکان مطالعه قبلی برمی‌گردیم و به ادامه برنامه خود می‌پردازیم.

البته روش برخورد با دروس مختلف کنکور (تحلیلی و توصیفی) متفاوت است و طبیعتا برای دروس محاسباتی ممکن است این روش پاسخگو نباشد.

دیگر مباحث مرتبط با پرش ذهن و کاهش تمرکز حواس کنکوریها :

ترس از عدم موفقیت در کنکور

حل مشکل مطالعه نوسانی کنکوریها

چرا داشتن اهداف بلند مدت در کنکور به ضرر شماست ؟

سلام استاد.خدا خیرتون بده برای مطالبی که برامون قرار میدید❤ دکتر با وجود اینکه الان زمان مون کمه و احتمالا اخرین مطالعه هر مبحث رو داریم باز هم اگه تایم مطالعمون تموم شد ولی حجم کار مونده بود بریم سراغ درس بعدی؟؟ چون تا جایی که می دونم قانون مطالعه حجمی زمانی این بود.اگه تا اخر روز نرسیدیم مبحث رو برسونیم چی؟کم تسلطی نمیشه؟

سلام بله برید سراغ بقیه برنامه ها ؛ باقی مانده ها آخر شب بذارید

سلام استادخسته نباشید من فارغ تحصیل تجربی نظام قدیمم سه ساله که کنکور میدم توی منطقه صفر مرزی زندگی میکنم وشرایط شرکت توی آزمون رو ندارم ولی کتاب تست رو تهیه کردم و هر سه سال ساعت مطالعه ام خیلی یایین بود یا اگه میخونم مداوم نیست هرکاری که میکنم نمیتونم ذهنم رو متمرکز کنم خواهش میکنم کمکم کنید اگه امسال قبول نشم زندگیم نابود میشه🌸

در انتهای همین پست لینک پست مطالعه نوسانی کنکوریها> اضافه کردم . حتما ببینید . مشکل حل میشه

استاد واقعا ممنونم از راهکار های بینظیرتون ،🌸🌸خیلی خوبه ک استادی مثل شما ب فکر همه بچه های کنکوری هستن و ما هم میتونیم از علم شما استفاده کنیم ،سلامت باشین

بسیار عالی و کاربردی بود جدای از این روش ها اگه روزی ده دقیقه تا نیم ساعت تمرین مراقبه ساده هم داشته باشیم خیلی تمرکز بهتری توی هر کاری به دست میاریم‌… به نظر من مراقبه راهکار طولانی تر ولی مشکل رو از ریشه حل میکنه و در کل اینکه مراقب باشیم توی هر لحظه ای توی زمان حال باشیم که خودش به تنهایی سخته اما به مرور به عادت تبدیل میشه

درست می فرمایید 🙂

سلام ازاینکه وقتتون روبه ماکنکوریهااختصاص میدیدومطالب فوق العاده ای مینویسیدبسیارسپاسگزارم.راستش من یک مشکل خیلی بزرگ دارم که احساس میکنم روی تمامی برنامه ریزی هام تاثیرمنفی گذاشته واونم اینه که موقع مطالعه دروس وقتی که یکبارمطلب رومیخونم واتفاقاسریع هم میخونم کامل متوجه مطلب میشم امایه چیزی هی ازدرونم میگه باید چندباربخونی ومطالب روحفظ باشی تابتونی خوب یادبگیری واز طرف دیگه وقتیdvdهای آموزشی نگاه میکنم به خاطر وسواسم همش پازمیکنم تاازمطالب جزوه برداری کنم واین خیلی ازم وقت میگیره وبه خاطرهمین ازبرنامه هام همیشه عقبم وبااینکه برنامه حجمی زمانی میریزم ولی بازم هرکاری میکنم عقب می افتم واین خیلی منوناراحت میکنه چون پایه خوبی دارم ودروس روخوب متوجه میشم ولی نمیدونم باکندخوانیم بایدچیکارکنم که کامل رفع بشه.به خداآرزومه به برنامه هام برسم ودرساموزودتموم کنم.چون واقعاتوهمون باراول که میخونم کامل متوجه میشم ولی میترسم خوب نخونده باشم یایادم بره بااینکه میدونم تودوره همه مطالب مرورمیشه ولی این عادت کهنه ازسرم نمی افته اگه راهنماییم کنیدممنون میشم.راستی به خاطرطولانی شدن پیامم عذرمیخوام امیدوارم متوجه مشکلم شده باشید

هریار وسواس کامل خوانی سراغت اومد بگو کدام آشپز بوده با خواندن کتاب آشپزی دست پخت خوبی داشته باشه ؟! کارگاه وسواس در مطالعه کنکور ببین

توقسمت کارگاه وسواس که میرمplayنمیشه .تولینک دیگه ای هم که گذاشتین میرم ولی بازنمیشه.لطفااگه میشه راهنماییم کنید.

تست شد مشکلی نداره،بعد از زدن play بسته به سرعت اینترنت شما ویدیو پخش میشه سرعت اینترنتو بررسی کنین

سلام آقای افشار خسته نباشید… من خیلی سرعت تست زنیم توی سوالات ریاضی و فیزیک کمه مثلا ده تا تست پوششی فیزیک رو تو یه ساعت میزنم چیکار باید کنم؟

زنجیره های مطالعاتی پایه ای تر و منابع ساده و تست سراسری بزن ریاضی و فیزیک و هر درسی که مشکل داری را سعی کن هر روز بصورت حجم کم در برنامه داشته باشی

سلام آقای افشار من اصلا تمرکز ندارم وقتی مطالعه میکنم هزارتا فکر جور واجور میاد بسرم همش فکر میکنم عزیزامو از دست بدم چی میشه؟ قبول نشم چی میشه و….. تو رو خدا کمکم کنید دارم دیوونه میشم درضمن از وقتی مدارس مجازی شده دیگه نمیتونم شاد باشم و با انرژی درسامو بخونم 🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

لایو اینستاگرام دیروز جمعه ۷ آذر منو ببین انشاله انگیزه بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم

مشکلی نیست خالی باشه ولی اون بند درباره سما نیست…

دروس یازدهم کامل کن و برسون و از تابستان دوازدهم برو کانون ت…

فصل آزمون هم خوبه / اما بذار همه درس هات اول تمام بشه…

سلام برای ثبت نام رفتم کافی نت ، امروز خواستم ویرایش کنم دید…

سلام استاد من امسال یازدهم تجربیم و میرم قلمچی و واقعا اعتما…

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

صفحه اصلی ذهن قدرتمند پرش ذهن و تمرکز خود را با این روش های ساده کنترل نمایید

هنگامی که ذهن شما در یک موقعیت به فکر کردن درباره ی امور موقعیت های دیگر مشغول است و تمام فضای ذهن شما به موقعیت فعلی اختصاص پیدا نمی کند،  پدیده پرش ذهن رخ می دهد.

پرش ذهنی یعنی هنگامی که مشغول صبحانه خوردن هستید؛ به دیر شدن اتوبوس و یا هنگام مطالعه درس های خود به فکر مواردی غیر از مطالب درسی فکر می نمایید.

با خواندن مقاله زیر می آموزید که شما با شناسایی عوامل ایجاد پرش ذهن و راه های مختلف مربوط به افزایش تمرکز تا حد زیادی می توانید به خود کمک کنید تا در موقعیت های مهم کاری یا درسی و غیره از پدیده پرش ذهن جلوگیری نمایید. همچنین با یاد دادن این روش ها به خانواده و دوستان خود نیز، به افزایش تمرکز آن ها در موقعیت های مختلف کمک نمائید.

مطالعه بیشتر: با دوره آموزشی غیرحضوری «معجزه ذهن قدرتمند» تغییرات اساسی ایجاد کنید

چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم

مطالعه بیشتر: نقش تصویر سازی ذهنی در سلامتی و بیماری انسان‌ها در کتاب جهان هولوگرافیک

می‌توانید در قسمت بلاگ آکادمی بازار، آخرین مقاله‌های مربوط به بازاریابی و فروش، موفقیت، ذهن قدرتمند و …را مطالعه کنید و درجریان آخرین گزارش دوره‌های آموزشی آکادمی بازار با مدیریت دکتر احمد محمدی قرار بگیرید.

پرش ذهن همیشه پدیده ای منفی نیست. طی تحقیقاتی که راجع به پدیده پرش ذهن صورت گرفته، مشخص شده است که این پدیده حتی نشانه ای از هوش وخلاقیت بالا در افراد می باشد. در واقع افراد به دلیل توانایی ذهنی بالا قادر به تمرکز به حد مطلوب در حین انجام کار های خود نیستند. پس هنگامی که پرش ذهن برای شما رخ می دهد جای نگرانی وجود ندارد؛ بنابراین آن را نکته ای مثبت راجع به خود تلقی کنید.

عواملی مختلفی می تواند باعث پرش ذهن گردد که به طور کلی به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می شود که دسته اول شامل افکار و احساسات مختلف درون شما مانند غم، شادی، هیجان و غیره و دسته دیگر شامل ناهنجاری های خارجی مانند صداهای مختلف محیطی می باشد. مثلاً هنگامی که گوشی تلفن همراه دائماً توجه شما را به بررسی شبکه های اجتماعی وادار می کند، این یک عامل بیرونی بسیار قوی ایجاد کننده پرش ذهنی می باشد.

شما می توانید با دوری از اشیائی که باعث می شوند تا شما دچار حواس پرتی یا پرش ذهن شوید؛ به راحتی دوباره تمرکز خود را بدست آورید. این در حالی است که عوامل درونی که منجر به پرش ذهنی می شوند براحتی قابل حذف یا دوری نمی باشند. شما به سادگی می توانید تلفن همراه خود را خاموش کنید یا حتی آن را بیرون از اتاق خود قراردهید. به این ترتیب تا حد زیادی از پرش ذهن شما کم می شود.

تا جایی که می توانید با فکر مثبت به جنگ با پرش ذهن بروید و بدین ترتیب روی وضعیت فعلی خود و امورات مربوط به آن تمرکز نمائید. هر اندازه میزان فکر خود به موارد منفی و بیهوده را کاهش دهید به همان نسبت می توانید از پرش ذهن خود بکاهید. اگر دائماً به افکار منفی خود اجازه دهید تا ذهن شما را به خود مشغول کنند؛ در این صورت دیگر پرش ذهن شما زیاد می شود و به سختی می توانید پرش ذهن خود را مدیریت نمائید.

چگونه ذهن خود را به مثبت اندیشی عادت دهیم؟

زمانی که شما ذهن خود را روی بازی متمرکز می کنید، معمولاً کمتر دچار پرش ذهنی می شوید. در واقع اگر روی بازی تمرکز نکنید و دائماً پرش ذهن داشته باشید؛ باعث می شود که نتوانید بازی را ببرید و یا حداقل به نتایج مطلوبی که در آن می خواهید، برسید. البته به طور کلی بازی ها نیازمند تمرکزند ولی بازی هایی هم برای افزایش تمرکز و جلوگیری از پرش ذهنی وجود دارد که می تواند بسیار مفید باشد.

حتماً در حین مطالعه دروس مهم و یا انجام کارهای مختلف مربوط به شغل خود و همچنین در وضعیت های عادی، دچار پرش ذهن شده اید. باید گفت که نباید زیاد نگران باشید چون تا حدی وجود این پدیده در ذهن و افکار شما ضروری است و تا حدی ویژگی مثبتی هم می باشد. اما وقتی که میزان پرش ذهن زیاد شود شما می توانید با تقویت افکار مثبت و انجام بازی های مختلف افزایش تمرکز و نیز حذف عوامل بیرونی مخل تمرکز مانند دور کردن تلفن همراه از خود نسبت به کاهش پدیده پرش ذهن اقدام نمائید.

لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید

متأسفانه پرش ذهن مشکلی است که همه ما با آن درگیر هستیم و اجازه نمی دهد که روی کاری که در آن واحد در حال انجامش هستیم، تمرکز کامل داشته باشیم. در این صورت ممکن است مرتکب اشتباهات و بی دقتی هایی فراوانی گردیم. نداشتن تمرکز حین انجام کار هم یکی از عواملی است که مانع از خلاقیت فرد می شود. بنابراین به منظور انجام صحیح و خلاقانه امور خود نیازمند تمرکز بالا و کاهش پرش های ذهنی ناخواسته خود هستیم. تمام راهکارهای فوق جهت دستیابی به تمرکز بالا مفید می باشند، اما نکته ی بسیار مهم و مشترک در همه آن ها یادگیری چگونگی کنترل نمودن افکار و ذهن است.

برای یادگیری تکنیک کنترل افکار، ذهن و در نتیجه کنترل عادات و زندگی خود، می توانید از مزایای استفاده از محصول «معجزه قدرت ذهن» بهره بگیرید. با به کار بستن آموزه های این دوره غیر حضوری، شما قادر خواهید گشت که زندگی شاد و موفقی را برای خود و خانواده خود فراهم سازید و در نهایت به هر رویا، هدف و آرزویی که سال های سال در ذهن خود داشته اید و تصور می نمودید که دستیابی به آنان ناممکن است، دست یابید. بنابراین این فرصت استثنایی و به صرفه اقتصادی از لحاظ مالی و زمانی را از دست ندهید. کافی است جهت تهیه این محصول خارق العاده روی لینک زیر کلیک نمایید.

پکیج آموزشی غیرحضوری ذهن قدرتمند را ازطریق فروشگاه آکادمی‌ بازار

من که اصلا تا حالا نتونستم با پرش ذهنی مقابله کنم و زمانی که داخل کلاس هستم خیلی تمرکز می کنم که حواسم پرت نشه ولی بازم تا به خودم می یام می بینم توی فکر و خیال غرق بودم و زنگ هم خورده و تخته کلاس پر شده از مطالب معلم

سلام رضا عزیز
با مقاله های تمرکز ما همراه باشید تا بتونید کم کم روی این عادت کار کنید و به بهترین شیوه بهش جهت بدید.
پیشنهاد ما اینه که از مقاله ی “برای افزایش تمرکز بر روی اهداف چه کنیم؟” شروع کنید.

از بازی های فکری ۲۰۴۸ و شطرنج و همونطور که دوست عزیزمون گفتن سودوکو خیلی خوبن

سلام ابوالفضل عزیز
ممنون از اینکه نظرت رو با ما به اشتراک گذاشتی

Rahkar haye khoubi erae dadid mmnoonm

سلام کاربر عزیز
خوشحالیم که راضی بودید

من وقتی درس میخونم وقتی صدا زیاد بیاد حواسم پرت میشه ولی بعد که صدارو کم میکنن تمرکزمو دوباره به دست میارم

سلام امیر عزیز
ممنون از اینکه تجربه خودت رو با ما به اشتراک گذاشتی

Mn gooshim kheili havasamo part mikone va mizaram kenar bd ok mishe

سلام کاربر عزیز
ممنون از اینکه تجربه خودت رو با ما به اشتراک گذاشتی

من از پکیج ذهن قدرتمند استفاده کردم بی نهایت راضی بودم البته واقعا باید به تکنیک ها عمل کرد تا اثرشونو بشه دید

سلام احسان عزیز
از جلب رضایت شما مشعوفیم

مقاله هاتونو دوست دارم خیلی به مسائل کلیدی میپردازین

سلام سعید عزیز
از اینکه مورد پسند شما واقع میشه خرسندیم

مثلا ما وقتی دچار جهش ذهنی میشیم میتونیم یه گل رو در ذهنمون تصور کنیم و بعد هی بهش رنگ بدیم و شاخ و برگ بدیم و… اینطور میتونیم متمرکز شیم

سلام فرهاد عزیز
راهکار جالبی ارائه کردید
ممنون

Mnam daghighan hamintoram benazr shoma in pakeyj k moarefi krdin moasere??

سلام کاربر عزیز
بسیار به شما کمک‌ خواهد کرد شک نکنید

بازی هایی مثل سودوکو در ایجاد تمرکز خیلی مفیدند

سلام حمیده عزیز
ممنون از اینکه نظرت رو با ما به اشتراک گذاشتی

مطلب جالبی بود
ممنون از سایت خوبتون

سلام عبدالرضا عزیز
خوشحالیم که رضایت شما رو جلب کردیم

چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

پرش
ذهن یکی از مشکلاتی است که داوطلبان به طور فراگیر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و
اغلب در جلسات مشاوره  از عدم داشتن تمرکز
کافی هنگام مطالعه ابراز ناراحتی می‌کنند و به دنبال راهکاری برای جلوگیری از آن هستند.

به
طور کلی این مسئله در بین داوطلبان کنکوری به مراتب بیش‌‌تر از سایر داوطلبان است؛
اما سؤال این است که چه‌کار کنیم که هنگام مطالعه دچار پرش ذهن نشویم:

1-
ابتدا محل مطالعه را مشخص کنید. به طور مثال در جمع خانواده، در جلوی تلویزیون و در
محل‌هایی که  فضای شلوغی حاکم است مطالعه
نکنید و محل ثابتی را برای درس خواندن انتخاب کنید.

2-
به شخصیت خود احترام بگذارید. اگر قرار است یک ساعت درس بخوانید این یک ساعت برای
شماست نه کس دیگر! پس تلفن همراه خود را خاموش کنید. تلفن منزل را جواب ندهید و از
کسانی که در خانه هستند بخواهید که شما را صدا نزنند.

3-
پیش از شروع مطالعه، هدف‌گذاری کنید. حجم مطالعه‌ی خود و زمان مورد نیاز را مشخص
کنید. به تجربه خواهید فهمید زمانی که می‌دانید قرار است چه کاری انجام دهید آن را
کامل انجام می‌دهید. مثلاً هدف ما این است که مبحث آینه‌ها را در یک ساعت مطالعه
کنیم. این کار تمرکز را بسیار بالا برده و پرش حواس را کم می‌کند.     

چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم

3-
با استفاده از دو مارکر منبع مطالعه‌تان را مشخص کنید. رنگ آبی برای فرمول‌ها و
رنگ سبز برای نکات مهم.

4-
در حین مطالعه یک برگ سفید کنار دست‌تان قرار دهید و هر وقت پرش ذهن داشتید در آن یادداشت
کنید. به محض این‌که به خود بازگشتید، موضوعی که حواستان را پرت کرد در کاغذ
یادداشت کنید. در پایان مطالعه روی موضوعاتی که روی برگه نوشته‌اید فکر کنید.

فقط
به یاد داشته باشید باید به طور مستمر این موارد را انجام دهید تا بتوانید به
موفقیتی که مورد نظرتان است برسید.

تمرکز ذهنی امری اکتسابی است که با تمرین و تلاش می‌توان به آن دست پیدا کرد. کسب توانایی تمرکز حواس به کاهش عوامل حواس‌پرتی بستگی دارد؛ یعنی هر چه عوامل مزاحم تمرکز کم‌تر باشند، مدت‌زمان تمرکز حواس بیش‌تر می‌شود و برعکس. پرش ذهنی دو منشأ دارد: درونی و بیرونی

منشأ درونی اندیشه‌ها و افکار انسان است که ناشی از مسائل جسمی و روحی (نظیر غم، استرس، گرسنگی، بیماری، نگرانی و…) است.

منشأ بیرونی به محیط اطراف بستگی دارد؛ مثل صدای ناهنجار، نور شدید یا ضعیف و… .

برای تمرکز حواس هنگام مطالعه و جلوگیری از پرش ذهنی می‌توانید از راهکارهای زیر بهره ببرید:

1- محل مطالعه: اولین عامل مؤثر در مطالعه، محلی است که می‌خواهید در آن مطالعه کنید. محیط آشنای یک اتاق موجب تمرکز بیش‌تر می‌شود؛ چون لوازم آن اتاق هر روز پیش چشم شماست و کم‌تر توجهتان را به خود جلب می‌کند. باید خود را از دنیای خارج جدا کنید و اتاقی مجزا با نور و حرارت مناسب داشته باشید و هر چه نیاز دارید در دسترس باشد.

چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم

2- زمان مطالعه: تعیین زمان مطالعه برای هر کس متفاوت است. بعضی شب زود می‌خوابند و صبح زود بیدار می‌شوند و مطالعه می‌کنند. بعضی شب تمرکز بیش‌تری برای مطالعه دارند. تعیین زمان مطالعه و کشف زمان مناسب، به خود شما بستگی دارد. با پیدا کردن زمان مناسب مطالعه می‌توانید درس‌هایی که تمرکز بیش‌تری دارند در ساعتی که متمرکزتر هستید مطالعه کنید و در ساعات دیگر شبانه‌روز از روش‌های دیگر مانند مشاهده‌ی DVD، مطالعه از سایت کانون، تست آنلاین، آزمون گرفتن از خود یا مطالعه‌ی درس‌هایی که نیاز چندانی به تمرکز ندارند بهره ببرید.

3- قدرت نه گفتن: به دوستان، اطرافیان، برنامه‌های تلویزیونی، تلفن همراه، شبکه‌های مجازی و هر چه شما را از مطالعه دور می‌کند و باعث وسوسه‌ی مطالعه نکردن می‌شود، نه بگویید. این عوامل مزاحم را حذف، دور یا کمرنگ کنید. اگر این اراده در کسی قوی نیست باید هنر نه گفتن را در خودش تقویت کند.

4- افکار مثبت: یادگیری ثمربخش زمانی رخ می‌دهد که از خودتان تصویر مثبتی داشته باشید. مرتباً با خود تکرار کنید که «می‌توانم، می‌دانم، می‌خواهم، انجام می‌دهم، باید انجام دهم» خودپنداری مثبت، میل یادگیری را افزایش می‌دهد.

5- به سؤالات آماده پاسخ دهید: قبل از شروع مطالعه، تست بزنید یا به نمونه‌سؤالات امتحانی پاسخ دهید. این کار باعث می‌شود مغز فعالانه مطالعه کند و به دنبال پاسخ بگردد و به طور عمیق درگیر مطالعه شود.

6- تندخوانی: هر چه تندتر بخوانید ذهن مجبور است تمرکز بیش‌تری داشته باشد. اگر کند بخوانید ذهن فرصت اضافی می‌آورد و پرت می‌شود. ذهن می‌تواند در دقیقه هزاران کلمه را از خودش عبور دهد. از تمام پتانسیل ذهن استفاده کنید و به آن فرصت ندهید.

7- عبارت‌خوانی: به جای خواندن کلمات، عبارات و جملات را بخوانید. در این حالت باید سرعت خواندن شما معادل سرعت اندیشیدن شما باشد؛ بنابراین ذهن فرصتی برای پرش و حواس‌پرتی پیدا نمی‌کند.

8- اجمالی خواندن: در این حالت مطالب را سازمان‌دهی‌شده مطالعه می‌کنید؛ یعنی از جزئیات صرف نظر می‌کنید و نکات اساسی را مطالعه می‌کنید. در این حالت سؤالات زیادی برای ذهن به وجود می‌آید و دقت شما افزایش پیدا می‌کند.

9- تجسسی خواندن: در این حالت انواع سؤالات جزئی و کلی را طرح و عمیق مطالعه می‌کنید تا به پاسخ سؤالات برسید. در این روش علاوه بر افزایش تمرکز، درک عمیق‌تری از معانی و مفاهیم کتاب نیز خواهید داشت.

10- آغاز سریع: به محض نشستن پشت میز مطالعه، مطالعه را شروع کنید. فرصت ندهید که قبل از آغاز مطالعه افکار مزاحم به سراغتان بیاید. اجازه ندهید چیزی جز مطالعه، ذهنتان را به خود مشغول کند.

11- استفاده از راهنما: هنگام مطالعه از یک راهنما مانند مداد، انگشت و… استفاده کنید. در این حالت علاوه بر تمرکز بیش‌تر، از خستگی چشم نیز جلوگیری می‌شود.

12- نشان‌دار کردن: با استفاده از مداد یا ماژیک مخصوص، نکات مهم و اساسی را علامت‌گذاری یا نشان‌دار کنید. برای این کار دقت خاصی در مطالعه داشته باشید تا نکات مهم را پیدا کنید.

13- یادداشت‌برداری و حاشیه‌نویسی: این یک فعالیت پویاست که جسم و ذهن را درگیر می‌کند. سعی کنید بعد از مطالعه‌ی یک پاراگراف یا صفحه، آن‌چه را فهمیده‌اید و به خاطر دارید، بدون رجوع به کتاب بنویسید. این شیوه‌ای قوی در بازیابی و انتقال مطالب به حافظه‌ی بلندمدت است؛ ضمن این‌که تمرکز حواس بالایی نیاز دارد و آن را تقویت می‌کند.

14- تنوع روش: از روش‌های متنوع در مطالعه استفاده کنید. گاهی قدم بزنید (که حالت خوبی نیست!)، گاهی پشت میز بنشینید (که بهترین حالت است)، گاهی DVD ببینید، گاهی از فایل‌های صوتی استفاده کنید، گاهی مطالب سایت کانون را مطالعه کنید. راه‌های متنوع و مختلف زیادی برای تقویت و تکمیل آموخته‌ها و افزایش توان یادآوری آن‌ها وجود دارد.

15- نوشتن: یک برگ کاغذ سفید کنارتان باشد و افکار مزاحم خود را یادداشت کنید و به آن‌ها بگویید بعداً به سراغشان می‌روید. یا به ازای هر بار پرش ذهنی، یک علامت یا شکل در کاغذ بکشید و وقتی برگه پر شد آن را روی دیوار بچسبانید.

16- تست بزنید: اگر با رعایت تمام موارد، باز هم نیاز به تمرکز بیش‌تری دارید ولی نمی‌توانید به اندازه‌ی کافی تمرکز کنید، مطالعه را تعطیل کنید! حالا وقت آزمون دادن است. تعدادی تست را انتخاب کنید و زمان‌دار تست بزنید. در این حالت مجبورید در زمان مشخص تعدادی تست حل کنید. برای تست‌‌ها و ارزیابی آن‌ها زمان تخصیص خواهید داد و به تسلط بیش‌تری در آن مبحث خواهید رسید. یک تیر و دو نشان!

17- تغذیه‌ی مناسب: قبل از مطالعه، غذاهای چرب و سنگین میل نکنید. آن‌چه بیش از هر چیزی نیاز دارید قند است. برای تنظیم قند خون از مواد قندی مصنوعی نظیر شکر، قند، شکلات و… استفاده نکنید. عسل، خرما، کشمش منابع طبیعی قند هستند.. نان سبوس‌دار به نگه داشتن سطح قند خون کمک می‌کند. سبزیجات، میوه‌جات و مغزها را در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید. صبحانه‌ی مقوی و مغذی فراموش نشود.


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی

یكی از كارهای بسیار مفید برای افزایش تمركز، نوشتن هنگام خواندن است‎

 

چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم

برای مطالعه مناسب باید قبل از آن استراحت مناسب داشته باشید و نکات زیر را برای افزایش راندمان رعایت کنید.

  

– ابتدا کمی از زمانتان را به یادداشت افکار مزاحم و تفکر در مورد آنها اختصاص دهید. علت اینکه خیلی از این افکار هنگام مطالعه به ذهن خطور می کند این است که فرصت تفکر بر روی آنها نداشته اید و این افکار در ذهن بصورت غیر طبقه بندی و نامنظم باقیمانده اند. یکبار برای همیشه به آنها فکر کنید و آنها را کنار بگذارید.

 

– برنامه مطالعه منظم داشته باشید و پیوسته برنامه درس خواندنتان را تغییر ندهید.

– یكی از كارهای بسیار مفید برای افزایش تمركز، نوشتن هنگام خواندن است، یعنی وقتی دارید موضوعی را می‌خوانید، كلمات مهم و بخش‌هایی كه احساس می‌كنید باید به خاطر بسپارید را بنویسید. این نوشته لازم نیست، تمیز و مرتب باشد و یا مثل یك خلاصه‌نویسی باشد؛ صرفاً نوشتن به خاطر درگیر كردن بخشی از نیمكره‌ی راست مغز، میزان تمركزتان را افزایش می‌دهد.

 

– همان‌طور كه می‌دانید، هر بخش از مغز انسان، مخصوص انجام فعالیتی خاص است، مثلاً بخشی مربوط به شنوایی، بخشی مربوط به بینایی‌، بخشی مربوط به لامسه و… از نظر مساحت، بخشی از مغز كه مربوط به شنوایی است، از بقیه‌ی بخش‌ها بیش‌تر است. از این رو، برای افزایش تمركز، به این صورت عمل كنید. چشم‌های‌تان را ببندید و فقط بشنوید؛ سعی كنید، 3 صدای متفاوت را در اطراف‌تان تشخیص دهید. گاهی باید چند دقیقه صبر كنید. هیچ ایرادی ندارد، صبور باشید و با این كار، الكتریسیته‌ی ساكن موجود در اعصاب شنوایی، تخلیه می‌شوند و وقتی چشم‌های‌تان را باز می‌كنید و مطالعه را ادامه می‌دهید، متوجه خواهید شد كه میزان تمركزتان چندین برابر شده است. اگر میزان حواس‌پرتی‌تان زیاد است، هیچ اشكالی ندارد كه هنگام مطالعه، چندین بار این كار را انجام دهید یعنی به محض احساس حواس‌پرتی، این تمرین را انجام دهید. (از این تمرین در ورزش یوگا، بسیار استفاده می‌شود).

 

– اگر هنگام خواندن درس خاصی تمرکز ندارید سعی کنید آن درس را هر روز و در بازه های زمانی کوتاه 30 الی 45 دقیقه ای مطالعه نمائید.

 

– در هنگام مطالعه یا در زمانهای استراحت میان دو تایم مطالعه تلویزیون تماشا نکنید.

– یک مداد، یک سیب و یا هر شی دیگر را انتخاب کنید و به آن خیره شوید، سعی کنید فکر خود را روی آن متمرکز کنید، فکر شما مانند یک حیوان گریز پا فرار می کند و پس از چند ثانیه متوجه می شوید که ذهنتان متمرکز نیست. دوباره سعی کنید که فکرتان را بر روی آن جسم متمرکز کنید. این تمرین را هر روز به مدت 2 الی 5 دقیقه انجام دهید. مطمئن باشید پس از مدتی پرش ذهن شما کمتر خواهد شد.

  

– حواست را جمع کن: شیوه ای ساده ولی بسیار موثر است. وقتی حواستان پرت و ذهنتان سرگردان است مرتب به خودتان هشدار دهید که «حواست را جمع کن». ممکن است در ابتدا این عمل را صدها بار در هفته انجام دهید ولی مطمئن باشید که در روزهای آینده قدرت تمرکزتان بیشتر خواهد شد.

  

– در رختخواب مطالعه نکنید. بعبارت دیگر در محلی غیر از مکان استراحتتان مطالعه نمائید.

– غذای سنگین و پرحجم میل نکنید.

– در محیطی با نور کافی و هوای تازه مطالعه نمائید.

– پس از هر 45 دقیقه مطالعه از جای خود بلند شده و کمی استراحت کنید.

– مطالعه روزانه را از مباحثی که کمتر به آنها علاقه دارید آغاز کنید.

 

منبع: تبیان

 

والدین نگران بخوانند

بلیط ارزان تهران به مشهد|پشتیبانی 24ساعته


تست شنوایی و درمان وزوز گوش


یادگیری زبان با بهترین متدهای روز دنیا


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

کدام آموزشگاه برای یادگیری زبان بهتر است؟


همین حالا وکیل بگیر


آشپزخانه‌تان را حرفه‌ای بچینید

خداحافظی باروشهای غیراصولی درمان زودانزالی


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر

چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم


به همسرت اعتماد نداری؟


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

پرش فکر به چه معناست؟ شاید برایتان پیش آمده باشد که فراموش کنید وسایل خود را کجا گذاشته‌اید یا هنگام گفت و گو در افکار خود غرق شوید، رشته کلام را از دست بدهید و قرارهای خود را فراموش کنید.  چند شغله بودن، وسواس فکری، افزایش وظایف و مسئولیت‌ها در خانه و خانواده می‌تواند باعث عدم تمرکز یا پرش فکر در افراد شود. گاهی قرار گرفتن تحت فشار عصبی یا استرس باعث می‌شود، افکار مختلف یا خاطرات به ذهن شما هجوم بیاورند و در این حالت تمرکز خود را از دست می‌دهید. عدم تمرکز در برخی از افراد ممکن است به دلیل وجود اختلال در آن‌ها باشد ولی در افراد عادی نیز دیده می‌شود. آگاهی از علل حواس پرتی و پرش افکار به شما کمک می‌کند تا راهکارهای بهتری را برای کاهش آن‌ها و افزایش تمرکز به کار ببرید.

عدم توانایی کنترل و هدایت افکار در جهت خاص را پرش فکر می‌گویند. در این حالت فعالیت فرد مختل می‌شود و اغلب با حواس پرتی همراه است. هر چقدر عوامل مزاحم و مختل کننده تمرکز بیشتر باشند توانایی حفظ تمرکز کمتر می‌شود. میزان عدم تمرکز و پرش فکر در افراد مختلف متفاوت است و به حالات روحی و روانی، تجربه‌ها، موقعیت‌ها و عادات فردی بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله حواس پرتی می‌تواند مفید باشد.

گاه وجود اختلال وسواس فکری در افراد، با پرش افکار همراه است و این پرش فکر به نوعی منجر به بروز اضطراب در آن‌ها، هجوم افکار منفی و قالبی و در نهایت تشدید اختلال می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اختلال وسواس فکری عملی کلیک کنید.

دلایل مختلفی منجر به حواس پرتی می‌شود با این حال به طور کلی می‌توان دلایل عدم تمرکز را به دو گروه اصلی تقسیم کرد:

چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم

عوامل بیرونی مانند سر و صدا، گرما یا سرمای هوا، نور شدید و… می‌توانند فرآیند تمرکز را مختل کرده و باعث عدم تمرکز شوند.

عوامل درونی می‌توانند مربوط به جسم یا ذهن باشند. به عنوان مثال می‌توان از غم و غصه، نگرانی، خیالبافی به عنوان عوامل درونی ذهنی و تشنگی و گرسنگی را به عنوان عوامل درونی جسمی نام برد.

دلایل مختلفی برای ایجاد عدم تمرکز و پرش فکر وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

خستگی و کم خوابی سبب تحلیل انرژی و افت شدید در کارکردهای تمرکز و حافظه می‌شود و فرد را در معرض حواس پرتی قرار می‌دهد.

نگرانی، دلواپسی، اضطراب و ترس تأثیر منفی بر روی ذهن و افکار دارند و باعث ایجاد عدم تمرکز و پرش افکار می‌شوند. برای آگاهی از درمان اضطراب کلیک کنید.

برخی از داروها مانند داروهایی که برای درمان افسردگی، صرع یا عفونت‌های آنفولانزا به کار می‌روند،‌ عوارض جانبی زیادی دارند که عدم دقت و تمرکز یکی از این عوارض می‌باشد. برای درمان افسردگی می‌توانید به جای مصرف داروهای عوارض دار و کوتاه اثر از روش‌های غیر دارویی مؤثر بهره‌مند شوید. در این صورت به افزایش تمرکز نیز کمک می‌کنید. در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله درمان افسردگی را مطالعه کنید.

یکی از عوامل مهم در تمرکز، نوع تغذیه است. مغز برای انجام فعالیت‌های خود انرژی زیادی احتیاج دارد سعی کنید تغذیه پرانرژی و کم‌کالری داشته باشید. مغز نمی‌تواند بدون سوخت تمرکز کند، بنابراین حذف وعده‌های غذایی به خصوص صبحانه یک عامل نداشتن تمرکز است.

افکار وسواسی باعث درگیری ذهنی و عدم تمرکز شما می‌شود در نتیجه نمی‌توانید به خوبی بر وظایف و کاری که در حال انجام آن هستید، تمرکز کنید. برای اطلاع از راه‌های رهایی از افکار منفی کلیک کنید.

استفاده‌ بیش‌ از حد از تکنولوژی و وسایل هوشمند مانند موبایل و کامپیوتر تمرکز شما را برهم می‌زنند. هرچه کارهای بیشتری را هم‌ زمان انجام بدهید، سخت‌تر می‌توانید روی آن‌ها تمرکز کنید؛ در نتیجه کیفیت و بازدهی شما پایین می‌آید.

یکی از مشخصه‌های اصلی بیش فعالی یا اختلال کم‌توجهی حواس پرتی و پرش افکار است. فرد بیش فعال نمی‌تواند توجه خود را بر موضوعی خاص متمرکز کند و آرام و قرار ندارد. در صورتی که بی‌توجهی و حواس پرتی به صورت مفرط و آزاردهنده باشد لازم است از متخصص کمک بگیرید و وجود یا عدم وجود نشانه‌های دیگر بیش فعالی را در خود بررسی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیش فعالی کلیک کنید.

یکی دیگر از اختلالاتی که با پرش افکار همراه می‌شود، اسکیزوفرنی است. فرد مبتلا به این اختلال دچار توهم، هذیان، گفتار و رفتار آشفته می‌شود و در این میان پرش فکری را نیز تجربه می‌کند. در واقع بخش‌هایی از رفتار و گفتار آشفته‌ی او از پرش افکار نشأت می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اسکیزوفرنی کلیک کنید.

همچنین عدم تمرکز و پرش فکر می‌تواند ناشی از اختلالاتی چون اوتیسم، افسردگی و اضطراب، آلزایمر و… باشد. برای کسب آگاهی در زمینه اوتیسم و افسردگی کلیک کنید.

کم خونی در فرد با مجموعه‌ای از نشانه‌ها مانند عدم تمرکز، افسردگی و خستگی و خواب آلودگی ارتباط دارد و باعث پرش فکر می‌شود. به گونه‌ای که ذهن فرد به دلیل ضعف جسمانی و کم‌خونی توانایی تمرکز را از دست می‌دهد و از موضوعی به موضوع دیگر می‌رود.

عدم کارکرد صحیح غده تیروئید منجر به مشکل در تمرکز، تغییرات در خواب، اضطراب، اضافه وزن و … می‌شود.

اگر محیط کارتان نامرتب باشد یا شغل کسل کننده ای دارید که از آن راضی نیستید، تمرکز کردن سخت‌تر می‌شود. عدم تمرکز در این شرایط در اکثر افراد اتفاق می‌افتد. انتخاب شغل مناسب به فرد انگیزه لازم در کار را می‌دهد. برای کسب اطلاعات در زمینه انتخاب شغل مناسب کلیک کنید.

کم تحرکی علاوه بر اضافه وزن، کاهش قدرت ماهیچه و کاهش سوخت و ساز بدن می‌تواند بر روان فرد نیز تاثیر منفی بگذارد. ورزش منظم قدرت حافظه، یادگیری و توجه را افزایش می‌دهد. به علاوه با افزایش شادابی انگیزه فرد را در انجام امور زندگی بالا می‌برد.

تمرکز، یکی از مهمترین دلایل موفقیت است و به ما کمک می‌کند سریع‌تر به نتایح مطلوب و هدف مورد نظر خود برسیم. اما متاسفانه بیشتر ما به جای تمرکز روی هدف، ذهنمان را درگیر مسائل و مشکلات حاشیه‌ای می‌کنیم. عدم تمرکز و پرش فکر عامل قوی در افت تحصیلی، پیشرفت کاری، و دیگر زمینه‌های فردی می‌باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه افت تحصیلی کلیک کنید.

داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم و همچنین خواب کافی نقش موثری در آرامش ذهنی و افزایش تمرکز دارد.

افراد در ساعت‌های مختلف روز بازدهی متفاوتی دارند. این زمان‌ها را در خودتان شناسایی کنید و کارهای مشکل را در این ساعات انجام دهید.

از تردید و تعلل در کارتان خودداری کنید. سعی کنید یک برنامه ریزی منظم برای انجام کارهای خود داشته باشید. برنامه ریزی زمانی به آرامش ذهنی و افزایش تمرکز در شما کمک می‌کند.

فضای دلچسب نقش مهمی در ایجاد تمرکز ایفا می‌کند. از اسباب کوچک برای ایجاد نغییراتی در محیط کارتان استفاده کنید. می‌توانید با اعمال تغییراتی محیط کارتان را برای خود دلنشین و راحت کنید و با کاری که انجام می‌دهید متناسب باشد.

اگر در محل کار، افرادی هستند که حواس شما را پرت می‌کنند یا مدام در حال حرف زدنند، می‌توانید با پخش موسیقی و استفاده از هدفون بازدهی خود را بالا ببرید.

کارهایتان را براساس اولویت بندی انجام دهید تا انرژی و تمرکز کافی برای کارهای مهم‌تر را داشته باشید.

مراقبه یا مدیتیشن تمرینی است که به ایجاد آرامش ذهنی و افزایش تمرکز در شما کمک می‌کند. با شرکت در کلاس‌ها یا استفاده از صداهای آموزشی می‌توانید از این روش استفاده نمایید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله مدیتیشن را مطالعه کنید.

افکاری که باعث عدم تمرکز در شما می‌شود را  یادداشت کنید و با خود قرار بگذارید که در زمان مناسب برای آن‌ها وقت خواهید گذاشت. با این روش فشار افکار از ذهن شما برداشته می‌شود.

فعالیت‌های خود را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید تا انجام کارها ساده‌تر به نظر بیاید و تمرکز بیش تری داشته باشید. هر چه کاری که انجام می‌دهید دشوارتر باشد، احتمال این که در حین انجام آن حواستان پرت شود بیش ترمی شود. پس با خورد کردن فعالیت‌ها به بخش‌های کوچکتر، می‌توانید شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

استفاده از کلمات و جملات مثبت بر مغز شما تأثیر می‌گذارد و آرامش بیشتری می‌بخشد. بر اساس تحقیقات انجام شده، تکرار کلمات و جملات مثبت بخش قضاوت گری مغز نسبت به خود را کاهش می‌دهد. این قسمت از مغز همان قسمتی است که حسرت گذشته و نگرانی در مورد آینده در آن اتفاق می‌افتد و در واقع بخش عمده‌ای از پرش فکری به علت فکر کردن زیاد در مورد گذشته و آینده صورت می‌گیرد. پس با این روش می‌توانید پرش فکری خود را کاهش دهید.

همانطور که گفتیم غرق شدن در خاطرات گذشته و یا نگرانی در مورد آینده پرش فکری را افزایش می‌دهد. بنابراین بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، زندگی کردن در لحظه و زمان حال است. به یاد داشته‌باشید که شما نمی‌توانید گذشته خود را تغییر دهید بنابراین غصه خوردن برای آن هیچ سودی ندارد. زمانی که غرق در گذشته می‌شوید نفس عمیقی بکشید و به احساسات خود در زمان حال توجه کنید. از خود بپرسید اکنون چه حسی دارید.

برای این که پرش فکر از یک موضوع به موضوع دیگر را کاهش دهید می‌توانید آن‌ها را بر روی کاغذ بنویسید. زمانی که افکار خود را به کاغذ منتقل می‌کنید، در واقع تمرکز خود را بر یک موضوع می‌گذارید. با این کار چرخه‌ی افکار متفاوت و مختلف در ذهن را متوقف می‌کند. دغدغه‌های خود را بر روی کاغذ بنویسید و به ذهن خود بگویید که بعدا به سراغ آن‌ها می‌روید.

تکنیک‌های تنفسی به شما کمک می‌کنند، به مغزتان آرامش دهید و از شر افکار آشفته خلاص شوید. نفس کشیدن عمیق بر سیستم اعصاب مرکزی تأثیر می‌گذارد و تعادل در مغز را افزایش می‌دهد. زمان‌هایی که دچار پرش فکر می‌شوید از تکنیک زیر استفاده کنید؛ هوا را با 3 شماره به داخل ریه‌ها بفرستید، سپس بازدم را به مدت 5 ثانیه انجام دهید. تمام ذهن خود را بر روی تنفس و دم و بازدم متمرکز کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عدم تمرکز و پرش فکر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

مرکز هدایت و پیشرفت تحصیلی «میم»

همراه شما تا موفقیت

اگه نمی‌تونی ویدئو رو ببینی یا خیلی کند پخش می‌شه، شاید فیلترشکنت روشنه. خاموشش کن!

همین حـالا عضو می‌شوم!از قبل عضو هستم! وارد می‌شوم!


. . . . . . . . . . . . .

چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم

اگه هنوز عضو «میم» نشدی و مطمئن نیستی، شاید دیدن این ویدئوها کمکت کنه که مطمئن بشی و برای دیدن بقیۀ ویدئوها و برنامه‌های مطالعه درسی هفتگی عضو بشی!

 
خانم نگین رشیدی سلام من دوازده انسانی هستم من امسال کنکور دارم اما تا حالا هیچی نخوندم دلم میخواد دانشگاه فرنگیان قبول بشم میدونم باید حسابی درس بخونم اما بلد نیستم اصلا برنامه ریزی کنم بلد نیستم تست بزنم حتی نمیتوانم به درس های مدرسه ام بپردازم حالم بده برای این کار توی اینترنت هم گشتم چند تا مشاور هم بود که معرفی کرده بود اما به دلیل اینکه امکانات مالی خانواده ام ضعیف است نتوانستم به اون مشاورا زنگ بزنم منتظرم که پدرم ماه بعد پول بگیره و من به اونا زنگ بزنم اما نمیتوانم درس بخونم انگیزه ندارم نه اراده بهم بگین چکار کنم حتی آزمون هم شرکت نمیکنم که ببینم وضعیت درسیم چجوریه خودم هم دو تا کتاب تست دارم چند تا هم از کتابخونه گرفتم اما حتی اونا هم نمیخونم تو رو خدا کمکم کنین

پاسخ مرکز هدایت و پیشرفت تحصیلی میم :
سلام روزبخیر.ما در سایت میم هم برای شما برنامه‌ریزی درسی گذاشتیم برای کنکور و هم کلی ویدئوی مشاوره‌ای درباره اینکه چجوری درس بخونید و انگیزه بگیرید، داریم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما ویدئوهای ما روببینید و راهتون رو پیدا کنید برای ایجاد انگیزه و نتیجه دلخواه برای کنکور.موفق باشید.

 
خانم امیرعباس پرویزی روش مطالعه دروس دهم تجربی

پاسخ مرکز هدایت و پیشرفت تحصیلی میم :
حتما به بخش برنامه های درسی مراجعه کنید در کنار هر برنامه درسی ویدئو شیوه مطالعه و رسیدگی به برنامه ها قرار داده شده است.

کپی کردن آدرس برای به اشتراک گذاری

همین حالا عضو شوید!

قبلاً عضو بوده‌اید؟ وارد شوید!

کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز هدایت و پیشرفت تحصیلی «میم» است. Copyright © 2018 – 2021 mim.education
. استفاده از محتوای متنی با درج لینک به این سایت مورد تایید است. استفاده از ویدئوها به هر شکل در هر سایت دیگری ممنوع و متخلفین به موجب قانون حمایت از مولفین و مصنفین با توجه به ثبت رسمی «سرزمین تیزهوش‌ها» به عنوان رسانۀ دیجیتال مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

آیا برای شما هم پیش آمده است که در هنگام ارائه یک سخنرانی، افکار مختلفی به ذهنتان خطور کنند و یا برخی فشارهای عصبی مانع تمرکز و سبب پرش ذهن شما گردند؟

در واقع پرش ذهن به حالتی گفته می شود که در آن، برخی عوامل بیرونی نظیر استرس، اضطراب، حواس پرتی، عدم تمرکز و مشغول بودن فکر و ذهن به یک مساله مهم دیگر، مانع می گردند که انسان بتواند بر روی ارائه یک سخنرانی کامل و بی عیب و نقص تمرکز کند.

در چنین حالتی شما نمی توانید بهترین سخنرانی خود را به شنوندگانتان ارائه دهید؛ چرا که مساله ای از فضای بیرونی بر عملکرد شما تاثیر می گذارد و لازم است که راهکارهای مقابله با پدیده پرش ذهن را بیاموزید.

همان گونه که در مقدمه این نوشتار بدان اشاره شد، پرش ذهن می تواند دلایل مختلف و متعددی داشته باشد.

مانند هر مشکل دیگری، در اولین قدم برای حل این معضل نیز لازم است که نسبت به دلیل و علت بروز آن اطلاعات کافی داشته باشیم. باید بدانیم که چه چیزی مانع تمرکز ما در هنگام صحبت کردن می گردد و حواس ما پرت چه موضوعی می شود.

چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم

در صورتی که چنین مشکلی، تحت تاثیر برخی بیماری های روحی و روانی نظیر اختلالات دوقطبی و یا فشارهای شدید عصبی باشد، لازم است که حتما از یک پزشک متخصص و روان درمان برای درمان کمک گرفته شود.

اما خوشبختانه عموم افرادی که دچار پرش ذهن می شوند، با تقویت مهارت هایی می توانند این موضوع را در وجود خود کمرنگ تر و در نهایت حذف کنند.

در ادامه به برخی از مهم ترین تکنیک های فائق آمدن بر معضل پرش ذهن اشاره شده است:

مهم ترین نکته در همین لحظه ای که در حال خواندن این مقاله هستید چیست؟ بدون شک در پی بهبود زندگی و حل یکی از مشکلات خود هستید؛ پس عملکرد خوب و تحسین برانگیزی دارید.

حال خود را در حال سخنرانی و صحبت کردن برای یک جمع تصور کنید. بهترین عملکرد شما استفاده از جملات مثبت، رعایت تکنیک های زبان بدن، برقراری ارتباط چشمی با مخاطبین و امثالهم می باشد که به شما در هر چه بهتر برگزار شدن جلسه سخنرانی کمک کنند.

این تمرین را در تک تک لحظه های زندگی خود انجام دهید و بهترین کاری که می توانید در هر موقعیتی انجام دهید را تصور کرده و همان عمل را انجام دهید.

با این روش، نه تنها رشد و پیشرفت چشمگیری در زندگی خود خواهید داشت، بلکه به راحتی یاد می گیرید که اثر تمام نکاتی که باعث حواس پرتی شما می گردند را تا حد امکان کاهش دهید.

یک دفترچه یادداشت جیبی به همراه یک خودکار تهیه کنید و این دو را همیشه و همه جا به همراه داشته باشید.

واقعیت این است که در طول روز و موقعیت های گوناگونی که در آنها حضور می یابید افکار مثبت و خلاقانه ای به ذهن شما خطور می کنند که اگر در همان لحظه به آنها توجه نشود سریعا از یاد خواهند رفت.

در نتیجه لازم است که همواره، هر چیزی که به ذهنتان خطور می کند و می تواند باعث پیشرفتتان گردد را یادداشت کنید تا در آینده بتوانید آنها را مرور کنید.

پس هرگز و هرگز به ذهن فراموشکار خود اعتماد نکنید. برای ارائه یک سخنرانی تاثیرگذار هم اگر جمله یا مطلبی به ذهنتان می رسد یادداشت کنید و در هنگام صحبت کردن از آن استفاده کنید.

مدیتیشن فنونی را به شما آموزش می دهد که هدف عمده آنها تسلط بر ذهن است. با تسلط بر فکر و ذهن، تاثیر عوامل بیرونی استرسزا و اضطراب آور به کلی از بین خواهد رفت.

با شرکت در ورکشاپ سخنرانی و فن بیان استاد مهرعلیها، پرش ذهن را با تکنیک های عملی و ریشه یابی تخصصی درمان کنید:

ورکشاپ سخنرانی و فن بیان public speaker

مدیتیشن یک تکنیک بسیار قدیمی و تمرین ذهنی و بدنی است که در آن فرد مرحله به مرحله می آموزد که تمام توجه خود را متمرکز وجود درونی خود کند و همین امر باعث رسیدن به آرامش و سلامت ذهن می گردد.

مدیتیشن تاثیر بسزایی در درمان پرش ذهن دارد. تمامی عوامل بروز پرش ذهنی در مدیتیشن تحت توجه قرار می گیرند و هدف اصلی بر روی حذف آنها قرار می گیرد.

حتما مدیتیشن را در کنار سایر تکنیک ها، در برنامه روزانه خود قرار دهید و همه روزه زمانی را به آن اختصاص دهید.

دوره ی رایگان فن بیان و خودباوری

به نظر شما امروزه در عصر ارتباطات ، انسان ها به چه مهارتی بیش از هر چیز نیاز دارند ؟

شما در نهایت میانگین آن پنج نفری میشوید که بیشترین ارتباط را در زندگی با آنها دارید .

از این جمله به خوبی میتوان نتیجه گرفت که مهارت فن بیان و ارتباط موثر تا چه اندازه در مسیر رشد و پیشرفت ما تاثیر گذار هست.

آیا شما هم جزو اون دسته افرادی هستید که به دلیل نداشتن فن بیان قدرتمند و نداشتن اعتماد به نفس کافی بسیاری از فرصت های خوب زندگی تون رو از دست دادید؟

اگر تصمیم گرفتید که فن بیان و خودباوری خودتون رو افزایش دهید ، این فرصت ناب رو از دست ندید.

همین حالا از طریق لینک زیر 

در دوره تلگرامی رایگان رازهای فن بیان و خودباوری استاد احسان مهرعلیها عضو شوید .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

با احسان یک منبع آنلاین معتبر و دلسوز است که راهنمایی‌ها و آموزش‌های لازم را برای ارتقای سطح مهارت‌های فردی و اجتماعی و ایجاد تعادل در جامعه ارائه می‌دهد.

چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم

با احسان با تولید محتوای ارزنده و دوره‌های آموزشی نوین مسیری شفاف را به افراد نشان می‌دهد تا با آگاهی بیشتر به حس خوشبختی و سلامت فردی و اجتماعی دست یابند.

با احسان با تولید محتوای ارزنده و دوره‌های آموزشی نوین مسیری شفاف را به افراد نشان می‌دهد تا با آگاهی بیشتر به حس خوشبختی و سلامت فردی و اجتماعی دست یابند.

همان طور که می دانید تمرکز در همه عرصه های زندگی مهم است زیرا با حفظ تمرکز می توان فکر را هدایت کرد و به نتیجه دلخواه رسید اما حواس پرتی و عدم تمرکز در زمینه تحصیل، به عنوان یکی از عوامل مخرب، شما را از پیشرفت تحصیلی باز می دارد. به همین دلیل در این بخش از سبک زندگی نمناک به روش های جلوگیری از عدم تمرکز و حواس پرتی در حین درس خواندن می پردازیم.

تمرکز و کار روی چند فعالیت درسی مختلف با هدف تحویل آنها در زمان مقرر میتواند استرس زا باشد. وقتی به انجام کاری مشغول هستید ، احتمال فراموش کردن کارهای دیگر وجود دارد. با یک برنامه ریزی مناسب می توانید زمان مقرر را برای کارایی بیشتر تنظیم و مدیریت کنید.

زمان هایی که بیشترین بازده را دارید به انجام تکالیف و فعالیت های خود اختصاص دهید. برنامه ریزی به شیوه ی دیجیتالی به شما کمک می کند تا زمان کلاس ها و تکالیف خود را پیگیری کنید و برنامه ریزی کاغذی برای کسانی که تمایل به نوشتن لیست کارها و تنظیم قرار ملاقات ها به صورت دستی دارند مناسب است.

مطالعات نشان می دهد که نوشتن مطالب به صورت ساده به تقویت تمرکز و حافظه کمک می کند اما اگر تصمیم به استفاده از روش دیجیتالی دارید، می توانید به راحتی برنامه مربوطه را در تلفن همراه نصب و یادآور آن را تنظیم کنید.

چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم

اعلان ها و پیامک های مداوم، تمرکز هر دانش آموزی را بر هم میزند. تلفن خود را روی حالت خاموش یا «مزاحم نشوید» قرار دهید و  صفحات غیرضروری را در رایانه ببندید. در صورت نیاز به اینترنت یک صفحه را باز نگه دارید و برای جلوگیری از حواس پرتی سایت و برنامه های غیر ضرور را مسدود کنید. 

با تقسیم فعالیت های بزرگ به کارهای کوچکتر، انجام تکالیف را به تاخیر نیاندازید. بهتر است از انجام کارهای کوچک شروع کنید. اگر در مطالعه یا انجام کاری مشکل دارید ، وقت خود رابه طور موثر تقسیم کنید. به ازای هر 45-50 دقیقه فعالیت درسی، 10 دقیقه استراحت کنید. مطالعات نشان می دهد که استراحت می تواند به شما در حفظ اطلاعات و افزایش بهره وری کمک کند.

در صورت زندگی در محیط های پر سر و صدا، از هدفون های خنثی کننده نویز استفاده کنید. گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون می تواند صداهایی مانند صدای صحبت، کارهای ساختمانی و… که موجب حواس پرتی می شود را کاهش دهد. اگر چه بسیاری اقات، موسیقی همراه با شعر می تواند موجب حواس پرتی بیشتر شود، به همین دلیل محققان برای بهبود تمرکز ، گوش دادن به موسیقی کلاسیک و بدون کلام یا ساز را پیشنهاد می کنند.

بعضی از دانش آموزان تمرکز بهتری در سر و صدا ی کم دارند، در حالی که برخی دیگر برای تمرکز باید در مکانی بی سر و صدا باشند. با سبک کار و فضای مورد علاقه خود آشنا شوید. به طور مثال آیا شما فردی هستید که در سکوت کتابخانه عملکرد بهتری دارید؟ یا کافی شاپ با صدای محیط را ترجیح می دهید؟ فضا های مختلفی را برای مطالعه امتحان کرده و سپس بازدهی خود را در هر جلسه بسنجید.

آیا میز کار شما نامرتب است؟ آیا به مانیتور رایانه برچسب زده اید؟ در این صورت، وقت آن است که میز و فضای اطراف خود را مرتب کنید. یک فضای کاری نامرتب می تواند شما را از انجام کار باز دارد. فقط وسایل ضروری را درروی میز کاری یا اطرف خود نگه دارید. فضای کاری تمیز و مرتب به کاهش اضطراب و ایجاد انگیزه کمک می کند.

انگیزه نقش مهمی در موفقیت دارد، به همین دلیل پاداش دادن راهی خوب برای تشویق و انگیزه شروع یک کار است. به عنوان مثال، اگر مقاله ای را بدون هیچ حواس پرتی به پایان رساندید، به خود جایزه ای مانند تماشای یک برنامه تلویزیونی یا یک زمان استراحت بدهید.

اگرچه مشغله های کاری و درسی حواس شما را پرت می کند اما اجازه ندهید حواس پرتی شما را از رسیدن به اهداف باز دارد. با انجام مراحل ذکر شده، می توانید بهره وری را در کمترین زمان بهبود ببخشید.

چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم
چگونه از پرش ذهن جلوگیری کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *