چگونه راننده جذب کنیم

 
helpkade
چگونه راننده جذب کنیم
چگونه راننده جذب کنیم

نورا عباسی
گوشه‌گوشه شهر پر شده از مردان جوانی که تابلوهای ثبت‌نام تاکسی اینترنتی را در هوا تکان می‌دهند تا شاید نظری را به سمت خود جلب کنند و درآمدی به‌دست بیاورند.
هر روز زیر آفتاب و باران از خانه به سمت محل کارشان در خیابان و میدانی حرکت می‌کنند با این امید که بتوانند چند نفر از رهگذران را به فهرست راننده‌های اسنپ و تپ‌سی اضافه کنند.
علی صالح جزو افرادی است که بعد از بیکاری به‌عنوان نیروی میدانی جذب راننده در اسنپ مشغول  به فعالیت شد. آنطور که خودش می‌گوید: «ساعت کاری من از 8صبح تا 6بعد از ظهر است. شرکت برای ما محلی را مشخص می‌کند و ما در آن نقطه مشغول به‌کار می‌شویم، البته می‌توانیم درخواست تغییر محل بدهیم اما چون در گذر زمان با آن محیط آشنا می‌شویم این کار را نمی‌کنیم».
حقوق نیروهای میدانی این شرکت‌های تاکسی اینترنتی به شکل پورسانتی محاسبه می‌شود؛ یعنی هر قدر راننده بیشتری جذب کنند، دستمزد بیشتری هم به حسابشان واریز می‌شود. از میان تمام ماشین‌ها، جذب تاکسی برای نیروهای میدانی مانند برگ برنده‌ است. صالح در این رابطه با دقت خاصی توضیح می‌دهد: «به ازای هر راننده معمولی 25هزار تومان و درصورت جذب راننده تاکسی 50هزار تومان پورسانت می‌گیریم. هر کدام از راننده‌هایی که جذب می‌کنیم باید یک سفر انجام دهند تا ما پورسانتمان را دریافت کنیم. به‌دلیل اینکه تاکسی‌ها بیشتر مورد اعتماد هستند، جذب آنها برای شرکت‌های تاکسی اینترنتی مهم‌تر است».
اشباع شدن بازار تاکسی‌های اینترنتی در حوزه جذب راننده مشکلی است که بازار صالح را کساد کرده است؛ چرا که دیگر کمتر فرد بیکار و علاقه‌مند به شغل دومی وجود دارد که گزینه ثبت‌نام در اسنپ یا تپ‌سی را امتحان نکرده باشد؛«پارسال وضع کاری ما بهتر بود، چون دوره‌های اول ثبت‌نام بود اما الان که ظرفیت‌ اشباع شده، دیگر کسی نمانده تا بخواهد ثبت‌نام کند.»
کاهش تعداد ثبت‌نامی‌ها رابطه مستقیمی با کاهش درآمد نیروهای میدانی دارد و موجب آب رفتن دریافتی این افراد می‌شود. آنطور که صالح توضیح می‌دهد هم‌اکنون ماهانه نزدیک به یک‌میلیون و 700هزار تومان درآمد دارد که این میزان نسبت به سال گذشته بسیار کمتر است؛«پارسال زمستان تقریبا روزی 10نفر را ثبت‌نام می‌کردیم، وضع ثبت‌نام‌ها خوب بود و ماهی 3میلیون تومان هم درآمد داشتم اما با توجه به کاهش ثبت‌نامی‌ها درآمدهایمان هم کم شده است.»
وقتی پای صحبت‌های نیروهای میدانی تپ‌سی هم بنشینید، متوجه می‌شوید که این نیروهای جذب راننده هم شرایط مشابهی با شرکت رقیب دارند. محمود صابری که حدود یک سال در این حوزه فعال شده است در مورد شرایط کارش می‌گوید:«من در بازار تهران بازاریاب هستم و از ساعت 5ظهر تا 11:30 شب کنار خیابان برای جذب راننده کار می‌کنم. بعد از اینکه مردم را برای ثبت‌نام راضی کردم، مدارک را چک می‌کنم تا خودرو و راننده اطلاعاتشان با آنچه در کارت خودرو ثبت شده، یکسان باشد. بعد از آنکه ما راننده‌ها را تأیید کردیم، شرکت وارد میدان می‌شود. باقی بررسی‌ها برای تأیید صلاحیت راننده برعهده شرکت است».
درآمد صابری هم در تپ‌سی به شیوه پورسانتی محاسبه می‌شود؛ «هر راننده‌ای که جذب کنیم، اگر آن راننده 5تا 10سفر با تپ‌سی انجام دهد به ما 30هزارتومان پورسانت می‌دهند. به‌صورت میانگین ممکن است در روز 2نفر را جذب کنم و بر این اساس درآمدم در‌ماه به یک‌میلیون و 500هزار‌تومان می‌رسد. در ایده‌آل‌ترین شکل هم نزدیک به 2 تا 5/2 میلیون تومان کاسبی می‌کنم.»
 


PDF پنجشنبه 9 بهمن 1399 Downloads-icon

 

ارتقا و توسعه­ هر کسب و کاری وابسته به بازاریابی، افزایش مشتری و فروش بیشتر است. اگر صاحب یک آژانس یا تاکسی آنلاین هستید برای توسعه شرکت خود در هر زمینه ای لازم است استراتژی خاصی اعمال کنید. در این مقاله تیم بازاریابی ایکب روش های افزایش مشتری را برای توسعه کسب و کارهای تاکسی اینترنتی و آژانس ها مرحله به مرحله ارائه نموده است.

 

در گام نخست باید بدانید کسب وکار شما در چه جایگاهی است. اگر یک آژانس یا تاکسی آنلاین کوچک تازه تاسیس هستید، مرحله ی اول کار شما بازاریابی و تبلیغات برای جذب مشتریست. اگر در منطقه خود شناخته شده هستید باید مشتریان سابق خود را تثبیت کنید و تبلیغاتتان را برای جذب مشتری جدید به مناطق دورتر گسترش دهید. اگر یک آژانس شناخته شده در سطح شهر هستید می توانید روی ارائه خدمات جدید مثل تاکسی آنلاین با برند خودتان و گسترش کسب وکارتان به سایر شهرستان های اطراف سرمایه گذاری کنید.

یکی از روش های افزایش مشتری تبلیغات است. اما برای اینکه پول خود را هدر ندهید باید تبلیغات خود را در کانالی انجام دهید که مشتریان شما بیشتر آن را دنبال میکنند، پس باید مشتریان خود را بشناسید. اگر یک آژانس دارید در مرحله اول تبلیغات محیطی در منطقه ی هدف شما می تواند مناسب باشد. تهیه بیلبورد های کوچک و پخش تراکت نمونه ای از این نوع تبلیغات هستند. ولی در نظر داشته باشید که کسب و کار شما در حال رشد است و زمانی که بخواهید محیط فعالیت خود را گسترش دهید، انجام تبلیغات محیطی گسترده هزینه هنگفتی دارد پس بهتر است از گام نخست دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) خود را پی ریزی کنید. 

چگونه راننده جذب کنیم

بهتر است یک وبسایت داشته باشید تا از طریق آن بتوانید اخبار آژانس و راه های ارتباطی و شماره تماس خود را با مشتریان به اشتراک بگذارید. همچنین اگر یک استارتاپ تاکسی آنلاین دارید و بخواهید از تبلیغات کلیکی استفاده کنید، داشتن یک وبسایت برای کسب و کارتان لازم است. شبکه های اجتماعی یک راه بسیار خوب برای بازاریابی هستند. بسیاری از مشتریان شما در شبکات اجتماعی مختلف مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و… فعال هستند پس با داشتن یک پیج بیزنسی در این شبکه ها می توانید بدون هرگونه هزینه ای با آنها در ارتباط باشید.

 

جزییات بسیار مهمی وجود دارند که شاید از نگاه شما پوشیده مانده باشند. اگر آژانس یا تاکسی آنلاین دارید می دانید که رانندگانتان مستقیما با مشتریان شما در ارتباط هستند پس می توانند مهم ترین عناصر بازاریابی شما باشند، اطمینان حاصل کنید که رانندگان برخورد صحیحی با مسافر داشته باشند. یک اپراتور متخصص استخدام کنید.می توانید تخفیف های جذابی برای مشتریان ثابت خود در نظر بگیرید مثلا به ازای تعداد سفر مشخصی که با سرویس های شما دارند یک سفر رایگان هدیه بگیرند. برای جذب مشتریان جدید نیز می توانید تخفیف سفراول در نظر بگیرید.

 

اگر روزانه یک هزار مشتری و تنها ۳۰ راننده داشته باشید هم مشتریان و هم رانندگان شما ناراضی خواهند بود. سعی کنید بین تعداد مسافران و رانندگان تعادل ایجاد کنید و همیشه یک راننده برای ارائه خدمات سریعتر به مشتریانتان در آژانس حضور داشته باشد. همچنین تعداد رانندگانتان باید برای ساپورت کردن تمام زمان های شبانه روز کافی باشد و برای رضایت رانندگان باید تقسیم صحیح شیفت های مختلف را در نظر داشته باشید.

 

امروزه اکثر مردم برای رفع نیاز های خود از خدمات اینترنتی استفاده می کنند و سفرهای خود را با اپلیکیشن های تاکسی آنلاین انجام می دهند. یکی از روش های افزایش مشتری توانایی رفع نیاز های جدید مشتریان است.  با داشتن یک اپلیکیشن تاکسی آنلاین مشتریان در هر کجا و هر زمان به خدمات شما دسترسی دارند ومی ­توانند سرویس مورد نظر خود را رزور کنند و از امکانات آژانس مورد اطمینان خود به صورت آنلاین بهره مند شوند.

 

هرچقدر که تعداد مشتریان شما افزایش یابد و کارکنان بیشتری داشته باشید نیاز افزونتری به یک سیستم مدیریت هوشمند دارید. با گسترش فعالیتتان میتوانید پایگاه ها و نمایندگی های مختلفی در اقصا نقاط شهر ایجاد کنید. این امر نیازمند صرف هزینه هنگفتی است، به جای آن می توانید یک برنامه تاکسی آنلاین برای مدیریت رانندگان ومشتریان خود داشته باشید البته برنامه شما باید بتواند با سایر اپلیکیشن های تاکسی آنلاین رقابت کند و تمام امکانات مورد نیاز شما را فراهم کند.

 

 چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره یا راهنمایی دارین، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تلفن تماس: ۰۶۶۳۳۲۱۵۸۴۰

ایکب، پلتفرم جامع حمل و نقل (تاکسی اینترنتی و نرم افزارهای تاکسی بیسیم و مدیریت آژانس)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

جهت جستجو اینتر یا برای بستن ESC را بزنید

چرا بعضی پروموترها ثبت‌نام‌های روزانه خیلی بیشتری نسبت به من انجام می‌دهند؟ من حتی ساعات بیشتری در محل اسپات می‌ایستم و به‌ندرت از محل دور می‌شوم، ولی افراد زیادی برای ثبت‌نام سمتم نمی‌آیند؟ شاید باید آدم جذاب‌تری می‌بودم تا افراد بیشتری من را برای ثبت‌نام خود انتخاب کنند!

اگر شما هم چنین گفتگویی با خود داشته‌اید، بدانید که تنها نیستید. نتایج همیشه مطابق تصورات ما پیش نمی‌روند. هر روز بهترین روز ما نیست. پروموترهای موفق را می‌بینیم که جلوی چشم ما رژه می‌روند و بر تعداد ثبت‌نام‌های خود اضافه می‌کنند. ولی دریغ از یک نفر که بخواهد حتی سوالی از ما بپرسد!

شاید به نظر بیاید پروموترهای موفق فقط خوش‌شانس‌تر از ما هستند، ولی این همه ماجرا نیست. جذب کردن افراد قوانین، تکنیک‌ها و روش‌های خاصی دارد. همه این روش‌ها قابل یادگیری هستند و با تمرین و تکرار می‌توانیم این توانایی را در خود افزایش دهیم.

در این مطلب میخواهیم ببینیم پروموترهای موفق اسنپ در جذب رانندگان رهگذر چگونه عمل می‌کنند؟ چه نکاتی را رعایت می‌کنند و از چه روش‌هایی برای کشاندن راننده‌های بالقوه به سمت خود استفاده می‌کنند.

المان‌های تبلیغاتی، دلیل حضور شما در محل اسپات را فریاد می‌زنند و به رانندگان القا می‌کنند شما یک پروموتر حرفه‌ای هستید که همه اطلاعات لازم در مورد اسنپ را می‌توانند از شما دریافت کنند.

چگونه راننده جذب کنیم

بنر، تخته‌شاسی، تیشرت و کلاه اسنپ را از کارشناسان فروش خود دریافت کنید.

بنر و خودرو، ویترین کار شماست. خودروی خود را همیشه مرتب نگه دارید و توجه کنید بنر کثیف نشده باشد و نوشته‌های روی آن کاملا واضح باشد. راننده‌ها باید بتوانند قبل از هر چیز بنر شما را از دور ببینند. در صورت امکان، آن را در بهترین موقعیت و در دید رهگذران قرار دهید.

یکی از بهترین شیوه‌ها برای آغاز گفتگو با یک رهگذر به میان کشیدن یکی از امتیازات کاربران راننده اسنپ است. مثلا می‌توانید به سادگی بپرسید: «خبر دارید راننده‌های اسنپ می‌توانند از کارواش رایگان استفاده کنند؟»

هیچ‌چیزی بیشتر از مزایای عضویت در اسنپ رانندگان را برای ثبت‌نام ترغیب نمی‌کند. به همه تسهیلات و مزایای باشگاه رانندگان در شهر خود کاملا مسلط باشید. تسهیلات تازه را از کانال تلگرام رانندگان شهر خود و سایت باشگاه رانندگان دنبال کنید و در مورد آن‌ها با دیگران صحبت کنید.

در مورد امتیازات زیر حتما به رانندگان توضیح دهید:

تنظیم کنید تا حد امکان در ساعات مشخصی در محل اسپات خود حضور داشته باشید و این زمان‌ها را به رانندگان رهگذر اعلام کنید. وقتی همیشه در زمان مشخصی در محل هستید، رانندگان می‌دانند چه زمانی به شما مراجعه کنند.

اغلب راننده‌ها مسیرهای مشخصی را در روز طی می‌کنند. حضور شما در مکان مشخص شما را در یاد آن‌ها حفظ می‌کند. شاید همه آن‌ها اولین بار برای ثبت‌نام به شما مراجعه نکنند ولی وقتی همیشه در مکان مشخصی هستید، یک بار که وقت کافی دارند برای پرسیدن چند سوال سراغ شما می‌آیند و آن‌موقع است که می‌توانید به‌راحتی خیلی از آن‌ها را جذب کنید.

جذابیت بیش از ظاهر زیبا، توسط آراستگی و الگوی ظاهری شما ایجاد می‌شود. مرتب و تمیز بودن حس اعتماد ایجاد می‌کند و رهگذران را ترغیب می‌کند سوالات خود را از شما بپرسند.

قبلا از این مورد زیاد صحبت کرده‌ایم. اول برای حفظ سلامتی خود و دیگران و بعد برای ایجاد حس اعتماد در راننده‌های رهگذر، حتما ماسک بزنید.

توجه کنید ماسکتان همیشه تمیز باشد. استفاده از یک ماسک کثیف، باعث می‌شود غیرحرفه‌ای و بی‌مسئولیت به نظر برسید.

برخورد محترمانه و پرانرژی شما کلید جذب راننده‌های رهگذر برای ثبت‌نام است. حتما برای شما هم پیش آمده بخاطر برخورد خوب فروشنده چیزی را بخرید که اصلا قصد خرید آن را از پیش نداشته‌اید. آدم‌ها دوست دارند زمان بیشتری را کنار افراد باانگیزه و با انرژی مثبت بگذرانند.

رهگذرها همیشه خودشان سر صحبت را با ما باز نمی‌کنند. به‌سادگی با یک احوال‌پرسی ساده یا اظهار نظر در مورد موضوعات روز سر صحبت را با افراد باز کنید. میان صحبت‌هایتان اشاره‌ای به طرح‌ها و امتیازات اسنپ برای راننده‌ها کنید و به آن‌ها فرصت دهید از شما سؤال کنند.

به سؤالات با تسلط و حوصله پاسخ دهید و اجازه دهید مکالمه طولانی شود. هر چه زمان بیشتری به راننده‌ها اختصاص دهید، شانس شما برای یک ثبت‌نام جدید بیشتر می‌شود.

هنر شما به عنوان یک پروموتر شناخت دغدغه‌ها و مسائل مهم برای راننده‌ها و جذب آن‌ها از طریق پاسخ به ان دغدغه است.

از آن‌ها بپرسید آیا دوست دارند تنها با یک ساعت کار کردن در روز درآمد ماهانه خود را به‌طور قابل توجهی افزایش دهند؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها، جواب‌های دقیقی آماده کنید. با اعداد به راننده نشان دهید با چه میزان کارکرد به چه درآمدی می‌رسد و این درآمد چه تغییر ملموسی می‌تواند در زندگی او ایجاد کند. مثلا حساب کنید فقط با انجام سفر در زمان‌های رفت‌وآمد به محل کار می‌توانند پس از دو ماه یک گوشی هوشمند برای خود بخرند.

در مقالات اخیر پروموکلاب، سعی کرده‌ایم، نکات و روش‌های مختلف افزایش درآمد پروموترها را بررسی کنیم. جذب راننده‌های رهگذر یکی از راه‌های مؤثر افزایش قابل‌توجه تعداد ثبت‌نام‌های روزانه شماست. پس از هر فرصتی برای ایجاد گفت‌وگوهای جدید استفاده کنید، ظاهری آراسته داشته باشید و با صبر و حوصله به پرسش‌های رهگذرها پاسخ دهید. در پست‌های بعدی پروموکلاب، روش‌های دیگر افزایش درآمد پروموترها را بررسی می‌کنیم. کانال تلگرام باشگاه بازاریابان حرفه‌ای اسنپ را دنبال کنید و منتظر آموزش‌ها و پست‌های جدید باشید.

پرسش‌ها و نظرات خود را در بخش نظرات مقالات با ما در میان بگذارید. با این کار کمک می‌کنید از دغدغه‌های شما آگاه‌تر شویم و موضوعات مورد توجه شما را هر چه بیشتر تحت پوشش قرار دهیم.

برای دنبال کردن اخبار، تسهیلات و آموزش‌های پروموکلاب کانال تلگرام باشگاه را دنبال کنید:

مدیران شرکت اسنپ، سامانه هوشمند حمل‌ونقل، در مورد جذب و کنترل عملکرد رانندگان این شرکت، توضیحاتی کاملی را ارائه کردند.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، این روزها صحبت‌های زیادی درباره‌ عدم صلاحیت تاکسی‌های اینترنتی و رانندگان آنها مطرح می‌شود. در بین شرکت‌های فعال در این زمینه بیشترین انتقادها به شرکت اسنپ وارد می‌شود، این در حالی است که این سامانه، طبق اظهار نمایندگانش، سیستم سختگیرانه‌ای در جذب و نظارت بر عملکرد رانندگانش دارد. برای آگاهی بیشتر از نحوه جذب رانندگان و نظارت بر عملکرد آنها با دو مدیر ارشد منطقه‌ای و مدیر فرآیندهای اسنپ به گفت‌وگو نشستیم.

سختگیری برای جلب رضایت مخاطبان

شرکت اسنپ به طور کلی با دو گروه کاربر در ارتباط است: مسافر و راننده. به گفته‌ حسین هزارجریبی، یکی از مدیران ارشد منطقه‌ای اسنپ، در مورد گروه اول، اولویت بدون شک تامین امنیت مسافر و فراهم کردن سفری امن و راحت است.

هزارجریبی می‌گوید: «در بخش تامین امنیت مسافران، ساز و کار جذب و در ادامه کنترل کیفی رفتار رانندگان را به نحوی سختگیرانه تعیین کرده‌ایم که کمترین میزان خطا را داشته باشیم. البته این سختگیری مختص سرویس ماست و سایر تاکسی‌های اینترنتی چنین ساز و کاری ندارند. طبعا نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم ادعا کنیم که هیچ خطایی نداشتیم و نداریم، اما همواره همه تلاش‌مان این بوده و هست که میزان رضایت مخاطبانمان را به بیشترین حد ممکن برسانیم.»

چگونه راننده جذب کنیم

در این میان اسنپ هم مانند هر سیستم تازه‌ای با سوالاتی جدی مواجه است؛ اینکه رانندگان، به عنوان اصلی‌ترین عناصری که مسئولیت تامین امنیت مسافر را به عهده دارند، از چه فیلترهایی رد و چطور گزینش می‌شوند. هزارجریبی می‌گوید: «بعد از تجربیات مختلفی که کسب کردیم، حالا شیوه جذب رانندگان‌مان را با استفاده از «پروموتر اپ» به شکلی تکمیل کرده‌ایم که میزان خطای انسانی و سواستفاده‌های احتمالی به صفر کاهش پیدا کند.

این اپلیکیشین در بازارهای اندرویدی و آی‌اواس  در دسترس نیست. شرکت اسنپ آن را روی گوشی‌های همراه بازاریاب‌های مورد تایید خود نصب می‌کند و با استفاده از شناسه و رمز عبوری که خودش در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد فعال می‌شود. دو سطح دسترسی در «پروموتر اپ» تعریف شده که دسترسی سطح یک برای بازاریاب‌های میدانی است و دسترسی سطح دوم برای کارشناسانی که در دفتر مرکزی اسنپ حضور دارند. در دسترسی سطح یک، بازاریاب اسنپ، فرم ثبت‌ نام متقاضی را بررسی و با کمک اپلیکیشن تمام مدارک مانند کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه، بیمه‌نامه و تصویر چهره متقاضی را وارد «پروموتر اپ» می‌کند.

پس از آن، کارشناس بازاریابی اسنپ که در واقع سرپرست بازاریاب‌های فعال در سطح شهر است مدارک ارسالی توسط بازاریاب را با مدارک اصلی در محل تطبیق می‌دهد و در صورت صحت و تایید، مدارک را به تیم احراز هویت ارسال می‌کند. در این مرحله با وجود تایید سرپرست بازاریابی همچنان راننده فعال نشده است.»

هزارجریبی در ادامه توضیح می‌دهد: «بعد از ارسال اطلاعات از طریق پروموتر اپ به تیم احراز هویت که در دفتر مرکزی ساکن هستند، اطلاعات راننده در دو مرحله  بررسی می‌شود. در مرحله اول، اطلاعات اولیه، گواهینامه و عکسی که در محل از متقاضی گرفته شده بررسی می‌شود و در مرحله دوم بیمه‌نامه، کارت ماشین و قرارداد مورد بررسی قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است، موارد بسیاری وجود دارد که مثلا تصویر راننده در گواهینامه‌اش با تصویر بارگذاری شده یکی نیست، در این صورت ثبت‌نام انجام نمی‌شود. خیلی از مواقع عکس گواهینامه فرد قدیمی است و مثلا در گذر زمان مدل موهایش تغییر کرده، حساسیت سیستم  جذب راننده در سامانه اسنپ آنقدر زیاد است که همین عدم تطابق را هم رد می‌کند.»

سوال بعدی این است که آیا در سیستم اسنپ، مانند بسیاری از تاکسی‌های اینترنتی، خودروهایی با پلاک یک شهر اجازه‌ فعالیت در شهر دیگر را دارند، هزارجریبی در این‌باره تاکید می‌کند: «پلاک هر شهر تنها اجازه‌ی فعالیت در شهر خود را دارد. همچنین خودروهایی که طبق قانون راهنمایی و رانندگی باید معاینه فنی دریافت کنند، برای عضویت در ناوگان اسنپ هم ملزم به ارائه‌ معاینه فنی هستند. این سختگیری‌ها تنها مختص به اسنپ است و سایر تاکسی‌های اینترنتی چنین محدودیت‌هایی در جذب راننده ندارند.»

نظارت بر بازاریاب‌های میدانی

با وجود این‌که ایرادهای زیادی به جذب میدانی تاکسی‌های اینترنتی وارد می‌شود، اما این شیوه بازاریابی این روزها در تمام دنیا و از سوی شرکت‌های مختلف استفاده می‌شود و می‌تواند به دور از تبلیغات رسانه‌ای توجه مردم را جلب کند. همان‌طور که شرکت‌های فروش، مانند یک برند غذایی یا نوشیدنی، برای معرفی محصولات مختلف خود از بازاریاب‌های خیابانی استفاده می‌کنند و این کار ممنوع نیست، بازاریاب‌های اسنپ هم از این امکان بهره می‌برند.

تاکسی‌های اینترنتی تلاش می‌کنند آسان‌ترین راه دسترسی به متقاضیان را فراهم کنند و بدون‌شک بازاریابی میدانی یکی از اصلی‌ترین روش‌های جذب راننده است. علی قاضی، دیگر مدیر ارشد منطقه‌ای اسنپ، می‌گوید: «سختگیری زیاد در تایید صلاحیت کاربران راننده باعث شده میانگین رتبه این کاربران در یک سال اخیر از 4.6 به 4.78 ارتقا پیدا کند، که به معنای افزایش رضایت مسافران است»

به گفته قاضی این سختگیری تنها مختص به جذب راننده نیست و نسبت به عملکرد بازاریاب‌ها میدانی هم همین حساسیت وجود دارد. او در ادامه درباره نحوه بررسی عملکرد بازاریاب‌ها و تاثیر کیفیت رانندگان بر فعالیت این افراد می‌گوید: «تیم جذب اسنپ دارای ارزیابی عملکردی است و علاوه بر نظارتی که به طور مداوم بر عملکرد رانندگان وجود دارد، بازاریاب‌های میدانی هم بر اساس عملکرد رانندگانی که در سیستم ثبت نام می‌کنند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در این ارزیابی متوسط امتیاز رانندگان در یک بازه زمانی مشخص منجر به بازنگری در ادامه همکاری با بازاریاب‌های جذب راننده می‌شود. فارغ از این، شاخص‌های عملکردی دیگری هم برای ارزیابی عملکرد راننده در نظر گرفته شده است. میانگین پذیرش درخواست‌های یک راننده، ساعات آنلاینی، تعداد سفرهای موفق در بازه‌های زمانی مشخص بررسی می‌شود و این موضوع در ادامه‌ همکاری با بازاریاب‌هایی که اقدام به جذب راننده می‌کنند تاثیرگذار است.»

کارنامه کیفی

در سیستم اسنپ جذب راننده به معنای پایان نظارت‌های کیفی نیست. امتیازدهی و گزارش‌های کاربران نقش بسیار مهمی در سیستم کنترل کیفیت ناوگان اسنپ دارد و در نهایت باعث افزایش کیفیت خدمات‌رسانی این سامانه می‌شود. به گفته مسعود نظری، مدیر فرآیندهای عملیات اسنپ، گزارش مسافران برای این سرویس اهمیت حیاتی دارد و در مواردی حتی یک گزارش باعث قطع همکاری با راننده می‌شود، به همین دلیل در به‌روزرسانی اپلیکیشن اسنپ سیستم هوشمند امتیازدهی به راننده را بهبود بخشیدیم.

در این سیستم همچون گذشته تعداد ستاره‌ها (از یک تا پنج) میزان رضایت مسافر را نسبت به سفرش (از کاملا ناراضی تا کاملا راضی) نشان می‌دهد. اگر یک ستاره داده شود، گزینه‌ «چه مشکلی پیش آمد؟» برای مسافر فعال می‌شود. محتمل‌ترین پاسخ‌ها در قالب ۱۳ گزینه از پیش تعیین‌شده در اپلیکیشن قرار داده شده است.

مسعود نظری در ادامه توضیح می‌دهد: «رفتار نامناسب، بوی نامطبوع خودرو، درخواست مبلغ اضافی، شرایط نامناسب خودرو، رانندگی پرخطر، عدم تطابق خودرو، حضور فرد دیگر در خودرو، سیگار کشیدن، مسیریابی نامناسب، دیر رسیدن به مبدا، موزیک ناخوشایند، درخواست پرداخت نقدی و عدم تطابق راننده مواردی است که با گزارش مسافر مورد بررسی کارشناسان کنترل کیفی اسنپ قرار می‌گیرد. همچنین مسافر می‌تواند گزارش سفر خود را به صورت مکتوب در قسمت «نوشتن نظر» در اپلیکیشن اسنپ به ثبت برساند. روش دیگر اعلام گزارش مسافر از طریق تماس با پشتیبانی صورت می‌گیرد.»

وی با اشاره به تغییر دیگری که در نسخه جدید اپلیکیشن اسنپ به وجود آمده است، می‌گوید: «در نسخه جدید گزینه‌ای برای ثبت نقاط قوت سفر در نظر گرفته‌ایم. با افزودن این گزینه تلاش می‌کنیم تعامل خود را با مسافر تقویت و رانندگان برترمان را شناسایی کنیم. در این بخش مسافر می‌تواند با انتخاب یکی از گزینه‌های مسیریابی حرفه‌ای، رانندگی ایمن، ظاهر آراسته، ماشین تمیز و خوش‌بو، رفتار محترمانه، وقت‌شناسی، خوش‌صحبت موزیک لذت‌بخش میزان رضایتمندی خود را از سفرش اعلام کند. حتی اگر مسافر از سفر خود رضایت کامل را نداشت، همچنان می‌تواند نقاط قوت و ضعف سفرش را به صورت موردی، همان‌طور که توضیح داده شد، ثبت کند.»

مدیر فرآیندهای عملیات اسنپ ادامه می‌دهد: «بر اساس گزارش‌هایی که از مسافران دریافت می‌شود، تیم کنترل کیفی اسنپ با کاربران راننده‌ای که عملکرد مناسبی ندارند به سه طریق برخورد می‌کند: به دسته اول اخطار داده می‌شود، دسته دوم به‌طور موقت غیر فعال می‌شوند (شرط بازگشت این افراد گذراندن مجدد دوره آموزشی یا بازدید خودرو و یا پُر کردن تعهدنامه است) و با دسته سوم به‌طور دائم قطع همکاری می‌شود. همچنین نتایج بررسی عملکرد کاربران راننده در اختیار کارشناسان ارشد بازاریابی قرار می‌گیرد تا بتوانند عملکرد بازاریاب‌های میدانی اسنپ را در جذب افراد بسنجند و بهبود بخشند.»

سیستم‌های عملکردی و نظارتی دقیق و پیچیده‌ای که مدیران اسنپ شرح دادند نشان می‌دهد که این تاکسی‌ اینترنتی علاوه بر تغییر مدل سنتی درخواست خودرو از سازوکار منظمی برخوردار است که احتمال خطا را در این سرویس به حداقل می‌رساند.

کپی شد

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

در شرایطی که افکار عمومی نسب به فرایند جذب و آموزش رانندگان در تاکسی‌های اینترنتی حساسیت دارند، دو شرکت بزرگ فعال در این حوزه تاکید می‌کنند نسبت به این موارد توجه ویژه‌ای دارند.

تجارت‌نیوز، روز گذشته در گزارشی به موضوع بدرفتاری راننده تاکسی اینترنتی پرداخت. بهانه این گزارش توئیت یکی از فعالان اقتصادی در مورد رفتار مناسب یکی از رانندگان با او بود.

ریحانه حقیقی البته تاکید کرده بود که بی‌توجهی به شایستگی و صلاحیت تعدادی از رانندگان، زحمات دیگر رانندگان شریفی که در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با توجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به بحث امنیت در سفرهای تاکسی اینترنتی، تجارت‌نیوز موضوع را از روابط‌عمومی اسنپ و تپسی نیز پیگیری کرد.

چگونه راننده جذب کنیم

روابط عمومی اسنپ در پاسخ بر تضمین امنیت سفر تاکید کرده و نوشته است که تاکسی‌های اینترنتی با قابلیت رصد و اشتراک‌گذاری اطلاعات سفر، نسبت به ارتکاب جرم بازدارنده هستند. چرا که مسافران هنگام استفاده از اسنپ، اسم، عکس و مشخصات راننده و خودروی او را می‌بینید و می‌توانند مشخصات سفر خود را با خانواده و دوستان به اشتراک بگذارند. از طرفی مدارک راننده‌ها در سیستم اسنپ ثبت شده و سفرها قابل ردیابی است.

این پاسخ می‌افزاید، تایید صلاحیت راننده‌های اسنپ از سوی پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا انجام می‌شود. همکاری مستقیم اسنپ با پلیس ناجا احتمال وقوع جرم در این سیستم را نسبت به سیستم‌های مشابه سنتی به حداقل می‌رساند.

روابط‌عمومی این شرکت، تماس امن را ویژگی دیگری می‌داند که اسنپ را در بحث امنیت سفر از تاکسی‌های اینترنتی دیگر متمایز می‌کند؛ با فعال کردن آن (از طریق ارسال عدد ۲۰۰ به سرشماره ۱۰۰۰۵۵۰) شماره تلفن کاربران به صورت کاملا رایگان در سراسر ایران محفوظ می‌ماند و تماس آنها در حین سفر با یک شماره واسط برقرار می‌شود.

در ادامه این پاسخ به پشتیبانی ۲۴ساعته مرکز ارتباط اسنپ اشاره شده است که در هفت‌ روز هفته در خدمت کاربران راننده و مسافر قرار دارد. برای ارتباط با این مرکز می‌توانید از طریق منوی اپلیکیشن به بخش «پشتیبانی» مراجعه کنید. هر تماس از سوی کاربران یعنی یک شانس دوباره برای حفظ، بهبود، ترمیم و نوسازی یک رابطه. با اتکا بر این دیدگاه، هیچ تماسی از سوی کاربران در مرکز ارتباط اسنپ بدون پاسخ نمی‌ماند و این مرکز برای هر دغدغه‌ پاسخی دارد.

روابط عمومی اسنپ در مورد فرایند جذب راننده توضیح داده است که این شرکت همواره در تعامل مستقیم و مستمر با مقامات مسئول، برای ارتقا و بهبود امنیت سرویس خود بوده‌ و خواهد بود. از همین رو فرآیند حساس احراز و تایید صلاحیت رانندگان اسنپ به مراجع قضایی انتظامی و نظارتی سپرده شده است و سابقه کیفری سوء پیشینه کاربران راننده اسنپ به طور کامل از سوی پلیس بررسی می‌شود.

در ادامه این پاسخ، آموزش به کاربران راننده اسنپ، یک فرایند مستمر دانسته شده است که از پیش از شروع فعالیتشان آغاز می‌شود و بسته به نیاز هر فرد بنا بر بازخوردهای دریافتی از مسافران ادامه پیدا می‌کند. در این بین اسنپ برای دریافت بازخورد مسافران سیستم امتیازدهی به سفر و کاربر راننده و همینطور راه‌های ارتباط تلفنی با پشتیبانی را در نظر گرفته است.

بر اساس توضیح روابط عمومی این شرکت، تصمیم‌گیری درباره عملکرد کاربران راننده پس از بررسی کامل و دقیق و بر اساس اطلاعات به دست آمده از دو شیوه ارتباطی با مسافران انجام می‌شود: سیستم امتیازدهی و تماس با پشتیبانی؛ در سیستم امتیازدهی در صورتی که متوسط امتیاز راننده از ۴.۳ پایین‌تر بیاید، سیستم اسنپ به صورت خودکار راننده را غیرفعال می‌کند.

همزمان با ارسال پیامک اطلاع‌رسانی، به او پیشنهاد می‌شود برای آموزش مجدد به واحد پشتیبانی مراجعه کند. اگر در مدت تعیین شده در کلاس‌های آموزشی حاضر شود، دوباره می‌تواند فعالیت خود را در اسنپ از سر بگیرد. در فرصتی یک ماهه کاربر راننده باید تلاش کند با جلب رضایت مسافران امتیاز خود را از ۴.۳ افزایش دهد و در غیر این‌صورت به طور دائم غیرفعال می‌شود.

اما در صورتی که گزارش مسافران در دسته موارد حساس و حاد قرار بگیرد، نتیجه‌اش غیرفعالی دائمی است و راننده دیگر اجازه فعالیت در ناوگان اسنپ را نخواهد داشت.

روابط‌عمومی تپسی نیز توضیح داده است که سوابق و صلاحیت سفیران تپسی پس از ثبت‌نام از طریق پلیس اماکن و امنیت مورد استعلام قرار می‌گیرد؛ نتیجه این استعلام حداکثر تا ۲۴ ساعت بعد از ثبت‌نام مشخص می‌شود و کسانی که صلاحیت آنها در این استعلام احراز نشود، امکان فعالیت در تپسی را ندارند.

این پاسخ می‌افزاید، همچنین عملکرد سفیران تپسی به طور مستمر از طریق گزارش‌های مسافران و نیز تیم‌های امور سفیران و امنیت سفرهای تپسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

بر اساس توضیح روابط‌عمومی تپسی، پیش از شیوع کرونا بخشی از آموزش سفیران به صورت حضوری انجام می‌شد، اما از ابتدای شیوع کرونا، تپسی از طریق نرم‌افزار سفیران و کانال‌های مجازی ارتباطی، آموزش‌های لازم شامل روش کار با نرم‌افزار، چگونگی خدمات‌رسانی به مسافران، بایدها و نبایدهای فعالیت در تپسی، راهکارهای بهبود عملکرد سفیران و بسیاری موارد دیگر را به سفیران ارائه می‌دهد.

این پاسخ می‌افزاید: اگر در استفاده از سرویس‌های تپسی، مساله‌ای به وجود بیاید، تیم پشتیبانی تپسی به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به مسافران است.

روابط‌عمومی تپسی توضیح می‌دهد: بسته امنیت تپسی نیز ویژگی‌های منحصر به فردی ارائه می‌دهد که امنیت سفر را تامین می‌کند. «تماس اضطراری با واحد امنیت» یا SOS، راهکاری است که تیم تکنولوژی تپسی برای کاربران خود فراهم کرده است. در این شرایط اگر مسافری هنگام سفر، به هر دلیلی احساس خطر کند، با لمس گزینه‌ «ارسال پیام اضطراری به واحد امنیت» پیام کمک خود را به تیم امنیت تپسی ارسال می‌کند. تیم امنیت به سرعت شرایط را بررسی می‌کند و پس از شناسایی موقعیت مکانی، اقدام لازم را انجام می‌دهد. در صورت نیاز، ارتباط مستقیم میان تیم امنیت تپسی و پلیس نیز برقرار است و با ارائه موقعیت مکانی راننده، تیم‌‌های امدادرسانی وارد عمل می‌شوند.

بر اساس این توضیح، گزینه «اشتراک سفر» یکی دیگر از راهکارهای امنیت سفر تپسی است که به وسیله آن مسافر می‌تواند لینک سفر خود را برای یکی از اعضای خانواده یا نزدیکانش ارسال و آنها را از مسیر سفرش مطلع کند.

روابط‌عمومی تپسی اضافه کرده است که سفیرانی که در طول خدمت‌‌رسانی تخلفی انجام دهند، بسته به سطح تخلف، با برخوردهایی از بازآموزی و تعلیق حساب کاربری تا قطع همکاری دائمی و حتی برخورد حقوقی مواجه می‌شوند.

تجارت‌نیوز آماده انعکاس تجربیات رانندگان و مسافران تاکسی‌های اینترنتی در این مورد است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.


دیدگاه

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

راننده تمام مدارک هویتی خودش و ماشینشو ارائه میکند . و از لحاظ امنیتی ، راننده در معرض خطر هست بخاطر اینکه هر کسی میتونه با نصب اپلیکیشن مسافر و بدون درج مشخصات واقعی درخواست سرویس بدهد . من خودم راننده ام و بعضی درخواستها با اسامی گنگ و عدد و علامت تعجب و …. هست .

اولا خیلی وقته نیازی به تایید ناجا و احراز هویت نیست! دوما این امتیازدهی کاملا بیخود هست! یک خانم سوار می‌شود و درخواست کشیدن سیگار می‌دهد! راننده اگه بگه نه، آخر سفر منفی میگیره! اگه بگه اره، بوی سیگار تمام ماشین رو میگیره و مسافر بعدی به محض ورود منفی بعدی رو میده! من دو روز کار کردم کلا پشیمون شدم و عطاش رو به لقایش بخشیدم! بیچاره اونا که مجبورن… هم ماشینشون داغونه هم اعصاب و روانشون…

در هفته پیش‌رو احتمالا دو اتفاق مهم در بورس رخ دهد. یکی پذیره‌نویسی شرکت بزرگ ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی و دیگری عرضه اولیه سرخابی‌ها. هر دو وعده هم توسط وزیر اقتصاد اعلام شده است.

مهمترین تفاوت پذیره‌نویسی با عرضه اولیه در نقدشوندگی آن است. برخلاف عرضه اولیه که امکان فروش سهم وجود دارد اما در پذیره‌نویسی زمان مشخص نیست و معمولا پس از یک دوره حداقل دو ساله امکان نقد شدن وجود دارد و گاهی سودهای قابل توجهی را نصیب سهامداران می‌کند.

روزی که رئیس جمهور از آزادسازی بخش دیگری از سهام عدالت در ۲۲ بهمن خبر داده بود شاخص بورس بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد بود، اما اکنون در بهمن ماه سال ۹۹ شاخص بورس به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد ریزش کرده است.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

مدیر بازاریابی شرکتی کوچک، کهنه کار سئو، عاشق بازاریابی،علاقه‌مند به کارآفرینی و مختصری هم آینده پژوه 🙂

تحقیقات نشان داده‌اند که بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing) از بهترین روش‌های بازاریابی است که یک شرکت در طول حیات خود می‌تواند از آن استفاده کند.

بازاریابی ارجاعی که گاهی از آن با عنوان بازاریابی دهان به دهان نیز یاد می‌شود به شکل ساده شده، همان خرید یک مشتری به خاطر نظر و یا پیشنهاد دیگران است.

این نوع بازاریابی از روش‌های بسیار موثر بازاریابی است زیرا مردم به نظر اطرافیان، دوستان، افراد مشهور جامعه، افراد خانوداه و یا ستارگان شبکه‌های اجتماعی بیشتر از تبلیغات مستقیم اطمینان دارند و به آنها راحت‌تر اعتماد می کنند. در واقع اهمیت این موضوع را زمانی می‌توان به شکلی روشن‌تر متوجه شد که گاهی اوقات خودمان هم برنامه‌های تلویزیونی و حتی لباسی که می‌پوشیم را تحت تاثیر اطرافیانمان انتخاب کرده‌ایم.

در این نوشته قصد داریم ابتدا در رابطه با این موضوع بحث کنیم که چرا بازاریابی ارجاعی اهمیت زیادی دارد و سپس مثال‌هایی از کمپین‌های موفق را با هم بررسی می‌کنیم. پس از آن ۷ گام عملی برای پیاده‌سازی بازاریابی ارجاعی را معرفی خواهیم‌کرد.

چگونه راننده جذب کنیم

ما می‌دانیم که بازاریابی ارجاعی یا بازاریابی دهان به دهان از جمله قوی‌ترین روش‌های بازاریابی است. اما این نوع از بازاریابی چرا اینقدر قدرتمند است؟

سه مورد را می‌توان به صورت کلی دلیل موفقیت این نوع بازاریابی دانست:

در بازاریابی ارجاع دعوت به خرید معمولا از طرف افرادی است که شما اطمینان زیادی به آن‌ها دارید، حالا چطور خرید خواهید کرد؟ مثلا اگر یک وبلاگ نویس معروف و یا یک متخصص در تلگرام محصولی را در زمینه‌ای که به آن نیاز دارید به شما معرفی کند طبیعتا شما اعتماد بیشتری به پیشنهاد او خواهید داشت. بار‌ها و بارها تحقیقات نشان داده اند که این نوع از تبلیغات اگر توسط متخصصین و افرادی که مشتریان به آن‌ها اطمینان دارند منتشر بشوند بسیار بیشتر مورد اعتماد واقع شده و موفق‌ترند. اگر باز هم در این باره ابهامی دارید می‌توانید به تحقیق نیلسن درباره اعتماد بیشتر در این روش روجوع کنید. بد نیست نگاهی هم به این جدول که از همان تحقیق نیلسن برداشته شده، داشته باشیم که به بررسی میزان اعتماد مشتریان به انواع کانال های تبلیغاتی پرداخته است:

اما صبر کنید! اگر شما فقط به ردیف اول نگاه کردید و با خودتان گفتید که «خیلی خوبه!» بد نیست دوباره برگردید و به ردیف های سوم و چهارم هم نگاهی بیاندازید چون هردو جزء بازاریابی ارجاعی هستند.

به یاد داشته باشید که بازاریابی ارجاعی فقط محدود به دوستان و خانواده فرد نیست بلکه هر منبعی که فرد به آن‌ها اعتماد دارد می‌تواند در این راه به ما کمک کند پس حالا وقت پرسیدن این سوال است که فرد به چه منابعی اعتماد دارد؟

۳. دست یابی و شتاب‌دهی: قبلا اگر می‌خواستید به یک مصرف کننده دست پیدا کنید، خود دست‌یابی کار ساده ای نبود. دست‌یابی صرفا از طریق مواجهه مستقیم با افراد یا نهایتا با تماس تلفنی به دست می‌آمد. اما امروزه کسی که درشبکه‌های اجتماعی دنبال کنندگان زیادی دارد می‌تواند به سادگی و با یک نقد برای یک محصول موفقیت و یا در طرف دیگر، شکست را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال خویش انداز هیلاری داف در سال ۲۰۱۳ توانست تاثیر زیادی در جلب نظر مردم به قاب‌های Wildflowerr برای آیفون داشته باشد. درواقع امروزه با یک پست فیس‌بوک، یک توییت و یا حتی یک سلفی در اینستاگرام که در آن یک محصول خاص وجود دارد، می‌توان تعداد زیادی مشتریان بالقوه را هدف قرارداد. اگر این پست‌ها به اشتراک هم گذاشته شوند که دیگر برای کسب‌وکار مذکور نور علی نور خواهدبود. در حقیقت همین اثر اجتماعی است که بازاریابی اجتماعی را روز به روز قدرتمند تر می‌کند.

بعد از این که فهمیدیم چقدر بازاریابی ارجاعی مهم و تاثیر گذار است حالا وقت آن رسیده که تعدادی از نمونه‌های موفق در بازاریابی ارجاعی را با هم بررسی کنیم:

۱. خدمات استثنایی در اختیار مشتریانتان قرار بدهید: محصولات خوب برای پایه‌ریزی یک بازاریابی ارجاعی بسیار حیاتی است. در واقع خدمات مناسب به مشتریان (که خودش به نوعی جزئی از همان محصول است) و محصول با کیفیت بالا از مبانی کمپین‌های ارجاعی هستند. برای شروع، تجربه مشتری در کسب و کار خودتان را ارزیابی کنید، یعنی به عنوان یک مشتری به شرکت خود نگاه کنید و از خودتان بپرسید که چه چیزی در این شرکت هست که ارزش به اشتراک گذاری با دوستانتان را دارد.

۲. به آمارهای خود توجه کنید: ممکن است شما قبلا ارجاع‌هایی را تجربه کرده باشید ولی از آن‌ها بی‌خبر باشید. سعی کنید امکانی را فراهم کنید تا متوجه شوید که کدام کانال‌های ارتباطی هستند که تاثیر بیشتری بر روی جذب مشتریانتان دارند تا بیشتر روی آن‌ها سرمایه گذاری کنید. مثلا در وب یکی از ابزارهایی که به خوبی کمک می کند تا شما بتوانید آمار کاملی در این رابطه داشته باشید Google Analytics است. این سرویس به صورت کامل به شما نشان می‌دهد که مشتریان شما از کدام کانال‌های ارجاعی آمده‌اند و کدام کانال‌ها تاثیر بیشتری روی مشتریان شما گذاشته‌اند. اگر به این داده‌ها دسترسی پیدا کنید می‌توانید با روش‌های زیر با آن سایت‌ها و کانال‌ها و همینطور بازدیدکنندگانشان تعامل بیشتری داشته باشید:

۳. استفاده از «معرف»: یکی از راهکارها برای استفاده از بازاریابی ارجاعی، استفاده از «معرف» است. برای مثال اگر مشتری وارد سایت شما شده و قصد خرید کالایی را دارد، می‌تواند در حین خرید «معرف» خود را هم معرفی کند. سپس شما می‌توانید برای فرد معرف یک درصدی تخفیف در نظر بگیرید یا یک سرویس را به رایگان در اختیارشان قراردهید. اینگونه هم مشتریان برای معرفی سرویس شما به دیگران جذب شوند و هم به نوعی مزد کاری که کرده‌اند را دریافت کنند. این کار درواقع مشابه همان استراتژی اسنپ برای جذب راننده و مسافر است.

۴. کاری کنید محصولتان را به اشتراک بگذارند: راه‌های زیادی هست که فاکتورهای بازاریابی دهان به دهان را برای مشتریان‌تان ایجاد کنید. البته این موضوع تا حد زیادی به هنر شما بستگی دارد ولی خب می‌توان از نمونه‌های موفق هم ایده گرفت.یکی از فروشگاه‌هایی که در کشور ما به خوبی توانست این امکان را برای مشتریان خودش فراهم کند استیکر فروشی آقای لامعی بود.

آقای لامعی همراه با استیکرها یک نامه دست‌نویس ارسال می‌کردند که باعث می‌شد مشتریان از دیدن آنها ذوق کرده و بلافاصله این کار زیبا را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این کار با ایجاد یک جو مثبت درباره فروشگاه آقای لامعی ایجاد کرد که برای رشد کسب و کارشان بسیار مثبت است. چنین کاری را می‌توان تقریبا در هر کسب و کاری انجام داد.

۵. آسان‌سازی ارجاع برای مشتریان: تا جای ممکن باید تمامی امکانات برای مشتریان فراهم باشد تا بتوانند به راحت‌ترین شکل ممکنه به کسب و کار شما ارجاع بدهند.برای راحتی مشتریان شما می‌توانید امکان ارجاع را به راحتی در سایتتان قرار دهید که مخاطبین به راحتی از آن استفاده کنند. اگر برنامه‌ای برای بازاریابی ارجاعی دارید به گونه‌ای باید آن را پیاده سازی کنید که برای مخاطبینتان قابل فهم و راحت باشد تا آنان برای مشارکت هیچ سختی را پیش رویشان نبینند.

۶. سرمایه‌گذاری روی افراد موثر: افراد موثر در صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید مانند معدن‌های طلا هستند که کمک زیادی به فروش شما خواهند کرد. البته نکته اینجاست که این افراد تاثیرگذار باید تا جای ممکن به افرادی که مشتریان بازار هدف شما هستند نزدیک باشند. افراد تاثیرگذار و معروف شاید هزینه‌های زیادی را برای تبلیغ شما از شما بخواهند و شما نتوانید که با آن‌ها همکاری کنید اما جای نگرانی نیست. شما می‌توانید به دنبال راه‌های بسیار کم هزینه‌تر باشید مثلا پیدا کردن یک وبلاگ‌نویس مطرح یا یک استاد دانشگاه و یا یک کانال تاثیر گذار تلگرامی و موارد این‌چنینی که هزینه‌های پایین و بازگشت مناسبی برای شما دارند.

۷. نظرات و پیشنهادها هم ارجاع هستند: مردم به آنچه که مشتریان قبلی شما می‌گویند اعتماد بیشتری دارند پس مطمئن شوید که به اندازه کافی مشتریانتان را تشویق به انتشار نظرات و پیشنهاداتشان کرده‌اید.یک مثال معروف که تقریبا همه ما آن را تجربه کرده‌ایم نظراتی است که زیر هر محصول در دیجیکالا می‌خوانیم و شاید حتی این نظرات برای ما مهم‌تر از بررسی‌ دیجیکالا از محصول مورد نظر باشند.

بازاریابی ارجاعی یک روش مهم و تاثیر گذار برای هر نوع کسب و کاری است. پیاده سازی تاکتیک‌های پایه‌ای ساده می‌توانند به ما در پیاده سازی این نوع از بازاریابی کمک شایانی کنند.

اگر تمایل داشتید بد نیست نگاهی به ۴۷ نمونه موفق بازاریابی ارجاعی بیاندازید.

مدیر بازاریابی شرکتی کوچک، کهنه کار سئو، عاشق بازاریابی،علاقه‌مند به کارآفرینی و مختصری هم آینده پژوه 🙂

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

علاقه مند به کدنویسی و دنیای تکنولوژی. فرزند آخر. https://webmasterfa.com

اگه پیگیر دنیای تاکسی های اینترنتی باشید؛ میشه گفت که این روزها تعداد اون ها به اندازه‌ای افزایش داشته که انتخاب هر کدوم برای یه نقل مکان ساده، می تونه به راحتی هر کسی رو سردرگم کنه. از طرف دیگه، چالش جدیدی پیش روی کسایی که می خوان کارشون رو با این تاکسی های مدرن امروزی شروع کنن هم وجود داره. البته همیشه توی انتخاب کردن عجله جایز نیس! چون ممکنه یه مورد نسبت به موارد دیگه، بهتر یا یکم نامناسب باشه. اگه جزو دسته ی دوم هستین، و می خواید بدونید کدوم یکی بهترین تاکسی اینترنتی برای رانندگان محسوب می شه، سعی کنین تا قبل از تصمیم گیری، این مطلب رو از دست ندین.

یکی از پررنگ‌ترین اتفاقایی که به واسطه اسنپ و بقیه تاکسی‌های آنلاین ایجاد شده، بحث اشتغال هست.

به‌ دلیل حضور تاکسی‌های آنلاین، درآمد خیلی از افراد کاهش پیدا کرد و حتی عده‌ای از شغل رانندگی برای شرکت‌ها و آژانس‌ها استعفا دادن یا اخراج شدن، اما همین اسنپ و تپسی و بقیه استارتاپ‌های این حوزه صدها هزارتا شغل ایجاد کردن.

چگونه راننده جذب کنیم

میشه گفت حدود ۱ میلیون نفر توسط اونها به طور مستقیم مشفول به کار شدند که حدود ۴۰% اونا فعال محسوب میشن؛ این میزان اشتغال‌زایی توی کشور ما که طبق آمار رسمی بین ۳ تا ۴ میلیون بی‌کار داره جای تامل داره.

بخش بزرگی از این افراد شاغل رو راننده‌ها تشکیل میدن. از حدود ۴۰۰ هزار راننده فعال توی تاکسی‌های آنلاین عده‌ای به شکل کار تمام وقت مشغولن و عده‌ی دیگه، پاره‌وقت یا شغل دوم.

تاکسی های اینترنتی از سال ۹۴ فعالیت خودشون رو آغاز کردن. این آغاز فعالیت در جهت بهبود جابجایی و کنار گذاشتن دشواری های پیش روی مسافران صورت گرفت. از بین موارد موجود، به عنوان بهترین تاکسی اینترنتی برای رانندگان که این روزا اسمشون سر زبونا افتاده، میشه اسنپ و تپسی رو نام برد. درسته که هر دوی این تاکسی ها مشابه هم دیگه ان، اما مزایا و معایبی توی هرکدوم وجود داره که باعث میشه؛ انتخاب هر کدوم با توجه به این فاکتور ها صورت بگیره.

اسنپ (Snapp)

مهمترین ویژگی یکی از بهترین تاکسی اینترنتی برای رانندگان، میزان درآمد اونه. باید بدونید که، میزان درآمد رانندگان اسنپ براساس کاهش کمیسیون ۱۵ درصدی به اونها ارائه می شه. اما پاداش دهی به رانندگان همواره وجود داره.

از طرف دیگه میشه گفت که، روند تسویه حساب تو این شرکت به صورت یک روز در میون انجام می شه. البته با توجه به عوامل متعددی که تو این حوزه وجود داره، میزان درآمد در هر ساعت، بخاطر تعداد سفرها متغیره.

فاکتور بعدی برای انتخاب بهترین تاکسی اینترنتی برای رانندگان اینه که اسنپ در صورت لغو یک سفر خاص توسط مسافر، مبلغی رو به راننده ارائه میده.

شما به عنوان یه راننده در اسنپ، درآمد و سفر های بیشتری خواهید داشت. چونکه این تاکسی اینترنتی حدود 580 هزار نفر کاربر فعال داره، که باعث رشد ۱۰۰ درصدی استفاده از اسنپ در ایران شده. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بدونید رانندگان فعال توی این شرکت بیمه ندارن.

– از جمعه (۳۰ فروردین ۹۸) پرداخت برای رانندگان اسنپ در روزهای تعطیل فعال شده.در صورت داشتن حساب در بانک‌های ملی، ملت، صادرات، سپه، تجارت و پاسارگاد تسویه حساب رانندگان اسنپ در روزهای تعطیل نیز انجام میشه.

– توان‌یابان، خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و ايثارگران کسر کمیسیون نخواهند داشت.

-هزینه سفر با اسنپ بسته به موقعیت‌های مختلف به صورت پلکانی دستخوش تغییر میشه و با در نظر گرفتن میزان عرضه و تقاضا به صورت میانگین افزایش یا کاهش پیدا می‌کنه.

اسنپ توی ساعات طرح ترافیک از سفرهایی که مبدا یا مقصد اونا داخل محدوده طرح باشه، کمیسیون دریافت نمی‌کنه. بنابراین برای راننده‌ها این دسته از سفرها جذاب‌ترن.

درآمد در تاکسی اینترنتی اسنپ به  الگوی رانندگی راننده اسنپ و اینکه چه زمانی راننده فعالیت می کنه(مثلا اگه در زمان اوج سفرها باشه –یعنی صبح های زود یا بعداز ظهرها- قطعا مسافر بیشتری وجود داره) و بقیه عوامل بستگی داره و قطعا اگه راننده اسنپ الگو رانندگی اصولی و مناسبی داشته باشه، می تونه درآمد خوبی کسب کنه.

اسنپ برای جذب راننده جدید، پاداش هایی رو برای معرفی یک راننده توسط رانندگان اسنپ در نظر گرفته که از ۲۵ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان متغیره.

به طور مثال در شهری مثل تهران یه راننده اسنپ با حدود ۱۰ سفر (یا ۱۰ مسیر) در روز می تونه میانگین درآمد روزانه ۱۵۰ هزار تومان داشته باشه.

البته رانندگان اسنپ توی شهری مثل مشهد، شرایط بهتری دارن، دلیل اونم کم بودن ترافیک نسبت به تهران هستش.

تاکسی اینترنتی تپسی یه مدت بعد از اسنپ معرفی شده. هزینه ی سفر برای مسافران توی این اپلیکیشن تاکسی اینترنتی، یه ذره ارزون تر از اسنپه، و می تونه از این لحاظ هم برای عده‌ای از مسافران در اولویت باشه. برعکس اسنپ، توی تپسی در صورت لغو سفر مبلغی به راننده تعلق نمیگیره.

اگه می خواین در تپسی به عنوان راننده استخدام بشین باید بدونین که مبلغ کمی برای شروع کار و استعلام های مربوط و از شما دریافت میکنن.

توی تپسی پاداش ها بر اساس دوره های مختلف به رانندگان داده میشه. کمیسیون توی این تاکسی اینترنتی به صورت ۱۵ درصد محاسبه میشه. لازمه بدونین که بررسی پیشینه‌ی راننده در تپسی به صورت استعلامی هست و مبلغی از این لحاظ از شما دریافت نمیشه.

در تپسی همچنین هیچگونه بیمه‌ای برای رانندگان در نظر گرفته نشده اما تعداد کمتر رانندگان این تاکسی اینترنتی باعث میشه که این شرکت هنوز هم راننده بیشتری ثبت نام کنه.

سرویس و مزایایی که توی تپسی ارائه می شه، پایه و اصلی هست، و می‌تونه جزو بهترین تاکسی اینترنتی برای رانندگان به حساب بیاد.

با حضور تاکسی های اینترنتی شرایط برای رانندگان آژانس های سنتی چجوری میشه؟ بهتر یا بدتر؟

خیلی از رانندگان آژانس‌های سنتی به دلیل هزینه های پایین تر تاکسی های اینترنتی، ازین وضعیت ناراحتن ولی در واقعیت شرایط بهتری برای رانندگان فراهم شده.

موج اضافه شدن به تاکسی‌ های اینترنتی از سوی رانندگان آژانس روز به روز بیشتر میشه. نرخ‌های مقرون به صرفه‌تر و سریع السیر بودن تاکسی‌ های آنلاین، مسافران رو تا حد زیادی راضی کرده، حتی مقابله به مثل اتحادیه آژانس‌داران با ساخت اپلیکیشنی مشابه با نام «آژانسی» هم توفیقی نداشت و عدم استقبال از اون باعث تعطیلی‌اش شد.

علاقه مند به کدنویسی و دنیای تکنولوژی. فرزند آخر. https://webmasterfa.com

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

چگونه راننده جذب کنیم
چگونه راننده جذب کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *