چطور به زندگیم نظم بدم

 
helpkade
چطور به زندگیم نظم بدم
چطور به زندگیم نظم بدم

افراد بسیار منظم، ذاتا اینگونه بدنیا نیامده‌اند. آنها برای اینکه منظم بمانند، عادت‌های مناسبی را پیش می‌گیرند. در اینجا ۹ عادت لازم و ضروی برای داشتن یک زندگی منظم ذکر شده است.

۱-همه چیز را یادداشت کنید.همه ما در اطرافمان شخصی را می‌شناسیم که همه تولدها را به یاد داشته و برای هر مناسبتی کارت تبریک می‌فرستد. این کار شعبده‌بازی نیست و آنها معجزه نمی‌کنند، و برای یادآوری تاریخ‌های مهم از حافظه خود استفاده نمی‌کنند. به خاطر سپردن وقایع از شما یک شخص منظم نمی‌سازد. شما باید سعی کنید تا وقایع را یادداشت کنید.

یک خودکار و چند ورق کاغذ یک روش خوب برای به یاد داشتن وقایع است و بسیار هم دایمی است. البته می‌توانید از یک کامپیوتر و یا تلفن‌همراه برای یادداشت کردن استفاده کنید. با حفظ تاریخ‌های مهم و یادآوری آنها در ذهن خود، فقط زندگی خود را پیچیده‌تر می‌کنید. همه چیز را بنویسید: لیست خرید، سوغاتی و هدایا، تاریخ و روزهای مهم مثل قرارملاقات‌ها و روزهای تولد.

به عنوان یک آزمایش، سعی کنید اسامی افرادی که با آنها ملاقات کرده‌اید را بنویسید، با این روش، شما اسامی افراد بیشتری را به یاد خواهید داشت.

چطور به زندگیم نظم بدم

۲- فهرستی از کارها و مهلت سررسیدشان تهیه کنید.افراد منظم وقت خود را هدر نمی‌دهند. آنها بر این باورند که نظم در کارها با بهره‌وری ارتباط مستقیم دارد. بنابراین برای هر روز و هر هفته خود جداولی را درست می‌کنند، مهلت سررسید کارها را مشخص می‌کنند و به اهداف خود دست پیدا می‌کنند. در یک زندگی شلوغ و بهم ریخته، شما وقت کافی برای رسیدن به اهدافتان را ندارید.

به عنوان یک آزمایش، به لیست کارهای خود نگاه کنید و یا یک لیست برای خود درست کنید، کارهایی که می خواهید در زندگی خود انجام دهید را بنویسید، سپس کارهایی که برای رسیدن به آنها باید انجام دهید را نیز یادداشت کنید.

۳- کارهایتان را به تعویق نیاندازید.هر قدر در انجام کاری سستی کنید، رسیدن به آن سخت‌تر خواهد شد. اگر می‌خواهید که زندگی شما استرس و دشواری‌های کمتری داشته باشد پس هر چه سریع‌تر آن را سازماندهی کنید. به موقع انجام دادن کارها وظایف شما را سبک‌تر خواهد کرد.

به عنوان یک آزمایش، به یک مورد که باید در زندگی خود سازماندهی کنید، فکر کنید، آن را بنویسید و اینکه چه موقع می‌توانید آن را انجام دهید و برای رسیدن به آن به چه چیزهایی نیاز دارید. اگر می‌توانید همین حالا آن را انجام بدهید پس اینکار را بکنید.

۴- به هر چیزی مکانی اختصاص دهید.اگر شما خانه نداشته باشید، براحتی گم می‌شوید. سازماندهی زندگی به این معناست که وسایل خود را در جای درست قرار دهید. افراد منظم بوسیله قرار دادن وسایل در محل مناسب و برچسب زدن فضاهای نگهداری این وسایل، محیط اطراف خود را مرتب نگه می‌دارند. این عمل دسترسی شما را به وسایل مورد استفاده‌تان آسان می‌کند، و مانع از بهم ریختگی و شلوغی قفسه‌ها و فضاهای اطراف شما می‌شود. در پیدا کردن فضا برای وسایل خود خلاق باشید. در ضمن، هرگز از برچسب “جورواجور” یا “متنوع” استفاده نکنید.

به عنوان یک آزمایش، یک بخش از منزل خود را انتخاب کنید تا دوباره آن را سازماندهی کنید. اگر وسایل پراکنده‌ای وجود دارند، آنها را دسته‌بندی کنید، پس از اینکار برای آیتم‌های مشابه، مکانی پیدا کنید. روی آن برچسب بزنید و آن را در جای مناسب بگذارید. به عنوان مثال جای خودکار و مداد شما باید قابل دسترس باشد ولی چیزهایی که به ندرت استفاده می‌شوند در جایی دورتر نگهداری شوند.

۵- بطور منظم ساماندهی کنید.در هفته اوقاتی را به مرتب کردن اختصاص دهید. افراد منظم در هفته اوقاتی را به این کار اختصاص می‌دهند. باید بدانید که وسائل به خودی خود مرتب نمی‌شوند، بلکه باید به طور پیوسته و مداوم مرتب شوند.

به عنوان یک آزمایش، یک زمان مناسب برای مرتب کردن وسایل خود در نظر بگیرید و این کار را انجام دهید.

۶- وسایلی را که احتیاج دارید، نگه دارید.وسایل بیشتر منجر به شلوغی بیشتر می‌شود. افراد منظم فقط وسایلی که احتیاج دارند و از آنها استفاده می‌کنند را نگه می‌دارند. وسایل کمتر به این معناست که شما از داشتن و استفاده کردن آنها لذت بیشتری می‌برید و احساس بهتری دارید تا اینکه نصف وسایلتان به خاطر بی‌استفاده ماندن خاک بگیرند. آیا تاکنون این حس به شما دست داده است که برای تمام وسایلی که دارید فضای کافی نداشته باشید، پس به جای اینکه به دنبال خرید یک قفسه و یا خانه بزرگ‌تر باشید، بهتر است از شر برخی از وسایل اضافه خلاص شوید.

به عنوان یک آزمایش، یک لیست تهیه کنید و وسایلی که احتیاج دارید را یادداشت کنید، سپس اسامی وسایلی که مال خودتان است را بنویسید، اگر تعداد وسایلی که مال شما هستند از تعداد وسایل مورد نیازتان تجاوز کرد، پس وقت آن است که آنها را مرتب و ساماندهی کنید.

۷- از خرید کالاهای ارزان اجتناب کنید.شما کالاهایی که نیاز نداشته‌اید را کنار گذاشتید. آیا با دیدن یک حراجی، آنها را جایگزین می‌کنید؟ به جای خرید بدون برنامه چیزهای ارزان، چیزهایی که واقعا احتیاج دارید را یادداشت کرده و آنها را تهیه کنید. افراد منظم تحت تاثیر تبلیغات غلط قرار نمی‌گیرند زیرا وسایل حراجی فقط باعث شلوغی می‌شوند.

به عنوان یک آزمایش، بدون هیچ پولی به یک مرکز خرید بروید و فقط به وسایلی نگاه کنید که اگر پول داشتید آنها را می‌خریدید، اگر چیزی پیدا نکردید، که خوش به حال شما، ولی اگر یک لیست تهیه کردید، آن را نگه دارید و یک ماه بعد دوباره به آن نگاه کنید، اگر هنوز هم آنها را می‌خواهید پس وقت آن رسیده که آنها را بخرید.

۸-مسئولیت‌ها را واگذار کنید.یک زندگی منظم با مسئولیت‌ها، قرار ملاقات‌ها و مهلت سررسیدها انباشته نمی‌شود. زیرا چیزهایی که استرس‌زا هستند کم کم باعث بی‌نظمی می‌شوند.

به عنوان یک آزمایش، به لیست کارهای خود نگاه کنید، کارهایی را پیدا کنید که می‌توانید آنها را حذف کنید یا به شخص دیگری واگذار کنید. حالا استرس اینکه می‌بایست آن کارها را انجام دهید از بین رفته است.

۹- بیشتر کار کنید.در زندگی بیشتر تلاش کنید، بعد از اینکه شما یکسری از مسئولیت‌ها را واگذار کردید و سپس یک جدول یا لیست تهیه کردید، آنوقت می‌توانید کارها و زمان انجام آنها را سازماندهی کنید.  منظم بودن راحت نیست و مستلزم کار زیاد است. بنابراین وقتی شما سخت‌تر کار می‌کنید، از زندگی منظم خود لذت می‌برید.

برگرفته از: www.lifehack.org

سلام مطالب خوبی بود…ایا کتابی هست واسه اموزش تند خوانی؟ ممنون.

سلام من نادر هستم فقط میخواهم ابراز نظر کنم اگر میخواهید سریع بخوانید در قدم اول کتاب هاییکه کم حجم هستند انتخاب کنید.وبخوانید وبعدا کتابی را بخوانید که از خود audio داشته باشد.و انرا گوش کنید تا اینکه خواندن شما پیشرفت کند.وسریع شود امتحان کردن شرط است

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام*

ایمیل*

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم

© تمام حقوق برای پونیشا محفوظ است.

هم‌اکنون +۱۰۰ نفر در پونیشا مشغول به کار هستند.

قطع زنجیره انتقال ویروس از طریق ماندن در خانه، تنها و موثرترین راه جلوگیری از شیوع کرونا در جهان اعلام شده است.

پادکست

موفقیت و انگیزشی

بازاریابی و فروش

کار آفرینی و کسب و کار

زندگی نامه افراد موفق

چطور به زندگیم نظم بدم

معرفی کتاب

صفحه اصلی ذهن قدرتمند چگونه می توانید نظم را در زندگی خود جاری سازید؟

روزی شخصی به من گفت:” من قول می‌دهم اما به قولم عمل نمی‌کنم. تصمیم می‌گیرم اما هرگز به آن متعهد نیستم. هرگز کاری را که شروع می‌کنم به پایان نمی‌رسانم. چه کار کنم که اینگونه نباشم؟ همیشه به خودم می‌گویم که از الان منظم‌تر می‌شوم اما هرگز چنین اتفاقی نمیفتد.  چگونه به فردی منظم تبدیل شوم و به قولم عمل کنم؟ پیشنهاد شما چیست؟”اگر شما هم این مشکل را دارید این مقاله را مطالعه کنید.

نظم یک عادت است و مثل هر عادتی به تکرار نیاز دارد تا برایتان آسان شود و خودکار آن را انجام دهید. برای منظم شدن باید از کارهای ساده‌ای که به اندکی نظم نیاز دارند و به راحتی از پس آن ها برمی‌‌آیید، شروع کنید. اگر از عهده‌ی این کارها برآمدید می‌توانید کارهایی را که نیاز به نظم بیشتری دارند، انجام دهید.

برای واضح شدن مقصودم چند مثال آورده‌ام:

ساعت زنگتان را 20 دقیقه زودتر از زمانی که هر روز از خواب برمی‌خیزید، تنظیم کنید. وقتی ساعت زنگ خورد سریع و بدون هیچ تأخیری از رختخواب بلند شوید. شاید سخت باشد اما این کار برای منظم شدن تمرین بسیار خوبی است.  قبل از  قول دادن مطمئن باشید که از پسِ انجام چنین قولی برمی‌آیید.این کار خوبی نیست که قول بدهید و بعد آن را انجام ندهید. زیرا این کار به ذهن ناخودآگاهتان یاد می‌دهد که هرگز نمی‌توانید به قولتان عمل کنید.

بهتر و عاقلانه‌تر این است که وعده هایی بدهید که معمولا کوچک هستند و مطمئن هستید که می توانید به آن ها عمل کنید. این باعث می‌شود که ذهن ناخود آگاهتان یاد بگیرد که شما می‌توانید به قولتان عمل کنید. موضوع دیگر این است که باید بیندیشید و بفهمید که کدام عادت هایتان را باید تغییر دهید و شروع به تغییر آن ها کنید.

” نظم و انضباط در واقع، به معنای توانایی ما برای انجام کارهایی است که ما نمی خواهیم انجام دهیم.”     « آردن ماهلبرگ»

” اگر بر خودت مسلط نشوی، نفس بر تو مسلط می‌شود.”    «ناپلئون هیل»

اگر می‌خواهید که فردی منظمباشید، باید در این کار جدی باشید و وقت و نیروی خود را صرف آن کنید. همچنین باید چند تمرین را انجام دهید تا این مهارت قوی را به یک عادت تبدیل کنید. اگر منظم نیستید نگران نباشید با اندکی آموزش می‌توانید در آن پیشرفتکنید. شما می‌توانید یاد بگیرید تا به قولتان عمل کنید، مصمم باشید و هرکاری را که شروع کرده اید به پایان برسانید. می‌توانید یاد بگیرید که پشتکار و استقامت داشته باشید و در زندگی‌تان منظم‌تر باشید.

اکثر انسان های موفقی که در اطراف خود می شناسیم منظم هستند و همیشه در همه کارهای خود نظم را رعایت می کنند. اما دیگر چه ویژگی هایی داشته اند که سبب موفقیت آنان گشته است؟ می توانید برای یافتن پاسخ این سؤال در سمینار موفقیت شرکت نمایید، تا از استاد احمد محمدی ویژگی های خاص افراد موفق را بیاموزید. کافی است بر روی لینک زیر کلیک نمایید تا با نحوه ی ثبت نام در این سمینار و محتوای آموزشی آن  آشنا گردید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


کلکسیون فرشهای مدرن و کلاسیک برای خرید

 

 

چطور به زندگیم نظم بدم

نظم در مکان

مدیریت مکان یعنی ایجاد تعادل و هماهنگی بین وسایل پیرامون مان تا در زندگی مان تاثیراتی سودمند پدید آید.

عوامل موثر در مدیریت مکان:

پاکیزگی فیزیکی: زدودن هر گونه چرک، دود، چربی و خاک آلودگی از محیط زندگی، پالایش مکان است.

عدم انباشتگی و درهم ریختگی: هر گونه بی نظمی و درهم برهمی و نگهداری انبوهی از اشیاء غیرلازم و مواد زائد در زندگی ساکنان آن مکان اغتشاش و گرفتگی تولید می کند.

فقط آنچه را که در دست دارید یا مورد استفاده قرار می دهید نگه دارید.

ظاهر اتاقتان چیزی است که در درونتان اثر می گذارد پس اگر اتاقتان نامنظم باشد قطعاً نوعی بی نظمی و درهم ریختگی درونی نیز وجود دارد. با جمع و جور کردن و نظم بخشیدن به بیرون، درون نیز به سوی نظم و هماهنگی پیش می رود.

هر چه اشیاء بیشتری را در فضای زندگیتان وارد کنید فضای کمتری برای جریان آزاد انرژی باقی می ماند و به انجام رساندن امور دشوارتر است.

هر چیز ناتمام در سطح فیزیکی، ذهنی یا عاطفی، روان آدمی را دچار درهم ریختگی می کند دکمه ی افتاده ای که باید دوخت، تکلیفی که نیمه کاره است و هزاران چیز ناتمام اگر تمام شان نکنید جلوی پیشرفت زندگی تان را می گیرد.

نظم در زمان

مدیریت زمان یعنی رموز استفاده بهتر از وقت که ما را قادر می سازد با سرعتی بیش از آنچه تاکنون تصور می کردیم به هدف های خود دست یابیم.

 

عوامل مهم در مدیریت زمان :

1- مدیریت زمان بیش از هر چیز نیاز به انضباط فردی، خویشتن داری و تسلط بر نفس دارد.

2- چشم انداز درازمدت خود را شرح و بسط دهید می خواهید ظرف پنج سال آینده به کجا برسید؟

3- همیشه از خودتان بپرسید: با ارزش ترین استفاده ای که در حال حاضر می توانم از وقتم بکنم چیست؟

4- برای مدیریت زمان خود، باید خوشبختی را هدف اصلی زندگیتان قرار دهید.

5- سعی کنید در آن واحد فقط روی تغییر دادن یکی از رفتارهای خود تمرکز کنید.

6- قابلیت های خود را در زمینه هایی که نتایج کلیدی برای شما به بار می آورد افزایش دهید.

7- از یک دفترچه برنامه ریزی به عنوان وسیله اصلی تنظیم وقت خود استفاده کنید و روی کاغذ فکر کنید.

 

 

8- برای هر هفته از هفته ی قبل و برای هر روز از روز قبل برنامه ریزی کنید.

9- کارهای تان را یکی یکی انجام دهید و وقتی کاری را به اتمام رساندید آن را کنار بگذارید.

10- مدام از خودتان بپرسید: “می خواهم چه کاری انجام بدهم؟” و “چطور می خواهم این کار را انجام دهم؟”

 

11- از تلفن به عنوان یک وسیله ی کاری استفاده کنید زود بروید سر اصل مطلب و از تعارفات کم کنید.

12- برای هر یک از مکالمات تلفنی خود از قبل برنامه ریزی کنید و مکالمات خود را دسته بندی کنید و آنها را با هم انجام دهید.

13- هر قدر درانجام امور ساده، منظم تر و مقرراتی تر باشید می توانید در انجام امور مهم طبیعی تر و آزادانه تر عمل کنید.

14- برای اینکه به حداکثر بهره وری دست پیدا کنید با تکرار پی در پی این جمله به خودشان نظم و ترتیب بدهید: “خوب برگردیم سر کار”

 

 

چطور به زندگیم نظم بدم

15- خود را به عنوان فردی منظم، کارآمد و موثر تصور کنید.

16- خود را ملزم کنید که وقت شناس باشید و دیگران را معطل نگذارید.

17- کارهایتان را دسته بندی کنید و تمام کارهای مشابه را همزمان انجام دهید.

18- فکر کردن از آینده به گذشته را تمرین کنید موقعیت خود را در سال بعد مجسم کرده و از آن دیدگاه به مسیر پشت سر خود نگاه کنید.

19- برقراری ارتباط ضعیف یا نامفهوم با دیگران از عمده ترین عوامل اتلاف وقت است.

20- توانایی حل مسایل به نحو خوب و موثر موجب صرفه جویی بسیار در وقت می شود.

21- مسئله هر چه باشد پیش از آنکه به حل آن بپردازید آن را بطور دقیق و روشن روی کاغذ بیاورید.

 

 

22- اختصاص دادن وقت خود به دیگران به منظور آموزش چگونگی انجام کارهایشان یکی از عوامل مهم صرفه جویی در وقت است.

23- اولین ساعت روز را که به ساعت طلایی معروف است صرف خودتان کنید.

24- همیشه برای انجام کارهایتان جدول زمان بندی شده داشته باشید و تمام کارها و قرار ملاقات ها را در آن بنویسید.

25- انسان های برتر، از وقت خود به گونه ای استفاده می کنند که گویی دیگران نظاره گر اعمال آنها هستند حتی وقتی که تنها هستند و کسی آنها را نمی بیند.

26- انسانهای برتر می توانند همزمان هم دید درازمدت داشته باشند و هم کوتاه مدت.

27- داشتن ذهن انعطاف پذیر کلید مدیریت زمان و استفاده بهتر از وقت است.

 

28- یکی از عوامل مهم اتلاف وقت ادامه دادن به ارتباط با افرادی است که به شما و اهدافتان هماهنگی لازم را ندارند.

 

 

29- استراحت کوتاه و ریلکس کردن از ابزارهای مدیریت زمان است. یک استراحت کوتاه می تواند شما را برای ساعاتی که در پیش دارید شارژ کند.

30- اطلاعات و مدارک خود را با دقت بایگانی کنید زیرا 30 درصد از وقت معمولاً صرف جستجو برای یافتن چیزهایی می شود که معلوم نیست کجا گذاشته شده اند.

31- تندخوانی را یاد بگیرید تا بتوانید در مدت کوتاه تری مطالب بیشتری را مطالعه کنید.

32- از خواندن مطالب غیر ضروری خودداری کنید.

33- 80 درصد از کلیه اطلاعاتی که بایگانی و ذخیره می شوند هرگز مورد استفاده مجدد قرار نمی گیرند.

34- در هر هفته یک روز و هر چهار ماه یک هفته هر سال حداقل دو هفته کامل به تعطیلات بروید زیرا به تعطیلات رفتن یکی از بهترین راه های استفاده از وقت است.

35- با افراد و عواملی که باعث بهم خوردن برنامه شما می شوند، قاطعانه و صمیمانه “نه” بگویید.

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


دریافت کارت تخفیف 20درصدی درمان

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


درمان اختلالات گفتاری کودکان


بهترین پیشنهادهای خرید برای کتاب کودک

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟


به همسرت اعتماد نداری؟


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!


واسه همه چی جا هست!


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

خانه » انگیزه و اعتماد به نفس » تاثیر نظم در موفقیت و زندگی (۴ راهکار برای منظم بودن)

همه ما عادت‌های مخصوص خودمان را داریم و گاهی به این نکته توجه نمی‌کنیم که این عادت‌ها تاثیر مستقیم روی آینده و کیفیت زندگی‌مان دارند. از جمله عادت‌هایی که بعضی افراد نسبت به آن بی‌توجه هستند و از اثر بی‌نظیر این کار بر موفقیت خبر ندارند، عادت منظم بودن است. بعضی‌ها تصور می‌کنند نظم تاثیر زیادی در زندگی‌شان ندارد و یک انتخاب شخصی است؛ می‌توانی منظم باشی یا این‌که برای انجام کارهای روزانه‌ات هیچ نظم و ترتیب خاصی نداشته باشی!

اما مساله اصلی اینجاست که موفقیت رابطه کاملا مستقیمی با نظم دارد و افراد موفق از نظم خاصی در زندگی‌شان پیروی می‌کنند. اگر کسی دوست دارد در زندگی شخصی‌اش موفق شود یا به اهداف کاری و درسی‌اش برسد، نباید از نظم غافل شود. البته بیش‌تر افراد ترجیح می‌دهند منظم باشند اما گاهی فرد ناخودآگاه به بی‌نظمی عادت می‌کند، بی‌نظمی بخشی از شخصیت او می‌شود و در نتیجه دیگران نیز او را با همین ویژگی می‌شناسند.

این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. از جمله این دلایل می‌توان به تربیت خانوادگی یا تنبلی و بی‌توجهی خود شخص اشاره کرد. اگر به هر دلیلی بی‌نظمی در همه یا بخشی از زندگیی‌تان وجود دارد، با ما همراه باشید تا ابتدا درباره اهمیت نظم و تاثیر آن بر زندگی‌مان صحبت کنیم و سپس روش‌هایی برای منظم بودن یاد بگیریم.

چطور به زندگیم نظم بدم

شاید بارها اطرافیان‌تان از شما درخواست کردند تا کمی محیط اطراف‌تان را تمیز نگه دارید و یا با نظم بیش‌تری کارها و پروژه‌هایتان را انجام دهید. اما شاید شما در پاسخ به آن‌ها گفته باشید: مهم اینه کارم رو انجام بدم حالا با نظم یا بی‌نظم. این‌که اطرافم مرتب نیست یا کارهام رو عقب میندازم اثر خاصی رو زندگی‌ام نداره. مهم اینه که کارم رو بالاخره تموم کنم و…

یا این‌که حتی قبلا تلاش‌ کرده باشید تا تبدیل به فردی منظم شوید اما شکست خورده باشید. موضوع مهمی که در اینجا باید مطرح کنم این است که هیچ‌کس نمی‌تواند بدون داشتن نظم و برنامه در زندگی‌اش به موفقیت شخصی یا شغلی برسد. در حقیقت افراد موفق، نه تنها اهداف مشخصی دارند و کارهای خود را در زمان تعیین شده انجام می‌دهند، بلکه به نظم محیط نیز اهمیت می‌دهند.

‏با انضباط فردی، تقریبا همه چیز امکان‌پذیر است.

فردی را تصور کنید که شب‌ها تا دیر وقت بیدار ‌می‌ماند و در فضای مجازی بی‌هدف می‌چرخد، صبح‌ها خواب می‌ماند و اکثر اوقات با عجله به سر کلاس یا سر کار می‌رود. میز کار او، اتاق شخصی و وسایل او همیشه بهم ریخته‌اند. برای این‌که بتواند چیزی که می‌خواهد پیدا کند باید ساعت‌ها بگردد چون وسایل او جای مخصوصی ندارند و پراکنده هستند. بیش‌تر مواقع این شخص نمی‌تواند پروژه‌ها، تکالیف و کارهایش را به موقع تمام کند و به همین دلیل با مشکلات زیادی مثل استرس رو به رو می‌شود.

به نظر شما شخصی با این سبک زندگی می‌تواند تبدیل به فردی موفق شود؟ بدون شک پاسخ منفی است. چون این نوع زندگی باعث آشفتگی روحی می‌شود و نه تنها شخص نمی‌تواند کارهایش را به موقع انجام دهد، بلکه ذهن او نیز دچار آشفتگی می‌شود و آرامش درونی‌اش را از دست می‌دهد.  

اگر فکر می‌کنید بخشی از این متن یا همه این موارد، درباره شما صدق می‌کند، بهتر است از همین امروز به فکر تغییر عادت‌تان باشید.

همان‌طور که اشاره کردیم، برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه‌ای چه شغلی، چه درسی یا در زندگی شخصی باید به نظم توجه ویژه‌ای داشته باشیم. زیرا این کار تاثیرات مثبت زیادی در هر جنبه از زندگی‌مان دارد.

اگر بخواهیم فقط به چند مورد از تاثیرات مثبت منظم بودن اشاره کنیم، می‌توانیم بگوییم:

البته من به صورت گذرا به مزیت‌های منظم بودن اشاره کردم، اما همه ما به خوبی می‌دانیم که نظم بر روی تمام جنبه های زندگی‌مان تاثیر مثبت دارد و افراد منظم بیش‌تر از دیگران به موفقیت و آرامش درونی می‌رسند.

برای این‌که بتوانید زندگی بهتر و منظم‌تری داشته باشید، باید برای خودتان مشخص کنید که از زندگی چه می‌خواهید و قصد دارید به چه اهدافی برسید. تا زمانی که درک درستی از مسیر زندگی و آینده‌تان نداشته باشید، نمی‌توانید نظم را در زندگی‌تان پیاده کنید.

فرد بی‌هدف هر روز بدون انگیزه خاصی از خواب بیدار می‌شود و به دلیل این‌که هدف مشخصی ندارد ساعت‌ها در تختخواب می‌ماند، شب‌ها دیر به خواب می‌رود. علاوه براین‌ها، چون سلامتی و تناسب اندام را به عنوان هدف تعیین نکرده، بنابراین هر نوع غذایی می‌خورد و از رژیم غذایی خاصی پیروی نمی‌کند. برای این نوع افراد زندگی فقط تکرار لحظه‌ها است.

اما شخصی که هدف‌های مشخصی دارد، برای رسیدن به این اهداف برنامه مشخصی تعیین می‌کند. به عنوان مثال، اگر فردی بخواهد در کنکور در رشته خاصی قبول شود، به خوبی می‌داند باید برای رسیدن به این هدف، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد و  تعیین کند که هرروز چند ساعت و از کدام کتاب مطالعه کند. یا اگر فردی مسئولیت پروژه‌ای را قبول می‌کند، هدفش این است که آن پروژه را  تا زمان مشخصی انجام ‌دهد.

حتی هدف فرد می‌تواند تمیز نگه داشتن خانه، درست کردن غذای سالم برای اعضایی خانواده و … باشد.

 تعیین هدف به فرد کمک می‌کند تا تصویر درستی از کارهایی که باید انجام دهد داشته باشد و وقتی هدف، مشخص است، شخص تمایل بیشتری به انجام آن دارد. بنابراین، در قدم اول اگر شما می‌خواهید تبدیل به فردی منظم شوید باید اهداف‌تان را مشخص کرده و چشم‌انداز درستی از آینده و کارهایی که باید انجام دهید، ترسیم کنید.

یکی از مترادف‌های موفقیت نظم است. در ابتدای مقاله درباره اهمیت نظم صحبت کردیم. نظم به ما کمک می‌کند تا آرامش ذهنی داشته باشیم، کارهایمان را به موقع تمام کنیم و زمان بیش‌تری در اختیار ما باشد.

همچنین درباره این صحبت کردیم که اگر عادت نظم در شما وجود ندارد، جای نگرانی نیست زیرا می‌توانید با برخی راهکارها این عادت را در خودتان ایجاد کنید. اولین راهکار برای منظم شدن این بود که اهداف‌ مشخصی داشته باشید. هدف‌گذاری به ما کمک می‌کند تا بدانیم از زندگی چه می‌خواهیم وبرای رسیدن به شرایط ایده‌آل‌مان برنامه‌ریزی کرده و تلاش کنیم. بدون داشتن هدف، ما در زندگی سرگردان خواهیم شد و مقصد خودمان را نخواهیم شناخت. بنابراین، اهداف‌تان را تعیین کرده و برای رسیدن به این هدف‌ها نقشه راه بکشید.

 در ادامه، درباره چهار راهکار دیگر برای افزایش نظم در زندگی‌مان بحث خواهیم کرد. این راهکارها به شما کمک می‌کنند تا تبدیل به فرد منظم‌تری شوید.

اگر دلتان می‌خواهد تبدیل به فردی موفق شوید، نظم محیط را دست‌ کم نگیرید. اگر اتاق یا محیط کاری شما بهم ریخته باشد، ناخودآگاه ذهن‌تان نیز آشفته می‌شود. همچنین اگر در یک اتاق بهم ریخته دنبال چیزی بگردید، وقت‌تان بیش‌تر تلف می‌شود.

افراد منظم برای همه مدارک و وسایل‌شان جای مخصوصی دارند و هر وقت به چیزی نیاز داشتند به راحتی می‌توانند آن را پیدا کنند. محیط اطراف آن‌ها از نظم خاصی پیروی می‌کند. همه چیز در جای خاص خود قرار دارد. لباس‌ها در کمد هستند، برگه‌ها در پوشه مخصوص خودشان، کاغذهای باطله در سطل زباله و … .

اگر تا به امروز به نظم محیط توجه زیادی نداشتید از امروز سعی کنید این عادت را در خودتان به وجود بیاورید که همه چیز را در جای مخصوص خودش قرار دهید. میز کارتان را خلوت نگه دارید تا تمرکزتان بالاتر برود، کتاب‌هایتان را در قفسه بچینید و پوشه‌هایی برای مطالب درسی، پروژه‌ها، مدارک‌تان داشته باشید تا وقتی به آن‌ها نیاز داشتید به راحتی بتوانید آن‌ها را پیدا کنید.

از دیگر راهکارهایی که به شما کمک می‌کند تا منظم‌تر شوید این است که از جدول زمان‌بندی برای انجام کارهایتان استفاده کنید.

ابتدا وظایف و کارهای خودتان را لیست کنید. به عنوان مثال، تعیین کنید که در این ماه چه مسئولیت‌هایی بر عهده شما است. سپس جلوی هر مورد، زمانی بنوسید که باید تا آن تاریخ آن کار را تمام کرده باشید. در ادامه می‌توانید برای خودتان تنبیه یا تشویق مشخص کنید.

اگر شما آن کار را تا تاریخ تعیین شده، انجام دادید می توانید هدیه‌ای برای خودتان بخرید، یا به مهمانی و کنسرت مورد علاقه‌تان بروید. در غیر این صورت، خودتان را مجازات کرده و از علاقه‌مندی‌هایتان محروم کنید. این‌کار به مرور زمان به شما کمک می‌کند تا نهایت تلاش‌تان را به کار ببرید و کارهایتان را در زمان مشخص آن انجام دهید.

همچنین، لیست کردن کارها و تعیین زمان برای انجام‌شان به ذهن شما آرامش می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین عوامل بی‌نظمی این است که ما چند کار را هم‌زمان شروع می‌کنیم؛ به همین دلیل، دچار استرس می‌شویم و بیش‌تر اوقات رشته امور از دست‌مان در می‌رود. در نتیجه، وقت کم آورده و کارهایمان را ناتمام رها می‌کنیم؛ یا این‌که به دلیل نداشتن وقت کافی محیط اطراف‌مان شلوغ و بی‌نظم می‌شود.

چطور به زندگیم نظم بدم

اگر می‌خواهید در انجام کارهایتان وقت کم نیاورید و آن‌ها را به بهترین صورت انجام دهید، چند کار را هم‌زمان شروع نکنید. سعی کنید برای خودتان یک لیست از اولویت‌هایتان تهیه کنید و در ابتدا سراغ اولویت‌های اصلی‌تان بروید.

یکی از دوستان من تصمیم گرفت مهارت‌های جدیدی یاد بگیرد، به همین دلیل در چند کلاس همزمان ثبت‌نام کرد. او تصمیم داشت نقاشی، زبان و موسیقی را در یک بازه زمانی یاد بگیرد. بدون شک می‌توانید نتیجه را پیش بینی کنید.

او نه تنها نتوانست این کلاس‌ها را تکمیل کند بلکه دچار آشفتگی روحی نیز شد. او احساس بدی درباره خودش و توانایی‌هایش داشت و فکر می‌کرد که از پس هیچ کاری نمی‌تواند بربیاید. به او توضیح دادم که دلیل عدم موفقیتش این بود که چند هندوانه را با هم برداشت. به همین دلیل نتوانست تکالیف این کلاس‌ها را به موقع انجام دهد و در نتیجه از هر کدام فقط کمی یاد گرفت. اما اگر او اول سراغ یادگیری یکی یا دو تا از این موارد می‌رفت و سپس مهارت‌های جدید می‌آموخت، نه تنها از نظر روحی دچار آشفتگی نمی‌شد بلکه می‌توانست نظم بیش‌تری در انجام کارهایش داشته باشد.

بنابراین، شما هم سعی نکنید چند کار را هم‌زمان انجام دهید بلکه تمرکزتان را روی اولویت‌ها قرار داده و ابتدا آن‌ها را تکمیل کنید.

‏من بدون عادت به وقت‌شناسی، نظم، و تلاش، بدون اراده برای تمرکز بر روی یک موضوع در هر زمان، هرگز نمی‌توانستم به موفقیت‌هایی که بدست آورده‌ام برسم.

شما از چه عادت غذایی پیروی می‌کنید؟ صبح‌ها چه ساعتی بیدار می‌شوید و شب‌ها چه ساعتی می‌خوابید؟ برای انجام کارهایتان برنامه مشخصی دارید یا هر وقت دلتان خواست سراغ انجام کارها می‌روید؟

اگر برای سوالات بالا، پاسخ‌ و برنامه مشخصی داشتید، شما فرد منظمی هستید. اما اگر سبک زندگی شما به این‌گونه است که زمان بیداری و خواب‌تان مشخص نیست، هر نوع مواد غذایی می خورید و به کالری و چربی آن‌ها دقت نمی‌کنید، هر روز زمان مشخصی برای ورزش ندارید و در کل روزهایتان را بی‌هدف شروع و به پایان می‌رسانید. باید تجدید نظری در برنامه‌هایتان داشته باشید.‌

سعی کنید از امروز سبک زندگی‌تان را تغییر دهید. ساعت خواب و بیداری‌تان را تنظیم کرده و برای طول روزتان برنامه مشخصی داشته باشید. می‌توانید شب‌ها قبل خواب برنامه روز بعدتان را بنویسید و طبق آن برنامه عمل کنید. افرادی که روزشان را با برنامه شروع می‌‎‌کنند و به پایان می‌رسانند، موفقیت‌های بیش‌تری نصیب‌شان می‌شود.

ناپلون هیل : داشتن برنامه دقیق و منظم، پیمودن نیمی از راه است.

بررسی سبک زندگی‌تان به شما کمک خواهد کرد تا در صورت داشتن ایراد در سبک‌تان، آن‌ها را برطرف سازید و نظم بیش‌تری به زندگی‌تان ببخشید. در پایان این نکته را به خاطر بسپارید که شما برای موفقیت نیاز به عادت‌های خوب دارید و یکی از مهم‌ترین عادت‌ها برای رسیدن به موفقیت، نظم است.

سلام به گروه بسیار بزرگ و دوست داشتنی عرشیان…تشکر و قدردانی میکنم بابت این متن های فوق‌العاده زیبا و مهمی که دراختیار ما قراردادین

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه عرشیان، گروهی متشکل از افرادی است که با شناخت خود و توانمندی‌هایشان توانسته‌اند مسیر زندگی خود را تغییر دهند و اکنون آماده هستند تا شما را در این راه یاری کنند. خلاقیت و نوآوری اساسی‌ترین قانونی است که موسسه آموزشی مهارت زندگی عرشیان در تمام فعالیت‌ها سرلوحه خود قرار داده است.

ورود و ثبت نام

وبلاگ

در این مقاله هر آنچه درباره نظم نیاز دارید را یاد میگیرید.مباحثی مثل نظم چیست؟ چگونه ذهن منظم داشته باشیم؟ مهارت های منظم بودن چیست؟ انسان‌‌‌های منظم چه ویژگی دارند؟ فواید نظم چیست؟ چگونه در مدرسه و دانشگاه منظم باشیم؟ چگونه اتاقی مرتب داشته باشیم؟

کمربندهایتان را محکم ببندید که میخواهیم شروع کنیم.

 

چطور به زندگیم نظم بدم

مغز انسان تمایل دارد کارهایی را انجام دهد که انرژی کمتری مصرف کند. بنابراین با شروع یک تغییر به اسم نظم مغز انسان با آن مقابله می کند.

 

یکی از بهترین روش ها برای افزایش نظم و انضباط در زندگی یادداشت کردن کارهایی است که به ذهن ما می آید. برای همه ما پیش آمده است که مشغول انجام کاری هستیم و ناگهان قطاری از افکاری که در حال حاضر قادر به انجام آنها نیستیم در ذهنمان عبور می کند. بهترین کار این است که آنها را از ذهنمان بر روی کاغذ منتقل کنیم. با این کار هم کیفیت کاری که انجام میدهیم بیشتر می شود هم به موقع به برنامه‌های عقب مانده مان میرسیم.

 

خیلی از ما برای اینکه منظم باشیم باید کاری را انجام دهیم که در آن لحظه حوصله آن را نداریم. جادوی ۱۵ دقیقه ای میگوید فقط ۱۵ دقیقه وقتت را برای آن کار بگذار و ناگهان از نتیجه آن متعجب شو. این قانون باعث می شود شما حوصله تان برای انجام آن کار بیشتر از قبل بشود.معمولا شروع کردن سخته.

 

بسیاری از کارهایی که ما انجام می‌دهیم بیشتر از زمانی که نیاز دارند از ما وقت می گیرند. برای حل این مشکل برای انجام آن کار، زمان حداقلی در نظر بگیرید و سعی کنید به هر سختی که شده در زمان کوتاه آن کار را به اتمام برسانید. این یکی از بهترین قوانین نظم و انضباط فردی است.

 

خیلی از کارها را می توانیم به دیگران بسپاریم با این کار برای خودمان زمان خریده‌ایم و می توانیم به کارهای مهم تر برسیم.

 

 

 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در افزایش نظم و انضباط شما و همچنین بهبود فرایند کاری شما اهمیت دارد نکته ای است به اسم انضباط محیط فضا و مکانی که در آن مشغول زندگی یا کار کردن هستید. اگر محیط تان تمیز و منظم باشد ناخودآگاه ذهن شما هم از این نظم و تعادل الگو می‌گیرد و خود را منظم برنامه ریزی می کند. پس در هر زمان که نیاز به انجام کاری مهم داشتید حتما محیط تان را مرتب کنید. نظم بخشیدن به محیط یکی از روشهای تخلیه انرژی منفی و آرام شدن ذهن است.

 

یکی از قوانین عالم هستی این است که کل روز شما ارتباط عجیب و تنگاتنگی با لحظه بیدار شدن شما در صبح دارد. اگر دوست دارید روز خوبی داشته باشید صبح خوبی را شروع کنید. اگر دوست دارید روز منظمی داشته باشید صبح منظمی را شروع کنید.

 

اینستاگرام بیشتر از هر شبکه اجتماعی ذهن ما را به هم می ریزد و ذهن ما را به حالت بی نظمی می برد. دلیل آن هم قسمت اکسپلور اینستاگرام می باشد. اکسپلور اینستاگرام هر چیز با ربط و بی ربطی که شما بخواهید را در مقابل چشمتان قرار می دهد. از طرفی ضمیر ناخودآگاه میخواهد هر کدام از آن پست ها را بررسی و فایل بندی کند اما شما بی نهایت پست های مختلف می بینید و نمی گذارید ذهنتان در یک مسیر بماند. این خطرناک ترین کاری است که می توانید با ذهنتان بکنید. برای حل این مشکل یک راه حل بیان می کنم. آن هم این است که ترجیحا اینستاگرام تان را بر روی کامپیوتر نصب کنید. با این کار دسترسی شما به آن به حداقل می‌رسد و همچنین میتوانید از آن استفاده هم بکنید. ولی از شما خواهش می کنم که به مدت یک هفته یا حداقل سه روز اینستاگرام را از روی گوشی به کل پاک کنید و همچنین به تأثیر آن را در نظم و انضباط زندگی خود ببینید و به تمرکزی که در ذهنتان بیشتر رشد می کند توجه کنید.

 

بسیاری از اپلیکیشن ها هستند که برای مدیریت زمان و همچنین لیست های شما و کارهایی که میخواهید انجام دهید و نیاز به یادداشت دارند طراحی شدند. می توانید آنها را از سایت های مختلف دانلود کنید و استفاده کنید. یکی از بهترین ابزارهای مدیریت نظم و زمان ابزارهای گوگل است. ابزاری مثل گوگل کلندر (google calendar)و همچنین گوگل کیپ (google keep)میتوانند برای شما کاملاً اوضاع را منظم و کارها را یادآوری کنند.من به شخصه خیلی از این دو راضی هستم.

 

مهم‌ترین نکته ای که درباره منظم کردن ذهنتان باید بدانید این است که ذهن شما به صورت پیش فرض عادت به بی نظمی پیدا کرده است وگرنه شما در حال خواندن این مقاله در مورد دهم نبودید. برای اینکه بتوانید عادت نظم را تغییر دهید نیاز دارید که به مغزتان جایزه بدهید برای این کار پشت هر عادت جدید یا به اصطلاح کار منظمی که می خواهید انجام دهید یک فعالیت دوست داشتنی برای خودتان به عنوان جایزه و هدیه قرار بدید. این کار به شدت در تولید و ثبات عادت جدید تاثیر دارد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله شرطی سازی را بخوانید.

 

 

 

یک ضرب المثل معروفی است که میگوید ظاهر انسان آیینه‌ی ذهن و روانش است.یعنی اگر ذهن بهم ریخته‌ای داشته باشیم این بهم ریختگی در ظاهر ما نمایان میشود.اما چگونه ذهنی منظم داشته باشیم ؟ برای پاسخ این سوال باید سری به مغز و شیوه کار کرد اون بزنیم.به صورت خیلی خلاصه مغز انسان محل تولید ایده و خلاقیت است نه محل نگه داشتن ایده.خیلی از ما به همین علت است که همیشه آرام و قرار نداریم.یادم می‌آید خود من زمانی که دانشجو بودم و امتحان داشتم به شدت عصبی میشدم و نظم ذهنی‌ام از بین میرفت.تکلیف ایده ها باید مشخص شود.این بزرگترین راز نظم است.اگر فکری به سرتان میزند که الان زمان پیاده سازی آن نیست.آن را در جایی یادداشت کنید.به لطف تکنولوژی اپلیکیشن‌های مختلفی در این زمینه ساخته شده است.پس اگر میخواهید ذهن منظم داشته باشید آن را تا جای ممکن از ایده خالی کنید.همین

 

اگر میخواهید ذهنتان منظم باشد، باید بتوانید اطرافتان را هم ساماندهی کنید.محل کار،اتاق شخصی و هرجایی که در آن زندگی میکنید جزوی از قلمروی شماست.انظباط اطراف شما قطعا بر نحوه‌ی تفکر شما تاثیر زیادی دارد.اما چگونه اتاقمان را سامان بدهیم؟مهمترین نکته‌ای که باید رعایت کنید حذف است.فقط وسایل و مواردی که حتما نیاز دارید را نگه دارید.من یک استادی داشتم،میگفت؛ اگر برای حذف چیزی شک کردی حذفش کن! چون اگر مهم بود شک نمیکردی.خیلی از کمدهای ما محل نگهداری وسایلمان نیست.انباری های دم دستی است.امیدوارم ربط این موضوع را با قوانین معنوی مثل قانون خلاء هم بدانید.بعد از حذف میرسیم به دسته‌بندی.خیلی از ما اتاق یا محل زندگی خودمان را به شیوه‌ای که زیبا و چشم نواز باشد مرتب میکنیم.اما اولویت زیبایی نیست، دسته‌بندی است.مثل در کتابخانه شما باید کتاب‌ها را دسته‌بندی کنید.نه اینکه ترکیب رنگی بدهید.پس حواستان به دو عامل حذف و دسته‌بندی باشه.

 

مهمترین ویژگی انسان‌های منظم  قدرت تصمیم گیری خوب آنهاست.بخواهیم و نخواهیم خیلی از تصمیمات زندگی ما توسط ضمیر ناخداگاهمان گرفته میشه.وقتی شما منظم باشید مغز شما منابع بیشتری را در اختیار داره بنابراین تصمیمات با کیفت‌تری گرفته میشه.اصلا یکی از روش های جنگ روانی بهم ریختن نظم فکری طرف مقابل و بعد درخواست تصمیم‌گیری  از اون هست (این چیزها بد آموزی داره بهتون یاد بدم ولی شما بلد باشید اما جایی استفاده نکنید) این اتفاق در بعضی از املاکی ها میوفته.به طرف مقابل فشار میارند و میترسوننش که قیمتها ممکنه زیاد شه صاحبخونه پول لازمه اگر نخری ضرر کردی.اون مشتری طفل معصوم هم چاره‌ی دیگه‌ای نداره و قبول میکنه.پس اصلی‌ترین نتیجه‌ی ویژگی افراد منظم قدرت تصمیم گیری آنهاست.

 

مثل خیلی از مباحث بهبودفردی نظم هم یکی از مهارت‌های قابل یادگیری است.اما شاید خیلی از ما زمان زیادی را به صورت علی بی غم زندگی کرده باشیم.و درک این موضوع برایمان سخت باشد.فقط کافیست چند ماه به هر سختی که شده خودتان را مجبور به این کار کنید تا مسیر عصبی ‌ آن در مغزتان شکل بگیرد. انظباط  یک مهارت است. مثل ساززدن مثل‌ آشپزی مثل خوانندگی و…نیاز به تمرین دارد.

 

وقتی که در حال نوشتن این مقاله بودم خیلی جاها رو بررسی کردم و متوجه این موضوع شدم که دختر‌ها و خانوم ها علاقه‌ی بیشتری به نظم و ساماندهی زندگی دارند.حقیقتا هم همینطور است. من خودم به شخصه توانایی ریز بینی و دقت خانوم‌ها رو ندارم و خیلی جاها در خوش فکری آنها سپر انداخته ام.دخترها و به صورت کلی خانوم ها به دلیل اینکه می‌توانند چندکار را با هم انجام بدهند و این امر برای عموم آقایان یک افسانه‌ي دست نیافتنی هست، خیلی راحت نظم را یاد میگیرند.این مهارت در همسرداری و فرزند پروری یکی از قدرتهای شگفت‌انگیز زن به حساب میآید.

 

چطور به زندگیم نظم بدم

اگر میخواهید در یک فضا یا محیطی مثل مدرسه و دانشگاه منظم باشید، باید قبل از هرچیز قوانین آن محیط را خوب بدانید و بخوانید و سعی کنید به صورت عملی اجرا کنید.خیلی از افراد را دیده ام که در ترم اول داشنگاه دچار بحران‌‌های مختلفی میشوند بخش زیادی از این بحران‌‌ها و سوتی ها بلد نبودن قوانینه.قوانین ارتباط با جنس مکمل قوانین دانشگاه و… پس اگر  میخواهید در یک فضای جدید مثل مدرسه و دانشگاه و یک شهر یا کشور جدید فردی منضبط باشید حتما قوانین را به صورت کامل بدانید.

برای داشتن یک زندگی منظم شما باید به مبحثی به اسم تمرکز آشنایی داشته باشید! نظم و تمرکز و مدیریت زمان چند مبحث وابسته هستند.خیلی از افراد به این موضوع فکر ‌می‌کنند که میتوانند بدون اینکه منظم باشند متمرکز باشند یا بدون فهمیدن مباحث مدیریت زمان می‌توانند منظم باشند.برای درک بهتر همین موضوع پیشنهاد می‌کنم حتما حتما خلاصه‌ی کتاب کار عمیق را مطالعه کنید و سعی کنید مفاهمیم آن را در زندگی شخصیتان به کار برید.

این دوره بالاخره نظم را به زندگی شما می‌اورد☝🏼


نه دامی‌ است، نه زنجیر! همه بسته چراییم؟!🤔

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

سلام مطالبتون عالی وآموزنده👌👌برنامه ریزی روزانه✏ یکی از عواملی که باعث میشه از سردرگمی دربیایم ونظم در زندگیمون ایجاد کنیم😀 ومانع بسیاری از استرس های روزانه میشه🤗 وقتی برنامه داشته باشیم می دونیم که چه کاری رو چه زمانی انجام بدیم واین استرس کارهارو کاهش میده وباعث میشه بهتر کارهامون رو انجام بدیم .✌☺
اگر تا به حال طوری زندگی کردین که مدام روزتون برای انجام کارها با استرس گذشته وآخرش هم هیچ کدوم رو انجام ندادین☹ بیاین بایک برنامه خوب مهم ترین کار هاتون رو اول قرار بدین😄 وطبقش پیییش برین✌ توجه داشتته باشین که یک برنامه خوب دو مرحله داره :قبل از عمل با فکر وتدبیردر نظر گرفته شده باشه😌 ومرحله بعد عمل کردن بهش که نقش اساسی ومهم داره😀💪🏻
پس پیییش به سوی یک برنامه رییزی خوب وعاالی😀

ممنون از توضیحات عالی شما

با سلام ممنون بابت مطالب خوب شما تشکر سیستم خلاءhttps://parsvacuumpumps.com/

سلام از مطلالب خوبتون..فقط کاش ادم هر چی یاد میگیره بلافاصله بهش عمل کنه اینطوری خیلی موفق تر میشه..متاسفانه ما بیشتر انباشت اطلاعات تو ذهن داریم تا عمل ب هیلی از اون ها..

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

مرا با ایمیل از پاسخ کامنتم مطلع کنید.

من بهامین دادرس هستم و به علاقه‌مندان رشد و بهبود فردی کمک می‌کنم که چطور با یادگیری NLP(برنامه‌ریزی عصبی کلامی) مهارت‌های خود را در زندگی به صورت خیلی سریع و مهندسی معکوس شده رشد دهند.مهارت‌هایی مثل هدفگذاری و ارتباط موثر و سخنرانی و کسب‌ درآمد و اعتماد به نفس و افزایش فروش و…

از درون ذهن با شما حرف ‌می‌زنیم…🧠

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:


چرا باید نظم داشته باشیم؟ این سوالی است که اکثر افراد بی نظم آن را می‌پرسند! افرادی که نمی‌خواهند به هیچ قیمتی عادت بی نظمی خود را ترک کرده و به منظم شدن روی بیاورند. در این مقاله به شما خواهیم گفت چرا باید نظم داشته باشیم و همچنین تکنیک هایی را بیان خواهیم کرد که اگر آن ها را رعایت کنید، بدون شک می‌توانید نظم را در وجود خودتان به وجود آورید! پس تا انتها با ما همراه باشید…

سؤال چرا باید نظم داشته باشیم از سؤالاتی هست که بارها و بارها ممکن است از خودمان بپرسیم. وقتی ما را مجبور به نظافت یا مرتب کردن یک مکان می‌کنند، این سؤال حتماً به ذهنمان خطور می‌کند. اما حالا بیایید برای لحظه‌ای تصور کنید که آن محیط را تمیز نکنید، چه اتفاقی خواهد افتاد. مثلاً اگر اتاق خودتان را تمیز نکیند، هیچ چیز را نمی‌توانید در ان پیدا کنید. حالا فکر کنم به پاسخ سؤال چرا باید نظم داشته باشیم رسیده باشید.

نظم داشتن یعنی پیوستگی و سامان داشتن. در واقع وقتی که ما در حال صحبت از نظم در زندگی هستیم، منظور این است که تعدادی از کارها به صورت زنجیر وار و پیوسته و مرتب انجام شوند. در هر حوزه‌ای که تصور کنید نظم عامل ایجاد پیوستگی و تناسب میان اجزای مختلف آن حوزه است. اگر نظم و انضباط وجود نداشته باشد بدون شک شما نمی توانید برنامه های خود را آن گونه که مد نظر دارید به سمت جلو هدایت کنید. زیرا باید یک نظمی وجود داشته باشد که به برنامه‌های شما جهت و مفهوم مناسبی بدهد.

چطور به زندگیم نظم بدم

 

زمانی که صحبت از نظم می شود، 3 مولفه اساسی و مهم باید مد نظر قرار بگیرد که مفهوم نظم به طور کامل پیاده شود.

خب اصلاً شما به چه دلیل باید نظم داشته باشید؟ یا به عبارت ساده تر “نظم داشته باشیم که چی بشه؟”

نظم به زندگی شما مفهوم می‌دهد. اگر هدفی وجود نداشته باشد قطعاً منظم انجام دادن کارها و رعایت نظم و اصول مربوط به آن هیچ مفهومی نخواهد داشت. بنابراین زمانی که صحبت از نظم می‌شود، باید در پی آن هدفی نیز وجود داشته باشد. در غیر این صورت دلیلی وجود ندارد برای اینکه فرد به قاعده نظم و انضباط پایبند باشد!

در کنار نظم شما باید به موضوع برنامه‌ریزی نیز توجه ویژه ای داشته باشید. بدون شک نظم گرفتن بدون داشتن برنامه ریزی مشخص قابل اجرا نخواهد بود. اگر قرار است منظم باشید، باید بدانید که نیازمند است که به یک برنامه ریزی پایبند و متعهد باشید. در غیر این صورت نمی توانید به معنای واقعی نظم را در اصول زندگی خود پیاده سازی کنید.

زمانی که قرار است شما تبدیل به فردی منظم شوید و به هدفی که مدنظرتان از دست پیدا کنید، بدون شک باید یک برنامه ریزی دقیق برای رسیدن به آن هدف طراحی کرده باشید و این برنامه ریزی را طبق اصول به صورت کاملاً منظم پیگیری کنید. باید برنامه ریزی خود را به صورت کاملاً منظم دنبال کنید. خب، شاید برنامه ریزی کردن برای شما کمی‌سخت باشد، ولی به شما اطمینان می‌دهم که حتماً با خواندن مقاله اصل مهم برنامه ریزی می‌توانید اتفاقت خوبی را برای خوتان رقم بزنید. پس زود دست به کار شوید و بروید سراغ خواندن این مقاله.

و نکته آخر در مبحث نظم  این است که آیا توان مدیریت و رهبری فعالیت های خود را دارید یا خیر؟ قطعاً زمانی که قرار است برنامه اجرا شود و نهایتاً به یک هدف مشخص برسد، باید بتوانید که این برنامه را مدیریت کنید و آن را به طور منظم پیش ببرید تا به هدف مدنظرتان منتهی شود. بنابراین نیاز است که در کنار همه موارد، توانایی مدیریت خود را نیز بالا ببرید تا بتوانید به آنچه که در ذهن دارید دست پیدا کنید.

 

وقتی صحبت از نظم می‌شود در ذهن بیشتر ما برنامه ای به شکل زیر تداعی می‌شود:

“ساعت پنج صبح از خواب بیدار شویم. لباس های ورزشیمان را بپوشیم، به سمت پارک برویم و بعد از ورزش صبحگاهی به منزل برگردیم و صبحانه بخوریم. اگر کارمند هستیم به سمت محل کار برویم، با هیچ کس حرف نزنیم، حتی یک لحظه هم زمان را از دست ندهیم و فقط مانند یک ربات کار کنیم و دوباره روز بعد به همین روال پیش برویم!”

وحشتناک است، نه؟ من که ترجیح می‌دهم بی نظم باشم. شما چطور؟

این دقیقاً همان تعریف غلطی هست که در ذهن همه ما ساخته شده و باعث شده از جادویی به نام نظم فراری باشیم و به هیچ موفقیتی نرسیم!

اگر این تفکر و ذهنیت برای شما هم وجود دارد، پیشنهاد می‌کنم تعریف درست نظم را دوباره بخوانید تا با فکری خوب نسبت به نظم، به سراغ راه های برای منظم شدن بروید…

بدون داشتن نظم، شما نمی‌توانید به موفقیت دست پیدا کنید. می توان این طور گفت که شاهرگ حیاتی موفقیت، داشتن نظم ذهنی و رفتاری است.

به عنوان مثال فرض کنید شما تصمیم دارید در یک مسابقه مقام اول را کسب کنید و قهرمان شوید. آیا بدون تمرینات منظم و مستمری که از قبل انجام داده باشید، این کار ممکن است؟ بدون شک خیر! بنابراین می توانیم به این نتیجه برسیم تا زمانی که در امری نظم و مداومت وجود نداشته باشد، نمی توانیم توقع نتایج خوبی را داشته باشیم.

تصور کنید که یک کار را یک روز انجام بدهید و روز دیگر آن را به حال خود رها کنید. آیا این کار نهایتاً به نتیجه ای خوب منتهی خواهد شد؟ بدون شک هرگز! بنابراین انجام منظم یک فعالیت، تضمین کننده رسیدن به موفقیت در زمینه آن می باشد. فرقی نمی کند چه نوع فعالیتی مد نظر شماست. آنچه که اهمیت دارد این است که نظم در هر زمانی می تواند برای شما تضمین رسیدن به خواسته‌ها و اهداف تان باشد.

اکثر سیاستمداران و معلمان در مقاطع تحصیلی مختلف، به ما گفته‌اند که ویژگی‌هایی از قبیل نظم و تصمیم گیری و استعداد، ذاتی هستند. در صورتی که اکثر این ویژگی اکتسابی ست. نظم پیدا کردن در کارها هم همینطور است. فقط باید شرایط لازم را در خودتان ایجاد کنید. منظورم از شرایط مناسب این است که با افراد منظم گفت و گو کنید و صحبت داشته باشید. خودتان را در بین کسانی قرار دهید که منظم هستند و به انضباط اهمیت می‌دهند. اگر خودتان را در محیط رشد قرار دهید، بهتر می‌توانید در زندگی خودتان عمل کنید. 

داشتن نظم در زندگی به حدی اهمیت دارد که بزرگان و افراد موفق دنیا همیشه بر این مطلب تاکید داشته اند و از زمان های گذشته تا کنون همیشه سخنان بسیار پرباری درباره نظم از این افراد به جا مانده است که نشانگر میزان اهمیت نظم در رسیدن به موفقیت می باشد.

بدون شک با مطالعه سخنان افراد موفق و سرشناس جهان متوجه می شویم که اگر قرار است به موفقیت دست پیدا کنیم، باید از الگوهای رفتاری آنها پیروی کنیم. یکی از مهمترین این الگوهای رفتاری که در زندگی نامه اغلب آنها به چشم می خور، رعایت نظم می باشد. در ادامه تعدادی از جملات آنها را با هم مرور می کنیم.

داشتن نظم بی شک یکی از مهم ترین مسائلی بوده که حتی مورد توجه ائمه و بزرگان دین نیز واقع شده است. آن ها بهترین مخلوقات عالم بوده‌اند و قطعاً این نکته را به خوبی می‌دانستند که اگر در کارها نظمی وجود نداشته باشد، موفقیت نیز حاصل نخواهد شد و به همین علت است که امام علی (علیه السلام) در نامه‌ای به امام حسن (علیه السلام) این گونه خطاب می نویسد که: “شما و همه فرزندانم و هر کسی که نامه من به او می‌رسد را به ترس از خدا و داشتن نظم در کارها سفارش می‌کنم.”

زمانی که صحبت از نظم می شود، شاید شما تنها نظمی را که در کارهای شخصی می‌توانید رعایت کنید مد نظر قرار دهید. اما نظم و نظامی فراتر از همه این ها وجود دارد و آن نظام هستی و آفرینش است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید هرگونه بی نظمی شما در امور شخصی تان ممکن است نظم هستی را تحت‌الشعاع قرار دهد. ائمه بزرگوار ما به خوبی به این مطلب واقف بوده اند. بنابراین اگر سیره آنها را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که در تمامی امور زندگی خود از نظم خاصی پیروی می کردند. زیرا معتقد بودند که داشتن نظم در زندگی جز ضروریات است و نباید به آن بی توجهی کرد.

داشتن نظم و انضباط در زندگی موجب می شود که شما بتوانید امور خود را راحت تر مدیریت کنید و در نتیجه با سرعت مناسبی به سمت جلو حرکت کنید. تا زمانی که یک فرد در امور زندگی شخصی و خانوادگی خود نظم و انضباط را سرلوحه کارهای خود قرار دهد، بدون شک زمام امور را به دست می‌گیرد و می‌تواند آن ها را به خوبی مدیریت کند. در نتیجه هر کاری در زمان درست خود انجام خواهد شد و همان گونه که برنامه ریزی شده پیش خواهد رفت.

نتیجه این موضوع این است که فشار روانی از روی فرد برداشته خواهد شد و دیگر نگرانی نخواهد داشت. بنابراین با آرامش خاطر بیشتری می تواند زندگی خود را مدیریت کند. زمانی که شما از نظم خاصی پیروی می‌کنید، کارها به خوبی به سمت جلو می روند و پله های موفقیت را یکی پس از دیگری طی خواهید کرد. علاوه بر این، داشتن نظم در محیط خانواده موجب می شود که از ایجاد تنش بین اعضای آن جلوگیری به عمل آید. زیرا بدون شک بی نظمی در محیط خانواده علاوه بر این که خود فرد را مورد اذیت و آزار قرار می دهد، دیگران را نیز تحت الشعاع قرار داده و موجب بروز تنش های روانی برای آنها خواهد شد. پس با رعایت نظم در زندگی می توانیم به آرامش ذهنی و جسمی دست پیدا کنیم.

شاید برای این که بتوانید به فرد منظمی تبدیل شوید، بهتر باشد که این پیاده سازی نظام را از محیط اطراف خود آغاز کنید. تلاش کنید محیطی را که در آن مشغول کار هستید و یا زندگی می‌کنید را منظم کنید و به هر چیزی ترتیب خاصی بدهید. 3 نکته ای که می‌توانید برای پیاده سازی نظم بیشتر در محل زندگی و کار خود رعایت کنید، شامل موارد زیر است:

برای هر یک از لوازم خود یک جای مشخص تعیین کنید و سعی کنید که آنها را همیشه در همان محل نگهداری کنید. وقتی هر چیزی جایگاهی برای خود داشته باشد، موجب می شود که محل زندگی شما دارای نظم و آراستگی بیشتری به نظر باشد.

زیرا جای هر چیز مشخص است و از سوی دیگر برای پیدا کردن هر شی دچار مشکل نخواهید شد. زیرا می دانید که در کجا قرار دارد و در کدام نقطه باید به دنبال آن بگردید. بنابر این اولین قدم این است که برای هر کدام از وسایل خود، یک جای مشخص پیدا کنید و به آن اختصاص دهید.

یکی از دلایل عمده بی نظمی این است که ما اغلب فراموش می‌کنیم باید چه کار هایی را در چه مواقعی انجام دهیم. یکی از بهترین روش هایی که برای حل این مشکل می‌توانید اتخاذ کنید، این است که سعی کنید یک تقویم برای خود تهیه کنید و تمام کارهایی را که باید در تاریخ مشخصی انجام دهید داخل آن یادداشت نمایید.

به عنوان مثال اگر قرار است روز دوشنبه چند خرید انجام دهید و یا به ملاقات کسی بروید، بهتر است که تمام این ها را در تقویم خود یادداشت کنید. اما دقت داشته باشید تقویم شما باید حتماً در دسترس باشد. وگرنه اگر در جایی قرار داشته باشد که شما آن را نبینید و در مقابل چشمانتان نباشد، بدون شک آن را فراموش خواهید کرد و مجدد بی نظمی رخ خواهد داد…

یکی از مشکلات عمده ای که اغلب ما با آن مواجه هستیم و موجب بی نظمی می‌شود، این است که وقتی وسیله ای را استفاده می‌کنیم، در برگرداندن آن به جای اولیه اهمال کاری می‌کنیم و همین گاهی موجب می‌شود که هرکدام از وسایل در گوشه‌ای قرار داشته باشند و مجدداً بی‌نظمی اتفاق بیفتد.

برای جلوگیری از این موضوع هر زمان که وسیله ای را استفاده می کنید، بعد از اتمام کار آن را مجدداً به همان محل اولیه خود بازگردانید. شک نکنید که بعد از مدتی این موضوع تبدیل به یک عادت در وجود شما خواهد شد و دیگر نمی توانید آن را کنار بگذارید. به این ترتیب علاوه بر این که محیط اطراف شما مرتب خواهد بود، موجب می شود که مجبور نشوید کار را دو بار پیگیری کنید…

چطور به زندگیم نظم بدم

امیدوارم حالا که از مقاله چرا باید نظم داشته باشیم لذت برده باشید و به آن ویژگی‌هایی که برای به دست آوردن نظم لازم دارید، رسیده باشید. حتماً از نظرت خود در رابطه با این مقاله برای ما بنویسید. 

سلام مطلب خوب بود تلاش کنیدهم راه حلهای بیشتری را ارائه دهید و هم از آسیب های بی نظمی بگویید … و تشکر

سلام ممنون از نظر شما

اولا تشکر میکنم ازتیم خوب گام برتر که زمینه ای برا رشدفردیمون فراهم اوردن . هرروز بهتر ازدیروز رشد میکنیم و اینو تو خودمون محسوس میبینیم . و قدردان هستیم . انشاا.. که همینطور قوی پیش به سمت موفقیت های بیشتر ??????

سپاس از همراهی شما کاربر گرامی موفق و سربلند باشید

به نام خدا سلام و خسته نباشید به خانم تیموری کار هامون مثل همون خوردن سیب میمونه یا بی نظمی های امروز حسرت های فردا را به دنبال خواهد با تلاش بیشتر به آینده بهتر توان دست یافت خیلی ممنونم خانم تیموری عزیز و ممنون از زحمات تیم گام برتر❤❤

سلام یه تبریک عرض میکنم خدمت خانم تیموری که اینقدر رشد کردند و مقاله های مفید به این خوبی مینویسند من با فهمیدن اینکه نظم خیلی خوشحال شدم چون دیگ میدونم بوجود آوردن نظم آنقدر هم سخت نیست موفق و سربلند باشید

“جالب است این مجلوب جورواجور که جلبم کرده در محضر” واقعا محشر بود من خودم مفهوم نظم را نمی دانستم

خدارا شکر که اگاه شدم Rabert Majesty

سلام عالی بودواقعا نظم داشتن توی کارهامون برای رسیدن به موفقیت خیلی کمکمون میکنه مرسی از شما

سلام یکی از عوامل موفقیت همین نظمه که بدرستی مدنظر قرار گرفته است. پیروز باشید.

سلام دوستان مقاله ى جالبى بود راه حل نظم خيلى آسون بود من كه لذت بردم خانم تيمورى عزيز ممنون بازم گل كاشتى

سلام دوستان وقت بخير خيلى خوب و جالب بود اميدوارم راه حل همه ى كارها به همين آسونى باشه مطمئنم داريم فقط بايد بهش برسيم

آفرین عالی بود خانم تیموری یکی از کی بهتر تبریک

سلام کاملا مفید و کارامد وممنون ازتون درضمن گفتید که ما نظمو واسه خودمون خیلی بزرگ کردیم و واقعا این جمله میتونه خیلی کاربردی باشه که نباید از نظم غول بسازیم دقیقا مثل جمله خودتون….

واقعا عالی بود .به خصوص اصل کایزن که به ادم امید میده که میشه با کارهای کوچک و رعایت نظمی که بعد ها تبدیل به عادت میشه موفق شد .ممنون از خانم تیموری عزیز بابت مقاله های فوق العادشون که به ادم حس خوبی میده و امید رو تو ادم زنده می‌کنه.

عالی بود مخصوصا این جمله که با نظم شخصیه که همه چی امکان پذیره…

سلام خدمت همه مقاله بسیار خوب و در عین حال آموزنده بود جمله آخرش هم خیییلی تاثیر گذار بود و کاملا هم درسته … موفق و‌ پیروز باشید #MP

سلام و شب بخير ممنون از مقالتون بسيار راحت آسان و پر مغز بود

سلام دوستان مثل هميشه عالى و آسان وپرمغز بود براى شروع راه حل خوبى بود ممنون از شما خانم تيمورى

سلام خدا قوت عالیی بود. ممنون از زحمات تیم گام برتر

خیلی خوب بود یاد گرفتم که من چیزی از دیگران کم ندارم و بی استعداد نیستم فقط باید تو کار هام حتی کوچیکترین کار هام نظم داشته باشم خیلی ممنون خانوم تیموریه عزیز♡♡♡

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

بهترین و کامل ترین بسته استعدادیابی و کشف علایق کشور

با ساده ترین راه ها، انگیزه خودتان را همیشه در بالاترین حد ممکن نگه دارید.

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلفن: 02156692113 | 09038942379

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

آیا می‌دانید در هفته ۳۶ بارداری باید برای ذخیره خون بندناف نوزادتان ثبت‌نام کنید؟!

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

چطور به زندگیم نظم بدم

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

چطور به زندگیم نظم بدم
چطور به زندگیم نظم بدم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *