چگونه ضربان قلب بگیریم

 
helpkade
چگونه ضربان قلب بگیریم
چگونه ضربان قلب بگیریم

منظور از ضربان قلب در حالت استراحت، تعداد دفعاتی است که قلب در حالت آرامش و سکون در هر دقیقه می‌زند.

به گزارش مشرق، یکی از علائم حیاتی‌ای که با توجه به آن می‌توان به وضعیت بدن پی برد، ضربان قلب است.

منظور از ضربان قلب در حالت استراحت، تعداد دفعاتی است که قلب در حالت آرامش و سکون در هر دقیقه می‌زند. ضربان قلب نرمال در حالت استراحت برای افراد بزرگسال (کودکان بالای ۱۰ سال، بزرگسالان و سالخوردگان) بین ۶۰ تا ۱۰۰ تپش در هر دقیقه است.

در مجموع، هر چه ضربان قلب در حالت استراحت پایین‌تر باشد معنی آن این است که قلب عملکرد مؤثرتری دارد و بدن از نظر سلامت قلبی عروقی از شرایط بهتری برخوردار است. مثلاً ضربان قلب نرمال در حالت استراحت در ورزشکاران حرفه‌ای ممکن است حدود ۴۰ تپش در هر دقیقه باشد.

به خاطر داشته باشید که عوامل زیادی می‌تواند در میزان ضربان قلب تأثیر بگذارد، از جمله:

چگونه ضربان قلب بگیریم

سن

میزان تناسب اندام و فعالیت بدنی

مصرف سیگار

ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، کلسترول بالا یا دیابت

دمای هوا

وضعیت بدن (مثلاً ایستاده یا دراز کشیده)

احساسات

اندازه‌ی بدن

داروها

گرچه ضربان قلب نرمال بازه‌ی گسترده‌ای دارد، اما اگر ضربان قلب معمولاً بالا یا پایین باشد، این مسأله ممکن است نشانه‌ی وجود یک مشکل باشد. اگر ضربان قلب شما در حالت استراحت دائماً بیشتر از ۱۰۰ تپش در هر دقیقه است (تاکی کاردی یا تند تپشی) یا ورزشکار حرفه‌ای نیستید، اما ضربان قلب تان کمتر از ۶۰ تپش در هر دقیقه است (برادی کاردی یا کند تپشی)، باید به پزشک مراجعه کنید، به ویژه اگر نشانه‌های دیگری مثل احساس غش و ضعف، سرگیجه یا تنگی نفس هم دارید.

اندازه گیری ضربان قلب نرمال

برای اندازه گرفتن ضربان قلب خود کافی است نبض خود را بگیرید. انگشتان اشاره و وسط خود را روی گردن خود، در یک سمت نای قرار دهید. برای چک کردن نبض در قسمت مچ دست، دو انگشت خود را بین استخوان و تاندون روی سرخرگ رادیال (سرخرگ زند بالایی) بگذارید، یعنی سمتی از مچ دست که انگشت شست قرار دارد.

وقتی نبض خود را حس کردید، به ساعت نگاه کنید و به مدت ۱۵ ثانیه، تعداد تپش‌های قلب تان را بشمارید. عدد به دست آمده را ضرب در چهار کنید تا تعداد تپش‌های قلب تان در عرض یک دقیقه را به دست آورید.

اگر ضربان قلب تان به طور موقت و ناگهانی در اثر دویدن، ترس، اضطراب و … بالا رفته باشد، روش‌هایی هست که با آن‌ها می‌توانید آن را به حالت نرمال برگردانید:

از خنک و راحت بودن محیط اطراف خود مطمئن شوید. دمای بالا و رطوبت می‌تواند جریان خون و ضربان قلب را افزایش دهد.

آرام و شمرده نفس کشیدن می‌تواند به پایین آمدن ضربان قلب کمک کند. نفس خود را به آرامی تو دهید، چند ثانیه‌ی کوتاه آن را نگه دارید و سپس به آرامی نفس تان را بیرون دهید. این کار را چند باری تکرار کنید.

یوگا، مدیتیشن و دیگر تکنیک‌های ریلکسیشن هم می‌توانند به آرام گرفتن قلب کمک کنند که البته نیاز به آموزش و تمرین دارند.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

نبض به معنای انبساط شریان ها است . این انبساط در اثر افزایش فشار خون به دیواره های الاستیک شریان ها که در هر ضربان قلب ضرب می شود ایجاد خواهد شد . این انبساط هنگامی که خون پمپاژ می شود بالا رفته و به مرور زمان کاهش میابد و محض پمپاژ مجدد استراحت می کند.

اندازه گیری ضربان قلب به معنای میزان نبض در یک دقیقه می باشد . استراحت ضربان قلب به این معناست که هنگامی که در حال استراحت هستید تعداد نبض شما در دقیقه می زند و این امر معیار مهمی در سلامت ماهیچه های قلب می باشد . علاوه بر این ،دانستن اینکه چگونه ضربان قلب و تعداد نبض خود را بسنجید مهم بوده و گاهی لازم است نبض فرزندتان را نیز بررسی کنید.

سن و میزان تناسب اندام تاثیر زیادی در ضربان قلب در حال استراحت دارد . موارد عنوان شده در ادامه ی این بخش از سلامت نمناک ضربان قلب شما را تا حدی تحت تاثیر قرار خواهند داد :

نبض در نقاط خاصی از بدن که شریان ها بزرگتر بوده و همچنین نزدیک به پوست هستند احساس می شود. آسان ترین روش برای پیدا کردن نبض برروی مچ و یا گردن است . یک نبض سالم 60-100 بار در دقیقه می زند.

قسمت هایی که پیدا کردن نبض در آن ها کمی آسان است عبارتند از:

چگونه ضربان قلب بگیریم

1. شریان زند اصلی که نحوه بررسی نبض توسط آن چنین می باشد :

ابتدا انگشت اشاره و انگشت میانی را بر انتهای مچ دست مخالف خود قرار دهید ، فقط دقت کنید که از انگشت شست استفاده نکنید زیرا شمارش نبض سرخرگ توسط آن دشوار می باشد.

هنگامی که اولین نبض را احساس کردید تعداد آن را در هر 15 ثانیه بشمارید و تعداد کل را در عدد 4 ضرب کنید . به عنوان مثال اگر تعداد نبض در هر 15 ثانیه 20 عدد بود پس ضربان قلب شما 80 بار در دقیقه می زند.

2. شریان کاروتید :

انگشت اشاره و میانی خود را در کنار نای ( دقیقا زیر استخوان فک ) قرار دهید . در این روش ممکن است برای شناسایی محل دقیق نبض کمی انگشتان خود را تغییر دهید . تعداد نبض خود را در هر 15 ثانیه بشمارید و در نهایت تعداد بدست آمده را در عدد 4 ضرب کنید.

3. نبض پدال :

دراین روش بااستفاده از قسمت بالایی پا (محلی که رکاب می زنید) می توانید تعداد نبض خود را بدست آورید . برای شروع ابتدا انگشت اشاره و میانی خود را در بالاترین قسمت استخوان یعنی امتداد قسمت بالایی پا قرار دهید . هنگامی که اولین نبض خود را احساس کردید هر 15 ثانیه یکبار آن را بشمارید و عدد بدست آمده را در 4 ضرب کنید.

4. شریان بازوها :

این روش بیشتر در خردسالان رایج است . برای انجام این روش ابتدا بازوی کودک را کمی بچرخانید تا محل خم شدن دست روبه روی شما و سقف قرار گیرد . انگشت اشاره و میانی خود را کنار محل خم شدن و زیر استخوان بازو قرار دهید و هنگامی که اولین نبض را احساس کردید هر 15 ثانیه یکبار آن را بشمارید و در نهایت در عدد 4 ضرب کنید.

تعداد زیادی دستگاه وجود دارد که از طریق آن می توانید تعداد نبض و در نهایت تعداد ضربان در دقیقه را بیابید که برخی از آنها عبارتند از :

دستگاه فشار خون خانگی و برنامه های موجود در گوشی های هوشمند به ترتیب دقت کم تری دارند. دستگاه های ورزشی نیز دارای یک گیره فلزی هستند که ضربان قلب را بررسی می کنند اما دقیق نبوده و برای چک کردن ضربان قلب هنگام ورزش یک دستگاه تناسب اندام دیجیتال موثر می باشد.

ضربان قلب به سن مربوط می شود . سرعت ضربان قلب در حال استراحت در بزرگسالان از 60 تا 100 ضربان در دقیقه متفاوت است. تعداد ضربان قلب مردان نسبت به زنان پایین تر است و میانگین سرعت ضربان قلب در حال استراحت در زنان در میانه 70 تا 80 قرار دارد، اما در مردان حدود 70 است. علت این تفاوت به قوی تر بودن عضله قلب در مردان مربوط است.

ورزشکاران ممکن است ضربان قلبی کم تر از60 بار در دقیقه در حالت استراحت داشته باشند برای محاسبه حداکثر ضربان قلب می توانید از معادله کم کردن سن خود از عدد 220 استفاده کنید.

برای مثال اگر 45 سال سن دارید حداکثر ضربان قلب شما 175 بار در دقیقه می باشد:

220-45=175

اختلال ریتم قلب (آریتمی) سبب می شود قلب با سرعت بیش از حد بالا یا بیش از حد پایین، یا با ریتم نامنظم بتپد.

“تاکیکاردی ” که ناشی از آن است که گسیل پیام های الکتریکی که از حفره قلب منشا می گیرند و در آن سرعت ضربان قلب به بالای 100 تپش در دقیقه می رسد .رسیدن سرعت ضربان قلب به 150 و بالاتر ناشی از عارضه ای است که “تاکیکاردی فوق بطنی” نام دارد.

برادیکاردی به عارضه ای می گویند که در آن سرعت ضربان قلب به کمتر از 60 ضربه در دقیقه می رسد و بیانگر آسیب دیدن قلب به علت حمله قلبی یا سایر بیماری های قلبی- عروقی یا مشکلات گره سینوسی- دهلیزی است.

میان فشار خون و سرعت ضربان قلب رابطه ای وجود ندارد، و ممکن است فشار خون بالا بوده اما سرعت ضربان قلب طبیعی باشد.

در هنگام فعالیت جسمی شدید سرعت ضربان قلب افزایش و اندکی فشار خون بالا می رود . با پایین آمدن فشار خون ، بدن با افزایش سرعت ضربان قلب برای تشدید برون ده قلب به آن واکنش نشان می دهد.

ضربان قلب پایین را برادیکاردیا می نامند که باید تحت نظر باشید.

در بزرگسالان سالم و یا ورزش کاران، ضربان قلب پایین و بدون علائم ، نشانه عضله قلب بسیار سالم است . چنانچه ضربان قلب شما از 60 بار در دقیقه کمتر است و درد قفسه سینه دارید به پزشک مراجعه کنید.

ضربان قلب دائما بالا (بیش از 100بار در دقیقه هنگام استراحت) را تاکی کاردیا می نامند.

هنگام ورزش ، استرس و اضطراب ، بیماری و یا مصرف کافئین طبیعتاً ضربان قلب به این مقدار خواهد رسید اما اگر هنگام استراحت ضربان قلب شما بیش از 100 بار در دقیقه به همراه علائم زیر بود حتما به پزشک مراجعه کنید :


نام کاربری: perm_identity


رمز عبور: lock_open


اندازه گیری ضربان قلب یکی از راه ها و نشانه هایی است که شما با استفاده از آن می توانید سلامت بدن خود را بررسی کنید معمولا ضربان قلب را در شرایطی اندازه گیری می کنند که بدن انسان در وضعیت سکون و استراحت قرار دارد و فرد از نظر روحی در شرایط نرمال است و آرامش دارد.

برای افراد بزرگسال زمانی که در وضعیت سکون و آرامش هستند ضربان قلب آن ها باید در هر دقیقه به طور متوسط بین 60 تا 100 بار تپش داشته باشد که سالخوردگان و بزرگسالان و کودکانی که سن آن ها بیش تر از ده سال است در این گروه قرار می گیرند. زمانی قلب و عروق شما در شرایط مساعدی است که تعداد تپش های قلب در وضعیت سکون و آرامش کمتر باشد.

چگونه ضربان قلب بگیریم

در این حالت بدن شما در حالت نرمال تری قرار دارد و می توانید نتیجه بگیرید که قلب شما سالم است و عملکرد درست و موثری دارد البته باید به این نکته دقت داشته باشد که تعداد ضربان قلب نرمال در حالت استراحت ممکن است برای افرادی که سبک زندگی متفاوتی دارند متفاوت باشد مثلا تعداد تپش های قلب ورزشکاران حرفه ای در هر دقیقه تقریبا 40 ضربان است.

عواملی هستد که در میزان ضربان قلب یک انسان موثر هستند و بسته به این شرایط ممکن است که قلب شما در حالت سکون در هر دقیقه تعداد تپش های متفاوتی داشته باشد از جمله این موارد می توان به سن، احساسات، اندازه بدن، دمای هوا، مصرف سیگار، میزان تناسب اندام و فعالیت های بدنی،  داشتن کلسترول بالا و یا بیماری هایی مانند دیابت و یا داشتن بیماری های قلبی و عروقی، دارو هایی که مصرف می کنیم و حتی وضعیتی که بدن در آن قرار دارد مثلا دراز کشیده یا ایستاده اشاره کرد.

 

 

همان طور که گفته شد در شرایط متفاوت چه از نظر فیزیکی و یا روحی و یا حتی دارو ها یی که مصرف می کنیم و به طور کلی سلامت بدن بازه وسیعی برای ضربان قلب وجود دارد اما اگر به طور کلی در حالت معمولی تعداد ضربان قلب یک انسان در اکثریت مواقع کم یا زیاد باشد در این صورت باید نگران بود و می تواند علامتی از یک بیماری یا وجود مشکل باشد.

به طور مثال اگر به طور معمول در حالت استراحت و سکون تعداد تپش های قلب یک انسان معمولی که جزو ورزشکاران حرفه ای نیست در هر دقیقه کم تر از 60 بار باشد در این صورت دارای مشکل کند تپشی یا برادی کاردی است و یا اگر در هر دقیقه بیشتر از 100بار تپش داشته باشد دارای مشکل تند تپشی یا تاکی کاردی است.

در شرایط ذکر شده در بالا حتما باید با مراجعه به یک فرد متخصص مورد معاینه و بررسی قرار گرفت این شرایط اورژانسی تر نیز می شود اگر با سرگیجه و احساس غش و ضعف و یا تنگی نفس نیز همراه باشد پس حتما در چنین شرایطی خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

 

با استفاده از اندازه گیری نبض می توانیم ضربان قلب خودمان را اندازه گیری کنیم گرفتن نبض در پزشکی بسیار مهم است و یادگیری نحوه گرفتن نبض بسیار آسان است با بررسی نبض افراد می توان به اطلاعات زیادی درباره سلامتی دست پیدا کرد و چگونگی عملکرد نبض با سلامتی افراد در ارتباط است .

اگر فردی دارای سرگیجه باشد و نبض او بسیار آهسته بزند می توان حدس زد که چنین فردی ممکن است شوکه شده باشد و یا حتی خون ریزی داخلی داشته باشد در عوض زیاد بودن سرعت ضربان نبض نشانه فشار خون بالا و بیماری قلبی و عروقی است.

 

هر بار که قلب شما می تپد میزان فشار خون که به دیواره های ارتجاعی رگ ها می آید افزایش پیدا می کند به همین دلیل رگ ها منبسط می شوند، به هر بار منبسط شدن رگ ها نبض گفته می شود  در جاهایی که رگ های بزرگ تر به پوست نزدیک هستند می توانیم ضربان نبض خود را احساس کنیم.

 

حتما شما هم متوجه شده اید که در مچ دست ها و گردن شریان های برزگ به سطح پوست نزدیک تر هستند در نتیجه راحت تر می توان نبض را در این نواحی اندازه گیری کرد برای گرفتن نبض خود در ابتدا یکی از دستانتان را باز کنید به نحوی که کف دست شما رو به بالا باشد بعد دو انگشت خود را بر روی ناحیه درست قرار دهید تا نبض خود را احساس کنید.

ناحیه صحیح برای اندازه گیری نبض همان ناحیه برامده روی ساعد دست است و ناحیه دیگری که به راحتی می توانید نبض خود را احساس کنید همان برامدگی دو طرف نای بر روی گردن است در این ناحیه از گردن سرخرگی عبور می کند که از قلب به طرف مغز کشیده شده است و از مهم ترین سرخرگ هایی است که به سمت مغز می رود که نام آن کاروتید است.

 

5 بازدید

336 بازدید

346 بازدید

133 بازدید

125 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

استفاده از مطالب رایگان استادمجازی فقط برای اهداف غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است.


برای اندازه گیری ضربان قلب، مطابق تصویر، نبض خود را در 30 ثانیه بگیرید و دو برابرش کنید.

در مورد روش صحیح گرفتن فشارخون شایعات و تلقی های بسیاری وجود دارد.
شاید دهها نکته وجود دارد. که بتدریج عرض میشود.
دست چپ و دست راست فرقی ندارد.
برخی افراد بزور دست چپ یا راستشان را جلو میاورند که دکتر فشار اینو باید بگیری!!!
بیشتر دست چپ چون به قلب نزدیکتره.در حالیکه اصلا رگ بازوی چپ از منشای قلب و ائورت نسبت به راست دورتر است.

چرا دکتر از رو آستین فشار منو گرفت؟ صبر نمیکنه من آستینم رو بزنم بالا؟ که چی بشه؟
⚠️⚠️⚠️
درسته.دکترا اغلب عجله دارند.ولی در مورد فشارخون  باید از قبل خودتون آستینتونو طوری بالا بزنین که دور بازو لوله نشه…….
اگر پالتو یا مانتوی ضخیم دارید که باید استینشو در بیارید.
اگر آستین حلقه ایی پوشیدید که حتمن خارجه تشریف دارید.
ولی اگر استین شما نازک و تنگ است که اکثرا همینطوری است، بالا زدن آستین باعث گلوله شدن لباس در بالای آرنج و فشرده شدن رگ بازو شده و فشارخون شما اشتباها
پایین نشان داده میشود.
استین نازک و تنگ مثلا یک لایه پیراهن مردونه یا مانتوی نازک را لطفا بالا نزنید.چون روی فشارسنج تاثیری ندارد.
فقط میرود اون بالا و لوله میشود و نتیجه خیلی بدتر میشود.

وقتی چند بار پشت سرهم فشارتان را بگیرید، فشارتان کاذب بالا میرود.در موقع استرس، بلافاصله بعد راه رفتن.دویدن.قهوه.چایی.سیگار ممکنه ضربان و فشارتان کاذب بالا رود.

چگونه ضربان قلب بگیریم

موقع دادن آزمایش خون مشت میکنید تا رگهای وریدی ارنج فشارشان بالا رود تا رگها بیرون بزند تا خون شما را بگیرند، اگر موقع گرفتن فشارخون دستتان را مشت کنید، فشارتان به اشتباه بالا نشان داده میشود.

دستگاههای فشارسنج دیجیتال اگر ساخت اروپا یا ژاپن یا سایر کشورهای پیشرفته باشند و بالاخص اگر بازویی باشند : قابل اعتمادند.چون در جایی ساخته میشوند که استانداردها مثل مال ما نیست و سیستم تولید صاحب دارد.آنها هیچوقت چیز بد برای خود نمیسازند.در مهمانیها دستگاه را بیرون نیاورید چون همه میخواهند مفتی امتحانش کنند.بعد از هربار گرفتن ، چند دقیقه به دستگاه استراحت دهید.نوع مچی برای افراد ظریف خوب است ولی در افراد چاق به غلط بالا نشان میدهد.اگر فشارسنج بازویی میگیرید حتمن 2 سایز کاف کوچک و بزرگ را با دستگاه بگیرید.بازوبند گشاد برای فرد لاغر به غلط پایین نشان میدهد و بالعکس.

فشارخون بین دو دست میتونه تا 20 میل حدود 2 عدد فرق کنه. مثلا یه دست 14 یه دست 12 باشه.اما اگر اختلاف بیشتر باشه ممکنه تنگی در شریان بازویی طرفی که فشارش کمتره وجود داشته باشه.به دکتر مراجعه و سونوی داپلر راه تشخیص است.

 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

مهندس فرزاد یزدی
نشر الکترونیک آنی
فروشگاه اینترنتی کریپتالین-استخراج ارز
دکتر حمیدرضا صنعتی-فوق تخصص قلب و عروق در تهران
شرکت تدبیر انرژی سپهر-بهبود کیفیت توان در شبکه های توزیع برق
دکتر سید شاهرخ تقوی فوق تخصص قلب و عروق در تهران
دکتر پریسا علمی متخصص زنان و زایمان و نازایی و جراح

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

فهرست موضوعات

تعداد ضربان قلب طبیعی بزرگسالان در حالت استراحت بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. اگر ضربان قلب شما بین این دو عدد باشد یعنی تپش قلب ندارید. به طور کلی ضربان قلب پایین در حالت استراحت نشان دهنده ی عملکرد کارآمدتر قلب و تناسب بهتر قلبی عروقی است. برای مثال یک وزرشکار حرفه ای ممکن است در حالت استراحت ضربان قلبی حدود 40 داشته باشد.

به ضربان قلب پایین برادی کاردی می گویند. معمولا اگر در بزرگشالان در حالت استراحت ضربان قلب آن ها کمتر از 60 ضربان در دقیقه باشد دچار ضربان قلب پایین می باشند.

چگونه ضربان قلب بگیریم

تپش قلب ممکن است در قفسه ی سینه، گلو و یا گردن احساس شود. تپش قلب می تواند اذیت کننده و حتی نگران کننده باشد در صورتی که معمولا جدی و خطرناک نیست و معمولا بعد از مدتی خود به خود از بین می رود.

بیشتر اوقات علت تپش قلب ناگهانی می تواند استرس، نگرانی یا به دلیل مصرف بیش از اندازه ی کافئین، نیکوتین یا الکل به وجود می آید.

چندین قرص می توانند سیگنال های الکتریکی قلب شما را تحت تأثیر قرار داده و ضربان قلب شما را سریعتر کنند. چند نمونه از این دارو ها عبارتند از:

❌ داروهای آسم

❌ قرص های ضد احتقان و داروهای سرماخوردگی.

❌ داروهای غیرقانونی مانند کوکائین یا آمفتامین.

❌ برخی از قرص های فشار خون و قلب.

❌ برخی از قرص های افسردگی و اضطراب.

❌ داروی تیروئید.

داروهای غیرقانونی مانند کوکائین یا آمفتامین نیز می توانند باعث تغییر در ضربان قلب یا ریتم شما شوند.

برای تپش قلب چکار کنیم؟ به جز در مواقعی که پزشک شما متوجه وجود یک مشکل قلبی می شود، تپش قلب به ندرت نیاز به درمان دارد. در عوض پزشک شما راه هایی برای مقابله با ایجاد تپش نامنظم قلب و درمان قطعی تپش قلب به شما می آموزد.

اگر تپش قلب شما در اثر یک بیماری مانند آریتمی به وجود آمده باشد، پایین اوردن تپش قلب شما با تمرکز بر روی آن بیماری به انجام می رسد.

برای تپش قلب چی خوبه؟ بعضی از داروهای درمان تپش نامنظم قلب شامل موارد زیر هستند:

بهبود تپش قلب با قرص پروپرانولول

⚠ توجه: این داروی پایین اوردن ضربان قلب ممکن است برای درمان درد قفسه ی سینه، درمان فشار خون بالا و یا بی نظمی ضربان قلب تجویز شوند.

آیا تپش قلب خطرناک است؟

هر چند این مشکل ممکن است ناخوشایند باشد، اما معمولا بی خطر است. در موارد نادر تپش قلب بالا ممکن است یکی از علائم مشکل های جدی قلبی مانند آریتمی (تپش نامنظم قلب) باشد که نیازمند درمان هستند.

✔ کاهش استرس و نگرانی ها برای درمان تپش قلب

 تکنیک های ریلکسیشن (آرامش بخش) مانند یوگا و تنفس عمیق درمانی را تمرین کنید.

✔ دوری از محرک ها

 محرک ها مانند کافئین، نیکوتین، بعضی از داروهای سرماخوردگی و نوشیدنی های انرژی زا میتوانند ضربان قلب شما را تند تر یا نامنظم کنند. با عدم مصرف این محرک ها می توانید به درمان ضربان قلب بالا کمک کنید.

✔ خم شدن و آب سرد

خم شدن و استفاده از آب سرد می توانند سبب تحریک عصب واگ و کمک به کنترل ضربان قلب شوند. تنفس عمیق به آرام شدن شما کمک می کند و استرس ناشی از تپش قلب شما را می کاهد.

اگر تپش غیر طبیعی قلب شما به دلیل بیماری قلبی و نقص در پالس های الکتریکی رگ های خونی باشد، نیاز است که عمل ابلیشن انجام گردد. جهت اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید:

سوزاندن رگ قلب

✔ اجتناب از داروهای غیر قانونی (مخدر ها)

✔ انجام مانور والسالوا 

در حالی که اضطراب می تواند باعث تپش قلب شود، با یادگیری تکنیک های آرام سازی و صحبت با یک روانشناس یا روانپزشک و مصرف داروهای تجویز شده توسط آن ها می توانید استرس و اضطراب خود را کاهش دهید. اگر فکر می کنید تپش قلب شما می تواند ناشی از اضطراب باشد حتما قرار ملاقات با روانپزشک را ترتیب دهید.

آب بنوشید. کمبود آب بدن می تواند باعث تپش قلب شود. خون شما حاوی آب است، بنابراین وقتی بدن شما کم آب می شود، خون شما غلیظ می شود. هر چقدر خون غلیظ تر باشد، انتقال آن برای قلب از طریق رگها سخت تر می شود. که می تواند ضربان نبض شما را افزایش دهد و به طور بالقوه منجر به تپش قلب شود.

در رژیم غذایی خود خوراکی هایی را مصرف کنید که حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم باشد. مواد غذایی مانند سبزیجات، سیب زمینی، موز، لبنیات، آجیل ها، ماهی و … برای درمان قطعی تپش قلب بالا مناسب می باشند.

در بسیاری از افراد، تاکیکاردی فوق بطنی یک پدیده ی تصادفی بوده و با ورزش و دیگر فعالیت ها ارتباطی ندارد. تاکیکاردی فوق بطنی باعث ایجاد علائمی از قبیل تپش قلب، احساس سبکی سر، ناراحتی قفسه سینه و کوتاه شدن نفس ها شده و ممکن است باعث ایجاد صدمات جدی در شما شود. ذهن شما پاسخ می دهد و میتواند سبب ایجاد علائم بیشتری از اضطراب و وحشت شود.

تپش قلب به جز این که یک مشکل قلبی است، عوارض جانبی دیگری نیز به ایجاد می کند. در تپش قلب ناشی از مشکلات قلبی، عوارض زیر ممکن است اتفاق بیافتد.

اگر ضربان قلب شما سریع شود، ممکن است فشار شما بیافتد و باعث غش کردن شما شود. اگر شما بیماری قلبی مانند بیماری های قلبی مادرزادی و مشکلات دریچه ی قلبی داشته باشید، امکان به وجود آمدن این حالت بیشتر است.

ایست قلبی در اثر تپش قلب نادر است. تپش قلب می تواند سبب آریتمی های تهدید کننده ی حیات شود و همچنین ممکن است سبب توقف تپش موثر قلب شود.

چگونه ضربان قلب بگیریم

تپش قلب می تواند سبب فیبریلاسیون دهلیزی شود، وضعیتی که در آن ضربان طبیعی قلب مختل می شود و خون در یک ناحیه تجمع یافته و می تواند سبب ایجاد لخته شود. این لخته ممکن است کنده شود و شریان های مغزی را مسدود کند و سبب سکته ی مغزی شود.

این عارضه در صورتی به وجود می آید که قلب برای مدتی طولانی نتواند خون را به خوبی پمپاژ کند و این موضوع باعث آریتمی و فیبریلاسیون دهلیزی شود. بعضی اوقات کنترل آریتمی که سبب انواع نارسایی قلب شده است، می تواند عملکرد قلب را بهبود ببخشد.

بیشترین دلایلی که باعث نارسایی قلبی می شوند شامل حمله قلبی قلبی، فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری های دریچه قلب و کاردیومیوپاتی است.

اگر پزشکتان گمان کند که شما تپش قلب دارید، با گوشی پزشکی به صدای قلب شما گوش خواهد داد. پزشک شما ممکن است به دنبال مشکلات پزشکی مانند تورم غده ی تیروئید که مسبب تپش قلب شما هستند، باشد. دیگر آزمایش هایی که ممکن است پزشک شما درخواست کند، شامل موارد زیر هستند:

در این آزمایش غیرتهاجمی، فرد کارشناس یک سری وسیله روی قفسه سینه شما قرار می دهد که آن ها ضربان های الکتریکی قلب شما را ثبت می کنند.

نوار قلب به پزشک شما کمک می کند تا هر نوع بی نظمی ضربان قلب و مشکلات ساختاری ای که می توانند باعث تپش قلب شوند را تشخیص دهد. این آزمایش ممکن است هم در زمان استراحت و هم در زمان ورزش انجام شود.

مانیتور هولتر یک وسیله ی قابل حمل است که شما آن رو می پوشید تا نوار قلب جاری شما، معمولا برای 24 تا 72 ساعت را ثبت کند. این وسیله در هنگامی که پزشک نتواند با استفاده از نوار قلب متداول علت تپش نامنظم قلب را تشخیص دهد، استفاده می شود.

اگر شما همچنان بعد از استفاده از مانیتور هولتر هیچ بی نظمی ضربان قلبی نداشتید، پزشک شما ممکن است از یک وسیله برای ثبت وقایع قلبی شما استفاده کند.

شما تا جای ممکن در طول روز این وسیله را می پوشید و در هنگامی که با علائم تپش قلب مواجه شده، دکمه ی دستگاه را فشار می دهید تا شروع به ثبت وقایع کند. ممکن است نیاز باشد برای چند هفته از این دستگاه استفاده کنید.

اکوی قلب یک آزمایش غیر تهاجمی است که شامل سونوگرافی قفسه ی سینه می شود. این کار یک تصویر را ارائه می دهد که نشان دهنده ی ساختمان و عملکرد قلب می باشد. با عبور امواج سونوگرافی از قلب شما، یک کامپیوتر آن ها را تحلیل کرده و یک تصویر متحرک روی مانیتور نشان می دهد.

درد قفسه سینه همیشه علامت یک بیماری قلبی یا سکته قلبی نیست. گاهی حمله عصبی نیز می تواند دردی شبیه به درد قلبی را ایجاد کند. با این حال اگر  سنگینی قفسه سینه با علائمی مانند تب، سرفه و بی حالی همراه شود، می تواند نشان دهنده ی کرونا باشد. از کجا بدانم درد سینه من عصبی است یا حمله قلبی یا ناشی از کرونا؟

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

نوشته قبلی

وجود صدای اضافی در قلب نوزاد نشانه چیست؟

نوشته بعدی

چه چیزى باعث تنگی نفس هنگام دراز کشیدن مى شود؟

علت تپش قلب هنگام برخاستن و در خواب چیست؟

کووید ۱۹ COVID-19 چگونه بر قلب شما تاثیر می گذارد؟

چرا نمی توانم نفس بکشم؟

استرس با تپش قلب و بیماری های قلبی چه رابطه ای دارد؟

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

آخرین مطالب

اندوکاردیت باکتریایی چیست؟ (التهاب درون‌شامه قلب)

نوار قلب؛ بهترین راه تشخیص بیماری قلبی

علائم گرفتگی عروق کرونری قلب و نحوه درمان آن با دارو قرص

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

مطالب ویژه

روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

تفسیر جواب اکو قلب

از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

اندازه گیری میدانی ضربان قلب و نبض به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به وسیله خاصی، میزان ضربان قلب‌تان را تعیین کنید. این مقاله در اندازه گیری ضربان قلب به شما کمک می‌کند.

 از انگشت اشاره و وسطی خود  استفاده کنید و با انگشت شست مچ دست خود را لمس نکنید زیرا خود شست نبض قابل لمس دارد.

مطابق شکل، دو انگشت دست خود را روی سطح داخلی مچ دست و در پایین چین خوردگی مچ قرار دهید.

کمی انگشت‌های خود را فشار دهید تا نبض را زیر انگشتان خود احساس کنید.

اگر پیدا نکردید، کمی انگشت‌ها را حرکت دهید تا آن را پیدا کنید.

چگونه ضربان قلب بگیریم

نحوه پیدا کردن ضربان مچ دست

دو انگشت دست خود را در گودی بین نای (لوله تنفسی) و عضله بزرگ گردن خود قرار دهید.

کمی انگشتان خود را فشار دهید تا آن را حس کنید.

در جاهای دیگر از جمله کشاله ران، مچ پا، آرنج (براکیال)، گیجگاهی (تمپورال) نیز می‌توان آن را لمس نمود.

پیدا کردن ضربان سرخرگ کاروتید گردن

 

هر دو شریان کاروتید را همزمان لمس نکنید و فشار زیادی بر روی این شریان وارد ننمائید. زیرا در ریتم ضربان قلبی اختلال ایجاد می کند.

در بزرگسالان رایج ترین محل، برای لمس نبض، شریان رادیال بوده و مطمئن ترین محل شریان کاروتید می باشد.

در افرادی که خونریزی دارند نبض ضیعف ولی تعدادش زیاد است.

در افراد دچار اسهال و استفراغ شدید نبض ضعیف و حتی غیر قابل لمس است.

 تعداد آن در افراد ورزشکار که جثه بزرگ دارند کمتر از افراد با جثه کوچک است.

 در شیرخواران از شریان بازویی در داخل و وسط بازو استفاده کنید.

 

اولین چیزی که از نبض می‌توان برداشت کرد تعداد ضربان آن در یک دقیقه است. از آنجایی که نبض انسان معمولاً پدیده‌ای منظم است.

با گذاشتن انگشت بر روی این شریان‌ها و گرفتن آن در ۶۰ ثانیه دقیق‌ترین اندازه‌گیری را می توان داشت.

اگر تعداد آن را در ۱۵ ثانیه یا ۳۰ ثانیه نیز بشماریم و حاصل را در ۴یا ۲ ضرب کنیم تعداد نبض در دقیقه حاصل می‌شود.

برای افراد بزرگسال، تعداد طبیعی ضربان قلب شامل 60 تا 100 ضربه در دقیقه است.

برای بچه‌های کمتر از 18 سال، تعداد طبیعی ضربان قلب شامل 70 تا 100 ضربه در دقیقه است.

برای تعیین تعداد طبیعی ضربان قلب باید آرام باشید (در حال استراحت)، نه در حال انجام کار و فعالیت بدنی و یا در خواب.

برای خواب راحت میتوانید مقاله ۶حرکت یوگا برای خواب راحت را بخوانید.

برای تپش قلب نیز میتوانید مقاله تپش قلب را بخوانید.

توصیه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مجموعه LifeAndMe با تشکیل تیمی متخصص و با تجربه در حوزه های مختلف بر آن است با به کارگیری جدیدترین تکنولوژی ها و با انتقال دانش از پیشرفته ترین مراکز تحقیقاتی دنیا در حوزه تحلیل داده های بزرگ، قدم های کارآمدی در نزدیک کردن هر چه بیشتر مردم به مفهوم پزشکی شخصی سازی شده بردارد. تعریف خدمات نوین و مفید در حوزه سلامت با تکیه بر این قابلیتها که برای عموم جامعه ملموس بوده و تاثیر مهمی در بهبود سبک زندگی افراد داشته باشد، که از ماموریتهای حیاتی LifeAndMe می باشد. ارتباط موثر با بدنه تحقیقاتی کشور به منظور خلق ارزش افزوده بر اساس داده های مفید جمع آوری شده از دیگر اهداف کلان مجموعه LifeAndMe ،است تا علاوه بر ایجاد ارزش های کوتاه میان مدت برای مشتریان خود، گامی موثر در پیشبرد اهداف کلان پزشکی شخصی سازی شده بردارد.

تمامی حقوق سایت محفوظ است

let now = new Date();
let year = now.getFullYear();
jQuery(‘.this-year’).text(year);

&copy

Life and Me

خانه » مقالات » تپش قلب و آریتمی » ضربان نرمال قلب

ضربان نرمال قلب :ضربان قلب یکی از علائم حیاتی بدن است و به کمک بررسی آن می‌توان به وضعیت سلامت بدن پی برد در انسان به طور طبیعی، ضربان قلب نرمال 70 بار در دقیقه است و اگر بیش از 100 تپش باشد، تا کی کاردی و کمتر از 50 ضربان را برادی کاردی می‌گوییم اما در ورزشکاران و قهرمانان، تعداد ضربان قلب کمتر از افراد عادی است، چون قلب آنها قوی است و با یک ضربان، خون را به تمام اعضای بدن می‌رساند.

**ضربان قلب، شمار تپش‌های قلب در هر دقیقه را نشان می‌دهد

**بعد از 10 سالگی، ضربان قلب هر فرد در حالت استراحت و در هر دقیقه، عددی است بین 60 تا 100

چگونه ضربان قلب بگیریم

**در طول انجام حرکات ورزشی،ضربان قلب فرد به بیشترین حد خود میرسد که عدد آن بنا به سن هر شخص متفاوت است

** فقط تعداد ضربان قلب در دقیقه مهم نیست، بلکه ریتم و آهنگ آن هم اهمیت داردضربان قلب نامنظم میتواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد

** آگاهی از ضربان قلب و پیگیری وضعیت آن از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری میکند .

ضربان قلب طبیعی هر فرد، بستگی به عوامل مختلفی از قبیل سن، اندازه بدن، وضعیت قلب، مصرف دارو و اینکه فرد در حالت نشسته یا در حال دویدن است، دارد. علاوه بر این، احساسات مانند: هیجان زدگی و ترسیدن نیز می‌توانند موجب افزایش ضربان قلب شوند.

ضربان قلب نرمال باعث داشتن قلبی سالم می‌شود. علاوه بر ورزش کردن، موارد دیگری هم وجود دارد که به سالم ماندن قلب و ایجاد ضربان نرمال آن کمک می‌کند:

استرس باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون میشود . با تمرین تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن و تلاش برای زیستن در زمان حال می‌توان از میزان استرس کم کرد.

سیگار کشیدن باعث افزایش ضربان قلب می‌شود. ترک مصرف این ماده، ضربان قلب را به حالت طبیعی بازمی‌گرداند.

هر چقدر که وزن بیشتری داشته باشید، قلب برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به نقاط مختلف بدن با چالش‌های بیشتری روبه‌رو است. پس، کاهش وزن می‌تواند به تنظیم ضربان قلب کمک کند.

بعضی افراد فشارخون بالا را با میزان ضربان قلب بالا اشتباه میگیرند فشارخون ، میزان فشاری است که خون، به دیواره رگ ها وارد میکند . درحالی‌که نبض ، تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه است .

بطور کلی هیچ ارتباطی بین این دو نیست و فشار  خون  بالا ، صرفاً به معنای میزان ضربان قلب بالا نبوده و بالعکس ، انجام فعالیت موجب افزایش مقدار ضربان قلب میشود ، اما فعالیت شدید تنها امکان دارد  به میزان ناچیزی سبب افزایش فشار خون شود .

ضربان قلب در هنگام ورزش افزایش می‌یابد. زمان تمرین برای تناسب اندام ، مهم است که فشار قلب بیش از حد زیاد نباشد . با این حال بیمار باید ضربان قلب خود را در زمان تمرین برای ارائه اکسیژن و انرژی بیشتر به سایر قسمتهای بدن افزایش دهند .

با توجه به اینکه ضربان قلب به علت فعالیت بدنی بیشتر میشود ، کاهش کلی ضربان قلب در طول زمان امکان دارد  اتفاق بی افتد . این به  معنی است که قلب برای ارسال مواد مغذی و اکسیژن لازم به قسمتها ی مختلف بدن کمتر کار میکند و باعث می‌شود کارایی بیشتری داشته باشد .

تمرینات قلب _ عروق به منظور کاهش ضربان قلب است . ضربان قلب مناسب  با افزایش سن کاهش پیدا میکند  . همچنین توجه به حداکثر ضربان قلب در هر سنی ضروری است . این نشان از توانایی کامل قلب است و که  معمولا از طریق انجام تمرینات ورزشی با شدت بالا به دست می‌ آید .  حداکثر ضربان قلب در طول ورزش باید تقریبا برابر با ۲۲۰ تپش در دقیقه منهای سن فرد باشد .

از آنجا که واکنشی که هر فرد به ورزش نشان می‌دهد، با توجه به شرایط بدنی متفاوت است، ضربان قلب ایده آل به صورت محدوده‌ای به عنوان منطقه ضربان قلب هدف مشخص  میشود

بهترین قسمتهای بدن برای اندازه‌ گیری ضربان قلب عبارتند از :

**مچ‌ دست‌

** جلو آرنج

**کنار گردن

** بالای پا

برای اندازه‌گیری دقیق ضربان قلب، دو انگشت اشاره را روی یکی از محل‌ های ذکر شده می‌ گذاریم و تعداد نبض‌ها را در 60 ثانیه می‌ شماریم . شما همچنین می‌ توانید همین کار را در 20 ثانیه انجام دهید و حاصل را در عدد ۳ ضرب کنید

.به یاد داشته باشید عوامل متعددی میتواند بر روی ضربان قلب شما اثرگذار باشد ، این موارد شامل :

** نوع فعالیت بدنی

**سطح آمادگی جسمانی

** دمای هوا

** موقعیت بدن

**احساسات

** اندازه بدن

**داروهای مصرفی

اگرچه تعداد ضربان طبیعی طیف وسیعی را شامل می شود ، ضربان قلبی که بیش از اندازه کم و یا زیاد باشد ، می تواند بیانگر وجود یک مشکل باشد .

بسیاری از بزرگسالان میدانند که ضربان قلب عادی آن ها باید بین 60 تا 100 در دقیقه باشد . شاید برایتان جالب باشد که بدانید ضربان قلب در کودکتان بالاتر از بزرگسالان است . میزان ضربان قلب در کودکان به 43 تا 180 در دقیقه میرسد که این عدد با رشد سن آنها کم و کمتر می‌شود .

ضربان قلب استراحت برای کودک ، ضربانی است که او در حالت آرام به سر میبرد و هیچ فعالیتی اعم از گریه کردن، دویدن و یا بازی کردن انجام نمیدهد . حین گریه کردن ، دویدن یا بازی کردن ضربان قلب او بالاتر از آنچه که در حالت عادی است میرود . به همین صورت ، هنگام خوابیدن ضربان او کمتر از حالت عادی است .

چگونه ضربان قلب بگیریم

می‌توانید با گذاشتن انگشتتان بر روی مچ کودک، قسمت داخلیِ آرنج، یک طرف گردن و یا بالای پا، ضربان قلب وی را حس کنید . این قسمتها در واقع همان قسمتهایی هستند که شاهرگ از آنجا می‌گذرد مثل : شاهرگ گردن و یا مچ .
هنگامیکه شاهرگ را پیدا کردید ، تعداد ضربان در دقیقه را بشمارید . به جای این کار میتوانید تعداد ضربان را در30 ثانیه بشمارید و آنرا در 2 ضرب کنید . میتوانید برای نگه داشتن زمان از دست دیگرتان یا ساعت مچی استفاده کنید . برای این کار میتوانید از نرم افزار های گوشی نیز استفاده کنید .

** ضربان قلب نامنظم به معنی این است که در حال سکته قلبی هستید :وقتی قلب با الگوی نامنظمی می تپد فرد دچار پالپیتیشن یا تپش قلب می شود. امکان دارد  احساس کنید ضربان قلب شما افزایش یافته یا چند تا درمیان میزند یا دچار کوبش یا لرزش درقلب شوید . اما اکثر اوقات این وضعیت زندگی فرد را تهدید نمیکند .

** اگر ضربان قلب فردی طبیعی باشد فشارخون او نیز عادی است اگر ضربان قلب شما عادی باشد ممکن است فشار خون اینطور نباشد؛ ممکن است فشار خون بسیار بالا یا بسیار پایین باشد و شما متوجه آن نشویدحتی اگر ضربان قلب به نظر طبیعی بیاید، همواره فشار خون خود را چک کنید.

** ضربان قلب طبیعی بین 60 تا 100  ضربان در دقیقه است : این یک معیار قدیمی است . بسیاری از پزشکان متخصص قلب  فکر می کنند این مقدار باید کمتر باشد . در حدود 50 تا 70 ضربان در دقیقه ایده آل است .
مطالعات اخیر نشان داده است ضربان قلب بالای 76 ضربه در دقیقه در زمان استراحت می تواند با خطر حمله قلبی در ارتباط باشد.هرچه اندام، تناسب بیشتری داشته باشد ضربان قلب در زمان تحرک کمتر است. ممکن است در زمان استراحت ضربان قلبتان 80 باشد اما این به معنای سالم بودن نیست .

گرگرفتگی ، بی‌خوابی و عرق شبانه از مواردیست که با یائسگی پیش می‌ آید و این عوامل در تپش قلب بی‌ تاثیر نیست .  زنان با یائسگی بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند و معمولا این دوران را با تپش قلب سپری میکنند . نکته حائزاهمیت این است که نباید این حالت را در دوران یائسگی کم‌اهمیت قلمداد کرد ، چرا که تشخیص آریتمی غیرعادی قلب مهم است و گاهی این حالت احتمال خطر بیماری‌های قلبی را در این دوران بالا میبرد . در ماردی با تغییر شیوه زندگی ، کنترل وزن ، سیگار نکشیدن و داشتن فعالیت بدنی در صورتیکه این تپش قلب ناشی از بیماری خاصی نباشد، می‌توان آن را بهبود بخشید .

همچنین می‌توان با ارائه آموزش‌هایی با عنوان مانورهای واگی، تپش قلب را به حالت عادی بازگرداند. اعمالی چون حبس نفس‌ به‌طور کوتاه‌مدت‌، سرفه پی‌در‌ پی، زدن‌ آب‌ سرد به‌ صورت، نیشگون‌ گرفتن‌ از پوست‌ بازو به‌ حدی که‌ باعث‌ درد شود، می‌تواند به فرد کمک کند.

** استرس بیشترین عامل تپش قلب است. برای کاهش استرس ، چند قطره روغن اسطو خودوس را روی یک دستمال بریزید و استنشاق کنید . همچنین خواب منظم در شبانه روز میتواند ضربان قلب را تنظیم کند .

**یکی از قابل توجه‌ترین خوراکی‌هایی که می‌تواند ضربان قلب را تنظیم کند، آب نارگیل است . این ماده غذایی ،  با ایجاد تعادل در الکترولیت‌های بدن به تنظیم فشار خون کمک می‌کند . میزان الکترولیت‌ها در بدن مانند : پتاسیم ، کلسیم ، سدیم و منیزیم در تعادل تپش قلب موثر است .

**سنبل الطیب :  در قالب ماده‌ای برای کمک به خواب بهتر ، کاهش استرس، ضدالتهاب ، ضد درد و داروی مسکن مورد استفاده قرار میگیرد و با مصرف آن موجب آرامش بدن و ذهن میشود .

** عسل ازجمله مواد غذایی است که براحتی جذب می‌شود. مصرف1 لیوان آب با یک قاشق غذا خوری عسل و آب نصف لیمو قبل از خواب میتواند تپش قلب را بهبود دهد .

**با خوردن یک لیوان آب سرد علاوه بر آن سرگیجه ، اضطراب و استرس کاهش پیدا میکند . با شستن صورت با آب سرد یا گرفتن دوش آب سرد ، ریتم طبیعی قلب تنظیم میشود .

**بطور کلی رژیم غذایی شامل خوردن میوه، سبزیجات و مصرف غلات تصفیه شده مانند آرد سفید، غلات سبوس‌دار ، جو دوسر و محدود کردن استفاده از چربی‌های اشباع شده به سلامت قلب کمک می‌کند .

با وجود اینها، طپش قلب در ذهن بیماران (به ویژه آنهایی که ترس از ابتلا به بیماری‌های قلبی دارند) اهمیت زیادی دارد. ترس بویژه زمانی افزایش مییابد که بیمار بداند بیماری قلبی دارد یا به او گفته میشود که امکان بیماری قلبی در او وجود دارد . اضطراب ناشی از این ترس و آگاهی باعث افزایش فعالیت اتونوم و لذا افزایش ضربان قلب و تغییر ریتم قلب میشود  طپش قلب توسط بیمار به صورت احساس کوبیدن، پرپر زدن، فرو ریختن و احساس پرش توصیف میشود .

باید بدانید  که میزان حساسیت افراد مختلف در برابر تغییرات فعالیت قلب متفاوت است . بعضی از بیماران از وجود شدید ترین و نامنظم‌ترین آریتمیها آگاهی ندارند در حالیکه اکستراسیستول‌های گه گاهی در برخی دیگر ناراحتی شدید ایجاد میکند .

فرد مبتلا به ارگانیک قلبی و تغییر طولانی مدت تعداد و ریتم ضربان قلب و حجم ضربه‌ای با اختلالات مزبور تطابق پیدا کرده و در مقایسه با افراد سالم ، حساسیت کمتری به این اختلالات نشان میدهد . پس تاکیکاردی یا فیبریلاسیون مداوم دهلیزی با احساس تپش قلب دائمی همراه نیست در حالیکه تغییر ناگهانی و کوتاه مدت ضربان و ریتم قلبی سبب ناراحتی سوبژکتیو میشود .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نوار قلب لازمه عزیز

همه اعداد در محدوده نرمال هستن

اضطراب یا افسردگی تحت نظرروانپزشک درمان بشه

اینها ضربان نابجاست که معمولا بیخطره. یک نوار قلب در همین زمان بسیار کمک کننده ست برای تشخیص

نوار قلب در زمان درد بگیر عزیز

متورال باعث افت ضربان میشه که ربطی به ضعیف شدن قلب نداره

علائم شما ناشی از اضطراب یا افسردگیه عزیز

با روانپزشک مشورت کن

بله باید به متخصص قلب مراجعه کنی عزیز

خیر خطری نداره مگر اینکه نامنظم باشه. به متخصص قلب مراجعه کن عزیز

اضطراب و افسردگی اولین تشخیص ها هستن. اول با یک روانپزشک مشورت کن عزیز

دکتر نادر افشاری

دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق، عضو انجمن قلب آمریکا هستند. در مطب ایشان خدمات مختلفی از جمله انواع تست های مربوط به قلب، درمان بیماران فشار خون، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و همچنین درمان انواع آریتمی های قلبی ارائه می شود.

دسترسی سریع

آخرین مقالات

ارتباط با ما

شماره تماس مطب

44655715 – 09399539688

پوریا پیرمرادیان

21,می,2019
آموزش, مقاله

نظر دهید

بازار پر شده از انواع گجت های سلامتی که برخی خوب و بعضی بد هستند. ساعت های هوشمند و دیگر قطعات سخت افزاری قابلیت های گوناگونی دارند. این امکانات شامل کالری شمار، قدم شمار، یادآور رویداد و شمارنده ضربان قلب می باشد. این در حالی است که گوشی های هوشمند هم بسیاری از این قابلیت ها را دارند پس الزامی به استفاده از گجت های پوشیدنی برای اندازه گیری مواردی که ذکر شد، وجود ندارد. در ادامه می خواهیم ببینیم، چطور می شود در اندروید ضربان قلب را اندازه گیری کرد؟

اگر دست خود را روی لنز فللش گوشی قرار دهید و چراغ قوه را روشن کنید، مشاهده می کنید که نوری قرمز و درخشان از دست شما متصاعد می شود. علت این امر عبور طیفی از نور از پوست دست شماست. سنسور ضربان قلب در دستگاه های هوشمند و ابزارهای تست سلامتی از همین مزیت نور بهره می برند. دستگاه، نور روشنی را به پوست شما می تاباند سپس این نور به پوست نفوذ کرده و انعکاس نور از جریان خود را دریافت می کند. یک سنسور، تصویر را ذخیره و پردازش می کند تا محاسبه کند تعداد تپش قلب چقدر است.

توسعه دهنگان موبایلی هم از این موضوع بهره جسته و نرم افزارهای متعددی تولید کرده اند که با الگوریتم خاص خود، بعد از تاباندن نور فلاش و با استفاده از سنسور دوربین، ضربان را حساب می نمایند. اوایل تصور می شد این یک حقه برای فروش نرم افزارها بوده اما کم کم مشخص گردید که این اپ ها واقعا ضربان قلب را اندازه گیری می کنند.

چگونه ضربان قلب بگیریم

تا دلتان بخواهد نرم افزار در گوگل پلی برای انجام این کار وجود دارد. اکثر این برنامه ها هم درست کار می کنند. در واقع تنها وجه تمایز کلیدی بین این انبوه برنامه ها ، روش محاسبه ضربان و الگوریتم آنها می باشد.

نرم افزار Heart Rate Monitor نمونه ای از این ابزار هاست که با دوربین و فلاش گوشی هوشمند ضربان را اندازه می گیرد. برنامه به اندازه ابزارهای سلامتی سریع نیست اما نتایج معقولی به دست می دهد. شما می توانید مدت اندازه گیری تپش قلب را به طور دستی تغییر دهید هر چند این کار باعث می شود نتیجه کمتر قابل اعتماد باشد.

اگر نگران سلامتی خود هستید دانلود کنید: معرفی و دانلود اپلیکیشن سلامتی کرفس

برای اندازه گیری ضربان قلب با این نرم افزار بعد از نصب اجازه دسترسی به دوربین را به آن بدهید و چراغ قوه را روشن کنید. برنامه خودش دوربین را روشن نگه می دارد و به محض اینکه انگشت خود را روی سنسور دوربین قرار دهید، به طور خودکار شروع به اندازه گیری ضربان قلب می کند. دقت داشته باشید که مانند تصویر زیر انگشت شما کاملا روی سنسور را پوشانده باشد تا نتیجه دقیقتری حاصل شود. برنامه امکان دیدن تاریخچه ضربان قلب را دارد. حداقل، حداکثر و میانگین ضربان قلب در طول هفته روی یک نمودار نمایش داده می شود. این اطلاعات قابلیت خروجی گرفتن با فرمت CSV نیز دارند.

همچنین بخوانید: 9 اپلیکیشن برتر برای ورزش و سلامت

تگ هااپلیکیشن سلامتی اپلیکیشن سلامتی و فیتنس برنامه تناسب اندام و سلامتی اندروید سلامتی ضربان قلب

کانال تلگرام اندرويدزوم@AndroidZoom

صفحه اینستاگرام اندرویدزوم@AndroidZoom.ir

10,نوامبر,2020

5,آگوست,2020

29,جولای,2020

سلامتی انسان از گذشته تا کنون بسیار حائز اهمیت بوده است . راه ها و …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

فایل‌های اندرویدزوم توسط هاست ایران میزبانی میشوند

——————————————————

اندرویدزوم توسط روبینا سرور پشتیبانی میشود


لیست گوشی های قابل آپدیت به اندروید 10 

Dr Fariba Hendesi –

فهرست موضوعات

البته گاهی اوقات تپش به علت دلایلی است که کار قلب شما را سخت تر می کند، مثل استرس، بیماری، کم آبی یا ورزش. علل دیگر تپش قلب عبارتند از:

چند راه خانگی برای پایین آوردن ضربان قلب بالا در این مقاله آورده شده است.

استرس می تواند باعث افزایش ضربان قلب شود. همچنین استرس و هیجان می توانند موجب افزایش فشار خون و بالارفتن آدرنالین شما شوند که بایستی با کسب آرامش و دوری از استرس آن را مدیریت کنید.

چگونه ضربان قلب بگیریم

برای بدست آوردن و حفظ آرامش کافیست تا از طریق بینی خود نفس بکشید و سپس از دهان خود خارج کنید. بهتر است این کار را چندین بار تکرار کنید.

 

شما باید در طول روز تمرکز و استراحت کنید، نه فقط زمانی که احساس خستگی یا تپش قلب مسری دارید. کشیدن پنج نفس عمیق هر 2 ساعت یکبار برای کمک به آرامش ذهن شما پیشنهاد می شود.

حفظ سطح کلی استرس شما می تواند به شما در جلوگیری از وقوع ضربان قلب سریع و کاهش ضربان قلب در طول زمان کمک کند.

از دست دادن آب بدن می تواند باعث ضربان و تپش قلب شود، چرا که خون حاوی آب است. وقتی که بدن شما دچار کم آبی می شود، خون شما از حالت رقیق خارج می شود و قلب برای اینکه بتواند خون را از طریق رگ ها حرکت دهد باید سخت تر کار کند. این غلظت می تواند میزان ضربان قلب را افزایش دهد و به طور بالقوه منجر به تپش قلب شود.

برای چک کردن این موضوع اگر ادرار شما زرد تیره شده باشد نشان آنست که بدن کم آب است و حداقل یک لیوان آب باید میل کنید تا پالس صعود قلب کاهش پیدا کند.

بعضی مواد خوراکی دارای پتاسیم، منیزیم و کلسیم، به کنترل  فشارخون و عدم تپش قلب کمک می کنند؛ مثل آووکادو، موز، سیب زمینی شیرین و اسفناج که منابع عالی پتاسیم هستند.

برای افزایش مصرف کلسیم، سبزیجات برگ سبز و محصولات لبنی پیشنهاد می شوند. سبزیجات برگ سبز تیره، آجیل و ماهی یک منبع عالی از منیزیم هستند.

مکمل ها ممکن است به حفظ تعادل الکترولیتی شما کمک کنند، اما قبل از مصرف مکمل های جدید، با پزشک قلب خود مشورت کنید. مصرف بیش از حد بسیاری از الکترولیت ها می توانند مشکلات و اختلالاتی ایجاد کنند.

موارد زیادی وجود دارند که ممکن است موجب افزایش ضربان قلب شما شوند. از بین بردن این چیزها از روال روزانه زندگی ممکن است علائم شما را کاهش یا حتی متوقف کند.

در هنگام مراجعه به پزشک، او سابقه پزشکیتان، داروهایی که مصرف می کنید و علائمی که تجربه کرده اید را مورد بررسی قرار می دهد همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهد و یا آزمایش های بیشتری را جهت تشخیص دقیق تر پیشنهاد دهد.

تست تشخیصی قلب ممکن است شامل الکتروکاردیوگرام باشد که فعالیت الکتریکی قلب شما را نشان می دهد. شما همچنین ممکن است یک اکوکاردیوگرام داشته باشید که یک آزمایش اولتراسوند است که به شما کمک می کند تا بخش های مختلف قلب خود را تجسم کنید.

سایر گزینه ها عبارتند از: تست ورزش، اشعه ایکس از قفسه سینه و آزمایش مانیتور قلبی عروقی. در بعضی موارد، پزشک ممکن است بخواهد تست های تهاجمی بیشتری مانند مطالعات الکتروفیزیولوژی یا کاتتریزاسیون قلب انجام دهد.

اگر متوجه شدید ضربان قلب شما سریعتر از حد طبیعی است، با پزشک خود صحبت کنید. البته پزشکان همیشه نمی توانند علت تپش قلب را دقیقا مشخص کنند.

آنها باید اختلالات ریتم قلب و سایر شرایط پزشکی مانند پرکاری تیروئید و …. را مورد بررسی قرار دهند و برای تشخیص به شما دستور آزمایش و … دهند.

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون

کلینیک فشار خون

 

This entry is available for Arabic English

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

مطلب قبلی

برای کنترل و تشخیص چربی خون به چه پزشکی مراجعه کنیم؟ 

مطلب بعدی

درد قسمت چپ بالای سینه در هنگام ورزش و دراز کشیدن

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

سلام 

بهتر است اکو قلب بشن شاید مشکلی دریچه ای یا آناتومیک داشته باشد ولی شاید هم مشکل بخصوصی پیدا نشود برای اطمینان خاطر اکو انجام شود

سلام

لطفا نتیجه mri قلبیتونو بفرستین همچنین یک هولتر ماینتورینگ 24 ساعته ضربان قلب برامون بفرستین ببینین ضرباناتون چجوریه که آیا نیاز به اقدامی مثل سوزاندن دارین یا خیر

سلام

بله میتونه از اضطراب باشد و پروپرانولول میتونه کمکتون کند

سلام

باید آزمایش خون کامل بدین

سلام

چگونه ضربان قلب بگیریم

باید آزمایش خون کامل بدین

سپس اگر نیاز بود هولتر ضربان قلب ببندین

سلام شب ها آلپرازولام 1 مصرف کنین

در طول روز در صورت تپش از ایندرال 10 استفاده کنین

بیشتر مسایلتونم مربوط به استرس میباشد تا مسایل قلبی

سلام عزیزم سنتون؟ بیماری های زمینه ای؟

میتونی از دارو های آرام بخش مثل آلپرازولام استفاده کنین 

علل زیادی دارد از استرس و مجرک تا مشکلات دریچه ای مثل mvp و…

سلام

خیلی بیشتر مربوط به پزشک غددشونه مشکلاتشون ولی اگر پروپرانولول تپششون را کاهش میدهد خیر ضرری ندارد میتونن مصرف کنن روزی 2 عدد و با توجه به این علایم شاید نیاز به افزایش داروی تیروییدشون باشد 

سلام

با توجه به بیماریتون باید حتکا به جز روماتولوژیست تحت نظر یک پزشک قلب هابت باشین اگر اکوتون به تازگی ماملا نرمال بوده و لوپوس شما هم تحت کتنرل است نیازی به نگرانی نیست 

سلام

سنتون؟ بیماری های زمینه ای؟

بله میتونه علل اضطرابی باشد نگران نباشین

 

علت تپش قلب در نوجوانان

ضربان قلب خطرناک چند است؟

تپش قلب ناگهانی در خواب

علت تپش قلب در خانم ها چیست؟ (تپش قلب کوبنده و ناگهانی)

– عضو انجمن قلب امريكا

– موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

– عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

– عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

– بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

– سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

پستهای اخیر

آنژیوپلاستی روش بدون جراحی برای باز کردن عروق

12 روش کنترل فشار خون بالا در خانه

درمان واریس با لیزر درون رگی

نمیتونم نفس عمیق بکشم ، چیکار کنم؟

آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

مطالب اخیر

قرص دافلون برای درمان بیماری واریس

راه های درمان بیماری ایسکمیک قلبی

برای افزایش فشار خون پایین چی بخوریم؟

عمل واریس پا یا استریپینگ چیست؟

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

چگونه ضربان قلب بگیریم
چگونه ضربان قلب بگیریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *