چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم

 
helpkade
چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم
چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

مخاطبان

جستجو

 

 

پدر و مادر شدن برای هر انسانی شیرین و لذت بخش است، به خصوص اگر تجربه اول آن ها نیز محسوب شود. برای این که لذت این لحظات را صد چندان کنند لازم است شناخت خود را نسبت به مراحل رشد و نمو تازه وارد خود بالا ببرند. آنچه والدین باید در مورد نوزادان خود بدانند این است که همان گونه که به تقویت و رشد جسمی نوزاد خود اهمیت می دهند لازم است به تقویت و رشد ذهنی آن ها نیز توجه کنند که این مستلزم شناخت کافی نسبت به این امر است. با ما همگام شوید تا مراحل رشد ذهنی کودک را تا ۲سال مورد بررسی قرار دهیم.چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم

 

● مراحل رشد ذهنی کودک در ۳ هفته اول

کودک از بدو تولد شروع به فهمیدن می کند، روز اول گوش می دهد و روز سوم علاوه بر گوش دادن واکنش نیز نشان می دهد. در روز نهم چشمانش را به سمت صدا حرکت می دهد و روز چهاردهم مادر خود را می شناسد. روز هجدهم صداهای کوتاه و تک از خودش تولید می کند و روز بیست و چهارم با شنیدن صدای مادر دهانش را تغییر شکل می دهد. در این مرحله کودک از فاصله ۲۵ سانتی متری می تواند اشیا رنگی را واضح ببیند.

 

▪ برای پرورش توانایی های حافظه نوزاد در این مرحله

۱ با انگشتان خود اشیا رنگی را در فاصله ۲۵ سانتی متری برای کودک تان تکان دهید.

۲ تمام حواس کودک خود را تحریک کنید.

۳ با کودک صحبت کنید و برای او نجواهای مادرانه بخوانید.

۴ سعی کنید کودک تمام علائم و حرکات شما را ببیند.

 

● مراحل رشد ذهنی کودک در هفته چهارم زندگی

در این مرحله کودک حرکاتی را که هنگام صحبت کردن اتفاق می افتد، می فهمد و او نیز به نشانه تقلید این کار را با دهانش انجام می دهد. در این مرحله، واکنش نوزاد با توجه به آهنگ صدای مادر یا پدر متفاوت است، یعنی او آهنگ صدا را متوجه می شود. زمانی که با خشونت با او صحبت کنید، دچار اضطراب و نگرانی می شود و زمانی که با صدای آرام و ملایم با او صحبت کنید با آرامش و در سکوت به حرف های شما گوش می دهد.

 

▪ برای پرورش توانایی حافظه نوزاد در این مرحله

۱ با صدای آهنگین و ریتمیک با او صحبت کنید.

۲ برای او نجواهای مادرانه بخوانید.

۳ او را در آغوش بکشید و به آرامی تکان دهید و با او صحبت کنید.

 

● مراحل رشد ذهنی کودک در هفته ششم

در این مرحله وقتی شما با نوزادتان صحبت می کنید به شما لبخند می زند و صداهای کوتاه از ته حلق خودش تولید می کند و سرش را تکان می دهد.

 

▪ برای پرورش توانایی نوزاد در این مرحله:

۱ اسباب بازی او را به چشمانش نزدیک و سپس دور کنید.

۲ هنگام صحبت کردن با او صورت تان را به او نزدیک کنید.

۳ با چهره شاداب و متبسم با او صحبت کنید.

۴ هنگام صحبت به چشمان او نگاه کنید.

۵ از جهات مختلف با او صحبت کنید تا جهت نگاهش را با صدای شما هماهنگ کند.

 

● مراحل رشد ذهنی کودک در هفته هشتم:

در این مرحله کودک به آنچه در اطراف خود می بیند و توجه او را به خودش جلب می کند خیره می شود. او به جهت های مختلف نگاه می کند و به صدا ها و اشیا پیرامون واکنش نشان می دهد.

 

▪ برای پرورش توانایی حافظه نوزاد در این مرحله:

۱ او را به حالتی قرار دهید که بتواند کاملا اطرافش را ببیند (به همراه بالش او را به حالت نشسته قرار دهید)

۲ کودک را در کنار اسباب بازی های رنگی و شفاف قرار دهید.

۳ برای کودک شعرهای کودکانه بخوانید و همزمان دست هایش را با آهنگ تکان دهید.چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم

 

● مراحل رشد ذهنی کودک در هفته دوازدهم

 

در این هفته زمانی که با کودک صحبت می کنید کودک واکنش های خود را با هیجان و خوشحالی از طریق لبخند و جیغ زدن و تکان سر و دست هایش به شما نشان می دهد.

▪ برای پرورش توانایی نوزاد در این مرحله:

۱ شما نیز شادی خودتان را به او نشان دهید.

۲ به او اسباب بازی های سبک و از جنس های مختلف بدهید. این کار برای تمرین گرفتن و لمس کردن بسیار مفید است.

۳ شعرهای کودکانه به زبان کودکانه خوانده شود.

۴ نرمش های ساده مانند تکان دادن ملایم اعضا، خم کردن زانو ها، باز و بسته کردن دست های نوزاد به سمت شکم استفاده کنید.

 

● مراحل رشد ذهنی کودک در هفته شانزدهم:

کودک در این مرحله اشیا و مکان های آشنا را می شناسد و کارهایی را که همیشه انجام می داد درک می کند.

او با مشاهده سینه مادر یا شیشه شیر خودش هیجان زده می شود و برای رسیدن به آن ها بی قراری می کند. او نسبت به اسباب بازی های جدید و نو و افراد جدی و حتی حس های جدید علاقه مند است و از خودش کنجکاوی نشان می دهد.

 

▪ برای پرورش توانایی نوزاد در این مرحله:

۱ حس کنجکاوی نوزاد را ارضا کنید.

۲ درباره آنچه او می بیند و کنجکاوش می کند با او صحبت کنید.

۳ اسباب بازی های متنوع با اشکال مختلف و جنس های متفاوت استفاده کنید زیرا اسباب بازی های جدید مسائل مختلفی را به کودک می آموزد. (از طریق حواس پنجگانه)

۴ بهترین اسباب بازی ها صدادار هستند. (جغجغه)

 

● مراحل رشد ذهنی کودک در هفته بیستم:

در این مرحله کودک بازی کردن از جمله آب بازی را دوست دارد. او به تصویر خودش در آینه لبخند می زند و می تواند دقایقی با تصویر خودش در آینه سرگرم باشد. او در این مرحله سرش را به سمت صدا می گرداند. او اشیا را نوازش می کند و حتی صورت پدر و مادر را نوازش می کند. او دست ها و پاهایش را برای جلب توجه اطرافیان به سرعت تکان می دهد.

 

▪ برای پرورش توانایی نوزاد در این مرحله:

۱ به کودک بیاموزید که به خواسته هایش پاسخ می دهید.

۲ زمانی که او با تکان دادن دست و پا هایش توجه شما را به خود جلب می کند شما با لبخند و صحبت های زیبا او را متوجه کنید که به خواسته هایش پاسخ خواهید داد.

۳ افراد تازه وارد را به او معرفی کنید.

۴ با او بازی کنید. (بازی دالی را بسیار دوست می دارد)

۵ همراه با کودک بخندید و او را با اسم صدا کنید.

 

مجله شهرزاد

جدول پخش هفتگی

فرکانس

آرشیو

جذب ایده

پخش زنده

RSS موضوعی

جدول پخش هفتگی

فرکانس

آرشیو

جذب ایده

پخش زنده

RSS موضوعی

کتاب گویا

سازمان صدا و سیما

معاونت امور استان ها

سایت نگاه

باشگاه مخاطبان نگاه

تلویزیون اینترنتی

رادیو اینترنتی

باشگاه مخاطبان

واحد پژوهش

نقشه سایت

روابط عمومی

ارتباط با ما

پیوندها

پرسش و پاسخ متداول

انتقادات و پیشنهادات

کلیه حقوق متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می باشد. | هرگونه برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع است. | آخرین بروز رسانی : ۱۳۹۹/۱۱/۱۹

پیاده سازی توسط شرکت سپهر افزار ایرانیان

اگه میخوای برای زودانزالی کاری کنی،کلیک کن

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت

 

 

چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم

برای اینکه فرزندانی باهوش داشته باشید ، از نوزادی دست به کار شوید .یک روز را هم از دست ندهید ما در این مقاله دو راه را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

برای نوزادان خود از 6 ماهگی زمانی كه نوزاد همراه با مادر از نگاه كردن به عكس های كتاب لذت می برد، كتاب بخوانند.

 

مادران و پدران می توانند برای نوزادان تازه متولد شده نیز كتاب بخوانند. در حقیقت مهم نیست كه نوزاد چند ساله باشد .خواندن فرصت بزرگی است برای در آغوش گرفتن نوزاد و برقراری ارتباط با او.

 

كتاب خواندن برای نوزادان به ساختن كلمات نوزادان و تحریك تصورات انها كمك كرده و مهارت های برقراری ارتباط را در نوزاد تقویت می كند. در حقیقت هر چه قدر بیشتر با نوزاد خود از ابتدا صحبت كنید، در پرورش و رشد بهتر نوزاد مفید است.

 

مهارت های زبان و حتی هوش به تعداد كلماتی كه نوزاد هر روز می شنود ارتباط پیدا می كند. همچنین صحبت كردن با نوزاد به او كمك می كند تا سریعتر كلمات را یاد گرفته و مفهوم آنها را درك كند.

 

در ماه های اول، همانطور كه نوزاد صحبت های شما را می شنود به ریتم زبان بیشتر از محتوا توجه دارد. بنابراین زمانی كه می خواهید مطلبی را بخوانید هر چیزی را می توانید امتحان كنید، كتابهای كودك، یك مجله و یا حتی یك رمان.

 

نوزاد شما ممكن است مجذوب عكس های روشن و درخشان داخل كتاب شود. بنابراین تا آنجائیكه می توانید از كتابهای مقوایی عكس برجسته و یا كتابهایی كه دارای تصاویر زیادی هستند استفاده كنید. تصاویر رنگارنگ ذهن نوزاد را تحریك كرده و به بیان احساسات او كمك می كند.

 

نوزادان در این شرایط احساسات خود را با فریاد كشیدن، نزدیك بردن كتاب به سمت دهان و یا پاره كردن صفحات كتاب ابراز می كنند. به همین منظور به والدین پیشنهاد می شود از كتاب هایی كه دارای صفحات مقوایی و سنگین هستند استفاده شود. این كار به دوام كتاب كمك بیشتری می كند.

 

 

اما روش دوم ورزش از نوزادی است

ورزش برای نوزادان باید به گونه‌ای باشد كه به آنها بیاموزد چگونه به تدریج از حواس پنج‌گانه خود برای شناسایی محیط اطرافشان استفاده كنند.طبیعی است كه هر نوزاد به سمت رنگ‌های شاد و براق جذب شود.باید فعالیت‌های ورزشی را كه برای آنها انتخاب می‌كنید به گونه‌ای باشند كه نوزاد هر چه بهتر محیط نزدیك خود را بشناسد و سپس به تدریج موفق به كشف دنیاهای دورتر شود.كنجكاوی نوزاد در این سن بسیار طبیعی است و مادامی كه والدین در حین انجام هر نوع فعالیت در كنار او باشند،خطری متوجه او نخواهد بود.فعالیت‌های بسیاری وجود دارد كه در كنار بازی یك جلسه آموزشی هم محسوب می‌شود.

 

در این مطلب ما بعضی فعالیت‌های ساده برای نوزاد را به شما معرفی می‌كنیم:

ورزش صدا: این فعالیتی است كه بسیاری از والدین آن را انجام می‌دهند بدون آن كه بدانند این كار چقدر برای كودك مفید است.بسیاری از والدین هنگام عوض كردن پوشك،حمام یا بازی با كودك خود حرف می‌زنند.این كار به كودك كمك می‌كند تا بفهمد این صدا از دهان فردی – پدر یا مادر- خارج می‌شود علاوه بر این می‌توانید پیوسته اسم او را صدا كنید،در ابتدا او به صدای شما پاسخی نمی‌دهد اما رفته رفته هر گاه او را صدا كنید عكس‌العملی از او خواهید دید.

ورزش برای نوزادان باید به گونه‌ای باشد كه به آنها بیاموزد چگونه به تدریج از حواس پنج‌گانه خود برای شناسایی محیط اطرافشان استفاده كنند.

 

ورزش بینایی : چند اسباب بازی با رنگ‌های جذاب برای بازی كودك بخرید متوجه خواهید شد،هر گاه، كودك با این اسباب بازی‌های رنگارنگ بازی می‌كند لبخند می‌زند یا به نوعی احساس رضایت خود را نشان می‌دهد.برای تقویت حس بینایی،كتاب‌های مخصوص نوزادان، با رنگ‌های شاد بخرید.

2روش برای تقویت هوش نوزاد

 

 

ورزش لمسی : این فعالیت شامل لمس انواع مختلف اسباب بازی‌ها توسط كودك است.كودك با این روش تفاوت بین سطوح سخت، نرم و پنبه‌ای را در می‌یابد. در این مرحله برای تقویت عضلات پا و گردن نوزاد می‌توانید به نرمی پاهای كودك را خم و راست كنید یا به آرامی اسباب بازی محبوبش را جلوی چشمانش تكان دهید به نحوی كه كودك گردنش را به آرامی با تكان دست شما حركت دهد.

منابع:عصر ایران / سیمرغ

والدین نگران بخوانند


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی


برای خریدبلیط اتوبوس دنبال سایت معتبری؟

چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید

کاملترین درگاه رزرو تورهای داخلی و خارجی


بدون کلاس،خوش نویسی باخودکاررویادبگیر


چیدمان کابینت آشپزخانه با محصولات آدلان


موفقیت شما در کدام رشته تحصیلی است؟


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


برای خرید بلیط اول اینجا سر بزن

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

همانند بدبینی، خوش‌بینی هم همۀ جهان را سیاه و سفید می‌بیند

سواد زندگی؛ تربیت
فرزندان- شاید برایتان عجیب
باشد اما محققان طی یک مطالعه 40 ساله، 5000 کودک نابغه را مورد بررسی قرار دادند. بهره هوشی این کودکان در هر دهه از زندگی آنها به طور منظم تجزیه و تحلیل
می شد که نتایج آن نیز توسط وب سایت رسمی دانشگاه
وندربیلت آمریکا منتشر شده است.

دانشمندان در خلال این پژوهش طولانی مدت
دریافتند که “هوش” نقشی اساسی در موفقیت های آینده زندگی کودک
خواهد داشت. مطالعه مذکور که تحت عنوان پژوهش Mathematically Precocious Youth شناخته می شود، در سال 1971 به وسیله دانشگاه جانز هاپکینز وارد فاز عملیاتی شد اما
امروزه می دانیم که دانشگاه وندربیلت نیز در کمک به توسعه آن نقش مهمی داشته است.

چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم

یافته های مطالعه نام برده در تضاد با دو نظریه دیگر از نشریه علمی معتبر نیچر هستند. یکی از آنها
عملکرد ایده آل را نتیجه تلاش مستمر می داند و دیگری معتقد است که با تمرکز و
اراده کافی می توان به هر هدفی هرچند هم که دشوار باشد دست یافت. این در حالی است
که بر اساس مطالعه مورد بحث، هوش شناختی ذاتی و زود هنگام تاثیر بسیار محسوس تری
بر موفقیت در مقایسه با تلاش و یا فاکتورهای خارجی مانند وضعیت اقتصادی- اجتماعی
دارد. اما به هر روی، نمی توان تاثیر هوش را بر سرنوشت انسان ها نادیده انگاشت.در این درس، چکیدهای از تحقیقات مربوط به هوش را می آوریم و امیدواریم بتوانید با استفاده از آنها در تربیت فرزندان خود موفق تر باشید:

1. تماشای تلویزیون را محدود کنید

  59 درصد از کودکان خردسال کمتر از 2 سال،
دو ساعت از زمان روزانه خود را صرف تماشای برنامه های تلویزیونی می کنند. این روند
صعودی باعث شده که آکادمی
پزشکی اطفال آمریکا به والدین در خصوص ایجاد یک سری محدودیت های ویژه هشدار
دهد.Roberta
Golinkoff
متخصص زبان شناسی اطفال و نویسنده کتاب اَینشتَین هیچگاه از فلش کارتها استفاده نمی کرد، در این باره می گوید: تلویزیون ضمن آسیب رساندن به مهارت
های شناختی، زمان ضروری برای توسعه سلول های مغزی از طریق گفت و گوی رو در رو با
انسان های واقعی را هدر می دهد.

وی ادامه می دهد: زبان برای یادگیری کودکان امری
بسیار مهم به شمار می رود و در این زمینه تلویزیون نمی تواند به هیچ عنوان در نقش
یک معلم حقیقی وارد عمل شود. از آن جایی که برنامه های تلویزیونی قادر به گفت و گو
با کودکان نیستند، حضور یک هم صحبت خردمند به خصوص والدین حین تماشای تلویزیون می تواند قابلیت های
شناختی و به ویژه هوش آنها را تا اندازه قابل توجهی توسعه دهد.

2. کودکان شش ساله ای که در دوران خردسالی از شیر مادر
تغذیه کرده بود، در تست IQ ، 5
امتیاز نتیجه بهتری در مقایسه با کودکان گروه مقابل به دست آوردند

این آمار بر اساس مطالعه ای که روی دو گروه از مادران
بلاروسی و فرزندان آنها انجام گرفته، گزارش شده است. یک گروه متشکل از مادرانی بود
که کودکانشان را با استفاده از شیر خود تغذیه می کردند و مدت زمان طولانی تری نیز
این روند را دنبال کرده بودند. این در حالی است که مدت زمان شیردهی و همچنین
حساسیت مادر نسبت به تغذیه کودک از شیر خود در گروه مقابل بسیار کمتر بود.بررسی
ها نشان دادند که کودکان گروه نخست در تست های نوشتاری، ریاضیاتی و روخوانی موفق
تر بوده اند.

Ricki Lewis
نسل شناس و نویسنده کتاب  The Forever Fix: Gene Therapy and the Boy Who Saved It
در این خصوص می گوید: اولین هدیه ای که یک خانم برای پرورش کودکی باهوش می تواند
به وی اعطا کند، تغذیه وی از طریق شیر مادر است. بر اساس مطالعات گسترده در این
زمینه می توان با قطعیت گفت که شیر مادر برای تکامل بهتر سلول های مغزی کودک ضروری
خواهد بود. در نهایت تکامل بهتر این سلول ها می تواند هوش بالاتر وی را تضمین کند.

3. کودکانی که پیانو و یا سازهای زهی می نوازند، به اندازه
15 درصد امتیاز بالاتری در تست های مرتبط با مهارت های کلامی کسب می کنند

پژوهشی که آمار فوق را تایید می کند، با کمک دانش آموزان
مدارس عمومی و همچنین مدارس موسیقی بوستون (میانگین سنی 10 سال) صورت گرفته و
نتایج آن در مجله علمی پلاس وان به
چاپ رسیده است. در مورد کودکانی که در مدارس موسیقی تحصیل کرده بودند، دوره آموزش
موسیقی حداقل سه سال گزارش شده است. البته مطالعات متعدد دیگری نیز وجود دارند که
ارتباط میان مهارت های موسیقی، مهارت های زبانی و همینطور IQ را نشان داده اند. اما همچنان هم یک
پرسش اساسی بدون پاسخ مانده است: آیا کودکان باهوش در موسیقی خبره هستند و یا
موسیقی منتج به توسعه هوش در کودکان می شود؟ Lewis می گوید: به این ایده که ژن ها کنترل
کننده سرنوشت ما هستند، به اصطلاح “جبرگرایی ژنتیکی” گفته می شود که البته منتقدان بیشماری نیز دارد.  

4. کودکانی که می توانند امیال و خواسته هایشان را 15 دقیقه
بیشتر در مقایسه با همتایان کم تحمل خود به تاخیر اندازند، در آزمون اس ای تی مد
نظر امتیاز بالاتری کسب می کنند

در مطالعه ای معروف به گروهی از کودکان گفته شد که در صورت
صبر و تحمل به مدت 15 دقیقه، می توانند به جای یک شیرینی دو عد شیرینی میل کنند.
آنهایی که بدون خوردن شیرینی اول از پس این زمان 15 دقیقه ای بر آمدند، به اندازه
210 امتیاز در آزمون اس ای تی موفق تر عمل کرده بودند (اس ای تی یکی از دو امتحان
استاندارد برای ورود به دانشگاه در آمریکا است. البته در این مورد مقصود از آزمون
مذکور، تست استاندارد طراحی شده توسط محققان برای بررسی ارتباط آستانه تحمل در به
تاخیر انداختن علایق شخصی با بهره هوشی فرد خواهد بود). گفتنی است که کودکان گروه
مقابل تنها پس از گذشت یک دقیقه تاب نیاورده و شیرینی نخست را خوردند.

کنترل انگیزه های ناگهانی، عاملی حیاتی در توسعه مهارت های
اجرایی است. امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که عملکرد اجرایی در ارتباط
مستقیم با موضوع هوش قرار دارد و تنها نمی توان به اعداد به دست آمده از تست IQ بسنده کرد. در واقع این قابلیت اداره
همزمان چندین کار، حفظ موارد مختلف در حافظه عملیاتی و مدیریت اصولی انگیزه های
ناگهانی است که یک فرد را در دسته “باهوش و نابغه” جای می دهد. لازم به
ذکر است که اطلاعات فوق از کتاب پرفروش روزنامه نیویورک تایمز به نام قوانین مغزی برای کودک استخراج شده اند.

5. کودکانی که در منزل آنها حداقل 500 جلد کتاب مختلف وجود
داشته است، با احتمال بالاتر 36 درصدی موفق به تکمیل دوران دبیرستان شده و 19 درصد
نیز بیشتر از کودکان خانواده های کم مطالعه و یا بی مطالعه وارد دانشگاه های معتبر
شده اند

این مطالعه در سال 2007 تکمیل شد و در سال 2010 نیز در ساینس
دیرکت (یکی از بزرگترین
کتابخانه های دیجیتال آنلاین در حوزه های علمی) به چاپ رسید. همانطور که می دانیم
در آن زمان هنوز کتب ابزارهای علمی ملموسی به شمار می رفتند و به گستردگی امروزه
جای خود را به انواع الکترونیکی و آنلاین نداده بودند. از این رو معیار 500 کتاب،
دیگر چندان هم عجیب و غریب به نظر نمی رسد. پژوهش مذکور نشان داد که موفقیت کودکان
در مدرسه و فضاهای آموزشی دیگر، فقط و فقط در گرو هوش ذاتی آنها نیست. در واقع
کودکان در هر امری از والدین خود الگو برداری می کنند. آنها همان چیزی را یاد می
گیرند که والدین آموخته باشند. پدر و مادرهایی که به مطالعه علاقه مند هستند،
ناخودآگاه در حال انتقال ارزش یادگیری به فرزندانشان خواهند بود و دور از انتظار
نیست که هویت هایی بسیار باهوش تر را پرورش دهند.

اما دانستنی های جالب دیگری که در مورد کودکان و بهره هوشی
آنها وجود دارد به قرار زیر هستند:

6. بر اساس مطالعه ای که توسط انجمن
پزشکی آمریکا منتشر شده است،
فرزندان زنانی که در دوران بارداری جزو مصرف کنندگان مواد مخدر و به خصوص کوکائین
بودند، در مقایسه با کودکان گروه مادران سالم تقریبا 5 برابر بیشتر مبتلا به
مشکلات تکاملی شدند. 14 درصد از این کودکان IQ زیر 70 داشتند و 38 درصد آنها نیز
دچار تاخیر در روند رشد مغزی شده بودند.

7. پژوهشی دیگر از دانشگاه
تمپل فیلادلفیا نشان داده
است که کودکان مبتلا به اضافه وزن در مقایسه با کودکانی که وزن متناسب دارند، 11
درصد امتیاز کمتری در تست های مطالعه ملی به دست می آورند. آنها نه تنها در محیط
مدرسه تذکر بیشتری دریافت می کنند، بلکه اغلب نیز با تاخیر زمانی در کلاس های خود حاضر
می شوند. بدین ترتیب به نظر می رسد که توده بدنی بالاتر، با پیشرفت تحصیلی ضعیف تر
و به تبع هوش کمتر در ارتباط باشد.

8. طبق اطلاعات به دست آمده از کتاب قوانین مغزی برای کودک،
ورزش های هوازی می توانند عملکردهای اجرایی کودکان را تا 100 درصد تقویت کنند.

چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم

9. یکی از مقالات منتشر شده در مجله علمی پلاس وان، به
بررسی ارتباط سن بارداری والدین با بهره هوشی کودکان پرداخته است. طی این پژوهش
مشخص شد که کودکان متولد شده از پدران زیر 30 سال، به اندازه 3 الی 6 امتیاز در
تست IQ
موفق تر عمل کرده اند. از این رو دانشمندان معتقد هستند که روند امروزی برای به
تاخیر انداختن بارداری به دلایل اجتماعی و یا اقتصادی، می تواند مستقیما بر بهره
هوشی کودکان اثرات منفی بگذارد.

10. محققان دانشگاه ییل طی مطالعات خود در زمینه بهره هوشی به نتایج جالبی دست
یافته اند. شاید عجیب باشد اما آموزش تردستی به کودکان می تواند حجم قشر خاکستری
مغز آنها را تا 3 درصد افزایش دهد. این قشر در ارتباط با مهارت های شناختی بسیار
مهمی قرار دارد.

11. بر اساس مطالعه ای که در مجله فناوری آموزشی اُسترالِزی به چاپ رسیده است، آن دسته از دانش آموزان انگلیسی که بیش
از دو ساعت از زمان روزانه خود را صرف بازی های کامپیوتری می کردند، به اندازه 9.4
درصد عملکرد پایین تری در امتحانات مدرسه داشتند که این موضوع مستقیما روی IQ آنها نیز اثرگذار بوده است.

12. مطالعه ای دیگر که در مجله
چشم اندازهای بهداشت محیطی  منتشر شده، تاثیر مخرب و قابل توجه آفت کش ها را مورد بررسی قرار داده است. طی این پژوهش مشخص شد که مواجهه مادران باردار با آفت کش ها بهره هوشی کودکان را به ازای هر بار که در معرض این مواد قرار می گیرند، 1.4 درصد کاهش می دهد. 

  کانال سواد زندگی در تلگرام:  savadzendegi@*** اگر به درس های مربوط به تربیت فرزندان علاقه مند هستید این چند عنوان را سر فرصت مطالعه کنید. بسیار مفیدند. 7 راه ساده و فوق العاده مؤثر برای افزایش اعتماد به نفس کودکان22 پیشنهاد آسان برای ایجاد “حس ارزشمندی” در فرزند شما جویدن ناخن؛ عادتی که خیلی هم وحشتناک نیست! دو نکته ساده برای «آرامش کنونی» و «اطمینان آینده» در روابط والدین و فرزندان”نوازش بدنی” فرزندان مان چگونه باشد با فرزند تنبل خود چگونه رفتار کنیم: معرفی روش کاربردی “سه گام” 12 کار مهم برای “مسؤولیت پذیر کردن فرزندان” با خواسته های نامطلوب کودک مان چه کنیم؟ (سه راه بسیار ساده)کلمات درست برای تشویق کودکان و نوجوانان کدام اند؟با کودکان بازی کنید، به این 6 دلیلروش علمی و ساده برای تثبیت رفتارهای خوب فرزندانکوتاه و ساده برای والدین: جملات ساده برای معجزه بزرگ “پارلمان خانواده” را هفته آینده تشکیل دهید؛ با این ۱۴ اصل اگر با کودک یک تا 6 ساله ای سر و کار دارید، خواندن این مطلب را از دست ندهید “اعتماد به نفس” چه وقت و چگونه شکل می گیرد؟ مقایسه فرزندان=شلیک تیر به مغز آنان / هفت پیشنهاد کاربردی به پدر و مادرها

 

چگونه فرزندی باهوش تربیت کنیم ؟ تربیت فرزندی باهوش، می‌تواند باعث ایجاد فرصت‌ها و درعین حال چالش‌های جالبی شود. درنگاه اول به نظر می‌آید که برای کمک به رشد هوش و خلاقیت کودک‌تان باید وقت و انرژی بیشتری را صرف کنید. درحالی که این موضوع درست است، انجام چنین کاری درنهایت باعث ایجاد رابطه‌ای نزدیک‌تر و صمیمی‌تر با فرزندتان شده و شناخت شما را از کودک‌تان افزایش می‌دهد. همچنین می‌توانید استعداد‌های فرزندتان را پرورش داده و افق‌های بیشتری را برای او ترسیم نمایید.

در اینجا اینکار را در سه قدم انجام خواهیم داد.

با و برای کودک‌تان کتاب بخوانید.

خواندن به رشد مهارت‌های مهم ارتباطی، گسترش دایره کلمات و یادگیری نکات دستوری زبان کمک می‌کند. به علاوه خواندن کتاب به کودک‌تان کمک می‌کند که دنیا را بهتر بشناسد و درک کند. اینکار افق‌های دید آنان را وسیع‌تر کرده و سبب آشنایی آنها با مردم و اطلاعاتی می‌شود که از هیچ راه دیگری نمی‌توانستند با آنها آشنا شوند. درنتیجه «خواندن» یکی از مهمترین روش‌ها برای تربیت و پرورش کودکی باهوش است.

درحالی که تلویزیون دیدن به خودی خود چیز بدی برای کودکان نیست، برای والدینی که قصد انجام فعالیت‌های دیگری را با فرزندشان دارند مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد. شاید مهمترین آنها این است که، تلویزیون زمانی را که می‌توانست با فعالیت‌های مهیج‌تر و مفیدتری پر شوند، اشغال می‌کند. به علاوه بعضی مطالعات نشان داده‌اند که تماشای تلویزیون می‌تواند باعث توقف رشد بعضی استعدادهای کودکان شده و رشد هوشی آنهارا نیز تحت تأثیر قرار دهد.چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم

برای فرزندتان اسباب‌ بازی‌هایی بخرید که ذهن او را تحریک می‌کند.

همانطور که متخصصان حوزه تربیت کودک همواره تأکید کرده‌اند، اسباب بازی‌ها بخش مهمی از رشد و تکامل هوش کودک را تشکیل می‌دهند. درنتیجه، درهنگام خرید اسباب بازی شما باید این نکته را مدنظر قرار داده و وسایلی را بخرید که برای کودک مفید باشند. البته تمام کودکان باهم فرق دارند، و کودکان متفاوت از اسباب بازی‌ها به گونه متفاوتی استفاده می‌کنند؛ پس سعی کنید از تجربیاتی که با کودک خود داشته‌اید بهره برده و بهترین انتخاب را داشته باشید.

به علایق کودک‌تان اهمیت دهید.

یکی از عوامل مهم تربیت کودکی باهوش، توجه شما به علایق اوست. کودکان متفاوت، علایق و نیازمندی‌های متفاوتی را نیز خواستارند. شما باید این موضوع را پرورش دهید و شرایط خاص بودن را فراهم کنید؛ می‌توانید این کار را با اعمال زیر انجام دهید:

اگر فقط به علایق حال حاضر فرزند خود بها دهید، ممکن است او مسائلی را که هیچوقت با آنها تماس نداشته از دست بدهد. برای جلوگیری از این موضوع، شما باید با روش‌های گوناگون ایده‌ها، فرهنگ‌ها و روش‌های مختلف زندگی را به فرزندتان نشان دهید.

نکات زیر را درنظر داشته باشید:

با کودک خود بازی کنید.

حین اینکه کودکتان بازی می‌کند با او درتعامل باشید. می‌توانید بین اینکه بنشینید و با او بازی کنید و یا اینکه هنگامی که او بازی می‌‌کند با او صحبت کنید، یکی را برگزینید. در این حالت، شما فرزند خود را بهتر شناخته و با نحوه «باهوشی خاص خودش» بیشتر آشنا خواهید شد. حتی می‌توانید او را به سمت روش‌ها و فعالیت‌هایی سوق دهید که مفید‌تر هستند. اما به یاد داشته باشید که:

مرتباً و همواره با کودکتان راجع به علایقش صحبت کنید. در این صورت، کودک خود را بهتر و بیشتر شناخته و می‌توانید متوجه شوید که روند رشد ذهنی و هوشی او درگذر زمان چگونه بوده است. می‌توانید انتخاب کنید که راجع به چه چیزی با فرزند خود صحبت کنید، اما بهتر است کودکتان موضوع گفت‌وگو را انتخاب کند.

از هر فرصتی برای اینکه به فرزند خود توضیح دهید که دنیا چگونه کار می‌کند، استفاده کنید. این بخش بسیار مهمی از یادگیری فرزندان از این موضوع است که «دنیا چگونه پیش می‌رود!»

فرزندتان را در بهترین مدرسه و متناسب با نیازهایش ثبت نام کنید.

چگونه فرزندی باهوش تربیت کنیم این موضوع که فرزند شما در بهترین مدرسه ممکن درس بخواند، یکی از مهم‌ترین نکات برای پرورش هوش اوست. اهمیت این موضوع به این دلیل است که شما می‌خواهید فرزند شما در کنار مدرسان و متخصصانی رشد یابد که به اندازه شما برای رشد فکری و ذهنی فرندتان اهمیت قائل‌اند. به علاوه شما می‌خواهید که فرزندتان در مدرسه‌ای باشد که منابع و توانایی ثبت نام دانش آموزان را در دوره‌ها و برنامه‌هایی داشته باشد که باعث شکوفایی استعدادها و شناخت هرچه بیشتر دانش آموزان از توانایی‌های خود شوند.

درحالی که هر کودک باهوشی باید عملکرد خوبی در کلاس‌ها داشته و «بدرخشد»، شما باید او را در کلاس‌هایی ثبت نام کنید که چالش‌ را برای او فراتر برده و به گسترش افق‌های ذهنی‌اش کمک کنند. کلاس‌هایی که ممکن است به پرورش کودک شما کمک کنند عبارت‌اند از:

چگونه فرزندی باهوش تربیت کنیم ارتباط با مدیران و معلمان فرزند خود، باعث اطمینان خاطر از این نکته می‌شود که فرزند شما توجه لازم را دریافت کرده و در مدرسه نیز همچنان در حال پیشرفت است.

در کنار سیستم آموزش رسمی، فعالیت‌های فوق برنامه‌ می‌توانند سبب گسترش افق‌ها و بهبود عملکرد فرزندتان در مدرسه شوند. اینگونه فعالیت‌ها به فرزندتان کمک می‌کنند که تک بعدی نشده و با کسب تجارب مختلف، به او این امکان را می‌دهند که زمینه‌ای مناسب برای رشد خود فراهم سازد. تعداد زیادی برنامه وجود دارند که می‌توانید مدنظر قرار دهید مانند:

چگونه فرزندی باهوش تربیت کنیم یکی دیگر از عوامل مهم پرورش هوش فرزندتان، برقراری تناسبی منطقی میان زندگی تحصیلی و زندگی بچه‌گانه و عاری از هرگونه استرس اوست. نکات زیر را درنظر داشته باشید:

چگونه فرزندی باهوش تربیت کنیم در کنار تمامی این موارد، این نکته را درنظر داشته باشید که هر کودک و درکل هر انسانی موجودی منحصر به فرد است و نمی‌توان نسخه‌ای واحد برای موفقیت شخصیت‌های مختلف ارائه کرد؛ همچنین بهترین کسی که یک فرد را (حداقل در دوران کودکی) می‌شناسد، والدین او هستند، پس این شما هستید که فرزند خود را خوب می‌شناسید و می‌دانید که چه برنامه و یا ایده‌ای برای او بهتر است.

درآخر نیز باید به این نکته تأکید کرد که «کودک خود را تحت هیچ فشاری قرار ندهید و در وهله اول، اجازه دهید بچگی کند.»

دپارتمان پژوهش مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی احیا

ترجمه از: امیر رضا اشرفی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهdocument.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “aa4a586f4c8a7d19e5bda5bee7f16a61” );document.getElementById(“f78a82b01f”).setAttribute( “id”, “comment” );

مهارت های ارتباطی برای نوجوانان : افسردگی و اضطراب :گاهی اوقات ببینید چه چیزی باعث پایین آمدن عزت نفس و از بین رفتن روابط دوستی سالم می شود؟ افسردگی و اضطراب. اگر کسی احساس افسردگی کند حالت های ناراحتی و احساسات ناخوشایند در وجودش را پیدا می کند. گاهی اوقات انگیزه و انرژی فرد برای […]

همه ما هرازچندگاهی نیاز به دوری از واقعیت داریم. از آنجایی که نمی‌توانیم سوار هواپیما شده و در جزیره‌ای دور افتاده به دنبال آرامش باشیم، بهتر است این فرار را به صورت ذهنی و روانی انجام ‌دهیم. چون هر ذهنی منحصربه فرد است، ممکن است برای پیدا کردن بهترین روش کمی نیاز به آزمون و […]

فاکتور های رابطه ی سازنده : برای ساختن یک رابطه ی سازنده باید توجه داشت که  فاکتور های سازنده ی یک رابطه  از این قرار اند : ۱)صداقت : صداقت در رابطه باید رو به افزایش باشد. اما به دلیل ترس از تنبیه شدن و قضاوت شدن  صداقت هر روز در رابطه کمرنگ تر شود […]

پاسخ گویی به سوال ها و مشکلات در زمینه روانشناسی

برای ورود اینجا کلیک کنید

به گفته متخصصان کودکان و عصب شناسان، کودکی زمانی بحرانی برای رشد فکری پسر یا دختر شماست و این مرحله ای است که مغز به سرعت رشد می کند. اینکه چگونه به کودک خود کمک می کنید تا این مرحله را به خوبی طی کند، بسیار حائز اهمیت خواهد بود . در این قسمت از رازهای تربیت فرزند در نمناک برخی از پیشنهاد های ارایه شده توسط متخصصان کودک برای کمک به رشد هوش کودکان آورده شده است .

1. به کودک خود یک شروع اولیه بدهید :

با توجه به مطالعه ای که انجام شد یکی از بهترین متخصصین کودکان فعالیت های زیر را برای حمایت از رشد اولیه کودک توصیه می کند:

به حداکثر رساندن پاسخ عاشقانه و استرس، صحبت کردن، خواندن و حرکات، با استفاده از بازی های عددی و ریتمی، توانمندسازی و تشویق به یادگیری سه بعدی و ایجاد علاقه به یادگیری در کودکان.

 2. برای کودک تان کتاب بخوانید :

چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم

با خواندن شروع کنید حتی اگر کلمات را درک نکند . این امر به او کمک می کند تا پیشرفت مهارت های زبانی اش را شروع کند و کودکانی که در بچگی مطالعه می کنند، بیشتر تمایل دارند که تا مادام العمر مطالعه کنند و در مدرسه خوب عمل می کنند و در زندگی بزرگسالی هم موفق می شوند . خواندن کتاب یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که کودکان را باهوش می کند.

 3. با کودک خود صحبت کنید :

این کار مهارت های زبانی قوی در کودکتان را رشد می دهد . هم چنین زمانی که صحبت می کند به کودک خود گوش دهید که این کار تلاش او برای برقراری ارتباط را تقویت کرده و امکانی را برای توسعه زبان می دهد . یک مطالعه نشان می دهد کودکانی که بیشتر در خانه صحبت می کنند دارای فعالیت مغزی و نگرش زبانی بیشتری هستند.

سوالات خود را مطرح کنید و به جای این که به داستان سرایی یک طرفه بپردازید ، منتظر پاسخ بمانید و در مورد نوزادان ، شما می توانید چهره های بچگانه و بی معنی را با هم مبادله کنید.

 4. با فرزند خود در تعامل باشید، با او بازی کنید و او را دوست داشته باشید :

دانشمندان مشاهده کردند نوزادانی که در آغوش کشیده نمی شوند، با آن ها بازی نمی شود و دوست داشته نمی شوند، رشد مغزی کوتاه و کمی داشته اند و آن ها همچنین مشاهده کردند نوزادانی که با دست نگهداری نمی شوند و توجه نمی دیدند، نتوانستند رشد کنند، افسرده شدند و در نهایت جان خود را از دست دادند و از سوی دیگر بسیاری از مطالعات نشان داده اند که دوست داشتن ، در آغوش گرفتن ، تعامل و بازی کردن با کودک تاثیر زیادی بر رشد هوش او دارد.

ارتباط عاشقانه بین شما و کودک و تعامل یک به یک با او، پایه و اساس مهارت های فکری عالی او را فراهم می کند و والدینی که مراقبت کنندگان حساسی هستند “به سرعت و به طور مناسب به سیگنال های کودک پاسخ می دهند” و “یک پایگاه امن” برای کودکان فراهم می کنند تا دنیا را کشف کنند.

 5. بهترین اسباب بازی ها برای کودک شما لزوماً نباید گران قیمت باشند :

اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که می توان چند مدل با آن ها بازی کرد – مواردی که به فرزند شما اجازه می دهند تا با کمک تخیلشان، به روش های مختلفی سرگرم کننده باشند عالی هستند.

 6. کودک خود را به مطالعه علاقه مند کنید :

عشق به مطالعه مزایای بسیاری برای فرزندتان به ارمغان می آورد. این یکی از مه م ترین مسائلی است که می توانید برای کودک خود ایجاد کنید تا باهوش شود. مطالعه اشتیاق کودکتان را برای دریافت دانش بیشتر می کند و هر چه کودک شما از مطالعه چیزی یاد بگیرد، بیشتر می خواهد تا بداند.

 7. بگذارید کودکتان بازی کند :

وقتی کودکتان بازی می کند، او پایه و اساس مهارت های فکری، اجتماعی، جسمی و عاطفی خود را ایجاد می کند. وقتی با بچه های دیگر بازی می کند ، می آموزد که ایده ها ، برداشت ها و احساسات را با سایر تجربه و عقاید بچه ها ترکیب کند.

 8. کودک خود را برای ورزش کردن تشویق کنید :

ورزش نه تنها کودک شما را قوی می کند، بلکه باعث می شود او باهوش هم باشد.

ورزش، جریان خون را به مغز افزایش می دهد و سلول های مغزی جدیدی می سازد و همچنین ورزش برای وضوح ذهنی بزرگسالان خوب است اما تاثیر طولانی مدت تری بر مغز در حال رشد کودکان دارد.

 9. خلاقیت فرزندتان را پرورش دهید :

خلاقیت یک ویژگی ذهنی ارزشمند در هنر، علوم و هر مورد دیگری است که شامل حل مساله می شود . کودکان به طور طبیعی خلاق هستند ، اگرچه برخی از کودکان به طور ژنتیکی از بقیه استعداد بیشتری دارند اما می تواند یک رفتار آموخته شده باشد که در کودکی پرورش داده می شود . برخی از راه هایی که خلاقیت را پرورش می دهد شامل نزدیک کردن فرزند خود به ادبیات ، موسیقی و هنر و ساخت ابزارهایی مانند کاغذ و رنگ برای او است.

 10. موسیقی را بخشی از زندگی فرزندتان کنید :

مطالعات نشان می دهند که گوش دادن به موسیقی می تواند حافظه ، توجه ، انگیزه و یادگیری را افزایش دهد و هم چنین می تواند استرس را کاهش دهد که برای مغز کودک مخرب است . یک مطالعه نشان داده که مغز کودکان با آموزش موسیقی سریع تر رشد می کند.

 11. بگذارید کودکتان ببیند که شما کارهای هوشمندانه ای انجام می دهید :

کودکان با مدل سازی رفتار بزرگسالان یاد می گیرند . اگر او ببیند که درگیر خواندن کتاب، نوشتن، نواختن موسیقی یا انجام کارهای خلاقانه هستید، از شما تقلید خواهد کرد و خود نیز سعی بر انجام ین روند خواهد داشت.

 12. برنامه تلویزیونی کودکتان را محدود کنید :

کودک شما نباید قبل از 2 سالگی به تلویزیون نگاه کند . اجازه دادن به کودک برای زیاد تماشا کردن تلویزیون او را از فعالیت هایی که برای مغز در حال توسعه اش مهم هستند، مانند بازی کردن، اجتماعی شدن و خواندن کتاب، دور می کند.

 13. کودکان نباید زمان زیادی را با وسایلی چون گوشی های هوشمند و تبلت ها سپری کنند :

استفاده بیش از حد از این وسایل می تواند منجر به مشکلات سلامتی و احساسی شود . یاد بگیرید چطور تبلت و زمان صفحه گوشی هوشمند خود را مدیریت کنید.

 14. به کودک خود بازی های کامپیوتری هوشمند را یاد بدهید :

بهترین بازی های کامپیوتری برای کودکان، بازی هایی درباره حروف، ریاضی، موسیقی، آواشناسی و بسیاری دیگر است که این موارد را آموزش می دهند. همچنین هماهنگی دست – چشمی او را توسعه می دهد و او را برای فن آوری های فردا آماده می کند و از همه مهم تر، او این موارد را در حین بازی یاد می گیرد که یادگیری و لذت بردن در یک زمان بهترین راه برای باهوش شدن کودکتان است.

 15. به فرزند خود اجازه دهید حوصله اش سر برود :

به گفته جولیا رابینسون، مدیر آموزش انجمن مستقل مدارس ابتدایی، خوب است که کودک حوصله اش سر برود ، یاد گرفتن خسته شدن بخشی از آماده سازی برای بزرگسالی است.

 16. اجازه دهید کودکتان ریسک کند و شکست بخورد :

کودکانی که ریسک نمی کنند و دچار شکست و درد نمی شوند مانند افتادن از دوچرخه یا باختن در مسابقات ، ممکن است که اعتماد به نفس پایین و فوبیا پیدا کنند و همچنین خلاقیت و یادگیری را برای خودشان دلسرد کنند.

 17. به کودکتان اجازه دهید که فکر کند و مشکلاتش را به تنهایی حل کند :چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم

از اینکه همیشه مسائل فرزندتان را حل کنید اجتناب کنید و در عوض به او اشاراتی کنید که چطور خودش مشکلش را حل کند.

 18. کودک خود را ترغیب کنید که نگرش “می توانم انجام دهم” داشته باشد :

این کار را انجام دهید حتی اگر کاری که فرزندتان تلاش می کند انجام دهد، برایش دشوار می باشد.

اگر توانست کار دشواری را انجام دهد ، به او جایزه بدهید.

 19. اجازه ندهید که کودکتان صدای شما را در راه منفی بشنود :

به عنوان مثال، اجازه ندهید که فرزندتان بشنود می گویید “من ریاضی ام خوب نیست” یا ” مثل من نباش که مطالعه را دوست ندارم. .”

 20. درست به کودکتان غذا بدهید :

دادن غذای مناسب به کودک برای او مهم است تا او را باهوش کنید . دادن غذای مناسب به کودک باید در زمانی که باردار هستید شروع شود. برای یک کودک بزرگ تر, رژیم غذایی غنی از پروتیین (تخم مرغ, ماهی, گوشت) توجه, هشیاری و تفکرش را بهبود می بخشد و کربوهیدرات سوختی است که در تفکر استفاده می شود و به مغز می رسد. بهترینشان آن هایی هستند که از گندم کامل و میوه ها به دست می آیند.

همچنین کربو هیدرات ها و شکر تاثیر بدی بر زمینه توجه, توانایی تمرکز و سطح فعالیت دارند . ویتامین ها و مواد معدنی نیز در این باره مهم هستند.

 21. اطمینان حاصل کنید که کودک به اندازه کافی می خوابد :

تعدادی از مطالعات، همبستگی در میزان خواب و نمرات را نشان می دهند که اگر به اندازه کافی ادامه یابد، مسائل خواب می تواند باعث مشکلات دائمی شود.

 22. به کودک خود کمک کنید تا استحکتمش را گسترش دهد :

پیش از این هم در نمناک اشاره داشتیم که استحکام تمایل به دستیابی به اهداف بلند مدت با کار سخت، پشتکار و استقامت است . داشتن استحکام تفاوت بین یک فرد ناموفق و یک فرد موفق را می سازد و برای موفقیت مهم تر از استعداد ذاتی و یا هوش ذاتی است و یک راه برای آموزش دادن به کودک تان در رابطه با استحکام ، این است که نا امیدی هایی که تجربه کرده اید را با او در میان بگذارید.

 23. کودک خود را به خاطر سخت کار کردن تحسین کنید، تا به جای “باهوش بودن” :

ستایش فرزندتان برای تلاش، به آن ها کمک می کند تا خودش را در کنترل موفقیت اش ببیند . ستایش فرزندتان به دلیل “باهوش بودن” ممکن است او را از انجام کارهای سخت منصرف کند زیرا عدم موفقیت ممکن است با تصور “باهوش بودن” مغایرت داشته باشد.

 24. اما کودکتان را بیش از حد ستایش نکنید و گرنه ممکن است او را بعداً در زندگی خود شیفته کند :

کودکان تمایل دارند خودشان را افراد مهمی در زندگیشان ببینند و درعوض به فرزندتان بازخورد صادقانه و مناسبی بدهید که با تشویق و حمایت می تواند اعتماد به نفس و امنیت داشته باشد. 

25. به فرزندتان رشد فکری بدهید :

به گفته یک روان پزشک، بچه ها باید تشویق شوند که به جای داشتن یک مجموعه ذهنی ثابت از هوش، یادگیری را به عنوان روند بهتر شدن ببینند . زمانی که فرزند شما شکست می خورد، او باید به جای دیدن خود به عنوان یک بازنده ، آن را یک فرصت برای رشد ببیند. 

26 . یک انتظار بالا را برای کودک خود تنظیم کنید :

یک مطالعه نشان داد انتظاراتی که والدین برای فرزندان خود دارند، تأثیر بسیار خوبی در فرزندان داد چرا که برای دستیابی به آنچه والدینشان انتظار دارند تلاش خواهند کرد.

 27. از جایزه دادن به عنوان بخشی از ابزار والدین بودن خود استفاده کنید :

متخصصان می گویند که جایزه دادن به کودک تان برای انگیزه دادن به او، مانند “جایزه دادن” برای گرفتن نمرات خوب یا انجام دادن کارها مناسب است. شما می توانید از کودکتان بپرسید که چه چیزی را برای انگیزه ترجیح می دهد.

گاهی اوقات، پول یا چیزهای مادی برای او مهم نیستند و بازی ویدیویی می خواهند. با این حال، جایزه نباید برای کنترل کودک خود و یا وادار کردن او به توقف رفتار غیرقابل قبول به کار رود.

 28. به فرزندتان بیشتر وقت دهید تا در کارهای آزاد و بی پایان شرکت کند :

این کار را به جای مجبور کردن او برای برنامه ها و فعالیت های جاری انجام دهید. طبق مطالعه محققان کودکانی که زمان ساختاری کمتری دارند، سطح بالاتری از عملکرد اجرایی را نشان می دهند و بالعکس.

به گفته برخی متخصصین عملکرد اجرایی به کودکان در همه راهها در طول زندگی روزمره، از انعطاف پذیری بین فعالیتهای مختلف به نسبت گیر افتادن در یک چیز، جلوگیری از فریاد در هنگام عصبانیت، تا تأخیر در رضایتمندی، کمک می کند.

 29. کودکتان را زیر میکروسکوپ مدیریت نکنید – یا او را مدام اصلاح نکنید :

بگذارید او چیزهایی را برای خودش کشف کند تا بتواند تفکر خلاق و آزاد خود را پرورش دهد .

 30. از کودک خود استرس نگیرید :

کودکانی که در 3 سال اول زندگیشان دچار استرس می شوند احتمال دارد که نسبت به استرس حساس تر شوند . مغزشان به شدت برنامه ریزی شده است تا به موقعیت های استرس زا واکنش دهند و آن ها بیش از اندازه فعال ، نگران ، تکانشی و اغلب عصبی هستند و همچنین به فرزندتان نشان ندهید که بیش از حد استرس دارید زیرا این مسئله می تواند مسری باشد.

 31. کاری کنید فرزندتان کارهایش را خودش انجام دهد :

به او کارهای متناسب با سنش را بدهید . کودکان 2 ساله می توانند با قرار دادن اسباب بازی هایشان در جعبه هایشان یا چیدنشان روی میز ، مکان را تمیز کنند . کودکان بزرگ تر می توانند کارهای متناسب با ظرف ها یا لباس شویی را انجام دهند، زباله ها را بیرون ببرند یا خانه را تمیز کنند . کودکانی که در کارهای روزمره شرکت داده می شوند، یاد می گیرند که به خانواده کمک کنند و مسئولیت پذیر باشند .

 32. کودک خود را در آشپزخانه مشغول کنید :

این کار نه تنها به او یاد می دهد چطور آشپزی کند ، همچنین مهارت های ریاضی و حرکتی او را افزایش خواهد داد .

 33. پدری باشید که برای فرزندش وقت می گذارد :

مسئله ی مهم دیگری که در نمناک به ان پرداخته ایم این است که مطالعات بر روی پدر ها نشان داده است کودکانی که به پدرانشان نزدیک هستند احتمال کمتری دارند که قانون را بشکنند، ترک تحصیل کنند ، از رابطه جنسی خطرناک اجتناب می کنند ، روابط سالمی را دنبال می کنند و مشکلات روانی کمتری دارند .

یک مطالعه نشان می دهد که همچنین، پدرانی که در خانه کمک می کنند، دخترانی تربیت می کنند که طیف وسیع تری از گزینه های شغلی را انتخاب می کنند .

 34. کودک خود را تشویق کنید تا در مورد احساساتش به خود و سایر افراد صحبت کند :

این امر نه تنها باعث می شود که او با احساسش در ارتباط باشد که به رشد عاطفی او نیز کمک می کند، بلکه مهم تر اینکه به او همدلی می آموزید . درک این که دیگران چه احساسی دارند باعث می شود که او از نظر اجتماعی به خوبی رشد کند و همچنین او در ایجاد روابط با دیگر افراد ماهر شود و در حقیقت افراد باهوش بدون همدلی، می توانند ترسناک باشند .

 35. مهارت های اجتماعی و یادگیری عاطفی را به کودک خود بیاموزید :

کودکانی که به آسانی با همسالان خود هم کاری می کنند ، برای دیگران مفید هستند، احساسات خود را درک می کنند و مشکلات را با دیگران حل و فصل می کنند و احتمال اینکه در فعالیت های غیر قانونی شرکت کنند کم تر است . با فرزند خود صحبت کنید و بگویید که اشتراک گذاری چقدر عالی است و چگونه می توانید افکار و احساسات آن ها را کنترل کنید. 

روش دیگر برای یادگیری احساسات به کودکتان ، خواندن داستان و اظهار نظر در مورد احساسات و انگیزه های شخصیت های داستان است .

 36 . به فرزندتان اهمیت رضایت بزرگ آینده نسبت به خشنودی های کوچک آموزش دهید :

قادر بودن به مقاومت در برابر وسوسه پاداش فوری به منظور کسب یک پاداش بزرگ تر یا آینده بهتر عالی است . مطالعات نشان می دهد که توانایی به تاخیر انداختن رضایت یکی از موثرترین ویژگی های شخصی افراد موفق است . یادگیری برای به تاخیر انداختن خشنودی , کنترل نفس کودک شما را بهبود خواهد بخشید و به او در رسیدن به اهدافش کمک خواهد کرد.

یک راه برای انجام این کار این است که به کودک خود آموزش دهید تا به جای خرج کردن مقدار کمی پول برای چیزهای کوچک (برای مثال , آب نبات ها ) صرفه جویی کند تا بتواند یک چیز بزرگ تر و مطلوب تر را در آینده بخرد ( برای مثال , یک دوچرخه).

به او بگویید که صرف وقت او در سخت درس خواندن امروز او را قادر خواهد ساخت تا از یک شغل موفق در آینده لذت ببرد .

 37. برای فرزندتان داستان تعریف کنید :

درباره چیز های جالبی که در کار یا خارج از خانه تجربه کرده اید، به کودک خود بگویید .

در مورد تجربیات شگفت انگیز یا جالب کودکی خود به او بگویید . داستان خود را با او در میان بگذارید که این به کودک شما این امکان را می دهد درس های زندگیتان را از شما یاد بگیرد. صحبت کردن با کودک نیز مهارت های ارتباطی اش را توسعه می دهدکه در مدرسه و در محل کار مورد نیازش است.

همچنین درباره نحوه حل مشکلات زندگی روزمره و کارتان با فرزندتان صحبت کنید که این باعث می شود آن ها یاد بگیرند چطور با مشکلات شان مقابله کنند.

 38. تا جای که ممکن به فرزندتان ریاضی آموزش دهید :

به گفته برخی متخصصین ، استادی در مهارت های اولیه ریاضی ، نه تنها موفقیت ریاضی را پیش بینی می کند، بلکه رشد آینده را نیز شامل می شود. شما می توانید ریاضی را به همه چیز تزریق کنید و در واقع یک سرگرمی ریاضی بسازید.

 39. علاوه بر این برای خواندن، ریاضیات و علم، زود به کودک خود کدنویسی را معرفی کنید :

یادگیری کدنویسی برای هوش او مزایای بسیاری دارد . او از طریق کد گذاری، تفکر محاسباتی، منطق و حل مساله سیستماتیک را یاد می گیرد. همچنین باعث می شود که او درک کند چه چیزی پشت فن آوری قرار دارد که او را احاطه کرده است و او را برای آینده ای آماده می کند که در آن استفاده از کامپیوتر نیازمند کمی دانش برنامه نویسی است.

 40. او را برای تصور آینده ای شاد یاری کنید:

و در آخر به فرزندتان کمک کنید آینده ای شاد و زیبا را تصور کند و به او بگویید که برای رسیدن به آن باید چه کارهایی را انجام دهد.

محتوای صفحه (قابل کلیک)

هرگز برای داشتن یک نوزاد باهوش و متفکر دیر نیست. در این مقاله 8 راه مختلف برای موفقیت در این کار ارائه می شوند که چند مورد عبارتند از: محیط مناسب رحم مادر، پرورش، تغذیه، موسیقی و بازی.

استنشاق و یا خوردن موادی به نام نودوتوکسین، که در دود سیگار و الکل و مواد مخدر به وفور یافت می شوند، صدمات زیادی را به مغز نوزاد می زنند و ثابت شده است که باعث می شوند بعدها نوزاد دچار مشکلات یادگیری و رفتاری شود. در کنار مصرف نکردن مواد مخدر، الکل و نیکوتین که تاثیر بدی بر روی نوزاد می گذارند، مواردی هستند که به خاطر تاثیر مثبت آنها، در دوران بارداری حتما باید مصرف شوند. انتخاب یک رژیم غذایی سالم برای مادر یک امر ضروریست. همانطور که تغذیه ی نامناسب به رشد ذهنی نوزاد صدمه می زند، تغذیه ی بهتر برای مادر در واقع بر روی ذهن نوزاد نیز تاثیر زیادی دارد.

نکته: رشد مغز نوزاد در 9 ماهی که در رحم مادر است بسیار سریعتر از هر دوران دیگری در زندگی بیرون رحم می باشد و محتویات خون مادر در طی این 9 ماه، رشد سیستم عصبی جنین را نیز تحت  تاثیر قرار می دهد.چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم

آنچه در ذهن مادر می گذرد نیز بر روی رشد ذهنی نوزاد تاثیر می گذارد. گرچه علم روانشناسی هم مراحل کودکی خود را سپری می کند و به پیشرفت بیشتری نیاز دارد، اما شواهدی وجود دارند حاکی از اینکه ذهن نوزاد تاح تاثیر حوادث بیرون رحم نیز قرار می گیرد. به عنوان مثال مادرانی که در دوران حاملگی به موسیقی خاصی گوش دهند، علاقه به این موسیقی در نوزاد آنها نیز به وجود خواهد آمد و بعدها گوش دادن به موسیقی باعث آرامش آن نوزاد می شود. داستانی در این رابطه وجود دارد حاکی از اینکه نوازنده ی ویولون، پابلو کاسال، شروع به نواختن قطعه ی جدیدی کرد و بعد زود تشخیص داد که موسیقی را می شناسد، حتی قبل از اینکه نت آن را بخواند. وی بعدها دریافت که مادرش در دوران حاملگی زیاد به این موسیقی گوش می داده است.

برای مادری که دوران حاملگی پر تنش و پر از اضطرابی را پشت سر می گذارد، احتمال به دنیا آوردن یک نوزاد مضطرب خیلی زیاد است. مادر و جنین دارای برخی هورمون های مشترک هستند، و یک محیط پر از هورمون های استرس ممکن است رشد مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

به هرحال استرس در زندگی اجتناب ناپذیر است، به ویژه در طی تغییرات مهمی از جمله بارداری. آنچه فرد در مقابل استرس خود انجام می دهد، مهم است. مادری که تغذیه ی خوبی دارد، به طور مرتب ورزش می کند و برای غلبه به اضطراب خود زمانی را به کار کردن اختصاص می دهد، محیط سالمتری را برای جنین در رحم خود فراهم می آورد. دیگر اعضای خانواده نیز باید از نیازهای مادر آگاه باشند، به این ترتیب وی می تواند تا جایی که ممکن است از لحاظ ذهنی آرامش داشته باشد تا زندگی جدیدی را که در درونش در حال رشد می باشد، به خوبی پرورش دهد.

موارد زیر بیان می کنند که چگونه تغذیه ی شیر مادر می تواند به داشتن یک نوزاد باهوش کمک کند:

بررسی ها نشان می دهند که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، تعداد دفعات بیشتری در روز تغذیه ی شوند تا نوزادانی که از غیر شیر مادر استفاده می کنند، علاوه بر این، این نوزادان طبق یک برنامه تغذیه می شوند. همچنین تغذیه با شیر مادر باعث بغل کردن، لمس کردن و تعامل بیشتر با نوزاد می شود.

نکته: علاوه بر وجود مهر بیشتر در تغذیه با شیر مادر، این غذا روی ذهن نوزاد نیز تاثیر می گذارد. حداقل یازده بررسی علمی نشان می دهد که نوزادان که با شیر مادر تغذیه می شوند، باهوشتر هستند. تغذیه ی مداوم تر و طولانی تر با شیر مادر، شانس داشتن نوزاد باهوش را بیشتر افزایش می دهد.

نوزادی که با شیر مادر تغذیه می شود، تمام شب یا بیشتر شب را در کنار مادر می خوابد، که یک شیوه ی فرزند پروری سالم است که زمان تماس را در طول روز نیز افزایش می دهد. متخصصان نوزادان معتقدند که لمس کردن نوزاد – و نبود آن – بر روی رشد فیزیکی و فکری نوزاد بسیار موثر است. علاوه بر این، مادر شیرده حساسیت بیشتری بر روی سیگنال های فرزند خود دارند. برای موثر بودن شیردهی، یک مادر در زمان تغذیه ی نوزاد باید فرزندش را تماشا کند، نه بطری شیر یا ساعت یا هرنقطه ی دیگری. این حساسیت به بخش های دیگر نیز منتقل می شود.

شیرمادر حاوی 400 ماده ی مغذی است که در غذای دیگر یافت نمی شوند. به عنوان مثال، شیر مادر حاوی چربی های ساختمان مغز می باشد که مولفه های ساخت میلین و غلاف عایق فیبرهای عصبی را ارائه می دهد که این فیبرها به انتقال سریعتر پیغام کمک می کنند. شیر انسان کاملا با تغییر در رشد مغزی انسان مطابقت دارد و این قبل از شروع علم مدرن به دستکاری تغذیه اتفاق افتاده است.

شیر مادر حاوی مقدار زیادی کلسترول است ( این مقدار نه بیش از حد زیاد است و نه بیش از حد کم، بر اساس یک رژیم غذایی دارای میزان متوسط کلسترول) و کلسترول باعث رشد بهتر مغز می شود. شیر نوزادان به غیر از شیر مادر، بدون کلسترول بوده و یا حاوی مقدار خیلی کم کلسترول است. علاوه بر این، افراد به طور طبیعی از خوردن مواد حاوی کلسترول اجتناب می کنند. به این ترتیب نوزادانی که به غیر از شیر مادر تغذیه می شوند، بدون این ماده ی سازنده ی مغز رشد می کنند. شیر مادر در مورد دیگر مواد مغذی مغز نیز غنی است.

لاکتوز، مهم ترین کربوهیدرات موجود در شیر مادر، قندی است که مغز ترجیح می دهد. غذاهای نوزاد حاوی لاکتوز نیست. تورین (taurine) نیز یک پروتئین موثر برای مغز است که در شیر مادر یافت می شود. در این اواخر نوعی غذای نوزاد ساخته شد که این پروتئین هم به آن افزوده شد، اما محققان هنوز در مورد میزان پروتئین لازم برای اضافه کردن به غذای نوزاد مطمئن نیستند.

ما نمی توانیم زیاد روی این مسئله تاکید کنیم: پاسخ پدر و مادر به نشانه های فرزند خود یکی از سالمترین سازندگان دیدگاه می باشد. تغذیه با شیر مادر یکی از روش هایی است که به طور طبیعی به نیازها و گریه های نوزاد خود پاسخ می دهد چرا که مادر در این مواقع دارای هورمون های خاصی می شود. وقتی نوزاد گریه می کند، جریان خون به سمت سینه ی مادر افزایش می یابد و در نتیجه وی دارای یک اصرار بیولوژیکی شده و از نوزاد خود پرستاری می کند. هر چه بیشتر پرستاری کند، سطح هورمون های مادرانه نیز بیشتر افزایش می یابد (پرولاکتین و اکسی توسین). پیغام دهنده های شیمیایی که در سراسر مغز مادر هستند، بر روی ذهن مادر در مورد چگونگی پرستاری وی از فرزندش تاثیر می گذازند. تصور می شود که این هورمون ها بر روی شهود و بینش مادر تاثیر داشته و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

نوزادانی که بیشتر بغل می شوند، کمتر گریه می کنند.

نوزادانی که کمتر گریه می کنند، زمان و انرژی بیشتری را به رشد و یاگیری اختصاص می دهند. علت عصبی این امر حرکت تنظیم شده ی نوزادان است. نوزادانی که بغل می شوند، در هنگام بیداری زمان بیشتری را در آرامش و سکوت می گذرانند که هوشیاری آرام نامیده می شود. این یک وضعیت رفتاری است که در آن نوزاد در بهترین حالت قادر است با محیط پیرامون خود تعامل داشته باشد. نوزادهای تازه متولد شده در محیط جدید خود دارای سیستم های عصبی آشفته ای هستند؛ آنها باید خود را با محیط بیرون رحم سازگار کنند. آنها بازوهای خود را خم می کنند، کمر آنها دارای یک قوس می باشد و به نظر می رسد که واقعا بی قرار هستند. آغوش بندها نوزادان را در بر می گیرند و با ارائه ی برخی حرکات در سازماندهی سیستم عصبی به نوزاد کمک می کنند.

نتیجه ی دیگر استفاده از آغوش بند این است که نوزاد توجه بیشتری از جانب والدین دریافت می کند و به خاطر اتصال بیشتر سلول های مغزی، تعامل بیشتری با محیط خود دارد. در واقع محققان گزارش داده اند که نوزادانی که بغل می شوند، هوشیاری در بینایی و افزایش شنوایی بیشتری نشان می دهند. همچنین وضعیت رفتاری هوشیاری آرام، شانس تعامل بیشتر را با نوزاد به والدین می دهد. در آغوش بند یا در آغوش والدین، نوزاد دید وسیعی نسبت به محیط خود دارد و قادر است دنیای اطراف را تجزیه کند. نوزاد با تمرکز بر روی آنچه دوست داردو نادیده گرفتن آنچه تمایلی به آن ندارد، انتخاب کردن را فرا می گیرد. توانایی انتخاب کردن نیز به رشد نوزاد باهوش کمک می کند.

یک نوزاد باهوش در آغوش یک مراقب پرمشغله خیلی چیزها یاد می گیرد

مغز یک نوزاد مطابق با تجربیات محیطی که اعصاب را تحریک کرده تا شاخه شاخه شده و با دیگر رشته های عصبی در ارتباط باشد،  رشد کرده و توسعه می یابد. از آنجایی که یک نوزاد از نزدیک درگیر دنیای مراقب خود می باشد و در آنچه فرد مراقب انجام می دهد، شرکت دارد، در واقع در حال تمرین تمام امور مربوط به مراقب خود می باشد. ذهن در حال توسعه ی نوزاد تمام این تجربه ها را مانند هزاران قطعه فیلم سینمایی کوتاه ذخیره می کند که در کتابخانه ی عصبی وی قرار می گیرند و تا بارها و بارها اجرا شوند.

با توجه به موارد ذکر شده بغل کردن نوزاداز اهمیت بالایی برخوردار است و در این امر آغوش بند وسیله ی بسیار مفیدی است. علاوه بر اینها محیطی که نوزاد در طول روز در آن قرار می گیرد در شکل گیری شخصیت و افکار وی خیلی تاثیر دارد.

نکته: چگونگی صحبت کردن شما با نوزاد تاثیر عمیقی بر روی رشد ذهنی نوزاد دارد و در این منظر والدین، به ویژه مادر، واقعا می درخشند.

اصلا لازم نیست مادران طریقه ی صحبت کردن با نوزاد خود را یاد بگیرند، بلکه فقط کافیست از زبان مادرانه و تن آرام و حالت های صورت خود برای صحبت با نوزاد استفاده کنند. مادر می تواند نوزاد را از زمین بردارد، سرعت حرکات و تکلم خود را کم کند و در برخی حرکات خود اغراق کند. مادر وقتی با نوزاد خود صحبت می کند از تمام صورت خود باید استفاده کند و متناسب با میزان توجه نوزاد سرعت حرکات خود را تغییر دهد. برای اطمینان از اینکه نوزاد پیغام آنها را دریافت می کند، صدای برخی کلمات را می کشند. چگونگی صحبت کردن مادر با یک نوزاد بسیار مهم تر از لغاتی است که مادر استفاده می کند.

مادرها به طور طبیعی در حال نمایش یک فرایند ساخت مغز هستند. مادر در صحبت کردن با نوزاد خود صدای خود را تغییر می دهدو یا بالا و پایین می آورد و به این شکل به نوزاد اجازه می دهد که پیغامی را که دریافت می کند، پردازش کند. شاید تصور کنید که صحبت کردن با نوزاد مانند صحبت کردن با خودتان است، اما طبیعتا طوری به صحبت ادامه می دهید که انگار یک مکالمه ی دو طرفه است. بررسی ویدئوهایی از صحبت بین مادرها با نوزادان خود نشان می دهد که مادر طوری با نوزادش صحبت می کند که انگار از طرف نوزاد پاسخی دریافت کرده است. به این طریق مادر توانایی فرزندش برای گوش دادن را نیز شکل می دهد. نوزاد این توانایی های اولیه را ذخیره کرده و بعدها در هنگام سخن گفتن تمام این مهارت ها را به یاد می آورد. در اینجا مهارت هایی را برای والدین مشاهده می کنید که می توانند از طریق صحبت کردن نوزاد باهوشی تربیت کنند.

 

 

نه تنها چگونگی صحبت کردن شما با نوزادتان مهم است، بلکه چگونگی گوش دادن شما به او نیز در شکل گیری یک نوزاد باهوش بسیار مهم است. مطالعات نشان می دهند که یکی از قویترین فاکتورهای رشد ذهنی کیفیت ارتباط نوزاد و والدین و همچنین پاسخی که آنها به حرکات نوزاد ارائه می دهند، است. یک پاسخ کاملا لمسی و متقابل از طرف والدین باعث رشد ذهنی کودک می شود، چرا که ذهن در حال دریافت اطلاعات درست در زمان درست می باشد. اگر احساس می کنید که در رشد ذهنی نوزاد نقش دارید، باید گفت که احساس شما درست است. به طور ساده تر اینکه تحقیقات جدید نشان می دهد که آنچه والدین با نوزاد خود انجام می دهند، آنها را باهوش تر می سازد.

نکته: پاسخ به حرکات و اشارات نوزاد اتصالات ذهنی را می سازد.

تا همین چندی پیش، والدین تصور غلطی داشتند و فکر می کردند برای رشد ذهنی نوزاد، آنچه برای او می خرند اهمیت بیشتری دارد تا کارهایی که برای نوزاد انجام می دهند. این تصور الدین کالاهای پرزرق و برق مربوط به نوزادها را در بازار افزایش داد و اتاق خواب نوزادها کاملا تغییر کرد. علاوه بر این والدین بیشتر تحریک می شدند تا اسباب بازیهای مختلف برای نوزاد خود بخرند و حتی کلاس هایی برای نوزاد ترتیب داده شد.

هیچ مدرکی در این مورد وجود ندارد که اسباب بازی های رنگارنگ و کلاس های پرهزینه در رشد نوزادهای باهوش موثر هستند. زمانی که محققان تاثیر اسباب بازیها و برنامه های آموزشی را روی نوزاد بررسی کردند، دریافتند که همچنان وجود مادر جایگاه اول اهمیت را دارد. پس از اینکه اسباب بازیها و تجهیزات مختلف وارد بازار شدند، والدین بیشتر نقش معلم را داشتند تا یک همراه احساسی که به تمام حرکات نوزاد پاسخ می دهد. در این زمان تحقیقات انجام شد و در این تحقیقات محققان دریافتند که تنها عاملی که بیشترین تاثیر را بر روی رشد ذهنی نوزاد دارد میزان و چگونگی پاسخ دهی افرادی است که از نوزاد مراقبت می کنند، به ویژه والدین. حرکات نوزاد نوعی ارتباط ایجاد می کند، بنابراین اسباب بازیها در درجه ی دوم اهمیت قرار می گیرند. در حقیقت روابط و نه اشیاء، ذهن نوزاد را می سازند.

موسیقی ذهن و بدن را آرام می کند

تحقیقات جدید آنچه را که والدین برای سالها به آن مشکوک بودند، ثابت می کند: موسیقی می تواند نوزادها را آرامتر و احتمالا باهوشتر سازد. علاقه به موسیقی به عنوان یک محرک مغزی ناشی از مشاهداتی است که در آنها نوزادان نارس به موسیقی های کلاسیک بهتر پاسخ می دادند. برخی موقعیت ها در مدارس نشان داده اند که وقتی دانش آموزان در معرض موسیقی قرار می گیرند، توجه و اجرای آنها بهتر می شود. پزشک ها به این نتیجه رسیدند که موسیقی با آزاد کردن هورمون اندورفین، تاثیر آرام بخش دارد.

برای یک کودک بازی و یادگیری هر دو یکی هستند. نوزاد باهوش از طریق بازی در مورد دنیای خود مطلع می شود و والدین هم با تماشای بازی فرزند خود می توانند به افکار او پی ببرند. با تماشای بازی و یا شریک شدن در بازی فرزند خود، والدین می توانند برای فرایند توسعه ی ذهن کودک خود و مشکلات مربوط به آن و فرایندهای حل مساله ی آن، ایده  بگیرند.چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم

بازی هایی که نوزادها انجام می دهند، سلول های عصبی مغز را تحریک می کنند تا ارتباطات هوشمندانه ایجاد کنند. به هرحال در طول بازی به نیازهای نوزاد خود نیز توجه داشته باشید.

بازی مورد علاقه ی نوزادان دو هفته تا دو ماه از نوع بازی چهره به چهره می باشد. وقتی نوزاد در یک حالت آرام و هوشیار قرار دارد، او را در بهترین حالت فاصله و تمرکز قرار دهید ( بین 20 تا 25 سانتی متر) و زبان خود را به آرامی بیرون آورید. وقتی که نوزاد شروع به حرکت دادن زبان خود کرد، حتی گاهی او هم زبانش را خارج می کند، در این هنگام می دانید که یک حرکت را برای او ثبت کرده اید. همین بازی را به نحو دیگری با باز کردن دهان خود و تغییر حالت لب ها انجام دهید. بازی حالات چهره کمی خسته کننده هستند.

در بازیهای تقلید چهره، شما آینه ی نوزاد خود می شوید. وقتی نوزاد شما اخم می کند، یا دهانش را باز می کند و یا هر تغییر دیگری در چهره اش ایجاد می شود، شما نیز آن را با حالت اغراق آمیز تقلید کنید. به این ترتیب نوزاد خود را در جهره ی مادرش می بیند. این بازی یک روش قوی از آگاهی نوزاد نسبت به خودش می باشد. نوزادها دوست دارند که تغییر در حالات چهره ی شما را تقلید کنند. مانند یک تمرین رقص شما انجام می دهید و نوزاد دنبال می کند. هیچ چیز مانند چهره نمی تواند نوزاد را سرگرم کند.

بازی ها و سرگرمی های نوزاد 4 ماهه

این نوزادها بازی با جغجغه و عروسک و حلقع را دوست دارند. برخی اسباب بازیها را نیز می توانید در نزدیک نوزاد آویزان کنید، تماشای آنها نیز برای نوزاد جالب است. یا اینکه سعی کنید تمام آنها را در آغوش او جمع کنید.

یک نوار 10 سانتی به نوزاد بدهید و به چگونگی استفاده ی او از انگشتها، دستها و بازوهایش دقت کنید و اینکه چگونه مشتاقانه روی نوار تمرکز می کند.

توجه: زمانی که وسیله ای مانند نخ یا نوار به نوزاد می دهید خود شما از نزدیک به بازی او نظارت داشته باشید تا از خطر احتمالی خفگی جلوگیری کنید.

اسباب بازی هایی که می توان به آنها لگد زد، در این سن جز موارد مورد علاقه ی نوزاد هستند. جغجغه و برخی اسباب بازی هایی که صدا تولید می کنند را می توان به پاهای نوزاد بست و وی نیز با تکان دادن پاهای خود سعی در وارد کردن ضربه به این اسباب بازیها خواهد داشت که تمرین خوبی برای پاهای نوزاد است.

توپ بازی. توپ ها و لگوها بهترین بازیها برای نوزادان هوشمند هستند و همیشه خواهند بود. نوزادها می توانند با این اسباب بازیهای ساده کارهای زیادی انجام دهند.

بازیهای غلطیدنی. بازی بر روی فوم ها و اسفنج ها را می توان در سن 4 ماهگی شروع کرد، زیرا نوزاد به راحتی می تواند روی آنها بخزد و جست و خیز کرده و خود را سرگرم کند. نوزاد را روی یکی از این فوم ها گذاشته و یک اسباب بازی را در فاصله ی چند سانتی متری از او قرار دهید. سپس دقت کنید که چگونه برای رسیدن به اسباب بازی پاهای خود را به داخل جمع می کند و خود را به جلو و عقب فشار می دهد و یا برای به دست آوردن اسباب بازی روی فوم می غلطد.

بازی با آینه. نوزاد را در فاصله ی مشخصی از آینه قرار دهید که بتواند آن را لمس کند ( آینه های قدی بهترین نوع هستند.). دقت کنید که نوزاد سعی می کند دست ها و صورت خود را با تصویر داخل آینه هماهنگ کند و وقتی شما در آینه ظاهر شوید، نوزاد جذب تصویر شما می شود.

نوزادها در این مرحله بسیار کنجکاو هستند و مشتاق کشف روابط بین اشیا و اسباب بازی ها می باشند – یک اسباب بازی بزرگ چه ارتباطی با یک اسباب بازی کوچک دارد و یا اینکه یک شی کوچک چگونه در یک شی بزرگ جای می گیرد. این مرحله، مرحله ی بازی ظرف است که نوزاد می تواند از ترکیب اشیا بازی هایی را شکل دهد از قبیل کوبیدن، انباشته کردن و خالی و پر کردن که بازی های مورد علاقه ی نوادان در این سن است.

کوبیدن – کمی پنبه در گوش های خود بگذارید و برخی ظروف آشپزخانه را در مقابل نوزاد قرار دهید. نوزاد از صدای تولید شده ناشی از برخورد این اشیا بسیار خوشحال می شود.

انباشتن روی هم – نوزاد از قرار دادن اشیا کوچکتر در داخل اشیا بزرگتر نیز لذت می برد. کاسه های پلاستیکی و فنجان های مخصوص پیمانه بهترین ابزار برای این بازی هستند.

بازی پر و خالی کردن – لگوهایی به اندازه ی دست نوزاد و یک جعبه ی خالی کفش در اختیارش قرار دهید و دقت کنید که دست های کوچک و ذهن نوزاد برای قرار دادن لگوها در داخل جعبه ی خالی چگونه کار می کند. زمانی که در حال شستن لباس ها هستید، نوزاد را در سبد بزرگ مخصوص لباس ها قرار دهید که البته دقت کنید در داخل سبد کمی لباس ها با اندازه ی کوچک وجود وجود داشته باشد، ترجیحا لباس های نوزاد. وقتی نوزاد تمام لباس ها را از سبد به بیرون می ریزد، او را از سبد بیرون بگذارید و دقت کنید که دوباره تمام لباس ها را به داخل سبد برمی گرداند.

بازی در وان حمام، با نظارت و کنترل کامل، برای نوزاد خیلی هیجان انگیز است و نوعی تمرین برای پر و خالی کردن است. حتی پر و خالی کردن یک فنجان آب و چلپ و چلوپ کردن هم برای نوزاد پر از هیجان است.

از 9 تا 12 ماهگی، مهارت های مهم ذهنی آغاز می شوند که در این سن بلوغ ذهنی نوزاد آغاز می شود که به مفهوم ثبات شی است – توانایی به خاطر آوردن مکانی که شی پنهان شده است. قبلا آنچه در معرض دید نوزاد نبود، از ذهن او نیز خارج می شد. اگر شما یک اسباب بازی را زیر پتو پنهان کنید، نوزاد برای پیدا کردن آن علاقه نشان می دهد. این کار را امتحان کنید. به نوزاد اجازه بدهید که پنهان کردن اسباب بازی مورد علاقه اش را ببیند. سپس مشاهده می کنید که نوزاد در زیر پتو به دنبال اسباب بازی خود است و می توانید در چهره ی نوزاد بخوانید که در مورد محل اباب بازی فکر می کند.

سپس بازی صدا را اضافه کنید. به جای اینکه به نوزاد اجازه بدهید محل پنهان شدن شما را مشاهده کند، ابتدا مخفی شوید و سپس اسمش را صدا بزنید. پس از آن مشاهده می کنید که در اطراف اتاق به دنبال صدا می گردد.

توانایی جدید نوزاد برای به خاطر آوردن مکانی که سر پدر یا مادر برای آخرین بار ظاهر شده بود، این بازی را برای کودک بسیار جذاب می کند. به نوزاد اجازه بدهید شما را در اطراف اتاق دنبال کند. وقتی که شما را گم کرد، نام او را صدا بزنید. نوزاد به سمت مکانی که شما را دیده بود می رود و سپس به تقلید از شما نوزاد هم مخفی می شود.

نکته: به یاد داشته باشید که تعامل و ارتباط تاثیر بیشتری بر روی نوزاد می گذارد تا اشیا و اسباب بازی ها.

از طریق اسباب بازی ها نوزاد در حال کشف علت ها و معلول هاست. اساسا اسباب بازی باید تا جایی که ممکن است احساسات نوزاد را تحریک کند، طوریکه نوزاد بتواند ببیند، بشنود، احساس کند و با اسباب بازی ها کاری انجام دهد.

در اینجا چند نمونه از اسباب بازی های سرگرم کننده و ارزان را ارائه می دهیم که می تواند در سال اول رشد ذهنی نوزاد را تحریک می کند:

ویژگی های یک اسباب بازی خوب:

 

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است

شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021 ☎

 واحد مغز و اعصاب و روان غرب تهران (آزادی) ☎ 02166158469 ☎

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

امتیاز بینندگان:1 ستاره

طراحی و سئو : زینوم

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری‌آنلاین:
روان‌شناسان کودک و کارشناسان آموزشی عقیده دارند که یکی از مهم‌ترین عوامل برتری یک کودک نسبت به هم سن و سال‌های خود، مراقبت والدینی است که می‌دانند چگونه به پیشرفت قدرت ذهنی کودکان خود کمک کنند. لازم نیست شما حتما اینشتین باشید تا کودکان باهوشی تربیت کنید.

فقط دقیقه‌های اضافی کمی در هر روز می‌تواند ضریب هوشی فرزندتان را بالا ببرد. مهم‌ترین زمینه برای رشد کودکان مکالمه است.

روان‌شناسان می‌گویند آسان‌ترین مسیر برای افزایش ضریب هوشی کودکان صحبت کردن است. در واقع باهوش‌ترین کودکان آنهایی هستند که مرتبا با والدین خود حرف می‌زنند. در حال حاضر فقط دو درصد از کودکان به عنوان کودک خوش ذوق شناخته می‌شوند اما روان‌شناسان می‌گویند اگر خانواده‌های بیشتری به این راهنمایی ساده او عمل کنند و مرتبا با کودک خود صحبت کنند، این رقم افزایش پیدا می‌کند.

همشهری مثبت از گروه مجلات همشهری در شماره نیمه اول شهریور ماه نوشته است: در واقع تعداد کودکان خلاق می‌تواند خیلی بیشتر از این باشد و چیزی که این کودکان را نسبت به دیگران برجسته می‌کند کمکی است که آنها در خانه دارند. اگر والدین می‌خواهند کودکان خلاق و باهوشی داشته باشند باید فرصت‌هایی را برای بروز خلاقیت آنان فراهم کنند. این به معنای یک عمل متقابل است؛ مثلا با کودکان خود صحبت کرده، با آنها بازی کنند و به آنها غذا درست کردن یاد بدهند. کلمات تمام ایده‌های شما را در متن پیاده می‌کنند و به شما یاری می‌رسانند تا ایده‌های بیشتری را در ذهنتان بسازید و هر چقدر که بیشتر صحبت می‌کنید بیشتر ذهنتان برانگیخته می‌شود. [نقش بازی در آموزش کودکان]چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم

در پنج سال اول زندگی، کودکان کلمات را برای فرهنگ لغت یاد نمی‌گیرند بلکه می‌آموزند چگونه کلمات را به کار ببرند. به همین دلیل است که تعامل کودکان با والدین، بسیار حیاتی و مهم است. اما والدین نباید در این دام بیفتند که فقط با کودکان خود حرف بزنند بلکه بیشتر باید گوش کنند. وقتی کودکان با عجله و هیجان به خانه می‌آیند تا اتفاقاتی را که برایشان رخ داده تعریف کنند نباید به آنها بی‌توجهی کرد. صحبت کردن درباره علایق کودکان و تشویق‌کردنشان برای بیشتر حرف زدن، لذت و شوق آنها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود بیشتر تشنه یاد گرفتن باشند.

اگر شما مادری هستید که زمان زیادی را صرف کار کردن می‌کنید باید زمانی را هم برای بودن کنار کودک خود در نظر بگیرید. طبق نظر متخصصان، حداقل یک کودک از هر ده کودک، به‌قدری زرنگ متولد می‌شود که از طریق بعضی روش‌ها می‌تواند ممتاز و نابغه باشد. بچه‌هایی که باهوش متولد می‌شوند به دلیل ذهن شادابی که دارند آسان‌تر مسائل را کشف می‌کنند. کودکان پرحرف حتی در سه‌سالگی به سرعت به جریان مکالمه‌ای که می‌تواند کاملا جدی باشد توجه نشان می‌دهند. اما اگر هیچ نشانه مثبت بالقوه‌ای هم در کودک شما وجود ندارد، گام‌های کوچک می‌توانند سرنوشت هر کودکی را برای بهتر شدن تغییر دهند. [بازی جدی است]

در تمام کودکان، بسته‌های بدون شکلی از استعدادهای بالقوه وجود دارند که شما با پیداکردن آن بسته می‌توانید آن را به بهترین وجه شکل دهید. هر کودکی می‌خواهد در زمینه‌ای موفق باشد و هر کودکی هم توانایی موفق شدن را دارد. البته محدودیت‌هایی برای کارهایی که والدین می‌توانند انجام دهند وجود دارد که باید از آنها آگاه باشند اما نباید تلاش خود را متوقف کنند. حقیقت این است که شما باید کودکان را در پنج سال اول زندگی‌شان همیشه پیش خودتان نگه دارید چون این سال‌ها مهم‌ترین دوران رشد کودک محسوب می‌شوند.

روش‌های ساده مثل نشستن کودکان دور میز هنگام وعده‌های غذایی می‌توانند تاثیر زیادی داشته باشند. کودکانی که هنگام ناهار یا شام با خانواده خود دور میز می‌نشینند و در مورد کارهایی که طی روز انجام داده‌اند صحبت می‌کنند، در شرایط بهتری نسبت به کودکانی که به تنهایی غذا می‌خورند و هیچ‌وقت با پدرو مادرشان حرف نمی‌زنند، قرار دارند. در محیط خانواده است که کودک یاد می‌گیرد زبان را برای بیان ایده‌های خود به کار ببرد و به کار بردن زبان، شیوه فعالیت فکری را توسعه می‌دهد.

ممکن است این پیشنهاد مثل مناظر قدیمی ازمدافتاده به نظر برسند که توصیه می‌شده افراد خانواده وعده‌های غذایی را با هم بخورند اما این یک راه ساده برای کمک به کودکان است. به علاوه اگر شما از ابتدا کودکان خود را به این شیوه عادت دهید آنها با این روش خو می‌گیرند و تمایل دارند که با شما درباره چگونگی روزی که گذرانده‌اند صحبت کنند. این یکی از ده‌ها راهی است که شما می‌توانید برای کمک به کودکان انجام دهید. والدین نیاز به راهنمایی و تمرین برای توسعه مهارت‌های کودکان خود دارند. اما اگر تلاش کنند نتایج آن می‌تواند شگفت‌آور باشد.

شما باید کودکان خود را تحسین کرده و محیط صادقانه و مورد پذیرشی را در خانه ایجاد کنید. این موضوع به کودکان آزادی می‌دهد تا ایده‌های جدیدی را کشف کنند؛ بدون اینکه مورد تمسخر والدین و طعنه و غلط‌گیری آنان واقع شوند.

پدر و مادر بودن یک علم دقیق با قوانین مشخص نیست بلکه یک هنر است. تنها یک روش برای تربیت کردن یک کودک باهوش وجود ندارد و بهترین راه ممکن است از یک کودک به کودک دیگر که حتی در یک خانواده رشد یافته‌اند تفاوت داشته باشد. شما برای موفق شدن باید گام‌های اساسی‌ای بردارید و اگر هم اشتباه کردید به این معنا نیست که دیگر نباید تلاش کنید.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

تمام والدین دوست دارند فرزند آن‌ها به عنوان یک کودک باهوش و موفق شناخته شود. یک کودک باهوش در مدرسه دانش‌آموزی موفق و در جامعه فردی بدون مشکل خواهد بود. تربیت یک کودک باهوش و موفق، دوران بزرگ‌سالی او را هم به عنوان فردی پیشرو تضمین خواهد کرد. اما چگونه کودک باهوش داشته باشیم؟ تربیت یک کودک باهوش چقدر ساده است؟ پدر و مادر در مسیر تربیت فرزند خود چه موانعی را پیش رو دارند و با چه مشکلاتی مواجه خواهند بود؟ یکی از بزرگ‌ترین سوالات والدین میزان تاثیر آن‌ها در مسیر رشد و تربیت کودکان است؛ این‌که جامعه چقدر از بار این تربیت را به دوش می‌کشد و مهدکودک یا مدرسه چقدر در تربیت و رشد یک کودک باهوش موثر است.

هرچند والدین برای خود در این مسیر نقشی فوق‌العاده قائل هستند، اما حقیقت این است که مسیری کاربردی برای تضمین موفقیت والدین در تربیت کاملا دل‌خواه فرزندان وجود ندارد. اما این به معنی تلاش نکردن پدر و مادر در این راه نیست. سال‌هاست مطالعات مهم و فراوانی در زمینه‌ی نقش والدین در رشد و تربیت کودکان باهوش صورت می‌گیرد و بسیاری از مطالعات به نتایج جالبی منجر شده‌اند. نتایج این مطالعات دستورالعمل هایی را ارائه می‌دهند که می‌تواند تا حد زیادی موجب افزایش شانس والدین برای داشتن یک کودک باهوش شود. در این مقاله به ۱۰ نکته‌ی علمی و راهکار مفید برای تربیت و پرورش یک کودک باهوش و موفق اشاره شده است.

نتایج یک تحقیق بلند مدت نشان می‌دهد میان مهارت‌هایی که کودکان در مهدکودک می‌آموزند و موفقیت آن‌ها در سال‌های ابتدای بزرگ‌سالی، ارتباطی مثبت و محکم وجود دارد. این تحقیق که به مدت بیست سال در یکی از دانشگاه‌های ایالات متحده انجام شد، تاثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی در سال‌های پیش از دبستان را بسیار بااهمیت اعلام می‌کند. والدین در کنار مربیان مقطع پیش‌دبستانی باید به فرزندان خود بیاموزند که چگونه مشکلات خود را با همکاری دوستان‌شان حل کنند.

یک کودک باهوش یاد می‌گیرد که داشته‌هایش را با دیگران قسمت کند. او می‌آموزد که بدون پریدن میان حرف بقیه تبدیل به شنونده‌ای قوی شود. و به عنوان نکته‌ای مهم، والدین نباید فراموش کنند که خانه بهترین جایی است که کودکان در آن کمک کردن به دیگر هم‌نوعان خود را فرا می‌گیرند. بنابراین آموزش مهارت اجتماعی در سال‌های پیش از مدرسه و در ابتدا از خانه آغاز می‌شود. محیط خانه می‌تواند فرزند ما را از نظر این‌گونه مهارت‌ها به یک کودک باهوش تبدیل کند.

امروزه بسیاری از والدین فکر می‌کنند بهترین نوع مراقبت، حضور بی‌وقفه بالای سر کودکان و مواظبت بدون قید و شرط است. بسیاری از پدرو مادرها مانند عقاب بالای سر کودک خود چرخ می‌زنند و حتی لحظه‌ای او را برای انجام کارها و کنار آمدن با مشکلاتش تنها نمی‌گذارند. اما این تنها نکته‌ی بد و منفی ماجرا نیست. والدین نه تنها به فرزندان اجازه‌ی حل مسئله نمی‌دهند بلکه خود به سرعت مشکلات کودک را برطرف کرده و اصلا اجازه نمی‌دهند او با مشکل درگیر شود.چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم

بر اساس مطالعاتی که درباره‌ی این موضوع در دانشگاه هاروارد انجام شده است، اجازه دادن به بچه‌ها برای ایجاد اشتباهات، ارتقاء قابلیت انعطاف پذیری و ایجاد بستر برای رشد کاردانی و حل مسئله در سوق دادن آن‌ها به سوی موفقیت حیاتی است.

البته نباید فراموش کردن که این راه برای والدین مسیری ساده و آسان نیست. پدر و مادر همواره باید روی مسیر باریکی بین مراقبت از فرزندان خود و آزاد گذاشتن آن‌ها برای مواجهه با مشکلات قدم بردارند. این تمرین می‌تواند از فرزند آن‌ها یک کودک باهوش و پیشرو بسازد.

تحقیقات نشان می‌دهند کتاب خواندن برای بچه‌ها، آموزش الفبا و یاد دادن اصول ابتدایی ریاضیات در سال‌های پیش از مدرسه می‌تواند در موفقیت بیشتر آن‌ها در سال های بعد بسیار مفید و کارساز باشد. ذهن کودکان در سال‌های پیش از مدرسه به شدت پذیرای آموزه‌های جدید است و والدین می‌توانند به بهترین شکل ممکن نیازهای ابتدایی کودک را به او بیاموزند. آمادگی ابتدایی کودک او را برای تبدیل شدن به یک محصل پیشرو در فضای مدرسه حاضر می‌کند.

اما از سوی دیگر، هنگامی که فرزند شما وارد مدرسه شد نیاز به استقلال دارد. کمک بدون قید و شرط والدین به فرزند خود برای انجام دادن تکالیف مدرسه به شدت برای او مضر است و باعث عقب ماندن او از کودکان هم سن و سالش می‌شود. همان‌طور که گفته شد، ذهن کودکان در سن ورود به مدرسه بسیار پذیرا است و این پذیرش می‌تواند جنبه‌ی منفی هم داشته باشد. به نظر کارشناسان رشد و تربیت کودک، والدین باید همواره پیگیر وضعیت تحصیل و تکالیف فرزندان خود باشند؛ اما تشویق به انجام مسئولانه و مستقل تکالیف وظیفه‌ای است که تحت هیچ شرایطی نباید به دست فراموشی سپرده شود.

تحقیقات بسیاری توانسته‌اند ثابت کنند نشستن بدون حساب و کتاب کودکان پای تلویزیون و کامپیوتر منجر به چاقی، اختلال در زمان و میزان خواب و مشکلات رفتاری در آن‌ها می‌شود. پدر و مادرهایی که دوست دارند صاحب یک کودک باهوش باشند، نباید تحت هیچ شرایطی تلویزیون، کامپیوتر، تبلت و تلفن همراه هوشمند را بدون برنامه‌ریزی در اختیار او قرار دهند. برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف تلویزیونی و اینترنتی به هیچ عنوان نباید بدون نظارت در اختیار کودکان قرار داده شود. یک تحقیق جدید نشان می‌دهد بازی‌های خشن کامپیوتری می‌تواند ضربات جبران ناپذیری از لحاظ روحی و جسمی به کودکان وارد کند.

ممکن است برای بسیاری از والدین این سوال وجود داشته باشد که برنامه‌ها و سرویس‌های مفید باید به چه میزان در اختیار کودکان قرار بگیرد؟ بر اساس مقالات منتشر شده در مجله‌ی آکادمی رشد و تربیت اطفال در ایالات متحده، زمان مناسب برای استفاده‌ی تفریحی کودکان از وسایلی مانند تلویزیون و کامپیوتر نباید از ۲ ساعت در شبانه‌روز تجاوز کند.

اما به خاطر داشته باشید که این زمان را می‌توان به گونه‌ای مفیدتر هم صرف کرد. والدین می‌توانند کودک خود را تشویق کنند تا به جای یک مصرف کننده‌ی برنامه‌ها و سرویس‌های دیجیتال، تبدیل به یک تولیدکننده‌ی محتوای خلاق شود. یک کودک باهوش می‌تواند به جای ساعت‌ها وقت سپری کردن برای بازی یا تماشای برنامه‌ها، سطحی ابتدایی از برنامه‌نویسی کامپیوتر، ساخت مدل‌های سه‌بعدی یا تولید موسیقی‌های ساده‌ی دیجیتال را بیاموزد تا علاوه بر فراگرفتن خلاقیتی جدید، ذهن خود را برای آموزه‌های بیشتر آماده کند.

نتایج یک نظرسنجی جامع که توسط اساتید دانشگاه UCLA انجام شده نشان می‌دهد انتظارات و توقع به‌جای والدین می‌تواند کودک را به سمت پیشرفت و موفقیت سوق دهد. این انتظارات باید مطابق با توانایی‌ها و روحیات کودک باشد تا بتواند تبدیل به موتوری محرک برای او باشد. تحقیقات به خوبی نشان می‌دهند فرزندانی که به عنوان کودک باهوش شناخته می‌شوند و توانایی‌های بالایی را از خود در زمان آموزش به نمایش می‌گذارند، از والدینی با انتظارات به‌جا و استاندارد برخوردار بوده‌اند. این توقعات می‌تواند به اشکال مختلفی به نمایش گذاشته شود؛ اما نباید فراموش کرد که سطح و نوع نمایش این انتظارات نباید کودک را تحت فشار قرار دهد و برای او ایجاد اضطراب و استرس کند. انتظار به‌اندازه می‌تواند کودک را با توانایی‌های خود آشنا کرده و او را به دنبال کردن آن‌ها تشویق کند.

بدون درس خوندن بیست گرفتی؟ آفرین. تو خیلی باهوش هستی! تحقیقات مستدل زیادی که توسط نهادهای دانشگاهی صورت گرفته نشان می‌دهد تشویق‌هایی از این دست و تمرکز صرف بر روی هوش کودک می‌تواند در واقع از توانایی‌های او در سنین بالاتر کاسته و او را از کودکان هم‌سن خود عقب‌تر نگه دارد. ممکن است کودک باهوش شما در سنین پایین توانایی‌های ذهنی بیشتری نسبت به افراد هم سن و سال خود داشته باشد، اما اگر تنها به تشویق این توانایی‌ها بپردازیم، در حقیقت جایگاه تلاش و پشتکار را انکار کرده و این مهارت‌های مهم را در سال‌های بعد از او گرفته‌ایم.

بنابراین  همواره توصیه شده تا از تعریف و تمجید توانایی‌های هوشی به صورت صرف پرهیز کرده و کودک را به تلاش، کوشش و پشتکار تشویق کنیم. باید به گونه‌ای مستقیم به کودک باهوش یادآور شد که فاکتور هوش بدون تلاش و پشتکار کارایی نداشته و در بلند مدت نمی‌تواند مفید واقع شود. کودکان باید بیاموزند که روی اراده برای مبارزه با مشکلات و چالش‌ها تمرکز کرده و از هوش خود به عنوان ابزاری کمکی برای ساده‌تر شدن حل مشکلات یاری بگیرند.

شواهد بسیار زیادی وجود دارد که به ما نشان می‌دهند سپردن مسئولیت و امور متناسب با سن و توانایی‌های کودکان، می‌تواند برای پیشرفت و کسب موفقیت در آینده‌ی آن‌ها بسیار مفید باشد. سپردن مسئولیت‌ها و امور مربوط به خود فرزندان و متناسب با سن و روحیه‌ی آن‌ها، تلاش کودکان را برای کسب موفقیت و مسئولیت پذیری به دنبال خواهد داشت. اما با وجود این، شواهد نشان می‌دهند والدین در بیشتر اوقات از سپردن امور خانه و مسئولیت‌های متناسب با سن فرزندان خودداری کرده و به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند خود تمام امور خانه را بر عهده بگیرند. نتایج یک نظر سنجی نشان می‌دهد تنها ۲۸ درصد از والدین به صورت دقیق به این نکته توجه دارند و فرزندان خود را در مسئولیت‌های مربوط به فضای خانه شریک می‌کنند.

تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند کودکانی که در سن ۳ تا ۴ سالگی مفهوم مسئولیت‌‌پذیری را تجربه کرده‌اند، در بزرگ‌سالی از نظر جامعه افرادی موفق‌تر محسوب می‌شده‌اند. سپردن کارهای ساده‌ی فرزند به خود او و استفاده از توانایی‌هایش در امور ساده‌ی خانه، می‌تواند از او یک کودک باهوش بسازد.

بر اساس یک نظرسنجی که از نوجوانان ۱۳ تا ۱۹ سال انجام شده، نزدیک به ۳۰ درصد والدین این نوجوانان به تلفن همراه خود معتاد بوده‌اند. این نوجوانان بیان کرده‌اند والدین ساعت‌های بسیار زیادی را پای لپ‌تاپ، موبایل یا تبلت خود صرف می‌کنند و گاه در طول روز حتی یک مکالمه‌ی کوتاه هم با فرزند خود ندارند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد بالای ۳۵ درصد از کودکان اعتقاد دارند والدین‌شان به تلفن همراه علاقه‌ی بیشتری نسبت به فرزند خود دارند. پیدا شدن این حس عدم علاقه از سوی والدین در کودکان می‌تواند برای روحیه آن‌ها به شدت مضر و مخرب باشد.

پدر و مادرهای امروزی به عنوان اولین نسلی که به صورت ۲۴ ساعته به اینترنت متصل هستند، باید به شدت مراقب باشند تا در این اقیانوس غرق نشوند. توجه والدین به یکدیگر و مهم‌تر از آن به رشد و تربیت کودک نباید فدای وقت گذاشتن بیش از حد ما برای سرویس‌های اجتماعی و سرگرم کننده‌ی اینترنتی شود. فراموش نکنید خانواده، همسر و فرزندان بالاترین اولویت را در زندگی ما دارند و لازم است که با دقت و توجه بیشتری روی آن‌ها تمرکز کنیم.

تحقیقات علمی نشان می‌دهند کودکانی که در خانواده‌‌های ناآرام و پرتنش زندگی می‌کنند به مراتب وضع روحی بدتری نسبت به کودکان طلاق تجربه می‌کنند. بنابراین دعوای مداوم الدین و ایجاد اضطراب و تنش در خانه می‌تواند آینده‌ی یک کودک باهوش را با مخاطره‌ی بسیار جدی مواجه کند. ایجاد یک محیط امن، عاشقانه و پر از محبت در خانه مطمئن‌ترین مسیر برای رسیدن فرزندان به موفقیت است. یک خانه‌ی آرام سلامت روحی و جسمی کودکان را تضمین کرده و بستری مناسب برای رشد و پرورش استعدادهای او فراهم می‌کند.

هنگامی که در میان شما و همسرتان اختلاف نظر یا بحثی پدید می‌آید، به عنوان والدین کودک وظیفه دارید مدلی از بحث کردن عادلانه باشید تا کودک آن را از شما فرا بگیرد. فراموش نکنید شما اولین معلم کودک خود هستید که به او نگه داشتن حرمت دیگران و حل‌وفصل منطقی مشکلات را آموزش می‌دهید. کودکی که از پدر و مادر خود بحث کردن منطقی و کسب نتیجه را بیاموزد می‌تواند در بزرگسالی آن را در زندگی خود به کار ببندد.

بر اساس پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه‌های ایالات متحده، می‌توان والدین را به سه گروه بسیار سخت‌گیر، بی مبالات و متعادل تقسیم کرد. به طور خلاصه می‌توان گفت برخی والدین سیستم استبدادی را برای تربیت فرزند خود به کار برده و بدون هیچ تفکری تنها به کودک امر و نهی می‌کنند. از سوی دیگر برخی والدین کودک را به حال خود رها کرده و به او اجازه می‌دهند تا هرگونه که دوست داشت رفتار کند. اما باید گفت که تربیت و پرورش صحیح را گروه سوم، یعنی والدین متعادل در پیش گرفته‌اند. پدر و مادرهای گروه سوم از طرفی بسیار مهربان و دلسوز هستند و به درخواست‌های فرزند خود کاملا دقت می‌کنند و از طرف دیگر به همان اندازه نظم و منطق را در تصمیم‌گیری‌های مشترک خود و فرزندان شرکت می‌دهند.

وقتی که فرزندان در معرض تربیت والدین این گروه قرار بگیرند، به خوبی مهارت‌های تنظیم احساسات و درک اجتماعی را که برای موفقیت و پیشرفت مهم هستند می‌آموزند.

بیشتر بخوانید: پیش از فرزندآوری چه کتاب‌هایی باید بخوانیم؟

منبع: INC

5
 + 

 = 
6

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم
چگونه ذهن نوزاد خود را تربیت کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *