چگونه از غم خلاص شویم

 
helpkade
چگونه از غم خلاص شویم
چگونه از غم خلاص شویم

ایران ان ال پی – ایران ان ال پی- وبسایت آموزش ان ال پی – آموزش رایگان برنامه ریزی عصبی زبانی

دانلود رایگان 2 فصل از کتاب تئوری تغییر

2 فصل رایگان دانلود کنید

http://irannlp.com/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%84-%d9%be%db%8c/

چگونه از غم خلاص شویم

افراد زیادی در جامعه هستند که بی دلیل غم و غصه می خورند. آنها همیشه این سؤال را می پرسند که چگونه از غم و غصه رها شویم؟ این سؤالی است که بیشتر افراد به دنبال پاسخ آن می گردند.

گاهی اوقات مشکلات زندگی، مشکلات احساسی و عاطفی، از دست دادن بستگان، خاطرات تلخ گذشته و بیماری های روانی باعث می شوند که شخص در درون ذهن خود وارد دنیای دیگری شود. لازمه اینکه بتوانیم این شخص را از غم و غصه نجات دهیم این است که وارد دنیای او شویم  و آن دنیای خراب او را ویران کنیم.

وقتی که انسان احساس تنهایی می کند، ناگزیر در درون خود دنیایی را می سازد که در آن دنیا احساس امنیت می کند. او وارد آن دنیا می شود و در آن دنیا به تجربیات درونی خود مشغول می شود. تجربیات او تجربیات خوبی نخواهند بود. او در دنیای خراب خود احساساتی را تجربه می کند که از نظر او امنیت و آسایش را فراهم می کند. 

ذهن ناخودآگاه این فرد برای اینکه بتواند به منظور مفید و مثبت خود دست پیدا کند دنیای درونش را می سازد. همانطور که به خوبی می دانید ذهن ناخودآگاه و ذهن خودآگاه هر کدام در زندگی انسان نقش های متفاوتی دارند.

وظیفه اصلی ذهن ناخودآگاه حفظ رفاه، آسایش و امنیت شخص است. یکی از ویژگی های ذهن ناخوآگاه، ساده لوح بودن آن است. این ساده لوحی ذهن ناخودآگاه در بیشتر اوقات کار دست انسان می دهد.

یکی از این ساده لوحی ها این است که انسان را وارد دنیایی می کند که در آن دنیا حفظ رفاه و امنیت و آسایش انسان را در غم و غصه خوردن می بیند. برای اینکه بدانید چگونه از غم و غصه رها شویم؟ لازم است بدانید که این غم و غصه چگونه ساخته می شود؟ ما به چرایی ساخته شدن غم و غصه نیازی نداریم. ما با چگونگی ساخته شدن یک احساس یا رفتار کار داریم. 

تأکید می کنم، لازم است بدانیم که غم و غصه چگونه ساخته می شود نه اینکه چرا ساخته می شود؟ این چگونگی انجام کارها و رفتارهاست که برای ما مهم است نه چرایی آنها. با دانستن چرایی رفتارهای افراد نمی توانیم وارد دنیای آنها شویم.

 باید به چگونگی ساخته شدن دنیایی که انسان برای خود می سازد پی ببریم تا بتوانیم آن را تغییر دهیم. این چگونگی انجام رفتارهاست که ما را به دنیای مخاطب وارد می کند. اگر دوست دارید احساسات و افکار یک شخص را تغییر دهید، کافی است به دنیای او وارد شوید و آن دنیای به درد نخور او را خراب کنید.

وقتی گه دانستیم دنیای خراب یک شخص چگونه ساخته می شود، حال باید بدانیم چگونه وارد دنیای خراب این شخص شویم و آن را خراب کنیم. اگر دنیای خراب یک شخص را ویران کنیم او ناچار می شود دنیای دیگری بسازد. 

یکی دیگر از موارد که باعث می شود یک فرد غم و غصه بخورد این است که او نمی داند که انتخاب های دیگری هم دارد. بسیاری از افرادی که ما آنها را به عنوان بیمار روانی می شناسیم تصور می کنند که انتخاب های دیگری ندارند. آنها فکر می کنند که فقط یک انتخاب دارند و آن هم همان رفتار کنونی آنهاست.

در این شرایط بهترین راه کمک به آنها این است که گزینه های دیگری را برای انتخاب پیش روی آنها قرار دهیم. انسان ها به طرز عجیبی، در زندگی بهترین انتخاب ها را برمی گزینند. یعنی این که، اگر انتخاب دیگری داشته باشند و آن گزینه بهتر از قبلی باشد بهترین گزینه را انتخاب می کنند.

پس این عدم وجود انتخاب هاست که یک شخص را گرفتار می کند. او تصور می کند که انتخاب دیگری ندارد و این تصور باعث می شود، به راستی انتخابی نداشته باشد و در نهایت گرفتار غم و غصه و احساس های مخرب دیگر می شود.

در قسمت قبل گفتیم که وقتی شخص خود را گرفتار می بیند و فکر می کند که انتخاب دیگری ندارد، باعث می شود انسان خود را مانند یک اسیر گرفتار همان انتخاب ببیند. او همان یک گزینه را می بیند و همان رفتار مخرب را انتخاب می کند. اگر گزینه دیگری را در مقابل این شخص قرار ندهیم او به همان رفتار قبلی خود ادامه می دهد.

اگر دوست داشته باشیم به این فرد کمک کنیم که دیگر غم و غصه نخورد و به جواب سؤال چگونه از غم و غصه رها شویم؟ برسد باید انتخاب دیگری را پیش پای او قرار دهیم. اگر این کار را انجام دهیم، شخص به محض اینکه احساس کند انتخاب دیگری دارد بهترین گزینه را انتخاب خواهد کرد.

یادتان باشد که احساسات ما را تصاویر ذهنی ما می سازند. تصاویر ذهنی ما باعث ساخته شدن افکار و احساسات ما می شوند. پس با این توضیح برای اینکه بتوانید احساسات و افکار خود را کنترل کنید بهترین کار این است که روی تصاویر ذهنی خود کار کنید.

با تغییر کیفیت های فرعی تصاویر ذهنی تان می توانید احساسات خود را کنترل کنید. می توانید روی کیفیت های فرعی تصاویر یا ساب مدالیته های این تصاویر کار کنید و تغییراتی را در آنها ایجاد کنید و در نهایت احساسات و افکار خود را مدیریت کنید.

همان طور که در مقاله پیش فرض های ان.ال.پی هم گفتیم بهترین کار برای اینکه بدانیم چگونه از غم و غصه رها شویم؟

چرا مقاله پیش فرض های ان.ال.پی را مطالعه نمی‌کنید؟

در پاسخ به این سؤال قطعا به سؤال اصلی این مقاله هم جواب خواهیم داد. یعنی به جواب سؤال چگونه از غم و غصه رها شویم؟ خواهیم رسید. گفتیم که مدیریت تصاویر ذهنی به این معنی است که به زبان ذهن ناخودآگاه آگاهی داریم و می توانیم ذهن ناخودآگاه خود را مجددا برنامه ریزی کنیم.

پس می توانیم نتیجه بگیریم که همه رفتارها، احساسات و افکاری که در  ذهن ما ساخته می شوند قابل مدیریت می باشند. همانطور که گفتیم افرادی که خود را در غم و غصه اسیر می یابند به اینکه فقط یک انتخاب بیشتر ندارند باور دارند. اگر به این اشخاص نشان بدهیم که انتخاب های دیگری هم دارند، آنها را با این ترفند از این اسارت آزاد خواهیم کرد.

همچنین افرادی که نگرانی و بدبختی را قبول می کنند و فکر می کنند که انسان بدبختی هستند به این یک انتخاب باور دارند. این افراد فکر می کنند که راه های دیگری برای آنها مسدود هستند و آنها راه دیگری ندارند.

کمی فکر کنید ببینید که اگر خودتان هم انتخاب دیگری نداشته باشید، احساستان چگونه خواهد بود؟ به چه چیزی فکر می کنید و چه رفتارهایی را خواهید داشت؟

یکی از مواردی که باعث می شود انسان های غم و غصه بخورند از دست دادن بستگان نزدیک شان است. ویرجینیا ساتیر می گفت که بالاترین حس غریزی انسان آشنا انگاری است.

در حالیکه بیشتر افراد فکر می کنند که قوی ترین حس غریزی انسان میل به زنده ماندن است، ویرجینیا ساتیر خانواده درمان گر معروف آمریکایی می گفت که بالاترین و قدرتمند ترین حس غریزی انسان آشناانگاری است.

یکی از مشکلاتی که ما انسان ها برای خود می سازیم عادت کردن است. ما به همه داشته ها و نداشته های خود عادت می کنیم. ما به انسان هایی که در اطراف ما هستند عادت می‌کنیم.

ما حتی به لوازم زندگی خودمان هم عادت می کنیم. گاهی مواقع با کلی سازی یا تعمیمی که داریم به افکار خود نیز عادت می کنیم. مغز انسان دوست دارد کمترین انرژی را مصرف بکند. این هدف مغز باعث می شود به کارهایمان عادت کنیم. ما کارهای روزانه خود را با ساده ترین و آسان ترین راه انجام می دهیم.

مغز ما باعث می شود که ننبلی را پیشه خود کنیم. کارهایی را که انجام می دهیم با راحت ترین راه ممکن انجام می دهیم. این خصوصیت مغز باعث می شود که ما حتی به خانواده خود نیز عادت کنیم. بعد از مدتی آنها را دیگر نمی بینیم. آنها در کنار ما هستند و ما آنها را نمی بینیم.

زمانی می رسد که بعضی از افراد نزدیک خود را از دست می دهیم و آن زمان است که تازه متوجه می شویم که قدردان بودن آنها نبودیم. این عادت کردن است.

ویرجینیا ساتیر خانوده درمانگر معروف می گفت: بزرگترین حس غریزی انسان آشناانگاری است و این آشناانگاری گاهی اوقات باعث ایجاد دردسر می شود. به همین دلیل است که شخصی که یکی از بستگان و یا نزدیکانش را از دست می دهد، نمی تواند دوری او را تحمل کند و در نهایت دست به خودکشی می زند. 

بارها شاهد این بوده ایم که شخصی به دلیل از دست رفتن یکی از بستگان خود اقدام به خودکشی کرده است.

بارها این مورد را دیده ایم که فردی به خاطر اینکه نامزدش او را ترک کرده است و با شخص دیگری درابطه دارد، اقدام به خودکشی کرده است. به این نوع احساس، آشنا انگاری می گویند. آشنا انگاری باعث می شود که شخص اقدام به کارها و رفتارهایی بکند که در حالت عادی کاری ابلهانه است. 

یکی از این کارها خودکشی می باشد. در بعضی اوقات انسانی که عزیزش را از دست داده، اقدام به خودکشی نمی کند بلکه این انسان خود را اسیر یک انتخاب می بیند. او فکر می کند که فقط یک انتخاب دارد. به همین دلیل دنیای جدیدی را می سازد و وارد این دنیای خراب شده و در آن غم و غصه را تجربه می کند.او نمی تواند با این طرز فکر به سؤال چگونه از غم و غصه رها شویم؟ پاسخ مناسبی بیابد.

او به شخص از دست رفته عادت کرده است. بسیاری از افراد را می بینیم که به شدت خودشان را اسیر این طرز تفکر می کنند و راهی جز این نمی بینند که تسلیم غم و غصه شوند.

اگر به آنها نشان دهیم که دنیا هنوز ادامه دارد و زندگی هنوز جریان دارد او این افکار را تغییر خواهد داد. این افراد باید بدانند که اگر شخصی را از دست داده است افراد دیگری هنوز هستند که با آنها باشد.

یک بار به یک خانم که فرزند خود را در یک تصادف از دست داده بود کمک کردم که بداند فرزند دیگری هم دارد که لازم است در حق او مادری کند. او پس از مدت ها بی قراری متوجه این شد که کسی که از دنیا رفته است، دیگر برنمی گردد و ما باید به کسانی که هنوز در کنار ما هستند برسیم.چگونه از غم خلاص شویم

او دانست که افراد دیگری هم هستند که بودنشان نعمت بزرگی است که او هنوز آنها را دارد. البته شاید گفتنش راحت و ساده باشد، ولی کمک کردن به این افراد به معنی این است که به آنها راه درست فکر کردن را نشان دهیم و غیر از این کار، هیچ کار دیگری فایده ای ندارد.

نشان دادن مسیر درست فکر کردن باعث می شود که شخص از قفسی که ساخته است و خود را اسیر آن کرده است بیرون بیاید و نوع تفکر خود را تغییر دهد. در این صورت می بینید که همه چیز به یکباره تغییر خواهد کرد.

همه کار یک مشاور این است که برای مراجع روشن کند که راه دیگری وجود دارد و او فکر نکند که راه دیگری وجود ندارد. اگر انسان ها فکر کنند که راه دیگری وجود ندارد انگیزه خود برای یافتن راه های دیگر و ایجاد تغییر در نوع تفکرشان را از دست خواهند داد.

دانش ان.ال.پی دانشی است که در سر راه انسان ها انتخاب های متفاوتی را قرار می دهد. دانش ان.ال.پی مسیرهای عصبی را که در ذهن شکل گرفته است تغییر می دهد و باعث می شود که مسیرهای دیگری شکل گرفته و انسانی که خود را گرفتار کرده است از این گرفتاری ساختگی خارج شده و راه درست را انتخاب  کند.

دانش ان.ال.پی دانشی است که باعث می شود نوع فکر کردن انسان تغییر کند. انسانی که فکر می کند انتخابی ندارد، با دانش ان.ال.پی به این نکته پی می برد که انتخاب های فراوانی دارد و در این صورت است که بهترین گزینه را انتخاب می کند و از بهترین مسیر حرکت می کند.

دانش ان.ال.پی به طور قطع برای پایان دادن به غم و غصه راه های زیادی دارد. یکی از این تکنیک ها را که در کتاب تئوری تغییر آورده ایم را برای تان بازگو می کنیم.

چگونه از غم و غصه رها شویم؟ غم و غصه هم نوعی احساس است که برای پایان دادن به آن لازم است نوع فکر کردن انسان را تغییر دهیم. ان.ال.پی برای تغییر دادن مسیرهای عصبی در ذهن شخصی که یکی از عزیزان خود را از دست داده است تکنیک فوق العاده ای دارد که در این جا به آن می پردازیم.

اینکه شخصی عزیزی را از دست بدهد و غم و غصه بخورد در آن شکی نیست. ولی دلیلی ندارد که این غم و غصه تا جایی ادامه پیدا کند که زندگی افراد را مختل کند. افرادی را می بینیم که حتی پس از سالها هنوز در خاطرات گذشته مانده اند و غم و غصه آن خاطره آنها را تا مرز جنون پیش می برد.

اگر به این شخص کمک کنید که راه دیگری را انتخاب کند با بهترین شیوه ممکن به او کمک کرده اید. این کمک کردن مانند این است که فانوسی را در سر راه مسافری که در جاده تاریک قدم گذاشته است بگیرید.

شما فقط راه و انتخاب درست را نشان می دهید. فرد هم به قطع بهترین گزینه را انتخاب خواهد کرد.

۱- به همه خاطراتی که با شخص فوت شده داشتید فکر کنید.

۲- تمام خاطرات خوبی را که با شخص فوت شده داشتید را به یاد بیاورید، به طوری که همه آن احساسات و حالاتی را که در آن خاطرات تجربه کردید را دوباره درک کنید. انگار همین الآن آن خاطرات در حال اتفاق افتادن هستند.

۳- تمام خاطرات بدی را که با شخص فوت شده داشتید را به صورت دگر احساس یادآوری کنید، به طوری که تصویر مورد نظر بسیار کوچک باشد و خودتان را در تصویر ببینید. این تصویر باید سیاه و سفید باشد.

۴- خط زمان خود را طوری تصور کنید که گذشته پشت سر شما و آینده روبرویتان باشد. تصور کنید همه خاطرات بدی که با شخص فوت شده دارید را گرفته و به پشت سر خود انتقال می دهید.

۵- همه خاطرات بدتان را به گذشته انتقال بدهید و اجازه دهید که این خاطرات بد به گذشته تعلق داشته باشند و تصور کنید که آینده ای روشن در انتظار شماست و همه آن غم و غصه ها به گذشته تعلق دارند و هیچ ارتباطی به گذشته ندارند.

تصور کنید روی خط زمان خود ایستاده اید و فقط به آینده نگاه می کنید. آینده از آن شماست، آینده را در آغوش بگیرید و به آن لبخند بزنید.

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که ما می توانیم افکار و احساسات خود را کنترل کنیم. این افکار و احساسات ماست که در هر لحظه به صورت تصاویر ذهنی از ذهن ناخودآگاه ما عبور می کنند.

ما در این مقاله به این سؤال جواب دادیم که چگونه از غم و غصه رها شویم؟ در این مقاله گفتیم که احساس غم و غصه به این دلیل اتفاق می افتد که ما فکر می کنیم گزینه دیگری برای انتخاب نداریم.

اگر انسان فکر کند که انتخاب دیگری ندارد کم کم به این نتیجه می رسد که باید همان یک انتخاب را داشته باشد. اگر انسان متوجه شود که گزینه های دیگری را می تواند انتخاب کند به این نتیجه خواهد رسید که به این سؤال جواب خواهد داد. چگونه از غم و غصه رها  شویم؟

تکنیک های ان.ال.پی برای انسان درمانده و گرفتار گزینه های زیادی را پیشنهاد می کند و این انسان کم کم به این درک می رسد که گزینه های دیگری وجود دارد و به این نتیجه می رسد که به جز غم و غصه کارهای دیگری هم وجود دارد که باید آنها را انجام دهد.

پس ان.ال.پی پاسخ خوبی به سؤال چگونه از غم و غصه رها شویم؟ دارد. پاسخ ان.ال.پی این است انتخاب های انسان های زیاد است و می توانید گزینه های دیگری را انتخاب کند تا خود را گرفتار و اسیر غم و غصه و انتخاب های دیگر نکند. 

دوره کاملاً رایگان و کاربردی آموزش NLP

3 ساعت فیلم آموزشی رایگان به همراه فایل صوتی آن ها

http://irannlp.com/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%84-%d9%be%db%8c/

من ابوالفضل قراخانلو هستم. مدرس و مربی ان ال پی، کوچ کسب و کار از آکادمی بین المللی کوچینگ، مدرس و مربی مهارت‌های رسیدن به موفقیت، نویسنده کتاب تئوری تغییر، نویسنده بیش از 80 مقاله در مورد مهارت‌های رسیدن به موفقیت، هدفگذاری، مهارت‌های ارتباطی و مدیر وبسایت ایران ان ال پی

پست قبلی

ذهن ثروتمند ما

پست بعدی

چگونه درخواست کنیم؟

قدرت سؤالات

چگونه خشم خود را مدیریت کنیم

تردید چیست؟

۱۰ احساس نیروبخش

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

ممنونم از مطالب بسیار خوب و کاربردیتون شاداب باشید

ممنون از شما. بسیار خوشحالیم که در پی افزایش و ارتقاء اطلاعات خودتون هستید. ما باید همیشه در حال یادگیری باشیم و اطلاعاتی را که یاد می گیریم با دیگران به اشتراک بگذاریم. شاد و پیروز باشید.

واقعا عالیه حرف نداره من اولین باره دارم قانون جذب و میخونم وخیلی برام شیرینه خداکسیو خیر بده ک سایتو معرفی کرد وگرنه من نمیدونسم این سایت هست خیلی ممنون

قدرت سؤالات

چگونه خشم خود را مدیریت کنیم

تردید چیست؟

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، وقتی عزیزی را از دست میدهید با مشکلات فراوان روحی و روانی روبه رو می شوید. برای مقابله با افسردگی و غلبه بر غم و غصه خود می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. حضور در میان دوستان و آشنایان و خودمراقبتی کمک زیادی به شما در این زمینه میکند.

از دست دادن کسی یا چیزی که نسبت به آن توجه دارید می تواند موجب اندوه و غصه تان شود. ممکن است دچار عذاب روحی عمیقی شوید تا آنجا که درد و ناراحتی لحظه ای رهایتان نکند.واکنش ها در برابر اندوه کاملا عادی هستند. اما چگونه می توان بر غم و غصه های خود غلبه کرد؟

به حکم خرد، عاقل خود را به کار بیهوده، مانند ستیز بی ­فایده با سختی ها و غم ‏ها مشغول نمی کند. بلکه به جای قرار گرفتن در مقابل غم­ ها در کنار غم­ ها می ایستد تا بتواند به ‏جای بی تابی و سایر روش ‏های غلط که او را ناتوان می سازد.چگونه از غم خلاص شویم

امکان مدیریت و مهار نمودن غم ­ها را ایجاد کرده، کنترل آن را به دست گیرد. در پذیرش موقعیت ـ که قبول فعال و پویای آن است ـ فرد امکان طراحی بهترین مقابله برای موقعیت پیش ­آمده را می یابد.

یک مقابله­ ی فعال و پویا عبارت است از چاره‏ اندیشی و چاره‏ اندیشی؛ یعنی یافتن راه خروج از مشکلات یا بردباری و صبوری.

همان­طور که امام علی (ع) می فرمایند: «واعلم انّ المخرج فیأمرین، ما کانت فیه حیلَة فا لاحتیال وما لم تکن فیه حیلة فا لاصطبار؛ و بدان که راه خروج از تنیدگی در دو چیز است: آن چه چاره دارد، چاره کردن و آن چه چاره ندارد، صبرکردن.»

لذا بهترین واکنش در حوادثِ چاره ­پذیر مثل بلایای عمومی اقدام مناسب است و در مقابل حوادث چاره ‏ناپذیر (مثل فقدان عزیزان) بردباری و تحمل است تا دوره ­ی بحران سپری شود.

گریه یک واکنش طبیعی و نتیجه­ ی عواطف انسانی است. گریستن یکی از راه‏ های جلوگیری از افزایش غصه است که به هنگام مصیبت سبب تسکین بوده، مورد نهی اسلام هم نیست. فرو خوردن غم و غصّه و پرهیز از گریستن، باعث فرسایش روحی می گردد.

یکی از راه ­های جلوگیری از افزایش غم، درمیان­ گذاشتن غم و غصّه با مشاوران مؤمنی است که اهل درد و دل­سوزند. امام صادق (ع) در این زمینه می ­فرمایند: « اذا ضاق احدکم فلیعلم أخاه و لایعین علی نفسه؛ هرگاه یکی از شما دچار گرفتاری غم و اندوهی شد، باید برادر خود را آگاه سازد و به توانایی خود اکتفا نکند.»

یکی از شیوه ­های برخورد با امور غمناک، افزایش میزان شکیبایی با تلقین تحمّل است. ره­نمون کردن فرد غمگین به این معرفت والا و تکرار و تلقین آن، در بالا بردن روحیه ­ی او و در نتیجه جلوگیری از افزایش اندوه، مؤثر خواهد بود و این پیام «سلوت» الهی است که بر غم ‏زدگان نوید می دهد.

امام علی (ع) در این باره می­ فرمایند: «اذا تباعدت المصیبته قربت السلوه؛ چون مصیبت دور می شود، فراموشی نزدیک می گردد.» صبر علاوه بر معنای مصطلح و مرسوم درون‏ ریزی غم و اندوه‏ ها، به معنی مقاومت در مقابل ضربه­ های حوادث روزگار مخصوصاً ضربات اوّلیه و مهارت مدیریت فشارهای روانی حاصل از آن­ هاست.

پس نه صبر به معنای سکون و سکوت است و نه هر سکون و سکوتی نشانه ‏ی بردباری است. فرد صبور با بردباری به پذیرش فعّال و پویای موقعیت و جست­ وجوی یک راه حل منطقی، در مدیریت آن موقعیت «غم و اندوه»آفرین اقدام می­ کند.

دور نگه داشتن فرد آسیب دیده از عوامل پیدایش و تقویت­ کننده ‏ی بیماری جسمی و یا روانی، از مهم ­ترین اقدامات برای حفظ روحیه و آرامش فرد است. یکی از این فشارهای روانی، شماتت و سرزنش است.

با سرزنش فرد غمگین، فشار روانی امور غمناک مضاعف می گردد. یکی دیگر از عوامل بسیار مهم، توجه به خوردن و حلال­ خوری است. تنها راه دیدار رحمت الهی علم و عمل است وآن نیز «جز با تن­درستی ممکن نیست و تن­درستی نیز جز با تناول­ کردن غذا و خوراک به مقدار حاجت در هر شبانه ‏روز میّسر نمی ­شود .»

یکی از اموری که در افزایش صبر و تحمل در برابر گرفتاری ها و جلوگیری از افزایش غم و غصّه مؤثّر است، توجّه به ارزش پاداش تحمّل است.

پیامبر (ص) در نامه‏ ای که برای تسلیت و تعزیت معاذ در مرگ فرزندش نوشته بودند، فرمودند: «فرزند موهبت الهی است که به‏ صورت امانت در اختیار تو قرار داده شده اگر در گرفتن امانت صبور باشی، اجر کثیر، رحمت و هدایت الهی از آن تو خواهد بود.

مبادا مصیبت خود را با بیتابی بیشتر نمایی؛ چرا که در این ‏صورت، علاوه بر مصیبت وارده، اجر خود را نیز از دست می­ دهی.»

یکی از دلایل ناشادی اکثر افراد غمگین، نداشتن مهارت در آمارگیری مواهب الهی است، در عوض استعداد عجیبی در لیست کردن مشکلات، رنج­ ها، گرفتاری ها و غم و غصّه ­ها دارند. تفکّر دائمی به نواقص و نقائص و طرح آن، ارمغانی جز غم و افسردگی، ناامیدی و بی­ حوصلگی، انزوا و بدبینی ندارد.

ساده­ ترین راه مدیریت غم در وضعیت بحران تلاش در انجام کاری مفید و سازنده است. از راه­ های خودمشغولی می ­توان ورزش­ هایی مثل شنا و پیاده‏ روی، قدم‏ زدن در فضاهای سبز، شرکت در مسابقات ورزشی همچنین ملاقات با دوستان و هم ­سخنی با آنان

ادامه تحصیل، رفتن به مراکز زیارتی _ تفریحی، علمی _ آموزشی یا تکرار اذکار ایام هفته و خواندن ادعیه‏ ی گوناگون و … اشاره کرد که می ­تواند در جای خود علاوه بر این که از بهترین عوامل جلوگیری از افزایش غم و یا کاهش غم باشد، به نوعی بهترین راه مدیریت غم را ارائه دهد.


عذاب اعتياد |از درمان تا سم زدایی


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین

 

 

تا حالا نشده کسی برای کنار آمدن با شادی و خوشبختی مشکل داشته باشد. وقتی شادی و لذت وارد زندگی ما می شود، ما آزادانه آن را تجربه می کنیم، اما وقتی غصه و ناراحتی به سراغمان بیاید، معمولاً با آن مبارزه می کنیم.چگونه از غم خلاص شویم

 

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به ما دیکته می کند همیشه لبخند روی لب داشته باشیم، به همین خاطر برخورد با غم و غصه کمی برایمان دشوار می شود. اما ناراحتی و غم و اندوه بخشی طبیعی از زندگی همه مردم است. این ناراحتی ها چه به خاطر یک فقدان مهم در زندگی مثل مرگ یکی از عزیزان، ایجاد شده باشد چه به خاطر شکست های کوچک و بی اهمیت روزانه، می توانیم یاد بگیریم که چطور راحت تر با آنها زندگی کنیم.

 

ما نه تنها می توانیم راحتی بیشتری به این گونه احساسات پیدا کنیم، برای سلامتی و تندرستی ما هم لازم است که به طریقی سالم با آنها برخورد کنیم.خطر برخورد نامناسب با احساسات زمانی برای من آشکار شد که یکی از همسایگان همسر بیمارش را از دست داد. وقتی من می خواستم با او ابراز همدردی کنم، او فوراً انکار کرد که احساسی به این مسئله دارد. طی یک هفته، او همه وسائل و متعلقات مربوط به همسرش را بیرون ریخت و هر چیز مربوط به بیماری و مرگ او.

 

جای تعجب نبود که وضعیت سلامتی او از آن موقع روز به روز بدتر شد. ابتدا هیج دلیل برای علائم بیماری او پیدا نشد، اما با گذشت زمان، مشکلات جدی جسمی در او ایجاد شد (که همه آنها مشکلات ناشی از استرس بودند).

البته، این یک نمونه بسیار حاد است اما به خوبی می توان اهمیت برخورد صحیح با مشکلات و ناراحتی ها را در آن مشاهده کرد. خیلی خوب است که ببینید چطور با اینگونه احساسات کنار آیید و مهارت های جدیدی یاد بگیرید.

در این مقاله قصد داریم به نحوه برخورد با ناراحتی های زندگی بپردازیم.

پذیرش ناراحتی خود و تحمل آن

رویکردهای کلی نگری به سلامتی دیر زمانی است که پی به نقش احساسات ما در وضعیت سلامتیمان برده و پزشکی مدرن این روزها توجه بیشتری به این مسئله معطوف داشته است.

 

 

برای داشتن یک زندگی احساسی سالم، لازم است که به همه احساساتمان احترام بگذاریم و به آنها فرصت ابراز بدهیم. وقتی غم و ناراحتی به سراغ ما می آید، باید به خودمان اجازه بدهیم که آن را به طور کامل حس کنیم. اینکار باعث می شود بفهمیم که غم و غصه واکنشی بسیار طبیعی و عادی به فقدان های زندگی است، نشان دهنده ایراد و اشکال ما.

 

هر نوع فقدان می تواند ناراحتی در ما ایجاد کند-حتی می تواند به همراه یک غروب زیبای خورشید باشد که نشاندهنده پایان روز است. ممکن است ندانیم که چه چیز همیشه باعث ناراحتی ما می شودحتی ممکن است یک تغییر کوچک در شیمی بدنمان مثل تغییرات هورمونی، تغییر سطح قند خون و از این قبیل باشد.

اینکار کمک میکند که نیاز به درک همه واکنش های احساسیمان از بین برود. مسئله مهم اینست که نباید به هیچ عنوان احساساتمان را سرکوب کرده و در برابر آنها مقاومت کنیم.علاوه بر پذیرش ناراحتیمان بعنوان بخشی عادی از زندگی، و اجازه وجود دادن به آن، راه های دیگری هم برای کمک به کنار آمدن با غم و غصه هایمان وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

5 راه حل اساسی برای کمک به کنار آمدن با غم و اندوه

1. احساساتتان را با یک دوست امین یا یکی از اعضاء خانواده درمیان بگذارید. در واقع این فرد باید کسی باشد که خوب به حرف های شما گوش بدهد، سعی در قضاوت کردن در مورد آن یا تغییر دادن شما نداشته باشد.

2. سعی کنید کارهایی انجام دهید که به شما آرامش می دهد. به پیاده روی بروید، دوش آب گرم بگیرید، یک کتاب خوب بخوانید، به گل و گیاه های خانه رسیدگی کنید یا به سایر سرگرمی های مورد علاقه تان بپردازید.

فوراً استرستان را پایین آورید.

ذهنتان را آرام کنید.

احساساتتان را تسکین دهید.

نوعی آسودگی خیال در جسمتان ایجاد کنید.

تمدد اعصاب را به طریقی طبیعی و آسان ایجاد کنید.

3. راهی برای آرام کردن و تسکین خود پیدا کنید. اینکار باعث می شود احساساتتان آزاد و رها شود. مدیتیشن کنید، به موسیقی آرامش بخش گوش دهید یا حرکات کششی ساده انجام دهید.

4. خاطره نویسی کنید. وقتی اینکار را انجام می دهید مثل این می ماند که یک شنونده خوب دارید که می توانید به او اطمینان کرده و حرف هایتان را با او درمیان بگذارید.

 

5. یاد بگیرید که چطور بهترین دوست خود باشید. سعی کنید یکبار دیگر نگاهی به خودتان بیاندازید و اینبار ب عشق و علاقه به خودتان نگاه کنید. ببینید شاید تا امروز با خودتان به تندی و سنگدلانه رفتار می کردید، و از این به بعد به جای آن برای خودتان همدردی و دلسوزی کنید.

چه موقع به دنبال کمک متخصص بروید؟

ناراحتی های شدید و طولانی مدت می تواند نشانه افسردگی باشد. افراد افسرده معمولاً احساس تنهایی و ناامیدی می کنند و خودشان را به خاطر چنین احساساتی سرزنش می کنند.

اگر احساس ناراحتی و غصه زیاد بیشتر از دو هفته در شما ماندگار شد و در فعالیت های روزانه تان مثل کار یا خواب و خوراک ختلال ایجاد کرد، بهتر است به متخصص مراجعه کنید. اگر این احساسات شما با فکر مرگ و خودکشی همراه شد، سریعاً از متخصص روانشناس کمک بگیرید.

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتیچگونه از غم خلاص شویم

رفع دغدغه های فکری که زندگیتون رومختل کرده


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


تست شنوایی و درمان وزوز گوش

درمان رفتار آسیب زاوبهبوداحساس نسبت به خود


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو

پکیجی که شما را به هدف تحصیلی‌تان میرساند


درمان اختلالات گفتاری کودکان


مشاوره تلفنی طلاق


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور

کاملترین درگاه رزرو تورهای داخلی و خارجی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021



برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

غم و ناراحتی را هیچ کس نمی‌خواهد اما حسی است که همه با آن درگیر هستیم. مرگ یکی از عزیزانمان، مهاجرت بهترین دوستانمان، شکست در روابط عاشقانه یا حتی نداشتن شغل مورد علاقه‌مان می‌تواند از عوامل ایجاد غم و ناراحتی باشد. متاسفانه زندگی امروز به شکلی شده که هر روز یک اتفاق ناراحت‌کننده را تجربه می‌کنیم.

اما باید چی کار کرد؟باید اجازه دهیم تا غم و ناراحتی ما را از پا درآورند؟ باید اجازه دهیم تا ما را تبدیل به یک آدم بی‌حوصله و غمگین کنند؟ قطعا نه. در این سری از میکرومقاله‌های سبکتو می‌خواهیم بهترین راهکار برای رها شدن از غم و ناراحتی و کنار آمدن با چیزهایی که از دست دادیم را پیدا کنیم. پس به زندگی لبخند بزنید و با ما همراه باشید:

مارک یک روانشناس می‌گوید: «چند وقت پیش من و همسرم از کنار محل یکی از اولین قرارهایمان رد شدیم. چند دقیقه لبخند زدیم و یکی از خاطرات مشترک‌مان را یادآوری کردیم. آن ملاقات واقعاً عالی بود. یک شب که شاید در طول عمرتان یک یا دو بار آن را تجربه کنید، آن هم اگر خوش‌شانس باشید.

با فکر کردن به این موضوع،کمی غمگین شدم. چون دیگر من آن جوان ۲۷ساله نبودم که با جسارت و اعتمادبه‌نفس جلو بروم بدون اینکه دقیقا بدانم می‌خواهم چه کاری کنم. من اندوهگین شدم چون آن دو نفری که ما بودیم و آن شب را تجربه کرده بودیم، رفته بودند و هرگز بر نمی‌گشتند. بی‌توجهی جسورانه و شیرینی در من جوان‌تر وجود داشت که بطور برگشت‌ناپذیری از بین رفته بود. چند لحظه در سکوت برای گذشته‌ام عزاداری کردم؛ انگار یکی از فامیل‌های دورم را از دست داده باشم.چگونه از غم خلاص شویم

من با فقدان غریبه نیستم و فکر نکنم هیچ کدام از ما با آن ناآشنا باشیم. مرگ اعضای خانواده و دوستان را دیده‌ایم. روابط عاشقانه‌ای داشته‌ایم که با انفجاری غیر‌عادی خاتمه یافته‌اند و آن را در سکوتی طولانی پذیرفته‌ایم. رفاقت، شغل، شهر و جمع‌های زیادی را از دست داده‌ایم. حتی ایمانمان به خود و دیگران را هم از دست داده‌ایم.

هر نوع از دست دادنی نوعی مرگ است. در هر مورد، تجربه‌ای (یک شئ، ایده یا شخص) بوده که به زندگی‌تان معنا می‌داده و حالا دیگر وجود ندارد. به همین خاطر از پس فقدان برآمدن همیشه در برگیرنده همان پویایی است.

در هر مورد – خواه این فقدان از دست دادن یک رفاقت، شغل، عضوی از بدن یا هر چیز دیگری باشد – ناچار می‌شویم با این واقعیت رو به رو شویم که دیگر هرگز چنین چیزی یا شخصی را تجربه نخواهیم کرد. ناچار می‌شویم نوعی تهی بودن درونی را احساس کرده و درد را بپذیریم. ناچار می‌شویم با آن کلمه بسیار بسیار وحشتناک مواجه شویم: «هرگز».

واژه «هرگز» آزار دهنده است چون به این معناست که نمی‌توان آن را تغییر داد، در حالی که ما دوست داریم فکر کنیم که می‌توان چیزها را تغییر داد و این فکر کمک می‌کند که ما احساس بهتری داشته باشیم.

بعضی از عبارات ما را تشویق می‌کنند. آنها به ما می‌گویند که اگر چیزی را دوست ندارید، تغییرش بدهید. اما «هرگز» یعنی همه چیز تمام شده است و تحمل این موضوع واقعاً دشوار است. نمی‌توانید یک مرده را به زندگی برگردانید. نمی‌توانید جوانی هدر رفته را برگردانید، نمی‌توانید زمان را به عقب برگردانید و یک کار اشتباه را انجام ندهید یا کلمه‌ای که رفاقت‌تان را بهم زد، را  نگویید.

وقتی چیزی رفت، رفته است و هر کاری که انجام دهید به وضعیت قبلی برنمی‌گردد. این موضع از جنبه روانشناسی، بخش کوچکی از شما را نابود می‌کند. اما باید این بخش کوچک را دوباره ساخت.

برای اینکه یاد بگیریم غم را رها کنیم و غصه چیزهایی که از دست دادیم را نخوریم اول قدم پذیرفتن است. وقتی شما باور می‌کنید که چیزی یا کسی رفته یعنی آماده ساختن آن بخش کوچک می‌شوید. در میکرومقاله بعدی به قسمت دوم این مبحث می‌پردازیم و بیشتر در مورد مواجه با غم و ناراحتی صحبت خواهیم کرد.

عالی بود

آفرین.ترده ناوی

عالی بود

عالی

پیام *

نام

ایمیل

وبسایت

اطلاعات من را برای دفعه بعدی که می خواهم دیدگاه ارسال کنم در مرورگر ذخیره کن.


https://storage.sabketo.com/podcasts/97/tabestan/gham-1.mp3Downloads-icon


Downloads-icon

رهایی از حزن و اندوه , قرآن کریم در آیات مختلف به مسئله حزن و اندوه آدمی اشاره کرده و نمونه هایی از اندوه پسندیده و ناپسند را ذکر می کند.غم و اندوه در مصائب دنیوی و کاستی ها از نوع اندوه های ناپسند است که قرآن کریم برای رهایی از آنها چهار راه حل کلی را پیشنهاد می کند

توجه به قدرت مطلق الهی در نجات انسان از هر اندوهی و ایمان به قضا و قدر از مهم ترین راههای رسیدن به آرامش قلبی و رهایی از حزن و ناراحتی است.همچنین خدا همواره به مومنان یادآور می شود که شیطان اندوهی به آنها نمی رساند، مگر به خواست الهی «إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَلَیْسَ بِضَارِّهِمْ شَیْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ»[۱] این آیه نوعی دلداری دادن به مومنان است که نجوا و نشست های پنهانی منافقان ضرری به آنها نمی رساند، زیرا اثرگذاری کارها مشروط به اذن خداست

و بشر از خود استقلالی ندارد و اگر مومنان ایمان داشته باشند که همه کارها به اذن خدا انجام می شود و برخدا توکل داشته باشند ، از حزن و اندوه در امان می مانند.توجه به علم غیب خدا که سبب می شود توطئه های دشمنان بی اثر شوند و یادآوری عزت شنوایی و دانایی مطلق او حزن و اندوه مومنان را می زداید چنان که خدای والا همواره به سخنان مشرکان آگاه و بر کیفرشان توانمند است ، پس نباید گفتارشان مایه اندوه شود.«فَلَا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ إِنَّا نَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَمَا یُعْلِنُونَ»[۲] چگونه از غم خلاص شویم

از مهم ترین عوامل نجات از حزن درخواست از خدا و دعا برای رفع آن است: «وَنُوحًا إِذْ نَادَى مِنْ قَبْلُ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَنَجَّیْنَاهُ وَأَهْلَهُ مِنَ الْکَرْبِ الْعَظِیمِ»[۳].حضرت یونس نیز پس از دعا به درگاه الهی از شکم ماهی و غم زندانی شدن در آن نجات یافت«وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فِی الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ.فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذَلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ»[۴]چنانکه یونس از غم رهایی یافت ، مومنان نیز اگر با اخلاص و خضوع به درگاه خدا دعا کنند آنان نیز خلاصی می یابند.

هم چنین انسان اندوهگین با نمازخواندن می تواند حزن خود را بزداید ،زیرا نماز یاد خداست و یاد خدا سبب آرامش آدمی می شود.: «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» [۵]و «وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّکَ یَضِیقُ صَدْرُکَ بِمَا یَقُولُونَ. فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَکُنْ مِنَ السَّاجِدِینَ»[۶] “یضیق صدرک ” کنایه از غم است ، چنانکه در تفسیر این آیه گفته اند که از نمازگزاران باش و با حضور دل به نماز پرداز تا از غم نجات یابی.

خدا پس از پایان جنگ احد که غم و اندوه برای مسلمانان به بار آورد، با خوابی سبک آرامش را به آنها بازگرداند رهایی از حزن و اندوه «ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَهً نُعَاسًا یَغْشَى طَائِفَهً مِنْکُمْ»[۷] هم چنین پنهان بودن برخی امور برای حفظ آرامش و نظام، ضروری و بر پایه حکمت است و در اینگونه موارد کاوش ها و پرسش های پی درپی برای پرده برداشتن از آن زیبنده نیست.از اینرو در آیه ای از اینگونه پرسش ها نهی شده است «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْیَاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ»[۸] بر پایه تفسیر آیه اگر برخی از امور غیر ضروری آشکار و سوال هایی نابجا یاد شوند انسان اندوهگین می شوند.[۹] ۴٫ آمرزش خداوند مغفرت الهی حزن و اندوه را بر میدارد. پروردگار با بخشندگی عوامل اندوه را زدوده و آن را می پوشاند: «وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَکُورٌ»[۱۰] مراد از این حزن اندوه گناهان غمهای دنیا و نیز غمهای آخرت از جمله اندوه صحرای قیامت ، غم جهنم یا حزن هنگام مرگ و وحشت قبر است.[۱۱] بنابراین می توان با طلب مغفرت از خداوند و پاک شدن دل از بسیاری از غم و اندو ها رهایی یافت؛ چرا که بسیاری از غم و اندوه ها به سبب گناهانی است که روزانه مرتکب می شویم.

رهایی از حزن و اندوه پی نوشت [۱]. چنان نجوایى صرفا از [القاآت] شیطان است تا کسانى را که ایمان آورده‏ اند دلتنگ گرداند و[لى] جز به فرمان خدا هیچ آسیبى به آنها نمى ‏رساند. مجادله،۱۰ [۲]. سخنان آنها تو را غمگین نسازد، ما آنچه را پنهان می‏ دارند یا آشکار می ‏کنند می ‏دانیم! یس،۷۶ [۳]. و نوح را (به یادآور) هنگامی که پیش از آنها (ابراهیم و لوط) پروردگار خود را خواند، ما دعای او را مستجاب کردیم، او و خاندانش ‍ را از اندوه بزرگ نجات دادیم.انبیا،۷۶ [۴]. و ذا النون (یونس) را (به یاد آور)، در آن هنگام که خشمگین (از میان قوم خود) رفت، و چنین می ‏پنداشت که ما بر او تنگ نخواهیم گرفت، (اما موقعی که در کام نهنگ فرو رفت) در آن ظلمتها (ی متراکم) فریاد زد خداوندا! جز تو معبودی نیست، منزهی تو، من از ستمکاران بودم.ما دعای او را به اجابت رساندیم، و از آن اندوه نجاتش بخشیدیم، و همینگونه مؤ منان را نجات می ‏دهیم.انبیا،۸۷-۸۸ [۵]. آگاه باشید با یاد خدا دلها آرامش می یابد.رعد،۲۸ رهایی از حزن و اندوه [۶]. ما می ‏دانیم سینه تو از آنچه آنها می ‏گویند تنگ می ‏شود (و تو را سخت ناراحت می‏ کنند).(برای دفع ناراحتی آنان) پروردگارت را تسبیح و حمد گو، و از سجده کنندگان باش.حجر،۹۷-۹۸ [۷]. سپس به دنبال این غم و اندوه آرامشی بر شما فرستاد، این آرامش به صورت خواب سبکی بود (که در شب بعد از حادثه احد) جمعی از شما را فرو گرفت.آل عمران،۱۵۴ [۸]. ای کسانی که ایمان آورده‏ اید از مسائلی سوال نکنید که اگر برای شما آشکار گردد شما را ناراحت می‏ کند.مائده،۱۰۱ [۹]. دائره المعارف قرآن کریم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،۱۳۸۲، ج۱۰، ص۶۲۸-۶۲۹ [۱۰]. آنها می‏ گویند حمد (و ستایش) برای خداوندی است که اندوه را از ما برطرف ساخت، چرا که پروردگار ما غفور و شکور است.فاطر،۳۴ [۱۱]. دائره المعارف قرآن کریم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،۱۳۸۲، ج۱۰، ص۶۳۱ افکار نیوز

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

مطالب پر بازدید

وقتی عزیزی را از دست میدهید با مشکلات فراوان روحی و روانی روبه رو می شوید. برای مقابله با افسردگی و غلبه بر غم و غصه خود می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. حضور در میان دوستان و آشنایان و خودمراقبتی کمک زیادی به شما در این زمینه میکند.


چگونه از غم خلاص شویم

از دست دادن کسی یا چیزی که نسبت به آن توجه دارید می تواند موجب اندوه و غصه تان شود. ممکن است دچار عذاب روحی عمیقی شوید تا آنجا که درد و ناراحتی لحظه ای رهایتان نکند.

واکنش ها در برابر اندوه کاملا عادی هستند. اما چگونه می توان بر غم و غصه های خود غلبه کرد؟

روش های زیر می توانند مفید باشند:

یکی از موثرترین عامل در رهایی از اندوه، حمایت دیگران است.

اگر احساس غم و اندوه فراوان می کنید حتما با کسی که می توانید به او اعتماد کنید مانند دوست یا اعضای خانواده تان صحبت کنید و اندوه تان را درمیان بگذارید.

با این کار می توانید از بار آن غم بکاهید.

اما اگر در موقعیتی هستید که فرد قابل اعتمادی که بتواند کمک تان کند در دسترس ندارید از ایمان تان کمک بگیرید.

در این شرایط راز و نیاز با خدا و کسی که او را نیروی برتر می دانید بسیار به بهبودی حال تان کمک می کند.

اگر بازهم نتوانستید اندوه تان را فراموش کنید حتما با روانشناس و یا مشاور تماس گرفته و با استفاده از روش های مناسب و پیشنهادی او در خصوص وضعیت تان به خود کمک کنید.

هنگام اندوه و ناراحتی خیلی مهم است مراقب خود باشید.

در حقیقت باید برای شفای روح تان درد و اندوه وارد شده را بپذیرید.

دوری کردن از احساساتی چون غم و فقدان فقط روند بهبودی را طولانی تر می کند.

می توانید احساسات بدتان را به روش های خلاقانه ای مانند نوشتن آنها بروز دهید.

یا با شرکت کردن در امور خیریه غم خود را فراموش کنید.

موقع اندوه و افسردگی به راحتی غذا خوردن فراموش می شود اما وعده های غذایی تان را ازدست ندهید چراکه ذهن و بدن درکنار هم فعالیت می کنند.

گاهی اوقات افراد غم و اندوه را با افسردگی اشتباه می گیرند.

البته از آنجایی که این دو مورد علایم بسیار مشابه ای دارند تشخیص آن دو از هم گاهی اوقات بسیار سخت می شود.

غم و اندوه ترکیبی از انواع متفاوتی احساسات است.

یعنی فرد حتی در عین غمگین بودن ممکن است لحظه ای موضوعی برای خندیدن داشته باشد اما فرد افسرده دایما احساس تهی بودن و ناامیدی می کند.

بنابراین با تشخیص درست روش درمانی صحیحی به کار برید. اگر فکر می کنید زندگی دیگر ارزشی ندارد، ایکاش می مردید، دایم خودتان را به خاطر اتفاق افتاده سرزنش می کنید، به دیگران نمی توانید اعتماد کنید، نمی توانید فعالیت های روزمره تان را از سر بگیرید شما افسرده شده اید و حتما باید از کمک های حرفه ای بهره مند شوید.

سلامت نیوز

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

چگونه از غم خلاص شویم
چگونه از غم خلاص شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *